Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 71
Offentligt
Den 31. oktober 2011
Inspektion af Skole- ogbehandlingshjemmet Emdrupgårdden 24. februar 2011OPFØLGNINGJ.nr. 2011-0029-0618/ATG3
1/25
IndholdsfortegnelseAd 3.1.2.Værelser ....................................................................................................... 2Ad 3.2.3.Toilet- og badeforhold ................................................................................... 3Ad 3.3.Ad 3.6.Ad 4.2.Ad 4.4.Ad 4.5.Ad 4.6.Ad 4.7.Ad 4.8.Skolen ........................................................................................................... 3Underetagen ................................................................................................. 4Visitering mv. ................................................................................................ 4Forældreindflydelse og -kontakt ................................................................... 8Medicin, læge mv.......................................................................................... 8Undervisning ................................................................................................. 9Fritidsordning .............................................................................................. 10Daglig struktur og fritid ................................................................................ 11
Ad 4.10.Økonomiske forhold .................................................................................... 11Ad 4.11.Mobiltelefoner, internet, tv mv. ................................................................... 12Ad 4.12.Ryge- og alkoholpolitik................................................................................ 14Ad 4.13.Rømning ..................................................................................................... 14Ad 4.15.Vold mv. ...................................................................................................... 16Ad 5.5.Ad 5.6.Ad 5.7.Ad 6.Ad 7.2.Ad 7.3.Anvendelse af skemaer mv. ....................................................................... 17Lidt om sagerne .......................................................................................... 20Københavns Kommunes tilsyn med Emdrupgårds anvendelse afmagtanvendelsesbekendtgørelsen............................................................. 20Personaleforhold......................................................................................... 22Københavns Kommunes tilsyn – Revas ApS ............................................. 23Det personelle tilsyn ................................................................................... 24
Opfølgning .................................................................................................................... 25Underretning ................................................................................................................. 25
2/25
Den 9. juni 2011 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 24. februar 2011af Skole- og behandlingshjemmet Emdrupgård. I rapporten bad jeg om oplysningermv. om nærmere angivne forhold.
Jeg modtog i den anledning en udtalelse af 19. august 2011 med bilag fra Køben-havns Kommune. Udtalelsen indeholder både Emdrupgårds og kommunens svar.
Jeg skal herefter meddele følgende:
I min rapport skrev jeg følgende:
”I lyset af at de fleste børn bor på hjemmet i flere år, er værelserne ikke særligtstore, men dog fornuftigt indrettede.
Ledelsen oplyste at man oplever en nedgang i antallet af børn der visiteres tilhjemmet. Der er ikke visiteret nye børn til Emdrupgård siden februar 2010. På in-spektionstidspunktet stod 4 værelser tomme. Ved en fortsættelse af den begræn-sede anvendelse af alle værelserne opstår naturligt spørgsmålet om det vil værehensigtsmæssigt at slå nogle af de små værelser sammen to og to. Jeg går udfra at Købehavns Kommune har overvejet eller vil overveje en sådan løsning.”
Københavns Kommune har oplyst at Emdrupgård indgår i et budgetforslag for 2012hvori der tænkes en ny form for institutionsdrift til behandling af udsatte børn og deresfamilier. I forslaget ændres normeringen fra 16 til 8 døgnpladser, mens dagtilbuddetbevares uændret. Der er i budgetforslaget afsat 4 mio. kr. over 2 år til tilpasning af defysiske rammer. Det er usikkert om der vil ske en sammenlægning af værelserne, mende tilbageværende 8 pladsers fysiske forhold vil indgå i tilpasningen af de fysiskerammer i det omfang det kan lade sig gøre.
Jeg har noteret mig det oplyste.
3/25
Som jeg skrev i min rapport, er det umiddelbart min opfattelse at Emdrupgård medrelativt begrænsede midler kan gøre baderum og toiletter mere indbydende og hjemli-ge, f.eks. med farverige måtter, badeforhæng (i alle baderum), planter, billeder mv.Jeg bad om Emdrupgårds bemærkninger hertil.
Jeg bad også om Emdrupgårds bemærkninger til hvordan indeklimaet på toilettet påAfdeling 2 kan forbedres. Toilettet på Afdeling 2 fungerer også som vaskerum og haret meget dårligt indeklima.
Endelig gik jeg ud fra at Emdrupgård er opmærksom på at udbedre eventuelle fugt-skader der måtte være i baderummene (eller andre rum).
Kommunen har oplyst at der i budgetforslaget for 2012 er afsat midler til renovering aftoilet- og badeforholdene på Emdrupgård.
Endvidere har kommunen oplyst at ejendomsvedligeholdelsesforpligtelsen er delt mel-lem Københavns Ejendomme og Socialforvaltningen. Forvaltningen vil påpege detdårlige indeklima på toilettet på Afdeling 2 og fugtskader over for Københavns Ejen-domme.
Jeg har noteret mig oplysningerne om at der i budgetforslaget for 2012 er afsat midlertil renovering af toilet- og badeforholdene på Emdrupgård. Jeg beder kommunen omat holde mig underrettet om hvorvidt budgetforslaget for 2012 bliver vedtaget, sådanat renoveringen af toilet- og badeforholdene bliver en realitet.
Jeg bad Emdrupgård oplyse om – og i så fald i hvilket omfang – Emdrupgård har fore-taget eller vil foretage istandsættelser af undervisningslokalerne i forbindelse med flyt-ningen. Det bad jeg om i lyset af at det under inspektionen stod klart at både skolenslokaler og inventar er meget nedslidt, trist og utidssvarende.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård er bevidst om at der er behov for at der blivertilført tavler og andet skoleudstyr til skolen. Emdrupgård er indstillet på at skoleudsty-ret skal føres ”up to date”, og at det skal sikres at institutionen får indrettet lokalerneså der kan undervises i de fag som Undervisningsministeriet foreskriver.
4/25
Jeg har noteret mig oplysningerne om at Emdrupgård er indstillet på at føre skoleud-styret up to date. Jeg beder Emdrupgård om nærmere at konkretisere hvilke planerinstitutionen har for forbedringer af skoleudstyret, og hvad tidshorisonten er for pla-nerne.
Jeg anbefalede at alle lofterne i skolen som et minimum bliver efterset med henblik påudbedring af de åbenlyse skader lofterne har, og særligt at loftet i undervisningslokalettil den yngste gruppe repareres for den synlig vandskade loftet har været udsat for.
Kommunen har oplyst at den vil påpege problemet med de dårlige lofter over for Kø-benhavns Ejendomme.
Jeg har noteret mig at kommunen vil påpege problemerne med lofterne over for Kø-benhavns Ejendomme. Jeg beder om at blive orienteret om svaret fra KøbenhavnsEjendomme.
I min rapport skrev jeg at undervisningslokalet til den ældste gruppe i underetagen –som de andre undervisningslokaler – fremstod nedslidt, trist og utidssvarende. Jeghenviste derfor til det jeg havde skrevet under punkt 3.3 om skolen.
