Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1032489_0001.png
1032489_0002.png
1032489_0003.png
1032489_0004.png
1032489_0005.png
1032489_0006.png
1032489_0007.png
1032489_0008.png
1032489_0009.png
1032489_0010.png
1032489_0011.png
1032489_0012.png
1032489_0013.png
Den 14. oktober 2011
Inspektion af det socialpsykiatriskebotilbud Skovsbovejden 3. december 2009OPFØLGNINGJ.nr. 2009-3790-062/CBR
1/12
Indholdsfortegnelse
4.
Beboerne ......................................................................................................... 2Medicininstruks mv. ......................................................................................... 2Psykiatrisk tilsyn .............................................................................................. 4
4.2.1.4.2.2.
4.3. Beskæftigelse .................................................................................................. 54.4. Forplejning ....................................................................................................... 74.7. Alkohol og euforiserende stoffer ...................................................................... 75.
Magtanvendelse og lukkede døre ................................................................... 7
5.1. Lukkede døre og frisk luft ................................................................................ 75.4. Modtagne registreringer .................................................................................. 86.1.Normeringer og sammensætning. ................................................................... 96.2. Vikarer og sygdom ........................................................................................... 97.1. Svendborg Kommunes generelle tilsynskoncept .......................................... 107.2. Konkrete tilsyn på Skovsbovej ....................................................................... 11Opfølgning .................................................................................................................... 12Underretning ................................................................................................................. 12
2/12
Den 25. maj 2011 afgav jeg endelig rapport om min inspektion den 3. december 2009af det socialpsykiatriske botilbud Skovsbovej. I rapporten bad jeg om oplysninger mv.om nærmere angivne forhold.
Jeg har herefter modtaget en udtalelse med e-mail den 16. august 2011 med bilaghvori det oplyses at Svendborg Kommune har gennemlæst materialet og efter drøftel-se med botilbuddet på Skovsbovej besvaret spørgsmålene.
Jeg skal herefter meddele følgende:

4.

Beboerne

I rapporten antog jeg at der også kan være udenlandske statsborgere på Skovsbovej,og at alle beboere taler og forstår dansk i et omfang så de fungerer i hverdagen ogbl.a. forstår de regler og politiker – udarbejdet på dansk – der gælder for beboere påSkovsbovej.
Svendborg Kommune har i udtalelsen af 16. august 2011 oplyst at der kan bo uden-landske statsborgere på Skovsbovej, og at alle beboere taler og forstår dansk i et om-fang så hverdagen kan hænge sammen. Det kan dog være nødvendigt for Skovsbovejindimellem at bruge tolk, f.eks. til møder hvor borgerens handleplan skal tages op.
Jeg har noteret mig det oplyste.

4.2.1.

Medicininstruks mv.

I rapporten gik jeg ud fra at ledelsen på Skovsbovej umiddelbart efter inspektionenindskærpede over for personalet at beboernes journaler skal opbevares i et aflåstskab.
Svendborg Kommune har i udtalelsen oplyst at fra 1. januar 2011 er alle beboerjour-naler elektroniske, og at de gamle papirjournaler opbevares i et aflåst skab på et aflåstkontor.
3/12
Jeg har noteret mig det oplyste.
Af den medicininstruks fra september 2008 som jeg modtog før inspektionen, fremgårdet om bortskaffelse af medicin at medicin kan sendes til destruktion på apoteket, ogat returmedicin til apoteket anbringes i ”medicinkassen”.
Som nævnt i rapporten har jeg i forbindelse med inspektioner flere gange udtalt atbotilbud efter min opfattelse – for bl.a. at undgå eventuel tvivl om hvad der sker medrestmedicin og heraf følgende uberettigede mistanker – bør sikre sig en kvittering fraapoteket, eventuelt blot i form af et stempel.
På den baggrund blev spørgsmålet om proceduren i forhold til restmedicin drøftet un-der inspektionen. Jeg anbefalede under inspektionen at Skovsbovej burde forsøge atindføre en procedure med kvittering fra apoteket for restmedicin.
Jeg bad om underretning om hvad min anbefaling ville give anledning til.
Svendborg Kommune har i udtalelsen oplyst at Skovsbovej ikke har indført en proce-dure med kvittering fra apoteket i forhold til restmedicin. Kommunen oplyser videre atder er rettet henvendelse til Svendborg Apotek for at høre om apoteket har aftalermed andre botilbud om kvittering for restmedicin hvilket apoteket ikke har. Apoteket vilikke indgå en sådan aftale med kommunen da den er for tidskrævende. SvendborgKommune har oplyst at det overvejes om der skal indføres en procedure der sikrer deinvolverede medarbejdere.
Inden jeg eventuelt foretager mig videre på dette punkt, beder jeg om underretning omresultatet af de ovennævnte overvejelser.
I rapporten bad jeg også om oplysninger om hvad ”medicinkassen” omtalt i instruksener, herunder om der er tale om en aflåst kasse, og hvem der har adgang/nøgler tildenne.
Svendborg Kommune har i udtalelsen oplyst at Skovsbovej har en medicinkasse ihvert hus. Det er en aflåst kasse, og nøglen opbevares i det aflåste medicinskab.Kommunen har endvidere oplyst at Svendborg Apotek også har en nøgle, og at detudelukkende er personale med medicinbemyndigelse der har adgang til medicinska-bet og til den aflåste medicinkasse.
4/12
Jeg har noteret mig det oplyste.

