Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 387
Offentligt
1118707_0001.png
1118707_0002.png
1118707_0003.png
1118707_0004.png
1118707_0005.png
1118707_0006.png
1118707_0007.png
1118707_0008.png
1118707_0009.png
1118707_0010.png
1118707_0011.png
Inspektion af den sikrede institutionSønderbro den 19. november 2009OPFØLGNING NR. 2Dok.nr. 12/00076-1/ATG3
2/11
Indholdsfortegnelse
Ad 3.6.Ad 5.Ad 6.Ad 7.1.Ad 8.Ad 8.1.Ad 9.
Samlet bedømmelse af de bygningsmæssige forhold .................................... 3Beskæftigelse og undervisning – lomme-/arbejdspenge ................................ 4Fritidsaktiviteter og fællesskab ........................................................................ 6Besøg .............................................................................................................. 7Euforiserende stoffer ....................................................................................... 8Medicinhåndtering ........................................................................................... 9Vold ............................................................................................................... 10
Opfølgning .................................................................................................................... 10Underretning ................................................................................................................. 11
3/11
Den 28. september 2011 afgav Folketingets Ombudsmand en opfølgningsrapport ominspektionen den 19. november 2009 af Den Socialpædagogiske døgninstitution Søn-derbro (herefter Sønderbro). I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden Sønderbroog Københavns Kommune om oplysninger mv. om nærmere angivne forhold. Om-budsmanden bad om, at disse oplysninger mv. blev sendt til ombudsmanden gennemSocialministeriet (nu Social- og Integrationsministeriet), som ombudsmanden ogsåbad om en udtalelse.
Jeg har i den anledning modtaget Københavns Kommunes brev af 12. januar 2012med bilag. Brevet er udarbejdet i samarbejde med Sønderbro. Jeg modtog kommu-nens brev af 12. januar 2012 med bilag sammen med Social- og Integrationsministeri-ets bemærkninger af 24. februar 2012 med bilag.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 3.6.

Samlet bedømmelse af de bygningsmæssige forhold

I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden Sønderbro om nærmere oplysninger omomfanget af vandindtrængning, herunder hvilke lokaler det drejede sig om, og hvilketiltag der var blevet gjort og/eller planlagdes at blive gjort for at løse problemet.
Sønderbro har oplyst, at der ved kraftig regn trænger vand ind i nogle af lokalerne påafdeling Øst. Vandindtrængningen finder primært sted i et nedlagt aktivitetsrum, enopholdsstue og et værelse. Der er – som følge af vandindtrængningen – risiko for ud-vikling af skimmelsvamp på 2. sal.
Kommunen har oplyst, at Københavns Ejendomme på deres vedligeholdelsesbudgetfor 2012 har afsat midler til udskiftning af taget på afdeling Øst. Der er dog endnu ikkefastlagt en endelig dato for, hvornår udskiftningen kan påbegyndes.
Jeg har noteret mig, at kommunen har sørget for, at problemet med vandindtrængning– og den deraf følgende risiko for udvikling af skimmelsvamp på 2. sal i afdeling Øst –på længere sigt bliver løst ved, at taget udskiftes.
4/11
I ombudsmandens rapport af 11. januar 2011 om inspektionen af Sønderbro er detgengivet, at personalet en måned før inspektionen havde taget kontakt til Arbejdstilsy-net og bl.a. anmeldt et utæt tag. Personalet havde også oplyst, at der opstår udluft-ningsproblemer, fordi vinduerne kun kan åbnes på klem. Det blev under inspektionenogså oplyst, at de bygningsmæssige forhold gør, at både personalet og de unge ofteer syge. Ombudsmanden kunne desuden ved selvsyn under inspektionen konstatere,at der var problemer med skimmelsvamp i institutionen.
Jeg må forstå, at der muligvis vil gå nogen tid endnu, inden tagudskiftningen påbe-gyndes. I lyset heraf og i lyset af oplysningerne i ombudsmandens rapport af 11. janu-ar 2011 går jeg ud fra, at Sønderbro og Københavns Kommune i videst muligt omfangvil sikre, at der – i perioden indtil taget er udskiftet – er et forsvarligt indeklima særligt iopholdsstuen og værelset på 2. sal for både personalet og de unge, også sådan at derikke udvikles skimmelsvamp i disse lokaler, inden taget udskiftes.
Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 5.

