Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1121085_0001.png
1121085_0002.png
1121085_0003.png
1121085_0004.png
1121085_0005.png
1121085_0006.png
1121085_0007.png
1121085_0008.png
SIKKERHEDSRÅDI DANMARKOplæg til ny regional struktur for arbejde med trafiksikkerhed -udarbejdet af tidligere sekretariatsmedarbejdere iDe regionale Færdselssikkerhedsudvalg
Sikkerhedsråd i DanmarkForankring af den forebyggende indsats påtrafiksikkerheden
Mere end 2- 300 mennesker dræbes og mere end 5000kvæstes hvert år i trafikken, på de danske veje.Myndighederne har besluttet, at det skal der fortsatgøres noget ved. Færdselssikkerhedskommissionen ernedsat og har påbegyndt revision af handlingsplan forde næste 12 år. Vejmyndigheder og bestyrelser slutterenstemmigt op om politikernes beslutning.
en markant stigning.
Sikkerhedsråd til forankring af indsats
Forslag til ny organisation og forankring af kampagneog informationsarbejde i Danmark:Nye sikkerhedsråd oprettes under justitsministerietmed justitsministeren som øverste ansvarlig for ind-satsen.Forankring i hver politikreds hvor politimyndighedenhar den formelle formandsrolle og også varetagersekretariatsfunktionen.
99% af alle ulykker skyldes trafikanten
Kampagner og information er en vigtig del af fore-byggelsesindsatsen. I 99% af alle personskader hartrafikanten en andel i ulykkens opståen, og i hele 46%af alle personskader er det alene trafikanten, der eransvarlig for ulykken.Forankring og organisation af den praktiske indsat ermidlertidig sat på stand-bye, på grund af beslutningerom besparelser i den offentlige forvaltning.
Færdselsdrab er dyrere end forebyggelse
Et færdselsdrab koster knap 18 mio. kr. og en person-skade koster gennemsnitlig 3.8 mio. kr. har DTUberegnet i 2010. Besparelser er fornuftige, men det børovervejes hvorvidt det er fornuftigt og etisk forsvar-ligt at spare på en forebyggende indsats, som gennemmindre end 25 år har opnået et bemærkelsesværdigtresultat på færdselssikkerhedsområdet, i en tid hvortrafikintensitet generelt er steget og i nogle år endda
Model for opbygning af Sikkerhedsråd:Et sikkerhedsråd i hver politikreds.Rådet nedsættes med en formand, næst-formand, sekretær og ordinære medlemmer.Alle kommuner i hver politikreds tilbydes enplads i rådet.Regioner og Sikker Trafik tilbydes en pladsInteresseorganisationer vælger i lighed med valg til de Regionale Færdselssikkerhedsud-valg 3 repræsentanter. Antallet kan øges såfremt der blandt de øvrige medlemmer iudvalget er simpelt flertal for at udvidemedlemsskaren.Erhvervsorganisationer kan tilbydes medlemskab, hvilket betyder engagement i forhold tilvirksomhedsrettet kampagneaktivitet.Særligt aktive borger- og håndværkerfore-ninger kan opnå medlemskab. Rådet fast-sætter procedure herfor på førstkommendeordinære møde eller snarest herefter.Politiet deltager med i alt tre medlemmer, leder af færdselspoliti er født medlem/for-mandRepræsentanter fra SSP samarbejde i politi deltager, politiet vælger i hvert råd selv dettredje medlem ud fra en konkret vurdering afhvilken politiafdeling der i denkonkrete valgperiode er mest hensigtsmæs-sigt at lade repræsentere.Vejdirektoratet foreslås repræsenteret ved en observatørpost, og kan ikke ved afstem-ninger i rådet medvirke ved afstemninger.Rådsmedlemmerne vælges for en periodepå 4 år og følger valgperiode til kommunal-valget.
