Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 532
Offentligt
1151971_0001.png
1151971_0002.png
1151971_0003.png
1151971_0004.png
1151971_0005.png
1151971_0006.png
1151971_0007.png
1151971_0008.png
1151971_0009.png
1151971_0010.png
Inspektion af UngdomspensionenI Sisimiut den 3. juni 2011ENDELIGDok.nr. 12/00243-7/MV
2/10
Indholdsfortegnelse
1.2.3.4.5.6.
Indledning................................................................................................................ 3Generelt .................................................................................................................. 4Retsgrundlaget for anbringelse i pension ............................................................... 5Belægning ............................................................................................................... 7De bygningsmæssige forhold ................................................................................. 7Beskæftigelse og undervisning ............................................................................... 9
Opfølgning ...................................................................................................................... 9Underretning ................................................................................................................. 10
3/10
1.
Indledning
Som led i Folketingets Ombudsmands almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 ilov nr. 473 af 12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand) foretog ombudsmandenden 3. juni 2011 inspektion af Ungdomspensionen i Sisimiut.
Inspektionen fandt sted i forlængelse af en inspektion samme dag af Anstalten fordomfældte i Sisimiut. Der er udarbejdet en særskilt rapport om inspektionen af anstal-ten.
Ombudsmanden har ikke tidligere foretaget inspektion af Ungdomspensionen i Sisimi-ut.
Siden ombudsmandens sidste inspektion i Grønland i 2009 er der gennemført en nykriminallov og en ny retsplejelov for Grønland, der begge trådte i kraft den 1. januar2010. Jeg har i indledningen af min rapport om Anstalten for domfældte i Sisimiut om-talt nogle af de væsentligste ændringer, som den nye lovgivning har medført.
Spørgsmål om art, antal og placering mv. af kriminalforsorgens institutioner i Grønlandadministreres fortsat (via de årlige bevillingslove) af Direktoratet for Kriminalforsorgen.Det samme gælder personaleressourcer og ressourcer i øvrigt til drift og anlæg. Indenfor disse rammer har Kriminalforsorgen i Grønland den daglige ledelse af de grøn-landske anstalter, pensioner (for tiden kun Ungdomspensionen i Sisimiut) og tilsynsaf-delingerne under Kriminalforsorgen i Frihed (KiF-afdelingerne). Efter kriminallovens §174 fastsætter Kriminalforsorgen i Grønland regler om indretning af institutioner underkriminalforsorgen til fuldbyrdelse af foranstaltninger, herunder om indretningen af bl.a.pensioner.
Inspektionen af Ungdomspensionen i Sisimiut den 3. juni 2011 bestod af en rundgangi pensionen og samtaler med ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland og enkeltemedarbejdere i pensionen.
Forud for inspektionen modtog ombudsmanden en husorden for ungdomspensionen(dateret 1. august 2010), en bygningstegning og en belægningsoversigt pr. 30. maj2011.
4/10
I husordenen omtales de personer, der er anbragt i pensionen, som ”indsatte/klienter”.I den nævnte belægningsoversigt er der skrevet ”klient” ud for de to yngste personer,der begge var under 18 år på indsættelsestidspunktet. I denne rapport vil de personer,der er anbragt i pensionen, blive omtalt som beboere.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til Ungdomspensionen i Sisimiut,Kriminalforsorgen i Grønland og Direktoratet for Kriminalforsorgen med henblik på atgive myndighederne lejlighed til at komme med eventuelle bemærkninger om de fakti-ske forhold, som er beskrevet i rapporten. Jeg har ikke modtaget nogen bemærknin-ger.
2.
Generelt
Ungdomspensionen i Sisimiut er (for tiden) den eneste pension i Grønland. Det blevunder inspektionen oplyst, at ungdomspensionen har fungeret i ca. 30 år.
Pensionen har plads til ni beboere, og den bruges nu hovedsagelig til udslusning/ud-stationering af domfældte fra kriminalforsorgens øvrige institutioner.