Kommunen har oplyst at forvaltningen er opmærksom på problemet, og at en renove-ring af lokalerne vil indgå i de planer forvaltningen har i forbindelse med omstilling afinstitutionen. Forvaltningen vil desuden drøfte problemstillingen med KøbenhavnsEjendomme i forhold til Københavns Ejendommes del af vedligeholdelsesforpligtelsen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg anmodede Københavns Kommune om oplysninger om hvorvidt der for de børn ogunge i kommunen som for tiden var anbragt på Emdrupgård, var udarbejdet en børne-faglig undersøgelse og handleplan inden for de frister som fremgår af serviceloven.Hvis det ikke var tilfældet, bad jeg om oplysning om i hvor mange tilfælde det ikke varsket, og hvad begrundelsen var.
5/25
Jeg bad også Emdrupgård om at oplyse om det var korrekt at alle de børn der boedepå Emdrupgård, også modtog undervisning på Emdrupgårds interne skole. Hvis detvar korrekt, bad jeg Københavns Kommune om at oplyse hvorvidt der for hvert enkeltbarn var foretaget en konkret vurdering af hvilket skoletilbud der ville være bedst eg-net for barnet. Kommunen har oplyst at 11 af de 12 indskrevne børn på inspektions-tidspunktet var fra Københavns Kommune. Socialforvaltningen har for de 11 børn frakommunen indhentet oplysninger om de børnefaglige undersøgelser, handleplaner ogoplysninger om hvorvidt der er foretaget en konkret vurdering af skoletilbuddet for detenkelte barn. Kommunen har samlet oplysningerne i en tabel:
Er der udarbejdet enSagundersøgelse inden fortidsfristen?ABJaJa
Er der udarbejdet en hand-leplan inden for tidsfristen?JaJa
Er der foretaget en konkret vurdering af hvilketskoletilbud der vil være bedst for barnet?Ja, intern skole på Emdrupgård.Ja, i samråd med PPR blev der peget på Em-drupgård.Ja, Emdrupgård er valgt på baggrund af under-søgelsen og viden om tidlig skoleforløb.Ja, med udgangspunkt i en PPR-vurdering blev
C
Ja
Ja
D
Ja
Ja
der truffet beslutning om Emdrupgårds skoletil-bud.
E
Der findes ingen un-dersøgelse på sagen.Der findes ingen un-dersøgelse på sagen.JaJa
Ja
Ja, da han tidligere har været dagelev på Em-drupgård.Ja, i samråd med PPR blev der peget på Em-drupgård.JaDer foreligger ikke en konkret vurdering af skole-tilbud på sagen.Der foreligger ikke en konkret vurdering af skole-tilbud på sagen.
FGH
JaJaJa
I
Ja
JaDer foreligger en handle-plan som ikke er udarbej-
J
Ja
det indenfor tidsfristen. Derer sandsynligvis tale om entastefejl.Der foreligger en handle-plan som ikke er udarbej-
Der foreligger ikke en konkret vurdering af skole-tilbud på sagen.
K
Ja
det indenfor tidsfristen. Derer sandsynligvis tale om entastefejl.
Der foreligger ikke en konkret vurdering af skole-tilbud på sagen.
L
Anden handlekommune
Anden handlekommune
Anden handlekommune
6/25
Kommunen har oplyst at alle de børn der aktuelt er anbragt på Emdrupgård, modtagerundervisning på Emdrupgårds interne skole. Det er i tråd med forvaltningens generellepraksis på området som betyder at et barn der anbringes på en døgninstitution medintern skole, som udgangspunkt også indskrives i den interne skole. Der er dog altidtale om en individuel vurdering af det enkelte barn, bl.a. på baggrund af en PPR-vurdering der beskriver barnets undervisningsmæssige behov før en anbringel-se/indskrivning besluttes.
Efterfølgende revisiteres barnet hvert år i marts måned med henblik på at afklare ombarnet fortsat skal blive i foranstaltningen, skal flyttes til en mindre omfattende foran-staltning eller skal vende tilbage til folkeskoleregi. Yderligere vurderes barnets aktuelleplacering to gange årligt ved de obligatoriske behandlingskonferencer som både denanbringende myndighed, forældre/barn og institutionen deltager i. Det betyder i prak-sis at der sker udskrivninger i løbet af skoleåret.
Tabellen viser at for 4 af de indskrevne børn på Emdrupgård ligger der ikke på sagenen konkret vurdering af hvilket skoletilbud der er bedst egnet for barnet. Forvaltnin-gens praksis er altså ikke blevet fulgt i disse tilfælde. Dette er beklageligt og forvalt-ningen vil indskærpe over for myndighedscenteret at der skal foreligge en konkretvurdering på sagen.
Ifølge § 50, stk. 2, i serviceloven skal den børnefaglige undersøgelse der som ud-gangspunkt skal foreligge når et barn eller en ung skal anbringes uden for hjemmet,bl.a. omfatte barnets eller den unges skoleforhold (medmindre konkrete forhold i for-hold til det pågældende barn eller den unge medfører andet). Ligeledes fremgår det afservicelovens § 68b, stk. 1, 2. pkt., at der samtidig med valg af anbringelsessted skaltages stilling til barnets eller den unges skolegang.
I forarbejderne til anbringelsesreformen (lov nr. 1442 af 22. december 2004) er bl.a.anført følgende om § 50-børnefaglige undersøgelser (dengang § 38) og § 68b (den-gang § 55):
”Anbragtebørns skolegang
For at sætte øget fokus på anbragte børns og unges skolegang foreslås det somnævnt at stille krav om, at skoleforhold både skal indgå i undersøgelsen og ihandleplanen.
Derudover foreslås det at ændre § 55, så der stilles krav om, at der skal tagesstilling til skolegang samtidig med valg af anbringelsessted. Ofte er der ikke taget
7/25
stilling til, hvor et barn eller en ung skal gå i skole, før en anbringelse gennemfø-res, og det kan betyde, at barnet eller den unge i forbindelse med en anbringelseoplever perioder uden skolegang. Det kan også betyde, at et barn eller en ungmodtager undervisning på et opholdssteds interne skole, uden at der er taget stil-ling til, om dette undervisningstilbud er det rigtige for barnet/den unge.
Målet med forslaget er således at sikre, at der sker en rettidig planlægning afbarnets eller den unges fremtidige skolegang, herunder at give mulighed for at sevalget af skoletilbud i sammenhæng med valget af anbringelsessted. Det kanf.eks. spille en rolle, at der tæt på et anbringelsessted findes en folkeskole, hvordet vurderes, at barnets vil få et konstruktivt skoleforløb både fagligt og socialt.
