Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 551
Offentligt
1157749_0001.png
1157749_0002.png
1157749_0003.png
1157749_0004.png
1157749_0005.png
1157749_0006.png
1157749_0007.png
1157749_0008.png
1157749_0009.png
1157749_0010.png
1157749_0011.png
1157749_0012.png
1157749_0013.png
Beretning nr.2
Folketinget 2010-11
Beretning afgivet af Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne den 26. november 2010
Beretningom
udvalgets virksomhed1. Udvalgets sammensætning, funktion ogkompetencerUdvalget vedrørende Efterretningstjenesterne blev etable-ret ved lov nr. 378 af 6. juli 1988 med det formål at haveindseende med forsvarets og politiets efterretningstjenester.Udvalget består af 5 folketingsmedlemmer udpeget af defolketingspartier, som har sæde i Folketingets Præsidium.Udvalget skal efter loven dels underrettes om de generelleretningslinjer, der gælder for efterretningstjenesternes virk-somhed, dels orienteres om væsentlige omstændigheder afsikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende udenrigspolitiskespørgsmål, som er af betydning for efterretningstjenesternesvirksomhed.Den bevillingsmæssige kontrol med efterretningstjenester-ne er ikke omfattet af udvalgets indseende. Udvalget kan dogi forbindelse med indhentning af oplysninger hos regeringenblive gjort bekendt med generelle bevillingsmæssige forholdi relation til efterretningstjenesterne.Udvalget kan enten mundtligt eller skriftligt over for rege-ringen tilkendegive sin opfattelse af de spørgsmål, som tagesunder behandling i udvalget.Udvalgets medlemmer er forpligtede til at bevare tavshedom, hvad de erfarer i udvalget.valget får indgående indsigt i tjenesternes prioriteringer. Den-ne årlige orientering tjener på samme tid som supplement ogsom en generel overbygning og referenceramme for den lø-bende orientering af udvalget, som finder sted på de enkeltemøder i årets løb.Udvalget har siden etableringen i 1988 afgivet i alt syv be-retninger. Den seneste beretning om udvalgets virksomhedblev afgivet den 13. september 2006. Den fokuserede særligpå regeringens terrorbekæmpelse, herunder implementerin-gen af den såkaldte terrorpakke II – som trådte i kraft den 10.juni 2006 – og efterretningstjenesternes nye beføjelser til bl.a.telefonaflytning og indhentning af oplysninger fra andre of-fentlige myndigheder. Endvidere gjorde udvalget status forarbejdet med benchmarking og åbenhed hos efterretningstje-nesterne.På baggrund af drøftelser mellem udvalget og regeringenog i erkendelse af behovet for at tilpasse udvalgsarbejdet tilefterretningstjenesternes nye beføjelser introducerede beret-ningen fra 2006 følgende nye tiltag:– Chefen for Politiets Efterretningstjeneste giver årligt ud-valget en overordnet orientering om tjenestens praktiskeanvendelse af de nye bestemmelser om indhentning af op-lysninger fra andre offentlige myndigheder (retsplejelo-vens § 116) og af den nye »telefonregel« (retsplejelovens§ 783, stk. 2).– Chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste giver årligtudvalget en overordnet orientering om erfaringerne medden nye bestemmelse i forsvarslovens § 13, stk. 3, om be-handling af oplysninger om personer, som er hjemmehø-rende i Danmark.– Regeringen vil anmode Wambergudvalget om fremoverat udarbejde en årlig, skriftlig redegørelse til justitsmini-steren og forsvarsministeren, således at denne rapport kanfremsendes til Udvalget vedrørende Efterretningstjene-sterne, og således at rapporten kan indgå i udvalgetsdrøftelse i forbindelse med efterretningschefernes orien-tering om bestemmelserne i henholdsvis retsplejelovens §116 og forsvarslovens § 13, stk. 3.Udvalget lægger vægt på fortsat at blive holdt særligt ori-enteret om disse forhold.
2. Udvalgets virkeOmdrejningspunktet for udvalgets virke er efterretnings-tjenesternes årlige redegørelser for deres virksomhed. Det hargennem årene været en stående aftale mellem på den ene sideforsvarsministeren og justitsministeren og på den anden sideUdvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, at cheferne forForsvarets og Politiets Efterretningstjenester én gang om året– hver for sig – giver en udførlig, bred orientering om tjene-sternes virksomhed. I forbindelse med denne orientering re-degøres der – med udgangspunkt i tjenesternes aktiviteter ogprioriteringer – mere indholdsmæssigt for tjenesternes sags-områder. Ved samme lejlighed orienterer de to chefer om degenerelle organisatoriske og ressourcemæssige forhold, somknytter sig til tjenesternes virksomhed, og som måtte havebetydning for tjenesternes virke og effektivitet, således at ud-
AX012676
2
3. Udvalgets virksomhed siden afgivelsen af denseneste beretning3.1. Gennemførelse afbenchmarkrapporterneanbefalingerfra
Regeringen besluttede i november 2005, at der skulle gen-nemføres en benchmarking af Politiets Efterretningstjenesteog af Forsvarets Efterretningstjeneste. Det skete i forlængelseaf anbefalingerne fra den tværministerielle arbejdsgruppe omterrorbekæmpelse, som i oktober 2005 fremlagde rapporten»Det danske samfunds indsats og beredskab mod terror«. For-målet med benchmarkingen var at vurdere kvaliteten af ogrelevansen af efterretningstjenesternes virksomhed, herunderrapportering, ressourceanvendelse, organisation og snitfladertil andre myndigheder. Undersøgelserne skulle tage udgangs-punkt i tilsvarende forhold i sammenlignelige lande, i detomfang sådanne oplysninger var tilgængelige.På denne baggrund gennemførte vicedirektøren for denbritiske sikkerhedstjeneste (MI5) i første kvartal af 2006 enbenchmarkundersøgelse af PET, mens FE blev benchmarketi samme tidsrum af den britiske ekspert i efterretningsforholdKevin Tebbit. Begge benchmarkundersøgelser resulterede ien række konkrete anbefalinger til efterretningstjenesterne. Iudvalgets beretning fra 2006 fremhævedes bl.a., at udvalgetså frem til at drøfte udmøntningen af anbefalingerne med deto ministre, og at man i forlængelse af grundlaget for udvalgetsvirke ville følge implementeringen af anbefalingerne tæt.Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne har såledeslagt vægt på at få en løbende orientering om status for opfølg-ningen på benchmarkundersøgelsernes konkrete anbefalinger.Udvalget har i sin mødevirksomhed gennemgået anbefalin-gerne punkt for punkt.
