Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1035212_0001.png
1035212_0002.png
1035212_0003.png
1035212_0004.png
1035212_0005.png
1035212_0006.png
1035212_0007.png
1035212_0008.png
1035212_0009.png
1035212_0010.png
1035212_0011.png
1035212_0012.png
Strafferetskontoret
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. oktober 2011StrafferetskontoretFrank Mathiesen2011-731-0014242175

UDKAST

Forslag

til

Lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov

om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,

udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Fin-

land, Island, Norge og Sverige

(Ændring af revisionsbestemmelse)

§1

I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lovom konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udle-veringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse affinansiering af terrorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolu-tion nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorismem.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 og lov nr. 650 af 15.juni 2010, foretages følgende ændring:

1.

I§ 8ændres ”2011-12” til: ”2013-14”.

§2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger

1. Indledning

2. Baggrund for revisionsbestemmelsen

3. Gældende ret

3.1. Retsplejelovens § 786, stk. 43.2. Logningsdirektivet3.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen hertil

4. Evalueringen af logningsdirektivet

5. Justitsministeriets overvejelser

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

9. Miljømæssige konsekvenser

10. Forholdet til EU-retten

11. Hørte myndigheder mv.

12. Sammenfattende skema

1. Indledning

Formålet med lovforslaget er at ændre revisionsbestemmelsen vedrørenderetsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaringaf oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgningaf strafbare forhold, således at justitsministeren fremsætter forslag om re-vision af bestemmelsen i folketingsåret 2013-14 frem for 2011-12.Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført for at sikre, at oplysninger omteletrafik er tilgængelige, når politiet til brug for en konkret efterforskningeller retsforfølgning af alvorlig kriminalitet har indhentet en retskendelsemed henblik på et indgreb i meddelelseshemmeligheden.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- ellerteletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger omteletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.Justitsministeren fastsætter efter forhandling med (nu) erhvervs- ogvækstministeren nærmere regler om denne registrering og opbevaring.Regler herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 omudbydere af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske kommuni-kationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik(logningsbekendtgørelsen).2
Med logningsbekendtgørelsen gennemføres væsentlige dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF om lagring af data generereteller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængeligeelektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikations-net og om ændring af direktiv 2002/58/EF (logningsdirektivet).

2. Baggrund for revisionsbestemmelsen

2.1.Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 (anti-terrorpakke I) skulle ju-stitsministeren i folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision afretsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor var, at en ordning medpligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskningog retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det hen-sigtsmæssigt, at ordningen evalueres nogle år efter dens iværksættelse, jf.Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 886.Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 (anti-terrorpakke II) blev revisionenudskudt til folketingsåret 2009-10. Det skyldtes, at der i 2006 endnu ikkeforelå nogen erfaringer med anvendelsen af bestemmelsen, idet retspleje-lovens § 786, stk. 4, først blev sat i kraft den 15. september 2007. Der blevmed virkning fra samme dato med logningsbekendtgørelsen fastsat nærme-re regler om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger omteletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.2.2.Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til folke-tingsåret 2011-12, således at bl.a. resultatet af en evaluering af logningsdi-rektivet i EU-regi kunne indgå i overvejelserne i forbindelse med revisio-nen. Justitsministeriet var endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det vilvære hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med reglerne omlogning med henblik på at vurdere behovet for eventuelle ændringer. Derhenvises nærmere til pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til det pågæl-dende lovforslag (L 180 – Folketingssamlingen 2009-10).

