Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 499
Offentligt
1147115_0001.png
1147115_0002.png
1147115_0003.png
1147115_0004.png
1147115_0005.png
1147115_0006.png
1147115_0007.png
1147115_0008.png
1147115_0009.png
1147115_0010.png
1147115_0011.png
1147115_0012.png
1147115_0013.png
Inspektion af Arresthuset i Holbækden 26. august 2010OPFØLGNINGDok.nr. 12/00121-1/LBI
2/13
Den 23. juni 2011 afgav Folketingets Ombudsmand en endelig rapport om inspektio-nen den 26. august 2010 af Arresthuset i Holbæk. I rapporten bad ombudsmanden omoplysninger mv. om nærmere angivne forhold.
Ombudsmanden har i den anledning modtaget en udtalelse af 5. oktober 2011 medbilag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, herunder en udtalelse af 28. juli 2011 medbilag fra Arrestinspektøren for Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm, samt en sup-plerende udtalelse af 21. december 2011 fra direktoratet.
Jeg skal herefter meddele følgende:
Ad 2.1.
Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Holbæk
På tidspunktet for inspektionen var der tre indsatte, som ikke ønskede at arbejde, toindsatte, som var sygemeldt, og de resterende 18 indsatte havde arbejde.
Ombudsmanden bad arresthuset om at oplyse, hvordan beskæftigelsessituationenhavde udviklet sig siden inspektionen den 26. august 2010. Ombudsmanden bad ogsåom at modtage den senest udarbejdede prognose for produktionsvirksomheden i ar-resthuset.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset i 2010 havde en aftale med et lokalt firmaom samling af poser med skruer og rawlplugs. Delene til produktionen kom fra flereforskellige leverandører. Hen over efteråret 2010 var de pågældende leverandørerimidlertid ikke i stand til at levere materialer til arresthuset i takt med produktionen.
Arrestinspektøren har videre oplyst, at arresthuset i samme periode har været udenovervagtmester, som er den, der primært har kontakt til kunderne. Dette har betydet,at det ikke har været muligt at følge op på og skaffe anden beskæftigelse til arresthu-set. Der har derfor været perioder, hvor der har manglet beskæftigelse til de indsatte. Islutningen af 2010 lykkedes det at indgå aftale med arresthusets kunder om faste le-verancer i 2011. Leverancerne har imidlertid ikke været regelmæssige, og arresthusethar i perioder – også i 2011 – været uden beskæftigelse.
3/13
Arrestinspektøren har vedlagt en prognose for produktionsvirksomheden dateret 7.juni 2011.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste om beskæftigelsessituationen, som svarer til det, derfremgår af den fremsendte prognose. Jeg går endvidere ud fra, at arresthuset løbendeer opmærksom på beskæftigelsessituationen i arresthuset, herunder arbejder på atsikre tilstrækkelig beskæftigelse.
Ombudsmanden bad endvidere arresthuset om at oplyse, om arresthuset – med hen-blik på også fremover at sikre en god beskæftigelse – havde overvejet på hjemmesi-den www.arresthuset.dk at oplyse om de arbejdsopgaver, som arresthuset kan vare-tage.
Arrestinspektøren har i sin udtalelse af 28. juli 2011 oplyst, at arresthuset snarest vil fålagt oplysninger på hjemmesiden om de opgaver, som arresthuset kan varetage.
Direktoratet har i sin udtalelse af 5. oktober 2011 bekræftet, at Arresthuset i Holbæk eroprettet på hjemmesiden.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 2.3.
Undervisning mv.
Ved ombudsmandens inspektion af arresthuset i 2003 blev der undervist i dansk ogmatematik. I den endelige rapport blev arresthuset bedt om at oplyse, hvilke fag ar-resthuset (nu) tilbyder undervisning i.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at arresthuset fortsat tilbyder under-visning i dansk og matematik samt (nu også) ordblindeundervisning.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Direktoratet har sammen med arrestinspektørerne foretaget en undersøgelse af un-dervisningen i arresthuse i hele landet. Selv om ombudsmanden gik ud fra, at arrest-huset i forbindelse med undersøgelsen havde udtalt sig om behovet for undervisning i
4/13
arresthuset, bad ombudsmanden arresthuset om at oplyse, om behovet for undervis-ning er dækket med de timer, som arresthuset er tildelt. Hvis det ikke er tilfældet, badombudsmanden om at få oplyst, hvad der fremadrettet er behov for af undervisning.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at det er opfattelsen, at behovet forundervisning er dækket med de timer, som arresthuset er tildelt.
