Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. oktober 2011CivilkontoretAnne Vibe Bengtsen2011-510-0001264415
Samlenotat – tidlig forelæggelseVedrørende: Forslag til Europa Parlamentets og Rådets forordningorslagEuropa-Parlamentetsom markedsføring og brug af sprængstofprækursorerRevideret notat. Ændringerne er anført i kursiv.KOM (2010) 0473ResuméFormålet med forslaget er at begrænse ikke-erhvervsdrivende personerserhvervsdrivendeadgang til visse kemiske stoffer og blandinger af disse stoffer i nærmereangivne koncentrationer, med henblik på at nedbringe risikoen for at disse,stoffer mv. misbruges til at fremstille hjemmelavede sprængstoffer. Vedforslaget fastsættes et forbud mod overdragelse og overladelse af stoffernetil den brede offentlighed samt ikke erhvervsmæssig besiddelse og brug afikke-erhvervsmæssigstofferne med mindre de pågældende personer har en licenseller lader sigregistrere hos den erhvervsdrivende fra hvem de modtager stofferne.For-r-slaget indeholder i den forbindelse nærmere regler om licensordningenogregistreringsordningensamt regler om indberetningspligt vedrørende mis-mis-tænkelige transaktioner og om mærkning af emballage. Forslaget vurderesikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget forventes at havelovgivningsmæssige konsekvenser.Forslaget vil endvidere kunne havebetydning for statsfinanserne.Der ses ikke at foreligge offentlige tilkende-e-givelse om de øvrige medlemsstaters holdning til forslaget. Danmark erholdningeroverordnet set positiv over for forslaget.Sagen er endnu ikke på dagsor-r-denen for et rådsmøde, men forventes vedtaget ved en førstelæsningsaftalemed Europa-Parlamentet. Med henblik på at formandskabet kan indledeParlamentet.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet forventes sagen behandletpå et snarligt møde i Coreper I.1.Baggrund
Rådet vedtog den 18. april 2008 ”EU-handlingsplanen om øget sikkerhedmed eksplosivstoffer”. Handlingsplanen indeholder blandt andet en opfor-dring til Kommissionen om at nedsætte et stående udvalg til overvejelse afforanstaltninger og udarbejdelse af henstillinger vedrørende regler forprækursorer til sprængstoffer. Dette rådgivende ad-hoc udvalg beståendeaf repræsentanter fra medlemsstaternes myndigheder og repræsentanter forden private sektor vedtog i februar 2009 i sin årsrapport fra 2008 en rækkekonkrete anbefalinger til fremme af sikkerheden for prækursorer. På bag-grund af anbefalingerne er der gennemført en konsekvensanalyse, dersammen med en online-undersøgelse og workshopper for de relevante ak-tører samt høring af blandt andet producenter danner grundlag for det fore-liggende forordningsudkast.Forslaget er i øvrigt fremsat under henvisning til de strategiske mål i DenEuropæiske Unions terrorbekæmpelsesstrategi og Stockholmprogrammet.2.Indhold
2.1. GenereltForslaget til forordning er fremsat efter artikel 114 i TEUF, hvorefter Eu-ropa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedurevedtager de foranstaltninger med henblik på indbyrdes tilnærmelse af med-lemsstaternes love og administrative bestemmelser, der vedrører det indremarkeds oprettelse og funktion.Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for enrække drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang af-spejler det foreliggende kompromisforslag udarbejdet af formandskabet.Forordningsforslaget har til formål at harmonisere reglerne for markedsfø-ring,besiddelse, brug og indføring i EUaf kemiske stoffer eller blandin-ger, der kan misbruges til ulovlig fremstilling af sprængstoffer, for at be-grænse den brede offentligheds (dvs. ikke-erhvervsdrivende personers)adgang til disse stoffer,samt at sikre relevante indberetninger af mistæn-kelige transaktioner gennem hele forsyningskædenjf. artikel 1.2