PET har i forlængelse heraf bemærket, at spørgsmålet ombeskyttelse af personlige oplysninger i PET's elektroniske da-tabaser behandles af Wendler Pedersen-udvalget, der bl.a. hartil opgave at fremkomme med forslag til regler for PET's re-gistrering og opbevaring af personoplysninger samt om ad-gangen til aktindsigt m.v. Wendler Pedersen-udvalget forven-tes at afslutte sit arbejde i løbet af første halvår af 2011.I relation til benchmarkrapportens anbefaling om tidssva-rende systemer til indgreb i meddelelseshemmeligheden kanudvalget konstatere, at Justitsministeriet er i løbende dialogmed Rigspolitiet om udviklingen på området, og at man i løbetaf 2010 har afholdt en række møder med Ministeriet for Vi-denskab, Teknologi og Udvikling, IT- og Telestyrelsen ogteleindustrien vedrørende en række af de udfordringer, somudviklingen inden for internet og telekommunikation rejser iforhold til indgreb i meddelelseshemmeligheden. Justitsmini-steriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklinghar herudover nedsat en arbejdsgruppe, som skal overveje,hvordan oplysninger om brugere af internetcafeer, gratis hot-spots og internetadgang på biblioteker m.v. kan registreres, sådet sikres, at politiet i forbindelse med indgreb i meddelelses-hemmeligheden har mulighed for at sammenholde oplysnin-ger om brugeren med oplysninger om kommunikationsappa-ratet. Udvalget er stillet i udsigt, at arbejdsgruppen færdiggørsit arbejde omkring årsskiftet 2010/11.Udvalget ser frem til at høre nærmere om resultaterne afdisse initiativer til sikring af tidssvarende systemer til indgrebi meddelelseshemmeligheden.
b) Forsvarets EfterretningstjenesteUdvalget kan i relation til benchmarkundersøgelsens an-befalinger vedrørende FE erklære sig tilfreds med, at der ogsåfor FE's vedkommende er arbejdet målrettet med implemen-tering af anbefalingerne, som har indgået som ét omdrejnings-punkt for den strategiske udvikling af Forsvarets Efterret-ningstjeneste i de senere år.Anbefalingerne vedrører såvel de værktøjer, som FE bru-ger i sin efterretningsmæssige virksomhed, som de arbejds-gange og processer, der benyttes. FE har f.eks. tilførtyderligere ressourcer til områderne analyse og fysisk indhent-ning samt foretaget materielinvesteringer og gennemført ud-viklingsprojekter for den elektroniske indhentning og på it-området.FE har således forøget antallet af indhentere markant ogreorganiseret FE's tekniske sektor for at blive bedre til athåndtere moderne kommunikationsteknologi. Der er endvi-dere etableret en særlig analytiker-/indhentningscelle medhenblik på at styrke koordinationen mellem analyse- og ind-hentningsfunktionerne og øge indholdet af nationale efterret-ninger i FE's rapportering.Herudover er der implementeret en række anbefalinger ve-drørende Forsvarets Efterretningstjenestes indsats på det sik-kerhedsmæssige område inden for kommunikation og it. FEhar endvidere implementeret anbefalinger, der vedrører ind-hold og form af rapporteringer til beslutningstagerne. Der erdesuden sket en styrkelse i relation til informationsudvekslin-gen og samarbejdet mellem myndigheder, og samtidig ersamarbejdet med udenlandske partnere blevet styrket.
a) Politiets EfterretningstjenesteUdvalget har i forlængelse af ovenstående i relation tilbenchmarkundersøgelsens anbefalinger vedrørende PET kun-net konstatere, at der er arbejdet målrettet med de punkter,hvor der ifølge benchmarkrapporten var plads til forbedringer.Der kan for en detaljeret redegørelse henvises til bilag 1 tildenne beretning. Det fremgår bl.a., at der f.eks. er arbejdetmed den strategiske udvikling af PET, lederudvikling, interneretningslinjer for overførsel af tilvejebragte oplysninger tilbrug for konkrete straffesager, sikkerhedsmæssige forhold iministerierne (fysisk sikring og dokument-, it- og personale-sikkerhed), risikovurdering og sikkerhedsforanstaltninger iforhold til nøglepersoner i Danmark, prioritering af observa-tionsindsatsen, it-fornyelse og udveksling og rekruttering afpersonale.Endvidere er udvalget i relation til spørgsmålet om, hvor-dan man bedst beskytter personlige rettigheder, samtidig medat der sker en mere effektiv it-udnyttelse, blevet oplyst om, atWambergudvalget gennemfører løbende stikprøvekontrol afPET's elektroniske databaser, og at denne stikprøvekontrolgennemføres med bistand fra Wambergudvalgets it-revisor.Ligeledes har Wambergudvalget været inddraget i forbindelsemed udarbejdelse af kravspecifikationerne til PET's nye it-platform (E-SYS).
3
Samlet set har benchmarkrapportens anbefalinger medvir-ket til en generel styrkelse af Forsvarets Efterretningstjenestebåde som Danmarks udenrigsefterretningstjeneste og som mi-litær sikkerhedstjeneste. Sammen med anbefalingerne i rege-ringens handlingsplan for terrorbekæmpelse har benchmar-kerens anbefalinger især bidraget til, at ForsvaretsEfterretningstjenestes indsats mod terror er blevet styrket.Der kan for en mere detaljeret redegørelse henvises til bilag2.Udvalget finder, at der er arbejdet seriøst med at føre derelevante dele af benchmarkrapportens anbefalinger ud i livet.Udvalget finder det samtidig tilfredsstillende, at FE har im-plementeret i alt 14 anbefalinger, herunder i form af ganskeomfattende projekter.Generelt betragter udvalget nu sit arbejde med at kontrol-lere implementeringen af benchmarkundersøgelserne af PETog FE som afsluttet. Men udvalget vil selvfølgelig løbendefokusere på behovet for benchmarking og andre former forevaluering af tjenesternes virke.