Arrestinspektøren har i øvrigt bemærket, at arrestinspektøren er af den opfattelse, atundervisningen i arresthusene generelt burde ”løftes”. Arrestinspektøren henviser iden forbindelse til, at direktoratet – som ombudsmanden også bemærker i sin rapport– har foretaget en undersøgelse af undervisningen i arresthusene i hele landet medhenblik på drøftelse af situationen med arrestinspektørerne. Arrestinspektøren hardeltaget i et enkelt møde i direktoratet og afventer i øjeblikket indkaldelse til yderligeremøder, hvorunder det forhåbentligt vil blive afklaret, hvilke muligheder der er i forholdtil at ”løfte” undervisningen i arresthusene.
Direktoratet har hertil oplyst, at man er opmærksom på behovet for at udvide under-visningsaktiviteten på arresthusområdet, men at ønsket om dette skal ses i sammen-hæng med de besparelser, der er på kriminalforsorgens område. Møderækken medarrestinspektørerne har derfor primært til formål at finde en mere hensigtsmæssig til-rettelæggelse af undervisningen i arresthusene inden for den eksisterende økonomi-ske ramme.
Direktoratet har i øvrigt henholdt sig til arrestinspektørens oplysninger.Jeg har noteret mig – og er også fra andre inspektioner bekendt med – at direktoratetfor tiden har fokus på undervisningssituationen i arresthusene. Direktoratet har bl.a.på baggrund af opfølgningsrapport nr. 2 om inspektionen af Arresthuset i Tønder den23. oktober 2009 oplyst, at der med satspuljeaftalen for 2012-2015 er afsat midler til etpilotprojekt med import af undervisning på arresthusområdet (aftaler med lokale vok-senuddannelsesinstitutioner om levering af undervisning til arresthuse).
Jeg har noteret mig, at Arresthuset i Holbæk er af den opfattelse, at behovet for un-dervisning er dækket med det tildelte antal timer.Jeg har også noteret mig det, som arrestinspektøren har bemærket om et ”løft” af un-dervisningen i arresthusene generelt, samt at direktoratet er opmærksom på det an-førte.
5/13
Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette emne.
I opfølgningsrapporten af 26. april 2004 om inspektionen af Arresthuset i Holbæk i2003 fremgik det, at arresthuset havde indkøbt tavle, overheadprojektor og pc’er tilundervisningsbrug, men at printeren endnu ikke var indkøbt.
I den endelige rapport blev arresthuset bedt om at oplyse, om de indsatte nu har ad-gang til en printer.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset efter inspektionen den 26. august 2010har fået etableret sikret pc-netværk til de indsatte, og at der herigennem er adgang tilen multifunktionsmaskine med printer, scanner og kopifunktion.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 2.3.1. Undervisningsfællesskab i fritidenTalsmændene fremsatte under en samtale med ombudsmanden ønske om, at de ind-satte, der modtager undervisning, kan få mulighed for i fritiden at lave deres lektier ogskoleprojekter sammen.
Under den afsluttende samtale med ledelsen blev ønsket viderebragt. Ledelsen oply-ste, at ledelsen ville overveje, om der er mulighed for det.
Ombudsmanden bad arresthuset om at oplyse om resultatet af overvejelserne om un-dervisningsfællesskab i fritiden.
Arrestinspektøren har oplyst, at der nu er mulighed for undervisningsfællesskab i friti-den, og at denne mulighed også fremgår af husordenen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
6/13
Ad 2.4.
Behandling
I rapporten om inspektionen blev arresthuset bedt om nærmere at oplyse, hvordan,herunder hvor ofte, motivationsbehandlingen foregår i arresthuset, og hvor mange dernormalt deltager i sådan behandling.
Ombudsmanden bad desuden arresthuset om at oplyse, hvordan de indsatte oriente-res om muligheden for at deltage i motivationsbehandling.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at der tilbydes behandling to gangeom ugen. Behandlingen foregår både som individuel behandling og som gruppebe-handling. Gruppebehandlingen foregår om tirsdagen, og de individuelle samtaler fore-går om torsdagen. Det er arresthusets vurdering, at der i gennemsnit deltager fempersoner i behandlingerne. Det er både behandler og personale, der oplyser de ind-satte om muligheden for at deltage i behandlingen. Dette sker bl.a. ved indsættelses-samtalen, hvor man taler om misbrug og i den forbindelse udfylder misbrugsmodulet.Behandleren tager herefter kontakt til de indsatte, som ved denne samtale har oplystat have et misbrug af euforiserende stoffer eller alkohol.