Med forordningsforslaget indføres der som udgangspunkt et forbud modsalg mv. til ikke-erhvervsdrivende personer af visse nærmere opregnedekoncentrationer afkemiske stoffer og blandinger heraf,jf. bilag I.Forordningen lægger samtidig op til, at det enkelte medlemsland kan væl-ge at fravige forbuddet ved at anvende et licenssystem, hvorefterikke-erhvervsdrivende personerkan erhverve stoffer på bilag I,hvis de pågæl-dende har en licens udstedt af en national myndighed,eller ved at anvendeet registreringssystem, hvorefter den erhvervsdrivende skal foretage regi-strering af købet og køberen ved salg af stoffer på bilag I.Udover at indføre et forbud mod privatpersoners erhvervelse mv. af vissekemiske stoffer, der kan misbruges til at fremstille sprængstoffer, udengyldig licenseller registrering,indeholder forordningen også nærmerepligter for erhvervsdrivende til at indberette mistænkelige transaktionervedrørende kemiske stoffer og betydeligt tyveri heraf til de relevante nati-onale myndigheder.Forpligtelsen til at indberette mistænkelige transakti-oner gælder i hele forsyningskæden, således også ved erhvervsdrivendesoverdragelse til andre erhvervsdrivende. Forpligtelsen omfatter både destoffer, der er opregnet i forordningens bilag I, og som anført ovenfor eromfattet af et forbud, en licens- eller registreringsordning, men også enrække andre stoffer opregnet, for hvilke der ikke efter forordningen gælderbegrænsninger i salg mv. til private, jf. forordningens bilag II.2.2. Nærmere om elementerne i forslaget2.2.1. Anvendelsesområde og definitioner (forslagets artikel 2-3)Forslagets artikel 2 afgrænser reglernes anvendelsesområde. Det følgersåledes af stk. 1, at forordningen finder anvendelse på en række nærmerebestemte stoffer oplistet i forordningens bilag og blandinger, der indehol-der sådanne stoffer. Det drejer sigfor så vidt angår bilag Ieksempelvis omsalpetersyre ognitromethani nærmere angivne koncentrationerog for såvidt angår bilag II om eksempelvis ammoniumnitrat i en nærmere angivenkoncentration.Samtidig oplister forslagets artikel 2, stk. 2, stoffer og genstande, som re-gelsættet ikke finder anvendelse på. Det drejer sig bl.a. om artikler define-ret i artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning nr.1907/2006/EF om registrering, vurdering og godkendelse af samt be-grænsninger for kemikalier (REACH), der vedrører genstande, der under3
fremstillingen har fået en særlig form, overflade eller design, der i højeregrad end den kemiske sammensætning er bestemmende for genstandensfunktion.Endvidere omfatter forordningen ikke pyrotekniske artikler, som definereti Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/23/EF om markedsføring afpyrotekniske artikler, og pyrotekniske artikler, der er beregnet til ikke-kommerciel anvendelse i henhold til national lovgivning inden for de væb-nede styrker, politiet eller brandvæsenet, samt pyrotekniske artikler bereg-net til brug i luftfartsindustrien og knaldhætter til legetøj. Forordningenomfatter endvidere ikke udstyr, der er omfattet af Rådets direktiv 96/98/EFom udstyr på skibe.Forordningen omfatter desuden ikke stoffer opført i bilagene og blandin-ger, der indeholder sådanne stoffer, som anvendes af de væbnede styrkereller de retshåndhævende myndigheder.Forslagets artikel 3 indeholder en definition af en række af de centrale be-greber, der anvendes i forordningen,herunder bl.a. af begrebet ”mistæn-kelige transaktioner”. Det følger heraf, at der ved vurderingen af, om derer tale om en mistænkelig transaktion skal tages højde for alle omstændig-heder, herunder navnlig om køberen virker uklar eller ubekendt med hen-syn til den påtænkte brug af stoffet, eller ikke er i stand til at forklare denpåtænkte anvendelse heraf, om køberen har til hensigt at købe en usæd-vanlig mængde eller usædvanlig kombination af stoffer, om køberen eruvillig til at forevise ID og om køberen insisterer på at anvende en usæd-vanlig betalingsform, herunder en større mængde kontanter.2.2.2.Indførelse,tilrådighedsstillelse, besiddelse og brugaf stoffersamtlicenserog registrering(forslagets artikel 4,4a,5 og5a)Artikel 4, stk. 1, indebærer, at de stoffer og blandinger af stofferne, derfremgår af forordningens bilagI,ikke må stilles til rådighed for,indføres,besiddes eller bruges af personer, der ikke er erhvervsdrivende (dvs. denbrede offentlighed), medmindre stoffets koncentration er lavere end ellersvarer til de grænser, der er fastsat i bilaget.Det følger imidlertid af artikel 4, stk. 2,litra a,at stofferne, der er opført ibilagI,kan stilles til rådighed for,besiddes eller anvendes afsådanne per-soner, hvis de pågældende har en licens udstedt af en kompetent myndig-hed idenmedlemsstat,hvori det ønskede stof eller blanding skalerhver-4