…
Om § 55, stk. 1…
Det foreslås endvidere, at der skal tages stilling til barnets eller den unges skole-gang i forbindelse med valg af anbringelsessted. Valget af skoletilbud kan havestor betydning for, hvilket anbringelsessted der vælges. Ved valg af anbringel-sessted skal kommunen således sikre sig, at barnet eller den unge, der anbrin-ges, kan få dækket behovet for undervisning, helst på en lokal folkeskole ellerhvis det er nødvendigt på anbringelsesstedets interne skole. Det er derfor vigtigt,at valg af anbringelsessted finder sted på grundlag af en tværfaglig vurdering,hvor også Pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) inddrages. Stillingtagen tilspørgsmål om skolegang må ikke medføre, at anbringelse forsinkes. Det betyder,at kommunen om nødvendigt må træffe afgørelse om valg af anbringelsessted,selvom skolemyndighederne ikke har taget stilling til, hvilket skoletilbud barnet el-ler den unge skal have under anbringelse. Det kan for eksempel være nødvendigti situationer, hvor en anbringelse skal ske akut, eller hvor skolemyndighedernehar brug for tid til udredning og vurdering, før valg af skoletilbud kan træffes. I alletilfælde skal planlægning af barnets eller den unges fremtidige skolegang dogpåbegyndes samtidig med valget af anbringelsessted.”
I lyset heraf er jeg enig i at det er beklageligt at der for 4 ud af 11 af de anbragte børnpå Emdrupgård ikke er foretaget en konkret vurdering af hvilket skoletilbud der erbedst egnet for barnet.
8/25
Jeg har noteret mig at Københavns Kommune vil indskærpe dette over for myndig-hedscentret. Jeg har også noteret mig kommunens oplysninger om at barnets ellerden unges skolegang drøftes i forbindelse med revisitationen i marts måned og ved de2 årlige behandlingskonferencer. Jeg går dog alligevel ud fra at kommunen – for de 4børn det drejer sig om – vil sikre sig at det nu fremgår af børnenes individuelle sagerhvilket skoletilbud der er det bedst egnede for de pågældende børn. Jeg beder Kø-benhavns Kommune om at bekræfte dette.
Tabellen viser desuden at der slet ikke er udarbejdet en børnefaglig undersøgelse for2 af de 11 børn som Københavns Kommune har anbragt på Emdrupgård. Jeg går der-for også ud fra at Københavns Kommune vil sørge for at der nu i overensstemmelsemed servicelovens bestemmelser udarbejdes en børnefaglig undersøgelse af disse 2børn. Jeg beder Københavns Kommune om at bekræfte dette.
Forældreindflydelse og -kontakt
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse hvilke medarbejdere der deltager i møderne i for-ældrerådet. Desuden bad jeg om oplysning om hvor ofte der forventes at blive afholdtmøder i forældrerådet, hvorvidt der inden mødet udsendes en dagsorden, og hvorvidtder udarbejdes et referat fra møderne.
Kommunen har oplyst at institutionslederen, 2 pædagoger og 2 afdelingsledere delta-ger i møderne i forældrerådet. Forældrerådsmøderne afholdes 4-6 gange om året. Derudsendes en dagsorden ca. 14 dage før et forældrerådsmøde og der udarbejdes etreferat fra mødet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse hvordan der er blevet fulgt op på de anbefalingervedrørende medicinhåndteringen som Revas kom med efter sit tilsyn med medicin-håndteringen den 10. august 2010.
Jeg bad desuden Emdrupgård om at underrette mig om hvorvidt hjemmet har indførtkontrol med restmedicinen – i form af en kvittering fra apoteket når restmedicin afleve-res på apoteket – for at sikre at der ikke sker (kan ske) misbrug og omsætning af me-dicin.
9/25
Kommunen har oplyst at Emdrupgård har udarbejdet en procedure vedrørende utilsig-tede hændelser i medicinhåndtering som er tilgængelig på afdelingerne. Der er ind-købt medicinskabe så hvert barn har sin egen hylde. Al medicin udskrives på recept(også håndkøbsmedicin) og mærkes med barnets navn og cpr-nummer. Doserings-æskerne er også mærket med barnets navn og cpr-nummer. Al restmedicin eller ud-løbet medicin returneres på apoteket af de medicinansvarlige, som er afdelingslede-ren og en medarbejder der har været på medicinhåndteringskursus. De medicinan-svarlige modtager en kvittering fra apoteket ved returnering af medicin.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.
Jeg bad Københavns Kommune om at sende mig en kopi af den eller de tilsynsrap-porter vedrørende undervisningen på Emdrupgård der er udarbejdet efter tilsynet den27. januar 2010. Jeg bad samtidig om at få en kopi af kommunens manual om tilsynmed specialundervisning.
Kommunen har oplyst at det er Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kom-mune der fører tilsyn med skolen på Emdrupgård. Den tilsynsførende har over forkommunen oplyst at han har afholdt tre møder med Emdrupgårds ledelse i forhold tilde bekymringer og krav der nævnes i tilsynsrapporten.
Emdrupgårds ledelse har iværksat flere tiltag som drejer sig om opfyldelse af timetalog fagrække, ophør af samlæste klasser med meget stor aldersspredning og sam-menlægning af de tidligere adskilte skoler for henholdsvis dag- og døgnafdelingen.Den tilsynsførende har vurderet at Emdrupgårds skole nu leverer en undervisning derstår mål med hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Kommunen har desuden oplyst at kommunens tilsyn med undervisningen i dagbe-handlingssteder og anbringelsessteder følger specialundervisningsbekendtgørelsen(bekendtgørelse nr. 885 af 7. juli 2010) og vejledning om specialundervisning i dagbe-handlingstilbud og anbringelsessteder (vejledning nr. 9319 af 26. juni 2009). Tilsynetforegår både som anmeldt og uanmeldt tilsyn og indbefatter altid overværelse af un-dervisningen.
Kommunen har oplyst at der ikke er udarbejdet en manual om kommunens tilsyn medspecialundervisning, og har vedlagt den seneste tilsynsrapport fra undervisningen påEmdrupgård.
10/25
Den tilsynsrapport der er vedlagt, er tilsynsrapporten fra tilsynet den 27. januar 2010.
Jeg går derfor ud fra at der ikke er foretaget tilsyn med undervisningen på Emdrup-gård efter den 27. januar 2010, eller at der endnu ikke foreligger en rapport om et se-nere tilsyn. Jeg beder Københavns Kommune om at oplyse om det er korrekt forstået.Samtidig beder jeg kommunen om at oplyse hvor ofte Børne- og Ungdomsforvaltnin-gen i Københavns Kommune typisk foretager tilsyn med undervisningen på dagbe-handlings- og anbringelsessteder.
Under henvisning til at børnene generelt under mine samtaler med dem under inspek-tionen gav udtryk for at lærerne i undervisningstiden ofte var beskæftiget med andreting end at undervise (læse avis, drikke kaffe, tale og skrive i mobiltelefon, sidde vedcomputere osv.), bad jeg Emdrupgård om at oplyse om og i så fald hvilke overvejelserdisse oplysninger havde givet anledning til.
Kommunen har oplyst at der for så vidt angår lærernes brug af mobiltelefoner vil væreudarbejdet retningslinjer på området inden skolestarten i august 2011. Privat mobilte-lefoni i undervisningstiden vil ikke blive accepteret. Oplysningerne har desuden givetanledning til at der vil blive udarbejdet en handleplan med en mere konkret beskrivel-se af arbejdsopgaverne. Der vil samtidig blive udarbejdet en mobilpolitik for de ansat-te.