3. Gældende ret

3.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4

3.1.1.Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved lov nr. 378 af 6. juni2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lovom udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige(Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af ter-rorisme, gennemførelse af FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001)3
samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (anti-terrorpakkeI). Bestemmelsen trådte i kraft den 15. september 2007, jf. bekendtgørelsenr. 986 af 28. september 2006.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- ellerteletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år af oplysninger omteletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.Justitsministeren fastsætter efter forhandling med (nu) erhvervs- ogvækstministeren nærmere regler om denne registrering og opbevaring.Retsplejelovens § 786, stk. 4, fastsætter en pligt for udbydere af telenet- ogteletjenester til at registrere og opbevare oplysninger om teletrafik. Hensig-ten med bestemmelsen er således, at de pågældende oplysninger findes,hvis der bliver brug for dem.Indhentelse af oplysninger om teletrafik i forbindelse med efterforskningog retsforfølgning af kriminalitet udgør et indgreb i meddelelseshemme-ligheden, og adgangen til at få udleveret oplysninger, som en udbyder harregistreret og opbevaret efter bestemmelsen, reguleres derfor af reglerneom indgreb i meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens kapitel 71 samteventuelt også reglerne i kapitel 74 om edition.3.1.2.Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, skal udbydere alene registrere ogopbevare oplysninger om, hvem der har haft kontakt, men ikke oplysnin-ger om, hvad indholdet af kommunikationen imellem de pågældende var,f.eks. i form af optagelse af en telefonsamtale.I bemærkningerne til lovforslaget om anti-terrorpakke I (L 35, jf. Folke-tingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, side 879) fremgår det således,at de oplysninger, som logningspligten kan omfatte, for så vidt angårtele-trafiknavnlig vil være de oplysninger, som politiet har brug for i form afteleoplysning og udvidet teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780, stk. 1,nr. 3 og 4. Det kan f.eks. være det kaldende og det kaldte telefonnummer(A- og B-nummer), opkaldstidspunkter og varigheden af samtaler samt –for mobiltelefoners vedkommende – oplysninger om anvendte sendema-ster/celler.For så vidt angårinternettrafikfremgår det, at der vil kunne fastsættes reg-ler om logning af den dynamiske (skiftende) tildeling af IP-adresser, tids-punkt for opkobling og nedkobling samt opkoblingens varighed.Samtidig fremgår det, at derikkevil kunne fastsættes regler om, at inter-netudbydere løbende skal foretage registrering af, hvilke hjemmesider,4
chatrooms mv. kunderne besøger, idet hensigten med bestemmelsen aleneer at kunne føre elektroniske spor, der findes på internettet i forbindelsemed kriminelle aktiviteter, tilbage til gerningsmændene.For så vidt angåre-mailer det med lovforslaget forudsat, at der ikke skalske en generel logning af indholdsdata, men alene oplysninger svarende tilteleoplysninger, det vil sige oplysninger om f.eks. afsender, modtager ogtidsangivelse vedrørende kommunikationen imellem disse.

3.2. Logningsdirektivet

Af præamblen til logningsdirektivet – Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2006/24/EF om lagring af data genereret eller behandlet i forbindel-se med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniske kommunika-tionstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om ændring af di-rektiv 2002/58/EF – fremgår det, at baggrunden for direktivet bl.a. er, atmedlemsstaterne har praktiske erfaringer for, at trafikdata og lokalise-ringsdata har stor betydning i efterforskning, afsløring og retsforfølgningaf strafbare handlinger, og at det derfor er nødvendigt på europæisk plan atsikre, at data, som genereres eller behandles af udbydere af elektroniskkommunikation, lagres i en vis periode.Direktivet opregner i artikel 5 de kategorier af data om telefoni, internet-trafik og e-mail, som skal registreres og opbevares. Efter artikel 6 skal datalagres i mindst 6 måneder og højst 2 år regnet fra datoen for gennemførel-sen af den omhandlede kommunikation. Efter artikel 10 skal medlemssta-terne hvert år give Kommissionen statistikker om lagring af data, der erbehandlet i forbindelse med levering af offentlige elektroniske kommuni-kationstjenester.Det fremgår af direktivets artikel 14, at Kommissionen senest den 15. sep-tember 2010 skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en evaluering afdirektivets anvendelse og dets virkning på de økonomiske aktører og for-brugerne. Evalueringen skal ske under hensynstagen til den udvikling, derer sket inden for elektronisk kommunikationsteknologi, og de statistiskeoplysninger, som Kommissionen har modtaget i medfør af artikel 10. For-målet med evalueringen er at fastslå, om det er nødvendigt at ændre direk-tivet, særligt for så vidt angår listen over data i artikel 5 og de lagringspe-rioder, der er fastsat i artikel 6.Kommissionen har den 18. april 2011 offentliggjort en evalueringsrapportom logningsdirektivet, jf. nærmere herom nedenfor pkt. 4.5
Fristen for medlemsstaternes til at gennemføre direktivet i national ret varden 15. september 2007, hvilket for Danmarks vedkommende bl.a. sketeved logningsbekendtgørelsen.