Alle interesser er repræseret i de nyeSikkerhedsråd:
TIDSPLAN FOR PROCESSEN:

Mødedato

maj 2012 maj 2012(ultimo)juni 2012 (primo)Jui-juliaugust 2012

Mødeart/aktivitet

Politisk afklaring og accept af ny organisationKoordinationsudvalgsmødeKommissorium, organisationmv. drøftes og besluttesAfklaring og overdragelses- forretning til ny organisationOverdragelse og ansættelse afsekretariatsmedarbejdere

Ansvar for møde

Vejdirektoratet og Rigspolitiet deltagerKoordinationsudvalget

Mødested

Transport ogJustitsministerietRigspolitiet
RigspolitietkoordinationsgruppenRigspolitiet ogVejdirektoratet medvirkertil overdragelse
RigspolitietRigspolitiet
august 2012
Valg til Sikkerhedsråd
Politikredsene
Politikredsene
Første møde i Sikkerhedsrådene holdes i uge 36 2012.
Nye udfordringer - ny organisatorisk struktur Fordele ved en ny strukturFærre trafikulykker giver sparede udgifter. Målet måfortsat være, at reducere antallet af dræbte og tilskade-komne i trafikken, ikke kun set ud fra et snævertøkonomisk hensyn, men også ud fra et etisk og med-menneskeligt perspektiv: Hver ulykke er én for meget,hed Havarikommissionens seneste handlingsplan,som netop nu revideres.
Datagrundlag, herunder friske ulykkes data for hverpolitikreds er til stede. Kravet om friske data har væretet uopfyldt ønske og krav de sidste mindst 25 år.Færdselssikkerhedskommissionen har sine i hand-lingsplaner peget på behovet for at få friske og et merefyldestgørende datagrundlag. Dette ønske er ikke ble-vet imødekommet, og der er p.t. ikke nogen officielletil-kendegivelser fra Vejdirektoratet om, at der er enløs-ning på vej i Vejdirektoratets regi. Forbedretdataadgang via forankring i politiet vil derfor forbedrevilkårene for et nyt Sikkerhedsråd væsentligt. Detforudsættes at benyttelse af ulykkesdata fortsat vil skeunder hensyntagen til gældende regler og love på om-rådet.
Men økonomiske hensyn spiller en meget vigtig rolle,ikke mindst når der er nedgangs tider i samfundetgenerelt. Inddragelse af samarbejdspartnere vil derforvære relevant både ud fra et økonomisk perspektiv,men også ud fra ønsket og behovet for, at optimere,målrette, fornyet dialog og debat med nye og gamlemålgrupper. Samarbejde med en bred palet af aktørergiver simpelthen mulighed for, at nå målgrupper påen ny måde.Alle vejdata i den officielle vejdatabank, VIS, kan oghar altid kunnet sorteres på politikredsniveau.Ulykkesstatistikker m.v. kan altså udarbejdes udenNy struktur - Sikkerhed er overskriftenPolitikredsene som efter den seneste politireform er ændringer og forandringer i datasystemet.blevet effektiviseret, og efter fem års virke er forankreti befolkning og tillige har givet positive resultater, kan En administrativ enklere struktur er langt lettere atdanne den organisatoriske ramme omkring nye or- forklare og formidle til borgere og trafikanter, foru-ganisatoriske enheder. Nye trafiksikkerhedsråd med den der naturligvis kan opnås en samlet administrativen bredere repræsentation og en mere demokratisk besparelse på den offentlige konto, når de administra-ledet styreform, som kan motivere til øget engage- tive grænser forenkles og der er sammenfald mellemgrænserne.ment og brugerstyret tilgang hos deltagerne.En ny struktur hvor sikkerhed er overskriften åbnerfor nye samarbejdsrelationer hvor også trafik og miljø,Bred repræsentation - flere aktørertrafik og natur, trafik og trafik og sundhed kan forenes Incitamentet for øget kommunal deltagelse og øgeti et positivt samarbejde