
P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2011

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

01
2.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:R

os
en

da
hl

s
Sc

hu
ltz

gr
af

is
k.

Retsudvalget 2011-12
REU alm. del Bilag 331
Offentligt



Udgivet af Pressenævnet, København, marts 2012
Layout: KONTRAST design 3333 9656
Tryk: Rosendahls Schultz grafisk
ISBN-nr: 987-87-993029-5-6
ISSN-nr: 0908-679X

ISBN-nr (webudgaven): 987-87-993029-6-3



P R E S S E N Æ V N E T S Å R S B E R E T N I N G 2 0 1 1

I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved årsberetning til justitsministeren.
Årsberetningen offentliggøres.

Indhold:

A: Nævnets virke, s. 5
1 Sagsantal og sagsbehandlingstid, s. 5
2 Fælleseuropæisk møde, s. 5
3 Udenlandsk sendetilladelse - Ofcom, s. 6
4 Ny server = nye sagsnumre, s. 7

B: Nævnets medlemmer og sekretariat, s. 8

C: Statistik, s. 10
1 Antal sager, s. 12
2 Realitetsafgørelser fordelt på sagstype, s. 12
3 Sagsfordeling efter afgørelsesmåde, s. 13
4 Resultat af realitetskendelser, s. 13
5 Kendelser om presseetik, s. 14
6 Kendelser om genmæle, s. 16
7 Afsagte formalitetskendelser, hævede og henlagte sager, s. 17
8 Sagsbehandlingstid, realitetskendelser, s. 18
9 Sagsbehandlingstid, formalitetskendelser, s. 18
10 Statistik over klagernes baggrund, s. 19

D: Nævnets praksis, s. 20
1 Principielle spørgsmål, s. 20
1.1 Facebook - Folketingets Ombudsmand, s. 20
1.2 Offentliggørelse i skrevne medier, herunder magasiner, s. 21
1.3 Mediernes interne klageorganer, s. 23

2 Resumé af væsentlige konkrete sager, s. 24
2.1 Sager om presseetik, s. 25

Tv-billeder af bolig, s. 25
Omtale af politianmeldelse med oplysning om navne, s. 25
Journalister på privat ejendom, s. 26
Indlæg på Facebook, s. 26
Kronologi i en dokumentarudsendelse, s. 27
Omtale af selvmord, s. 27
Skjult kamera, s. 28
Anvendelse af videoafhøring fra politiet, s. 28
Berigtigelse af forkerte oplysninger, s. 29
Omtale af sexliv, s. 29
Journalist navngivet ved kritisk artikel, s. 30
Omtale af drabsoffer, s. 30

3



4

Manglende forelæggelse for forening, s. 30
Omtale af to år gammel byretsdom, s. 31
Facebook, s. 31
Politianmeldelse mod politiker, s. 32
Skjult kamera og udeladte oplysninger, s. 32
Private billeder og citater fra internetdebat, s. 33
Billede fra Facebook, s. 34
Hvem er sagsøgt: selskabet eller direktøren? s. 34
Journalisten som anmelder, s. 34
Udeladelse af væsentlig oplysning, s. 35
En fars retlige interesse, s. 35

2.2 Sager om genmæle, s. 36
Kommentarer til rettelser, s. 36
Konkret sag anvendt som illustration, s. 37

E: Register for emner omtalt i årsberetningerne 1992-2011, s. 38

Bilag: Vejledende regler for god presseskik, s. 45



A . N Æ V N E T S V I R K E

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid

I 2011 modtog Pressenævnet 157 klagesager, hvilket er lavere end i 2010, hvor antallet af modtagne
klagesager var 174. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at nævnet i relation til én klager forsøger
at lægge samtlige klagepunkter vedrørende ét medieforetagende på samme sagsnummer, dvs. uanset
antallet af artikler, der klages over, oprettes én sag. Det samme gør sig gældende, hvis der er klaget
over eksempelvis en tv-udsendelse og omtalen på internettet. Det gør det lettere for klager og for
nævnet i det praktiske arbejde. Det faldende antal klagesager er således ikke helt retvisende, idet
nævnet således har behandlet mange artikler under samme nummer. Hertil kommer flere store sags-
komplekser med kendelser over 100 sider.

Samlet set er der også realitetsbehandlet færre klagesager i 2011 – 107, mod 119 året inden. Næv-
nets formand har afvist lidt flere sager på grund af formalia i 2011 end i 2010. Formanden afviste i
2011 52 sager mod 48 i 2010. Sagerne er hovedsageligt afvist, fordi klageren ikke var klageberettiget
(manglede retlig interesse i det påklagede forhold), eller fordi klagen var indgivet for sent.

I 2011 anmodede fire om at få genoptaget en klagesag, hvoraf én sag blev genoptaget (se sag nr.
11-70-00173). I den forbindelse skal det bemærkes, at Pressenævnets afgørelser er endelige, jf.
medieansvarslovens § 50. En anmodning om genoptagelse er ikke det samme som en ankemulig-
hed, der giver parterne ret til at få bedømt samme forhold af en højere retsinstans. Betingelserne for
genoptagelse er omtalt i Pressenævnets årsberetning 2008, side 18.

Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid var i 2011 for realitetsafgørelser 60 dage og for for-
mandsafgørelser ni dage. Sagsbehandlingstiden var lidt kortere end i 2010, hvor den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid var henholdsvis 65 dage for realitetsafgørelser og to uger for formandsafgørelser.

I fem sager (sagerne nr. 10-70-00022, 10-70-00028, 11-70-00057, 11-70-00126 og 11-70-
00129) blev der afgivet dissens, dvs. at ét eller to medlemmer var uenige med flertallet. I én sag (sag
nr. 11-70-00166) udtalte nævnet alvorlig kritik. De seks sager er alle refereret nedenfor under punkt
D.2.

2 Fælleseuropæisk møde

Repræsentanter for Pressenævnet deltog den 5.-7. oktober 2011 i det 13. møde for europæiske pres-
senævn i forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Dette års møde
blev afholdt i Moskva.

På mødet drøftes aktuelle emner blandt repræsentanter fra europæiske pressenævn og resten af
verden.

Af særlig interesse for Danmark indeholdt dette års dagsorden en paneldiskussion af, hvem der
kunne anses som en offentlig person i relation til omtale i massemedier.

Den svenske presseombudsmand gav en række bud på, hvilke forhold som kunne føre til, at man
måtte betragtes som en offentlig person – og derved tåle en mere nærgående omtale.

Det kunne være tilfældet, hvis man: er politisk valgt, har stort økonomisk ansvar, har et job med
indflydelse på andre mennesker, selv søger omtale, viser sit privatliv offentligt, har andres fortrolig-
hed, er terrorist eller er en trussel mod samfundet, er kriminel, har en position i en organisation
eller er rollemodel for unge mennesker.

5



Listen indeholdt 18 persongrupper, der var inddelt i følgende tre kategorier:

1) Byggere af samfundet og trusler mod samfundet, ex. premierminister, terrorist, industriledere
2) Folk, der udøver ting i offentlighed, ex. realityshow-deltagere/kendte, musikere, forfattere
3) Folk, der er interessante på grund af nysgerrighed, ex. tv-værter

Presseombudsmanden understregede, at der selvfølgelig kunne være konkrete forhold, der spillede
ind ved vurderingen af, om oplysningerne var en krænkelse af privatlivet. Jo mere offentlig man er,
jo mere nærgående omtale må man dog tåle.

Blandt andre emner var brugergenereret indhold på internettet.
Finland oplyste, at man havde udarbejdet et nyt tillæg til de presseetiske regler vedrørende inter-

nettet. Tillægget vedrører brugergenereret indhold på mediernes hjemmesider. Af tillægget fremgår
bl.a., at redaktionen skal overvåge sine hjemmesider og søge at forhindre, at indhold, som krænker
privatlivets fred og menneskelig værdighed, offentliggøres. Foruden diskrimination omfatter kræn-
kelsen af menneskelig værdighed for eksempel indhold, som opfordrer til vold og vækker had mod
individer eller grupper. Redaktionen skal straks slette denne form for indhold. Det finske presse-
nævn kan tage stilling til, om mediernes redaktioner i deres administration af online forums har
overholdt tillæggets bestemmelser. Sager vedrørende forudgående og efterfølgende redigering af
offentlige online forums vurderes ens.

De finske regelsæt: http://www.jsn.fi/en/journalists_instructions/
I Finland skelnes – som i Danmark – mellem journalistisk indhold og almindelige menneskers

beskeder. Hvis redaktøren vælger at bringe kommentarer sammen med redaktionelt stof, sidestilles
det i Finland med journalistisk indhold.

De svenske repræsentanter oplyste, at man i Sverige skal logge på med sin Facebook-identifikation
for at skrive på blogs.

I Danmark har blandt andet fyens.dk indført et tilsvarende krav. Man skal have en Facebook-pro-
fil for at kunne kommentere artiklerne på fyens.dk.

Næste møde i AIPCE forventes afholdt i Antwerpen i oktober 2012.

3 Udenlandsk sendetilladelse – Ofcom

Pressenævnet har igen i år afvist en klage over TV 3, der ikke har dansk sendetilladelse, men som
sender danske programmer via satellit fra udlandet.

I sag 11-70-00136 klagede en person over udsendelsen ”Redningskvinder” på TV 3, da der blev
vist optagelser fra en bilulykke, som klager havde været involveret i. Da TV 3 ikke har indenlandsk
sendetilladelse og derfor ikke er omfattet af medieansvarsloven, jf. lovens § 1, nr. 2, har Pressenæv-
net ikke kompetence til at behandle klagen. Klagen blev derfor afvist.

Tv-foretagender, der ikke sender under dansk sendetilladelse, falder uden for medieansvarslovens
område og Pressenævnets kompetence. Klager over tv-udsendelser sendt med udenlandsk tilladelse
bliver derfor afvist af Pressenævnets formand, uden at indholdet af klagen realitetsbehandles.

De tv-stationer, nævnet har modtaget klager over, er TV 3 Danmark og SBS TV, der begge sender
fra Storbritannien. Udsendelserne offentliggøres på kanalerne TV 3, TV 3+ og TV 3 Plus samt
Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og Voice TV.

Medieforetagenderne sender med en licens fra den britiske tilsynsmyndighed Office for Commu-
nications (Ofcom). Ønsker man at klage over indholdet af et tv-program, skal man derfor rette hen-

6



vendelse til Ofcom inden 20 arbejdsdage efter, at programmet er bragt. En nærmere beskrivelse af,
hvordan man kan klage til Ofcom, findes på myndighedens hjemmeside:

http://consumers.ofcom.org.uk/tell-us/tv-and-radio/a-specific-programme/

4 Ny server = nye sagsnumre

Pressenævnets data blev i oktober måned flyttet over på en ny server, som nævnet deler med Civil-
styrelsen. Denne flytning har medført, at nummereringen af Pressenævnets sager igen i år er blevet
ændret. Der er dog alene tale om en mindre ændring i forhold til sidste år. Ændringen har dog
betydning ved søgning efter sagsnummer på nævnets hjemmeside.

I dag er journalnummeret blevet lidt længere og med bindestreger i stedet for skråstreger, men sta-
dig ud fra samme systematik med angivelse af årstal, sagsgruppe (nr. 70 for klagesager) og kronolo-
gisk nummer (ex. 12-70-00000).

7



B . N Æ V N E T S M E D L E M M E R O G S E K R E TA R I AT

Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en næstformand og seks andre
medlemmer. Alle otte medlemmer har en stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstformanden, der skal være juri-
ster, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra
Dansk Journalistforbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle ledelser i
den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. Endelig beskikkes to medlemmer som
offentlighedens repræsentanter efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Stedfortræderne beskikkes efter de samme regler.