3.2. Åbenheden i tjenesterneUdvalget finder det positivt, at tjenesterne er opmærksompå behovet for åbenhed over for offentligheden. Særlig sidenden offentlige debat om Iraks rådighed over masseødelæggel-sesvåben har man fra udvalgets side opfordret efterretnings-tjenesterne til at udvise mere åbenhed, hvilket bl.a. fremgår afudvalgets beretninger af henholdsvis 6. september 2004 og 13.september 2006, hvor der også er redegjort for en række kon-krete initiativer, der skal tjene til øget åbenhed og gennem-sigtighed hos tjenesterne. Udvalget anerkender de mangeforskellige tiltag, som både Politiets Efterretningstjeneste ogForsvarets Efterretningstjeneste har sat i gang med henblik påat åbne efterretningstjenesterne op over for omverdenen. Derer tale om en meget vigtig udviklingstendens mod øget åben-hed, som udvalget ser frem til at samarbejde med tjenesterneom at føre videre.Udvalget har i sin virksomhed lagt vægt på løbende at bliveorienteret om tjenesternes arbejde med at opnå størst muligåbenhed over for offentligheden. I den forbindelse kan der omtjenesternes konkrete initiativer oplyses følgende:
a) Politiets EfterretningstjenestePET's hjemmeside opdateres jævnligt med aktuelle nyhe-der. Desuden har PET løbende kontakt med den danske og denudenlandske presse om konkrete sager og holder jævnligepressebriefinger. PET udtaler sig således løbende i offentlig-heden om aktuelle emner, der falder inden for efterretnings-tjenestens ansvarsområde, f.eks. i forbindelse med anholdel-ser, straffesager og andre konkrete sager, der haroffentlighedens bevågenhed. Desuden kommenterer PETjævnligt de sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med stør-re begivenheder, f.eks. i forbindelse med IOC-kongressen ogFN's klimatopmøde i København i 2009.PET offentliggør ca. hvert andet år en beretning om PET'svirksomhed. Den seneste beretning blev offentliggjort i 2008,og en ny forventes offentliggjort i begyndelsen af 2011.Siden 2007 har PET løbende offentliggjort uklassificeredevurderinger af terrortruslen mod Danmark på PET's hjemme-
side. Offentliggørelsen finder sted med passende mellemrum,eller hvis der opstår pludselige og væsentlige ændringer i trus-selsbilledet. PET offentliggør desuden efter behov trussels-vurderinger relateret til specifikke begivenheder.PET's Center for Terroranalyse (CTA) udarbejder løbendeoffentlige tendensanalyser om forhold, der falder inden forefterretningstjenestens ansvarsområde, f.eks. om udviklings-træk og tendenser, for så vidt angår terrorisme. Disse offent-liggøres på PET's hjemmeside og kan rekvireres på tryk. Indenfor det seneste år har PET ud over udgivelse af CTA's årsrap-port for 2009 (med en gennemgang af CTA's arbejde oganalyser) offentliggjort analyserne »Youtube og Facebook –de nye radikaliseringsværktøjer? « og »Al-Qaidas propagan-dateknik og argumentation«.PET offentliggør løbende publikationer om forebyggelseaf sikkerhedsmæssige trusler, hvoraf nogle er målrettet virk-somheder og offentlige myndigheder eller andre specifikkemålgrupper, mens andre henvender sig mere generelt til of-fentligheden. PET har således bl.a. offentliggjort pjecer omspionage, masseødelæggelsesvåben, terrorfinansiering, opbe-varing af ammoniumnitrat og sikkerhed i forbindelse medansættelse af medarbejdere. I det seneste år har PET udgivetpjecerne »Beskyt din virksomhed«, »Dit bidrag kan misbru-ges«, »Pas på gødningen« og »Undgå kidnapning«.PET afholder med jævne mellemrum offentlige konferen-cer om emner af betydning for den nationale sikkerhed. Denseneste blev afholdt i april 2009 og handlede om »Terrorismeog kommunikation«. I 2007 var temaet »Radikalisering i Dan-mark – muligheder for tidlig, koordineret indsats«, og i 2005handlede PET's konference om »The Roots of Terrorism inEurope«. Konferencerne er åbne for medierne. Næste konfe-rence planlægges afholdt i foråret 2011.PET har siden 2003 haft en række eksterne kontaktgruppermed henblik på at skabe en bred kontaktflade i såvel den of-fentlige som den private sektor og herigennem øge samfundetssamlede modstandskraft mod sikkerhedsmæssige trusler. I2008 sammenlagde PET de eksisterende grupper til én tvær-gående kontaktgruppe. Baggrunden var, at de sikkerheds-mæssige problemstillinger, der opstår som følge af truslen fraterrorisme, spredning af masseødelæggelsesvåben, ekstremis-me og spionage i stigende grad går på tværs af skellet mellemoffentlige og private aktører. Kontaktgruppen mødes én gangårligt, men PET har samtidig ønsket at styrke evnen til, medudgangspunkt i efterretningstjenestens løbende trusselsvur-deringer, at levere målrettet og konkret rådgivning til degrupper og sektorer, hvor de potentielle sikkerhedstrusler vur-deres at være størst. Der er derfor med afsæt i den tværgåendekontaktgruppe blevet oprettet en række målrettede rådgiv-ningsgrupper inden for områderne persontransportsikkerhed,informationssikkerhed og ikkespredning af masseødelæggel-sesvåben.PET har oprettet et dialogforum mod voldelig ekstremis-me, som omfatter repræsentanter for muslimske organisatio-ner, beboerforeninger, professionelle inden for børne- ogungeområdet og andre ressourcepersoner. Formålet med dettedialogforum er at sikre tilliden til PET i relevante lokalmiljøerog at fremme forståelsen for, at forebyggelse af voldelig ra-dikalisering er en fælles sag. Den direkte kontakt til repræ-
4
sentanter for lokalmiljøer har i flere konkrete sager vist sigvigtig for PET's muligheder for at forebygge myter og mis-forståelser, når f.eks. konkrete terrorsager er kommet til of-fentlighedens kendskab. PET's dialogforum gør det endvideremuligt for PET at nå ud i en række svært tilgængelige miljøermed et forebyggende budskab via platforme (møder i moske-er, bestyrelser og foreninger), som stilles til rådighed af del-tagerne i PET's dialogforum. Gennem PET's dialogforumformidler PET kontakt og bygger bro mellem deltagere, for-eninger og myndigheder. Desuden bringes deltagernes videnog erfaringer i spil til gavn for de indsatser, som PET i øvrigtgennemfører. Deltagerne i PET's dialogforum bidrager såle-des med jævne mellemrum til at udforme og overbringe vig-tige forebyggende budskaber, som er målrettet deres lokal-miljø.Udvalget vil gerne – som med beretningerne af henholdsvis6. september 2004 og 13. september 2006 – kvittere for PET'sforskellige rosværdige initiativer for øget åbenhed. Selv omudvalget har noteret sig, at åbenheden må gennemføres på enmåde, der ikke kompromitterer den fortrolighed, som er nød-vendig bl.a. for at beskytte efterretningstjenestens konkreteefterforskninger, særlige arbejdsmetoder, kilder og samar-bejdspartnere, er det efter udvalgets opfattelse af afgørendebetydning for tilliden til efterretningstjenesten, at der udvisesså stor åbenhed som overhovedet muligt.
b) Forsvarets EfterretningstjenesteSom det fremgår af udvalgets beretninger af henholdsvis6. september 2004 og 13. september 2006 har udvalget løben-de drøftet bestræbelserne på at opnå større åbenhed om For-svarets Efterretningstjeneste. I den seneste beretning fra 2006hilste udvalget de forskellige tiltag velkommen og fandt, »atprocessen vedrørende Forsvarets Efterretningstjenestes øgedeåbenhed er i god gænge«.Som bidrag til en aktuel status for åbenheden har forsvars-ministeren og FE bl.a. oplyst følgende:Forsvarsministeriet og FE lægger stor vægt på at udvikleog styrke tjenestens åbenhed inden for de grænser, der mågælde af hensyn til rigets sikkerhed og de særlige funktions-vilkår, som en udenrigsefterretningstjeneste opererer under.FE vil bl.a. videreføre og videreudvikle de tiltag for tjene-stens øgede åbenhed, der fremgik af udvalgets beretning af 6.september 2004.Tiltagene i retning af øget åbenhed har hidtil primært rettetsig mod en øget anvendelse af tjenestens hjemmeside, delta-gelse i sikkerhedspolitiske møder og konferencer på univer-siteter, afholdelse af seminarer med det akademiske sikker-hedspolitiske miljø, dialog med og interviews med medierne.Forsvarets Efterretningstjeneste offentliggør på sin hjem-meside ikkeklassificerede efterretningsmæssige vurderingerog flere af de indlæg, som tjenesten bidrager med på seminarerog konferencer.FE udgiver også årligt en omfattende efterretningsmæssigrisikovurdering, hvori FE giver en aktuel efterretningsmæssigvurdering af forhold i udlandet af betydning for Danmarkssikkerhed. Risikovurderingen dækker bredt såvel geografisksom emnemæssigt og viser også, hvilke efterretningsmæssigeområder der i det forløbne år har haft FE's fokus.