Jeg har forstået oplysningerne sådan at der vil blive udarbejdet retningslinjer for læ-rernes og de øvrige ansattes brug af mobiltelefoner. Jeg beder om at modtage en kopiaf retningslinjerne og af handleplanen når disse er blevet udarbejdet.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om det er blevet muligt for børnene i fritidsordnin-gen at lave flere aktiviteter om eftermiddagen, herunder om børnene nu kan lave akti-viteter med børnene fra døgnafdelingerne om eftermiddagen.
Kommunen har oplyst at for skoleåret 2011/2012 vil strukturen være sådan at der hvereftermiddag vil være fælles aktiviteter for børnene fra både dag- og døgnafdelingerne.Det vil være dag- og døgnpersonalet der står for aktiviteterne. Kommunen har ogsåoplyst at der siden inspektionen er kommet yderligere personale i fritidsordningen hvil-ket betyder at der er mulighed for at lave flere varierede aktiviteter.
11/25
Jeg har noteret mig det oplyste, og jeg foretager mig ikke mere vedrørende dettepunkt.
Daglig struktur og fritid
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om Emdrupgård har ændret nogle af dagsrutiner-ne.
Kommunen har oplyst at børnene fra dagafdelingen har mulighed for at besøge bør-nene fra døgnafdelingerne efter skoletid. Ved omlagte skoledage er der mulighed forat børnene fra dagafdelingen er i døgnafdelingerne.
I forhold til børnenes ønsker om ændrede sengetidspunkter har kommunen oplyst atEmdrupgård pr. 15. august 2011 har ændret vagtplanen sådan at aftenvagten overgårtil rådighedsvagt kl. 23.15 i stedet for som tidligere kl. 22.30. Dette giver mulighed forsenere sengetider. De konkrete sengetidspunkter bliver der taget stilling til på en pæ-dagogisk dag den 25. august 2011.
For så vidt angår stilletimen anser Emdrupgård den for et vigtigt redskab. I stilletimenskal børnene – medmindre de har en aftale udenfor huset – opholde sig på deres væ-relser. Det giver mulighed for at børnene kan få lektiehjælp eller en snak med en vok-sen alene. Efter aftale kan børnene have besøg af hinanden på værelset i stilletimen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse hvem der foretager den eksterne revision af Em-drupgårds regnskaber, og hvor ofte revisionen foretages. Jeg bad desuden om atmodtage en kopi af resultatet af det seneste revisionsbesøg. Derudover bad jeg Em-drupgård om at oplyse proceduren for det interne tilsyn med administrationen af bør-nenes penge.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård som en kommunal institution er bogførende iKøbenhavns Kommunes Økonomi- og Regnskabssystem (KØR). Den eksterne revi-sion af institutionens regnskab er derfor omfattet af den eksterne revision af den del afforvaltningens og kommunens samlede regnskab der er baseret på direkte bogføring iKØR. Kommunens eksterne revision foretages årligt af Deloitte. Ved siden af den eks-terne revision foretages der mindst en gang årligt intern kontrol og kasseeftersyn af
12/25
Koncernservice der er en del af Købehavns Kommune. Kommunen har vedlagt enkopi af det seneste kasseeftersyn af 5. maj 2011 som påpeger nogle mangler vedEmdrupgårds bilags- og regnskabskontrol.
Jeg går ud fra at Emdrupgård har rettet de påpegede mangler, og at kommunen se-nest ved næste kasseeftersyn vil følge op på dette. Jeg foretager mig derfor ikke merevedrørende dette punkt.
Kommunen har desuden oplyst at afdelingslederen sørger for at alle børn er bekendtemed de cirkulærebestemte takster for lommepenge. Børnene bliver orienteret på bør-nemøderne når der sker justeringer i lommepengebeløbet. Kommunen har oplyst atproceduren for det interne tilsyn med børnenes lommepenge er at en fast medarbej-der henter penge i hovedkassen for 4 uger ad gangen. Lommepengene udbetalesugentligt hvor barnet skriver under på at have modtaget pengene. Udbetalingen aflommepenge foregår i stuen og er synligt for alle. Medarbejderen kvitterer i hovedkas-sen for de beløb han/hun udbetaler til børnene. Tøjpengene administreres af kontakt-pædagogen i samarbejde med barnet. Regnskabet for tøjkontoen føres af den admi-nistrative medarbejder.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Mobiltelefoner, internet, tv mv.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om det kun for så vidt angår mobiltelefoner medkamera er et krav at barnet er 12 år og har en mobiltilladelse, sådan at alle børn uaf-hængigt af alder må have en mobiltelefon uden kamera.
Kommunen har oplyst at børnene på døgnafdelingerne ifølge mobilreglerne skal være12 år før de kan søge om tilladelse til mobiltelefon – uanset om det drejer sig om enmobiltelefon med eller uden kamera.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad også Emdrupgård om at oplyse om der er blevet ændret i regelsættet for mo-biltelefoner, herunder om der i lyset af skolesammenlægningen er lavet ensartederegler for børnene på dag- og døgnafdelingerne. Jeg bad desuden Emdrupgård om at
13/25
oplyse om institutionen havde overvejet at lave retningslinjer for lærernes brug af mo-biltelefoner i undervisningstiden (både for privat og faglig brug).
Kommunen har oplyst at der endnu ikke er udarbejdet ensartede regler for børnene pådag- og døgnafdelingerne om brug af mobiltelefoner, men at det vil ske som følge afat skolerne er blevet slået sammen. Der er ved at blive udarbejdet retningslinjer forlærernes brug af mobiltelefoner (se under punkt 4.6).
Det er min opfattelse at det er uhensigtsmæssigt at der ikke gælder de samme reglerfor brugen af mobiltelefoner for børnene på dag- og døgnafdelingerne. I lyset af atskolerne blev slået sammen for mere end 1 år siden (ved starten af skoleåret2010/2011), beder jeg Emdrupgård om at oplyse hvornår Emdrupgård forventer atudarbejde det nye ensartede regelsæt. For så vidt angår retningslinjerne for lærernesbrug af mobiltelefoner, henviser jeg til punkt 4.6 hvor jeg har bedt om at modtage enkopi af retningslinjerne når de er udarbejdet.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om internetproblemerne nu er blevet afhjulpet såbåde administrationen og børnene kan bruge internettet samtidig. Jeg bad også omoplysninger om i hvilket omfang skolen har computere der kan anvendes af børnene iundervisningen og i fritidsordningen, og om – og i så fald i hvilket omfang – børnenepå døgnafdelingerne har egne computere på deres værelser. Endelig bad jeg Em-drupgård om at oplyse om hjemmet har erfaringer med trusler, mobning mv. via inter-nettet, og om der er fastlagt retningslinjer for børnenes brug af computere.
Kommunen har oplyst at internetproblemerne er blevet afhjulpet i form af en ny fiber-linje sådan at både børn og voksne kan bruge internettet samtidigt. Børnene har bådebærbare og stationære computere til rådighed i undervisningen og i fritidsordningen.Nogle børn har computere på deres værelser, men der er ingen internetadgang.