ves,besiddes eller anvendes. Alternativt kan de pågældende stoffer stillestil rådighed for, besiddes eller anvendes af ikke-erhvervsdrivende perso-ner, hvis den erhvervsdrivende, som stiller det ønskede stof til rådighed,registrerer salget i overensstemmelse med den ordning, der er fastlagt iden medlemsstat, hvori stoffet stilles til rådighed jf. artikel 4, stk. 2, litra b.Det er overladt til medlemsstaterne selv at vælge, om man vil anvende etlicens- eller registreringssystem, eller om man ikke vil tillade undtagelsertil forbuddet i stk. 1.Det følger endvidere af bestemmelsen i artikel 4, at ikke-erhvervsdrivende,som ønsker at indføre et stof omfattet af bilag I fra en medlemsstat til enanden eller fra et tredjeland skal være i besiddelse af en licens udstedt afde kompetente myndigheder i det land, hvor stoffet indføres. Dette gælderuanset, at det pågældende land i øvrigt har valgt en registreringsordningved salg internt på sit område.Endvidere følger det af artikel 4, at medlemsstaterne er forpligtet til atunderrette Kommissionen om, hvorvidt medlemsstaten tillader fravigelseaf forbuddet i stk. 1 ved anvendelse af en licensordning eller ved anvendel-se af et registreringssystem. Underretningen skal eksplicit foreskrive, hvil-ke stoffer i bilag I, der er omfattet af ordningen, hvis ordningen ikke om-fatter alle stoffer i bilag I. Kommissionen skal herefter offentliggøre enoversigt over medlemsstaternes indberetninger.Artikel 4, stk. 5 og 6, opstiller forpligtelser for de økonomiske aktører, derstiller et stof eller en blanding omfattet af bilagItil rådighed for ikke-erhvervsdrivende personer (den brede offentlighed). En økonomisk aktørhar således pligt til at kontrollere licenser efter artikel 4, stk. 2,ellertil atregistrere den enkelte transaktioni overensstemmelse med det registre-ringssystem, der er fastlagt i den pågældende medlemsstat.Økonomiskeaktører, der har til hensigt at stille stoffereller blandingeromfattet af bilagItil rådighed for sådanne ikke-erhvervsdrivende personer, har endviderepligt til på emballagen tydeligt at angive, at køb, besiddelse og brug afstoffet kræver licenseller registrering.Artikel 4a indeholder en frihandelsklausul, som – med forbehold for stren-gere regler fastsat i anden EU-regulering og med forbehold for beskyttel-sesklausulen i artikel 9a – forpligter medlemsstaterne til ikke at fastsættehandelshindringer for stoffer og blandinger omfattet af bilag I med laverekoncentration end koncentrationsgrænserne fastsat i bilag I eller for stof-5
fer anført på bilag II.Forslagets artikel 5, stk. 1-5, pålæggerdemedlemsstater,som har valgt atanvende et licenssystemat fastsætte regler om udstedelse af licenser. Denkompetente myndighed, der udsteder licensen, skal navnlig tage hensyn til,om stoffet er beregnet til lovlig brug. I den forbindelse bestemmes det, atlicensen skal afvises, hvis der er rimelig grund til at tvivle på, at den på-tænkte brug af stoffet er lovlig,eller hvis der er grund til at tvivle på hen-sigterne med at anvende stoffet.Der er endvidere fastsat nærmere reglerom gyldighedstid, tilbagekaldelse, gebyrbetaling og klageadgang.Licenser udstedt af en medlemsstats kompetente myndighederkan aner-kendes af andre medlemslande, men medlemslandene er ikke forpligtet tilgensidigt at anerkende licenser udstedt i andre medlemslande. For atfremme den gensidige anerkendelse skalKommissionen efter høring af detstående udvalg vedrørende prækursorer udarbejde tekniske retningslinjerfor licenser, jf. artikel 5, stk. 6.Til brug for de medlemsstater, som måtte vælge at anvende et registre-ringssystem, opstiller artikel 5a en række oplysninger, som skal fremgåved de økonomiske aktørers registrering af et salg af stoffer omfattet afbilag I. Således skal registreringen indeholde oplysninger om bl.a. navnog adresse på køberen, det købte stof, dets koncentrationsniveau ogmængde, den af køberen påtænkte anvendelse, dato for salg samt køberensunderskrift. Den økonomiske aktør er endvidere forpligtiget til at gemmeregistreringen i minimum fem år beregnet fra dagen efter salget og skal iden periode på anmodning gøre oplysningerne tilgængelige for de kompe-tente myndigheder, jf. stk. 3.2.2.3. Indberetningspligt (forslagets artikel 6)Artikel 6, stk. 1-5, indeholder en forpligtelse for de økonomiske aktører imedlemsstaterne til at indberette mistænkelige transaktioner vedrørende destoffer, der er opført i bilagene og blandinger heraf samt af betydeligt tyve-ri af de pågældende stoffer mv. til eteller flerenationale kontaktpunkteroprettet af hver enkelt medlemsstat.Bestemmelsen finder anvendelse, uan-set om der er tale om overdragelse til en privatperson eller en erhvervs-drivende.Ved indberetning af mistænkelige transaktioner skal kundensidentitet om muligt indberettes.Det nationale kontaktpunkt skal gemmeoplysningerne om sådanne indberetninger og træffe de fornødne foran-staltninger med henblik på at undersøge de konkrete omstændigheder ved-6