Det fremgår af beretning 2009 fra Kriminalforsorgen i Grønland, at den sidste klient iungdomspensionen blev løsladt i 2007, og at der siden kun har været få foranstaltedeklienter til pensionen. Efter aftale med Direktoratet for Kriminalforsorgen blev det der-for i 2008 besluttet at videreføre en ordning, hvorefter egnede domfældte fra anstal-terne kunne udstationeres til ungdomspensionen. Det medførte en styrkelse af be-mandingen, så pensionen fik to funktionærer på døgntjeneste. Ved udgangen af 2009var der otte domfældte på udstationeringsbasis i institutionen.
Det fremgår desuden af beretningen (2009), at der blev lagt op til, at ikke kun dom-fældte fra anstalten i Sisimiut kan flyttes til pensionen, men også domfældte fra øvrigeanstalter i Grønland.
Ungdomspensionens opgave er ifølge forordet til husordenen at sikre fuldbyrdelsen afen foranstaltning, hvis hovedformål er at medvirke til at begrænse kriminalitet, at støtteog motivere den dømte til gennem personlig, social samt arbejds- og uddannelses-mæssig udvikling at leve en kriminalitetsfri tilværelse, og at udøve den kontrol og sik-kerhed, der er nødvendig for at gennemføre foranstaltningen.
Ungdomspensionen er en åben pension med mulighed for at tilbyde relativt frie forholdmed udgang til beskæftigelse og besøg uden for pensionen. I forordet til husordenen
5/10
er det præciseret, at det ikke er ensbetydende med, at beboerne altid har ret til at fær-des frit, men at der vil blive foretaget en konkret vurdering i forhold til den enkelte.
I starten af husordenen bliver der gjort opmærksom på to regler, der betegnes som devigtigste ungdomspensionsregler – 1) det er forbudt at forlade pensionens områdeuden personalets udtrykkelige tilladelse, og 2) beboerne skal efterkomme de anvis-ninger, som personalet giver i forbindelse med varetagelsen af pensionens opgaver.
Pensionen er døgnbemandet, og personalet består af to betjente, en pædagog og ensocialrådgiver (KiF).
3.
Retsgrundlaget for anbringelse i pension
En foranstaltning med anstaltsanbringelse skal som udgangspunkt fuldbyrdes i an-stalt. Dette gælder dog ikke for unge dømte under 18 år. De skal som udgangspunktanbringes i institution mv. uden for anstalt, medmindre afgørende hensyn til retshånd-hævelsen taler imod en sådan anbringelse. For alle andre dømte (18 år og derover)kan Kriminalforsorgen i Grønland i særlige tilfælde træffe afgørelse om anbringelseuden for anstalt, f.eks. i pension, ud fra en konkret afvejning af en række nærmereangivne hensyn.
Reglerne om straffuldbyrdelse i pension findes i kriminallovens § 195 og § 234. Be-stemmelserne har følgende ordlyd:”§195.En foranstaltning med anstaltsanbringelse fuldbyrdes i anstalt, jf. dog stk.2 og 3.Stk. 2.En foranstaltning med anstaltsanbringelse af kortere varighed kan i særli-ge tilfælde fuldbyrdes i detention efter regler, der fastsættes af Ledelsen af Krimi-nalforsorgen i Grønland i samarbejde med politimesteren.Stk. 3.En foranstaltning med anstaltsanbringelse kan endvidere efter bestem-melserne i § 234 i særlige tilfælde fuldbyrdes i kriminalforsorgens pensioner og iinstitutioner m.v. uden for kriminalforsorgen.
§ 234.Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland kan bestemme, at den dømtemidlertidigt eller for hele eller resten af anbringelsestiden anbringes på hospital, ifamiliepleje, i egnet hjem eller institution, når1) den dømte har behov for særlig behandling eller pleje, som i væsentlig gradkan tilgodeses i den pågældende institution m.v.,
6/10
2) der på grund af den dømtes alder, helbredstilstand eller andre særlige om-stændigheder er særlige grunde til ikke at anbringe eller beholde den dømte i an-stalt og3) afgørende hensyn til retshåndhævelsen ikke taler imod anbringelse uden foranstalt.Stk. 2.Dømte, der er under 18 år, anbringes i institution m.v. som nævnt i stk. 1,medmindre afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imod anbringelse udenfor anstalt.Stk. 3.Anbringelse betinges af, at den dømte ikke begår nyt kriminelt forhold.Anbringelse kan endvidere betinges af, at den dømte i øvrigt overholder fastsattevilkår, herunder undergiver sig tilsyn af kriminalforsorgen, jf. kapitel 28 og 40.Stk. 4.Hvis den dømte ikke overholder de fastsatte vilkår for anbringelsen, ellerpå ny begår kriminelt forhold, kan den pågældende overføres eller tilbageføres tilanstalt.Stk. 5.Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland fastsætter regler om anbringelsei institution m.v. uden for anstalt.”