Forsvarets Efterretningstjeneste offentliggør endvidere lø-bende publikationer om forebyggelse af sikkerhedsmæssigetrusler rettet primært mod forsvaret, men som også kan havemere generel offentlig interesse. Inden for det seneste års tidhar Forsvarets Efterretningstjeneste f.eks. udgivet pjecerne»Brug USB-stikket – men med omtanke«, »Undgå spionage– for din sikkerheds skyld«, »Hold kontakten, men med om-tanke« og »Brug internettet, men med omtanke«.FE er endvidere en hovedbidragyder af såvel oplysningersom vurderinger og analyser til de publikationer, som CTAoffentliggør hen over året.Chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste har tilkendegi-vet, at tjenesten ønsker at videreudvikle sin indsats omkringåbenhed. Det er således ambitionen at øge offentlighedenskendskab til tjenestens opgaver og arbejdsvilkår og dermedøge tjenestens synlighed i mediebilledet og det offentlige rum.Som et nyt tiltag vil Forsvarets Efterretningstjeneste hvertandet år udgive en beretning. Beretningen vil afhængigt afudviklingen tematisere et eller flere aspekter af Forsvarets Ef-terretningstjenestes virksomhed og indeholde en overordnetomtale af organisatoriske og prioriteringsmæssige spørgsmåli relation til Forsvarets Efterretningstjenestes virke som Dan-marks udenrigsefterretningstjeneste. Beretningen vil blive of-fentliggjort på Forsvarets Efterretningstjenestes hjemmeside.Som endnu et nyt tiltag vil Forsvarets Efterretningstjenestedesuden halvårligt offentliggøre ikkeklassificerede situations-og trusselsvurderinger for de områder, hvortil der er udsendtstørre danske styrkebidrag.Forsvarets Efterretningstjeneste vil endvidere i endnu hø-jere grad prioritere deltagelsen i åbne sikkerhedspolitiskekonferencer og seminarer.Forsvarets Efterretningstjeneste har desuden tilført res-sourcer til kommunikationsområdet bl.a. med henblik på atstyrke den eksterne kommunikationsindsats og dermed ogsåtjenestens åbenhed. I den forbindelse arbejdes der på en kom-mende større relancering af Forsvarets Efterretningstjenesteshjemmeside, som også i højere grad løbende og mere syste-matisk vil blive opdateret med nyheder og baggrundsinfor-mation.Forsvarets Efterretningstjenestes tiltag i relation til åben-heden er beskrevet mere detaljeret på tjenestens hjemmeside,www.fe-ddis.dk.Forsvarets Efterretningstjeneste bidrog som forudsat i ud-valgets beretning fra 2004 til »Forsvarsministerens årligeredegørelse« i 2004, 2005 og 2006. Der var tale om en rede-gørelse, der dækkede det samlede ministerområde og en megetbred målgruppe. Forsvarsministeriet ophørte imidlertid i 2007med at udgive redegørelsen, idet ministeriet valgte at fokuserepå anvendelsen af sin hjemmeside til en mere aktiv og mål-rettet kommunikation.Samlet set indebærer de ovenfor nævnte tiltag og især denfremadrettede udgivelse af en beretning samt den mere aktiveanvendelse af FE's hjemmeside, at FE offentliggør langt flereinformationer, end der var indeholdt i de bidrag, der tidligereindgik i »Forsvarsministerens årlige redegørelse«.Derudover er det besluttet, at Wambergudvalget årligt viloffentliggøre en redegørelse om Forsvarets Efterretningstje-
5
nestes behandling af oplysninger om i Danmark hjemmehø-rende personer, jf. punkt 3.3. nedenfor.Udvalget anerkender, at Forsvarets Efterretningstjenestearbejder målrettet med at opnå størst mulig åbenhed om tje-nesten.Udvalget betragter åbenhed som en naturlig del af efter-retningstjenestens organisation og som et vigtigt bidrag til atsikre den rette balance mellem øgede beføjelser og øget kon-trol. I lyset heraf er det efter udvalgets opfattelse centralt, atFE til stadighed arbejder på at opnå størst mulig åbenhed indenfor de grænser, som hensynet til rigets sikkerhed og tjenestensfunktionsvilkår sætter.
handling af personoplysninger. Der er efter udvalgets opfat-telse behov for løbende sikring af, at retningslinjerne forregistrering af private oplysninger om borgerne opfylder deretssikkerhedsmæssige krav, som bl.a. følger af Danmarksmenneskeretlige forpligtelser. Udvalget ser i den forbindelsefrem til, at Wendler Pedersen-udvalget – som bl.a. har til op-gave at fremkomme med forslag til regler for PET's registre-ring og opbevaring af personoplysninger samt om adgangentil aktindsigt m.v. – i nærmeste fremtid afgiver sin betænk-ning. Det er som nævnt over for udvalget blevet oplyst, atWendler Pedersen-udvalget forventes at afslutte sit arbejde iførste halvår af 2011.
