Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1033614_0001.png
1033614_0002.png
1033614_0003.png
1033614_0004.png
1033614_0005.png
1033614_0006.png
1033614_0007.png
1033614_0008.png
1033614_0009.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:
EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2011-3051/01-0003Dok.:261098

Supplerende samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministe-

riets ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige

og indre anliggender) og mødet i det blandede udvalg den 27.-28. ok-

tober 2011.

Side:

2-5

Dagsordenspunkt 1 EU-USA-aftalen om PNR-statusopdateringKOM-dokument foreligger ikkeDagsordenspunkt 2 Forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om strafferelige sanktioner for in-siderhandel og kursmanipulation*-præsentationKOM-dokument foreligger ikke

6-9

*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-anstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 1: EU-USA-aftalen om PNR

Revideret notat. Ændringer er anført i kursiv.Sagen er omfattet af retsforbeholdet.

KOM-dokument foreligger ikke.

Resumé

Det forventes, at der på rådsmødet den 27.- 28. oktober 2011 vil blive ori-enteret om status for forhandlingerne med USA om indgåelse af en aftaleom overførsel og anvendelse af passagerlisteoplysninger (såkaldte PNR-oplysninger) med henblik på at forebygge og bekæmpe terrorisme og an-den form for grov grænseoverskridende kriminalitet. Sagen rejser ikkespørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og har ikke på det foreliggendegrundlag lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der sesikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstatersholdning til sagen. Fra dansk side forventer man at kunne tage orienterin-gen til efterretning. Den endelige aftale forventes omfattet af Danmarksforbehold vedrørende retlige og indre anliggender.

1.

Baggrund

I lufttransport er passagerlisten (”Passenger Name Record” – PNR) en listeover hver passagers rejseforhold, som omfatter alle nødvendige oplysnin-ger til, at reservationer kan behandles og kontrolleres af det luftfartssel-skab, der foretager reservationen, og af medvirkende luftfartsselskaber.Oplysningerne kan bl.a. omfatte navnet på og kontaktinformationen omden pågældende passager, afrejsedato, betalingsoplysninger og billet- ogbagageinformationer.EU indgik aftaler om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger medCanada, USA og Australien i henholdsvis 2005, 2007 og 2008. Baggrun-den for aftalerne var, at luftfartsselskaber blev mødt med krav fra disselande om at stille PNR-oplysninger til rådighed. Ved at stille PNR-oplysninger til rådighed for myndigheder i tredjelande ville luftfartsselska-berne imidlertid kunne krænke de databeskyttelsesbestemmelser, der gæl-der i EU’s medlemsstater. Dette blev imødegået med de nævnte PNR-aftaler, der indeholder en række bestemmelser om databeskyttelse i forbin-delse med overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.
2
Europa-Parlamentet anmodede den 5. maj 2010 Kommissionen om at gen-forhandle de nævnte aftaler med Canada, USA og Australien på baggrundaf retningslinjer, der sikrer en hensigtsmæssig afvejning mellem retshån-dhævelseshensyn og beskyttelse af individers rettigheder.Kommissionen afgav den 21. september 2010 en meddelelse om den glo-bale tilgang til overførsel af passagerlisteoplysninger til tredjelande. Imeddelelsen præsenterer Kommissionen et forslag til nogle overordnedeprincipper, der skal efterleves i forbindelse med indgåelse af aftaler omudveksling af PNR-oplysninger mellem EU og tredjelande.Kommissionen fremlagde desuden den 21. september 2010 udkast til for-handlingsdirektiver med henblik på, at Kommissionen bemyndiges til atgenforhandle EU’s aftaler med Canada, USA og Australien om overførselog anvendelse af PNR-oplysninger.På rådsmødet (retlige og indre anlig-gender) den 2. december 2010 traf Rådet afgørelse om at bemyndigeKommissionen til at indlede forhandling med de tre lande.Det danske retsforbeholdDen endelige aftale med USA forventes indgået efterTEUF 3. del, afsnitV.Aftalen vilderforværeomfattet af Danmarks forbehold vedrørende ret-lige og indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttettil Lissabon-traktaten, vil på den baggrund finde anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V, og ifølgeartikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark (”retsfor-beholdet”).