3.3. Logningsbekendtgørelsen og vejledningen hertil

3.3.1.Justitsministeriet udstedte den 28. september 2006 logningsbekendt-gørelsen med hjemmel i retsplejelovens § 786, stk. 4. Bekendtgørelsenblev ledsaget af vejledning nr. 74 af 28. september 2006, som mere detal-jeret redegør for den registrerings- og opbevaringspligt, som følger af log-ningsbekendtgørelsen.Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af elektroniskekommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registreringog opbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles ideres net.Efter logningsbekendtgørelsens §§ 4-6 skal udbyderne registrere en rækkenærmere angivne oplysninger om fastnettelefoni, mobiltelefoni, internet-trafik, e-mail og internettelefoni. Det gælder bl.a. oplysninger om det op-kaldte og det opkaldende nummer i forbindelse med telefonsamtaler, IP-adresser i forbindelse med brug af internettet samt modtagende og afsen-dende e-mail-adresser i forbindelse med brug af udbyderens egne e-mail-tjenester.Udbyderne skal derimod ikke registrere og opbevare indholdet af kommu-nikation, hverken i forbindelse med telefonsamtaler, brug af internettet el-ler brug af udbyderens e-mail-tjenester.De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf. bekendtgørelsens § 9.3.3.2.Logningsbekendtgørelsen gennemfører store dele af logningsdirek-tivet og er i vid udstrækning baseret på direktivet, ligesom der anvendessamme terminologi i bekendtgørelsen som i direktivet. Bekendtgørelsengår dog på en række punkter videre end direktivet. Det drejer sig bl.a. omlogning af visse oplysninger om hot spots og – for så vidt angår mobiltele-foner – logning af oplysninger om den første og sidste mast, som en mobil-telefon er forbundet med som led i kommunikationen.3.3.3.Med henblik på at forbedre politiets mulighed for at sammenholdeoplysninger om identiteten på brugere af kommunikationsmidler med op-lysninger om de anvendte kommunikationsapparater er en tværministerielarbejdsgruppe under Justitsministeriet og (nu) Erhvervs- og Vækstministe-riet for tiden ved at overveje, hvordan oplysninger om brugere af taletids-6
kort, internetcaféer, gratis trådløs adgang til internettet (hot spots) og in-ternetadgang på biblioteker mv. kan registreres. Arbejdsgruppen skal bl.a.gennemgå og vurdere de tekniske muligheder for at registrere sådanne op-lysninger, inddrage erfaringer fra andre lande, belyse økonomiske og ad-ministrative konsekvenser samt inddrage telebranchen i arbejdet.

4. Evalueringen af logningsdirektivet

Som nævnt ovenfor under pkt. 3.2 har Kommissionen i april 2011 offent-liggjort en evalueringsrapport om logningsdirektivet. Evalueringen viseroverordnet set, at logning er et nyttigt værktøj for retshåndhævelsen i EU.Det fremgår dog samtidig af evalueringen, at logningsdirektivets bidrag tilen harmonisering af logning har været begrænset med hensyn til f.eks.formålsbegrænsning og lagringsperioder samt godtgørelse af operatørernesudgifter, som ligger uden for direktivets anvendelsesområde.Kommissionen har i tilknytning til evalueringen oplyst, at den vil foreslåen revision af de nuværende logningsregler. Kommissionen vil finde fremtil en række løsningsmuligheder i samråd med de retshåndhævende myn-digheder, dommerstanden, erhvervssektoren, forbrugergrupper, datatil-synsmyndigheder og organisationer mv. Kommissionen vil undersøge of-fentlighedens opfattelse af logning, og logningens indflydelse på adfærden.Resultaterne heraf vil indgå i en konsekvensanalyse af den valgte løs-ningsmodel, som vil danne grundlag for Kommissionens forslag.Det forventes, at Kommissionen i løbet af 2012 vil fremlægge et forslag tilrevision af logningsdirektivet. Kommissionens forslag til revision af log-ningsdirektivet vil herefter skulle forhandles i Rådet.