rørende den mistænkelige transaktion, herunder realiteten i kundens øko-nomiske aktiviteter.Med henblik på at fremme samarbejdet mellem de økonomiske aktører ogde nationale myndigheder, skal Kommissionen ifølge artikel 6, stk. 6-7,udarbejde en vejledning til brug for forsyningskæden i den kemiske indu-striog de kompetente myndigheder,der bl.a. nærmere skal præcisere,hvordan mistænkelige transaktioner skal identificeres,herunder særligt ihvilke koncentrationer og mængder indberetning af transaktioner vedrø-rende stoffer på bilag II normalt ikke vil være påkrævet.De kompetentemyndigheder i medlemsstaterne drager omsorg for, at vejledningen offent-liggøres på passende vis.2.2.4. Databeskyttelse, sanktioner,beskyttelsesklausulog delegerede rets-akter (forslagets artikel 7-13)Forslagets artikel 7 pålægger medlemsstaterne at sikre, at behandling afpersonoplysninger, navnlig i forbindelse med udstedelse af licenserog vedregistrering samtved indberetning af mistænkelige transaktioner, sker ioverensstemmelse med direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske perso-ner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-ling af sådanne oplysninger (persondatadirektivet).Artikel 8 forpligter medlemsstaterne til at fastsætte bestemmelser om sank-tioner for overtrædelse af forordningen og træffe alle nødvendige foran-staltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være effek-tive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virk-ning.Beskyttelsesklausulen i artikel 9a giver mulighed for, at medlemsstaternekan fastsætte yderligere, nationale restriktioner. Således kan en medlems-stat, der har rimelig grund til at tro, at det pågældende stof kan misbrugestil ulovlig fremstilling af hjemmelavede eksplosivstoffer, fastsætte nationa-le restriktioner eller forbud mod stoffer, der ikke er medtaget i bilageneeller pålægge en forpligtelse til at foretage indberetning af mistænkeligetransaktioner vedrørende sådanne stoffer.Bestemmelsen giver endvidere medlemsstaterne mulighed for at fastsættelavere koncentrationsgrænser end dem, som er fastsat i bilag I, såfremtden pågældende medlemsstat har rimelige grund til at tro, at stofferne ilavere koncentrationsgrænser kan misbruges til ulovlig fremstilling af7
hjemmelavede eksplosivstoffer.Desuden har medlemsstaterne mulighed for, når de har rimelig grund her-til, at fastsætte nationale restriktioner eller forbud mod stoffer på bilag II,som efter forordningen ellers kun gælder for stoffer anført på bilag I.Medlemsstaterne er forpligtet til straks at underrette Kommissionen og deøvrige medlemsstater om alle sådanne nationale restriktioner eller forbudog angive baggrunden herfor. Kommissionen skal på baggrund af sådanneindberetninger tage stilling til, om der skal foretages ændringer af bilage-ne. Herefter vil den pågældende medlemsstat efter omstændighederneeventuelt skulle ændre eller ophæve sine nationale regler, jf. stk. 3 og 4.Endelig følger det af beskyttelsesklausulen, at medlemsstaterne har mulig-hed for at opretholde eksisterende national lovgivning vedrørende stofferog blandinger heraf, der er fastsat med den begrundelse, at de kan anven-des til ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer. Medlemsstaterne skal i givetfald senest 3 måneder efter forordningens ikrafttræden underrette Kom-missionen om sådanne regler. Bestemmelserne i stk. 3 og 4 finder i øvrigtanvendelse mutatis mutandis.Artikel 9 og 10 indeholder hjemmel til, at Kommissionen ved delegerederetsakter kan vedtage ændringer af bilagene til forordningen, der indehol-der listerne over kemiske stoffer. Bestemmelserne regulerer samtidig dennærmere procedure for vedtagelse af sådanne delegerede retsakter.Artikel 13 indeholder hjemmel til, at Kommissionen kan vedtage delege-rede retsakter i hasteprocedure samt den nærmere procedure