2.

Indhold

Ifølge det forhandlingsmandat, som der blev opnået enighed om på råds-mødet (retlige og indre anliggender) den 2.-3. december 2010, bemyndigesKommissionen til – efter nogle nærmere angivne forhandlingsdirektiver ogi samråd med et særligt udvalg (en rådsgruppe udpeget af Coreper) – atindlede forhandlinger på vegne af EU om aftaler mellem EU og Cana-da/USA/Australien om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger til atforebygge og bekæmpe terrorisme og anden form for grov grænseover-skridende kriminalitet.3
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. oktober 2011 vil blive redegjort for status for Kommissionens forhand-linger med USA.

3.

Gældende dansk ret

Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Som anført under pkt. 1 ovenfor vil forslagene blive fremsat med hjemmeli TEUF, 3. del, afsnit V, og derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrø-rende retlige og indre anliggender. Danmark deltager ikke i Rådets vedta-gelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF 3. del, afsnit V,og ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF 3. del,afsnit V, er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.Sagenvurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.

5.

Høring

Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.

6.

Nærhedsprincippet

Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man positivover for indgåelsen af en aftale med USA omoverførsel og anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge ogbekæmpe terrorisme og anden form for grov grænseoverskridende krimi-nalitet.
4

9.

Europa-Parlamentet

Efter den almindelige procedure i TEUF art. 218 for indgåelse af aftalermed tredjelande og internationale organisationer er det Rådet, der godken-der indledningen af forhandlinger, vedtager forhandlingsdirektiver, be-myndiger undertegnelse og indgår aftaler. Der er samtidig tale om et om-råde, hvor Europa-Parlamentets godkendelse skal indhentes forud for Rå-dets afgørelse om indgåelse afaftalen.Forslaget til Kommissionens forhandlingsmandat blevdrøftet i Europa-Parlamentet den 10. november 2010.I forlængelse heraf vedtog Parlamen-tet den 11. november 2010 en beslutning, der bl.a. støtter Kommissionensanmodning om et forhandlingsmandat med henblik på at forhandle en af-tale med USA om overførsel og anvendelse af PNR-oplysninger.

10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde

Sagen har ikke været behandlet i Specialudvalget for politimæssigt og ret-ligt samarbejde.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsud-

valg

Forslaget til Kommissionens forhandlingsmandat har været forelagt Fol-ketingets Europaudvalg og Retsudvalget forud for rådsmødet den 2.-3. de-cember 2010.
5

Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-

tiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation

Nyt notat.Sagen er omfattet af retsforbeholdet.

KOM (2011) 654 endelig

Resumé

Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetligesanktioner for insiderhandel og kursmanipulation har til formål at fastsæt-te minimumsregler for så vidt angår definitionen af de mest alvorlige til-fælde af insiderhandel og kursmanipulation samt etablere fælles mini-mumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet med disse forbrydel-ser. Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet den 27.-28. oktober2011 vil præsentere forslaget. Forslaget vurderes ikke at være i strid mednærhedsprincippet. Da forslaget er omfattet af det retlige forbehold, hardet hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Derses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-ters holdninger til forslaget.

1. Baggrund

Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel ogkursmanipulation er en del af den pakke, som Kommissionen fremlagdeden 20. oktober 2011. Ud over direktivforslaget indeholder pakken et for-slag til en forordning om insiderhandel og kursmanipulation (”markeds-misbrug”), der skal træde i stedet for det gældende markedsmisbrugsdirek-tiv (direktiv 2003/6/EF).Forslaget til direktiv har til formål at fastsætte minimumsregler for så vidtangår definitionen af de mest alvorlige forbrydelser på dette område samtetablere fælles minimumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundetmed disse forbrydelser.Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet den 27.-28. oktober 2011vil præsentere forslaget.
6
Det danske retsforbeholdForslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Forslageter derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre an-liggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder på den baggrund anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark(”retsforbeholdet”).En eventuel gennemførelse af forslaget er således ikke bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark.