4.2.2.

Psykiatrisk tilsyn

Skovsbovej har en psykiatrisk lægekonsulent som kommer 4 timer om ugen og efterbehov. Konsulenten varetager behandlingen af 31 beboere.
Under inspektionen og i min endelige rapport indgik spørgsmålet om et løbende psy-kiatrisk tilsyn – det vil sige tilsyn med beboeren når der ikke umiddelbart er et konkretbehov for det.
Jeg henviste til rapport om inspektion den 14. juni 2007 af Socialpsykiatrisk BoformVisborggaard. Af rapporten fremgår bl.a. følgende:
”For at sikre en optimal lægelig behandling og deraf følgende trivsel for den en-kelte, herunder for at undgå fejlmedicinering eller i værste fald at nogen "glem-mes", er det en sikkerhed med psykiatriske tilsynsbesøg der ikke alene – eller ividt omfang – er afhængigt af personalets iagttagelser. Jeg har noteret mig at derer en fast aftale om psykiatrisk tilsyn 2 timer om måneden, og at det efter ledel-sens opfattelse er tilstrækkeligt. Jeg har ikke forudsætninger for at vurdere beho-vet for psykiatriske tilsyn nærmere, men som jeg tilkendegav under inspektionen,forekommer 2 timers psykiatrisk tilsyn om måneden til 46 patienter der alle harpsykiske lidelser, mig umiddelbart at være meget lidt.
Selv om ledelsen har givet udtryk for at behovet for tilsyn kan dækkes med 2 ti-mer om måneden, beder jeg derfor om regionens bemærkninger til omfanget afdet psykiatriske tilsyn. Jeg beder i den forbindelse regionen om at oplyse om om-fanget af tilsyn på regionens øvrige socialpsykiatriske boformer”.
Jeg bad i rapporten om at få oplyst om det tildelte antal timer ansås for tilstrækkeligt tilat imødekomme behovet for psykiatrisk tilsyn på Skovsbovej.
Endvidere bad jeg om eventuelle yderligere bemærkninger til det psykiatriske tilsyn påSkovsbovej.
Svendborg Kommune har i udtalelsen oplyst at kommunen ikke har psykiatriske tilsyn.Kommunen har endvidere oplyst at Skovsbovej i 2011 har haft tilsyn fra embedslæ-gerne via Sundhedsstyrelsen. Kommunen skriver videre at rapporten som Skovsbovej
5/12
skrev, og den endelige rapport fra embedslægeinstitutionen, er sendt med kommu-nens udtalelse til mig.
Jeg har modtaget rapporten af 14. januar 2011 som Skovsbovej har udarbejdet til em-bedslægerne. Den endelige rapport fra embedslægeinstitutionen har jeg ikke fået, ogden beder jeg om at modtage.
Svendborg Kommune har i udtalelsen af 16. august 2011 oplyst at der ikke er et psy-kiatrisk tilsyn.
Samtidig har jeg fra Skovsbovejs redegørelse af 14. januar 2011 (s. 5) til embedslæ-gerne noteret mig at en speciellægekonsulent i 2009 og 2010 udarbejdede ”en statuspå alle beboere”.
Jeg forstår umiddelbart at denne ”status” er en form for løbende psykiatrisk tilsyn medde enkelte beboere der er udført uafhængigt af embedslægernes henvendelse vedrø-rende perioden fra 1. januar 2009 til den 30. juni 2009. Jeg forstår endvidere at ensådan ”status” foretages løbende, f.eks. årligt. Dette beder jeg Svendborg Kommuneom bemærkninger til.
Jeg gentager mit spørgsmål om timeantallet for den psykiatriske konsulent anses fortilstrækkeligt.

