Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 499
Offentligt
1147112_0001.png
1147112_0002.png
1147112_0003.png
1147112_0004.png
1147112_0005.png
1147112_0006.png
1147112_0007.png
1147112_0008.png
1147112_0009.png
1147112_0010.png
1147112_0011.png
Inspektion af Arresthuset i Frederikssundden 27. august 2010OPFØLGNINGDok.nr. 12/00123-1/LBI
2/11
Den 23. juni 2011 afgav Folketingets Ombudsmand en endelig rapport om inspektio-nen den 27. august 2010 af Arresthuset i Frederikssund. I rapporten bad ombuds-manden om oplysninger mv. om nærmere angivne forhold.
Ombudsmanden har i den anledning modtaget en udtalelse af 19. september 2011med bilag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, herunder en udtalelse af 26. juli 2011med bilag fra Arrestinspektøren for Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm.
Jeg skal herefter meddele følgende:
Ad 2.1.
Beskæftigelsessituationen i Arresthuset i Frederikssund
På tidspunktet for inspektionen var der beskæftigelse nok til de indsatte, der ønskedeat arbejde. Beskæftigelsen havde imidlertid i foråret 2010 været noget svingende. Iden endelige rapport bad ombudsmanden arresthuset om at oplyse, hvordan beskæf-tigelsessituationen havde udviklet sig siden inspektionen den 27. august 2010.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at beskæftigelsen siden inspektio-nen har været svingende, hvilket efter arresthusets opfattelse i høj grad skyldes denøkonomiske krise. Arresthuset har dog i perioden haft nogle gode, mellemstore ordrerpå skilte, og afhængig af ordrens størrelse har to-fire indsatte således været beskæfti-get på værkstedet med dette arbejde.
Herudover har arresthuset også kunnet tilbyde cellearbejde. Selv om denne form forbeskæftigelse også har været svingende, er det dog arresthusets opfattelse, at stortset alle de indsatte, som havde ytret ønske om beskæftigelse, havde kunnet få det(med undtagelse af en periode på et par uger).
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste om beskæftigelsessituationen. Jeg går ud fra, at ar-resthuset løbende er opmærksom på beskæftigelsessituationen, herunder arbejder påat sikre tilstrækkelig beskæftigelse.
3/11
Ombudsmanden bad endvidere arresthuset om at oplyse, om arresthuset – med hen-blik på også fremover at sikre en god beskæftigelse – havde overvejet på hjemmesi-den www.arresthuset.dk at oplyse om de arbejdsopgaver, som arresthuset kan vare-tage.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset snarest vil opdatere hjemmesiden med dearbejdsopgaver, som arresthuset kan varetage.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har ved et opslag på www.arresthuset.dk den 14. juni 2012 kunnet konstatere, atArresthuset i Frederikssund endnu ikke har opdateret hjemmesiden med de arbejds-opgaver, som arresthuset kan varetage. Jeg går under henvisning til arrestinspektø-rens oplysning ud fra, at arresthuset snarest vil opdatere hjemmesiden.
Arrestinspektøren har i overensstemmelse med ombudsmandens anmodning om atmodtage den senest udarbejdede prognose for produktionsvirksomheden i arresthusetvedlagt ”Prognose 1 – 2011”.
Jeg bemærker indledningsvis, at prognosen (sammen med prognosen fra Arresthuseti Roskilde) afviger fra de prognoser, som jeg har modtaget fra andre arresthuse, vedat den indeholder færre oplysninger. Således indeholder den f.eks. ikke oplysningerom beskæftigelsesgrad.
De oplysninger, der fremgår af den vedlagte prognose, bekræfter det oplyste om be-skæftigelsessituationen i arresthuset. Jeg foretager mig ikke videre vedrørende dettepunkt.
Ad 2.1.2. UndervisningDirektoratet har sammen med arrestinspektørerne foretaget en undersøgelse af un-dervisningen i arresthuse i hele landet. Selv om ombudsmanden gik ud fra, at arrest-huset i forbindelse med undersøgelsen havde udtalt sig om behovet for undervisning iarresthuset, bad ombudsmanden arresthuset om at oplyse, om behovet for undervis-ning er dækket med de timer, som arresthuset er tildelt. Hvis det ikke er tilfældet, badombudsmanden om at få oplyst, hvad der fremadrettet er behov for af undervisning.