2. Indhold

Forslaget til direktiv om strafferetlige sanktioner for insiderhandel ogkursmanipulation fastsætter minimumsregler for så vidt angår definitionenaf de mest alvorlige tilfælde af insiderhandel og kursmanipulation og læg-ger op til minimumsniveauer for strafferetlige sanktioner forbundet meddisse forbrydelser.Direktivforslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Euro-pæiske Unions Funktionsmåde artikel 83, stk. 2.Direktivforslaget definerer de tilfælde af insiderhandel og kursmanipulati-on, der af medlemsstaterne bør betragtes som strafbare handlinger, og somdermed bør være undergivet strafferetlige sanktioner.Ifølge direktivforslaget skal både fysiske og juridiske personer kunne straf-fes for insiderhandel og kursmanipulation, ligesom også forsøg og medvir-ken skal kunne straffes.For så vidt angår de strafferetlige sanktioner fremgår det af forslaget, atmedlemsstaterne skal tage de nødvendige foranstaltninger for at sikre, atde nævnte tilfælde af insiderhandel og kursmanipulation er undergivetstrafferetlige sanktioner, der er effektive, proportionale og afskrækkende.
7

3. Gældende dansk ret

Forslaget blev fremsat den 20. oktober 2011. Når forslaget foreligger pådansk, vil grundnotat blive oversendt til Folketingets Europaudvalg ogFolketingets Retsudvalg. Grundnotatet vil indeholde en nærmere redegø-relse for gældende dansk ret.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser

Som anført ovenfor under pkt. 1 er forslaget til direktiv fremsat medhjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, og er derfor omfattet af Danmarksforbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Danmark deltager såle-des ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vil være bindende for ellerfinde anvendelse i Danmark.Det vil af grundnotatet fremgå, om gennemførelsen af det foreliggende di-rektivforslag forventes at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser,hvis direktivet fandt anvendelse i Danmark.

4.2. Statsfinansielle konsekvenser

Det vil af grundnotatet fremgå, om gennemførelsen af det foreliggende di-rektivforslag ville have statsfinansielle konsekvenser, hvis direktivet fandtanvendelse i Danmark.

5. Høring

Forslaget har endnu ikke været i høring.

6. Nærhedsprincippet

Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at markedsmisbrug kanske på tværs af grænser og skader integriteten af de finansielle markeder,der bliver stadigt mere integrerede i EU. Medlemsstaternes forskellige til-gang til indførelsen af strafferetlige sanktioner på området efterlader et vistråderum for lovovertrædere, der ofte kan udnytte de mest lempelige sank-tionssystemer. Dette underminerer både effekten af de nationale sanktions-regimer og effekten af håndhævelsen af unionens lovgivning om mar-8
kedsmisbrug. Kommissionen vurderer på denne baggrund, at fælles mini-mumsregler i EU om de former for markedsmisbrug, der anses for at værestrafbare, vil bidrage til at bekæmpe problemet.Det er af de anførte grunde også regeringens helt foreløbige vurdering, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

7. Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til forslaget.

8. Foreløbig dansk holdning

Forslaget blev fremsat den 20. oktober 2011, og det har derfor endnu ikkeværet muligt at fastlægge en foreløbig dansk holdning.

9. Europa-Parlamentet

Det fremgår af TEUF artikel 83, stk. 2, at forslaget til direktiv vedtages ef-ter den almindelige eller særlige lovgivningsprocedure. Grundnotatet vilindeholde nærmere oplysninger herom.

10. Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde

Sagen har endnu ikke været forelagt Specialudvalget for politimæssigt ogretligt samarbejde.

11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og retsud-

valg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg og Fol-ketingets Retsudvalg.
9