Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 510
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:
16. juli 2012EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Helga Lund LaursenSagsnr.: 2012-37313-0002Dok.:443288
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Rådets forordning om migration fra Schengen-
informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS II) (omarbejdning)
Nyt notat.KOM (2012) 81
Resumé
Det foreliggende forslag til forordning om migration fra Schen-gen-informationssystemet (SIS 1+) til den anden generation af Schen-gen-informationssystemet (SIS II) har til formål at ændre den retlige ram-me for overgangen til SIS II samt gøre det muligt for medlemsstaterne at fåfinansieret nationale aktiviteter i forbindelse med overgangen til SIS II.Med forslaget ophæves udløbsdatoen for overgangsretsakterne, således atdet ikke vil være nødvendigt at ændre retsakten igen i tilfælde af uforudse-te tekniske forsinkelser af SIS II. Forslaget er en omarbejdning af de togældende overgangsretsakter forordning (EF) nr. 1104/2008 af 24. okto-ber 2008 og Rådets afgørelse nr. 2008/839/RIA af 24. oktober 2008 omovergang fra Schengen-informationssystemet (SIS 1+) til anden generati-on af Schengen-informationssystemet (SIS II). Forslaget vurderes ikke atvære i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lov-givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af betydning. Der sesikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstatersholdninger til forslagene. Danmark er positiv over for forslaget.1.
Baggrund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Som led i Schengen-samarbejdet er der oprettet et fælles informationssy-stem (Schengen-informationssystemet, SIS). Nationale myndigheder har iforbindelse med grænsekontrol, politi- og toldkontrol og administrationen
af udlændingelovgivningen adgang til elektronisk at indhente oplysninger iSIS om indberetninger om personer og genstande.Ved to retsakter vedtaget i 2001 (forordning nr. 2424/2001 og rådsafgørel-se nr. 2001/886/RIA) fik Kommissionen til opgave at udvikle anden gene-ration af Schengen-informationssystemet (SIS II). Baggrunden for ønsketom et nyt system var navnlig, at SIS blev anset for teknisk forældet ogmanglende den kapacitet, som er nødvendig for at imødekomme fremtidi-ge behov for intensivering af det europæiske politisamarbejde, bl.a. i lysetaf det øgede antal medlemmer af Schengen-samarbejdet.Siden 2001 er der vedtaget to retsakter om oprettelse, drift og brug af an-den generation af SIS II (forordning nr. 1987/2006 og rådsafgørelse nr.2007/533/RIA). De bestemmelser i forordningen og rådsafgørelsen, somskal erstatte de gældende regler om SIS i Schengen-konventionen, finderførst anvendelse fra et tidspunkt, som fastsættes af Rådet, efter at en rækkebetingelser om tekniske foranstaltninger, test mv. er opfyldt.Før sådanne datoer fastsættes, skal brugerne af det nuværende system(SIS 1+) teknisk være overgået til SIS II. Den retlige ramme for denneovergang var oprindeligt fastlagt i forordning nr. 1104/2008 og rådsafgø-relse nr. 2008/839/RIA.Disse retsakter blev i 2010 ændret ved henholdsvis Rådets forordning (EU)nr. 541/2010 af 3. juni 2010 om ændring af forordning (EF) nr. 1104/2008og Rådets forordning (EU) nr. 542/2010 af 3. juni 2010 om ændring af af-gørelse nr. 2008/839/RIA, da det viste sig nødvendigt at ændre overgangs-retsakternes udløbsdato fra den 30. juni 2010 til den 31. marts 2013.Baggrunden for det foreliggende forslag er, at der er behov for at ændre ogpræcisere den retlige ramme for overgangen til SIS II, så det bliver muligtfor medlemsstaterne at anvende SIS II med alle dets funktionaliteter fra dettidspunkt, de er overgået til SIS II.Forslaget til forordning om migration fra det nuværende Schen-gen-informationssystem (SIS 1+) til anden generation af Schen-gen-informationssystemet (SIS II) er fremlagt under henvisning til Trakta-ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), særlig artikel 74.I overensstemmelse med artikel 1 og 2 i protokollen vedrørende Danmarksstilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af forordningen og er ikkebundet eller omfattet af den (”retsforbeholdet”). Da forordningen imidler-tid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark inden2
6 måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Dan-mark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4(”opt-in”).2.
Indhold
2.1.
Forslaget har navnlig til formål at ændre og præcisere den retligeramme for overgangen fra SIS 1+ til SIS II.Ifølge forslaget træder SIS II-retsgrundlaget i kraft på det tidspunkt, hvorden første medlemsstat er overgået til SIS II, således at alle medlemsstaterfra dette tidspunkt anvender SIS II-retsgrundlaget. Formålet med dette erat sikre, at de enkelte medlemsstater retligt set kan benytte de fulde SIS II-funktionaliteter fra det tidspunkt, hvor medlemsstaten teknisk er overgåettil SIS II.Forslaget har endvidere til formål at gøre det muligt for medlemsstaterneat søge om tilskud fra EU til finansiering af deres nationale udgifter i for-bindelse med overgangen til SIS II. Det er Kommissionen, der efter forsla-get træffer beslutning om tildeling af finansiel støtte.Forslaget har endvidere til formål at sikre, at overgangsretsakten kan for-blive i kraft, til det er teknisk muligt at overgå til SIS II. Forslaget indehol-der således ingen slutdato, idet det blot fastslås, at retsakten er gældendeindtil den dato, der fastsættes af Rådet angående overgang til SIS II. Vedat fjerne slutdatoen gøres forslaget mere fleksibelt i forhold til at reagerepå uventede problemer i forbindelse med overgangen.Forslaget indeholder herudover en række mindre ændringer af teknisk ka-rakter vedrørende bl.a. nationale datafiler og indlæsning af slettede data.3.
Gældende dansk ret
De ændringer i lov om Danmarks tiltrædelse af Schengen-konventionen,som var nødvendige i forbindelse med vedtagelsen af rådsafgørelsen ogforordningen om oprettelse, drift og brug af SIS II, blev gennemført vedlov nr. 521 af 6. juni 2007. De nødvendige ændringer i udlændingelovenblev gennemført ved lov nr. 1398 af 27. december 2008. Det følger af æn-dringslovene, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden afde bestemmelser i ændringslovene, som gennemfører selve rådsafgørelsenog forordningens indhold. Dette vil ske, når Rådet har bestemt, at bestem-melserne i rådsafgørelsen og forordningen skal finde anvendelse og der-med erstatte de gældende bestemmelser i Schengen-konventionen om in-formationssystemet.3
Det bemærkes, at forordning nr. 1104/2008 og rådsafgørelse nr.2008/839/RIA (”overgangsretsakterne”) og ændringerne heraf i 2010 (for-ordning nr. 541/2010 og forordning nr. 542/2010) ikke krævede ændringeri dansk ret.4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til ændring af retsakterne om overgangen til SIS II vurderes ikkei sig selv at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser afbetydning.5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at hovedformålet medden påtænkte handling (overgangen fra SIS 1+ til SIS II) ikke i tilstrække-ligt omfang kan opnås af medlemsstaterne enkeltvis.Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet eroverholdt. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med forslageter at sikre overgangen fra et bestående informationssystem, der forbindermedlemsstaternes respektive myndigheder til dette systems afløser. Detteformål kan efter regeringens opfattelse – som også anført af Kommissio-nen – ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne enkeltvis, menkræver handling på fællesskabsplan.7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslaget.8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for forslaget.9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg– til Folketingets Retsudvalg.
4