4/11
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at der bliver afholdt fem timers un-dervisning om ugen. På grund af pladsforholdene og af hensyn til orden og sikkerhed iarresthuset kan der (kun) deltage fem-seks indsatte på et hold. Det er arresthusetsopfattelse, at det tildelte antal timer ikke opfylder behovet for undervisning i arresthu-set, og at et undervisningsforløb, hvor der ikke var så langt mellem undervisningsses-sionerne, ville kunne medvirke til at motivere de indsatte til at starte på et undervis-ningsforløb, mens de er i arresthuset. Arresthuset så således gerne, at undervisnings-tilbuddet blev fordoblet, så der blev tilbudt to x fem timers undervisning om ugen.
Arrestinspektøren har i øvrigt bemærket, at arrestinspektøren er af den opfattelse, atundervisningen i arresthusene generelt burde ”løftes”. Arrestinspektøren henviser iden forbindelse til, at direktoratet – som ombudsmanden også bemærker i sin rapport– har foretaget en undersøgelse af undervisningen i arresthusene i hele landet medhenblik på drøftelse af situationen med arrestinspektørerne. Arrestinspektøren hardeltaget i et enkelt møde i direktoratet og afventer i øjeblikket indkaldelse til yderligeremøder, hvorunder det forhåbentligt vil blive afklaret, hvilke muligheder der er i forholdtil at ”løfte” undervisningen i arresthusene.
Direktoratet har hertil oplyst, at man er opmærksom på behovet for at udvide under-visningsaktiviteten på arresthusområdet, men at ønsket om dette skal ses i sammen-hæng med de besparelser, der er på kriminalforsorgens område. Møderækken medarrestinspektørerne har derfor primært til formål at finde en mere hensigtsmæssig til-rettelæggelse af undervisningen i arresthusene inden for den eksisterende økonomi-ske ramme.
Direktoratet har i øvrigt henholdt sig til arresthusets og arrestinspektørens oplysninger.
Jeg har noteret mig arresthusets tilkendegivelse om, at det tildelte antal timer ikke ertilstrækkeligt. Jeg går ud fra, at direktoratet er opmærksom herpå i forbindelse meddet videre arbejde med undervisningen i arresthusene.
For så vidt angår arrestinspektørens og direktoratets bemærkninger til emnet og direk-toratets fokus på området generelt, henviser jeg til min samtidige opfølgningsrapportom inspektion af Arresthuset i Holbæk den 26. august 2010.
Ad 2.1.3. BehandlingOmbudsmanden bad i den endelige rapport arresthuset om at oplyse om eventuellemuligheder for at deltage i behandling i arresthuset.
5/11
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at Nordsjællands Misbrugscenterkommer i arresthuset én gang om ugen. Konsulenten afholder motivationssamtalermed alle indsatte, der ønsker det. Derudover deltager konsulenten i arbejdet med ud-færdigelse af indstillinger med henblik på overførsel af indsatte til behandlingsafdelin-ger.
Arresthuset har endvidere oplyst, at det nu fremgår af husordenen, at der er mulighedfor at deltage i motivationsbehandling i arresthuset.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at muligheden for at deltage i motivations-behandling nu også fremgår af husordenen.
Ad 3.1.1. CellerArresthuset havde i det materiale, som ombudsmanden modtog forud for inspektio-nen, oplyst, at cellerne på grund af den høje belægning i 2010 var nedslidte, og at detrængte til istandsættelse og maling. Arresthuset havde endvidere oplyst, at der varplaner om maling af cellerne, så snart belægningssituationen gav mulighed herfor.
Under inspektionen blev det over for ombudsmanden oplyst, at projektet med malingaf cellerne var sat i gang.
Ombudsmanden bad i den endelige rapport arresthuset om en status på istandsættel-se og maling af de celler, som er nedslidte.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at istandsættelsen er i gang. Da ar-resthusets celler konstant er i brug, har det dog været vanskeligt at komme ordentligt igang med udmøntningen af planen om istandsættelse. På tidspunktet for udtalelsenhavde arresthuset således kun fået malet et værkstedsrum i perioden siden ombuds-mandens inspektion; arresthuset har dog foranlediget, at alle celler er blevet vasketned.
Det er fortsat planen, at cellerne skal sættes i stand. Arresthuset vil forsøge ad frivil-lighedens vej at få nogle indsatte til at bo sammen i den tid, som det tager at få maleten celle. En større istandsættelse vil dog først være mulig, når belægningsprocentener faldet.
6/11
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Arresthuset har den 11. august 2011 supplerende over for direktoratet oplyst, at ar-resthuset nu var kommet i gang med maling af cellerne. To celler var således på dettetidspunkt blevet færdigmalet, og arresthuset ville fortsætte med denne vedligeholdel-sesopgave.
Jeg har noteret mig det oplyste. Henset til den tid, der er gået siden arresthusets op-lysninger om status på renoveringsarbejdet, går jeg ud fra, at arbejdet med istandsæt-telse og maling af nedslidte celler nu er (så godt som) afsluttet.