3.3. Nye offentliggjorte retningslinjer fra FE ogPET for personregistreringerJustitsministeriet og Forsvarsministeriet udsendte den 7.december 2009 et nyt kommissorium for Wambergudvalget.Samme dag udstedte Justitsministeriet retningslinjer for Poli-tiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysninger.Som et nyt tiltag i Wambergudvalgets kommissorium fast-sætter justitsministeren og forsvarsministeren efter drøftelsemed Wambergudvalget nærmere retningslinjer for efterret-ningstjenesternes behandling af personoplysninger og forWambergudvalgets kontrol med overholdelsen af disse ret-ningslinjer.De nye retningslinjer for Politiets Efterretningstjenestesbehandling af personoplysninger blev offentliggjort den 9.december 2009. Retningslinjerne handler bl.a. om efterret-ningstjenestens registre, støttedatabaser, personsikkerhedsda-tabaser, journalsystem, søgeadgang, behandling af oplysnin-ger uden for it-systemerne, sager af særlig historisk interesse,indhentning af oplysninger fra andre forvaltningsmyndighe-der og Wambergudvalgets kontrolvirksomhed i forbindelsemed disse forskellige aktiviteter. Retningslinjerne er offent-liggjort på tjenestens hjemmeside.På linje hermed offentliggjorde Forsvarets Efterretnings-tjeneste den 2. juni 2010 nye ikkeklassificerede retningslinjerfor Forsvarets Efterretningstjenestes behandling af persono-plysninger m.v. om danske statsborgere og herboende udlæn-dinge. De nye retningslinjer handler bl.a. om tjenestenssikkerhedsundersøgelser, indhentning af oplysninger hos an-dre myndigheder og samarbejdspartnere, registre og databa-ser, videregivelse af oplysninger til andre myndigheder,sletning af og destruktion af oplysninger og Wambergudval-gets kontrolvirksomhed i forbindelse med disse forskelligeaktiviteter. Retningslinjerne er offentliggjort på tjenestenshjemmeside.Forsvarsministeren og chefen for Forsvarets Efterretnings-tjeneste har over for udvalget oplyst, at det efter drøftelse medWambergudvalget er besluttet, at Wambergudvalget som ethelt nyt tiltag årligt vil offentliggøre en redegørelse på For-svarets Efterretningstjenestes hjemmeside om tjenestens be-handling af oplysninger om i Danmark hjemmehørendepersoner og om udvalgets kontrol heraf. Det forventes, at denførste offentliggjorte redegørelse vil være for 2010.Udvalget anerkender disse initiativer hos tjenesterne medhenblik på øget åbenhed om og klarere retningslinjer for be-
3.4. Drøftelser med Ombudsmanden vedrørendeudvalgets eventuelle behandling af konkretesagerFolketingets Ombudsmand har siden udvalgets seneste be-retning rettet henvendelse til Udvalget vedrørende Efterret-ningstjenesterne for at drøfte, hvordan Ombudsmanden kan fåoplysninger om, hvorvidt udvalget har bedømt en efterret-ningstjenestes afgørelse eller praksis af relevans for en klage,som Ombudsmanden har modtaget. Sådanne oplysninger kanvære nødvendige for at undgå, at Ombudsmandens behand-ling af sagen indebærer en vurdering af arbejdet i Folketingetog således bringer sagen uden for Ombudsmandens kompe-tenceområde, jf. ombudsmandslovens § 7.Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne er enig i, atdet – i lighed med den for de øvrige stående udvalg etableredesamrådsprocedure – er nødvendigt at etablere en procedure,så Ombudsmanden kan blive underrettet om, hvorvidt udval-get har taget stilling til en afgørelse eller relevant praksis.Udvalget har til dette formål gennemført møder med Om-budsmanden med henblik på at etablere en hensigtsmæssigordning.Udvalget har tillagt det stor betydning, at den efterspurgteunderretning tilrettelægges på en måde, således at der ikkesker et brud på den tavshedspligt, som udvalget er underlagt,jf. § 8 i lov om etablering af et udvalg om forsvarets og politietsefterretningstjenester. På denne baggrund er det udvalgets op-fattelse, at såfremt der ikke har været tale om en stillingtagenaf en sådan karakter, at det har betydning for Ombudsmandenskompetence, skal udvalgets tilbagemeldinger holdes i så bredtformulerede vendinger, at der f.eks. ikke gives oplysningerom, hvorvidt sagen eller relevant praksis overhovedet har væ-ret omtalt i udvalget eller ej.Udvalget har til dette formål udarbejdet en fremgangsmå-de, der kan bruges ved besvarelse af fremtidige henvendelseri sager, hvor udvalget ikke har bedømt spørgsmål af relevansfor klagen til Ombudsmanden.I den forbindelse kan bemærkes, at Udvalget for Efterret-ningstjenesterne i overensstemmelse med lov nr. 378 af 6. juli1988 om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets ef-terretningstjenester ser det som sin primære opgave at holdesig informeret om og om fornødent tilkendegive sin opfattelseaf efterretningstjenesternes overordnede virksomhed, mensman som udgangspunkt ikke foretager nogen bedømmelse aftjenesternes behandling af konkrete sager.
6
3.5. Henvisninger til UET ved besvarelser afudvalgsspørgsmål m.v.Det er aftalt med regeringen, at Udvalget vedrørende Ef-terretningstjenesterne løbende vil blive orienteret om tilfælde,hvor en minister over for et af Folketingets øvrige udvalghenviser til Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne.Dette gælder, uanset om en sådan henvisning eksempelvis erfremkommet mundtligt under et udvalgsmøde, eller om ensådan henvisning er indgået i et skriftligt svar til et udvalg. Idet omfang Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne ik-ke allerede har været orienteret om sådanne tilfælde, forpligtesministeren til efterfølgende at orientere Udvalget vedrørendeEfterretningstjenesterne herom.Udvalget har i en række tilfælde modtaget besvarelser påskriftlige udvalgsspørgsmål fra justitsministeren og forsvars-
ministeren, hvor det oplyses, at de pågældende spørgsmål ikkekan besvares, idet oplysninger af den omhandlede karakteralene kan gives til Folketingets Udvalg vedrørende Efterret-ningstjenesterne. Det er på den baggrund aftalt med regerin-gen, at Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne frem-over en gang årligt vil modtage en samlet oversigt over deudvalgsspørgsmål og svar, som indeholder henvisninger tilUdvalget vedrørende Efterretningstjenesterne. Orienteringenaf Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne sker efternærmere aftale mellem udvalget og regeringen.P.u.v.Morten Bødskovformand
7
Bilag 1PET's redegørelse for gennemførelse af benchmarkrapportens anbefalingerGennemførelsen af benchmarkingrapportens anbefalingerSom led i regeringens handlingsplan for bekæmpelse af terrorisme gennemførte udenlandske sagkyndige i 2006 en størreanalyse af PET's virksomhed. I benchmark-undersøgelsen, der kan læses på www.pet.dk, konkluderes det, at PET's ydeevne,effektivitet og anseelse er øget betragteligt siden terrorangrebene i USA den 11. september 2001, og at efterretningstjenesten måbetragtes som blandt de absolut bedste efterretningstjenester i Europa. Det påpeges imidlertid samtidig i rapporten, at PET ogsåfremover vil stå over for væsentlige udfordringer. På den baggrund opstiller rapporten 12 anbefalinger, som siden er indgået iden strategiske udvikling af PET.Nedenfor er redegjort for, hvorledes Politiets Efterretningstjeneste har gennemført disse anbefalinger.
Anbefaling 1:PET bør foretage en snarlig gennemgang af sin Vision og Strategiplan, som dækker mindst tre år frem. Strategiplanen børrevideres og vurderes årligt, og den bør sammen med bevillingsplanen godkendes af Regeringens Sikkerhedsudvalg.Den strategiske udvikling af PET foregår på grundlag af en samlet strategiplan, der indeholder en vision, seks overordnedemålsætninger og en beskrivelse af en række konkrete udviklingsprojekter, som skal sikre, at disse målsætninger realiseres. Visi-onen er formuleret på følgende vis:PET skal være en professionel, effektiv og troværdig sikkerheds- og efterretningstjeneste, der er på forkant med udviklingen,og som er respekteret af samarbejdspartnere, nyder tillid i offentligheden og medvirker til at skabe tryghed i det danske samfund.1)2)De seks overordnede målsætninger er følgende:PET skal proaktivt, effektivt og hurtigt indsamle, bearbejde og analysere alle relevante oplysninger fra alle relevante kildermed henblik på at identificere trusler mod den nationale sikkerhed.PET skal i samarbejde med alle relevante myndigheder, virksomheder og organisationer sikre, at der iværksættes passende,sammenhængende og koordinerede foranstaltninger af præventiv eller sikkerhedsmæssig karakter, der er egnede til effektivtat forebygge eller begrænse skadevirkningerne i forhold til trusler, der har betydning for den nationale sikkerhed.PET skal i samarbejde med relevante myndigheder sikre, at identificerede trusler mod den nationale sikkerhed imødegåsmed de midler og på den måde, der må anses for de mest hensigtsmæssige for effektivt at afværge truslen, og at fysiske ellerjuridiske personer, der i den forbindelse gør sig skyldige i strafbare forhold, i videst muligt omfang retsforfølges undernødvendig hensyntagen til særlige fortrolighedshensyn.PET skal være en attraktiv arbejdsplads, der har den rigtige medarbejdersammensætning og løbende kan tiltrække, fastholdeog udvikle pålidelige, kompetente og engagerede medarbejdere, som trives i en organisation præget af videndeling, tvær-gående samarbejde og velfungerende kommunikation.PET skal have de nødvendige ressourcer til rådighed med henblik på at kunne løse sine opgaver med den fornødne hurtighedog professionalisme, og PET skal løbende sikre en målrettet, prioriteret, sammenhængende og effektiv anvendelse af disseressourcer.PET skal sikre størst mulig åbenhed om sin virksomhed, uden at tilsidesætte særlige fortrolighedshensyn, og at alle dele afPET's virksomhed gennemføres på et lovligt og forsvarligt grundlag under iagttagelse af den fornødne sikkerhed samt erunderlagt passende kontrolforanstaltninger.
