Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 427
Offentligt
1133245_0001.png
1133245_0002.png
1133245_0003.png
1133245_0004.png
1133245_0005.png
1133245_0006.png
1133245_0007.png
1133245_0008.png
1133245_0009.png
1133245_0010.png
1133245_0011.png
1133245_0012.png
1133245_0013.png
1133245_0014.png
1133245_0015.png
Inspektion af Arresthuset i NykøbingMors den 15. marts 2011OPFØLGNINGDok.nr. 12/00199-1/PH
2/15
IndholdsfortegnelseAd 2.3.2.Ad 2.5.Ad 3.1.1Ad 3.2.Ad 3.3.Ad 4.Ad 5.1.Ad 5.3.Ad 5.4.Ad 5.5.OpfølgningUnderretningUndervisnings- og fritidslokale ............................................................. 3Besøgslokale ........................................................................................ 4Arbejde ................................................................................................. 5Undervisning ........................................................................................ 7Behandling ........................................................................................... 8Fritid ..................................................................................................... 9Talsmandsordning ............................................................................. 10Afsoning i arresthuset ........................................................................ 11Telefonsamtaler ................................................................................. 13Lån af dvd’er ...................................................................................... 13............................................................................................................ 14............................................................................................................ 15
3/15
Den 7. november 2011 afgav ombudsmanden en endelig rapport om inspektion den15. marts 2011 af Arresthuset i Nykøbing Mors. I rapporten bad ombudsmanden omoplysninger mv. om nærmere angivne forhold.
Jeg har i den anledning modtaget en udtalelse af 7. februar 2012 med bilag fra Direk-toratet for Kriminalforsorgen, herunder en udtalelse af 18. januar 2012 fra Arrestin-spektøren for Midt- og Nordjylland.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 2.3.2.

Undervisnings- og fritidslokale

2
Ved inspektionen i 2000 blev det oplyst at arresthusets ene gård (på 18,75 m ), derkun blev brugt som tørregård, ville blive overdækket i forbindelse med ombygningenog herefter skulle benyttes som kondirum. Gården er blevet overdækket, men denbenyttes ikke som kondirum, men som depot.
Ombudsmanden bad om at få oplyst, hvorfor der ikke blev indrettet kondirum i dennegård som planlagt.
Arrestinspektøren har oplyst, at der i de første ombygningsplaner i år 2000 indgik entilbygning til arresthuset. I disse planer er det nævnte gårdtursareal opført som kondi-rum. Den planlagte tilbygning skulle rumme personalekontor, besøgsrum, værksted ogrum til opbevaring/tilberedning af dybfrostmad.
Arrestinspektøren har endvidere oplyst, at direktoratet i februar 2001 meddelte, atman af økonomiske årsager ikke havde mulighed for at gennemføre den planlagteudvidelse af arresthuset, der ville beløbe sig til ca. syv millioner kroner. Ombygningenskulle i stedet ske inden for de eksisterende rammer og det beløb på tre millioner kr.,der blev afsat hertil i 1996. Arresthuset blev derfor anmodet om at udfærdige en nyombygningsplan, og i denne plan blev det omtalte gårdtursareal til depot og lager,hvilket fremgår af de endelige tegninger af 6. september 2001. Af samme årsag hararresthuset heller ikke dybfrostforplejning.
4/15
Jeg har noteret mig det oplyste.
I afsnittet umiddelbart inden var ombudsmanden gået ud fra, at to borde, der stodoven på hinanden i det nye kombinerede fritids- og undervisningslokale, normalt ikkeer i dette lokale, men selv om det er tilfældet, var det indtrykket, at lokalet var over-fyldt. Ombudsmanden henviste i den forbindelse til sit spørgsmål lige nedenfor (nuovenfor) om indretning af kondirum.
Arrestinspektøren har hertil telefonisk over for direktoratet oplyst, at de to borde, dervar stablet oven på hinanden, normalt er i lokalet, da de blandt andet bruges, når derafholdes gudstjeneste. Når der skal spilles bordtennis, stables bordene for at skabemere plads.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens svar.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 2.5.