Kriminalforsorgen i Grønland har udnyttet bl.a. bemyndigelsen i § 234, stk. 5, til at ud-stede bekendtgørelse nr. 1152 af 7. december 2009 om anbringelse og overførsel afpersoner, som skal udstå dom til anbringelse i anstalt (anbringelses- og overførsels-bekendtgørelsen).
Den dømte skal samtykke til en afgørelse efter kriminallovens § 234 om anbringelse ipension, medmindre der foreligger særlige omstændigheder (§ 1, stk. 2, i bekendtgø-relsen). Anbringelsen kan være betinget af, at den dømte overholder nærmere fastsat-te vilkår (§ 9).
Samtidig med afgørelsen efter § 234 om anbringelse i pension skal der træffes be-stemmelse om, hvilken anstalt der skal være moderinstitution, da moderinstitutionenskal udføre de opgaver, der følger af udståelsen af foranstaltningen, medmindre andeter bestemt i bekendtgørelsen (§ 8 i bekendtgørelsen). Der kan ske tilbageførsel elleroverførsel til moderinstitutionen, hvis den dømte ikke overholder de fastsatte vilkår foranbringelsen, hvis den dømte på ny begår et kriminelt forhold, eller hvis formålet medanbringelsen ikke længere er til stede (§ 11).
7/10
4.
Belægning
Pensionen har som nævnt plads til ni beboere og bruges i dag hovedsagelig til ud-slusning/udstationering af domfældte fra kriminalforsorgens øvrige institutioner. Derkan både være mænd og kvinder i pensionen.
Det blev under inspektionen oplyst, at beboerne typisk er unge mennesker med endom på op til to år.
På tidspunktet for inspektionen var der ikke fuld belægning, idet der kun var otte be-boere (værelse nr. 5 var ikke belagt). Der var én kvinde blandt de otte.
Aldersmæssigt var beboerne på inspektionstidspunktet mellem 17 og 41 år. De ottebeboere var således henholdsvis 17, 18, 21, 22 (to personer), 25, 30 og 41 år.
To af de otte beboere påbegyndte straffuldbyrdelsen som 16-årige. De havde beggedomme på to år. Som tidligere nævnt blev de to personer betegnet som klienter i denbelægsoversigt, som ombudsmanden modtog forud for inspektionen.
Tre andre beboere havde også domme på to år, mens de resterende tre havde dom-me på henholdsvis syv måneder, tre og fem år.
5.
De bygningsmæssige forhold
Ungdomspensionen er indrettet i en bygning med stueetage og høj kælder under knaphalvdelen af huset. Bygningen er beklædt med træ i en stærk blå farve.
I den ene ende af bygningen ligger pensionens ni værelser. I midten af bygningen erder en stor fælles opholdsstue, og i den anden ende af bygningen er der et fælleskøkken og derudover en række personalerum bestående af bl.a. vagtstue, mødeloka-le, to vagtsoverum og et kontor for Kriminalforsorgen i Frihed.
De ni værelser vender alle ud til en lang fællesgang. Der er seks værelser på den eneside af gangen. På den anden side (set fra opholdsstuen) er der først en lille mellem-gang indrettet med et lille tekøkken med kaffemaskine, elkoger og køleskab og heref-ter pensionens eneste værelse med eget bad og toilet, som bliver tildelt kvindeligebeboere. Derefter er der to fælles badeværelser og til sidst de to resterende værelser.Alle værelserne har samme størrelse – ca. 7 m . Ombudsmanden besigtigede værel-se nr. 5. Der er hvide vægge og gråt linoleum på gulvet. Møblementet består af en2
8/10
sovebriks, et lille skrivebord, et højt og et lavt skab, en bogreol og en opslagstavle.Der er en ventilationsrist på samme væg som vinduet.