Formandskab:
Formand: Højesteretsdommer Jytte Scharling
Stedfortræder: Højesteretsdommer Thomas Rørdam
Næstformand: Advokat Axel Kierkegaard
Stedfortræder: Advokat Jesper Rothe

Journalister:
Medlem: Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Freelance pressefotograf Lars Lindskov
Medlem: Journalist Kaare R. Skou, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Redaktører:
Medlem: Chefredaktør Jan Kristensen, Fyens Stiftstidende
Stedfortræder: Chefredaktør Dorthe Carlsen, Århus Stiftstidende
Medlem: Redaktionschef Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK
Stedfortræder: Direktør Inger Bach, Danmarks Radio

Repræsentanter for offentligheden:
Medlem: Bestyrelsesmedlem Marianne Druedahl, LOF Roskilde og Greve
Stedfortræder: Direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s Landsorganisation
Medlem: Forretningsfører John Meinert Jacobsen, AOF Danmark
Stedfortræder: Kommunikationschef Karsten Kolding, FDB

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 4-årig periode.
Med udgangen af 2011 udtrådte Axel Kierkegaard og Kaare R. Skou af nævnet, og i stedet ind-

trådte advokat Martin Lavesen og journalist Janni Pedersen. Jesper Rothe er pr. 1. januar 2012
beskikket som Pressenævnets næstformand med Martin Lavesen som sin stedfortræder. Ulrik Holm-
strup er pr. 1. januar 2012 beskikket som medlem med Janni Pedersen som sin stedfortræder. Inger
Bach er pr. 1. januar 2012 beskikket som medlem med Hans Peter Blicher som sin stedfortræder.

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til medieansvarslovens § 42 en for-
mand eller næstformand samt en redaktør, en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er
der ved afgørelsen af en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens
stemme afgørende.

Der har i 2011 været afholdt 12 møder til behandling af konkrete sager. Endvidere har der været
afholdt to plenarmøder.

8



Sekretariat:
Sekretariatschef: Sanne Godthaab Olesen
Fuldmægtig: Michala Elmenhoff Christgau indtil 30. april 2011,

og fra 1. juni 2011 Christian Tolstrup Christensen
Fuldmægtig: Louise Hauberg Wilhelmsen (én dag om ugen)
Kontorfuldmægtig: Susanne Nielsen

Pressenævnets adresse:
Gyldenløvesgade 11, 4.
1600 København V
Tlf. 33 15 55 64
Fax 33 15 84 64
www.pressenaevnet.dk
sekr@pressenaevnet.dk
Åbningstid: mandag-torsdag 9-15 og fredag 9-14

Ny adresse pr. 1. juli 2012
Adelgade 11-13
1304 København K

9



10

2002

1. Registrerede konkrete sager 134

2. Sager afgjort ved kendelse i nævnet 99
A. Heraf sager om presseetik 66
B. Heraf sager om genmæle 8
C. Heraf sager om både presseetik og genmæle 23
D. Heraf begæringer om genoptagelse 2

3. Sager afvist ved formandens kendelse 29
A. På grund af manglende retlig interesse 9
B. På grund af nævnets manglende kompetence 4
C. På grund af fristoverskridelse 14
D. Klagerne åbenbart grundløse 2
E. Begæringer om genoptagelse -

4. Sager hævet af klageren 5

5. Sager henlagt af sekretariatet 1
A. Heraf efter klagerens undladelse af at besvare

sekretariatets anmodning om yderligere oplysninger 1
B. Henvist til rette klagemyndighed -
C. Henlagt af andre grunde -

6. Sager, hvor klagen blev taget helt eller delvist til følge2) 47
1. I sager om presseetik 44
2. I sager om genmæle 8
3. Pålæg om offentliggørelse 40

1) Tallene for 2003 vedrører de sager, der er indkommet og afgjort i 2003, og tallene kan derfor
ikke umiddelbart – med undtagelse af antallet af registrerede sager – sammenlignes med
tidligere år.

2) Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette
tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle.

C . S TAT I S T I K

Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager
afgjort ved kendelse i nævnet, sager afvist af formanden og sager, der enten er hævet af klageren eller
henlagt af sekretariatet.



11

2003(1) 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

163 146 134 177 164 163 150 174 157

76 113 81 123 125 114 108 119 107
51 84 55 89 85 83 83 84 78
6 11 7 12 10 9 9 4 5

C 11 15 14 13 24 18 12 17 21
8 3 5 9 6 4 4 14 3

41 33 38 48 34 48 34 48 52
10 10 9 15 14 19 11 18 28
9 5 6 6 2 9 3 7 10

19 12 12 17 10 14 18 16 12
2 4 6 3 4 3 0 3 1

E 1 2 5 7 4 3 2 4 1

4 3 8 16 5 4 3 7 1 3

5 2 - 1 2 7 0 1 2 0
A

- - - 2 4 - 1 2 -
B 1 - - - - - - - -
C 1 - 1 - 3 - - - -

6 26 31 24 53 45 42 41 44 37
23 29 22 42 33 34 36 39 34
3 4 3 12 16 9 10 12 8

20 23 16 34 24 30 33 23 31

På side 14-16 er der som tidligere anført statistikker for de enkelte medier for henholdsvis sager om
presseetik og sager om genmæle. Det bemærkes, at sager, der både vedrører presseetik og genmæle,
er anført begge steder.



12

1 A N TA L S A G E R *

200

150

100

50

0

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

2 R E A L I T E T S K E N D E L S E R F O R D E LT P Å S A G S T Y P E *

� Begæring om genoptagelse � Sager om både presseetik og genmæle

� Sager om genmæle � Sager om presseetik

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

160

140

120

100

80

60

40

20

0

*Tallene fra før 2002 fremgår af tidligere årsberetninger.



13

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

3 S A G S F O R D E L I N G E F T E R A F G Ø R E L S E S M Å D E *

� Henlagt � Afvist af formanden Ikke-afgjorte sager indgået i 2003

� Hævet af klageren � Realitetskendelser

4 R E S U LTAT A F R E A L I T E T S K E N D E L S E R *

Klagen ikke taget til følge � Pålæg om offentliggørelse

� Klagen taget helt eller delvist til følge

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

200

180

160

140

120

100

80

60

40

20

0

160

140

120

100

80

60

40

20

0



14

5 K E N D E L S E R O M P R E S S E E T I K A F S A G T I 2 0 1 1

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

B.T. 2 5 7 6 13
Dagbladet Børsen 1 2 3 1 4
Dagbladet Ringkøbing-Skjern - - - 1 1
Ekstra Bladet - 3 3 13 16
Fredericia Dagblad - - - 1 1
Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis - - - 6 6
JydskeVestkysten - - - 5 5
Jyllands-Posten - - - 1 1
Lokalavisen Brønshøjposten - - - 1 1
Lokalavisen Skanderborg - - - 1 1
Midtjyllands Avis - - - 1 1
Nordjyske Medier - - - 2 2
Nordjyske Stiftstidende - - - 3 3
Nordkysten.nu - - - 1 1
Politiken - 2 2 1 3
Randers Amtsavis - - - 1 1
Ritzaus Bureau - - - 1 1
Samsø Posten - - - 1 1
Sjællandske Medier - 1 1 - 1
Skive Folkeblad - - - 1 1
Sønderborg Ugeavis - 1 1 - 1
Thisted Dagblad - - - 1 1
Ugeavisen Øboen - - - 1 1
Vejle Amts Folkeblad - - - 2 2
Viborg Stifts Folkeblad - 1 1 1 2
Århus Stiftstidende 1 1 2 - 2

Aviser/netaviser i alt 4 16 20 53 73

Danmarks Radio 2 4 6 3 9
TV 2/Danmark 2 - 2 6 8
TV 2 Fyn 1 - 1 1 2
TV 2 Lorry - 1 1 - 1
TV SYD - 1 1 - 1

Radio- og tv-medier i alt 5 6 11 10 21



15

Corgi Nyt - - - 1 1
HK Service Hovedstaden - 1 1 - 1
SE og HØR - - 1 1
Videnskab.dk 1 - 1 - 1
Økonomisk Ugebrev - 1 1 - 1

Øvrige i alt 1 2 3 2 5

Massemedier i alt 10 24 34 65 99

Massemedie Klagen taget til følge Klagen
ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total



16

6 KENDELSER OM GENMÆLE AFSAGT I 2011

Massemedie Anmodningen om genmæle Anmodningen
taget til følge ikke taget

Helt Delvis I alt til følge Total

B.T. - - - 1 1
Børsen, Dagbladet - 1 1 2 3
Ekstra Bladet - - - 3 3
Fyns Amts Avis - - - 1 1
JydskeVestkysten - - - 1 1
Lolland-Falsters Folketidende - 1 1 - 1
Midtsjællands Folkeblad - - - 1 1
Politiken - 1 1 1 2
Skanderborg, Lokalavisen - - - 1 1
Vejle Amts Folkeblad - - - 2 2
Ugeavisen Øboen - - - 1 1

Aviser/netaviser i alt - 3 3 14 17

Danmarks Radio 2 2 4 1 5
TV 2|Danmark - - - 3 3

Radio- og tv-medier i alt 2 2 4 4 8

Økonomisk Ugebrev - 1 1 - 1

Øvrige i alt - 1 1 - 1

Massemedier i alt 2 6 8 18 26



17

7 A F S A G T E F O R M A L I T E T S K E N D E L S E R ,
H Æ V E D E O G H E N L A G T E S A G E R 2 0 1 1

Massemedie Formalitets-
kendelse Henlagt Hævet I alt

Avisen.dk 1 - - 1
Albertslund.lokalavisen.dk 1 - - 1
B.T. 4 - - 4
Ekstra Bladet 7 - - 7
Folkebladet for Brøndby, Glostrup og Vallensbæk - - 1 1
Fredericia Dagblad 2 - - 2
Information.dk 1 - - 1
JydskeVestkysten 4 - 1 5
Jyllands-Posten 1 - 1 2
Mja.dk 1 - - 1
Politiken 2 - - 2
Ritzaus Bureau* 1 - - 1
Thisted Posten 1 - - 1
Thistednyt.dk 1 - - 1
Vejle Amts Folkeblad 1 - - 1

Aviser/netaviser i alt 28 - 3 31

Danmarks Radio 12 - - 12
Facebook.com/#!DRVejret 1 - - 1
TV 2|DANMARK 1 - - 1
TV 2 NORD 1 - - 1
TV 3 1 - - 1
TV SYD 1 - - 1

Radio- og tv-medier i alt 17 - - 17

Dagens Medicin 1 - - 1
Forskerforum.dk** 2 - - 2
Guloggratis.dk 1 - - 1
Modkraft.dk 1 - - 1
Se og Hør 1 - - 1
Ældre Sagen NYT 1 - - 1

Øvrige i alt 7 - - 7

Massemedier i alt 52 - 3 55

* Denne sag vedrørte tillige en klage over B.T., Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Modkraft.dk
** Den ene sag vedrørte tillige en klage over eugenik.dk og redox.dk



18

8 S A G S B E H A N D L I N G S T I D , R E A L I T E T S K E N D E L S E R

Genoptagelsesbegæringer, afvisninger og hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over
sagsbehandlingstiden for realitetskendelser.

Det bemærkes, at sagsbehandlingstiden fra og med 2003 relaterer sig til de sager, som nævnet har
truffet afgørelse i i det pågældende år, og ikke – som de tidligere år – til de klager, der er indgivet til
nævnet det pågældende år.

9 SAGSBEHANDLINGSTID, FORMALITETSKENDELSER

Genoptagelsesbegæringer, hævede og henlagte sager indgår ikke i statistikken over sagsbehandlings-
tiden for formalitetskendelser.

2006 2007 2008 2009 2010 2011

Gennemsnit i dage 13 23 9 15 14 9

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

30 dage eller mindre 7 5 3 4 8 8 10 12 15 13
31 - 40 dage 7 7 5 2 4 8 21 18 19 12
41 - 50 dage 15 4 9 5 8 8 16 13 17 12
51 - 60 dage 22 11 9 1 13 16 16 11 11 24
61 - 70 dage 11 14 4 3 13 19 14 14 13 17
71 - 80 dage 12 7 11 7 23 15 15 11 6 9
81 - 90 dage 6 2 8 - 15 19 9 12 12 8
91 - 100 dage 5 1 4 6 9 15 4 8 8 5
Mere end 100 dage 12 17 60 53 30 17 9 9 18 7

I alt 97 68 113 81 123 125 114 108 119 107

Gennemsnit i dage 67 73 101 124 80 76 60 63 65 60



19

1 0 S TAT I S T I K O V E R K L A G E R N E S B A G G R U N D

Pressenævnet har i 2011 afsagt realitetskendelse i 107 klagesager, mens 52 sager er afvist af formanden
på grund af formalia. Fire af de sager, hvori der blev afsagt realitetskendelse, vedrørte anmodninger om
genoptagelse af tidligere afgjorte sager. Der er således truffet realitetsafgørelse i 103 nye sager.

