Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 533
Offentligt
1152089_0001.png
1152089_0002.png

Vedrørende bekendtgørelse om kørekort

MC Touring Club Danmark (MCTC) henvender sig hermed til dig i din egenskab af medlem afRetsudvalget.Den kommende kørekortbekendtgørelse har nu i sommerferieperioden været i høring med urimeligkort frist og vil efterfølgende blive implementeret administrativt af justitsministeren. Vi håber meddenne henvendelse at du vil se på sagen og gøre din indflydelse gældende i den igangværendeproces. Med Justitsministeriets forslag til ny bekendtgørelse om kørekort er det vores opfattelse, atman er i gang med at gennemføre en lovgivning, der uden saglig begrundelse vil værediskriminerende over for danske motorcyklister.Den kommende kørekortbekendtgørelse er en konsekvens af implementeringen af EU’s 3.kørekortdirektiv i Danmark. MCTC har med stor underen modtaget Justitsministeriets forslag tilimplementeringen. I det udsendte forslag til bekendtgørelse om kørekort drejer det sig konkret omaldersbetingelserne (§ 20-§23) for opnåelse af motorcykelkørekort. Der lægges her op til, atDanmark i modsætning til for eksempel vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland vil stilleunødvendigt restriktive krav og dermed lægge yderligere hindringer i vejen for dem, der ønsker atopnå førerbevis til mellemstor og stor motorcykel.Dette er en konsekvens af, at man ikke agter at følge intentionerne i direktivet, der lægger op tiladgang til opnåelse af kørekort til lille motorcykel på 125 cm� (A1) fra 16 år. Ved ikke at tillade 16-årige at tage kørekort til de helt små og effektsvage motorcykler (max 11 kW = 15 hk), forhindrerman, at 18-årige i Danmark kan opnå kørekort til mellemstor motorcykel (A2), som det ellers ertilfældet i dag. Det virker stærkt diskriminerende og kan kun ses som en slags straf over for dem,der ikke har råd til at købe eller holde en bil eller af anden grund foretrækker at benytte enmotorcykel eller en scooter. De små svage 125’ere er ikke noget reelt alternativ til en bil, da de harsvært ved at følge med i den daglige trafik. Ikke mindst på motorveje, hvor de op ad bakke og imodvind slet ikke kan følge trafikken.Det virker i øvrigt besynderligt, at man for motorcyklerne agter at indføre endnu mere restriktiveregler, der betyder, at man som 18-årig kun kan erhverve kørekort til en motorcykel på 11 kW/15hk, når man samtidig kan erhverve kørekort til en bil med ubegrænset motoreffekt. Hvis vi ser pålandene omkring os (Norge, Sverige og Tyskland) har de da også allerede for år tilbage indført A1kørekort fra 16 år og agter ikke at ændre dette.Trafiksikkerheden for de danske motorcyklister har høj prioritet for MCTC. Derfor er vi ogsåmedlem af både Færdselssikkerhedskommissionen og Rådet for Sikker Trafik. Vi ser ikke nogetsikkerhedsmæssigt problem i at indføre A1 fra 16 år, da man jo skal have bestået en fuldkøreuddannelse for at erhverve førerbeviset. Indførelse af A1 kørekørt kan også få den positiveeffekt, at vi får nogle af de 16-årige, der i dag kører på ulovlige knallerter over på A1 motorcyklerunder regulerede forhold. Endvidere skal man være opmærksom på, at indførelse af urimeligrestriktive bestemmelser kan have den utilsigtede virkning, at flere vil begynde at føre motorcykeleller scooter, uden at de har kørekort til det. Man risikerer altså at opnå det modsatte af, hvad der ersigtet med EU-direktivet, nemlig at motorcyklister trinvis skal øge deres færdigheder/erfaringer.
MCTC står naturligvis til rådighed for uddybning af disse synspunkter og skal i øvrigt henvise tilvores høringssvar af 27. juli 2012. Henvendelse kan rettes til foreningens forretningsfører, GunnarSkrydstrup.Med venlig hilsenforMC Touring ClubGunnar SkrydstrupForretningsfører
Til orientering:MCTC er en landsdækkende forening for motorcyklister. Foreningen blev stiftet i 1966, har i dagover 38.000 medlemmer og er (i samarbejde med DMC) medlem af Rådet for sikker Trafik ogFærdselssikkerhedskommissionen.