Kommunen har også oplyst at Emdrupgård har en del negative erfaringer med mob-ning og trusler via internettet og mobiltelefoni. Børnene på Emdrupgård har de sammevanskeligheder ved socialt samvær på internettet og via mobiltelefoner som de harved almindeligt socialt samvær. Emdrupgård har af samme årsag både et internet- oget mobilreglement. Der tages jævnligt emner som ”god opførsel på internettet” op påbørnemøderne, ligesom der jævnligt tales med de børn der har vanskeligt ved at for-stå og overholde reglerne.
14/25
Jeg har noteret mig det oplyste, men beder samtidig Emdrupgård om at sende mig enkopi af internet- og mobilreglementerne.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om der gælder en ryge- og alkoholpolitik for perso-nalet på Emdrupgård. Hvis der er en medarbejderhåndbog eller lignende for persona-let, bad jeg om at modtage en kopi af den.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård følger Socialforvaltningens rygepolitik og alko-hol- og rusmiddelpolitik som gælder for hele Københavns Kommune. Kommunen harvedlagt begge politikker.
Jeg har noteret mig oplysningerne i Københavns Kommunes rygepolitik og alkohol- ogrusmiddelpolitik. Da jeg ikke har modtaget oplysninger om en medarbejderhåndbogeller lignende for personalet på Emdrupgård, går jeg ud fra at en sådan ikke findes.Jeg henviser til mine bemærkninger under pkt. 4.13.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om hjemmet oplever at børnene stikker af frahjemmet, og eventuelt i hvilket omfang det sker. Hvis ikke der var oplysninger herom ien medarbejderhåndbog, bad jeg Emdrupgård om at oplyse hvordan hjemmet håndte-rer sådanne situationer.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård af og til oplever at børnene fra døgnafdelinger-ne går uden aftale i forbindelse med konflikter. Hvis barnet ikke er vendt tilbage indenfor en halv time, ringes der til forældrene som orienteres om at barnet er gået. Samti-dig ringes der rundt til klubber, venner mv. som anmodes om at kontakte Emdrupgårdhvis barnet dukker op. Hvis barnet ikke er dukket op efter en halv time, leder en med-arbejder efter barnet på de steder man kan formode at barnet opholder sig. Hvis bar-net ikke er dukket op efter 3-5 timer, orienteres politiet. Emdrupgård orienterer løben-de forældrene i forløbet. Når barnet er tilbage på Emdrupgård, afholdes der en opføl-gende/afrundende samtale med forældrene. Ledelsen orienteres.
Emdrupgård oplever relativt ofte at et barn fra dagafdelingen forlader stedet uden afta-le. Nogle af børnene er netop indskrevet på Emdrupgårds dagafdeling fordi rømninger en del af deres strategi når der opstår konflikter. Når et barn forlader Emdrupgårduden aftale, orienteres ledelsen og forældrene. Personalet leder efter barnet på de
15/25
steder hvor man kan formode at barnet søger til. Hvis barnet ikke er dukket op indenfor åbningstiden, kontakter Emdrupgård – efter aftale med forældrene – eventuelt poli-tiet.
Jeg har noteret mig Emdrupgårds oplysninger om i hvilket omfang Emdrupgård ople-ver at børnene stikker af, og hvordan Emdrupgård håndterer disse situationer. Jegbeder Emdrupgård om at oplyse hvorvidt hjemmet har overvejet at nedskrive retnings-linjerne for hvordan personalet forventes at håndtere situationer hvor et barn stikkeraf. Dette skal ses i lyset af oplysningerne om at nogle af børnene netop er indskrevetpå Emdrupgård fordi rømning er en del af deres strategi når der opstår konflikter, og atdet derfor opleves relativt ofte at et barn stikker af.
Jeg beder samtidig Emdrupgård om at oplyse om hjemmet har overvejet om det vilvære hensigtsmæssigt at samle de politikker og retningslinjer der gælder for børn ogansatte på Emdrupgård i en medarbejderhåndbog eller lignende så bl.a. nye medar-bejdere og vikarer let kan finde disse oplysninger, og så der ikke opstår tvivl om hvadder gælder.
I min rapport skrev jeg følgende:
”Som jeg allerede udtalte under den afsluttende samtale med ledelsen, bør derefter min opfattelse etableres effektiv natovervågning på døgnafdelingerne. Detkan f.eks. være ved opsætning af bevægelsesfølere på værelsesgangene ellervågne nattevagter. Det er min opfattelse – hvilket også er blevet bestyrket af op-lysningerne i tilsynsrapporten – at den nuværende ordning med en sovende nat-tevagt ikke i tilstrækkeligt omfang hverken sikrer børnene eller personalet mod atder kan ske nye overgreb.”
Jeg bad derfor både kommunen og Emdrupgård om en udtalelse om dette. Jeg badogså om at modtage en kopi af Emdrupgårds beredskabsplan på området.
Kommunen har oplyst at ledelsen på forvaltningens døgninstitutioner generelt set lø-bende skal vurdere om det er tilstrækkeligt med en sovende nattevagt, eller om der erbehov for en vågen nattevagt ud fra et sikkerhedsmæssigt og behandlingsmæssigtperspektiv. Behovet for en vågen nattevagt kan både være midlertidigt og permanent.Emdrupgård har vurderet at der ikke er behov for en vågen nattevagt, men Socialfor-valtningen vil på baggrund af den bekymring som jeg har udtrykt, undersøge behovet
16/25
for en vågen nattevagt nærmere. Kommunen har oplyst at det er afgørende at bådebørnene og personalet sikres imod at der kan ske overgreb. Forvaltningen vil derforblandt andet undersøge den viden og erfaring andre institutioner der anvender bevæ-gelsesfølere, måtte have.
Jeg beder Københavns Kommune om at underrette mig om resultatet af kommunensundersøgelse.
Derudover har kommunen oplyst at den episode der er refereret i tilsynsrapporten fraRevas efter den 29. oktober 2009, og som er omtalt i min rapport, foregik i dagtimer-ne. Overgrebet kunne derfor ikke være undgået ved at der havde været en vågen nat-tevagt eller bevægelsesfølere på de gangarealer der forbinder børnenes værelser.
Kommunen har vedlagt en kopi af Emdrupgårds beredskabsplan ved seksuelle over-greb.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder også kommunens oplysninger om at en vå-gen nattevagt eller bevægelsesfølere på gangarealerne ikke ville kunnet have forhin-dret det seksuelle overgreb som er beskrevet i min rapport (og som ifølge tilsynsrap-porten foregik over et halvt år). Det ændrer imidlertid ikke på min opfattelse af at derbør etableres effektiv natovervågning på døgnafdelingerne.
Da jeg ikke var bekendt med om Emdrupgård havde udarbejdet generelle regler forbørnenes adfærd på hjemmet til at imødegå negativ adfærd og mobning, bad jeg Em-drupgård om at oplyse hvorvidt det er tilfældet, og om i bekræftende fald at sende migen kopi.