3)
4)
5)
6)
Anbefaling 2:PET bør foretage en gennemgang af sine ordninger i forbindelse med præstationsorienteret ledelse og sikre en fortsat anvendelseaf systematiske processer til styringen af de vigtigste sider af forandringsplaner og -projekter.Den strategiske udvikling af PET foregår på grundlag af en samlet strategiplan, der indeholder en beskrivelse af PET's vision,overordnede målsætninger og konkrete udviklingsinitiativer. Herudover gennemfører PET årlige lederudviklingssamtaler medsamtlige ledere, hvorunder de konkrete resultater og mål drøftes og fastlægges.
Anbefaling 3:PET bør med Rigspolitiet aftale retningslinjer for håndteringen af sager, hvor der sker retsforfølgning, der er baseret på elleromfatter efterretningsarbejde. Retningslinjerne bør understøttes af uddannelse og træning.
8
PET har fastlagt interne retningslinjer for overførslen af oplysninger, der er tilvejebragt af efterretningstjenesten, til brug forkonkrete straffesager. De relevante medarbejdere modtager løbende nærmere instruktioner om retningslinjerne på området.
Anbefaling 4:Regeringens Sikkerhedsudvalg bør forlange en årlig rapport om ministeriernes sikkerhedsstatus med hensyn til fysisk, doku-ment- og IT- og personalesikkerhed og sikre at ansvar og ansvarsområder er forstået fuldt ud.PET rådgiver løbende ministerierne om sikkerhedsmæssige spørgsmål og yder i den forbindelse bistand til ministerierne ispørgsmål vedrørende fysisk sikring samt dokument-, IT- og personalesikkerhed. Repræsentanter for ministerierne indgår i øvrigti PET's kontaktgruppe vedrørende sikkerhedsmæssige spørgsmål, som på regelmæssige møder i PET gøres bekendt med PET'strusselsvurderinger og drøfter bl.a. sikkerhedsstatus og relevante sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
Anbefaling 5:Regeringens Sikkerhedsudvalg bør i forbindelse med prioriteringen af ressourcer sikre sig, at der er tilstrækkelige bevillingertil PET's forebyggende sikkerhedsarbejde.Der er løbende gennemført en ressourcemæssig styrkelse af PET's forebyggende sikkerhedsarbejde, som er forankret i PET'sAfdeling for forebyggende sikkerhed. Afdelingen består af et rådgivningscenter, der yder rådgivning og anden bistand vedrørendefysisk sikring, beskyttelse af kritisk infrastruktur, IT-sikkerhed samt personsikkerhed (sikkerhedsgodkendelser), samt et fore-byggelsescenter, der i samarbejde med andre myndigheder, virksomheder og organisationer udvikler og gennemfører forebyg-gende projekter i forhold til bl.a. radikalisering.
Anbefaling 6:Der bør fastlægges procedurer, der sikrer, at der foretages en interdepartemental behandling af den risiko, som nøglepersoneri Danmark er udsat for, og om niveauet for sikkerhedsforanstaltninger.PET's personbeskyttelse tilrettelægges og gennemføres på baggrund af konkrete trusselsvurderinger, der løbende udarbejdesog opdateres. PET påser i den forbindelse, at de sikkerhedsforanstaltninger, der er iværksat i forhold til relevante nøglepersoner,afspejler det konkrete trusselsniveau. PET orienterer løbende Justitsministeriet og andre relevante ministerier om væsentligeændringer i trusselsniveauet eller de trufne sikkerhedsforanstaltninger, således at eventuelle spørgsmål om nødvendigt kan blivebehandlet på interdepartementalt niveau.
Anbefaling 7:Målsætninger for fordelingen af observationsindsats mellem tjenestens sikkerhedsarbejde og det kriminalitetsrelaterede ar-bejde bør gennemgås og aftales som led i den årlige gennemgang af prioriteringer og ressourcer i Regeringens Sikkerhedsudvalg.Observationsstyrken i PET's Sikkerhedsafdeling yder observationsmæssig bistand til PET's operative enheder, der beskæftigersig med terrorisme, ekstremisme, spionage og alvorlig organiseret kriminalitet, samt til politikredsene, når disse ikke selv råderover observatører med den fornødne uddannelse, udrustning og erfaring. Prioriteringen af observationsindsatsen drøftes løbende,herunder på regelmæssige møder mellem PET og politikredsene. PET's observationsindsats indgår ligeledes ved fastlæggelsenaf de årlige prioriteter, der forelægges for Regeringens Sikkerhedsudvalg.
Anbefaling 8:Set i lyset af den hastige teknologiske udvikling på kommunikationsområdet bør Justitsministeriet sikre sig, at de eksisterendesystemer til indgreb i meddelelseshemmeligheden er tilstrækkelige, og at der anvendes en tilstrækkelig udviklings- og planlæg-ningsindsats for at opretholde indgrebsmulighederne i Danmark med henblik på efterforskning i forbindelse med landetssikkerhed.Der henvises til Justitsministeriets redegørelse for gennemførelsen af denne anbefaling.
Anbefaling 9:PET og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) bør aktivt forfølge den påtænkte udveksling af personale for at styrke indsatsenmod terror.PET har aktivt arbejdet for en udveksling af personale mellem FE og PET, bl.a. ved etablering af Center for Terroranalyse.Både FE og PET har medarbejdere stationeret i det fælles center, ligesom FE har en medarbejder stationeret i PET's Operative
9
afdeling. Udvekslingen af personale drøftes i øvrigt løbende på de regelmæssige møder, der afholdes mellem FE's ledelse ogPET's ledelse.
Anbefaling 10:PET bør udvikle en mere langsigtet og strategisk tilgang for rekruttering og udvikling af de kompetencer tjenesten har brugfor og forøge de ressourcer der investeres i videreuddannelse af personalet.PET har udviklet en kompetencestrategi, der tager sigte på en målrettet rekruttering og udvikling af de nødvendige persona-lekompetencer. Strategien indeholder en beskrivelse af de basis- og spidskompetencer, PET har brug for, og den målrettedekompetenceudvikling gennemføres bl.a. på grundlag af de årlige medarbejderudviklingssamtaler i PET og interne rotationsord-ninger.