Beskæftigelse og undervisning – lomme-/arbejdspenge

I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden kommunen om at sende ombudsmandenden eller de tilsynsrapporter, som Børne- og Ungdomsforvaltningen – som ifølge detoplyste fører tilsynet med undervisningen i den interne skole på Sønderbro – har ud-arbejdet siden skolens start den 1. september 2010. Hvis der ikke var foretaget tilsyn,bad ombudsmanden kommunen om nærmere at redegøre herfor.
Kommunen har vedlagt en tilsynsrapport fra anmeldt undervisningstilsyn den 5. okto-ber 2011, som konkluderer, at undervisningen på Sønderbro ikke står mål med, hvadder almindeligvis kræves i folkeskolen. Konklusionen er i tilsynsrapporten uddybet så-ledes:”Den samlede tidsramme er tilstrækkelig, men fagrækken er stærkt mangelfuld,og vægtningen af de praktisk/musiske fag på bekostning af naturfag og humani-stiske fag er meget skæv.
Elev- og uddannelsesplanerne er utilstrækkelige i forhold til at beskrive den en-kelte elevs arbejde med de enkelte fag.
5/11
Skolens fysiske rammer, særligt faglokalerne på 1. sal, lader meget tilbage at øn-ske. Lokalerne er slidte, gangarealerne er rodede, og træværkstedet har mangleri forhold til udsugning og mulighed for aflåsning af maskiner. Endelig er der intetlokale til undervisning i faget fysik/kemi, hvilket skolen heller ikke underviser i.”Kommunen har oplyst, at der på skolen – siden oprettelsen af den nye undervisnings-afdeling – primært har været fokus på at skabe et velfungerende undervisningsmiljøfor skolens elever. Som det også er afspejlet i tilsynsrapporten, er der behov for atstyrke skolens dokumentation af, hvordan undervisningen og det pædagogiske arbej-de opfylder lovgivningen på området.
Socialforvaltningen i kommunen har sammen med Sønderbro udarbejdet en handle-plan, som skal sikre, at fagrækken og elevplaner opfylder gældende lovgivning på om-rådet. Handleplanen er vedlagt.
I handleplanen, som er udarbejdet den 1. december 2011, har Socialforvaltningenbl.a. beskrevet, at Sønderbro pr. 1. februar 2012 vil begynde at arbejde med et grund-skema, der sikrer, at der undervises i hele fagrækken kontinuerligt. I skemaet kanelevplaner fra afgivende skole tilpasses. Med henblik på at sikre, at elever, der er igang med et uddannelsesforløb, kan vende tilbage til den afgivende skole og fortsætteuddannelsen, vil der fortsat blive etableret kontakt og samarbejde med den afgivendeskole om undervisningsmateriale, elevplaner og årsplaner for de enkelte fag. Elevpla-nerne vil fremover blive justeret i forhold til mål og tiltag hver fjerde uge, ligesom elev-planerne vil blive tilført et dokumentationsafsnit i relation til timetal, opfyldelsen af fag-rækken og Fælles Mål for undervisningen i folkeskolen. Fra januar 2012 og frem modslutningen af skoleåret 2011/2012 vil Socialforvaltningen og Sønderbro arbejde medat dokumentere det faglige indhold i de enkelte fag, herunder også når der undervisespå en værkstedsorienteret og kreativ måde. Det materiale, der udarbejdes til de enkel-te fag, vil danne baggrund for undervisningen i takt med udarbejdelsen. Viften af it-støttede værktøjer vil desuden blive udvidet, sådan at der eksempelvis kan udføresvirtuelle fysikforsøg, ligesom det sikres, at der fra skoleåret 2012/2013 er en lærer, derpåbegynder linjefagsuddannelsen i fysik/kemi. Derudover udarbejdes der aktuelt et nytprojektforslag til forbedring af de fysiske rammer for Sønderbros skole, da de oprinde-lige planer ikke blev imødekommet politisk i 2011. Endelig er der rettet henvendelse tilBørne- og Ungdomsforvaltningen om, at der snarest bliver oprettet et formelt og reeltsamarbejde med PPR.
6/11
Social- og Integrationsministeriet har noteret sig, at der har været ført tilsyn med un-dervisningen på Sønderbro, og at tilsynet har vurderet, at undervisningen på institutio-nen ikke står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Social- og Inte-grationsministeriet har vurderet, at tilbagemeldingen fra Københavns Kommune oghandleplanen for skolen på Sønderbro viser, at undervisningen på Sønderbro er ble-vet væsentligt forbedret, ligesom det er positivt, at der samarbejdes med de ungestidligere eller nuværende skoler og Ungdommens Uddannelsesvejledning i Køben-havn, samt at der arbejdes på et formelt og reelt samarbejde med PPR.
Jeg har ligeledes noteret mig, at Københavns Kommune og Sønderbro har iværksaten række tiltag, der skal forbedre undervisningen på Sønderbro og sikre, at undervis-ningen kommer til at stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.Jeg går ud fra, at både Sønderbro og Københavns Kommune – indtil undervisningenpå Sønderbro vurderes at stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen –fortsat vil have fokus på at forbedre undervisningen og forfølge de mål, der er beskre-vet i handleplanen.
Ombudsmanden bad i opfølgningsrapporten desuden om at modtage en kopi af det afSocialministeriet (nu Social- og Integrationsministeriet) omtalte brev af 22. oktober2010 fra Undervisningsministeriet til de regionsråd og kommunalbestyrelser, der drivereller fører tilsyn med de sikrede institutioner.
Social- og Integrationsministeriet har vedlagt en kopi af brevet.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette spørgsmål.