herfor.2.2.5. Almindelige og afsluttende bestemmelser (forslagets artikel 15-17)Artikel 15, 16 og 17indeholderbestemmelser om ikrafttrædelse, revisionog en overgangsperiode. Der foreslås en overgangsperiode på 36 månederfor ikke-erhvervsdrivende personers besiddelse af de stoffer mv., der eromfattet af forordningsforslaget.Endvidere lægges der op til, atKommission 5 år efter forordningens ikraft-træden skal udarbejde en rapport til Rådet og Europa-Parlamentet, hvoridet undersøges, hvilke problemer forordningen har givet anledning til ipraksis, hvorvidt det er ønskeligt og muligt at udvide forordningens an-vendelsesområde til også at omfatte erhvervsdrivende, og om det er ønske-8
ligt og muligt at udvide forpligtelsen til at foretage indberetning af mis-tænkelige transaktioner og tyverier, således at forpligtelsen også omfatterikke-registrerede stoffer. Kommissionen skal på baggrund af rapportenfremsætte de nødvendige ændringsforslag.Ikrafttrædelsesdatoen fastsættes til 18 måneder efter vedtagelsen af forsla-get.2.2.6. Forslagets bilagBilagIindeholder en liste over de stoffer og blandinger heraf, der ikke måstilles til rådighed for ikke-erhvervsdrivende personer (den brede offent-lighed), medmindre koncentrationen af det pågældende stof svarer til ellerer lavere end en nærmere fastsat grænse. Eksempelvis ernitromethan ogblandinger, der indeholder mere end 30 masseprocent nitromethan, omfat-tet af bilag I.BilagIIindeholder en liste over de stoffer, der – udover stofferne i bilagI– er omfattet af bestemmelsen i artikel 6 om, at der skal ske indberetningaf mistænkelige transaktioner eller tyveri.Bilag II indeholder bl.a. ammo-niumnitrat og blandinger, der indeholder mere end 16 masseprocent ni-trogen.3.Gældende dansk ret
3.1. Bekendtgørelse om udgangsstoffer til eksplosivstofferEfter våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 3, kan justitsministeren udstede regler omforbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære elleranvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af stoffer, derkan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af for-buddet i § 1.Med hjemmel heri har justitsministeren udstedt bekendtgørelse nr. 257 af18. marts 2010 om udgangsstoffer til eksplosivstoffer, der trådte i kraft den1. maj 2010, og som regulerer indførsel, erhvervelse, besiddelse, anvendel-se og opbevaring af en række nærmere definerede stoffer og blandinger afdisse stoffer i bestemte koncentrationer.Bekendtgørelsens § 1, stk. 1, indeholder et forbud mod indførsel, erhver-velse, besiddelse og anvendelse af følgende stoffer og produkter:9
1) Koncentreret hydrogenperoxid (H2O2) og kemiske produkter, der inde-holder mere end 12 masseprocent hydrogenperoxid.2) Koncentreret svovlsyre (H2SO4) og kemiske produkter, der indeholdermere end 50 masseprocent svovlsyre.3) Koncentreret salpetersyre (HNO3) og kemiske produkter, der indeholdermere end 30 masseprocent salpetersyre.4) Ren nitromethan (CH3NO2) og kemiske produkter, der indeholder mereend 40 masseprocent nitromethan.5) Salte af chlorat eller perchlorat (ClO3- eller ClO4-) og kemiske produk-ter med mere end 40 masseprocent chlorat eller perchlorat eller blandingerheraf.6) Pulvere med en partikelstørrelse, der er mindre end 200 �m, af metal-lisk aluminium, magnesium, zink, titan, zirkonium, jern (Al, Mg, Zn, Ti,Zr, Fe) og blandinger eller legeringer heraf samt kemiske produkter, hvor-af sådant pulver udgør mere end 70 masseprocent.7) Elementært svovl (S) og kemiske produkter, der indeholder mere end 85masseprocent svovl.8) Elementært phosphor (P) og kemiske produkter, der indeholder mereend 50 masseprocent elementært phosphor.Forbuddet omfatter ikke pyrotekniske artikler, offentlige myndighedershandlinger og de pågældende dispositioner til erhvervsmæssige formål, jf.bekendtgørelsens § 1, stk. 2.Ifølge bekendtgørelsens § 2 kan politidirektøren i særlige tilfælde meddeledispensation fra forbuddet.I praksis behandles ansøgninger om dispensationer i henhold til bekendt-gørelsens § 2 blandt andet efter en vurdering af formålet, herunder hvor-vidt det ønskede stof kan substitueres med et andet stof, der ikke er omfat-tet af reglerne, eller om en eventuel lavere koncentration af stoffet kananvendes til det ønskede formål.Det følger af bekendtgørelsens § 3, at stoffer, der er omfattet af bekendtgø-relsen, alene må overdrages eller overlades til offentlige myndigheder,virksomheder, der kan sandsynliggøre, at stoffet skal indgå i virksomhe-dens drift eller produktion, transportvirksomheder, der skal levere til of-fentlige myndigheder og virksomheder, samt personer, der kan fremvise endispensation.Bekendtgørelsens § 4, stk. 1, indeholder en bestemmelse om, at stoffer, der10
