Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 533
Offentligt
1152088_0001.png
1152088_0002.png
JustitsministerietFærdselskontoret
Viby J den 27. juli 2012
Vedr. høring om bekendtgørelse om kørekort
MC Touring Club Danmark (MCTC) har følgende kommentar til forslaget om nykørekortbekendtgørelse:Først skal vi udtrykke vores forundring over, at Justitsministeriet først nu kommer med et udspilvedrørende kørekortdirektivet, og at det så skal hastes igennem midt i sommerferieperioden. EU-grundlaget har foreligget i flere år, og den danske konkretisering af dette burde have foreligget forlængst for at give mulighed for at debattere udspillet i stedet for, at det nu skal hastes igennem.De foreslåede aldersbetingelser for at kunne få kørekort til kategori A1 (lille motorcykel) ogkategori A2 (mellemstor motorcykel) anser vi for urimelige og diskriminerende over for dem, somaf økonomiske eller andre årsager vælger at køre motorcykel i stedet for bil. En bestemmelse om, atman først kan få kørekort til en 125 cm�/11 kW motorcykel som 18-årig er et stort tilbageskridt iforhold til de nuværende regler og ude af trit med ånden i EU-direktivet, der tillader 16-årige at tagekørekort til 125 cm�/11 kW motorcykler. Der er intet, der taler imod at indføre en 16-årsaldersgrænse for A1-kørekortet. I vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – for bare at nævnede nærmeste – har man i lang tid måttet køre lille motorcykel som 16-årig, og det må man stadig,når det nye direktiv træder i kraft i januar 2013. Der er således intet i vore nabolandes erfaringermed at tillade 16-årige at køre lille mc, som taler imod dette. MCTC appellerer derfor til, at reglenom at 16-årige kan tage kørekort til lille mc også bliver gældende i Danmark fra 2013, og at detfølgelig bliver muligt at erhverve kørekort til mellemstor motorcykel som 18-årig, ligesom det ertilfældet i dag.Kravet om, at man skal være mindst 20 år for at få kørekort til en motorcykel med op til 35 kWvirker ikke alene urimeligt og diskriminerende i sig selv, men også besynderligt i betragtning af, atman som 18-årig kan tage bilkørekort og sætte sig bag rattet i en flere hundrede kW stærk bil medlangt højere tophastighed end en 35 kW mc. Kravet kan kun ses som en slags straf til dem, der ikkehar penge nok til at købe eller holde en bil eller af andre grunde foretrækker eller er henvist til 2hjul. Et alderskrav på 20 år for mellemstor mc bliver ikke mindre uforståeligt i lyset af, at der i videkredse ønskes indført mulighed for, at 17-årige kan få lov at køre bil, fordi det i andre lande har vistsig at have en opdragende effekt. Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle det så ikke have en
opdragende effekt, hvis 16-årige fik lov til at køre en 125 cm� mc med op til 11 kW, som det foreksempel er tilfældet i både Sverige og Tyskland? Al erfaring fra vore nabolande taler for, atDanmark giver 16-årige mulighed for at køre lille mc, og at 18-årige dermed som nu får mulighedfor at tage kørekort til mellemstor motorcykel. Det nye direktiv lægger op til, at man skal haveadgang til mc-kørekort fra 16 år, så derfor virker det uforståeligt, at Danmark ikke følgerintentionerne i direktivet.De usædvanlig stramme regler, som foreslås for danske unge, bliver ikke mindre mærkværdige af,at der i §119 bestemmes, at unge som har taget mc-kørekort i et andet EU- eller EØS-land iDanmark har mulighed for at føre kategori A1 fra det fyldte 16. år, kategori A2 fra det 18. og A fradet fyldte 20. år. Altså, hvis man flytter adresse til et andet EU- eller EØS-land og tager sit kørekortder, så kan man godt køre lille mc som 16-årig, mellemstor som 18-årig og stor som 20-årig iDanmark, men man kan ikke tage kørekortet her. Det er det svært at se nogen logik i.MCTC skal hermed opfordre til, at Danmark følger intentionerne i kørekortdirektivet og kommer påomgangshøjde med vore nabolande med hensyn til kørekortreglerne for motorcykel og ikke fortsathenligger som et særligt restriktivt land, der giver sine unge færre muligheder end unge i andrelande.
Med venlig hilsenforMC Touring ClubGunnar SkrydstrupForretningsfører