Ad 6.

Fritidsaktiviteter og fællesskab

I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden om Københavns Kommunes bemærknin-ger til Sønderbros oplysninger om behovet for at forbedre de unges beskæftigelses-og fritidsaktiviteter. Ombudsmanden bad kommunen om at komme ind på, hvilke mu-ligheder (inden for de bygningsmæssige rammer) der er for at forbedre de unges be-skæftigelses- og fritidsaktiviteter.
7/11
Kommunen har oplyst, at Sønderbro siden august 2011 har været tilknyttet et idræts-projekt, hvor de unge ca. 2 gange om ugen deltager i motions- og styrketræningsøvel-ser med ekstern pædagogisk instruktør. Der har foreløbigt været tilknyttet 10 af deanbragte unge i projektet. Socialforvaltningen vil arbejde for, at de unge kan deltage ilignende projekter.
Kommunen har desuden oplyst, at Københavns Ejendomme har afsat en pulje til lø-bende renovering af Sundholm, hvor Sønderbro er placeret. Socialforvaltningen vilarbejde for, at disse midler kan komme i spil i forhold til en forbedring af de bygnings-mæssige rammer, således at disse i højere grad understøtter de unges beskæftigel-ses- og fritidsaktiviteter.
Jeg har noteret mig, at de unges muligheder for fysisk udfoldelse konkret er blevetudvidet i form af idrætsprojektet, ligesom jeg har noteret mig, at kommunen fremoverbåde vil arbejde for, at de unge kan deltage i lignende projekter, og at de bygnings-mæssige rammer forbedres, så de understøtter de unges beskæftigelses- og fritidsak-tiviteter.
Jeg foretager mig på den baggrund ikke mere vedrørende dette spørgsmål.

Ad 7.1.

