Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 558
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
FærdselskontoretMDT2012-801-0007521642
Lov om ændring af færdselsloven(Sikkerhed ved reparation af havarerede køretøjer på motorvej m.v.)§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, somændret ved bl.a. § 1 i lov nr. 716 af 25. juni 2010, lov nr. 1551 af 21. de-cember 2010, § 1 i lov nr. 479 af 23. maj 2011, § 1 i lov nr. 565 af 18. juni2012 og lov nr. 570 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:1.
I§ 47indsættes somstk. 2og3:»Stk.2.Hvis fjernelse af køretøjet snarest muligt nødvendiggør, at der ud-føres reparation på stedet, og det ved reparationen er nødvendigt at inddra-ge en del af kørebanen, skal der forinden ske underretning af politiet, sombeslutter, om reparation på stedet kan iværksættes. Der vil ligeledes skulleske forudgående underretning af politiet, hvis fjernelse af et havareret kø-retøj i øvrigt vil skulle foregå ved inddragelse af en del af kørebanen.Stk. 3.Transportministeren kan efter forhandling med justitsministerenfastsætte bestemmelser om brug af tavlevogn og anden afmærkning vedfjernelse af et køretøj og ved udførelse af reparation på stedet.«Slotsholmsgade 101216 København K.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse
1.2.2.1.2.2.3.4.5.6.7.8.9.
Lovforslagets formål, hovedindhold og baggrundReparation af havarerede køretøjer på motorvejGældende retJustitsministeriets overvejelserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder, organisationer mv.Sammenfattende skema
1. Lovforslagets formål, hovedindhold og baggrundLovforslaget har til formål at øge sikkerheden for mekanikere og andreservicearbejdere, der udfører bjergning (bortbugsering) af køretøjer, der erhavareret på motorvej, eller foretager reparation på stedet.Det sker jævnligt, at lastbiler, busser og personbiler på grund af havari ernødsaget til at standse i nødsporet eller rabatten på en af landets motorveje.En fjernelse af køretøjet fra motorvejen vil ofte kræve, at køretøjet entenbortbugseres, eller at der på stedet udføres en mindre reparation af køretø-jet. Dette arbejde udføres normalt af professionelle autohjælpsvirksomhe-der eller lignende.Det er forbundet med betydelig fare at udføre arbejde på motorvej, uansetom der er tale om bjergning eller reparation af et havareret køretøj.Med lovforslaget foreslås det derfor dels, at det præciseres, hvornår der måiværksættes reparation på stedet af et havareret køretøj på motorvej, dels atder indføres regler om, at iværksættelse af reparation på stedet eller bort-bugsering i visse tilfælde forudsætter, at politiet inddrages. Hermed sikres,at politiet får mulighed for at træffe de nødvendige sikkerhedsmæssigeforanstaltninger, f.eks. at sikre, at der sker afspærring af en eller flerevognbaner, inden reparationsarbejdet påbegyndes.
2
Endvidere foreslås der indført en bemyndigelse til, at transportministerenefter forhandling med justitsministeren kan fastsætte bestemmelser ombrug af tavlevogn og anden afmærkning ved bjergning af et køretøj og vedudførelse af reparation på stedet.2. Reparation af havarerede køretøjer på motorvej2.1. Gældende retFærdselsloven indeholder i §§ 44-47 særlige regler for færdsel på motor-vej.Det fremgår færdselslovens § 47, 1. pkt., at hvis et køretøj på grund affærdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag tvinges til at standse på enmotorvej, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og der-efter snarest muligt fjernes fra motorvejen. Er der tale om et færdselsuheldmed dræbte eller alvorligt tilskadekomne, følger det dog af færdselslovens§ 9, stk. 3, at et involveret køretøj af hensyn til havariundersøgelse mv. ik-ke umiddelbart må flyttes, medmindre dets placering er til fare for færds-len.Bestemmelsen i § 47, 1. pkt., om, at køretøjet skal fjernes snarest muligt,gælder, uanset om der er tale om en lastbil, bus eller personbil, og uansetom køretøjet holder i nødsporet, rabatten eller helt eller delvist inde på kø-rebanen.Det følger endvidere af færdselslovens § 47, 2. pkt., at hvis køretøjet ikkestraks kan fjernes fra kørebanen, skal føreren træffe foranstaltninger for atadvare andre trafikanter i overensstemmelse med reglerne om anvendelseaf advarselstrekant, jf. færdselslovens § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Under brug afnødtelefon skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen, jf. §47, 3. pkt.Det er ikke i færdselsloven eller i administrative regler udstedt i medførheraf nærmere reguleret, hvordan kravet om, at et havareret køretøj snarestmuligt skal fjernes fra motorvejen, skal opfyldes. Om kravet bedst opfyl-des ved, at der rekvireres assistance (autohjælp eller lignende) til at bort-bugsere køretøjet, eller ved at der foretages en (mindre) reparation – f.eks.et hjulskifte – på stedet, må derfor bero på en konkret vurdering. I den for-bindelse lægges der – ud over det forventede tidsforbrug ved henholdsvisbortbugsering eller reparation – også vægt på den sikkerhedsmæssige risi-ko i den konkrete situation ved at gennemføre en reparation på stedet.