Oplysninger om, at der tilbydes motivationsbehandling, er i øvrigt nu indført i husorde-nen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at muligheden for at deltage i motivations-behandling nu også fremgår af husordenen.
Ad 2.5.
Fritid
Under samtalen med talsmanden fremsatte han ønske om flere træningstider i arrest-husets kondirum og bordtennisrum, herunder mulighed for at træne i arresthusets ar-bejdstid. Under den afsluttende samtale blev ønsket viderebragt til ledelsen.
I den endelige rapport blev arresthuset bedt om at oplyse, om arresthuset nærmerehar overvejet de indsattes ønske om udvidelse af træningstiderne og i bekræftendefald at oplyse om resultatet af disse overvejelser.
Arrestinspektøren har oplyst, at der i forbindelse med rokering af indsatte med bande-tilhørsforhold i maj 2010 viste sig et behov for at udvide træningstiderne, idet de sva-gere indsatte ikke fik mulighed for træning i fritiden. Dette blev fremført af talsmanden
7/13
under ombudsmandens inspektion den 26. august 2010. Arresthuset har i forlængelseheraf udvidet træningstiderne til også at omfatte formiddags- og eftermiddagstimerne,så der i princippet kan trænes hele dagen. Det har givet alle indsatte mulighed for atkunne træne som minimum et par gange om ugen.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 3.1.1. BaderumOmbudsmanden bad arresthuset om at oplyse, om ledningerne fra den elektriskevandautomat, der tidligere var opsat i de indsattes baderum, er blevet fjernet.
Arresthuset har oplyst, at ledningerne i baderummet er fjernet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 3.1.2. GårdtursarealForanlediget af samtalen med talsmanden besigtigede ombudsmanden arresthusetsgårdtursareal. Ledelsen oplyste under inspektionen, at ledelsen havde ansøgt Direkto-ratet for Kriminalforsorgen om penge til at fjerne muren mellem to af de fire gårde,men at ledelsen endnu ikke havde fået svar fra direktoratet.
Spørgsmålet om sammenlægning af gårdtursarealer indgik også i rapporten om deninspektion af arresthuset, der fandt sted den 11. juni 2003. Af det afsluttende brev af16. juli 2004 til direktoratet fremgik der blandt andet følgende:”Direktoratet har videre oplyst at der i 2004 i forbindelse med det nævnte projektvil ske en renovering af gårdtursarealet med en sammenlægning af gårdene såde bliver mere tidssvarende.”
Ombudsmanden bad i den endelige rapport direktoratet om at oplyse, hvorfor projek-tet med renovering og ombygning af gårdtursarealet endnu ikke var gennemført, ogom en status i sagen.
Direktoratet har i sin udtalelse af 21. december 2011 beklaget, at der ikke er sket denrenovering af gårdtursarealet, som man i 2004, i forbindelse med ombudsmandens
8/13
forrige inspektion, havde stillet i udsigt. Det har ikke været muligt nærmere at afklareårsagen til, at projektet ikke er gennemført, herunder årsagen til, at der i tilknytning tilbyggeprojektet ikke er sket en opfølgning på status.
Direktoratet vil i samarbejde med arresthuset sørge for, at der bliver udarbejdet et pro-jekt for ombygning af gårdtursarealet i Arresthuset i Holbæk samt sørge for, at dettebliver gennemført i 2012.
Jeg har noteret mig direktoratets beklagelse af, at den renovering af gårdtursarealet,som skulle have været gennemført i 2004, endnu ikke er blevet gennemført.
Jeg har desuden noteret mig, at direktoratet nu vil sørge for, at projektet bliver gen-nemført i løbet af 2012.
Ad 3.1.5. Den generelle vedligeholdelsesstandI rapporten om inspektionen bad ombudsmanden om at få oplyst, hvornår der sidstblev afholdt bygningssyn i Arresthuset i Holbæk, og om at modtage en kopi af rappor-ten om dette bygningssyn.
Arrestinspektøren har oplyst, at der senest er afholdt bygningssyn den 2. februar2010. Derudover blev der den 14. april 2010 foretaget en bygningsundersøgelse medhenblik på at artsbestemme en eventuel Hus-Bægersvamp. Arrestinspektøren harvedlagt bygningssynsrapporten og resultatet af undersøgelsen om artsbestemmelsen.
Direktoratet har henholdt sig hertil. Direktoratet har i øvrigt oplyst, at det næste byg-ningssyn i Arresthuset i Holbæk er planlagt til at finde sted i 2012.