Ad 3.1.3. Den generelle vedligeholdelsesstandOmbudsmanden bad om at få oplyst, hvornår der sidst var blevet afholdt bygningssynaf Arresthuset i Frederikssund og om at modtage en kopi af rapporten om dette byg-ningssyn.
Arrestinspektøren har vedlagt kopi af rapporten fra et bygningssyn afholdt den 29. ja-nuar 2010.
Jeg har ingen bemærkninger til den fremsendte rapport.
Ad 3.2.
Talsmandsordningen
På inspektionstidspunktet var der ingen talsmand i arresthuset. Ombudsmanden badarresthuset om at oplyse, om der siden inspektionen var blevet valgt en talsmand.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at arresthuset flere gange har opfor-dret de indsatte til at vælge en talsmand. Dette er foregået dels mundtligt, dels vedopslag på opslagstavlen, dog uden at der fra de indsattes side har været interesseherfor. Arresthuset vil også fremover løbende opfordre de indsatte til at vælge entalsmand.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at arresthuset løbende opfordrer de indsattetil at vælge en talsmand.
7/11
Ombudsmanden bad arresthuset om at oplyse, om arresthuset (ud over det i husor-denen anførte) havde udarbejdet regler om talsmandsordningen. I bekræftende faldbad ombudsmanden om at få tilsendt en kopi af reglerne. Hvis arresthuset ikke havdeudarbejdet (yderligere) regler om talsmandsordningen, gik ombudsmanden ud fra, atarresthuset vil udbygge husordenen, så den indeholder oplysninger om alle de seksangivne forhold i talsmandsbekendtgørelsens § 8, stk. 1.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at husordenen er blevet revideret ioverensstemmelse hermed. Arrestinspektøren har medsendt kopi af den revideredehusorden.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har ikke yderligere bemærkninger vedrørende dette punkt.
Ad 3.4.
Tv
På baggrund af ombudsmandens samtale med repræsentanterne for de indsatte ogden efterfølgende samtale med ledelsen bad ombudsmanden arresthuset om at oply-se, om arresthuset havde fået flere tv-kanaler (herunder særligt kanal 9) siden inspek-tionen.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at arresthuset har undersøgt mulig-heden for at få flere tv-kanaler, herunder kanal 9. Det har vist sig, at det kun er muligtat få flere kanaler, herunder kanal 9, hvis der købes en dekoder til hver indsat, som deherefter skal betale en særlig leje for. Arresthuset finder en sådan ordning administra-tiv tung, idet administrationen heraf vil komme til at påhvile arresthuset. Henset hertil,og da der i forvejen er mulighed for at se 34 tv-kanaler, er det arresthusets opfattelse,at den nuværende tv-ordning bør opfylde behovet.
Det er i øvrigt tilføjet, at der ikke siden inspektionen er udtrykt ønske fra de indsattesside om flere tv-kanaler.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste, som ikke giver mig anledning til bemærkninger.
8/11
På inspektionstidspunktet var der problemer med, at de indbyggede dvd-afspillere i degamle tv-apparater ikke længere virkede. Den fungerende arrestforvarer oplyste, atdet på sigt er planen at udskifte de gamle tv-apparater med nye fladskærms-tv meddvd-afspillere, når arresthusets økonomi tillader det. Ombudsmanden bad i den ende-lige rapport arresthuset om en status på udskiftningen af de gamle tv-apparater til nyefladskærms-tv. Ombudsmanden bad også arresthuset om at oplyse, om de indsattehar mulighed for at leje en separat dvd-afspiller, hvis dvd-afspilleren i deres tv-apparatikke virker.
Arresthuset har oplyst, at alle tv-apparater i januar 2011 er blevet udskiftet med flad-skærms-tv med indbygget dvd-afspiller. Fjernsynene er sådan indrettet, at dvd-afspilleren kan udskiftes, hvis den skulle gå i stykker.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 3.5.
Fællesrum
Ombudsmanden bad arresthuset om en status på overvejelserne om omdannelse afdet tomme lokale, som ligger i forlængelse af arresthusets to værkstedsrum, til fælles-rum for de indsatte.
Arresthuset har over for arrestinspektøren oplyst, at arresthuset har overvejet, om detville være muligt at anvende lokalet som fællesrum for de indsatte. Da rummet anven-des i forbindelse med arbejdsdriften, herunder i forbindelse med produktionen af skil-te, finder arrestinspektøren det ikke hensigtsmæssigt at lade det overgå til at blive etfællesrum.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 3.6.