3
Personer, der udfører autohjælp ved havari, er ikke bemyndiget til at fore-tage regulering af den øvrige færdsel på stedet i forbindelse med arbejdetsudførelse, jf. færdselslovens § 89, stk. 1, hvorefter det som udgangspunktkun er politiet, der må foretage færdselsregulering. Justitsministeren kandog fastsætte bestemmelser om andre personers adgang til at regulerefærdslen, jf. § 89, stk. 2. Justitsministeren har i medfør af denne bemyndi-gelse alene udstedt bekendtgørelse nr. 732 af 11. juli 2005 om forsvarets,redningsberedskabets og Danmarks Idræts-Forbunds regulering af færds-len samt bekendtgørelse nr. 582 af 8. juni 2011 om told- og skatteforvalt-ningens regulering af færdslen i forbindelse med toldkontrol.Det er i færdselslovens § 48 fastsat, at den ovenfor nævnte bestemmelse ifærdselslovens § 47 finder tilsvarende anvendelse på motortrafikvej samtpå tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej.2.2. Justitsministeriets overvejelserEfter Justitsministeriets opfattelse bør grundprincippet i færdselslovens §47 om, at et havareret køretøj snarest muligt skal fjernes fra motorvejenmed de undtagelser, der følger af færdselslovens § 9, fastholdes.Justitsministeriet finder imidlertid, at der er behov for i færdselslovens § 47at præcisere, at reparation på stedet kun må finde sted, når reparation skøn-nes at være den hurtigste måde at få fjernet køretøjet fra motorvejen på.Endvidere finder Justitsministeriet, at der er tilfælde, hvor udførelse af re-paration på stedet indebærer en sådan risiko for den eller de personer, derudfører arbejdet, at beslutningen om at iværksætte reparation på stedet børtræffes af politiet. Det drejer sig om tilfælde, hvor udførelse af reparationennødvendiggør, at en del af kørebanen inddrages. Det kan f.eks. skyldes, atreparationen skal udføres på venstre side af et køretøj, som holder i nødspo-ret, eller at køretøjet holder helt eller delvist inde på kørebanen.I disse tilfælde vil den, der skal foretage reparationen – ofte en professionelautohjælp eller lignende – forinden skulle underrette politiet, som herefterpå baggrund af de konkrete forhold vil træffe beslutning om, hvorvidt repa-rationen kan iværksættes. Hermed får politiet samtidig mulighed for at sik-re, at der sker den fornødne afspærring af en eller flere vognbaner, og at deri øvrigt er etableret den fornødne afmærkning på stedet, inden reparations-arbejdet påbegyndes.