Nedenfor anføres i skematisk form en oversigt over sagerne fordelt efter, om klageren er privatperson
eller organisation, firma m.v., og efter, om klageren er repræsenteret af advokat. Det bemærkes, at forde-
lingen vedrørende klagernes baggrund indeholder et skønselement, idet der kan være sager, hvor både
privatpersoner og organisationer el. lign. er anført som klagere. Da sagen kun placeres én gang i neden-
stående oversigt, har nævnet i disse tilfælde skønnet, hvilken placering der ville være mest retvisende.

(1) Heraf en genoptagelsesbegæring. 2) Heraf to genoptagelsesbegæringer.
(3) Heraf en genoptagelsesbegæring.

De sager, der blev afvist på grund af manglende retlig interesse, var alle sager, hvor omtalen i mediet
ikke vedrørte klageren.

De ni sager, hvor Pressenævnet ikke havde kompetence til at afgøre sagen, drejede sig om syv til-
fælde, hvor mediet ikke var anmeldt til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. § 1, nr.
3. Én, hvor nævnet ikke havde kompetence til at tilkende erstatning, og én, hvor nævnet ikke havde
kompetence til at behandle en klage over et medie med udenlandsk sendetilladelse, jf. medieansvars-
lovens § 1.

De sager, hvor klager fra private er afsluttet ved en formalitetsafgørelse fra formanden, fordeler sig
som følger:
Ej retlig interesse 23
Klagefrist overskredet 10
Åbenbart grundløs 1
Ej kompetence 9
Genoptaget -
Intet nyt 1

R e a l i t e t s a f g ø r e l s e

Hævet/ Formalitets- Taget Delvis Ikke I alt
henlagt afgørelse til taget til taget til

følge følge følge

Privat 3 44(1) 5 10 47(2) 109

Privat v. advokat - 1 1 3 9 14

Organisation, firma m.v. - 6 4(3) 9 11 30

Organisation,
firma m.v. v. advokat - 1 0 5 3 9

I alt 3 52 10 27 70 162



D . N Æ V N E T S P R A K S I S

1 Principielle spørgsmål

1.1 Facebook – Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand har den 9. november 2011 afgivet en udtalelse om ”Myndigheder må
bruge oplysninger fra åbne Facebook-profiler”.

I den konkrete sag havde en medarbejder ved SKAT brugt sin private Facebook-profil til at ind-
samle oplysninger om en skatteyder fra hendes Facebook-profil. Ombudsmanden fandt ikke grund-
lag for at kritisere, at SKAT havde anvendt en medarbejders profil til at indsamle oplysningerne.
Ombudsmanden bemærkede, at profilen havde været så åben, at oplysningerne var offentligt tilgæn-
gelige, og at medarbejderen hos SKAT ikke havde anvendt en falsk profil eller anmodet om venskab
som middel til at få adgang til oplysningerne.

Ombudsmanden opstillede i udtalelsen en række generelle kriterier for, hvornår oplysninger på
Facebook kan betragtes som offentligt tilgængeligt materiale.

Af udtalelsen fremgår blandt andet følgende:

”Om Facebook

[side 3]
Ifølge oplysninger fra Facebooks hjemmeside (da-dk.facebook.com) har brugerne af Facebook i
gennemsnit 130 ’venner’ på det sociale medie.

[side 6]
Forskellige typer af Facebook-profiler
Hvis en person har en profil på Facebook som er så åben at det ikke kun er de brugere som er
hans eller hendes ’venner’ på Facebook, der har adgang til oplysningerne, men alle brugere på
Facebook – fordi profilen er sat op til at være ’public’ – er de oplysninger der ligger om perso-
nen på hans eller hendes Facebook, efter min opfattelse offentligt tilgængelige. Det gælder både
de oplysninger personen selv har lagt ud på sin åbne Facebook, og de oplysninger andre har lagt
om ham eller hende på den åbne Facebook.

…
Hvis en person som i øvrigt har begrænset tilgængelighed til sin profil, har et meget stort antal
’venner’ på Facebook, herunder særligt ’venner’ og ’venners venner’ som han eller hun ikke har
noget personligt kendskab til, kan resultatet efter omstændighederne blive det samme.
Denne måde at bruge Facebook på kan man se når f.eks. politikere ønsker så megen omtale
som muligt af de budskaber de lægger på Facebook, og i den forbindelse ønsker så mange ’ven-
ner’ på Facebook som overhovedet muligt.
Det er imidlertid en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde om personer med rigtig mange
’venner’ og ’venners venner’ på Facebook i realiteten offentliggør oplysninger om sig selv hver
gang de selv lægger billeder eller tekst på Facebook, eller om der ikke er tale om offentliggørelse.
Det samme gælder oplysninger lagt på personens Facebook af en af hans eller hendes (mange)
venner.
Generelt er det dog sådan at jo mere tilgængelig for andre profilen og adfærden på Facebook er,
jo mere taler det i retning af en egentlig offentliggørelse.
Hvis en person som i øvrigt har begrænset tilgængelighed til sin profil på Facebook, har en eller fle-
re ’venner’ med åbne profiler, kan det under visse omstændigheder føre til at oplysninger om perso-

20



21

nen med begrænset tilgængelighed til sin profil bliver tilgængelige for alle brugere af Facebook eller
eventuelt for en endnu videre kreds. Herved bliver oplysningerne offentligt tilgængelige.
En person som i øvrigt har begrænset tilgængelighed til sin profil, vil således ikke altid kunne
regne med at de oplysninger der ligger på hans eller hendes Facebook, kan holdes inden for
kredsen af ’venner’.
Der kan nemlig blive tale om at oplysningerne om personen overgår fra at være private til at bli-
ve offentligt tilgængelige fordi de bliver udbredt til en videre, ubestemt kreds af personer. Det
gælder for det første oplysninger om en person som han eller hun selv har lagt ud på sin Face-
book. For det andet gælder det oplysninger om en person som en anden har lagt på personens
Facebook.”

Folketingets Ombudsmands udtalelse af 9. november 2011 har journalnummer 2011-2657-2091
og kan læses på ombudsmanden.dk.

Pressenævnet er ikke omfattet af ombudsmandens kompetence, da ombudsmanden ikke behandler
klager over nævn, der i betryggende former behandler tvister mellem private, selv om vedkommen-
de nævn i anden sammenhæng betragtes som tilhørende den offentlige forvaltning, jf. § 7, stk. 3 i
Ombudsmandsloven (lov nr. 473 af 12. juni 1996).
Selv om det ikke er muligt at klage over Pressenævnet til Folketingets Ombudsmand, kan ombuds-
mandens udtalelse tjene som inspiration ved nævnets overvejelser. Udtalelsen giver således guideli-
nes til bedømmelsen af, hvorvidt materiale hentet fra Facebook kan betragtes som offentligt tilgæn-
geligt materiale.

Pressenævnet har drøftet ombudsmandens udtalelse på et plenarmøde den 12. januar 2012. Der var under
drøftelserne tilslutning til, at nævnet i sine afgørelser vil følge samme praksis, som ombudsmandens udtalel-
se er udtryk for. Dette kan navnlig få betydning ved vurderingen af, om personer med rigtig mange ”ven-
ner” og ”venners venner” – heriblandt eksempelvis politikere, der ønsker så megen omtale som muligt af
deres politiske budskaber – i realiteten offentliggør oplysninger om sig selv, hver gang de selv lægger billeder
eller tekst på Facebook. Afgørelsen i den enkelte sag vil dog altid bero på en konkret vurdering.

Spørgsmålet om, i hvilket omfang medierne kan bringe oplysninger fra lukkede profiler på Face-
book uden, at de herved begår brud på de presseetiske regler, har også i 2011 givet anledning til
overvejelser i nævnet. Der kan blandt andet henvises til sag nr. 11-70-00032 og sag nr. 11-70-
00117, omtalt henholdsvis på side 26 og 31. Det bemærkes, at disse afgørelser er truffet, før nævnet
havde haft lejlighed til at drøfte ombudsmandens udtalelse på et plenarmøde.

Nævnets praksis er i øvrigt omtalt i årsberetning 2009, side 18-19.

1.2 Offentliggørelse i skrevne medier, herunder magasiner
Det følger af medieansvarslovens § 49, at Pressenævnet kan pålægge redaktøren af et medie at
offentliggøre nævnets kendelse. Kendelsen skal offentliggøres uden kommenterende tilføjelser og på
en så fremtrædende måde, som det med rimelighed kan forlanges.

Pressenævnet overlader det som hovedregel til redaktøren ud fra en redaktionel betragtning at
beslutte, hvilken opsætning og placering nævnets kendelse skal have. Pressenævnet lægger imidlertid
afgørende vægt på, at de klagere, der får medhold hos Pressenævnet, skal kunne opleve, at de får
offentlig oprejsning i forhold til de krænkelser, de har været udsat for fra massemediernes side.

I 2010 fremkom Danske Dagblades Forening med en liste over, på hvilken side en klager kan
forvente at få offentliggjort en kendelse, medmindre Pressenævnet har bestemt andet. De placerin-
ger, der fremgår af oversigten, vil Pressenævnet som udgangspunkt acceptere. Heller ikke i 2011 har



nævnet fundet anledning til at pålægge en bestemt placering af nævnets kendelse, og DDF’s med-
lemmer har således gengivet Pressenævnets kendelser i overensstemmelse med de i årsberetningen
for 2010 angivne sider.

Til DDF’s liste har Dagbladet Børsen og Morgenavisen Jyllands-Posten i 2011 meddelt, at aviser-
ne fremover bringer nævnets kendelser på side 2 i 1. sektion.

Dansk Magasinpresses Udgiverforenings (DMU) medlemmer, Egmont Magasiner og Aller Media
har i 2011 fulgt Pressenævnets opfordring og har udarbejdet oversigter over medlemmernes place-
ring af Pressenævnets kendelser. Af oversigterne fremgår følgende placeringer:

Egmont Magasiner
ALT Kolofonsiden, typisk side 4.
BoligLiv Side 3.
Euroman Samme side som læserbreve.
Eurowoman Samme side som kolofon.
Fit Samme side som kolofon, side 4.
Gastro Samme side som kolofon.
Gravid Samme side som kolofon, side 3.
Hendes Verden Side 2.
Her&Nu Side 2.
Hjemmet Side 2.
RUM Samme side som kolofon.
Vi Forældre Samme side som kolofon, side 3.

Aller Media
Antik & Auktion Samme side som indholdsfortegnelsen.
Bazar Samme side som kolofonen.
Billed-Bladet Andet opslag efter TVbladet.
ELLE Under lederen.
Familie Journal Ved lederen, side 3.
Femina Ved lederen og kolofonen, side 6.
IN Samme side som kolofonen, under bidragydere.
Isabellas Samme side som indholdsfortegnelsen, side 3.
Kig Ind Samme side som kolofonen, side 3.
Mad & Bolig Samme side som indholdsfortegnelsen.
Mad! Samme side som indholdsfortegnelsen.
Psykologi Side 4.
Q Side 4.
Se og Hør På ”Navne hjemmefra”-opslaget.
Story Samme side som kolofonen, side 3.
Streetboys Samme side som kolofonen, side 3.
Søndag Samme side som indholdsfortegnelsen.
Tidens Kvinder Side 5.
TopModel Samme side som kolofonen, side 3.
Ude og Hjemme Side 4.
Vi Unge Samme side som kolofonen.

22



23

I relation til offentliggørelse i skrevne medier bemærkes det, at Pressenævnet også anser størrelsen på skrift-
typen og layoutet for at have betydning. Nævnet vil således være mere opmærksomt på, at opsætningen
svarer til mediets øvrige indhold.

Herudover vil nævnet generelt være opmærksom på, at der ikke bringes kommenterende tilføjelser i
tilknytning til kendelsen, og at kendelsen bliver bragt i overensstemmelse med nævnets kendelse. I modsat
fald vil nævnet foranledige en ny offentliggørelse.