Besøgslokale

Besøgslokalet var i en god stand, men det fremtrådte ikke med en ”naturlig og venligbesøgsatmosfære”, som det skal ifølge § 48 i varetægtsbekendtgørelsen og § 3, stk.1, i besøgsbekendtgørelsen. Der var kun ét billede på væggen, briksen manglede ryg-læn, og bordet var lappet sammen med tape. Lokalet kunne således godt trænge til atblive frisket op.
Under den afsluttende samtale blev det oplyst, at besøgslokalet også bruges til over-natning for nyindsatte, da arresthuset ofte er fuldt belagt. Da nogle nyindsatte kan væ-re meget urolige, har arresthuset valgt ikke at have flere billeder på væggene.
Det blev endvidere oplyst, at der var sat tape på bordet, fordi bordpladen var løs, menat den var sat fast igen. Tapen sad imidlertid også fast og var således svær at få afigen.
Ombudsmanden nævnte, at arresthuset i stedet for at hænge billeder op kunne ud-smykke lokalet ved at male motiver direkte på væggene. Arresthuset ville overvejedette, og i rapporten bad ombudsmanden om at få oplyst resultatet af disse overvejel-ser.
5/15
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset har overvejet muligheden for at udsmykkelokalet ved at male motiver direkte på væggene, og det vil arresthuset gerne gøre.Malerarbejde i besøgsrummet betyder, at rummet skal lukkes i en periode, og der skalfindes alternativ besøgsmulighed med toiletfacilliter. Når arresthuset har ressourcer ogpraktisk mulighed for at gennemføre et malerprojekt i besøgsrummet, vil det bliveiværksat. Det forventes, at projektet kan gennemføres i sommerperioden, hvor belæg-ningen normalt er lav.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens svar.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ombudsmanden nævnte, at bordet i besøgslokalet efter hans opfattelse burde skiftesud, hvis det ikke var muligt at fjerne tapen på bordet. Ombudsmanden bad arresthusetom at overveje det og meddele ham resultatet af disse overvejelser.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset har fjernet tapen fra bordet i besøgsrum-met.
Direktoratet har bemærket, at direktoratet går ud fra, at bordet i besøgslokalet igen eregnet til besøg, nu hvor tapen på bordet er fjernet.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.1.1.

Arbejde

Ombudsmanden noterede sig, at beskæftigelsessituationen i Arresthuset i NykøbingMors havde været god frem til februar 2010, og at der på inspektionstidspunktet varkommet beskæftigelse til arresthuset igen.
Ombudsmanden bad endvidere arresthuset om at oplyse, om arresthuset fik en ar-bejdsopgave, som arresthuset forhandlede om på tidspunktet for inspektionen.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset ikke fik den pågældende arbejdsopgave,da firmaet ikke fik den forventede ordre.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
6/15
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ombudsmanden bad også arresthuset om at oplyse, hvordan beskæftigelsessituatio-nen i øvrigt havde udviklet sig siden inspektionen den 15. marts 2011, herunder medhensyn til cellearbejde.
Arrestinspektøren har oplyst, at beskæftigelsessituationen ikke har udviklet sig i enmere positiv retning siden inspektionen.
Arrestinspektøren har videre oplyst, at det er svært at finde beskæftigelse til de indsat-te, og at det på trods af kontakt til nuværende samarbejdspartnere og nye virksomhe-der ikke er lykkedes at skaffe mere beskæftigelse. Det gælder også cellearbejde.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Af resultatkontrakten mellem arresthuset og direktoratet fremgår det bl.a., at arresthu-set i samarbejde med regionsværkmesteren skal udarbejde prognoser for produk-tionsvirksomheden to gange om året, og ombudsmanden bad om at modtage den se-nest udarbejdede prognose for produktionsvirksomheden i arresthuset. Hvis der varudarbejdet et samlet notat herom for arresthusene i området, kunne der blot henvisestil svar på ombudsmandens tilsvarende anmodning i sagen om hans inspektion dagenefter af Arresthuset i Aalborg.
Arrestinspektøren har vedlagt den seneste prognose for Arresthuset i Nykøbing Mors.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
I sagen om inspektionen samme dag af Arresthuset i Frederikshavn har arrestinspek-tøren i øvrigt henvist til arrestinspektørens samlede svar om beskæftigelsessituation iarresthusområdet i sagen om inspektionen af Arresthuset i Aalborg (hvori det udtryk-keligt er oplyst, at der ikke er udarbejdet en samlet prognose for arresthusområdet).
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder det der fremgår af prognosen for Arrest-huset i Nykøbing Mors. Det oplyste om den generelle beskæftigelsessituation for de
7/15
arresthuse, der hører under Arrestinspektøren for Midt- og Nordjylland, vil blive med-taget i opfølgningsrapporten i sagen om inspektionen af Arresthuset i Aalborg.