Jeg bad også om nærmere oplysninger om hvorvidt Emdrupgård har – eller vil udfær-dige – retningslinjer for hvordan ledelsen forholder sig til vold og anden grænseover-skridende adfærd over for personalet.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård ikke har nedskrevet generelle regler for børne-nes adfærd. Derimod er der en nedskrevet voldspolitik som både gælder over for børnog voksne. Voldspolitikken står over for en revidering.
17/25
Jeg har noteret mig at der er en voldspolitik på Emdrupgård. Jeg har ikke modtaget enkopi af voldspolitikken, og jeg kender derfor ikke indholdet af den eksisterende volds-politik på Emdrupgård. Mine bemærkninger nedenfor skal ses i lyset heraf.
For så vidt angår et generelt regelsæt for børnenes adfærd, så er jeg opmærksom påat det ikke er et krav at der udarbejdes sådanne regler. Det er dog min opfattelse atgenerelle regler for børnenes adfærd kan være med til at imødegå negativ adfærd ogmobning, ligesom der også kan være en pædagogisk gevinst ved at inddrage børnenei processen med selve udarbejdelsen af et sådant regelsæt. Jeg anbefaler derfor atEmdrupgård overvejer om det kan være hensigtsmæssigt at udarbejde et genereltregelsæt for børnenes adfærd. Jeg beder om at få oplyst hvad der sker i anledning afmin anbefaling.
For så vidt angår vold eller anden grænseoverskridende adfærd over for personalet,er jeg – ligesom ovenfor – opmærksom på at det ikke er et krav at der udarbejdes så-danne regler. Det er dog min opfattelse at retningslinjer for hvordan ledelsen forholdersig til vold og anden grænseoverskridende adfærd over for personalet, er med til atsikre at medarbejderne ikke er i tvivl om hvor grænserne går for hvilken adfærd fra etbarn eller en forælder som medarbejderne skal acceptere, også sådan at der ikke op-står (eller er risiko for at der opstår) en negativ kultur om hvad medarbejderne skalkunne klare. Jeg anbefaler derfor at Emdrupgård overvejer om det kan være hen-sigtsmæssigt at udarbejde et generelt regelsæt for hvordan ledelsen forholder sig tilvold eller anden grænseoverskridende adfærd (herunder hvem der tager beslutningenom at et forhold skal anmeldes til politiet, og hvordan der skal reageres over for detbarn eller den forælder der har udøvet vold eller anden grænseoverskridende adfærd).Jeg beder om at få oplyst hvad der sker i anledning af min anbefaling.
Jeg beder på ny om at modtage en kopi af voldspolitikken – også selvom den endnuikke er blevet revideret.
Anvendelse af skemaer mv.
Jeg anmodede om nærmere oplysninger om hvordan Emdrupgård kontrollerer at alleindberetninger bliver videresendt til opholdskommunen straks efter at skemaet er ble-vet udfyldt, og til tilsynskommunen ved hver måneds udgang. Det skyldtes at jeg ikkehavde mulighed for at kontrollere om og hvornår indberetningsskemaerne var sendt tilhenholdsvis opholds- og tilsynskommunen da der ikke var oplysninger om dette påindberetningsskemaerne.
18/25
Kommunen har oplyst at Emdrupgård vil udarbejde retningslinjer for hvem der senderindberetningsskemaerne til opholdskommunen straks efter at skemaet er blevet ud-fyldt.
Jeg beder Emdrupgård om at sende mig en kopi af retningslinjerne.
Kommunen har også oplyst at det skema som døgnafdelingerne (ekskl. skolen) an-vender til den månedlige indberetning af tilladte magtanvendelser til forvaltningenstilsyn, har form af et elektronisk regneark. I det elektroniske regneark er der plads til atopliste alle månedens episoder hvor der har været anvendt magt i institutionen, medangivelse af de oplysninger der kræves i § 41, stk. 1, i magtanvendelsesbekendtgø-relsen og barnets kommentarer til indberetningen. Socialforvaltningen har en særligrykkerprocedure som sættes i værk hvis institutionerne ikke har indsendt måneds-skemaet senest den 5. i hver måned.
Jeg har noteret mig det oplyste om indberetningerne fra døgnafdelingerne til tilsyns-kommunen ved hver måneds udgang.
Som det fremgår af min rapport, har Københavns Kommune oplyst at der gælder densamme procedure ved de magtanvendelser der finder sted i dagbehandlingstilbud oginterne skoler, som de magtanvendelser der finder sted i døgninstitutioner. I lyset afkommunens oplysning om at ovennævnte månedsskema ikke anvendes til indberet-ning af magtanvendelser foretaget i skolen, beder jeg om at få oplyst hvordan denmånedlige indberetning for magtanvendelser foretaget i den interne skole så sker.
Jeg bad desuden Emdrupgård om at overveje om det vil være hensigtsmæssigt ogsåat have rubrikker på indberetningsskemaet hvor det kan angives hvornår indberetnin-gen er videresendt til henholdsvis opholds- og tilsynskommunen, og om ledelsen harfulgt op i forhold til medarbejderen og eventuelle børn som har overværet magtanven-delsen (hvis den har været særlig voldsom).
Kommunen har oplyst at indberetningsskemaet, som er beskrevet i min rapport, har21 rubrikker og er udarbejdet til institutionernes (interne) brug. Da indberetningsske-maet også anvendes som tjekskema for institutionerne, har Socialforvaltningen tilslut-tet sig mine forslag til forbedringer af skemaet. Det drejer sig om en tilføjelse af dato-rubrikker for institutionens afsendelse af kopi til opholdskommunen, orientering af in-dehaveren af forældremyndigheden og datorubrik for opfølgning. Socialforvaltningen
19/25
overvejer at gøre dette skema obligatorisk for institutionerne som det skema der ifølge§ 41, stk. 3, i magtanvendelsesbekendtgørelsen skal findes i en protokol i institutio-nen.
Jeg har noteret mig det oplyste. Jeg beder kommunen om at underrette mig om resul-tatet af Socialforvaltningens overvejelser.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om der er udarbejdet skriftlige retningslinjer for etforløb med magtanvendelse. I så fald bad jeg om at modtage en kopi heraf. Hvis ikkeder var udarbejdet skriftlige retningslinjer, bad jeg Emdrupgård om at komme mednærmere oplysninger om hvordan man gør nye medarbejdere og vikarer bekendtemed procedurerne for magtanvendelse og indberetninger herom.
Emdrupgård har oplyst at Emdrupgård bruger Socialforvaltningens nedskrevne proce-durer for et forløb med magtanvendelse. Nye medarbejdere og vikarer får altid udleve-ret magtanvendelsescirkulæret som de ved underskrift forpligter sig til at læse og ar-bejde efter (jeg går ud fra at der sigtes til magtanvendelsesbekendtgørelsen). Derud-over bliver de nye medarbejdere og vikarer altid introduceret til indberetningsskema-erne og -proceduren af afdelingslederen. Der tales også jævnligt med vikarerne påvikarmøder.