4
Herudover finder Justitsministeriet, at i de tilfælde, hvor en bortbugseringvil skulle foregå ved, at en del af kørebanen inddrages, bør der ligeledes skeforudgående underretning af politiet.Endelig foreslås der indsat en bemyndigelse i færdselslovens § 47, såledesat transportministeren efter forhandling med justitsministeren administrativtkan fastsætte bestemmelser om brug af tavlevogn og anden afmærkning iforbindelse med udførelse af autohjælp, uanset om der er tale om bortbug-sering af et køretøj eller udførelse af reparation på stedet.Der vil i medfør af bemyndigelsen f.eks. kunne fastsættes nærmere be-stemmelser om, i hvilke tilfælde der enten skal eller kan anvendes en tavle-vogn til at advare de øvrige trafikanter. Ligeledes vil der kunne fastsættesnærmere regler for placering mv. af tavlevogne samt regler om brug af an-den afmærkning på stedet.De administrative regler om brug af tavlevogn og anden afmærkning for-ventes at blive udstedt af transportministeren, så de i givet fald kan træde ikraft samtidig med de foreslåede nye bestemmelser i færdselslovens § 47,stk. 2 og 3. Et udkast til de administrative regler, som transportministerenforventer at udstede, er medtaget i lovforslaget som bilag 2.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser fordet offentlige af betydning.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet af betydning.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder, organisationer mv.Lovforslaget har været sendt i høring hos:5
Advokatrådet, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Danske Regioner,Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Transport og Logistik (DTL), Datatil-synet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,Domstolsstyrelsen, DTU Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbru-gerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM),Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre, Forenin-gen Liv og Trafik, Institut for Menneskerettigheder, KL (KommunernesLandsforening), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Nordic AssistanceAssociation, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, præsidenterne forsamtlige byretter, præsidenten for Vestre Landsret, præsidenten for ØstreLandsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Rådet forSikker Trafik.9. Sammenfattende skemaPositive konsekven- Negative konsekvenser/ser/merudgiftermindre udgifterØkonomiske konse- Ingen.kvenserforstat,kommuner og regio-nerAdministrative konse- Ingen.kvenserforstat,kommuner og regio-nerØkonomiske konse- Ingen.kvenser for erhvervs-livetAdministrative konse- Ingen.kvenser for erhvervs-livetMiljømæssige konse- Ingen.kvenserAdministrative konse- Ingen.kvenser for borgerneForholdetrettentilIngen af betydning.
Ingen af betydning.
Ingen af betydning.
Ingen.
Ingen.Ingen.
EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-ter.
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (færdselslovens § 47, stk. 2 og 3)Det foreslås, at der i færdselslovens § 47 somstk. 2, 1. pkt.,indsættes enbestemmelse om, at hvis reparation på stedet af et havareret køretøj nød-vendiggør, at en del af motorvejens kørebane inddrages, skal der forindenske underretning af politiet, som herefter beslutter, om reparation på stedetkan iværksættes.Samtidig præciseres det i bestemmelsen – i overensstemmelse med dengældende § 47 (som bliver til § 47, stk.1) – at reparation på stedet under al-le omstændigheder kun må iværksættes, hvis det skønnes at være nødven-digt for, at køretøjet snarest muligt kan fjernes fra motorvejen, herunderkan fjernes hurtigere end ved bjergning (bortbugsering).Hvorvidt en reparation på stedet nødvendiggør inddragelse af en del af kø-rebanen, må bero på en konkret vurdering af, om reparationen kun vil kun-ne udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt ved at afspærre en eller flerevognbaner eller på anden måde regulere færdslen på kørebanen. Inddragel-se af en del af kørebanen under reparationen vil f.eks. kunne være nødven-dig, hvis reparation af et havareret køretøj, der holder i nødsporet, nødven-diggør, at reparatøren opholder sig på den side af køretøjet, der vender udmod den inderste vognbane. Er der eksempelvis tale om et bredt køretøj(f.eks. en lastbil eller bus), vil en afspærring af vognbanen ofte være nød-vendig.Politiets beslutning om, hvorvidt reparation på stedet bør tillades, vil af-hænge af forholdene i den konkrete situation, herunder bl.a. trafikintensite-ten, tidspunktet på døgnet og vejr- og vejforhold i øvrigt.Hvis politiet i forvejen er til stede ved havariet, vil den pågældende patruljekunne træffe beslutning om, hvorvidt reparation kan iværksættes. Er politietikke på stedet, skal der ske underretningen af politiet, som så vurderer, omder umiddelbart kan træffes beslutning om reparation, eller om der er behovfor, at politiet kommer til stedet, inden beslutningen træffes.Politiet vil i forbindelse med beslutningen kunne bestemme, at der skaltræffes nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, inden reparationen kan på-7