Ad 3.2.

Undervisning

Ombudsmanden bad arresthuset om nærmere at oplyse, hvad undervisningen i ar-resthuset omfatter.
Arrestinspektøren har oplyst, at der (kan) undervises i dansk, engelsk og matematikpå folkeskoleniveau. Eleverne undervises som oftest enkeltvis, idet der er et stortspænd i deres faglige egenskaber. Der bruges materialer, der rækker fra 1. klasse iengelsk, 3. klasse i matematik, 2. klasse i dansk og op til 9. klasse i de nævnte fag.Der har derudover til et selvstudium været indhentet materialer til matematik på HF-niveau og købt et sprogkursus i fransk.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ombudsmanden gik ud fra, at det sikrede pc-netværk – der på inspektionstidspunktetendnu ikke var taget i brug – nu var taget i brug i arresthuset. Han bad om at få oplyst,om det havde ført til, at flere indsatte nu deltager i undervisning i arresthuset, og ombehovet for undervisning dermed er blevet større.
Ombudsmanden bad også arresthuset om at oplyse om arresthusets erfaringer (i øv-rigt) indtil videre med ordningen med det sikrede pc-netværk.
Arrestinspektøren har oplyst, at ibrugtagningen af det sikrede pc-netværk har ført til, atbetydeligt flere indsatte nu deltager i undervisning. Arrestanterne starter alle med at fåen grundig instruktion i brugen af de forskellige programmer. Især programmerne fraMikro Værkstedet er populære, og muligheden for at få oplæst tekster er populærblandt de mest læsesvage indsatte. Pc-kørekort-modulerne i Word og Excel er ogsåpopulære, og tilgangen til de forskellige aviser online afstedkommer ofte gode sam-fundsfaglige diskussioner.
Arrestinspektøren har videre oplyst, at driften af pc-netværket til tider er lidt ustabil, ogat arresthuset fra tid til anden oplever, at en hjemmeside, man kunne tilgå i én uge,bliver blokeret i en anden. Ligeledes er der en undren blandt arrestanterne over, at
8/15
man eksempelvis ikke kan få lov at læse på hjemmesiden www.epn.dk (Jyllandspo-stens erhvervsside).
Derudover har arrestinspektøren oplyst, at den pc-baserede undervisning foretagessom holdundervisning, mens den bogligt baserede undervisning som udgangspunktstadig foregår som enkeltundervisning.
Med hensyn til behovet har arrestinspektøren yderligere oplyst, at der i indeværendeår (fortsat) er afsat 96 timer til undervisning, og at det antal timer ser ud til at være til-strækkeligt. Arrestinspektøren finder alligevel, at en udvidelse af rammen kunne værehensigtsmæssig, idet det kan være svært at tilrettelægge tidsforbruget optimalt, nårman ikke kender flowet af undervisningsinteresserede arrestanter hen over året.
Direktoratet har henholdt sig til arrestinspektørens svar for så vidt angår ibrugtagnin-gen af det sikrede pc-netværk. Arrestinspektørens bemærkninger om driften af net-værket og (manglende) tilgang til visse hjemmesider er forhold, som direktoratet eropmærksom på og løbende søger at tage højde for i den fortsatte implementering ogkvalitetssikring af netværket, herunder muligheden for fjernundervisning. Der kan væ-re ventetid i forhold til at åbne for adgang til ønskede hjemmesider, hvilket der dog ertekniske såvel som sikkerhedsmæssige årsager til, og det må derfor forventes i en visudstrækning.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det tilføjes, at jeg er bekendt med, at kriminalforsorgen har fået 122 millioner kroner isatspuljemidlerne til undervisning af indsatte over de næste fire år. Pengene er givet tilfem overordnede mål, herunder forsøg med import af undervisning i udvalgte arrest-huse – f.eks. i samarbejde med lokale voksenuddannelsescentre.

Ad 3.3.

Behandling

Ombudsmanden bad om at få oplyst, hvor mange der normalt deltager i misbrugsbe-handling i arresthuset, og hvor behandlingen foregår.
Arrestinspektøren har oplyst, at det gennemsnitlige antal indsatte, der deltager i mis-brugsbehandling om ugen (motivationssamtaler), er 2-4 indsatte. Misbrugskonsulen-ten taler med de indsatte enkeltvis på cellen, men hvis den indsatte ønsker det, an-vendes besøgsrummet.
9/15
Direktoratet har henholdt sig til arresthusets besvarelse.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.