Kommunen har desuden oplyst at Socialforvaltningen på baggrund af udkastet til So-cialministeriets nye vejledning til magtanvendelsesbekendtgørelsen er ved at udarbej-de en ny intern vejledning til institutionerne. Vejledningen skal blandt andet beskrivesamarbejdet mellem de forskellige aktører i organisationen. Vejledningen vil indgå iforvaltningens elektroniske værktøjskasse for institutionerne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg er bekendt med at Socialministeriet har udarbejdet en vejledning om magtanven-delse over for børn og unge der er anbragt uden for hjemmet. Vejledningen der harfundet anvendelse siden 25. februar 2011, vedrører primært udsatte børn og unge derer anbragt på baggrund af sociale årsager eller som følge af kriminalitet. Vejledningenvil i 2011 blive suppleret med yderligere afsnit om børn og unge med nedsat fysiskeller psykisk funktionsevne. Vejledningen er desuden suppleret med en interaktivhjemmeside med praktiske eksempler på brug af reglerne i magtanvendelsesbekendt-gørelsen. Vejledningen findes på servicestyrelsens hjemmeside(www.servicestyrelsen.dk/omsorgogmagt).
20/25
Jeg anbefalede at det i fremtiden anføres hvornår lederen eller dennes stedfortræderhar gennemgået og underskrevet indberetningerne. Baggrunden for min anbefalingvar at det bør være muligt at kontrollere om fristen i bekendtgørelsens § 41, stk. 1,overholdes.
Kommunen har oplyst at institutionslederen fremover vil sørge for at det kommer til atfremgå af skemaerne hvornår skemaet er gennemgået og underskrevet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden Emdrupgård om at udtale sig om hvordan proceduren er i forbindel-se med underskrivelse (og godkendelse) af indberetninger om magtanvendelse. Jegbad i den forbindelse Emdrupgård om at oplyse om der er andre end forstanderen derhar kompetence til at skrive under på indberetningerne.
Kommunen har oplyst at proceduren for underskrivelse og godkendelse af indberet-ninger om magtanvendelser er sådan at først gennemgår og underskriver afdelingsle-deren indberetningsskemaet. Derefter – og inden 24 timer – modtager institutionslede-ren skemaet til gennemgang og underskrift. Viceforstanderen har også kompetence tilat underskrive indberetningerne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 5.7. Københavns Kommunes tilsyn med Emdrupgårds anvendelse af magt-
anvendelsesbekendtgørelsen
Jeg bad kommunen om at komme med nærmere oplysninger om hvordan kommunenpraktiserer sin tilsynsforpligtelse. Jeg bad også om nærmere oplysninger om resultatetaf mødet mellem kommunen og ledelsen om det høje antal af indberetninger ommagtanvendelse, herunder hvorvidt grænserne mellem hvad der er magtanvendelseog almindelig opdragelse/omsorg var blevet drøftet. Det skyldtes oplysningen om atder ikke på Emdrupgård er nogen bagatelgrænse for hvad der indberettes på Em-drupgård (jf. pkt. 5.5 i min rapport).
Kommunen har oplyst følgende om sin tilsynsforpligtelse:
21/25
Alle døgninstitutioner, interne skoler, dagbehandlingstilbud og opholdssteder for børnog unge skal internt registrere og vurdere handlinger hvor der er anvendt magt.
Forvaltningen modtager indberetningsskemaer for alle de magtanvendelser som insti-tutionens leder vurderer enten er tilladte magtanvendelser eller lovlig nødværge (§ 41 imagtanvendelsesbekendtgørelsen). Uanset om der er forekommet indberetninger ommagtanvendelser i en institution eller ej, skal forvaltningen d. 5 i hver måned have til-sendt skemaet om indberetninger af episoder fra den forgangne måned fra institutio-nerne.
De magtanvendelser som institutionens leder vurderer ikke er tilladte, skal indberettestil den anbringende myndighed og forvaltningen umiddelbart efter at handlingen erforetaget (§ 43, stk. 2, i magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Alle indberetningsskemaerne gennemgås i forvaltningen af en pædagogisk konsulentog en jurist. Er der tvivl om vurderingen af en magtanvendelse, kontaktes institutio-nens ledelse med henblik på at få afklaret tvivlen og eventuelt få yderligere informa-tioner. Hvis magtanvendelsen vurderes som ikke-tilladt, bliver institutionslederen bedtom at genbehandle sagen og indberette hændelsesforløbet i overensstemmelse med§ 43 i magtanvendelsesbekendtgørelsen. Forvaltningen undersøger og behandlerindberetningerne efter § 43 i magtanvendelsesbekendtgørelsen i tæt dialog med insti-tutionens ledelse. Der træffes afgørelse om de driftsmæssige konsekvenser af indbe-retningssagen inden 6 uger efter modtagelsen af indberetningen.
Forvaltningen modtager, undersøger og træffer afgørelser vedrørende eventuelle kla-ger over foretagne magtanvendelser (§ 45 i magtanvendelsesbekendtgørelsen).
Forvaltningens generelle socialfaglige tilsyn med døgninstitutioner og opholdsstederfor børn og unge udføres af Revas ApS. Revas har ved sine tilsynsbesøg også op-mærksomhed på institutionernes administration af bestemmelserne i magtanvendel-sesbekendtgørelsen. Socialudvalget og forvaltningens direktion orienteres kvartalsvisom den aktuelle status og om eventuelle ændringer i de magtanvendelser som institu-tionerne indberetter. Der udarbejdes en årsrapport om magtanvendelse til Socialud-valget.
Derudover har kommunen oplyst at Socialforvaltningen den 6. juni 2011 havde et mø-de med Emdrupgårds ledelse om det høje antal magtanvendelser på institutionen.Grænserne mellem hvad der er magtanvendelse og almindelig opdragelse/omsorg varen af de ting som blev drøftet. Derudover blev der sammen med en psykolog talt om
22/25
hvordan medarbejderne med pædagogiske midler kan undgå nogle af de situationersom har ført til mange magtanvendelser. På mødet blev procedurerne for registreringog indberetning af magtanvendelser også gennemgået. Det blev aftalt at medarbej-derne skal have undervisning i reglerne om magtanvendelse. Kommunen har oplyst atforvaltningen i de kommende måneder vil følge med i om det lykkes for Emdrupgård atnedbringe antallet af magtanvendelser.
Jeg beder kommunen om at underrette mig om resultatet af kommunens opfølgningpå om det lykkes Emdrupgård at nedbringe antallet af magtanvendelser.
Jeg har i øvrigt noteret mig det oplyste. Dog bemærker jeg at institutionens leder – forså vidt angår ikke-tilladte magtanvendelser – alene har pligt til at orientere opholds-kommunen om den indberetning institutionens leder skal foretage til den kommuneder fører tilsyn med institutionen. Det følger af magtanvendelsesbekendtgørelsens §43, stk. 7. Institutionens leder har ikke pligt til at indberette ikke-tilladte magtanvendel-ser til opholdskommunen.
