Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 558
Offentligt
DATODOKUMENTSAGSBEHANDLERMAILTELEFON
Bilag 2 til lovforslagetUdkast til bekendtgørelse om afmærkning ved reparation af havarerede køretøjer påmotorvejes kørebanearealI medfør af §47, stk. 3og 118, stk. 7, i færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24.oktober 2011, som ændret ved lov nr. XX fastsættes:§ 1.Ved udførelse af reparation på stedet af et havareret køretøj i tilfælde, der kræver inddragelseaf en del af kørebanen på motorvej elle motortrafikvej, jf. færdselslovens § 47, stk. 2, 1. pkt., skalden vognbane, der inddrages, afmærkes med mobil spærring (tavlevogn).§ 2.Tavlevognen skal være udført således, at den, når den er i funktion, er mindst 1,5 m bred ogforsynet med enO 45 Spærrebommed højdedimension 0,5 m med overkant 1,0 m over terræn ogen tilsvarende spærrebom øverst på vognen med overkant 3,0 m over terræn. I forbindelse medden øverste spærrebom er der opsat to blinkende gule lamper. Mellem de to spærrebomme er der ibegge sider opsat plader med vekselvis rød og hvide felter. Spærrebommene og de vekselvis rødeog hvide felter skal være retroreflekterende. Tavlevogne skal være mindst samme bredde som detbærende køretøj, de er monteret på.Tavlevogne skal være forsynet medD 15 Påbudt passageimindst 50 cm størrelseog blinkende lyspil. Der henvises til eksemplet i figur 1.Stk.2.Fra 1. januar 2016 skal tavlevogne være mindst 4,0 meter høje og mindst 2,0 meter brede.
Figur 1.Eksempel på tavlevogn.§ 3.Tavlevognen skal placeres 200 meter bag det havarerede køretøj i den vognbane, derinddrages, jf. § 1.§ 4.Den person, der udfører reparationen og afmærkningen med tavlevogn, skal have gennemførtrelevant uddannelse. Der stilles som minimum krav om at kurset ”Vejen som arbejdsplads” ergennemført.§ 5.Ansvaret for, at der afmærkes i overensstemmelse med denne bekendtgørelse, påhviler denfysiske eller juridiske person, der udfører reparationen.Stk. 2.Overtrædelse af §§ 1-4 straffes med bøde.§ 6.Bekendtgørelsen træder i kraft den xx.xx.xxxx