Flere sager har indeholdt en lang række klagepunkter, men hvor der kun i enkelte forhold er udtalt kritik.
Dette har ført til, at mediet er blevet pålagt at offentliggøre nævnets kritik. I de sager vil nævnet fremover
i offentliggørelsesteksten indsætte en bemærkning om, at der også har været punkter uden kritik. Det vil
ske efter en konkret vurdering af sagens karakter, og nævnets kendelser skal således stadig bringes som
udformet af nævnet.

Den opdaterede liste fra Danske Dagblades Forening (DDF) og listerne fra DMU findes på næv-
nets hjemmeside under fanebladet ”Klagevejledning”, ”Offentliggørelsessted”.

Forhold vedrørende offentliggørelse af nævnets kendelser er tidligere omtalt i Pressenævnets årsbe-
retninger, se navnlig 1998, side 6ff., 1999, side 10ff., 2000, side 8, 2002, side 5, og 2010, side 20ff.

1.3 Mediernes interne klageorganer
Klager over overtrædelse af god presseskik skal rettes til Pressenævnet senest fire uger efter offentlig-
gørelsen af det påklagede indhold eller – hvis klagen først er rettet til massemediet selv – senest fire
uger efter, at mediets afgørelse er kommet frem til klageren, jf. medieansvarslovens § 34, stk. 2.

For så vidt angår klager over Danmarks Radio og TV 2 samt disses regionale tv-stationer, skal der
altid først indgives klage til dem, inden der klages til Pressenævnet, jf. medieansvarslovens § 34, stk.
3.

Danmarks Radio, TV 2|Danmark og Politiken har inden for de seneste år etableret interne klage-
organer. De interne klageorganer arbejder uafhængigt af Pressenævnet, og en klage til et internt kla-
georgan medfører således ikke, at klagefristen til Pressenævnet afbrydes (har ikke opsættende virk-
ning).

Danmarks Radio
Danmarks Radio oprettede i 2004 en stilling som Lytternes og seernes redaktør. Redaktøren refere-
rer til Danmarks Radios bestyrelse og har særligt ansvar for mediets håndtering af klager i principi-
elle og vigtige programspørgsmål.

Klagebehandlingen i Danmarks Radio er organiseret således, at det er de relevante programredak-
tioner eller direktørområder, der besvarer programklager i første led. Omhandler klagen væsentlige
brud på god presseskik og på Danmarks Radios programetik, kan man klage videre til Lytternes og
seernes redaktør, der behandler klagen i andet led og kan indstille til generaldirektøren at ændre
redaktionens afgørelse. Redaktøren kan også af egen drift tage sager op.

I forbindelse med gennemførelsen af medieaftalen for 2007-2010 blev radio- og fjernsynsloven
ændret, således at det i dag fremgår direkte af lovteksten (§ 17, stk. 3 i lovbekendtgørelse nr. 988 af
6. oktober 2011 om radio- og fjernsynsvirksomhed), at Danmarks Radios bestyrelse efter drøftelse
med generaldirektøren ansætter Lytternes og seernes redaktør.

Pressenævnet traf den 28. april 2011 i sag nr. 11-70-00056 en delafgørelse vedrørende spørgsmå-
let om klagens rettidighed efter en klage til Lytternes og seernes redaktør. Nævnet fandt, at klagen,
der blev modtaget i Pressenævnet den 4. marts 2011, vedrørte et afslag den 16. november 2010,
hvor der var blevet givet klagevejledning. Fristen for at klage til Pressenævnet var dermed overskre-
det. Hverken en klage til Lytternes og seernes redaktør i den mellemliggende periode eller generaldi-



rektørens meddelelse om, at hun ville følge redaktørens redegørelse, kunne føre til andet resultat.
Nævnet lagde i den forbindelse vægt på, at Lytternes og seernes redaktør havde gjort opmærksom
på, at en klage til redaktøren ikke havde opsættende virkning.

TV 2|Danmark
TV 2|Danmark oprettede i 2008 en stilling som Seernes redaktør. Seernes redaktør er som pro-
gramchef for etik, klagesager og dialog med seerne en uafhængig instans med direkte reference til
den administrerende direktør.

Redaktørens primære opgave er at overvåge TV 2|Danmarks behandling af henvendelser og klager
fra brugere og seere på alle platforme med henblik på at sikre en høj programetik og journalistisk
standard i den samlede programvirksomhed.

Klagebehandlingen i TV 2|Danmark sker i første led af de relevante afdelinger samt jurister og
direktion. Når det gælder væsentlige brud på etikken kan TV 2|Danmarks seere og brugere indbrin-
ge sagen for Seernes redaktør. Redaktøren afgør selv, om han vil tage sagen op til vurdering og kan
endvidere tage sager op af egen drift.

Stillingen som Seernes redaktør blev oprettet som led i gennemførelsen af medieaftalen for 2007-
2010, og etableringen af stillingen er et vilkår for TV 2’s tilladelse til at udøve public servicepro-
gramvirksomhed i medfør af radio- og fjernsynsloven. Seernes redaktør ansættes af TV 2’s bestyrelse
efter drøftelse med den administrerende direktør.

Politiken
Politiken oprettede i 2001 stillingen som Læsernes Redaktør, der fungerer som læsernes repræsen-
tant på Politikens redaktion og som udgangspunkt tager læsernes parti i klagesager. Redaktøren læg-
ger Politikens etiske regler til grund for sine kommentarer og vurderinger.

Redaktøren redigerer spalten ’Fejl og Fakta’ og skriver desuden en ugentlig klumme, der kan inde-
holde kritik af avisen, og som også trykkes uden indblanding. Politikens chefredaktion er ikke for-
pligtet til at rette sig efter kritikken fra Læsernes Redaktør, men vil ifølge avisens oplysninger
bestræbe sig på at gøre det.

Læsernes Redaktør er via sit ansættelsesforhold sikret uafhængighed af ledelsen. Bestyrelsesfor-
manden i Politikens Fond er ekstern garant for Læsernes Redaktørs uafhængighed, idet redaktøren
kun kan afskediges med formandens samtykke.

Pressenævnets formand afviste den 19. oktober 2010 i sag nr. 2010-6-1074 en klage pga. frist-
overskridelse efter en henvendelse til Læsernes Redaktør. Sagen kan læses på nævnets hjemmeside
under fanebladet ”Kendelser”, ”2010”.

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets hidtidige praksis i sager om god presseskik og genmæle gengives nedenfor
resumeer af en række konkrete sager. Disse samt de øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgø-
relse i, kan endvidere ses på nævnets hjemmeside pressenaevnet.dk under fanebladet Kendelser og
på Retsinformations afgørelsesdatabase.

Retsinformations afgørelsesdatabase findes på retsinfo.dk. Man kommer ind i afgørelsesdatabasen
ved at klikke på ikonerne Ministerieindgang, Justitsministeriet og Afgørelser.

24



25

2.1 Sager om presseetik

Efter medieansvarslovens § 34, stk. 1, skal massemediernes indhold og handlemåde være i overens-
stemmelse med god presseskik. Inden for denne retlige standard er det overladt til Pressenævnets
skøn, om der i et konkret tilfælde er sket en overtrædelse af god presseskik. Skønnet er dog ikke
ganske ubundet, idet udgangspunktet for det nærmere indhold af begrebet god presseskik er de vej-
ledende regler for god presseskik, jf. nedenfor under bilag.

Tv-billeder af bolig – ikke kritik/dissens
TV 2 sendte nyhedsudsendelsen med indslaget ”45-årig mistænkt i flere sager”. Af indslaget fremgik
det, at politiet undersøgte en række uopklarede forbrydelser, som man formodede den såkaldte
”Amagermand” havde begået, herunder en drabssag og en 15 år gammel firedobbelt voldtægtssag.
Under omtalen af voldtægtssagen blev vist optagelser af det hus, hvor voldtægterne angiveligt havde
fundet sted. Optagelserne omfattede både nye og gamle optagelser af huset og vejen. Af de nye
optagelser var det muligt at se husets navn. Den nuværende ejer af huset klagede.

Klager anførte, at hun og hendes familie købte huset et par år efter den formodede voldtægt. Hun
drev et Bed&Breakfast fra huset. Det var krænkende at se sin private bolig eksponeret i forbindelse
med en så voldsom forbrydelse. Hun fandt det uden relevans at bringe billeder af husets nuværende
udseende.

TV 2 anførte, at klager manglede retlig interesse i at klage til Pressenævnet, da hun ikke selv var
direkte eller indirekte nævnt i udsendelsen. TV 2 anførte videre, at det tydeligt fremgik af indslaget,
at der var tale om en gammel sag, og at der således ikke var nogen relation mellem forbrydelsen og
klager.

Pressenævnet fandt, at klager havde retlig interesse i at få klagen behandlet. Nævnet fandt, at det
var klart for seerne, at der ikke var forbindelse mellem klager og forbrydelsen. Uanset billederne af
husets nuværende udseende var af begrænset offentlig interesse, fandt nævnet (flertallet) ikke grund-
lag for at kritisere TV 2.

Ét medlem var uenigt og ville udtale kritik af TV 2 for at bringe billeder af husets nuværende
udseende, hvilket var unødvendigt for at få indslagets budskab frem. Nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 19. januar 2011 i sag nr. 10-70-00022.

Omtale af politianmeldelse med oplysning om navne – kritik/dissens
Dagbladet Børsen bragte artiklen ”Rotaryklub i politiets søgelys” med underoverskriften ”I flere år har
Hadsten Rotary Klub været det sociale udgangspunkt for Aarhus Lokalbanks ledelse. Nu kalder
Bagmandspolitiet personsammenfaldet ”særdeles interessant” i forbindelse med en aktuel sag om
kursmanipulation i den østjyske lokalbank”.

Artiklen vedrørte Finanstilsynets politianmeldelse af Aarhus Lokalbank for kursmanipulation og
beskrev tre navngivne personer som medlemmer af Hadsten Rotary Klub. De tre medlemmer klage-
de. Under sagen var fremlagt en udtalelse fra Statsadvokaturen for Økonomisk Kriminalitet (SØK),
der oplyste, at klagerne ikke var genstand for politimæssig efterforskning.

Klagerne anførte, at Børsen antydede, at de skulle have deltaget i kursmanipulation, og at der ikke
var nogen almen interesse, som talte for offentliggørelse af deres navne i artiklen.

Børsen anførte, at avisen på intet tidspunkt havde anklaget hverken medlemmer af Aarhus Lokal-
banks ledelse eller medlemmer af Hadsten Rotary Klub for kursmanipulation. Avisen havde alene
undersøgt personsammenfaldet og forelagt det for SØK.

Pressenævnet (flertallet) fandt, at artiklen gav indtryk af, at klagerne var genstand for politimæssig
efterforskning i forbindelse med politianmeldelsen af Aarhus Lokalbank. Nævnet fandt videre, at



der ikke var nogen almen interesse i at nævne klagernes navne i artiklen, da der alene var indgivet
politianmeldelse mod Aarhus Lokalbank.

Ét medlem var uenigt og fandt, at medlemskabet af rotaryklubben og af bankens repræsentant-
skab var objektive kendsgerninger, ligesom statsadvokaten havde bekræftet, at en ledende medarbej-
der hos SØK havde udtalt, at personsammenfaldet var interessant. Dette medlem mente derfor, at
der var dækning for artiklens rubrikker. Nævnet udtalte kritik.

Kendelse af 22. marts 2011 i sag nr. 10-70-00028.

Journalister på privat ejendom – ikke kritik
TV 2/FYN bragte nyhedsindslaget ”Juletræsbranchen undersøges” om brugen af østeuropæisk arbejds-
kraft. I indslaget blev bragt optagelser af arbejdet på en privat ejendom, dels af medarbejdere i færd
med at læsse grantræer på en lastbil, dels billeder af medarbejdere i et frokostrum. Ejeren af ejen-
dommen gav et interview på ejendommen, men klagede efterfølgende.

Klager anførte, at TV 2/FYNs medarbejder var trængt ulovligt ind på hendes ejendom, og at hun
havde forbudt, at de lavede optagelser med de ansatte. Offentliggørelsen af optagelserne var en
krænkelse af privatlivets fred.