Forplejning
Repræsentanterne for de indsatte fremsatte under inspektionen ønske om, at de ind-satte får mulighed for at lave mad sammen én gang om ugen. Repræsentanterne op-lyste, at dette tidligere var muligt, men at ordningen blev stoppet på grund af den da-
9/11
værende gangmands manglende rengøring af køkkenet. Ønsket blev under den efter-følgende samtale med den fungerende arrestforvarer viderebragt.
Ombudsmanden bad i den endelige rapport arresthuset om at oplyse om resultatet afovervejelserne om på ny at give de indsatte mulighed for en gang imellem at benyttearresthusets køkken til at lave mad sammen i.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset på et personalemøde efter sommerferienvil drøfte muligheden for – som en personalestyret aktivitet – at genoptage madlavningmed de indsatte. I givet fald vil dette blive tilrettelagt under hensyntagen til sammen-sætningen af indsatte i arresthuset, herunder når arresthuset finder, at aktiviteten kanfinde sted under hensyntagen til orden og sikkerhed i arresthuset.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ad 5.6.
Politianmeldelse
Arresthuset blev bedt om at oplyse, om der i sagerne med allokeringsnumrene 0014,0015 og 0005 blev indgivet politianmeldelse. Hvis det var tilfældet, bad ombudsman-den også om at få oplyst, om politiet i den forbindelse blev orienteret om udfaldet afdisciplinærsagen, jf. pkt. 11, 3. afsnit, i disciplinærstrafvejledningen, om den indsatteblev orienteret om politianmeldelsen, og om der i så fald er gjort notat om orienterin-gen af den indsatte i den indsattes personjournal.
Arrestinspektøren har oplyst følgende:”Arresthuset har oplyst, at for så vidt angår sagerne med allokeringsnummer0014 og 0005, ses der ikke at være indgivet politianmeldelse. Dette er beklage-ligt. Den nuværende fungerende arrestforvarer er dog bekendt med, at der i så-danne sager skal ske anmeldelse til politiet.
For så vidt angår sagen med allokeringsnummer 0015 er der sket politianmeldel-se, og den indsatte blev orienteret herom. Der er ikke gjort notat i personjourna-len, men det fremgår af forhørsprotokollen, at forholdet er anmeldt til politiet.Samtidig med politianmeldelsen får politiet en kopi af forhørsprotokollen, hvorafden ikendte disciplinærstraf fremgår.”
10/11
Direktoratet har henholdt sig hertil, idet direktoratet samtidig har indskærpet, at notatom orientering af den indsatte skal ske enten i forhørsprotokollen eller i den indsattespersonjournal.
Jeg har noteret mig arresthusets beklagelse af, at der i to ud af de tre sager ikke sketepolitianmeldelse.
Jeg har også noteret mig, at den fungerende arrestforvarer er opmærksom på, at der isådanne sager skal ske politianmeldelse, at arresthuset i forbindelse med politianmel-delse orienterer politiet om udfaldet af den bagvedliggende disciplinærsag og oriente-rer den indsatte om politianmeldelsen, og at direktoratet i øvrigt har indskærpet, atorienteringen af den indsatte skal noteres i enten forhørsprotokollen eller den indsat-tes personjournal.
Ad 5.7.
Kompetence
Det fremgik ikke af arresthusets husorden fra august 2010 eller af andet materiale,som ombudsmanden har modtaget, om der er udfærdiget interne kompetenceregler.
I sagen om ombudsmandens inspektion af Arresthuset i Køge den 27. april 2010 badombudsmanden om at få oplyst, om arrestinspektøren havde udfærdiget sådanne lo-kale regler om kompetencen og bad (i givet fald) om at modtage kopi af disse regler.
Ombudsmanden bad i rapporten om inspektion af Arresthuset i Frederikssund om atfå oplyst – medmindre det fremgik af de kompetenceregler, der blev spurgt til i sagenom inspektionen af Arresthuset i Køge – om de personer, der havde truffet afgørelse ide udleverede disciplinærsager, havde den fornødne kompetence til at behandle depågældende sager.
Arrestinspektøren har oplyst, at kompetenceforholdene fremgår af de kompetencereg-ler, som ombudsmanden har spurgt til i sagen om inspektionen af Arresthuset i Køge.
Jeg har noteret mig det oplyste og har ikke yderligere bemærkninger vedrørendekompetencespørgsmålet.
OpfølgningJeg betragter herefter sagen om inspektionen af Arresthuset i Frederikssund den 27.august 2010 som afsluttet.
11/11
UnderretningDenne rapport sendes til Arresthuset i Frederikssund, Arrestinspektøren for Sjælland,Lolland, Falster og Bornholm, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsud-valg og de indsatte i arresthuset.
København, den01-08-2012