Besøg

I opfølgningsrapporten noterede ombudsmanden sig, at kommunen ville sørge for, atforvaltningslovens regler i fremtiden ville blive overholdt i forbindelse med afslag påbesøg. Ombudsmanden gik ud fra, at kommunen havde fulgt op på dette over forSønderbro.
Kommunen har oplyst, at Socialforvaltningen på baggrund af ombudsmandens in-spektion af Sønderbro har været i dialog med Sønderbro for at sikre, at institutionenfremadrettet overholder de forvaltningsretlige bestemmelser i forbindelse med afslagpå besøg (fremmødeforbud).
Sønderbro følger nu en praksis, hvor en besøgende til en ung og den unge selv i for-bindelse med et mundtligt fremmødeforbud får tilbud om en skriftlig, begrundet afgø-relse. Kommunen har bemærket, at Sønderbro ikke siden udgangen af 2009 har truf-fet nogen afgørelser om fremmødeforbud.
Jeg har noteret mig det oplyste.
8/11

Ad 8.

Euforiserende stoffer

Som ombudsmanden havde forstået kommunens oplysninger – som er gengivet i op-følgningsrapporten af 28. september 2011 – så havde Sønderbro ændret sin praksisfor, hvornår medarbejderne selv foretager undersøgelser af de unges værelser, sådanat det ikke længere kun skete, hvis institutionen ikke kunne få fat i politiet. For en godordens skyld bad ombudsmanden Sønderbro om at bekræfte dette. Ombudsmandenbad samtidig Sønderbro om at oplyse, om institutionen fortsat af pædagogiske grundehavde fravalgt at foretage personundersøgelser af de unge på Sønderbro. Ombuds-manden bad også Sønderbro om at oplyse, om Sønderbro generelt havde oplevet etfald i indsmuglingen og hashrygningen blandt de unge.
Sønderbro har bekræftet, at institutionen har ændret praksis sådan, at personalet vedmistanke om ulovlige stoffer selv foretager både personundersøgelser og undersøgel-ser af værelserne. Sønderbro har oplyst, at det imidlertid ikke er indtrykket, at ind-smugling og hashrygning er faldet.
Jeg har noteret mig det oplyste. Idet jeg går ud fra, at Sønderbro og KøbenhavnsKommune fremover vil være opmærksom på tiltag, der kan få indsmuglingen og hash-rygningen blandt de unge til at falde, foretager jeg mig ikke mere vedrørende dettespørgsmål.
I lyset af kommunens oplysninger om, at der ”enkelte gange konfiskeres hash i forbin-delse med ransagning af et eller flere værelser”, bad ombudsmanden Sønderbro omat oplyse nærmere om, hvad institutionen gør med hash, der findes hos de unge. Om-budsmanden henviste til, at institutionens leder eller den, der bemyndiges til det, kantræffe afgørelse om tilbageholdelse af effekter, der findes i barnets eller den ungesbesiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn (§27 i magtanvendelsesbekendtgørelsen). Magtanvendelsesbekendtgørelsen indehol-der ikke regler om konfiskation af de effekter, der findes i forbindelse med en under-søgelse.
I det omfang, der var udarbejdet skriftlige retningslinjer på området, bad ombudsman-den om at modtage en kopi heraf, eventuelt i form af en kopi af referatet fra Sønder-bros møde med Københavns Politi – forudsat at der var udarbejdet et referat fra mø-det.
9/11
Kommunen har oplyst, at Socialforvaltningen netop har udarbejdet retningslinjer for”konfiskation” af hash og våben. Det fremgår af retningslinjerne, at hvis en person-eller værelsesundersøgelse resulterer i ”beslaglæggelse” af hash, afleveres dette tilen afdelingsleder. Afdelingslederen har herefter ansvaret for, at det ”konfiskerede”hash bliver afleveret til politiet. Kommunen har vedlagt en kopi af retningslinjerne.
Kommunen har oplyst, at der ikke er udarbejdet et referat af Sønderbros møde medpolitiet. Socialforvaltningen er gået i dialog med Sønderbro for at sikre, at Sønderbrofremadrettet udarbejder referater af møder med eksterne samarbejdspartnere.
Endelig har kommunen oplyst, at det er centralt, at alle medarbejdere i forvaltningensinstitutionscentre, herunder også Sønderbro, er bekendte med og kan agere i over-ensstemmelse med magtanvendelsesbekendtgørelsen. Dette sikres gennem under-visning og grundig oplæring af nye medarbejdere.
Social- og Integrationsministeriet har bemærket, at ministeriet finder det positivt, at derer udarbejdet retningslinjer vedrørende ”konfiskation” af euforiserende stoffer og vå-ben samt overlevering af disse. Ministeriet har ingen bemærkninger til retningslinjerne.
Som nævnt ovenfor er der ikke hjemmel i magtanvendelsesbekendtgørelsen til at kon-fiskere effekter, der findes i den unges besiddelse. Jeg har forstået, at KøbenhavnsKommune med retningslinjerne har fastsat regler for, hvordan hash, der findes i for-bindelse med person- eller værelsesundersøgelser, skal inddrages fra den unge ogoverdrages til politiet. Jeg går ud fra, at Københavns Kommune vil rette betegnelsernei retningslinjerne, så retningslinjerne stemmer overens med magtanvendelsesbe-kendtgørelsen. Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