TV 2/FYN afviste både, at der var tale om ulovlig indtrængen på privat ejendom og krænkelse af
privatlivets fred, ligesom tv-stationen afviste, at fotografen havde fået besked på ikke at optage i fro-
koststuen.

Pressenævnet fandt, at parterne havde afgivet modstridende forklaringer om, hvorvidt klager over
for TV 2/FYN gjorde opmærksom på, hvor på ejendommen hun ikke ønskede, at de filmede. På
baggrund af de begrænsede muligheder for at føre bevis kunne nævnet ikke tage stilling til, hvilken
forklaring der var den rigtige. Under disse omstændigheder, og da klager i øvrigt ved sin adfærd
accepterede pressens tilstedeværelse, fandt nævnet ikke grundlag for at fastslå, at TV 2/FYN havde
krænket klagers privatliv ved offentliggørelsen af billedmaterialet.

Kendelse af 19. januar 2011 i sag nr. 11-70-00031.

Indlæg på Facebook – ikke kritik
Welsh Corgi Klubbens medlemsblad Corgi Nyt bragte artiklen ”Tildeling af misbilligelse”, der gen-
gav et indlæg på Facebook. Indlægget var skrevet af klager på en anden persons Facebook-profil.

Klager anførte, at dele af en privat e-mail sendt til en veninde var blevet offentliggjort i Corgi
Nyt. Hun var ikke orienteret om, at e-mailen eller misbilligelsen ville blive offentliggjort.

Corgi Nyt anførte, at klagers indlæg ikke var en personlig e-mail, da indlægget var sendt til mod-
tagerens Facebook-profil, som er tilgængelig for modtagerens ca. 1.580 venner. Corgi Nyt havde før
offentliggørelsen af artiklen telefonisk kontaktet klager med henblik på en kommentar, men klager
afbrød samtalen. Corgi Nyt havde herefter sendt artiklen til klager.

Pressenævnet lagde til grund, at klagers indlæg var skrevet på modtagerens Facebook-profil. Da
klager selv havde viderebragt indlægget til en anden persons profil, var det som udgangspunkt uden
betydning, om modtagerens profil var åben eller lukket. Indlægget var blevet læst af mange personer
og havde givet anledning til debat, men også til, at Dansk Kennel Klub på baggrund af en klage
havde tildelt klager en misbilligelse. Corgi Nyt havde derfor været berettiget til at offentliggøre kla-
gers Facebook-indlæg.

Kendelse af 22. marts 2011 i sag nr. 11-70-00032.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 9. november 2011 udtalt sig om brugen af oplys-

ninger fra Facebook inden for den offentlige forvaltning. Udtalelsen og dens betydning for Presse-
nævnet gennemgås i dette kapitels afsnit 1.1.

26



27

Kronologi i en dokumentarudsendelse – kritik
Danmarks Radio bragte på såvel deres internetbaserede medier som på DR1 og DR2 udsendelsen
”En Klima-Krimi”. I udsendelsen indgik dele af lydoptagelser fra politiet radiokommunikation
under en demonstration uden for Bella Center i forbindelse med klimatopmødet COP 15.

Udsendelsen indeholdt navnlig tre udtalelser fra politiets kommunikation over politiradioen. En
delingsførers udtalelse måtte anses som en ordre til eventuel magtanvendelse mod tilstedeværende
pressefolk og demonstranter, der hindrede politiet i at skabe fred og orden. Billedsiden i udsendel-
sen viste optagelser af politifolk med trukne knipler. De to demonstranter, seerne fulgte, blev efter-
følgende idømt betingede fængselsstraffe for under demonstrationen at have opfordret demonstran-
ter til vold mod politiet.

Københavns Politi klagede over udsendelsen.
Klager anførte navnlig, at Danmarks Radio ikke inden offentliggørelsen søgte at indhente kom-

mentarer fra Københavns Politi, og at der var byttet rundt på rækkefølgen af udtalelserne i lydopta-
gelsen fra demonstrationen. Ifølge klager hidrørte lydoptagelsen og de anvendte billedoptagelser fra
forskellige episoder under demonstrationen.

Danmarks Radio erkendte, at der burde være sket forelæggelse for Københavns Politi, men da
udtalelserne på lydoptagelsen var ubestridte, burde dette ikke føre til kritik. Der var ifølge Dan-
marks Radio tale om ordret gengivelse af tre udtalelser. Det forhold, at de ikke blev bragt i kronolo-
gisk rækkefølge, ændrede ikke ved oplysningernes korrekthed. Reallyd og billeder stammede fra den
samme demonstration inden for samme geografiske område og inden for en snæver tidsramme.

Pressenævnet udtalte kritik, da seerne ikke var blevet gjort opmærksomme på, at billederne ikke
nødvendigvis afspejlede ordrerne givet i lydoptagelserne over politiradioen, ligesom seerne heller
ikke var gjort opmærksomme på, at de tre udtalelser i udsendelsen ikke var bragt i kronologisk ræk-
kefølge.

Nævnet fandt endvidere, at Københavns Politi burde have haft forelagt udtalelserne, uanset at
optagelserne fra politiradioen var ordrette udtalelser. Da lydoptagelsen var cirka et år gammel på
offentliggørelsestidspunktet, var der ikke grundlag for at bringe den, førend Københavns Politi hav-
de haft mulighed for at kommentere den. Københavns Politi var tillige berettiget til at få bragt et
genmæle.

Kendelse af 27. april 2011 i sag nr. 11-70-00044.

Omtale af selvmord – kritik
Ekstra Bladet bragte i tillægget EKSTRA reportagen ”Selvmordernes bro”. I reportagen bragte avisen
blandt andet historien om en tidligere boksers selvmord. Manden var nævnt ved navn, ligesom den
tidligere ægtefælle og søn blev omtalt ved fornavn. Artiklen var illustreret af et 29 år gammelt bryl-
lupsbillede af afdøde og ægtefællen. Hustruens ansigt var ikke synligt. På et andet billede var en væg
med billeder affotograferet. Sønnen var afbildet som barn. Den tidligere hustru og sønnen klagede.

Klagerne anførte, at de ufrivilligt var med i artiklen ved navns nævnelse, og at det ved hjælp af
oplysningerne i artiklen og de ledsagende billeder var muligt at identificere dem. Klagerne anså bru-
gen af deres rigtige navne for irrelevant for artiklens budskab.

Ekstra Bladet anførte, at fortællingen om afdøde ikke ville have mening uden at nævne afdødes
fraskilte kone og den på det tidspunkt 4-årige søn. Bladet erkendte, at pårørende, der ikke ønsker at
medvirke, skulle sløres. Avisen beklagede forholdet i en efterfølgende udgave af EKSTRA, og direk-
te over for klagerne.

Pressenævnet fandt, at de bragte fotografier ikke havde en sådan almen interesse, at der var grund-
lag for at fravige udgangspunktet om, at offentliggørelse af fotografier fra private begivenheder og



private hjem kræver samtykke. Nævnet udtalte kritik, men pålagde ikke offentliggørelse, da avisen
allerede havde beklaget forholdet i avisen.

Kendelse af 27. april 2011 i sag nr. 11-70-00049.

Skjult kamera – ikke kritik
TV 2 bragte udsendelsen ”Operation X: Når ører bliver til kroner”. Udsendelsen var kritisk over for
private høreklinikkers udlevering af høreapparater, herunder Dansk HøreCenter. Siden tilskudsord-
ningen var ændret – så borgere kunne købe apparater fra private høreklinikker og få tilskud – var
udleveringen steget med 80 procent. I udsendelsen blev vist en række skjulte tv-optagelser fra
Dansk HøreCenters afdelinger, hvor to personers hørelse blev testet. Efterfølgende målinger på
Bispebjerg Hospital viste, at der var udleveret høreapparat, selv om målingerne af personens hørelse
ikke lå inden for de retningslinjer, Sundhedsstyrelsen havde udstukket for behandling. Direktøren
for høreklinikken klagede.

Hørecenteret ville ifølge klager have givet den samme behandling til de to testpersoner ved en
aftalt tv-optagelse. Klager anførte hertil, at hans kritiske holdning over for Sundhedsstyrelsens vej-
ledning var offentligt kendt. Der var ifølge klager derfor ikke nogen saglig grund til at bruge skjult
kamera.

TV 2 anførte, at man med brugen af skjult kamera forsøgte at undersøge, om Dansk HøreCenter
udleverede høreapparater i strid med Sundhedsstyrelsens vejledning, og hvorvidt borgere, der hen-
vender sig i en privat høreklinik, blev udsat for et mersalg. TV 2 ville ikke kunne have fået disse
oplysninger, hvis man havde spurgt klager for åbent kamera. Kritikpunkterne, der specifikt rettede
sig mod Dansk HøreCenter, fik klager forelagt og mulighed for at kommentere i udsendelsen.

Pressenævnet anførte, at nævnet ved bedømmelsen af, om offentliggørelsen af optagelserne ind-
hentet med skjult kamera var berettiget, på den ene side havde lagt vægt på, at det af en af optagel-
serne fremgik, at Dansk HøreCenter var villig til at sende en anmodning om tilskud på kundens
vegne, selv om virksomhedens medarbejder oplyste, at der ifølge Sundhedsstyrelsens vejledning ikke
tilkendes tilskud til høreapparater til personer med tinnitus. På den anden side fandt nævnet det
tvivlsomt, om dokumentationen kun kunne indhentes med brugen af skjult kamera, idet klager
kommenterede og vedgik Dansk HøreCenters praksis. Efter en samlet vurdering fandt nævnet ikke
tilstrækkeligt grundlag for at kunne fastslå, at hensynet til direktøren og Dansk HøreCenter over-
steg den offentlige interesse. Nævnte bemærkede, at de menige medarbejdere, der optrådte i udsen-
delsen, var slørede.

Kendelse af 27. april 2011 i sag nr. 11-70-00053.

Anvendelse af videoafhøring fra politiet – kritik/dissens
TV 2 sendte udsendelsen ”TV 2 Dok: Man slår da børn”, hvori der indgik cirka 50 sekunder af en
videoafhøring af et barn. Af optagelsen fremgik det, at barnet beskyldte faderen for at udøve vold.
Drengen var effektivt sløret. Forældrene, der havde forældremyndigheden over sønnen, klagede.

Klagerne anførte, at de ikke har givet tilladelse til, at TV 2 eller andre måtte vise optagelser af
deres søn.

TV 2 anførte, at optagelserne var udleveret af Østjyllands Politi, der også havde godkendt udsen-
delsen, og at det var umuligt for andre end de personer, der tidligere havde set den pågældende
videoafhøring, at genkende barnet.

Pressenævnet udtalte, at videoafhøringer ikke er undergivet offentlighed, og den afhørte har en
berettiget forventning om, at en sådan videoafhøring ikke gengives i et massemedie, medmindre
den pågældende har givet sit samtykke hertil. Dette gælder, uanset om den pågældende var sløret.
Da der ikke var givet samtykke, fandt Pressenævnet, at TV 2 havde handlet i strid med god presse-
skik ved at bringe optagelserne. Pressenævnets flertal fandt ikke, at der var særligt tungtvejende

28



29

grunde til, at optagelserne kunne bringes uden samtykke. Det var dog et formildende forhold, at
Østjyllands Politi havde udleveret optagelserne og godkendt sløringen, men det kunne ikke fritage
TV 2 for at sikre sig, at der var meddelt samtykke.

Ét medlem var uenigt og ville ikke udtale kritik, da emnet for udsendelsen havde stor samfunds-
mæssig betydning, og da sløringen af drengen og hans sag var så effektiv, at ingen udenforstående
kunne identificere sagen og de implicerede. Ifølge medlemmet måtte TV 2 anses for at have handlet
i god tro, når fortroligt materiale var udleveret af en offentlig myndighed, som tillige efterfølgende
havde godkendt brugen af det pågældende materiale.

Kendelse af 27. april 2011 i sag nr. 11-70-00057.

Berigtigelse af forkerte oplysninger – delvis kritik
TV SYD bragte nyhedsindslaget ”Styren-afsløring: LM bryder loven”. I indslaget blev LM Wind
Power A/S kritiseret for at have haft kendskab til problemer med styrendampe uden at skride ind.
Ifølge indslaget vedrørte det fabrikker i Vojens og Lunderskov. I indslaget omtalte TV SYD styren-
dampe på LM og oplyste, at Arbejdstilsynet tilbage i 2004 havde pålagt selskabet at ændre metoden
til at måle grænseværdierne for dampene. Det fremstod som om LM ikke havde informeret sine
medarbejdere om Arbejdstilsynets afgørelser. Det er et krav efter arbejdsmiljøloven.