er omfattet af reglerne, skal opbevares forsvarligt og i et aflåst lokale ellerskab, der er utilgængeligt for uvedkommende.I medfør af bekendtgørelsens § 5 straffes overtrædelse af § 1, stk. 1, § 3 og§ 4 med bøde.3.2. Bekendtgørelse om begrænsning af salg af gødning der indeholderammoniumnitratMed hjemmel i § 2, § 4 og § 13, stk. 2, i lov om gødning og jordforbed-ringsmidler m.v. har fødevareministeren udstedt bekendtgørelse nr. 863 af27. august 2008 om begrænsning af salg af gødning, der indeholder am-moniumnitrat. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. september 2008.Det følger af bekendtgørelsens § 1, at gødning, ren eller sammensat, derindeholder mere end 16 masseprocent kvælstof hidrørende fra ammonium-nitrat, kun må sælges til:1) virksomheder, der er registrerede efter § 2 i lov om jordbrugets anven-delse af gødning og om plantedække og efter den til enhver tid gældendebekendtgørelse om jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække,2) og til andre virksomheder, der skal indberette, når de sælger eller afgi-ver handelsgødning, jf. den til enhver tid gældende bekendtgørelse omjordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække, og den til enhvertid gældende bekendtgørelse om gødning og jordforbedringsmidler m.v.,samt til3) virksomheder m.v. registreret efter bekendtgørelsens § 3, der fastsætter,at virksomheder m.v., der har en årlig omsætning på mere end 20.000 kr.hidrørende fra erhvervsmæssigt vedligeholdelse af golfbaner, parker, ha-ver, idrætsanlæg eller lignende, og som er registreret i Det Centrale Virk-somhedsregister (CVR), kan registreres i Plantedirektoratet.Den i stk. 1 fastsatte grænse på 16 masseprocent kvælstof hidrørende fraammoniumnitrat gælder også for enkeltkomponenter (granula) i mekaniskeblandinger af gødninger.Salg til andre end de i § 1 nævnte må ikke finde sted, jf. bekendtgørelsens§ 2.Bekendtgørelsens § 4 indebærer, at ændringer i virksomhedens aktiviteter,som har betydning for virksomhedens registrering, skal meddeles Plantedi-rektoratet. Plantedirektoratet kan afmelde en virksomhed, hvis det konsta-11
teres, at virksomheden ikke længere opfylder betingelserne for at væreregistreret.Plantedirektoratet fører kontrol med, at bestemmelserne i bekendtgørelsenoverholdes, jf. bekendtgørelsens § 5.I medfør af bekendtgørelsens § 6 straffes overtrædelse af § 1, § 2 og § 4med bøde.Bekendtgørelsen er udstedt på baggrund af de gældende EU-regler iREACH-forordningen, som med det foreliggende forslag til forordning ommarkedsføring og brug af sprængstofprækursorer vil blive opretholdt.4.Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenserEn forordning er ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-måde (TEUF) artikel 288 almengyldigt bindende i alle enkeltheder oggælder umiddelbart i hvert EU-medlemsland.Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det bl.a.vil være nødvendigt at fastsætte nærmere regler om sanktioner for over-trædelse af forordningen, jf. forslagets artikel 8, ligesom der forventes atskulle fastsættes regler i tilknytning til den foreslåede indberetningspligt iforbindelse med mistænkelige transaktioner og tyveri.Herudover vil dervære behov for at foretage visse justeringer af de gældende danske regler,idet koncentrationsgrænserne i forordningens bilag I for visse stoffersvedkommende er fastsat lavere end de danske grænser.4.2. Statsfinansielle konsekvenserForslaget må forventes at medføre et øget ressourceforbrug hos de rele-vante myndigheder i forbindelse med administration af reglerne, herunderi forbindelse med behandling af ansøgninger om dispensation/licens samt iforbindelse med undersøgelse af indberetninger om mistænkelige transak-tioner. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at opgøre de økonomi-ske konsekvenser forbundet hermed. Det bemærkes, at forslaget i sin fore-liggende form giver mulighed for at opkræve brugerbetaling for udstedelseaf licenser.