hvor hensyn er et grundele- kommunal indsats på sikkerhedsområdet øges. Kom-ment og fundament for adfærdspåvirkning og foran- muner er i høj grad involveret i samarbejde meddring.politiet gennem diverse råd under Kredsrådene. Enforankring under Kredsrådene i Politikredsene giver Med forankring i politikredsene vil Sikkerhedsråd få kommunerne en mulighed for, at forene og koordi-en meget høj grad af troværdighed, legitimitet, bred nere trafiksikkerhed med den forebyggelsesindsats,forankring, gennemslagskraft, arbejdsduelighed, flek- der allerede foregår i dette regi.sibilitet, autoritet, samarbejdsvilje og evne, bemyn-digelse, myndighed og oprationalitet.En øget repræsentation for Regionerne i politikreds-udvalgene åbner for en udvidelse af samarbejde medDet er vigtigt, at understrege at inddragelse af beslæg- Regionerne i Danmark, eksempelvis omkringtede temaer i trafiksikkerhedsformål må og skal bero erhvervsudviklingsafdelingerne, sygehusafdelingerne,alene på samarbejdsrelationer mellem de forskellige skadestuerne, trafik og alkoholkonsulenterne mv.forvaltninger, hvor positive erfaringer fra knap 25 års Minimum kan tre interesseorganisationer umid-succesfyldt virke på trafikulykkesområdet kan være delbart opnå medlemskab, men med mulighed fordynamo for en positiv trend i de beslægtede områder yderligere repræsentation forventes interesse og en-og visa versa.gagement og incitament for at være med, at stige be-tydeligt.Ved at lave en stærk, troværdig organisation underpolitiets ledelse bygges der videre på en dansk tradi- Mulighed for, at erhvervsorganisationer gennemtion for samarbejde mellem politimyndigheden og en medlemskab åbner for partnerskaber, øget forankringbred facetteret skare af borgere.i samfundet, øget engagement og incitament til, at
Antal ulykker med trafikant-, køretøjs- og vejfaktorer (Ulykkesfaktorer)
Trafikant og vejfaktorer64 (31%)
Kun vejfaktorer1 (‹1%)
Kun Trafikantfaktorer91 (41%)
Alle tre faktorer12 (6%)Trafikant og køretøjsfaktorer39 (19%)
være med og gøre en forskel på sikkerhedsområdet.Erhvervslivet formodes at have en stor interesse i atvise social-responsability etc.Politiet får mulighed for, at sammenkoble de fore-byggende initiativer der p.t. pågår i politiets regi,sådan borgerne, trafikanterne, misbrugerne, fartsyn-derne, lovovertræderne kan opnå en holistisk tilgangtil politiets indsats og gennem en holistisk indsats kanopnå en forbedret dialog med borgerne og dervedopnå fælles forventninger om værdigrundlag og fællesforståelse for god adfærd. Samlet set vurderes det, atforankring af Sikkerhedsråd under Kredsrådene iPolitikredsene, styrker politiets forebyggende indsats og at der være tale om væsentlige synergieffekter.
råd opnår Vejdirektoratet at kunne træde et skridt til-bage i netop denne gren af den forebyggende indsats.Politiets medvirken i nye Sikkerhedsråd øges total set. Det skal dog bemærkes, at politiet i de nu nedlagteRegionale Færdselssikkerhedsudvalg var repræsen-teret, i op til tre Regionale Færdselssikkerhedsudvalg,for at imødekomme de lidt ”skæve” administrativeVejcentergrænser. Fremover vil lederen af Færd-selspolitiet kun være repræsenteret i et udvalg.Med nye Sikkerhedsråd forankret i hver Politikreds opnås en betydelig styrkelse af den Regionale sikker-hedsindsats. Til at varetage Sikkerhedsrådenes funk-tion, nedsættes et sekretariat, som får reference direk-te til lederen af færdselspolitiet. Sekretariatet foreslåsbestå af to fuldtidsmedarbejdere.