De medarbejdere, der udtalte sig i indslaget, arbejdede imidlertid ikke på fabrikken i Vojens. De
arbejdede i Lunderskov, hvor der ikke var udstedt påbud.

LM Wind Power A/S anførte, at selskabet ifølge loven var forpligtet til at gøre sikkerheds- og til-
lidsrepræsentanter inden for ”vedkommende område” bekendte med de afgørelser, Arbejdstilsynet
har truffet. LM har løbende sørget for en orientering af sikkerhedsrepræsentanterne, ligesom korre-
spondancen med Arbejdsmiljøklagenævnet er underskrevet af sikkerhedsrepræsentanter fra LM. TV
SYD kunne have konstateret det ved at gennemgå myndighedens sagsbehandling.

TV SYD anførte, at de medvirkende tillidsfolk ikke arbejdede på fabrikken i Hammelev i Vojens,
hvor målingerne blev foretaget. Samtlige tillidsfolk på fabrikkerne anså imidlertid LM som én stor
virksomhed.

Pressenævnet fandt, at TV SYD havde tilsidesat god presseskik ved at give indtryk af, at LM ikke
havde overholdt pligten til at orientere sine medarbejdere uden at orientere seerne om, at medarbej-
derne arbejdede på fabrikken i Lunderskov, hvorimod påbuddene vedrørte fabrikken i Vojens. Næv-
net udtalte tillige kritik af, at TV SYD ikke berigtigede oplysningen, da LM gjorde stationen
opmærksom på det.

Kendelse af 24. august 2011 i sag nr. 11-70-00088.

Omtale af sexliv – ikke kritik
Ekstra Bladet bragte forsideoverskriften ”[Morder] hemmeligt gift i fængslet” og omtalte inde i avisen,
at en morder var blevet gift. Parret havde inden offentliggørelsen udsendt en pressemeddelelse, hvor
man frabad sig omtale af ægteskabet. Forud for artiklens offentliggørelse havde hustruen på den
offentligt tilgængelige hjemmeside baby.dk indgået i en debat omkring sit ægteskab med morderen,
der var dømt for tredobbelt manddrab. Drabssagen havde fået massiv medieomtale, ligesom morde-
ren blandt andet havde medvirket i interviews og været medforfatter på en bog, hvori parrets sexliv
var omtalt.

Parret klagede til Pressenævnet.
Parret anførte, at omtalen af brylluppet og deres sexliv var i strid med god presseskik. De havde

selv arbejdet på at gøre brylluppet til en stilfærdig begivenhed, hvilket avisen var bekendt med.
Ekstra Bladet anførte, at morderen er almindelig kendt i offentligheden, og at hustruen var klar

over, at hendes relationer til ægtefællen og ægteskabet med samme var et kontroversielt anliggende.
Avisen henviste endvidere til bogen med morderen som medforfatter.



Pressenævnet udtalte, at et ægteskab måtte anses for en glædelig, men privat begivenhed. Under
henvisning til debatten på baby.dk og den massive medieomtale af drabssagen samt morderens
interviews fandt nævnet ikke grundlag for at kritisere omtalen af brylluppet eller parrets seksuelle
forhold, der ellers også henhører under privatlivets fred.

Kendelse af 24. august 2011 i sag nr. 11-70-00104.

Journalist navngivet ved kritisk artikel – ikke kritik
Politiken bragte artiklen ”3-dobbelt synder udløser krav om bøder til medier” i forbindelse med en
debat om, hvorvidt Pressenævnet skulle have kompetence til at udstede bøder til medier. En journa-
list hos B.T. var omtalt ved navns nævnelse som ”3-dobbelt synder”. B.T. havde i tre sager fået kritik
i Pressenævnet for artikler, hvor den pågældende journalists navn havde fremgået af artiklens byline.
Journalisten klagede.

Journalisten anførte, at det var i strid med god presseskik at navngive ham, da kritikken i Presse-
nævnets sager var rettet mod mediet B.T.

Politiken anførte, at journalisten var nævnt i byline til artiklerne.
Pressenævnet bemærkede indledningsvis, at det er mediet – og ikke den enkelte journalist – der er

part i nævnets sager, når der indgives klage over offentliggjorte artikler. Journalisters arbejde er
offentligt tilgængeligt, ligesom de krediteres med navns nævnelse i byline og i nogle tilfælde også
med billedidentifikation. Under hensyn til, at B.T.s journalist havde været angivet i bylinen med
navns nævnelse i de tre artikler, fandt Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere Politiken for ikke
at have sløret journalistens identitet ved omtalen af hans arbejde, også selv om han ikke var en
ledende medarbejder.

Kendelse af 12. september 2011 i sag nr. 11-70-00103.

Omtale af drabsoffer – ikke kritik
Ekstra Bladet bragte portrætartiklen ”Djævlens advokat” om en forsvarsadvokat. I den forbindelse
fortalte advokaten om en sag, som hun havde været i retten med den dag, hvor avisen havde fulgt
hendes arbejdsdag. Forsvarsadvokaten beskrev en række detaljer vedrørende en drabssag. Herudover
viste advokaten Ekstra Bladets journalist et billede af afdøde optaget i retsmedicinerens lokale. Bille-
det var beskrevet med ord i artiklen. Den afdødes datter klagede.

Datteren anførte, at det var i strid med god presseskik at udpensle hendes fars sidste minutter i
live.

Ekstra Bladet anførte, at straffesagen mod afdødes kæreste beskrev forsvarsadvokatens faglige
arbejde, og at der var tale om en offentlig retssag.

Pressenævnet tilkendegav, at Ekstra Bladets detaljerede beskrivelse af retsmedicinerens fotografier
af afdøde kunne virke krænkende, men at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at udtale kritik.

Kendelse af 12. september 2011 i sag nr. 11-70-00108.

Manglende forelæggelse for forening – kritik
TV 2 bragte udsendelsen ”Klamphuggerne: Fix og færdig”, som omtalte problemer med håndværksar-
bejde udført af et bestemt selskab. I den forbindelse henviste udsendelsen til, at der var flere util-
fredse kunder. På et tidspunkt i udsendelsen står studieværten foran en række huse med navnet på
en andelsforening, der kort omtales i udsendelsen. Andelsforeningen klagede.

Andelsboligforeningen anførte, at foreningen ejer boligerne. Den enkelte andelshaver har alene en
brugsret til en bolig. Foreningen fandt det derfor uheldigt, at der var bragt udtalelser fra enkelte
andelshavere uden at få oplysningerne bekræftet af formanden, der kunne dokumentere omfanget af
de nævnte mangler.

TV 2 anførte, at udsendelsen var kritisk over for håndværkeren, men udsendelsen indeholdt ikke
en kritik af foreningen eller de enkelte beboere.

30



31

Pressenævnet fandt, at TV 2 skulle have indhentet foreningens kommentar eller på anden måde
undersøgt omfanget af manglerne på tidspunktet for udsendelsens offentliggørelse. Nævnet udtalte
derfor kritik.

Kendelse af 12. september 2011 i sag nr. 11-70-00109.

Omtale af to år gammel byretsdom – delvis kritik
bt.dk bragte under overskriften ”Danmarks 13 mest radikale højre-ekstremister. Her er højrefløjens bøl-
ler” en omtale af personer på den yderste højrefløj og deres domme. I et tilhørende persongalleri var
der omtalt domme fra 30 dages fængsel og op til otte års fængsel. Én af personerne blev i 2008
idømt 40 dages ubetinget fængsel for et værtshusslagsmål (vold). Denne person klagede.

Den dømte anførte, at han ikke hørte til blandt landets 13 mest højreekstremistiske personer eller
kunne sammenlignes med blandt andre en norsk massemorder. I 2008 havde klager haft omgang
med grupperingerne Danmarks Nationale Front og Vederfølner, men aldrig været medlem. Han
havde ikke haft kontakt med det højreorienterede miljø siden 2008.

Bt.dk havde blandt andet efterfølgende præciseret, at klager ikke havde været medlem.
Pressenævnet fandt, at straffesagen på tidspunktet for omtalen på bt.dk mere end to år efter byret-

tens dom ikke længere havde offentlig interesse i relation til klager, men at den på tidspunktet havde
en offentlig interesse i relation til fokuseringen på højreekstremistiske grupperinger. Som følge af
den forløbne tid siden dommen, dommens karakter og formålet med artiklen burde avisen have slø-
ret navnet på klager, og nævnet udtalte kritik af den manglende sløring.

Kendelse af 3. oktober 2011 i sag nr. 11-70-00115.

Facebook – kritik
TV 2/FYN bragte nyhedsindslaget ”Skarpe udtalelser på Facebook”, der blandt andet viste tv-optagel-
ser af en politikers Facebook-profil og læste en statusopdatering op. Tv-stationen havde via en af
politikerens Facebook-venner fået adgang til profilen. Politikeren klagede.

Politikeren anførte, at hendes Facebook-profil var lukket/ikke offentlig tilgængelig. Der var vist
optagelser fra den med billeder af hendes kæreste og venner samt de kommentarer, der var skrevet i
det lukkede forum. Hun havde over for mediet accepteret, at der blev refereret, hvad hun havde
skrevet, men TV 2/FYN havde ikke fået tilladelse til at vise optagelser fra profilen.

TV 2/FYN anførte, at der var 545 venner tilknyttet Facebook-profilen, og at det virkede usand-
synligt, at en enkelt person kunne have en privat, venskabelig relation til så mange. Politikeren
anvendte profilen som et politisk værktøj. I stedet for blot at referere profilen fandt tv-stationen det
uproblematisk at vise profilen.

Det er Pressenævnets opfattelse, at oplysninger på lukkede profiler er forbeholdt de personer, der
har fået tilladelse til at have adgang til profilen. Derfor har medierne som udgangspunkt ikke
adgang til at bruge disse informationer, medmindre materialet fra den lukkede profil har så stor
samfundsmæssig interesse, at offentliggørelsen overstiger hensyn til indehaveren af profilen.

Klager havde indstillet sin profil, så hun skulle acceptere udefrakommende som ”ven” for, at disse
fik adgang. Allerede fordi politikeren havde givet tilladelse til, at TV 2/FYN kunne referere den
pågældende kommentar, fandt nævnet, at optagelserne fra Facebook-profilen ikke havde en sådan
nyhedsværdi, at der var grundlag for at offentliggøre optagelser fra profilen – der også viste andre
forhold – uden samtykke. Nævnet udtalte kritik af mediet for at bringe optagelserne.

Kendelse af 3. oktober 2011 i sag nr. 11-70-00117.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 9. november 2011 udtalt sig om brugen af oplys-

ninger fra Facebook inden for den offentlige forvaltning. Udtalelsen og dens betydning for Presse-
nævnet gennemgås i dette kapitels afsnit 1.1.



Politianmeldelse mod politiker – ikke kritik/dissens
JydskeVestkysten bragte artiklen ”Kommune tvangsfjerner byrådsmedlems søn”. Artiklen omtalte en

episode på forvaltningen, hvor et byrådsmedlems barn var mødt op og bedt om at blive fjernet fra
hjemmet på grund af vold. Ifølge artiklen kom byrådsmedlemmet og hendes mand til stede. Deres
adfærd havde resulteret i en politianmeldelse. Byrådsmedlemmet blev omtalt ved navns nævnelse,
ligesom hendes billede var bragt. Medlemmet klagede.

Klager anførte, at sagen ikke havde offentlighedens interesse, så længe den ikke var færdigbehand-
let. Skaden ville være enorm, hvis anklagerne viste sig grundløse.

JydskeVestkysten anførte, at sagen blev omtalt med klagers navn, fordi politiet måtte tilkaldes, og
fordi klager var byrådsmedlem med det deraf følgende ansvar.

Pressenævnet (flertallet) fandt, at beskyldningerne om vold kunne få betydning for klagers valg-
barhed, hvis de viste sig sande. Nævnet fandt derfor, at såvel anbringelsen af klagers søn som politi-
anmeldelsen havde offentlig interesse og udtalte derfor ikke kritik af JydskeVestkysten for at omtale
klager ved navns nævnelse.