Jeg bad om nærmere oplysning om hvorvidt vikarerne er uddannede, hvor mangevikarkorpset består af, herunder hvem der bestemmer hvilke personer der indgår ikorpset, og om ledelsen har gjort sig nogle overvejelser om hvordan der hurtigere kanskaffes vikarer.
Kommunen har oplyst at døgnafdelingerne og skolen både bruger vikarer der er ud-dannede og ikke-uddannede. På de to døgnafdelinger benytter Emdrupgård i øjeblik-ket i alt 15 vikarer. I skolen benytter Emdrupgård i øjeblikket 5 vikarer. En ikke-uddannet vikar i skolen vil altid være en der allerede har tilknytning til stedet somf.eks. en tidligere praktikant eller en vikar der også benyttes på døgnafdelingerne.
Jeg beder på ny om at få oplyst om ledelsen har gjort sig nogle overvejelser om hvor-dan der hurtigere kan skaffes vikarer.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse hvordan belægningen aktuelt ser ud, og om det iforbindelse med nedgangen i belægningen har været nødvendigt at afskedige perso-nale.
23/25
Jeg har ikke modtaget oplysninger herom og beder derfor på ny Emdrupgård om disseoplysninger.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse om der er udarbejdet en arbejdspladsvurdering påhjemmet. I så fald bad jeg om en kopi af denne.
Kommunen har oplyst at der endnu ikke er udarbejdet en arbejdspladsvurdering påEmdrupgård. Arbejdspladsvurderingen er under udarbejdelse i tilknytning til en triv-selsundersøgelse der blev gennemført på Emdrupgård i slutningen af 2010.
Jeg henleder opmærksomheden på at det ifølge arbejdsmiljøloven er lovpligtigt at ud-arbejde en arbejdspladsvurdering senest hvert tredje år (§ 15a i arbejdsmiljøloven).Jeg har noteret mig kommunens oplysninger om at der er ved at blive udarbejdet enarbejdspladsvurdering. Jeg foretager mig ikke yderligere vedrørende dette punkt.
Københavns Kommunes tilsyn – Revas ApS
Jeg gik ud fra at der var udarbejdet nogle retningslinjer eller lignende for hvordan Re-vas skal gennemføre tilsyn (bl.a.) med døgninstitutioner for børn og unge i Køben-havns Kommune. Jeg bad om at modtage en kopi af sådanne retningslinjer. Jeg badsamtidig kommunen om at oplyse hvordan det sikres at børn og pårørende får mulig-hed for at gøre sig bekendt med tilsynsrapporterne fra Revas.
Kommunen har oplyst at Emdrupgård orienterer om tilsynsrapporterne både på bør-nemøder, børnerådsmøder og forældrerådsmøder.
Kommunen har desuden vedlagt en række bilag som indeholder forvaltningens ret-ningslinjer for det eksterne tilsyn.
Retningslinjerne indeholder følgende punkter:
-------
Den interne organisering i Socialforvaltningen – Hvem gør hvad?Varsling, forberedelse og gennemførelse af tilsynsbesøgMateriale som Revas modtager forud for et tilsynsbesøgTilsynskonceptetSærlige fokusområder for tilsynet i 2011Tilsynsrapporter og opfølgning på tilsynEkstra og/eller akutte tilsyn.
24/25
Hovedelementerne i det eksterne tilsyn er desuden beskrevet i et notat fra Socialfor-valtningen af 4. februar 2009.
Jeg har noteret mig at kommunen har udarbejdet retningslinjer for hvordan Revas skalgennemføre tilsynet (bl.a.) med døgninstitutioner for børn og unge i kommunen.
Jeg bad Emdrupgård om at oplyse hvilke erfaringer hjemmet har gjort med anbringel-seskommunernes personrettede tilsyn, herunder om hjemmet har gjort sig nogle erfa-ringer med de ændringer der blev foretaget pr. 1. januar 2011.
Emdrupgård har oplyst at hjemmets erfaringer er at der efter ændringerne pr. 1. januar2011 oftere kommer besøg af anbringelseskommunerne til det personrettede tilsyn.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden Københavns Kommune om at oplyse hvordan kommunen genereltsom anbringelseskommune foretager det personrettede tilsyn.
Kommunen har oplyst at alle sagsbehandlere i Børnefamiliecenter København – somer forvaltningens myndighedscenter på børn og unge-området – har modtaget under-visning i de nye bestemmelser i Barnets Reform fra 2 jurister på halvdagskurser.Sagsbehandlerne er i den forbindelse blevet gjort opmærksom på at der fra 1. januar2011 skal foretages minimum 2 personrettede tilsyn med anbragte børn på anbringel-sesstedet.
Kommunen har også oplyst at Center for Familiepleje og Børnefamiliecenter Køben-havn – som er en del af Socialforvaltningen – netop har færdiggjort en ny vejledningom det personrettede tilsyn med anbragte børn i familiepleje. I vejledningen beskrivesbåde det driftsorienterede tilsyn med plejefamilierne og det personrettede tilsyn medde anbragte børn. Vejledningen indeholder en liste med ansvarsfordelingen mellemsagsbehandlerne og børn og unge-konsulenterne.
Endvidere har kommunen oplyst at der er særlig fokus på opfølgningerne og tilsynet iBørnefamiliecenter Københavns kommende metode- og procedureportal. På portalenvil alle sagsgange og procedurer, lovgivning, skemaer mv. være tilgængelig for sags-
25/25
behandlerne og andre. Det særlige fokus på opfølgningerne og tilsynet er beskrevetsådan
”Der er tæt sammenhæng mellem det personrettede tilsyn og opfølgningen påhandleplanen; på baggrund af det løbende tilsyn og samtaler med barnet/den un-ge vurderer sagsbehandler, om der er behov for at revidere handleplanen.
Sagsbehandleren skal mindst to gange om året tale med barnet/den unge på an-bringelsesstedet i forbindelse med opfølgningen på handleplanen samt tilsyn medbarnet/den unge. Samtalen skal så vidt muligt finde sted uden tilstedeværelse afansatte fra anbringelsesstedet. For at kunne honorere disse krav og samtidig sik-re en kvalificeret opfølgning, skal sagsbehandler tale med barnet på anbringel-sesstedet ved både tre måneders og seks måneders opfølgningerne.
Er barnet anbragt i plejefamilie, skal sagsbehandleren gennemføre et af de årligetilsynsbesøg sammen med en familieplejekonsulent fra Center for Familiepleje,som yder rådgivning til plejefamilierne.”
Jeg har noteret mig det oplyste.
Opfølgning
Jeg har i de enkelte afsnit ovenfor bedt Skole- og behandlingshjemmet Emdrupgårdog Københavns Kommune om oplysninger mv. vedrørende forskellige forhold. Jegbeder om at Emdrupgård sender institutionens oplysninger mv. gennem KøbenhavnsKommune med henblik på at kommunen får lejlighed til at kommentere det somhjemmet anfører.
Underretning
Denne rapport sendes til Skole- og behandlingshjemmet Emdrupgård, KøbenhavnsKommune, Folketingets Retsudvalg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 7, ogtil børnene på Emdrupgård og deres forældre.
Lennart FrandsenInspektionschef