begyndes, f.eks. at der sker afspærring af en eller flere vognbaner, eller atder etableres anden afmærkning på stedet.Det påhviler den eller de personer, der udfører reparationen, at sikre sig, atpolitiet er underrettet om det pågældende havari og har meddelt, at repara-tionen kan iværksættes. Det gælder, uanset om det er føreren selv, en til-kaldt reparatør eller andre, der foretager reparationen.Herudover foreslås det, at der somstk. 2, 2. pkt.,indsættes en bestemmelseom, at hvis fjernelse af et havareret køretøj i øvrigt kræver, at en del af kø-rebanen inddrages, skal politiet underrettes om havariet. Der sigtes her tilde tilfælde, hvor det havarerede køretøj holder på (en del af) kørebanen, el-ler hvor bjergningskøretøjet vil skulle holde på (en del af) kørebanen i for-bindelse med bortbugseringen.Underretningen af politiet skal ske, inden bortbugseringen iværksættes, sådet sikres, at politiet får kendskab til havariet og kan disponere i forholdhertil.Underretningspligten påhviler den eller de personer, der udfører bortbugse-ringen.Overtrædelse af bestemmelserne i stk. 2 kan straffes med bøde, jf. færdsels-lovens § 118, stk. 1, nr. 1.Somstk. 3i færdselslovens § 47 foreslås der indsat en bemyndigelse tiltransportministeren til administrativt – efter forhandling med justitsministe-ren – at kunne fastsætte nærmere bestemmelser om anvendelse af tavlevognog anden afmærkning i forbindelse med fjernelse af havarerede køretøjerfra motorvejen og ved udførelse af reparation på stedet.Bemyndigelsen vil f.eks. kunne anvendes til at fastsætte regler om, i hvilketilfælde der ved udførelse af autohjælp enten skal eller kan anvendes tavle-vogn for at advare øvrige trafikanter samt nærmere krav til selve tavlevog-nen og opstillingen af denne. Der vil i den forbindelse også kunne fastsæt-tes uddannelsesmæssige krav til personer, der opstiller og betjener sådannetavler. Herudover vil der kunne fastsættes regler om brug af anden afmærk-ning på stedet.Det forudsættes med bemyndigelsen, at der vil kunne fastsættes administra-tive regler om, at private (autohjælpsvirksomheder mv.) kan – og i nogle8
tilfælde skal – anvende tavlevogn eller anden afmærkning på en sådan må-de, at det har karakter af færdselsregulering, jf. færdselslovens § 89.De foreslåede bestemmelser vil også finde anvendelse ved havari på motor-trafikvej, jf. færdselslovens § 48. Ved udstedelse af administrative reglerom anvendelse af tavlevogn og anden afmærkning i medfør af den foreslå-ede bemyndigelsesbestemmelse (færdselslovens § 47, stk. 3) vil det dogsamtidig kunne bestemmes, i hvilket omfang de administrative regler ogsåskal finde anvendelse ved bjergning og reparation af havarerede køretøjerpå motortrafikvej.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2013.De administrative regler om brug af tavlevogn og anden afmærkning, somvil blive udstedt af transportministeren i medfør af loven, jf. lovforslagets §1, nr. 1, forventes ligeledes at træde i kraft den 1. juli 2013.
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formuleringLovforslaget§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1047 af 24. oktober 2011,som ændret ved bl.a. § 1 i lov nr.716 af 25. juni 2010, lov nr. 1551af 21. december 2010, § 1 i lov nr.479 af 23. maj 2011, § 1 i lov nr.565 af 18. juni 2012 og lov nr.570 af 18. juni 2012, foretagesfølgende ændring:§ 47.
Tvinges et køretøj til stands-ning på grund af færdselsuheld,motorfejl eller af anden årsag, skalkøretøjet så vidt muligt placeresuden for kørebanen og derefter sna-rest muligt fjernes fra motorvejen,medmindre andet følger af be-stemmelserne i § 9. Såfremt køretø-jet ikke straks fjernes fra køreba-nen, skal føreren træffe foranstalt-ninger for at advare andre trafikan-ter, jf. § 31, stk. 2, 3.-5. pkt. Underbrug af nødtelefon skal køretøjet såvidt muligt placeres uden for køre-banen.
1.
I§ 47indsættes somstk. 2og3:»Stk.2.Hvis fjernelse af køretø-jet snarest muligt nødvendiggør,at der udføres reparation på stedet,og det ved reparationen er nød-vendigt at inddrage en del af kø-rebanen, skal der forinden ske un-derretning af politiet, som beslut-ter, om reparation på stedet kaniværksættes. Der vil ligeledesskulle ske forudgående underret-ning af politiet, hvis fjernelse af ethavareret køretøj i øvrigt vil skul-le foregå ved inddragelse af en delaf kørebanen.Stk. 3.Transportministeren kanefter forhandling med justitsmini-10
steren fastsætte bestemmelser ombrug af tavlevogn og anden af-mærkning ved fjernelse af et køre-tøj og ved udførelse af reparationpå stedet.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli2013.
11