Ét medlem var uenigt og fandt ikke grundlag for at omtale klager ved navn.
Kendelse af 3. oktober 2011 i sag nr. 11-70-00126.

Skjult kamera og udeladte oplysninger – delvis kritik/dissens
Danmarks Radio sendte i nyhedsmagasinet 21Søndag et kritisk indslag om private ultralydsklinik-
kers scanning for brystkræft. I den forbindelse udtalte andre læger sig kritisk, og der blev bragt
skjulte optagelser fra en scanningsklinik i København.

I et andet eksempel fra klinikken blev den læge, der ejer klinikken, kritiseret for ikke at have fulgt
Sundhedsstyrelsens vejledning om, hvordan der skulle undersøges for brystkræft med en såkaldt
tripletest bestående af: 1) Klinisk undersøgelse, 2) Billeddiagnostik, og 3) Biopsi. Danmarks Radio,
der var i besiddelse af patientjournalen, oplyste i udsendelsen, at lægen efter at have foretaget en
ultralydsscanning ikke foretog yderligere. Af patientjournalen fremgik det imidlertid, at lægen ”fore-
slår resektion hos praktiserende spec. læge i kirurgi efter henvisning fra egen læge”.

Lægen klagede.
Lægen anførte, at mediet havde kunnet optaget undersøgelsen for åbent kamera, hvis man havde

spurgt. Klager anførte videre, at han overholdt Sundhedsstyrelsens vejledning.
Danmarks Radio anførte, at der ikke var grundlag for at kritisere brug af optagelser indhentet

med skjult kamera. Den offentlige interesse i at belyse svaghederne ved den danske kræftbehandling
var oplagt og havde været genstand for diskussioner og undersøgelser de senere år. I det foreliggende
tilfælde måtte den offentlige interesse veje tungere end hensynet til den enkelte læge. Det var svært
at afgøre, om dokumentation kunne være tilvejebragt på anden vis. Hvis en læge vidste, at undersø-
gelsen blev vist i fjernsynet, ville man være helt ekstraordinært omhyggelig og i særlig grad anbefale
yderligere undersøgelser mv.

Under hensyn til den meget alvorlige kritik, der blev rettet mod lægen, fandt nævnet, at der
påhvilede Danmarks Radio en forpligtelse til at udvise særlig omhu i forbindelse med gengivelsen af
relevante oplysninger, som mediet var bekendt med. Det gav et misvisende indtryk af lægens dispo-
sitioner, at Danmarks Radio undlod at oplyse om lægens forslag til videre behandling, og nævnet
udtalte kritik.

Pressenævnet (flertallet) fandt det ikke godtgjort, at Danmarks Radio var nødt til at anvende
skjult kamera. Nævnet lagde vægt på, at Danmarks Radio ikke inden offentliggørelsen rettede hen-
vendelse til lægen med anmodning om, at han ville medvirke. Lægens undersøgelsespraksis kunne
belyses gennem forklaringer fra patienter, der medvirkede i udsendelsen, og en overlæge. Nævnet
udtalte derfor kritik af Danmarks Radio for at bringe optagelserne.

32



33

Ét medlem var uenigt og fandt det usandsynligt, at dokumentationen kunne være indhentet uden
brug af skjulte optagelser. Dette medlem ville derfor ikke kritisere mediet.

Kendelse af 1. november 2011 i sag nr. 11-70-00129.

I forlængelse af kendelsen anmodede Danmarks Radio om genoptagelse af sagen under henvisning
til, at Pressenævnets kendelse indeholdt en forveksling af begreberne ”biopsi” og ”resektion”.

Nævnet genoptog behandlingen og afgjorde på ny sagen ved kendelse af 14. december 2011 i sag
nr. 11-70-00173. Genoptagelsessagen førte til en ændring af ordet ”biopsi” til ”resektion”, men kri-
tikken blev fastholdt.

Private billeder og citater fra internetdebat – delvis kritik
Politiken bragte en artikelserie om den højreorienterede forening Organisationen (ORG) og navnlig
formanden. Avisen bragte citater fra foreningens interne debatforum og private fotos fra en sol-
hvervsfest. Af fotografierne fremgik det, at formanden fik overrakt en pakke, der viser sig at være en
mørklødet dukke. Et andet billede viste et bål, hvor dukken angiveligt blev brændt. Artiklerne var
blandt andet baseret på rapporten ”ORG – logen bag det ekstreme højre” fra det venstreorienterede
researchkollektiv Redox.

Forud for artikelseriens offentliggørelse havde Politikens journalist mødtes med formanden. Sidst-
nævnte fremlagde over for Pressenævnet en optagelse af samtalen. Af samtalen fremgik det blandt
andet, at journalisten nægtede at præcisere eller fremlægge materiale i sammenhæng for formanden
uden et forudgående tilsagn om medvirken.

Foreningen og formanden klagede.
Klagerne anførte, at oplysninger om, at foreningen arbejdede for et racerent Danmark, og at for-

eningen havde afbrændt en mørklødet dukke under en fest, var af en sådan karakter, at avisen var
forpligtet til at kontrollere/verificere disse inden offentliggørelsen. Det postulerede begivenhedsfor-
løb havde aldrig fundet sted. Materialet var ifølge klager ulovligt tilvejebragt ved computerhacking.

Politiken anførte, at offentligheden havde en interesse i at kende til, hvad der foregik i et hemme-
ligt netværk, der i det skjulte søgte at påvirke dansk politik. Internt i foreningen var der direkte
udtrykt en vilje til vold mod indvandrere, og ved medlemsarrangementer var der afbrændt kors og
en mørklødet dukke. Politiken anførte videre, at der udelukkende var brugt materiale, når research
havde kunnet sandsynliggøre, at det var lovligt tilvejebragt og autentisk materiale.

Pressenævnet fandt, at beskrivelsen af grupperinger på højrefløjen og deres handlinger var et så
væsentligt samfundsmæssigt emne, at det var berettiget at bringe artiklerne om emnet, herunder at
gengive citaterne fra foreningens interne debatforum, der var forbeholdt de personer, der havde fået
tilladelse til at have adgang (et lukket netværk).

Pressenævnet udtalte videre, at der som udgangspunkt ikke var en sådan almen interesse knyttet
til offentliggørelse af et fotografi fra en privat selskabelig sammenkomst, at det kunne bringes uden
samtykke. Dette gjaldt ikke mindst, hvis fotoet – som den otte år gamle billedserie fra Solhvervet –
viste en person i en situation, der i sammenhængen fremstod som kompromitterende. Personer kan
i private sammenhænge meget vel optræde på en måde, der er udtryk for en ”joke” eller lign. Bille-
derne var ikke taget med henblik på offentliggørelse, og der var ikke en sådan offentlig interesse
knyttet til de konkrete fotos, at de kunne offentliggøres uden samtykke. Dette gjaldt ikke mindst,
da avisen ikke ved forelæggelse for formanden havde kontrolleret, hvorvidt billederne reelt viste det
handlingsforløb, som blev beskrevet i avisen. Nævnet udtalte kritik af Politiken.

Kendelse af 1. november 2011 i sag nr. 11-70-00130.



Billede fra Facebook – ingen kritik
Ekstrabladet.dk bragte artiklerne ”Studerende snydt i nethandel”, ”72-årig udlejer snydt af bogsvindler”
og ”Bogsvindler har forfalsket lejekontrakt” og Ekstra Bladet bragte artiklen ”BAG TREMMER: Bog-
svindler dømt for bedrageri”. I artiklerne forholdt Ekstra Bladet sig kritisk til en boghandlers salg af
lærebøger på internettet og hans manglende betaling af husleje samt vedkommendes forsøg på at
forfalske hans egen lejers lejekontrakt. Til illustration af artiklerne ”72-årig udlejer snydt af bog-
svindler” og ”Bogsvindler har forfalsket lejekontrakt” var bragt et portrætbillede af boghandleren.

Boghandleren klagede bl.a. over offentliggørelsen af hans portræt.
Klager anførte, at hans billede var hentet fra hans lukkede Facebook-profil uden hans samtykke.
Ekstra Bladet anførte, at klagers profil på Facebook var ”åben” (offentligt tilgængelig), således at

enhver havde adgang til den.
Det fremgik af Facebooks privatlivspolitik, at profilbilleder altid er offentligt tilgængelige.
Det er Pressenævnets opfattelse, at oplysninger på lukkede profiler er forbeholdt de personer, der

har fået tilladelse til at have adgang til profilen. Derfor har medierne som udgangspunkt ikke
adgang til at bruge disse informationer, medmindre materialet fra den lukkede profil har så stor
samfundsmæssig interesse, at offentliggørelsen overstiger hensyn til indehaveren af profilen.

Uanset opsætningen af klagers Facebook-profil var det muligt at se det billede, som var bragt på
ekstrabladet.dk, uden at være accepteret som ”Facebook-ven” af klager. Nævnet fandt derfor ikke
grundlag for at kritisere avisen for at bringe billedet uden samtykke.

Kendelse af 28. november 2011 i sag nr. 11-70-00149.
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 9. november 2011 udtalt sig om brugen af oplys-

ninger fra Facebook inden for den offentlige forvaltning. Udtalelsen og dens betydning for Presse-
nævnet gennemgås i dette kapitels afsnit 1.1.

Hvem er sagsøgt: selskabet eller direktøren? – delvis kritik
Dagbladet Børsen bragte en artikelserie vedrørende en sag, hvor et selskab var anklaget for ulovlig
karteldannelse (straffesag). Selskabet havde i USA indgået forlig med det amerikanske justitsmini-
sterium (samtidig omtaltes et gruppesøgsmål, hvor sagsøgerne havde nedlagt påstand om erstatning
som følge af karteldannelsen (civilt søgsmål)). Af oplysningerne i en stævning fremgik det, at den
tidligere salgsdirektør skulle have deltaget i møder med den øverste ledelse fra konkurrerende virk-
somheder. Han var ikke selv sagsøgt. I en af artiklerne blev han alligevel omtalt som ”sagsøgt”.

Direktøren klagede.
Klager anførte, at forliget var mellem det amerikanske justitsministerium og selskabet, og han var

ikke nævnt i forliget. I relation til gruppesøgsmålet var han heller ikke part i sagen.
Dagbladet Børsen anførte, at avisen ikke havde tilkendegivet, at den tidligere salgsdirektør var

skyldig i en lovovertrædelse.
Pressenævnet fandt, at det rettelig var selskabet, der var sagsøgt. Avisens omtale af klager som

”sagsøgt” gik således ud over, hvad der var dækning for i de faktiske forhold. Nævnet udtalte kritik.
Derimod fandt nævnet, at overskriften ”Salgsdirektør udråbt til skurk” havde dækning i artiklen og
stævningen.

Kendelse af 19. december 2011 i sag nr. 11-70-00150.

Journalisten som anmelder – alvorlig kritik
B.T. bragte artiklen ”FÅR SKATTEKRONER FOR JYSK ADRESSE”. Af artiklen fremgik det, at et
folketingsmedlem efter B.T.s henvendelse til Frederiksberg Kommune nu skulle redegøre for sine
boligforhold over for kommunen med henblik på at afgøre, om klageren uberettiget havde modta-
get tilskud til en supplerende bolig for folketingsmedlemmer fra provinsen. I artiklen blev Frede-

34



riksbergs Kommunes kommunaldirektør citeret for, at kommunen ville kontakte klageren og bede
om en redegørelse. Folketingsmedlemmet klagede.

Folketingsmedlemmet anførte, at hun på intet tidspunkt havde modtaget en henvendelse fra Fre-
deriksberg Kommune med ønske om en redegørelse. Da hun fik nys om sagen – efter B.T.s henven-
delse til Frederiksberg Kommune, men forud for artiklens offentliggørelse – sendte hun en redegø-
relse for sine boligforhold til henholdsvis B.T., bopælskommunen og Frederiksberg Kommune, hvor
hun havde sin supplerende bolig. Avisen burde have kontaktet kommunaldirektøren igen, frem for
at bringe forældede citater. Hun afviste, at redegørelsen kunne anvendes journalistisk af B.T.