Ad 8.1.

Medicinhåndtering

I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden Sønderbro om at oplyse, om Sønderbromodtager en kvittering fra apoteket, når restmedicin afleveres.
Sønderbro har oplyst, at personalet modtager en kvittering, når der afleveres restme-dicin på apoteket.
Jeg har noteret mig det oplyste.
10/11

Ad 9.

Vold

I opfølgningsrapporten bad ombudsmanden Sønderbro om at oplyse, om Sønderbro –på baggrund af de forskellige tiltag, der er gjort – har oplevet et fald i antallet af røm-ninger.
Sønderbro har oplyst, at institutionen har oplevet et mindre fald i antallet af rømninger.I år er 6 unge rømmet fra institutionen. Af de unge, som i år er indskrevet på Sønder-bro, ses en overrepræsentation i andelen af uledsagede flygtninge. Det er Sønderbrosopfattelse, at særligt denne gruppe er rømningstruede, hvis de får en udvisningsdom.For at forebygge denne type rømninger sætter Sønderbro i disse sager ekstra perso-naleressourcer ind på afdelingen.
Social- og Integrationsministeriet har noteret sig, at der har været et mindre fald i an-tallet af rømninger, og at der sættes målrettet ind for at nedbringe antallet yderligere.Jeg går ud fra at ”I år” sigter til 2011. Med denne bemærkning har jeg noteret mig detoplyste.
For en god ordens skyld bad ombudsmanden Socialministeriet (nu Social- og Integra-tionsministeriet) om at bekræfte, at det var den vejledning om magtanvendelse overfor børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, som Socialministeriet havde udar-bejdet i 2011, som Socialministeriet havde henvist til.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at ministeriet har udarbejdet en foreløbigvejledning, som kan findes på Socialstyrelsens (tidligere Servicestyrelsens) hjemme-side (www.servicestyrelsen.dk/omsorgogmagt /filer/vejledningen). Vejledningen er påhjemmesiden suppleret med praktiske eksempler/dilemmaer. Vejledningen er efterføl-gende blevet udvidet til også at omfatte de særlige problemstillinger, der vedrørerbørn og unge med psykisk og fysisk nedsat funktionsevne. Den endelige vejledningforventes at blive offentliggjort i Ministerialtidende i foråret 2012.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Opfølgning

Jeg anser nu sagen om inspektionen af Sønderbro for afsluttet.
11/11

Underretning

Denne rapport sendes til Sønderbro, Københavns Kommune, Folketingets Retsud-valg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, stk. 7, Social- og Integrationsministerietog de unge i institutionen.
København, den03-05-2012