I bygningsrapporten er der angivet en række større vedligeholdelsesarbejder mv., somanbefales udført inden for en nærmere angivet tidsperiode. Det anbefales f.eks., atder inden for et år (fra den 2. februar 2010) bl.a. sker udskiftning af det eksisterendetegltag og faldstammer.
Det fremgår videre af tilbagemeldingen på undersøgelsen om artsbestemmelsen, atder – der hvor det undersøgte materiale kom fra – var Hus-Bægersvamp, og at det eret tegn på, at fugtforholdene er utilfredsstillende.
Jeg er bekendt med, at direktoratet som følge af en udmelding om generelle besparel-ser i staten den 15. juni 2010 udmeldte ansættelses- og udgiftsstop frem til 1. januar
9/13
2011. Jeg går ud fra, at arresthuset er opmærksom på de områder, der trængertil/behøver vedligeholdelse og i den forbindelse tager de nødvendige forholdsregler.
Ad 3.2.
Talsmandsordningen
I den endelige rapport bad ombudsmanden om – hvis arresthusets interne regler omde indsattes medindflydelse i Arresthuset i Holbæk er blevet revideret siden sidsteinspektion – at modtage en kopi af de reviderede regler.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at de retningslinjer som gælder formedindflydelse, nu fremgår af arresthusets husorden. Arresthuset har vedlagt en kopiaf husordenen dateret 28. juli 2011. Af husordenen fremgår følgende om medindfly-delse:”De indsatte har mulighed for at øve indflydelse på deres tilværelse i arrestenigennem en valgt talsmand.
Valg af talsmand foretages ved talsmandens afgang, dog mindst en gang hvert åreller på anmodning fra de indsatte. Der kan vælges én talsmand og en suppleant.Valget foregår skriftligt og kontrolleres af en repræsentant fra de indsatte og enfra ledelsen.
Der afholdes møde med ledelsen en gang i kvartalet eller når talsmanden anmo-der derom. Der laves korte referater fra møderne.”
Som det også er beskrevet i den endelige rapport, følger det af talsmandsbekendtgø-relsens § 8, stk. 1, at institutionens leder skal fastsætte nærmere regler om gennemfø-relsen af de indsattes medindflydelse, herunder om visse udtrykkeligt angivne forhold.
Bekendtgørelsen indeholder ikke nærmere formkrav for fastsættelsen af reglerne. Jeghar derfor ikke bemærkninger til, at reglerne er fastsat i husordenen. Jeg går i denforbindelse ud fra, at reglerne er fastsat i overensstemmelse med § 8, stk. 3, dvs. efterforhandling med personalets samarbejdsrepræsentation (samarbejdsudvalg) og påbaggrund af drøftelser med talsmændene, eller hvis der ikke var valgt en talsmand,med de indsatte.
10/13
Ombudsmanden bad også arresthuset om at oplyse, om ledelsen udarbejder referaterfra møderne med talsmanden og – i bekræftende fald – at sende kopi af det senestereferat.
Arresthuset har oplyst, at der tages referat fra møderne, og at dette nu er indskrevet ihusordenen.
Direktoratet har henholdt sig hertil og har i øvrigt skrevet i udtalelsen, at der er vedlagtreferater fra møder afholdt den 8. juni 2011 og 28. september 2011.
Jeg bemærker hertil, at jeg har modtaget kopi af referat fra mødet den 8. juni 2011 oget referat dateret den 9. juli 2011 (uden angivelse af mødedato). Jeg har derimod ikkemodtaget referat fra et møde afholdt den 28. september 2011.
Jeg har ikke bemærkninger til de vedlagte mødereferater.
Ad 5.5.
Begrundelse og notatpligt
I rapporten bad ombudsmanden om at modtage en kopi af det normalreaktionsskema,der gælder for arresthusene på Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm.
Direktoratet har vedlagt normalreaktionsskemaet.
Jeg har orienteret mig i skemaet, og det har ikke givet mig anledning til bemærknin-ger.
Ad 5.7.
Politianmeldelse
Arresthuset blev bedt om at oplyse, om der i sagerne med allokeringsnumrene 21, 26og 29 blev indgivet politianmeldelse. Hvis det var tilfældet, bad ombudsmanden ogsåom at få oplyst, om politiet i den forbindelse blev orienteret om udfaldet af disciplinær-sagen, jf. pkt. 11, 3. afsnit, i disciplinærstrafvejledningen, om den indsatte blev oriente-ret om politianmeldelsen, og om der i så fald er gjort notat om orienteringen af denindsatte i den indsattes personjournal.
Ombudsmanden gik desuden ud fra, at arresthuset er opmærksom på, at euforiseren-de stoffer skal afleveres til politiet, jf. § 3, stk. 1, i cirkulære nr. 92 af 16. maj 2001 ombehandlingen af sager om konfiskation i kriminalforsorgens institutioner.