Fritid

Ved den sidste inspektion af arresthuset blev det oplyst, at der var mulighed for at spil-le bold i gården. Spørgsmålet om en forbedring af gården med hensyn til fysisk udfol-delse indgik også i rapporten og begge opfølgningsrapporterne fra den sidste inspek-tion og også i rapporten om denne inspektion, jf. ovenfor under pkt. 3.4. Gården ersiden renoveret, men ikke forbedret med henblik på fysisk udfoldelse.
Arresthuset oplyste under inspektionen denne gang, at de indsatte har mulighed for atspille bob på gårdtursarealet. Det noterede ombudsmanden sig.
Ombudsmanden forstod det oplyste under inspektionen sådan, at det ikke længere ermuligt for de indsatte at spille bold i gården. Han bad arresthuset om at oplyse, om detvar rigtigt forstået. Hvis boldspil ikke længere var tilladt, bad ombudsmanden desudenom at få oplyst, om arresthuset havde overvejet andre aktiviteter i gården, der givermulighed for fysisk udfoldelse.
Direktoratet har anført, at det følger af arrestinspektørens udtalelse, at de indsatte iarresthuset godt må spille bold under gårdtur, hvis de har lyst til det. Det forhold, atder på tidspunktet for inspektionen var mere interesse for bobspil end boldspil, måtilskrives det faktum, at gennemsnitalderen i arresthuset var 38 år. Til gengæld dyrke-de denne gruppe indsatte meget motion i AUF-rummet.
Direktoratet har henholdt sig til arresthusets svar.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Ombudsmanden bad om at få oplyst, om det var rigtigt som oplyst af en af de indsatte,at der ikke er indbygget dvd-afspiller i (nogen af) de tv-apparater, der udlejes til deindsatte.
Arrestinspektøren har oplyst, at arresthuset på tidspunktet for inspektionen havde totv-apparater med indbygget dvd-afspiller. Arresthuset havde kun gamle analoge tv-apparater og havde ikke haft økonomisk mulighed for udskiftning til fladskærme.
10/15
Arrestinspektøren har videre oplyst, at arresthuset i juni måned 2011 fik bevilget20.000 kr. fra direktoratet til indkøb af tv-apparater. Da disse apparater skal indkøbesvia indkøbsaftalen, har det desværre kun været muligt at få otte nye tv-apparater meddvd-afspillere for dette beløb.
Direktoratet har hertil oplyst, at direktoratet i 2012 vil afsætte midler til yderligere ind-køb af tre tv-apparater med dvd-afspiller.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Arrestinspektøren har i øvrigt under dette punkt oplyst, at der ikke – som ombuds-manden antog i rapporten – er samme ordning med hensyn til adgang til PlayStation ialle arresthusene i området. Da husordenerne for arresthusene er udfærdiget på bag-grund af en skabelon, gik ombudsmanden ud fra, at de andre arresthuse havde enkøbeordning ligesom i arresthusene i Frederikshavn og Nykøbing Mors (dog med und-tagelse af Arresthuset i Århus) og ikke en lejeordning. Arrestinspektøren har oplyst, atdet kun er arresthusene i Hjørring, Randers og nu også Århus, der har købeordninger,mens der er lejeordninger i de andre arresthuse.
Jeg har i opfølgningsrapporten om Arresthuset i Frederikshavn noteret mig det oply-ste. Jeg har samtidig tilføjet, at jeg under en inspektion den 27. og 28. marts 2012 afAnstalten ved Herstedvester fik oplyst, at denne anstalt havde købt de sidste PS2-konsoller, der var tilbage på kriminalforsorgens centrallager i Statsfængslet på Krag-skovhede.

Ad 5.1.

Talsmandsordning

En af de indsatte efterlyste en talsmandsordning – især fordi der er mange indsatte,der opholder sig lang tid i arresthuset.
Under den afsluttende samtale oplyste arresthuset, at arresthuset har en talsmands-ordning og har haft talsmænd igennem flere år. På inspektionstidspunktet var der dogingen talsmand.
I ombudsmandens svar til den indsatte opfordrede han de indsatte til at vælge entalsmand. I rapporten bad ombudsmanden arresthuset om at oplyse, om arresthusetnu har en talsmand.
11/15
Arresthuset har oplyst, at arresthuset nu har en talsmand.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig, at arresthuset (i hvert fald) på tidspunktet for arrestinspektørensudtalelse havde en talsmand – som arresthuset normalt har, men ikke havde på in-spektionstidspunktet.
Ombudsmanden bad om at få oplyst, hvor samtaler mellem talsmanden og indsatte,der har ønsket at tale med talsmanden, finder sted.
Arrestinspektøren har oplyst, at hvis en indsat ønsker en samtale med talsmanden,finder samtalen sted som cellefællesskab, i besøgslokalet eller i AUF-lokalet.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg går ud fra, at muligheden for at holde samtale med talsmanden under cellefælles-skab, er et tilbud ved siden af de andre muligheder, som de indsatte og talsmandenkan afslå, hvis de ikke ønsker fællesskab indbyrdes

Ad 5.3.

