Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 537
Offentligt
1154781_0001.png
1154781_0002.png
1154781_0003.png
1154781_0004.png
1154781_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:
7. september 2012Straffuldbyrdelseskonto-retSagsbeh: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2012-3051/01-0010Dok.:530615

Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-

riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige

og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 20. septem-

ber 2012

Side:

2-5

Dagsordenspunkt 3 Ulovlig indvandring og udviklingen i detøstlige Middelhavsområde-orienteringKOM-dokument foreligger ikke
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 3: Ulovlig indvandring og udviklingen i det østlige

Middelhavsområde

Nyt notat.Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.

KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indreanliggender) den 20. september 2012 forventes en drøftelse af spørgsmål irelation til bekæmpelse af ulovlig indvandring med fokus på den sydøstligeydre Schengen-grænse, herunder særligt Grækenland, ikke mindst i lysetaf udviklingen i Syrien. Det forventes, at EU’s grænseagentur (FRON-TEX), og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) orienterer om statusfor området, ligesom der forventes en statusredegørelse for implemente-ringen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform af asyl- og ind-vandringsområdet, herunder den græske Schengen-handlingsplan. Sagenhar hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, ognærhedsprincippet har ikke betydning for sagen. Regeringen støtter gene-relt en styrket kontrol af de ydre Schengen-grænser samt en effektiv be-kæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmugling i overensstemmel-se med internationale forpligtelser, herunder non-refoulement princippet.

1. Baggrund

Rådet har i løbet af de seneste år løbende drøftet spørgsmål i relation tilbekæmpelse af ulovlig indvandring. I forhold til Grækenland er der de se-nere år sket en markant stigning i migrationspresset på de ydre Schengen-grænser i form af asylansøgere og ulovlige indvandrere. Oplysninger fraEU’s grænseagentur (FRONTEX) viser, at der ved landegrænsen til Tyrki-et i første halvår af 2012 er registreret en stigning i antallet af asylansøgereog ulovlige indvandrere på 10 pct. i forhold til samme periode i 2011.Situationen i Syrien forventes desuden at føre til øgede indrejsetal i EU.Spørgsmålet om bekæmpelse af ulovlig indvandring har senest været drøf-tet i forbindelse med rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 8.marts 2012 og 26.-27. april 2012. Situationen i Grækenland på asylområ-det har senest været berørt i forbindelse med opfølgningen på rådskonklu-2
sionerne om reel og praktisk solidaritet på asyl- og migrationsområdet pårådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juni 2012.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. september 2012 for-ventes FRONTEX, og Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) at orien-tere om status for området, ligesom der forventes en statusredegørelse forimplementeringen af Grækenlands nationale handlingsplan for reform afasyl- og indvandringsområdet, herunder den græske Schengen handlings-plan.

2. Indhold

På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. april 2012 vedtogRådet en generel handlingsplan om ”En fælles EU indsats over for migra-tionspres – en strategisk reaktion”. Formålet med handlingsplanen er atsamle og udvikle mulige fælles tiltag til imødegåelse af det fortsatte prespå EU i forhold til ulovlig indvandring. Handlingsplanen lægger blandtandet op til en styrkelse af indsatsen på følgende områder:Øget samarbejde med tredjelande (oprindelseslande), herunder omtilbagetagelse af ulovlige indvandrere.Styrket grænsesamarbejde ved de ydre Schengen-grænser.Forebyggelse af ulovlig indvandring ved den græsk-tyrkiske græn-se.Styrket indsats mod misbrug af lovlige indvandringskanaler.Forebyggelse af tredjelandsborgeres misbrug af reglerne om fri be-vægelighed.Styrket fælles EU-tilgang i forhold til tilbagesendelse af ulovligeindvandrere og asylansøgere.Den første halvårlige afrapportering forventes at ske på rådsmødet (retligeog indre anliggender) i oktober 2012.Medlemsstaterne og Kommissionen har ved flere lejligheder understregetover for Grækenland, at genopbygning af asylsystemet samt kontrollenmed de ydre grænser i Grækenland i høj grad afhænger af græsk medejer-skab og tilstedeværelsen af fornødne ressourcer. Medlemsstaterne og derelevante agenturer har ligeledes udtrykt villighed til at støtte op om Græ-kenlands indsats.
3
Grækenland har oplyst, at man arbejder intensivt med at implementere sinnationale handlingsplan for asyl og indvandring, og at man fokuserer påfølgende fire områder: 1) etablering af en ny civil udlændingemyndighed,2) etablering af fornødne modtagefaciliteter, 3) særlige indsatser for at for-bedre forholdene for sårbare grupper og 4) effektiv udsendelse.Grækenland og EASO indgik den 1. april 2011 en aftale om udsendelse afspecifikke asylstøttehold til Grækenland med henblik på at sikre en effek-tiv implementering af handlingsplanen.På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. marts 2012 lagde Rådetvægt på, at der sker fremskridt i implementeringen på en række områder,herunder udsendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, opret-telsen af et nationalt koordinationscenter og bemanding af den græskekystvagt. Rådet lagde vægt på, at der fortsat er behov for forbedringer påalle områder omfattet af den græske handlingsplan og understregede med-lemsstaternes villighed til fortsat at støtte Grækenland, herunder på udsen-delsesområdet.Den generelle EU handlingsplan fra april 2012 har som anført fokus på fo-rebyggelse af ulovlig indvandring via den græsk-tyrkiske grænse. Der erogså fokus på sikring af effektive asylsystemer i medlemsstaterne.

3. Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

5. Høring

Der er ikke – ud over den skriftlige høring af Specialudvalget for asyl- ogindvandringssamarbejdet, jf. pkt. 10 nedenfor – foretaget høring vedrøren-de sagen.

6. Nærhedsprincippet

Nærhedsprincippet har ikke betydning for sagen.4

7. Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning.

8. Foreløbig generel dansk holdning

Regeringen støtter generelt en styrket kontrol af de ydre Schengen-grænsersamt en effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskesmuglingi overensstemmelse med internationale forpligtelser, herunder non-refoulement princippet.

9. Europa-Parlamentet

Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.

10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejdet

Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for asyl- og ind-vandringssamarbejdet med frist den 6. september 2012.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Sagen om ulovlig indvandring har senest været forelagt Folketingets Euro-paudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)den 26.-27. april 2012 i forbindelse med vedtagelsen af handlingsplanenfor en fælles EU-tilgang til bekæmpelse af ulovlig indvandring.
5