11/13
Arrestinspektøren har oplyst, at der siden ombudsmandens inspektion er blevet ansaten ny arrestforvarer. Det er således den tidligere ledelse i arresthuset, som har be-handlet de omtalte sager. Den nuværende arrestforvarer har oplyst, at det ikke frem-går af sagerne, at der er sket politianmeldelse, og at det derfor må antages, at det ikkehar været tilfældet, hvilket er beklaget.
Den nuværende arrestforvarer har over for arrestinspektøren oplyst, at arresthuset eropmærksom på, at alle fund af hash, herunder hashblandinger, skal anmeldes til poli-tiet. Arrestforvareren har videre oplyst, at det er praksis, at der i forbindelse med an-meldelse af sagen til politiet vedlægges en kopi af forhøret, så politiet er underrettetom den ikendte sanktion.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens beklagelse og øvrige oplysninger.Direktoratet har videre anført i sin udtalelse, at arrestinspektøren supplerende har op-lyst, at de indsatte orienteres om politianmeldelsen, og at anmeldelsen fremgår af di-sciplinærafgørelsen.
Jeg har noteret mig beklagelsen af, at der må antages ikke at være sket politianmel-delse i de tre omtalte sager.
Jeg har videre noteret mig, at arresthuset er opmærksom på, at alle fund af hash, her-under hashblandinger, skal anmeldes til politiet, hvilket i øvrigt også følger af det nor-malreaktionsskema, som jeg har modtaget.
Jeg har også noteret mig, at arresthuset sikrer, at politiet bliver orienteret, hvis denindsatte ikendes en disciplinærstraf for det anmeldte forhold, og orienterer den indsat-te i tilfælde af en politianmeldelse. Arresthuset har ikke oplyst, om arresthuset gør no-tat om orienteringen af den indsatte i den indsattes personjournal eller i den særligeprotokol, jf. disciplinærstrafvejledningens pkt. 11, 5. afsnit, men det, går jeg ud fra, ertilfældet.
Ad 5.8.
Kompetence
Det fremgik ikke af husordenen af 11. august 2010 eller af andet materiale, som om-budsmanden modtog forud for eller i forbindelse med inspektionen, om der er udfær-diget interne kompetenceregler.
12/13
I sagen om ombudsmandens inspektion af Arresthuset i Køge den 27. april 2010 badombudsmanden om at få oplyst, om arrestinspektøren havde udfærdiget sådanne lo-kale regler om kompetencen og bad (i givet fald) om at modtage kopi af disse regler.
Ombudsmanden bad i rapporten om inspektion af Arresthuset i Holbæk om at få op-lyst – medmindre det fremgik af de kompetenceregler, der blev spurgt til i sagen ominspektionen af Arresthuset i Køge – om de personer, der havde truffet afgørelse i deudleverede disciplinærsager, havde den fornødne kompetence til at behandle de på-gældende sager.
Arrestinspektøren har oplyst, at kompetenceforholdene fremgår af de kompetencereg-ler, som ombudsmanden har spurgt til i sagen om inspektionen af Arresthuset i Køge.
Jeg har noteret mig det oplyste og har ikke yderligere bemærkninger vedrørendekompetencespørgsmålet.
Ifølge arresthusets resultatkontrakt med direktoratet skal arrestinspektøren foretagestikprøvevis kontrol af brugen af forhørsprotokollen og normalreaktionsskemaet.
I den endelige rapport bad ombudsmanden om at få nærmere oplysninger om, hvor-dan Arrestinspektøren for Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm foretager sin stik-prøvekontrol af disciplinærsagerne mv. i arresthusene i området.
Arrestinspektøren har oplyst, at arrestinspektøren/vicearrestinspektøren foretagergennemsyn af arresthusenes disciplinærsager, sikringscelleanbringelser mv. i forbin-delse med visse besøg i arresthusene. Gennemgangen foregår således, at der forudfor besøget foretages et udtræk fra klientsystemet – eksempelvis 1 år bagud. Hereftergennemgås materialet, og mangler eller fejl drøftes efterfølgende med arresthusetsledelse.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
OpfølgningJeg betragter herefter sagen om inspektionen af Arresthuset i Holbæk den 26. august2010 som afsluttet.
13/13
UnderretningDenne rapport sendes til Arresthuset i Holbæk, Arrestinspektøren for Sjælland, Lol-land, Falster og Bornholm, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalgog de indsatte i arresthuset.
København, den01-08-2012