4.3.

Beskæftigelse

Jeg gik i min rapport ud fra at der i fornødent omfang er personale på Skovsbovej derkan vejlede om brugen af motionsudstyr sådan at skader undgås.
Svendborg Kommune har bekræftet min antagelse og oplyst at Skovsbovej har med-arbejdere der er i stand til at rådgive de beboere der måtte ønske at træne med moti-onsredskaberne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Under inspektionen oplyste Skovsbovej bl.a. at 7 beboere på inspektionstidspunktetvar tilknyttet et beskyttet værksted i Kværndrup (”Montagen”).
6/12
Jeg gik i den endelige rapport ud fra at beboere på Skovsbovej – ud over arbejde i”Montagen” – også har mulighed for at deltage i individuelle tilbud mv. uden for botil-buddet, f.eks. undervisning på Voksen Uddannelsescenter (VUC) eller lignende.
Svendborg Kommune har bekræftet min antagelse og oplyst at alle beboere påSkovsbovej har mulighed for at deltage i aktivitets- og samværstilbud som kommunenråder over. Kommunen har endvidere oplyst at der er et fint samarbejde med VUC ogCSV hvor enkelte beboere f.eks modtager individuel it-undervisning.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Under inspektionen blev det oplyst at Skovsbovej ikke arrangerer længere ferieture.Tidligere havde man haft længere ferieture over flere hverdage (mandag til fredag),men der var opstået uenighed mellem ledelse og personale om aflønningen, herundertillæg. Personalet ønskede efter det oplyste løn for 16 timer (i stedet for 8 timer) samtfri dagen før og efter en længere rejse.
Jeg bad i den endelige rapport om oplysninger om hvorvidt problemet nu var løst så-ledes at der kan arrangeres længere ferieture for beboerne.
I forlængelse heraf bad jeg om oplysninger om hvorvidt Skovsbovej hjælper beboere,der har behov for det, med at spare op til sådanne eventuelle længere ferieture.
Svendborg Kommune har oplyst at der ikke er etableret længere ferieture for beboer-ne. Kommunen er ved at gennemgå de lokalaftaler som Skovsbovej indgik da det varet regionalt tilbud, med de lokalaftaler som de faglige organisationer har lavet medkommunen. Kommunen mener det er sandsynligt at nogle af de tidligere lokalaftalervil blive opsagt.
Kommunen har endvidere oplyst at kontaktpersonerne støtter de beboere der ønskerat spare op til eksempelvis ferieture. Det kan dreje sig om at hjælpe beboeren til at gåi banken og få oprettet en opsparingskonto til formålet.
Jeg beder om underretning om resultatet af gennemgangen af lokalaftalerne.
Jeg har noteret mig det oplyste om opsparing til eksempelvis ferieture mv.
7/12

4.4.

Forplejning

Jeg gik ud fra at personalet på Skovsbovej rådgiver beboerne om deres valg i forbin-delse med forbrug af slik, sodavand og cigaretter, og at der – som Skovsbovej bl.a.oplyste om i forhold til en beboers rygning – kan laves aftaler med beboerne om ad-ministration af sådant forbrug.
Kommunen har i udtalelsen oplyst at personalet på Skovsbovej er i stand til at vejledebeboerne om sundhed, herunder hensigtsmæssig kost, rygning, alkohol, motion m.m.,og at Skovsbovej i sjældne tilfælde, hvis det er nødvendigt, kan lave aftale med enbeboer om at personalet styrer rygning eller spisning.
Jeg foretager mig ikke mere vedrørende dette punkt.

4.7.

Alkohol og euforiserende stoffer

Jeg forstod at botilbuddet er opmærksom på eventuelle misbrugsproblemer på Skovs-bovej, og jeg gik i min endelige rapport ud fra at der ydes støtte, vejledning og be-handling.
Jeg anbefalede Svendborg Kommune at overveje at tage spørgsmålet om misbrug afalkohol og stoffer med i tilsynsmanualen.
Svendborg Kommune har i udtalelsen oplyst at personalet er opmærksom på eventu-elle misbrugsproblematikker og kan vejede beboerne i fornødent omfang. Derudoversamarbejdes der med misbrugsbehandlingen i Svendborg Kommune når en beboerhar brug for det.
Jeg har noteret mig det oplyste. Imidlertid har kommunen ikke forholdt sig til min anbe-faling om at tage spørgsmålet om misbrug af alkohol og stoffer med i tilsynsmanualen.Jeg beder om Svendborg Kommunes bemærkninger hertil.

5.

5.1.