Anbefaling 11:PET bør fokusere sin IT fornyelse, således at nye og forbedrede muligheder installeres trinvist og inden for kortere tid. Til-lægsbevillinger vil være nødvendige. PET bør overveje at outsource udvikling, projektledelse og installering, men samtidig sikreat tjenesten selv overordnet har den fulde kontrol over projektet.Der er foreløbigt afsat 70 mio. kr. til første fase af udviklingen og implementeringen af en ny, samlet og moderne IT-platformi PET (E-SYS).
Anbefaling 12:Der bør ske en grundig gennemgang i samråd med Wamberg-udvalget (eller en efterfølgende kontrolinstans) med henblik påat overveje, hvordan man bedst kan beskytte personlige rettigheder samtidig med at der sker en mere effektiv IT-udnyttelse.Wamberg-udvalget gennemfører løbende stikprøvekontrol af PET's elektroniske databaser. Stikprøvekontrollen gennemføresmed bistand fra udvalgets IT-revisor. Herudover er der efter drøftelse med Wamberg-udvalget udarbejdet retningslinjer af 7.december 2009 for Politiets Efterretningstjenestes behandling af personoplysninger mv., ligesom Wamberg-udvalget har væretinddraget i forbindelse med udarbejdelsen af kravspecifikationerne for så vidt angår PET's nye IT-platform (E-SYS). Spørgsmåletom beskyttelse af personlige oplysninger i PET's elektroniske databaser behandles i øvrigt af Wendler-Pedersen-udvalget, derbl.a. har til opgave at fremkomme med forslag til regler for PET's registrering og opbevaring af personoplysninger samt omadgangen til aktindsigt mv. Wendler-Pedersen-udvalget forventes at afslutte sit arbejde i første halvår af 2011.
10
Bilag 2FE's redegørelse for gennemførelse af benchmarkrapportens anbefalingerBenchmarkingundersøgelsen af Forsvarets Efterretningstjeneste blev gennemført af en uvildig britisk ekspert, der blandt andetvurderede, at Forsvarets Efterretningstjeneste er blandt de tre til fire europæiske efterretningstjenester, der mest effektivt håndterertidens udfordringer, og at Forsvarets Efterretningstjeneste gør en stor indsats med relativt begrænsede ressourcer. Rapportenindeholdt samtidig 18 klassificerede anbefalinger, der vil kunne styrke Forsvarets Efterretningstjeneste yderligere. 10 af anbefa-lingerne er rettet direkte mod Forsvarets Efterretningstjeneste, mens 8 er rettet mod andre forhold. Disse anbefalinger har sidenværet ét omdrejningspunkt for den strategiske udvikling af Forsvarets Efterretningstjeneste.I det følgende redegøres i uklassificeret form for indholdet af de 18 anbefalinger, og hvorledes de er gennemført.
Anbefaling 1:De årlige prioriteringer for FE's rapportering som helhed, inklusive terrorisme, bør fremover udarbejdes af Embedsmandsud-valget for Sikkerhedsspørgsmål og godkendes af Regeringens Sikkerhedsudvalg.
StatusAnbefalingen, der allerede blev besluttet gennemført ved regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse (anbefaling 7), erimplementeret.
Anbefaling 2:For at øge indholdet af nationale efterretninger i FE's rapportering, bør der sættes flere kræfter ind på at omdanne analytikernesbehov i forbindelse med rapportering til praktisk gennemførlig indhentning ved Teknisk Sektor og HUMINT. Behovet er størsti Teknisk Sektor og kan nødvendiggøre, at et antal erfarne analytikere flyttes til SIGINT organisationen. Alternativet beståendeaf en kombineret analytiker-/indhentningscelle, der tager sig af både HUMINT- og SIGINT-tasking, bør dog også overvejes.
StatusAnbefalingen er implementeret, idet FE primo 2009 har etableret en særlig analytiker-/indhentnings-celle, der koordinererindhentningen og analysen.
Anbefaling 3:Planerne vedrørende forbedret IT, databaser og elektronisk kommunikation bør fremskyndes for at forbedre såvel transmis-sionshastigheden som informationsdelingen i hele FE og for at opnå en hurtigere og mere brugervenlig fremsendelse af FE'sprodukter til kunderne. Grundprincipperne bør være behovet for »need to share« snarere end »need to know« behovet og »riskmanagement« frem for »risk avoidance«.
StatusAnbefalingen er implementeret. Fremskyndelsen og styrkelsen af de allerede planlagte materielprojekter blev gennmemført iperioden 2007 – 2009 med ibrugtagning fra 2008 til primo 2010.Hvad angår de anførte grundprincipper blev de allerede ved offentliggørelsen af benchmarkerens anbefalinger lagt til grundfor FE's arbejde.
Anbefaling 4:FE bør øge sin oversættelseskapacitet, så flere vurderinger kan deles med partnere. Det vil have en positiv effekt på omfangetaf information, som FE modtager fra partnere.
StatusDet var oprindeligt forudsat, at der skulle ansættes yderligere engelsk oversætterkapacitet. Behovet for ekstra oversættelse kanimidlertid klares inden for den eksisterende bemanding og ressourcerne er i stedet anvendt til yderligere analysekapacitet.
11
Anbefaling 5:Af hensyn til kvalitet og relevans bør FE's hovedprodukter indikere over for læseren, hvilket efterretningsgrundlag vurderin-gerne er baseret på sammen med en kort indikation af, hvilke konsekvenser vurderingerne kan få for dansk politik.
StatusFørste del af anbefalingen er implementeret. Forsvarets Efterretningstjenestes kunder har givet tilbagemeldinger, der viser, atder er tale om en værdifuld tilføjelse til tjenestens produkter. Desuden arbejdes der kritisk med den konkrete sprogbrug, såledesat tjenestens produkter altid lever op til »Forsvarets Efterretningstjenestes sprogpolitik«. Sidstnævnte er senest revideret i sep-tember 2006 og revideres løbende, når behov opstår.Vurderingen af, hvilke konsekvenser FE's vurderinger måtte få for dansk politik, foretages på politisk niveau.
Anbefaling 6:Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen og Forsvarets Efterretningstjeneste bør komme frem til en aftale, der afklarergrænserne mellem de roller inden for taktisk efterretning og grundlæggende information, der skal varetages af det danske forsvarselv og de bredere, operationelle og strategiske efterretningsmæssige funktioner, der henhører under en efterretningstjeneste.
StatusAnbefalingen er implementeret. Der er udarbejdet et værnsfælles delkoncept for efterretningsvirksomheden i forsvaret, somblev endelig godkendt primo november 2008. Delkonceptet indeholder bl.a. en beskrivelse af ansvarsfordelingen for den taktiske,operative og strategiske efterretningstjeneste.
Anbefaling 7:Regeringens Sikkerhedsudvalg bør nedsætte en undergruppe på embedsmandsniveau, under Embedsmandsudvalget for Sik-kerhedspørgsmål. Undergruppen (med passende bred sammensætning og tilstrækkelig støtte) bør mødes regelmæssigt for atfokusere det arbejde, der udføres på efterretningsområdet mere direkte på regeringens sikkerhedspolitiske dagsorden, reducerebehovet for rutinerapportering af mindre værdi og sikre, at der skabes overensstemmelse mellem modstridende prioriteter.
StatusAnbefalingen er implementeret.
