Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 546
Offentligt
Indledningsvis bemærkes, at det var hårdt tiltrængt og et vigtigt løft for retshjælpsinstitutionernemed den øgede bevilling til området på Finansloven for 2012 og 2013. Der er behov for at dettebevillingsniveau fastholdes. Det tager tid at iværksætte nye tiltag, ligesom en vis stabilitet ibevillingerne er en forudsætning for øgede tilbud. Af samme grund er det forventeligt, hvismidlerne ikke fuldt ud anvendes i indeværende år. Århus Retshjælp er i færd med at styrkeindsatsen for især svage grupper af borgere og for særligt tunge sagsområder. Men vi er varsommemed at etablere nye tilbud, øge åbningstider og ansætte rådgivere m.v. før vi har en vis sikkerhed forstabilitet i bevillingerne.Der er flere holdepunkter for, at der er et stort og udækket behov for retshjælp – ikke mindst hvadangår den helt basale retshjælp (trin 1). Dette er særligt udtalt uden for de store universitetsbyer,hvor der ikke er mulighed for at etablere retshjælpsinstitutioner med frivillig arbejdskraft. Ligesomder klart er tale om en udvikling i retning af ringere muligheder for retshjælp, særligt hvad angårretshjælp ved advokat.På længere sigt
er der derfor dels behov for at retshjælpsdækningen moderniseres, og at der sker ensikring af basal retshjælp for alle borgere i landet. Dels bør der også sikres en rimelig adgang tilretshjælp på trin 2 og 3.Lige før sommeren 2012blev der afgivetrapport fra Retsplejerådetvedrørende retshjælp. Her tagesafsæt i, at de offentlige udgifter til retshjælp ved advokat (trin 2 + trin 3 retshjælp) er faldet fra 21-24 mio. kr. /år til 5,8 mio. kr. i 2011. Det bemærkes i den sammenhæng, at kommissoriet forRetsplejerådets arbejde var, at man skulle holde sig indenfor de økonomiske rammer. Desværre blevdette fortolket således at rammerne var udgiftsniveauet for 2011 (5,8 mio. for offentlig retshjælpved advokat). Dette uagtet, at de årlige udgifter før 2007 var 21-24. mio./år. Denne fortolkning aframmen umuliggjorde i realiteten mere grundlæggende overvejelser af, hvordan man kan skabe enbedre retshjælpsdækning.I rapporten peges på en udvikling hvor retshjælp ikke længere i samme omfang ydes af advokatermen af retshjælpskontorer i stedet (s 34). Det bemærkes også, at den øgede retshjælp i tilknytningtil småsagsprocessen er flyttet til retterne eller retshjælpsinstitutionerne (s. 45). Retsplejerådethenviser til, at alle beneficerede advokater har pligt til at yde retshjælp, hvorfor der ikke synes atvære det store problem (s 36). Danske Advokater har dog gennemført en survey undersøgelse blandtderes medlemmer, der viser, at sager med offentlig retshjælp kun varetages af et begrænset antaladvokater. Det er således færre end hver femte advokat der faktisk yder retshjælp. Retshjælpenoplever at det er meget svært for borgerne at få retshjælp ved advokat. Advokaterne stiller typiskkrav om deposita på 5-10.000 kr. for at ville se på sagen, hvilket udgør en reel barriere for mangeborgere for at få retshjælp ad denne vej.I Retsplejerådets rapport peges endvidere på, at der er et udækket behov for trin 1 retshjælp – altsåhelt basal retshjælp, herunder og ikke mindst for befolkningsgrupper, som ikke er i stand til selv atskaffe sig information fx via internet m.v.(s 52). I Århus Retshjælp mærker vi et markant øgetbehov for retshjælp, ikke mindst den helt basale retshjælp. Vi har fået en meget betydelig tilvækst iantallet af henvendelser (mere end 59 % over de seneste fire år).Bemærk også efterskriftet i Retsplejerådets rapport, hvor et mindretal af medlemmerne giver udtrykfor, at de i rapporten angivne årsager til den store besparelse i udgifterne ikke forekommersandsynlig, at det ikke er sandsynligt at behovet for retshjælp er faldet (snarere tværtimod), og atder er betydelige barrierer for at udnytte de nuværende ordninger som forhindrer en anvendelse afdisse (s 61). Der opfordres til en bredere tilgang og en modernisering og kvalitetssikring afretshjælpsordningerne. Dette ønske kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
Dette blot for at erindre om dette vigtige område i relation til de igangværende Finanslovsforhandlinger. Men som det forhåbentlig fremgår af det foranstående, er der behov for etgennemgående eftersyn af dette område, da borgernes mulighed for at få retshjælp i praksis erreduceret ganske betydeligt. Det gælder i særlig grad uden for de store universitetsbyer, hvorretshjælpsinstitutioner kan dække en del af behovet. Jeg står naturligvis gerne til rådighed foryderligere oplysninger.
Med venlig hilsenBettina Lemann KristiansenDaglig leder af Århus Retshjælp