Magtanvendelse og lukkede døre

Lukkede døre og frisk luft

Jeg gik i min endelige rapport ud fra at beboerne på Skovsbovej kan lukke sig ud gen-nem yderdørene hvis de ønsker det.
Kommunen har bekræftet min antagelse.
8/12

5.4.

Modtagne registreringer

I min rapport gennemgik jeg bl.a. en sag om magtanvendelse den 9. november 2007.
Uanset at jeg ikke kunne se i hvilket omfang der var tale om en tilbagevendende situa-tion (jf. indberetningen om personalets kendskab til tidligere lignende situationer), badjeg botilbuddet om at oplyse om botilbuddet havde overvejet at ansøge om en god-kendelse efter den tidligere bestemmelse i § 126, stk. 2, i serviceloven (nu § 126 a iserviceloven om hygiejne-situationer).
Kommunen har i udtalelsen oplyst at Skovsbovej ikke har ansøgt om godkendelseefter § 126 i serviceloven (hygiejne-situationer) da der ikke har været tale om gentag-ne eller tilbagevendende situationer.
Baggrunden for mit spørgsmål var indberetningens oplysninger om ”personaletskendskab til tidligere lignende situationer”.
Jeg foretager mig ikke mere på dette punkt.
I min rapport oplyste jeg at der i ingen af de sager som jeg fik, er svaret på de fortryktespørgsmål om tidligere foranstaltninger efter servicelovens §§ 125, 127 og 128 overfor den pågældende borger.
Jeg antog at de fortrykte spørgsmål i skemaerne normalt udfyldes, og at der i dissesager er tale om enkeltstående fejl.
Herefter skrev jeg at i 2 af sagerne er feltet til borgerens bemærkninger udfyldt, og at iden sidste sag er feltet ikke udfyldt, og jeg anbefalede at Skovsbovej tilføjede en kortbemærkning i feltet til borgerens bemærkninger i tilfælde af at der ingen kommentarerer.
Kommunen har i udtalelsen oplyst at Skovsbovej har retningslinjer for magtanvendel-se, og at registreringer laves straks eller senest dagen efter episoden som førte tilmagtanvendelsen. Alle felter i skemaet udfyldes og Skovsbovej noterer hvis beboerenikke har kommentarer eller hvis det ikke har været muligt at indhente beboerens be-skrivelse.
Jeg har noteret mig det oplyste.
9/12

6.1.

Normeringer og sammensætning.

Ledelsen oplyste under inspektionen at der ikke tidligere havde været rekrutterings-problemer, men at der var oplevet nogle i 2009. I rapporten bad jeg om at få oplyst omder aktuelt er rekrutteringsproblemer.
Kommunen har oplyst at der aktuelt ikke er rekrutteringsproblemer.
Jeg har noteret mig det oplyste.

6.2.

Vikarer og sygdom

I rapporten bad jeg – på baggrund af en tilsynsrapport af 2. november 2009 – om op-lysninger om hvad ”introforløbet” (for vikarer) indebar.
Kommunen har oplyst at introduktionsforløbet for timelønnede vikarer består af 5 in-troduktionsdage hvor man kommer rundt i alle huse. Forløbet er struktureret og er be-skrevet i en håndbog og en medfølgende tjekliste og består overordnet af introduktiontil organisationen, det enkelte hus, beboerne, opgaver og ansvarsområder samt do-kumentation.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad også om oplysninger om hvorvidt der er fastsat overordnede retningslinjer forhvilke krav der kan stilles til vikarpersonale, herunder om de får kursus i førstehjælp.
Kommunen har i udtalelsen oplyst at vikarpersonale skal have en relevant grundud-dannelse som eksempelvis sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, pædagogeller ergoterapeut. I enkelte tilfælde ansættes timelønnede vikarer der er under ud-dannelse til de nævnte fag, og som har været i praktik på Skovsbovej. Kommunen harendvidere oplyst at der ikke stilles krav om førstehjælpskursus.
Jeg går ud fra at der på vagter altid er personer til stede der kan førstehjælp, f.eks. påbaggrund af deres uddannelse som f.eks. sygeplejerske. Endvidere beder jeg kom-munen overveje om der er behov for kurser i førstehjælp for personer der eventueltikke (endnu) måtte have et sådant kursus.
10/12

7.1.