Anbefaling 8:Anbefalingen vedrører detaljerede forslag til særlige samarbejdsrelationer og er derfor fortsat klassificeret.
StatusAnbefalingen er implementeret gennem indgåelse det nødvendige aftalegrundlag, ligesom de praktiske rammer er på plads.
Anbefaling 9:En ledende post som Faglig Ansvarlig for Efterretningsanalyse bør oprettes i FE for at opretholde integriteten og uafhængig-heden i vurderingerne i relation til policy-processen og for at føre tilsyn med professionelle standarder, uddannelse ogkarriereudvikling inden for analytikerstaben.
StatusDer ses ikke behov for at oprette en sådan stilling i FE. De forhold, som anbefalingen søger at tage hensyn til, ses såledesallerede varetaget på hensigtsmæssig vis af basisorganisationen i FE.
Anbefaling 10:FE bør styrke sit bidrag til indsatsen mod terrorisme (CT) ved at lade fem medarbejdere tilgå det nye center for terroranalyse,ved yderligere rekruttering for at modvirke huller i den tilbageværende CT-funktion, ved at videreudvikle og fokusere sin tekniskeog HUMINT-kapacitet og ved at tilstræbe mere integreret samarbejde med PET om specifikke projekter.
12
StatusAnbefalingen er implementeret. FE har siden den 1. januar 2007 fast indstationeret 5 medarbejdere i Center for Terroranalyse(CTA). Etableringen af CTA ændrer ikke ved FE's ansvar i relation til terroranalyse, og udstationerede medarbejderes stillingeri FE er derfor blevet genbesat. FE's terrorbearbejdning er i 2008 blevet styrket ved ansættelse af yderligere analytikere samt enændret organisering af terrorbearbejdningen.Med det formål at fremme et tæt operativt samarbejde mellem de to tjenester samt at forbedre støtten til PET og CTA har FEen medarbejder stationeret i PET's operative afdeling. Udvekslingen af personale drøftes i øvrigt løbende på de regelmæssigemøder, der afholdes mellem PET's ledelse og FE's ledelse.Der er i relevant omfang et tæt samarbejde mellem FE's terroranalytikere og PET's efterforskningsgrupper, ligesom FE frem-sender samtlige efterretningsvurderinger med et terrorrelateret indhold til PET og CTA. Desuden videregiver FE løbendeoplysninger til PET, som er medtaget i tjenestens virksomhed, om danske statsborgere og personer, der opholder sig i Danmark.
Anbefaling 11:Anbefalingen vedrører implementeringen af særlige teknologiske kapaciteter samt samarbejdet med udenlandske samarbejds-partnere. Den præcise ordlyd i anbefalingen er derfor fortsat klassificeret.
StatusAnbefalingen er implementeret, og der er allerede opnået gode resultater på især anti-terrorområdet, samt indenfor sikker-hedspolitiske og militære interesseområder.
Anbefaling 12:FE bør foretage en større reorganisering af Teknisk Sektor med det formål at blive bedre til at magte revolutionen inden forkommunikationsteknologien.Sidste del af anbefalingen vedrører mere detaljerede oplysninger om FE's organisation og er derfor fortsat klassificeret.
StatusAnbefalingen er implementeret. Reorganiseringen af Teknisk Sektor trådte i kraft den 1. januar 2007. Benchmarkerens anbe-falinger indgik som et væsentligt element i organisationsudviklingsprojektet. Herudover er der sket en fremskyndelse af alleredeplanlagte materielanskaffelser.
Anbefaling 13:Anbefalingen vedrører terrorindhentning ved brug af HUMINT og er derfor fortsat klassficeret.
StatusAnbefalingen er implementeret og er især udmøntet ved tilførsel af flere normer til FE's HUMINT kapacitet.
Anbefaling 14:FE og PET bør rationalisere ordningerne for varetagelse af forbindelserne til fremmede E-tjenester i den hensigt at ladeForsvarets Efterretningstjeneste have hovedansvaret for partnerrelationer på vegne af efterretningsområderne som helhed.
StatusForsvarets Efterretningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at det daglige samarbejde med nære bilateralesamarbejdspartnere pga. samarbejdets forskelligartede natur alene kan varetages af den enkelte tjeneste.Tjenesterne har i stedet indstillet, at man på en række områder intensiverer det allerede eksisterende samarbejde om håndte-ringen af bilaterale samarbejdspartnere.
Anbefaling 15:FE's kapacitet inden for informatiksikkerhed bør styrkes, og Regeringens Sikkerhedsudvalg bør anbefale, at FE udnævnes tilNational (kommunikations-) Teknisk Sikkerhedsmyndighed (NTS).
13
StatusDe opgaver, der ifølge benchmarkeren fremadrettet bør løses af en NTS, er forskellige fra PET's nuværende opgave somNational Security Authority (NSA), ligesom opgaven på det civile område varetages af flere forskellige myndigheder, herunderPET. For forsvarets vedkommende varetages opgaven af FE på Forsvarschefens vegne. Benchmarkerens anbefaling ville derforindebære, at der i givet fald vil skulle overføres ansvar til FE, herunder flyttes såkaldte civile ansvarsområder fra bl.a. PET til FE,hvilket det er besluttet ikke at gøre.
Anbefaling 16:Politikken omkring større åbenhed, der indtil nu har været en markant succes, bør udvides med endnu større interaktion meddet ansvarlige danske akademiske miljø.
StatusAnbefalingen er implementeret, idet det samtidig er vurderingen, at anbefalingen dels er på linje med de tiltag omkring åbenhed,som FE har gennemført de senere år, dels skaber mulighed for en yderligere kompetenceudvikling af tjenestens analytikere. Siden2007 har FE gennemsnitligt afholdt 4 – 5 seminarer om året. Der er primo 2009 tilført yderligere ressourcer til området.
Anbefaling 17:Regeringens Sikkerhedsudvalg bør fremme en ny lovramme for efterretningsoperationer, der giver FE (og PET) tilstrækkeligebeføjelser til at arbejde sammen og anvende nye teknikker for at imødegå terrorisme, muligvis under inddragelse af større befø-jelser end hidtil planlagt til gengæld for et stærkere kontrolsystem.
StatusAnbefalingen er blevet implementeret ved Folketingets vedtagelse i juni 2006 af de lovmæssige beføjelser for bl.a. et udvidetsamarbejde mellem efterretningstjenesterne.
Anbefaling 18:Alt dette vil medføre øgede udgifter, der næppe kan klares alene ved interne omprioriteringer, især henset til, at behovet foryderligere investeringer (især til SIGINT) ikke kan modsvares ved at nedsætte driftsomkostningerne.Sidste del af anbefalingen vedrører mere detaljerede oplysninger om, hvortil der bør tilføjes ressourcer. Denne del er såledesfortsat klassificeret.
StatusDe finansielle forhold omkring implementeringen af anbefalingerne er afklaret, idet Forsvarets Efterretningstjeneste ved fi-nanslovsaftalen 2007 blev tilført 6,7 mio. kr. i 2006 og 25 mio. kr. i hvert af årene 2008-2010. Yderligere udgifter forbundet medimplementeringen af anbefalingerne er afholdt inden for Forsvarsministeriets ramme.