5. Justitsministeriets overvejelser

Som anført ovenfor under pkt. 3.3 gennemfører logningsbekendtgørelsen,der er udstedt i medfør af retsplejelovens § 786, stk. 4, væsentlige dele aflogningsdirektivet. Danmarks EU-retlige forpligtelser sætter således græn-ser for, hvilke ændringer der kan foretages af retsplejelovens § 786, stk. 4,og logningsbekendtgørelsen, der er fastsat i medfør heraf. Overvejelser omeventuelle ændringer af retsplejelovens § 786, stk. 4, må således ske i lysetaf logningsdirektivet, der bl.a. fastsætter, at visse oplysninger om teletrafikskalregistreres og opbevares i en vis periode.Som nævnt ovenfor under pkt. 4 forventes Kommissionen endvidere atfremlægge et forslag til revision af logningsdirektivet i løbet af 2012. Her-efter vil forslaget skulle forhandles af EU-medlemsstaterne i Rådet.7
Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at revisionen af retsplejelovens§ 786, stk. 4, udsættes til folketingsåret 2013-14, så revisionen af de dan-ske logningsregler afventer den kommende revision af logningsdirektivet.Der foreslås således ikke på nuværende tidspunkt ændringer af retsplejelo-vens § 786, stk. 4.Som tilkendegivet i forarbejderne til lov nr. 650 af 15. juni 2010, hvor re-visionen blev udskudt til folketingsåret 2011-12, vil der i forbindelse meden revision af de danske logningsregler så vidt muligt blive taget stillingtil, om der er behov for at ændre opbevaringsperioden for loggede data, ogom der er behov for at registrere og opbevare flere typer af data. Desudenvil de synspunkter mv., som interessenterne på området fremkommer med,blive inddraget i overvejelserne, ligesom Justitsministeriet vil inddrage re-levante myndigheder og organisationer mv., herunder tele- og internet-branchen, i forbindelse med en kommende revision af de danske lognings-regler.Som nævnt ovenfor under pkt. 3.3.3 er en tværministeriel arbejdsgruppefor tiden ved at overveje, hvordan oplysninger om brugere af taletidskort,internetcaféer, gratis trådløs adgang til internettet (hot spots) og internet-adgang på biblioteker mv. kan registreres. Når arbejdsgruppens rapport fo-religger, vil der være grundlag for at tage stilling til, i hvilket omfang rap-porten kan give anledning til initiativer.De anbefalinger, som arbejdsgruppen måtte fremkomme med, vil også bli-ve inddraget i forbindelse med en kommende revision af retsplejelovens§ 786, stk. 4.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser fordet offentlige.

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.

8. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8

9. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Hørte myndigheder mv.

Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-foreningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten� For-eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark,HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advo-kater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for Menneskerettig-heder, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk For-ening, DI, Dansk Erhverv, HORESTA, Brancheforeningen Telekommuni-kationsindustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT,ISPA DK (Foreningen af Internetleverandører), Foreningen af Danske In-ternet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA(HK), IFPI Danmark, Business Software Alliance Danmark, IT-PolitiskForening, Multimedieforeningen, Kommunedata KMD, CSC DanmarkA/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, Lejernes LOog Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation.

12. Sammenfattende skema

Positive konsekven-ser/MindreudgifterIngenNegative konse-kvenser/MerudgifterIngen
Økonomiske konse-kvenser for stat,kommuner og regi-onerAdministrative kon-sekvenser for stat,kommuner og regi-onerØkonomiske konse-
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen9
kvenser forhvervslivetAdministrativesekvenser forhvervslivetMiljømæssigesekvenserAdministrativesekvenser forgerneForholdet tilretten
er-kon-er-kon-kon-bor-EU-IngenIngen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retligeaspekter
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen fastsætter, at justitsministeren i folketingsåret 2013-14 skalfremsætte forslag om revision af bestemmelsen i retsplejelovens § 786,stk. 4, om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger om te-letrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-dende.Til § 3Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed. Lovenvil ikke gælde for Færøerne og Grønland, der har egne retsplejelove.
11

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget

§1

I lov nr. 378 af 6. juni 2002 omændring af straffeloven, retspleje-loven, lov om konkurrence- ogforbrugerforhold på telemarkedet,våbenloven, udleveringsloven samtlov om udlevering af lovovertræ-dere til Finland, Island, Norge ogSverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af fi-nansiering af terrorisme, gennem-førelse af FN’s Sikkerhedsråds re-solution nr. 1373 (2001) samt øv-rige initiativer til bekæmpelse afterrorisme m.v.), som ændret ved§ 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 oglov nr. 650 af 15. juni 2010, fore-tages følgende ændring:

§ 8.

Justitsministeren fremsætteri folketingsåret 2011-12 forslagom revision af retsplejelovens§ 786, stk. 4, som affattet ved den-ne lovs § 2, nr. 3.

1.

I§ 8ændres ”2011-12” til:”2013-14”.

§2

Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.

§3

Loven gælder ikke for Færøerneog Grønland.
12