12
5.
Høring
Kommissionens oprindelige forslag har været sendti høring hos AffaldDanmark, Agro Danmark, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, AkzoNobel, Aldi Holding A/S, Altox, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Batte-riforeningen, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, Brancheforenin-gen for Lim og Fugemasser, Brancheforeningen for sæbe, parfume og tek-nisk/kemiske artikler, Chemtox, Coop Danmark, Danmarks Aktive For-brugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Jægerforbund, DanmarksLak- og Farveindustri, Danmarks Motor Union, Dansk Akvakultur, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Byggeri,Danske Malermestre, Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri,Dansk Handel og Service, Dansk Kompetencecenter for Affald (DAKO-FA), Dansk Landbrug, Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik,Dansk Varefakta Nævn, Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, DetNationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, DHI, DI – Organisation forerhvervslivet, Forbrugerrådet, Foreningen af Kommunale Beredskabsche-fer, Fyrværkeriforeningen, Ingeniørforeningen i Danmark, Kommunekemi,Kongelig Dansk Aeroklub, Landbrugsrådet, Legetøjsfabrikanterne i Dan-mark, Lif (Lægemiddelindustriforeningen), Matas A/S, ModelflyvningDanmark, PET, Procesindustriens Arbejdsgiverforening, Rigspolitiet, SunChemical og Træ – Industri – Byg.PET, RigspolitietogForeningen af Kommunale Beredskabscheferharingen bemærkninger til forslaget.Forbrugerrådethar oplyst, at forslaget ligger uden for Rådets interesse-område, og at man derfor har undladt at forholde sig hertil.Modelflyvning Danmarkanfører, at nitromethan kan anvendes i sportsli-ge sammenhænge. Modelflyvning Danmark udtaler, at et forbud mod atanvende brændstof med mere end 30 masseprocent nitromethan vil væreskadeligt for EU-borgere, som dyrker modelflyvning på konkurrenceplan.En koncentrationsgrænse på 30 masseprocent vil derfor medføre et stortantal dispensationsansøgninger. På den baggrund anbefaler Modelflyv-ning Danmark, at den foreslåede koncentrationsgrænse for nitromethanhæves fra 30 masseprocent til 37 masseprocent.6.Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114.
13
Det er i forslaget anført om nærhedsprincippet, at målet med forordnings-forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne hver forsig.Det anføres i den forbindelse, at der findes regler på EU-niveau og natio-nalt niveau, men at disse regler enten ikke specifikt er fokuseret på sikker-hedsrisici, eller også er begrænset til at gælde i enkelte lande, men ikkehele EU. Dette indebærer, at prækursorer, der er underlagt kontrol i enmedlemsstat, let kan købes i en anden, hvilket udover de sikkerhedsmæs-sige følger kan give anledning til konkurrenceforvridning.Endvidere er det anført, at de seneste forsøg på terrorangreb har vist, atandre medlemsstater, end dem, der traditionelt har været mål for terror,kan blive ramt af angreb, samt at terrorangreb undertiden planlægges i enanden medlemsstat, end der hvor angrebet udføres.På denne baggrund vurderes det, at en indsats på EU-niveau vil være etmere effektivt redskab til at opfylde formålene med forslaget.Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-cippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig betragtningerne i for-slaget.7.Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdninger til forslaget.8.Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget,som på detforeliggende grundlag vurderes at ville bidrage til at styrke sikkerheden iEU.9.Europa-Parlamentet
9.1. GenereltForslaget til direktiv behandles efter den almindelige lovgivningsprocedu-re (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal behandles i Europa-Parlamentet.
