Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 403
Offentligt
1124502_0001.png
1124502_0002.png
1124502_0003.png
1124502_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
PolitikontoretLars Bender Andersen2012-1802-0004415202

Høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse

nr. 218 af 27. marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det

Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) – ændringer i be-

stemmelsen af børneattester (§ 36)

1.

Vedlagt sendes Justitsministeriets udkast til bekendtgørelse om ændringaf bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 om behandling af personop-lysninger i det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret).Udkastet til ændringsbekendtgørelse indebærer en række ændringer af be-kendtgørelsens § 36 om børneattester. Udkastet til ændringsbekendtgørelsehar sammenhæng med de ændringer af børneattestloven, der følger af for-slag til lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelsemed ansættelse af personale m.v. of folkeoplysningsloven (Udvidelse afbørneattestordningen) (L99). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012.

2.

Den nævnte lov om ændring af børneattestloven indebærer bl.a. en æn-dring af lovens § 2, stk. 1, der går ud på, at personkredsen, der skal indhen-tes børneattest for, udvides, således at også personer, der som led i udfø-relsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og dermed harmulighed for at opnå direkte kontakt med disse, bliver omfattet.Dette indebærer, at der også skal indhentes børneattester for personer, hvisarbejdsfunktion ikke i sig selv indebærer direkte kontakt med børn, menhvor personen færdes fast blandt børn og derved har mulighed for at opnåen sådan direkte kontakt med børn. Det kan være i forhold til tilsynsføren-de i svømmehaller eller havepersonale i daginstitutioner.Endvidere indebærer ændringsloven, at lovens § 2, stk. 2 udvides. Be-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
stemmelsen vedrører personer, der er bosat hos f.eks. dagplejere og pleje-familier og derigennem vil kunne få en direkte kontakt med børn. Be-stemmelsen giver mulighed for, at vedkommende minister kan fastsætteregler om indhentelse af børneattest for ægtefæller, samlevende og hjem-meboende børn til ansatte eller beskæftigede, der som led i udførelsen afderes opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år, såfremt depågældende personer vil kunne få direkte kontakt med børnene. Ændrings-loven indebærer, at der til opremsningen af personkredsen tilføjes ”og an-dre”, således at vedkommende minister har mulighed for at fastsætte reglerom indhentelse af børneattest på andre personer, end dem der direkte ernævnt i bestemmelsen. Dette kan f.eks. være relevant ved logerende ellerbofæller.Ændringerne af børneattestloven er uarbejdet på baggrund af anbefalinger-ne i en redegørelse fra en tværministeriel arbejdsgruppe om børneattest-ordningen nedsat under Kulturministeriet. Arbejdsgruppens rapport blevoffentliggjort den 6. december 2011.

3.

De nævnte ændringer af børneattestloven medfører et behov for konse-kvensændringer i bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 om behandlingaf personoplysninger i det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) §36 om børneattester.Som det tillige fremgår af bemærkningerne til forslaget til ændring af lovom ændring af børneattestloven (L99), har Justitsministeriet i forbindelsemed arbejdet i den nævnte tværministerielle arbejdsgruppe tilkendegivet,at Justitsministeriet vil foretage de nødvendige ændringer i overensstem-melse med lovforslaget om ændring af børneattestloven.På den baggrund har Justitsministeriet udarbejdet vedlagte udkast til æn-dring af § 36 i bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 om behandling afpersonoplysninger i det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret).Udkastet indebærer, at der fremover vil kunne indhentes børneattest påpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børnunder 15 år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med dissebørn ogoledbørn.Denne udvidelse vil medføre, at der fremover kan indhentes børneattest påpersoner, der ikke direkte som led i ansættelsen eller beskæftigelsen harkontakt til børn under 15 er sofua5M l2
mulighed for at opnå direkte kontakt til disse.Udkastet indebærer endvidere, at der fremover vil kunne indhentes børne-attest på ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andre, som pågrund af eksempelvis ægtefællens beskæftigelsesforhold har mulighed forat opnå direkte kontakt med børn under 15 år.Dette medfører i praksis bl.a., at der fremover vil kunne indhentes børneat-test på bl.a. ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andre, som erbosat hos dagplejere og plejefamilier.

4.

Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til forslag til ændring afbørneattestloven (L99), anbefaler den tværministerielle arbejdsgruppe ombørneattestordningen, at indholdet af børneattester udvides, så de fremoverogså indeholder oplysninger om afgørelser vedrørende overtrædelse afstraffelovens § 223, hvis der er tale om et forhold begået mod en personunder 15 år.Straffelovens § 223, stk. 1, fastsætter, at den, som har samleje med en per-son under 18 år, der er den skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarneller er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse, straffesmed fængsel indtil 4 år. Med samme straf anses den, som under groft mis-brug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed forfører en personunder 18 år til samleje, jf. § 223, stk. 2.Som det tillige fremgår af lovforslaget bemærkninger, har Justitsministeri-et tilkendegivet, at Justitsministeriet i forbindelse med lovforslaget vil æn-dre kriminalregisterbekendtgørelsen i overensstemmelse hermed.Med udkastet til ændringsbekendtgørelsen lægges der på den baggrund og-så op til en ændring af § 36, således at det fremover udtrykkeligt fremgår,at overtrædelse af straffelovens § 223 skal fremgå af en børneattest, nårder er tale om et forhold begået mod en person under 15 år.

5.

De øvrige bestemmelser i kriminalregisterbekendtgørelsens § 36, stk. 2-5, videreføres, men fremover i stk. 4-7. Indhentelse af børneattest vil såle-des fortsat alene kunne ske med samtykke fra den som børneattesten angår,og en person vil fortsat ved skriftlig henvendelse til Rigspolitiet kunne fåoplyst, hvilke oplysninger der er videregivet på en børneattest om ved-kommende.3

6.

Det bemærkes, at Justitsministeriet endvidere som følge af de beskrevneændringer af børneattestloven vil ændre Justitsministeriets cirkulære nr. 64af 29. juli 2005 om indberetning om straffesager mod offentligt ansattesamt indberetning om straffesager vedrørende seksuelt misbrug af børnmv. begået af personer, der er ansat eller beskæftiget med børn (indberet-ningscirkulæret), således at cirkulærets regler om indberetning af sager omseksuelt misbrug af børn svarer til de tilsvarende bestemmelser i børneat-testloven og kriminalregisterbekendtgørelsen.

7.

Justitsministeriet kan samtidig oplyse, at ministeriet for tiden arbejderpå en samlet revision af kriminalregisterbekendtgørelsen. Justitsministerietforventer, at et udkast til bekendtgørelse vil kunne sendes i høring i efter-året 2012.

8.

Justitsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkningertil udkastet senest den

29. maj 2012.

Bemærkninger bedes sendt til Justitsministeriet på adressen[email protected].Eventuelle spørgsmål kan rettes til kontorchef Carsten Madsen (tlf. nr.7226 8550) eller fuldmægtig Lars Bender Andersen (tlf. nr. 7226 8558).
4