Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1032553_0001.png

Kommunalt fastsatte regler for cyklister, der afviger fra Færdselsloven

For nogen tid siden læste jeg i Berlingeren, at Kbh. Kommune overvejede at indføre regler forcykling i kommunen for: 1. Højresving i visse lysregulerede kryds og 2. Tilladelse til at cykle ibegge retninger på visse cyklestier.Jeg var ikke klar over, at en kommune kunne indføre særskilte regler, der afviger fra Færdselsloven.Jeg mener, det er en uskik, for hvordan skal vi reagere som bilister, der kører igennem flerekommuner, der kan have fastsat forskellige regler? Hvor kan vi orientere os herom undervejs ibilen?Ad 1. har jeg ikke så meget imod, hvis bare det er i lyskryds, hvor man cykler fra cyklesti tilcyklesti og med vigepligt for fodgængere og for cykler fra venstre. men hvis man for dissecyklestier også indføre cykling i begge retninger, vil det blive rent kaos.Ad 2. er jeg meget modstander af ud fra egen oplevelse på Øster Farimagsgade, hvor jeg kom fraSølvtorvet i retning mod Dag H’s alle. Jeg skulle svinge til venstre ned ad en af Kartoffelrækkerne(Abildgaardsgade) , og på dette vejstykke er der altid tæt med parkerede biler. Jeg svinger lidt t.v.,men holder tilbage for en cyklist der kommer imod mig på cyklestien med kørsel i den rigtigeretning. Da cyklisten passerer, kører jeg videre t.v., men opdager en cyklist, der kører i den galeretning i pæn fart. Jeg stopper, og cyklisten passerer med råb og en ”finger” ad mig. Min pludseligeopbremsning kommer til at genere en bilist bag mig. Vi støder ikke ind i hinanden, men det er tætpå. Han løber op til mig og skælder ud, løber tilbage igen, og så kører vi begge.Det var to gange ”meget tæt på”!Nu kan jeg godt se, at cykle-”kulturen” i Kbh. og andre større byer er i næsten total opløsning. Jegvil mene, at der skal gælde ens regler, og at Politiet skal skride ind alt det de magter. Cykling påfortove er nu også ganske almindeligt for personer i alle aldre og af begge køn. Cykling iforgængerovergange er også ganske almindelig, fordi cyklisten herved ”spare” en �-del tur i enrundkørsel. O.s.v..