Politiet får gjort op med skæve grænser
Vejdirektoratet følger ti år gammel strategi
Transportministeriets strategi fra 2002, som erbeskrevet i rapporten “Mobilitet der skaber værdi”har siden 2009 været Vejdirektoratets erklæredestrategi, formuleret i Resultatkontrakterne i 2009 og2010. Strategien er udformet år før kommunalrefor-mens gennemførelse, og derfor eksisterer Vejcentreog Regionale Færdselssikkerhedsudvalg ikke i stra-tegien. Den forebyggende indsats med kampagner oginformation er ikke omtalt i den ti år gamle strategi.Vejdirektoratet spiller stadig en meget vigtig rolle itrafiksikkerhedsarbejdet. Derfor er det vigtigt, atVejdirektoratet fortsætter med at være en del også afkampagne og informationsaktiviteterne.Ved at alene få observatørstatus i de nye Sikkerheds-
Økonomiske fordele og besparelsespotentiale
Ved ny organisation og samling af den kampagne oginformationsmæssige indsats på sikkerhedsområdetforventes det, at Vejdirektoratet kan spare administra-tive resurser. Et forsigtigt overslag indikerer, atVejdirektoratet ved at overdrage al kampagne og in-formations aktivitet kan spare mellem 8 og 10 års-værk, foruden de sekretariatsmedarbejdere der nuoverføres til politikredsene.Besparelserne findes dels ved at de såkaldte drifts-kampagner og natur og miljøkampagner overgår tilplanlægning, udførelse og evaluering i de nye Sik-
kerhedsråd, tillige kan driften af de såkaldte GrønnePulje Kampagner overdrages til de nye Sikkerhedsråd. De grønne Puljekampagner udgøres p.t. af en motor-cykelkampagne, en pendlerduel og en virksomheds-kampagne. De Grønne Pulje Projekter blev i øvrigt udarbejdet i Regi af de Regionale Færdselssikkerhed-sudvalg.
der hidtil er blevet anvendt, og som blev øremærkettil trafiksikkerhedskampagner og informationer vedkommunalreformens gennemførelse i 2007 i alt 33mio. kr.De oprindelige 33 årsværk blev i 2007 udmøntet som30,5 årsværk. 2 fuldtidsårsværk i hver politikreds i altårsværk fordeles ligeligt mellem de 12 politikredsetil varetagelse af formandskab, og to ordinære politi-medlemskaber.De øvrige midler blev øremærket til kampagne og in-formationsaktiviteter, hvor Rigspolitiet bestyrede endel af midlerne med de deraf følgende administrativeudfordringer. Også på dette område opnås der fordeleved en ny forankring af i politiets regi.
Troværdig afsender
Vigtigheden af et trafiksikkerhedsbudskab og et bud-skabs gennemslagskraft understreges af afsenderenslegitimitet og troværdighed mere end varierende af-sender adresser, som kræver insider kendskab for atafkode. Eksempelvis er det umiddelbart uforståelig, at en færdselssikkerhedskampagne, som skal få trafi-kanter til, at sænke farten og vise hensyn fordi ve-jarbejdere færdes på og langs vejen ikke har sammeafsender som en færdselssikkerhedskampagne, somskal få trafikanter til, at sænke farten og vise hensynfordi der bor og færdes borgere – børn, unge og gamleved og langs vejene, når afsenderne har samme post-adresse.Tilsvarende er det formålstjenstligt at hensyntagentil andre trafikanter, borgere, fodgængere, cyklister,beboere ved og langs vejene når indsatsen handlerom, at påvirke til en bedre affaldskultur og adfærdved at gøre brug af opstillede affaldsbeholdere, og atformidlingen sker fra den samme afsender. Effektenaf kampagne og informationsindsatsen optimeres,målrettes og øges når det helt overordnede budskabtræder tydelig og klart frem i hvert enkelt initiativ.Den Nye struktur kan gennemføres med de midler
Koordinationsudvalget skal inddrages
Sikkerhedsrådenes organisation og struktur drøftespå ekstraordinært koordinationsudvalgs med henblikpå, at etablere og genskabe en god samarbejdskulturhvor gensidig og rettidig information og orienteringer en ufravigelig pligt for alle parter.Det er koordinationsudvalget som formelt nedsæt-ter og beslutter omplacering af de Regionale Færd-selssikkerhedsudvalg. Kommissorium for de nye Sik-kerhedsråd tager udgangspunkt i kommissorium forde Regionale Færdselssikkerhedsudvalg og besluttesligeledes af koordinationsudvalget. Den nyligt ned-satte Havarikommission kan drage fordel af at derstadigt er et Regionalt Lokomotiv, at spænde foran trafiksikkerhedstoget. Derfor skal den nye organisa-tion nedsættes og sættes i drift snarest muligt.