Svendborg Kommunes generelle tilsynskoncept

Ansvaret for og tilsynet med botilbuddet Skovsbovej overgik den 1. januar 2010 fraRegion Syddanmark til Svendborg Kommune.
Svendborg Kommune har udarbejdet et tilsynskoncept af 11. november 2009 (”Tilsynmed sociale tilbud i Svendborg Kommune – døgntilbud”). Skovsbovej er ikke nævnt inotatet der opremser 6 institutioner som er omfattet af proceduren/tilsynskonceptet af11. november 2009. Jeg modtog konceptet i forbindelse med inspektionen af Skovs-bovej, og jeg gik derfor ud fra at Skovsbovej også (helt eller delvist) er omfattet afkonceptet.
I e-mail af 23. november 2009 blev det oplyst at antallet af årlige tilsyn ændres pr. 1.januar 2010.
Jeg bad kommunen præcisere hvad ændringen pr. 1. januar 2010 indebar i forhold tilantallet af og typen af tilsyn.
Svendborg Kommune har i udtalelsen bl.a. oplyst følgende:
”Tilsyn foregår (…) sådan at:Antallet af ordinære tilsyn ændres ikke, men antallet af uanmeldte tilsyn forøgesgenerelt i Svendborg Kommune hvilket også får indvirkning på Skovsbovej 111.Tilsynet bliver et dialogbaseret tilsyn med fokus på kontrolaspektet der skal sikre,at tilbuddene overholder gældende lovgivning, og at tilbuddet det enkelte sted er ioverensstemmelse med det grundlag, kommunalbestyrelsen har vedtaget medhensyn til målgruppe, indsats, ledelse og økonomi.
Kvalitetsaspektet – der skal sikre, at botilbuddet anvender gode faglige standar-der i dets ydelser og opgaveløsning. Målet er at sikre, at der fastholdes en basis-kvalitet, der lever op til det udmeldte serviceniveau. Den faglige kvalitet i tilbuddetvurderes gennem borgernes og de pårørendes oplevelser af tilbuddets opgave-løsning.”
Jeg har noteret mig det oplyste.
I rapporten forstod jeg – i forlængelse af bemærkningerne om tilsynskonceptet – at etprivat firma Revas ApS deltager i tilsynsvirksomheden hvilket fremgik af en påtegningpå tilsynskonceptet af 11. november 2009. Jeg gik derfor ud fra at Revas ApS, helt
11/12
eller delvist, udfører selve tilsynsbesøgene på kommunens ansvar. Jeg bad om atmodtage eventuelle skriftlige retningslinjer herom.
Kommunen har oplyst der er indgået en samarbejdsaftale med Revas ApS for perio-den 2011-2012 som omfatter den kommunale tilsynsforpligtelse der består af årligeanmeldte tilsyn. Kommunen vedlagde samtidig samarbejdsaftalen.
Jeg har noteret mig det oplyste.

7.2.

Konkrete tilsyn på Skovsbovej

I min rapport af 25. maj 2011 indgik det at der primo marts 2011 kun forelå tilsynsrap-port af 11. november 2009 og rapport fra et uanmeldt tilsyn i april 2009.
Jeg fik i e-mail af 9. maj 2011 fra Skovsbovej oplyst at der har været foretaget et an-meldt tilsyn i marts 2010 og et uanmeldt tilsyn i november 2010, og at tilsynsrappor-terne endnu ikke var lagt på hjemmesiden.
Rapporten af 2. november 2009 om et uanmeldt tilsyn foretaget af Region Syddan-mark den 28. oktober 2009 modtog jeg med e-mail af 4. december 2009 fra botilbud-det.
Da de to ovennævnte tilsyn foretaget i marts og november 2010 primo maj 2011 end-nu ikke var offentliggjort på hjemmesiden, bad jeg i rapporten Svendborg Kommuneom oplysninger om baggrunden herfor.
Kommunen har i udtalelsen af 16. august 2011 oplyst at rapporterne ikke er blevetoffentliggjort da afdelingens side har været under opbygning, og at rapporterne vilfremgå af kommunens hjemmeside i 3. kvartal 2011.
Jeg beder om underretning om offentliggørelsen af tilsynsrapporterne.
12/12

Opfølgning

Som det fremgår af de enkelte punkter ovenfor, har jeg bedt botilbuddet Skovsbovejog Svendborg Kommune om nærmere oplysninger mv. om forskellige forhold.
Jeg beder om at oplysningerne mv. fra Skovsbovej sendes gennem Svendborg Kom-mune for at kommunen kan få lejlighed til at kommentere det som Skovsbovej anfører.

Underretning

Denne rapport sendes til Skovsbovej, Svendborg Kommune, Folketingets Retsudvalgog Skovsbovejs beboere og pårørende.
Lennart FrandsenInspektionschef