Afsoning i arresthuset

Tre indsatte, som ombudsmanden talte med, efterlyste mere lempelige vilkår for afso-nere der venter på overførsel, f.eks. flere aktiviteter og mere beskæftigelse. De henvi-ste til, at mange af de indsatte sidder længe i arresthuset, efter at de har fået dom, ogat der er stor forskel på vilkårene for indsatte afsonere i arresthuset og i et (åbent)fængsel.
I ombudsmandens opfølgningsbrev til de indsatte nævnte han, at han ikke foretog sigmere vedrørende selve spørgsmålet om ventetid for overførsel, men at han i forbin-delse med udarbejdelsen af rapporten nærmere ville overveje spørgsmålet om vilkå-rene for afsonere, der venter (længe) på at blive overført.
Til brug for de videre overvejelser vedrørende dette forhold bad ombudsmanden ar-resthuset, arrestinspektøren og direktoratet om udtalelser i anledning af ønsket omlempeligere forhold for afsonere i arresthuset, der må (forventes at skulle) vente læn-ge på at blive overført.
12/15
Arresthuset har udtalt, at arresthuset finder det problematisk, hvis der skal være lem-peligere vilkår for afsonere, der venter på overførsel. Arresthuset finder, at ønsket omflere aktiviteter og mere beskæftigelse i så fald bør gælde alle indsatte. Arresthusethar i den forbindelse bemærket, at arresthuset efterhånden har mange indsatte medmeget lange varetægtsfængslinger. Lempeligere vilkår for afsonere vil betyde, at enindsat med en meget kort varetægtsfængsling (30 dage) skal have lempeligere forholdved sin overgang til afsoner end den, der sidder varetægtsfængslet på sin 15. måned.Arresthuset synes, at spørgsmålet om aktiviteter og beskæftigelse ikke bør være etspørgsmål om, hvorvidt man er afsoner eller varetægtsarrestant. Det vil efter arrest-husets opfattelse selvfølgelig være godt med mere aktivitet og beskæftigelse, men deter også et spørgsmål om ressourcer og fysiske rammer. Arresthuset vil have megetsvært ved at tilbyde indsatte øget aktivitet, selv om der blev tildelt ressourcer, da derikke er de fysiske rammer til det.
Arrestinspektøren har tilsluttet sig arresthusets synspunkter.
Arrestinspektøren har derudover oplyst, at indsatte, der skal afsone i åbent fængsel,som regel bliver overført inden for 1-2 måneder efter fuldbyrdelsesordren. De indsatte,der skal til Anstalten ved Herstedvester, bliver typisk overført inden for 3-4 månederefter fuldbyrdelsen, mens overførsel til de øvrige lukkede fængsler godt kan tage læn-gere tid. Da det er meget sjældent, at arresthuset har overførsel til andre lukkedefængsler, kan der ikke angives en ventetid for sådan overførsel.
Direktoratet har bemærket, at direktoratet i 2011 sammen med Finansministeriet ogJustitsministeriet udarbejdede en analyse af kriminalforsorgens fremtidige kapacitets-og sikkerhedsbehov. Analysen fremlagde en række forslag til at løse kapacitetsbeho-vet i 2011. I marts 2011 nedsatte direktoratet endvidere en arbejdsgruppe om place-ring og overførsel af indsatte. Arbejdsgruppens indstilling forelå i juni 2011 og indehol-der en række forslag til forbedring af overførselsmulighederne mellem kriminalforsor-gens institutioner. Endelig har direktoratet bemærket, at det i forbindelse med rege-ringsskiftet i efteråret 2011 er blevet besluttet at igangsætte et udredningsarbejde påkriminalforsorgens område, herunder i forhold til hvordan kapacitets- og belægningssi-tuationen kan håndteres i de kommende år med henblik på at finde en langtidsholdbarløsning på området. Direktoratet har henvist til min sag om overbelægning i kriminal-forsorgens institutioner (mit j.nr. 12/00178, tidligere 2010-5306-6250).
Direktoratet har i øvrigt henholdt sig til arrestinspektørens svar.
13/15
Jeg har noteret mig det oplyste, der ikke giver mig anledning til at foretage mig meremed hensyn til spørgsmålet om lempeligere vilkår for afsonere, der venter (længe) påoverførsel – eller lempeligere vilkår i det hele taget for indsatte, der har haft længere-varende ophold i arresthus(et).