14
Kommissionens forslag er blevet behandlet i Udvalg om Borgernes Rettig-heder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE-udvalget), som har afholdtafstemning den 4. oktober 2011. LIBE-udvalget er generelt positivt indstil-let over for Kommissionens oprindelige forslag, herunder forslaget om atsalg af stoffer omfattet af bilag I alene skal kunne sælges til privatperso-ner, som har den fornødne licens. LIBE-udvalget har dog fremsat en rækkeændringsforslag.9.2. Nærmere om hovedindholdet i LIBE-udvalgets ændringsforslag9.2.1. Udstedelse af licenserDet foreslås, at der indsættes en forpligtelse for den økonomiske aktør tilat kontakte den kompetente myndighed i situationer, hvor der er mistænkeom, at en licens er forfalsket. Den økonomiske aktør er endvidere forplig-tet til at afvise at sælge stoffet, hvis situationen vedbliver at være mistæn-kelig. Samtidig foreslås der indført en pligt for detailhandlen til at sikre, atde økonomiske aktører har den fornødne træning og er tilstrækkeligt in-formeret, ligesom de kompetente myndigheder skal sikre, at detailhandlenefterlever bestemmelsen.Det forslås endvidere, at Kommissionen – efter konsultation af det rådgi-vende ad hoc-udvalg – skal udarbejde EU-retningslinjer, som fastsætterbetingelserne for udstedelse af licenser. Det foreslås samtidig, at med-lemsstaterne skal fastsætte regler for udstedelse af licenser i overensstem-melse med disse EU-retningslinjer.Det foreslås desuden, at hvert medlemsland udpeger en kompetent myn-dighed til udstedelse af licenser, som samtidigt skal være ansvarlig forimplementering af handleplanen om forøgelse af den kemiske, biologiske,radiologiske og nukleare sikkerhed.Herudover foreslås det, at der indsættes en bestemmelse, hvorefter denlicensudstedende myndighed skal sikre overholdelse af de grundlæggenderettigheder, navnlig retten til ikke at blive forskelsbehandlet på baggrundaf race, køn, religion, seksuel orienter og alder.9.2.2. Indberetning af mistænkelige transaktioner mv.Definitionen af ”mistænkelige transaktioner” foreslås ændret, således atdefinitionen angiver en række karakteristika, som kan indikere, at transak-tionen er mistænkelig. I tilknytning hertil foreslås der indsat en ny be-stemmelse, hvorefter transaktioner i en række tilfælde skal anses som mis-15
tænkelige, herunder hvis den ikke-erhvervsdrivende person ved købet ikkeer villig til at dokumenter sin identitet og fremvise en licens.Det foreslås, at det præciseres, at pligten til at foretage indberetningergælder ved mistænkelige transaktioner, tyveri og ved bortkomst af stofferpå bilagene. Endvidere skal pligten til at foretage indberetninger ikke ale-ne gælder ved væsentlige tyveri, men ved alle tyverier og bortkomst.Det foreslås endvidere, at pligten til at indberette mistænkelige transaktio-ner lempes i forhold til Kommissionens forslag, således at den økonomiskeaktør skal foretage indberetningen i god tid og i overensstemmelse med sinkapacitet, i stedet for at være forpligtet til at indberette ”uden forsinkel-se”.9.2.3. Databeskyttelse mv.Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse, hvorefter det nationalekontaktpunkt er forpligtet til at opbevare information om indberetninger afmistænkelige transaktioner i overensstemmelse med nærmere angivne da-tabeskyttelsesregler, og alene er berettiget til at videregive denne informa-tion til en anden myndighed i forbindelse med efterforskning af terror elleranden kriminel anvendelse af eksplosivstoffer.I tilknytning hertil foreslås der en række ændringer i bestemmelsen omdatabeskyttelse, herunder bl.a. om at der skal udstedes retningslinjer, dersikrer datasikkerhed mv.9.2.5. Andre ændringerDet foreslås, at den kompetente nationale myndighed skal foretage pas-sende og regelmæssige inspektioner for at sikre, at landmænds brug erammonium nitrat er lovlig, og at landmandens tilladelse til at erhverveammonium nitrat ikke anvendes til at dække over ulovlige transaktionereller aktiviteter.Det foreslås endvidere, at der foretages ændringer i bestemmelserne ved-rørende delegerede retsakter, således at bestemmelserne bringes på linjemed den seneste fælles forståelse mellem institutionerne.Det foreslås desuden, at forordningen skal revideres 4 år efter ikrafttræ-den.
16
10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejdeSagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigtog retligt samarbejdeforud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)den 8.-9. november 2010.11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-valgForslaget tillige med et grundnotat herom er tidligere oversendt til Folke-tingets Europaudvalg og Retsudvalget. Endvidere blev et samlenotat over-sendt til udvalgene forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den8-9. november 2010.
17