De to fælles badeværelser er ens indrettet med et separat toilet, en bruseniche medforhæng og to håndvaske. I begge rum er vinduet blændet.
Midt på den lange fællesgang er der en trappe ned til kælderetagen, hvor der ud overdepotrum, fyrrum og vaskeri også er et mindre motionsrum indrettet med løbebånd,cross-trainer og et par andre motionsredskaber.
Den store fælles opholdsstue i midten af bygningen er i den ene halvdel indrettet somen dagligstue med to sofaer, et par lænestole, et sofabord og et par lave skabe, hvor-på der står henholdsvis et tv og et stereoanlæg. For at gøre rummet hyggeligt er dersmå lamper, enkelte billeder på væggene, grønne planter og mønstrede puder i sofaerog stole. I den anden halvdel af rummet er der bordfodbold og plads nok til, at der kanstilles et bordtennisbord op. Det stod på inspektionstidspunktet klappet sammen ivagtstuen, der ligger lige ved siden af opholdsstuen. På væggen ved bordfodboldspil-let er der en mønttelefon.
Fra opholdsstuen er der også adgang til et fælles stort, lyst køkken, hvor der er pladstil 8-10 personer ved et langt spisebord.
I et anneks ved siden af hovedbygningen er der indrettet et værksted.
Rundgangen i pensionen gav indtryk af, at pensionen indvendig og udvendig genereltset er i en god stand.
Det blev under inspektionen oplyst, at døren mellem opholdsstuen og gangen medbeboernes værelser er låst om natten. Dørene til beboernes værelser bliver ikke låst.
Det blev desuden oplyst, at der altid er to nattevagter.
Nattevagternes soverum er i forhold til beboernes værelser placeret i den modsatteende af bygningen, og vagtstuen ligger på den anden side af opholdsstuen i forhold tilværelserne.
På ombudsmandens forespørgsel om, hvorvidt de enkelte beboere kan være i fred forhinanden om natten, blev det oplyst, at det ikke gav anledning til problemer.
9/10
Særlig på baggrund af nogle af beboernes meget unge alder og det forhold, at der kanvære en enkelt eller få kvinder blandt beboerne, går jeg ud fra, at beboerne altid selvkan låse deres værelser om natten, og at der er cellekald på alle værelser, så den en-kelte beboer har mulighed for at komme i kontakt med nattevagten.
Jeg beder om at få bekræftet, om dette er korrekt.
6.
Beskæftigelse og undervisning
Alle pensionens beboere har ret og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i arbej-de, uddannelse eller anden godkendt aktivitet (jf. kriminallovens § 210, stk. 1).
Det fremgår af husordenen, at pensionen indkalder alle nyindsatte til en samtale ommulighederne for beskæftigelse og uddannelse under opholdet. Arbejdsopgaverne ipensionen kan bl.a. omfatte rengøring af fællesarealer, afhentning af varer, tømning afskraldespande, rengøring og vedligehold af udendørsarealer, køkkenarbejde, vaskeri-arbejde, bygningsvedligeholdelse og andet.Når beboeren har opnået tilladelse til udgang, vil der – efter anvisning fra pensionen –være mulighed for at få ansættelse hos en arbejdsgiver uden for pensionen.
I forbindelse med ombudsmandens besigtigelse af pensionens værksted blev det op-lyst, at pensionen på daværende tidspunkt ikke havde nogle opgaver, som beboernekunne udføre i værkstedet.
Det blev ikke oplyst, hvor mange af pensionens beboere der havde arbejde uden forpensionen.
Jeg beder om nærmere oplysninger om den nuværende beskæftigelsessituation.
Jeg beder også om nærmere oplysninger om beboernes muligheder for uddannelseog undervisning under opholdet i pensionen.
OpfølgningJeg beder om, at pensionen sender de oplysninger, som jeg har bedt om, tilbage gen-nem Kriminalforsorgen i Grønland og Direktoratet for Kriminalforsorgen, som jeg ogsåbeder om en udtalelse.
10/10
UnderretningDenne rapport sendes til Ungdomspensionen i Sisimiut, Kriminalforsorgen i Grønland,Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og beboerne i pensionen.
København, den22-08-2012