Ad 5.4.

Telefonsamtaler

En af de indsatte nævnte, at det er dyrt for de indsatte at ringe fra arresthuset. Hanoplyste, at et taletidskort til 100 kr. kun rækker til 56 minutters taletid, hvis der ringes tilen mobiltelefon (og 300 minutter hvis der ringes til en fastnettelefon).
Ledelsen oplyste, at arresthuset havde undersøgt priserne hos de forskellige telefon-selskaber og valgte det, der var billigst i sin tid. Det kunne selvfølgelig have ændret sigsiden hen.
I ombudsmandens opfølgningsbrev til den indsatte nævnte han, at han gik ud fra, atarresthuset ville være indstillet på at undersøge markedet igen, hvis de indsatte øn-skede det. Han bad den pågældende indsatte om eventuelt selv at rejse spørgsmåletover for ledelsen, men i rapporten bad ombudsmanden arresthuset om at oplyse, omspørgsmålet havde været rejst, og i givet fald hvad der herefter var sket vedrørendedette forhold.
Arrestinspektøren har oplyst, at der siden inspektionen er indhentet priser (brochurer)på alle typer telekort, der kan indkøbes i Nykøbing Mors. Arresthuset har hereftersammen med talsmanden gennemgået de forskellige telekorttakster, og talsmandenhar konkluderet, at det stadig er det telekort, som arresthuset anvender, der er billigst ibrug, både til fastnet og mobiltelefon.
Direktoratet har henholdt sig hertil.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.5. Lån af dvd’er

En af de indsatte ønskede, at det blev muligt at låne dvd’er, og ikke kun cd’er, viabiblioteksordningen i arresthuset.Under den afsluttende samtale oplyste ledelsen, at udlån af dvd’er ikke indgår i denbiblioteksaftale, som arresthuset har. Arresthuset oplyste endvidere, at arresthuset
14/15
ikke havde overvejet, om det ville være muligt at lade dvd’er indgå, da der er tale omen generel biblioteksaftale, som direktoratet har indgået. En ændring vil derfor ogsåkræve direktoratets godkendelse.
I ombudsmandens skriftlige opfølgning til den indsatte nævnte han, at han var bekendtmed, at direktoratet har indgået en generel biblioteksaftale for arresthusene, men athan også var bekendt med, at de indsatte i bl.a. Arresthuset i Aalborg, som han inspi-cerede dagen efter, kan låne dvd’er gennem biblioteket.
Da arresthuset havde anført, at det kræver direktoratets godkendelse, bad ombuds-manden om direktoratets bemærkninger til spørgsmålet om at (få mulighed for at) lånedvd’er gennem biblioteket – som ikke kun er muligt i Arresthuset i Aalborg, men også ibl.a. Arresthuset i Haderslev.
Direktoratet har oplyst, at følgende fremgår af direktoratets aftale med KommunernesLandsforening om biblioteksbetjeningen af arresthusene, der har været gældende fra1. januar 2006:”Materialesamlingen omfatter boglige materialer og musikmaterialer til udlån,samt relevante håndbøger. Arresthuset kan supplere materialesamlingen medmulti-medier såsom DVD/video (levende billeder), konsolspil mv. som ikke indgåri aftalen".
Direktoratet har oplyst, at det skal forstås således, at arresthusene frit kan indkøbedvd'er, der kan lånes ud til de indsatte, uden at der skal indhentes godkendelse hosdirektoratet. Direktoratet vil tage initiativ til at oplyse alle arresthuse om muligheden forat indkøbe dvd'er mv. til udlån.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Opfølgning

Jeg betragter herefter sagen om inspektionen den 15. marts 2011 af Arresthuset i Ny-købing Mors som afsluttet.
15/15

Underretning

Denne rapport sendes til Arresthuset i Nykøbing Mors, Arrestinspektøren for Midt- ogNordjylland, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Folketingets Retsudvalg og de indsattei arresthuset.
København, den04-06-2012