Færdselslovens § 3 i kapitel 2 er færdselspolitiets grundlov og bør også være kampagne og informations-initiativtager og afsenderes grundlov:§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller for-voldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skalogså vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.Stk. 2. Særligt hensyn skal vises over for børn, skolepatruljer, ældre mennesker samt personer, der ifølgesærligt af justitsministeren fastsat kendetegn eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af omstændighederne,lider af svækket syn eller hørelse eller anden legemlig mangel eller sygdom, som er til ulempe for dem ifærdslen.Stk. 3. Det påhviler politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne at træffe foranstaltninger til atbeskytte børnene mod farerne fra den kørende færdsel på deres vej til og fra skolen.
Trafiksikkerhed...historienForebyggelse af trafiksikkerhed har stået højt på denpolitiske dagsorden, siden Færdselssikkerhedskom-missionens første handlingsplan i 1988 udkom.Amterne oprettede på anbefaling af handlingsplanenfærdselssikkerhedsudvalg, og blev ligeledes somanbefalet, lokomotiv for den færdselssikkerheds-forebyggende indsats, hvilket de var med en storgennemslagskraft frem til Amternes nedlæggelse i2006.“Vejdirektoratet får en central rolle, når direktoratetsseks nye Vejcentre skal fungere som sekretariat fordet fremtidige regionale arbejde på trafiksikkerhed-sområdet. Jeg har stor tiltro til, at Vejdirektoratet villøfte denne opgave”.en klar struktur på samarbejdsorganisationen mel-lem berørte myndigheder og interesseorganisationer,som i teorien gav friere aktionsmuligheder for samar-bejdsrelationer med de primære målgrupper, nemligtrafikanterne, som i andre sammenhænge benævnesborgere.Resultatet af organisationsændringen betød en øgn-ing i antallet af dræbte på 100 i både 2007 og 2008,hvorefter den positive udvikling i de mest alvorligetrafikulykker igen blev retableret. I 2011 blev 221mennesker dræbt i trafikken, oplyser Vejdirektorateti en pressemeddelelse.
Beskeden indsats med stort resultat
Flemming Hansen, tidligere Trafik- og Energiminister
20 års arbejde - et positivt resultat
Resultatet af Amternes indsats, som skal ses som ensamarbejdende indsats, hvor de mest markante aktør-er på færdselssikkerhed og trafikområdet samarbejdeom, at nå de mål Færdselssikkerhedskommissionenover den knap 20 årige periode, blev et særdeles mar-kant og positiv resultat. En kontinuerlig nedgang i demest alvorlige trafikulykker på de danske veje.
Amterne bidrog endvidere også med målrettede fore-byggende indsatser på Trafik og Miljø området i enkombineret årlig indsats, gennemført via Amternesfærdselssikkerhedsudvalg og sekretariater. En indsatssom på trods af det forholdsvis beskedne omfang varmed til, at påvirke resultatet af den samlede færd-selssikkerhedsmæssige indsats i gunstig retning.“Ministeren bedes i fortsættelse af kommunalrefor-men, hvor amternes koordinerende rolle på færd-selssikkerhedsområdet forsvinder, redegøre for denfremtidige struktur på færdselssikkerhedsområdet,herunder politiets deltagelse og engagement heri?”Spørgsmål stillet til justitsminister Lene Esepersen d. 23. juni 2006 af daværende trafikpolitiske ordfører Morten Bødskov
Større enheder efter amternes nedlæggelse
Ved Amternes nedlæggelse blev de Amtslige færd-selssikkerhedsudvalg samlet i større enheder og med
Mulighed for synergier
Energi og trafik, trafik og miljø, natur og trafik, erbeslægtede områder hvor samfundsdebatten alleredeser på mulige synergieffekter af målrettede indsatserkan betyde væsentlig påvirkning af holdninger ogadfærd. Denne tanke kan også forfølges i de nye sik-kerhedsråd, i bestræbelserne for, at nå målsætning omfærre dræbte og tilskadekomne i trafikken.
retariatsfunktionerne og de Regionale Færdselssikker-hedsråd medtaget i Vejdirektoratets samlede budget.Vejdirektoratet fungerer endvidere som sekretariatfor det regionale arbejde på trafiksikkerhedsområdetog varetager således opgaver i relation til kampagne-og informationsindsatser samt mindre enkeltståendeprojekter mv.Uddrag fra Finansloven for 2012 omkring almindelig virksomhed
Samarbejde med forskellige sektorer er vigtig
Problematikken med at opnå hensigtsmæssig adfærd kan og skal påvirkes fra mange forskellige vinkler.Kommunikation og information alene gennem en-sidige trafik og færdselsbudskaber er ikke længeretilstrækkelig til en fortsat effektfuld indsats, efter knap25 års kommunikation og debat med udgangspunkti færdselssikkerhedskommissionens handlingsplaner.Nye adfærdspåvirkende dialogværktøjer skal tages ibrug, og nye samarbejdspartnere skal inddrages bådefra offentlige forvaltninger og private interesseorgani-sationer, erhvervsliv, fonde, foreninger m.v.Ildfluen - en ny mådeat kombinere synlig-hed og sikkerhed.Samarbejde medsmykkefirmaetRabinovich.
Uhensigtsmæssigheder iorganisatorisk placering ved strukturreform
Med den organisatoriske ændring i 2006-07 blev snit-fladerne mellem de to statslige aktører uklare: SikkerTrafik under Justitsministeriet og Vejdirektoratet un-der Transportministeriet.Vejdirektoratets legitimitet er bundet op på Vejloven.Kampagne og Information er ikke medtaget iVejloven. Vejlovens § 10 kan i sammenhæng medVejdirektoratets øvrige værdigrundlag stille Vejdi-rektoratet i et dilemma og et interessemodsætnings-forhold, idet visse kampagne og informationsemnerog temaer kan synes uforenelige med netop Vejlovens§ 10.
Almindelige bestemmelser om vejenes administra-tionoffentlige veje i den stand, som trafikkens art ogstørrelse kræver.
Regionalstruktur - succes måles i antal dræbte§ 10. Det påhviler vejbestyrelserne at holde deresOmorganisationen til større enheder forankret i Vej-direktoratet, kan vurderes umiddelbart til, at være ensuccesfuld organisatorisk ændring.Efter en indkøringsfase hvor den gunstige trend fraAmternes tid, i en toårig periode, blev afløst af enstigning og status quo i udviklingen i den alvorligstestatistik.
Stk. 2. Vejbestyrelserne bestemmer, hvilke arbejderder skal udføres på deres veje og afholder de udgifter,der er forbundet med sikring og andre forberedendeforanstaltninger, anlæg, drift og vedligeholdelse afdisse veje, medmindre andet er bestemt.Stk. 3. En kommunal vejbestyrelse kan lade dearbejder, der er nævnt i stk. 2, udføre ved en andenvejbestyrelses foranstaltning samt afgive tilbud påarbejder, der af en anden vejbestyrelse er udbudt ilicitation. Transportministeren fastsætter nærmereregler herom.eg
Vejdirektoratet træder ud af arbejdet
Vejdirektoratet besluttede 12. januar 2012, at man ikkelængere ønsker at sekretariatsfunktion og deltagelse iRegionale Færdselssikkerhedsudvalg skal være en delaf Vejdirektoratets kerneydelser. Vejdirektoratet afly-ste med øjeblikkelig virkning alle planlagte aktiviteteri de Regionale Færdselssikkerhedsråd.
Vejdirektoratets begrundelse - besparelse
Besparelser blev angivet som begrundelse for Vejdi-rektoratets beslutning. I Finansloven for 2012 er sek-