B.T. anførte, at kommunaldirektøren ikke havde gjort indsigelse over for sine citater i artiklen, og
at klager ikke ville give tilladelse til, at avisen brugte hendes redegørelse til en journalistisk vurdering
af sagen.

Pressenævnet fandt, at B.T. ved sin henvendelse til Frederiksberg Kommune vedrørende klagers
boligforhold foranledigede en anmeldelse. Da hverken Frederiksberg Kommune eller klagers
bopælskommune efter modtagelsen af klagers redegørelse fandt anledning til at betvivle rigtigheden
af klagers folkeregisteradresse, fandt Pressenævnet det ukorrekt, når B.T. skrev, at klager var blevet
anmodet om at fremkomme med en redegørelse.

Nævnet fandt, at det påhvilede B.T. at kontrollere rigtigheden inden offentliggørelse. Dette gjaldt
navnlig i det konkrete tilfælde, hvor det omtalte forhold skyldtes avisens eget initiativ. Da B.T. for-
ud for artiklens offentliggørelse var bekendt med, at klager havde sendt en redegørelse til de to kom-
muner, havde avisen anledning til at undersøge, hvad der måtte være sket. Derved kunne offentlig-
gørelsen af det fejlagtige forhold have været undgået. Da dette ikke skete, udtalte Pressenævnet
alvorlig kritik af B.T. for utilstrækkelig research.

Kendelse af 19. december 2011 i sag nr. 11-70-00166.

Undladelse af væsentlig oplysning – delvis kritik
Århus Stiftstidende bragte forsiden ”Vi dropper dyre taxa’er – så nu stiger prisen”. Inde i avisen var
bragt en sammenligning af priserne ved taxakørsel i byer i Danmark. I den forbindelse blev det
oplyst, at København og Randers alene opererer med en starttakst og en kilometertakst. Aarhus
Taxa, der var omtalt i artiklen, klagede.

Klager anførte, at prissammenligningen ikke var korrekt. København og Randers havde også en
bestemmelse om en ventetidstakst. Den slog igennem, når taxaen kørte under 27,5 kilometer i
timen, og når taxaen holdt stille.

Århus Stiftstidende anførte, at det var korrekt, at artiklen ikke tog højde for minuttaksten i
København, og erkendte, at en taxatur i København kunne koste mere. Avisen bestred dog, at de
beskrevne ventetider på 10 og 20 minutter på ture mellem fem og 21 kilometer var normen i den
københavnske trafik.

Pressenævnet fandt, at det burde have fremgået, at der også opereredes med en ventetidstakst i
København og Randers. Da det var en væsentlig oplysning, udtalte nævnet kritik af udeladelsen her-
af.

Kendelse af 19. december 2011 i sag nr. 11-70-00171.

En fars retlige interesse – formalia
Danmarks Radio havde i ”Aftenshowet” bragt en omtale af en forældremyndighedssag, som moderen
klagede over til Pressenævnet, som ved kendelse af 5. december 2011 i sag nr. 11-70-00147 kritise-
rede mediet for ikke at have forelagt beskyldninger om en ”bortførelse” af sønnen for moderen
inden offentliggørelse.

Faderen anmodede efterfølgende om at få sagen genoptaget.

35



Uanset faderen havde en interesse i Pressenævnets kendelse i sag nr. 11-70-00147, fandt nævnet,
at han ikke blev direkte berørt af nævnets afgørelse om, hvorvidt Danmarks Radio har tilsidesat god
presseskik, og hvorvidt moderen havde krav på at få bragt et genmæle. Faderen var således ikke
adressat for afgørelsen og havde ikke i øvrigt en sådan direkte, væsentlig og individuel retlig interes-
se, at han erhvervede partsstatus. Da faderen ikke kunne anses for part i kendelsen af 5. december
2011, blev hans anmodning om genoptagelse af samme sag afvist.

Kendelse af 20. december 2011 i sag nr. 11-70-00178.

2.2 Sager om genmæle

Reglerne om genmæle giver adgang til at korrigere oplysninger af faktisk karakter i en sag, der har
været omtalt i et massemedie. Den, som oplysningerne vedrører, kan fremsætte anmodning om gen-
mæle, og anmodningen skal altid først fremsættes til vedkommende massemedie selv. Anmodningen
til mediet skal være skriftlig, og fristen er fire uger regnet fra offentliggørelsen i mediet, jf. mediean-
svarslovens § 36, stk. 3. Hvis mediet afslår at bringe genmælet, eller genmælet er ufyldestgørende,
kan sagen indbringes for Pressenævnet. Dette skal ske senest fire uger efter at mediets svar er kom-
met frem, jf. medieansvarslovens § 40, stk. 1 og stk. 2.

Mediet kan kræve, at den, der fremsætter anmodningen, selv udformer genmælet, og genmælets
indhold skal i alt væsentligt være begrænset til nødvendige faktiske oplysninger, jf. medieansvarslo-
vens § 38.

Pressenævnet har udarbejdet en vejledning, der indeholder oplysninger om betingelser for og
udformning af genmæle m.v. Vejledningen kan hentes på Pressenævnets hjemmeside under fanebla-
det Klagevejledning, Vejledning om genmæle, og kan desuden fås i nævnets sekretariat.

Til illustration af nævnets praksis refereres nedenfor enkelte af nævnets sager fra 2011. Til yderli-
gere belysning af Pressenævnets praksis på området henvises til nævnets tidligere årsberetninger.

Kommentarer til rettelser – grundlag for genmæle
Økonomisk Ugebrev bragte artiklen ”Finanstilsynet greb ind over for Sampension” vedrørende en
inspektion hos Sampension. Sampension anmodede herefter Økonomisk Ugebrev om at bringe et
genmæle med fire punkter.

Ugen efter bragte ugebrevet artiklen ”Sampension tvivler på egen overlevelsesplan” vedrørende
Sampensions mulighed for at opfylde kapitalkravene i Solvens II-reglerne. I tilknytning til artikelen
bragte Økonomisk Ugebrev genmæleanmodningens punkter 2-4 under overskriften ”Rettelse”. I
sammenhæng med rettelsen bragte ugebrevet sine bemærkninger til punkt 1 i genmæleanmodnin-
gen. Sampension klagede.

Sampension anførte, at den måde, hvorpå ugebrevet bragte klagers genmæle, var i strid med god
presseskik, da genmælet var bragt sammen med ugebrevets afslag vedrørende første punkt.

Økonomisk Ugebrev anførte, at ugebrevet havde forholdt sig til Sampensions klagepunkter og
imødekommet tre af de fire klagepunkter.

Af medieansvarsloven § 39 fremgår det, at genmælet skal offentliggøres vederlagsfrit uden unødig
forsinkelse og bringes på en så fremtrædende måde, som det efter omstændighederne med rimelig-
hed kan forlanges. Redaktionelle bemærkninger i umiddelbar tilknytning til offentliggørelsen skal
indskrænkes til faktiske oplysninger.

Pressenævnet fandt, at Økonomisk Ugebrev ved at bringe sine kommentarer til genmæleanmod-
ningens punkt 1 i sammenhæng med rettelsen af genmæleanmodningens punkter 2-4 havde bragt
redaktionelle kommentarer i strid med medieansvarslovens § 39, og ugebrevet blev derfor pålagt at
bringe en rettelse igen.

Kendelse af 27. april 2011 i sag nr. 11-70-00048.

36



Konkret sag anvendt som illustration – grundlag for genmæle
DR1 sendte i forbrugermagasinet Kontant indslaget ”Fusk med fisk”. I indslaget blev vist en række
klip vedrørende salg fra ”fiskebiler”, herunder fiskebiler, der ikke overholdt lovgivningen. Forbru-
gerombudsmandens sager blev omtalt, og i den forbindelse blev der vist billeder fra ombudsman-
dens kontor. På bordet lå et omslag, hvor det var muligt for seerne at læse parternes navne. Fiske-
manden, der var part i den pågældende sag, klagede til Pressenævnet.

Fiskemanden anførte, at han havde fået reaktioner fra kunder – og mistet kunder – der havde fået
det indtryk, at han ikke overholdt reglerne. Hans sag hos Forbrugerombudsmanden var ikke afslut-
tet, og man vidste derfor ikke, om han var uskyldig i påstandene.

Danmarks Radio anførte, at fiskemanden ikke var genstand for kritik i udsendelsen. Det var kor-
rekt, at der verserede en sag hos Forbrugerombudsmanden.

Pressenævnet fandt, at Danmarks Radio havde bragt et faktisk forkert indtryk af, at Forbrugerom-
budsmanden havde udtalt kritik af fiskemanden. Da forholdet var egnet til at påføre klager skade af
betydning, blev Danmarks Radio pålagt at bringe et genmæle på DR1. Nævnet fandt endvidere, at
det var i strid med god presseskik at anvende sagsomslaget som illustration uden at indhente fiske-
mandens kommentarer.

Kendelse af 12. september 2011 i sag nr. 11-70-00106.

37



112-udsendelser 2001 s. 12
Adresseændring, klagefrist 2005 s. 19
Advarsler 2007 s. 20
Afdød, partsevne 2002 s. 5
Agent provocateur 1998 s. 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 s. 9

1996 s. 7
1997 s. 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 s. 14
Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 s. 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 s. 15
Annoncer, forelæggelse 1997 s. 9
Anonymisering, billedmateriale 2006 s. 21
Arkivmateriale 2004 s. 20
Artikelserie 2000 s. 11
Artikelserie, klagefrist 2005 s. 19
Berigtigelse 2000 s. 10

2004 s. 22
Berigtigelse, definition 1998 s. 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 s. 5
Berigtigelse, indhold 2001 s. 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 s. 21
Billedbrug, identifikation 1996 s. 6
Billedmanipulation 2002 s. 8
Billedmateriale 2000 s. 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 s. 7

2006 s. 21
Billedmateriale, samtykke 1994 s. 5
Blogs 2004 s. 19
Bøde, dom 1998 s. 14
Båndede samtaler 1997 s. 10

2004 s. 21
Båndede samtaler, telefoninterview 2006 s. 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 s. 21
Citat 2002 s. 11

2003 s. 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 s. 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 s. 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 s. 65

1994 s. 83
Datatilsynet, sletning 2009 s. 20

E . R E G I S T E R

Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2011.

Emne År Side

38



39

Debatindlæg 2000 s. 12
2004 s. 20

Debatindlæg, forelæggelse 1997 s. 9
Debatindlæg, internettet 2006 s. 21
Debatindlæg, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 s. 17
Dokumentarprogrammer 2001 s. 12
E-mail, klage 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Egen drift 1995 s. 9
1999 s. 7

Egen drift, forretningsorden 1994 s. 7
Egen drift, inhabilitet 1997 s. 6
Egen drift, konkrete sager 1997 s. 5
Elektroniske debatfora 2004 s. 19
Elektroniske medier, anmeldelse 1998 s. 13
Ensidighed 2003 s. 23
Erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Erstatning 2010 s. 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 s. 6
Etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Facebook 2009 s. 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 s. 20
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 s. 16
Fogedforbud 2009 s. 20
Forelæggelse 2002 s. 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 s. 20
Forelæggelse, flere medier 1998 s. 9
Forelæggelse, forsøg 1997 s. 9
Forening, partsevne 2002 s. 5
Formkrav, e-mail 1999 s. 8

2000 s. 8
2002 s. 4

Foto 2000 s. 11
Fremmedsprog 2004 s. 19
Genmæle, definition 1998 s. 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 s. 12
Genmæle, klagevejledning 1996 s. 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 s. 6

1998 s. 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Genmæle, straffesag 1997 s. 13
Genmæle, udformning 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Genmæle, vejledning 1999 s. 11



40

Genoptagelse 2008 s. 18
Gentagelse, krænkelse 1998 s. 13
Genudsendelse 2008 s. 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Grundloven § 63 1998 s. 7
Helligdage, klagefrist 2005 s. 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Høring, krænkende oplysninger 1995 s. 5
Identitet, efterprøvelse 2003 s. 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 s. 65

1994 s. 83
Injurier, kompetence 2006 s. 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 s. 14

1998 s. 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 s. 21
Internettet, klagefrist 2007 s. 19
Internettet, offentliggørelse 2005 s. 23
Internettet, sletning 2009 s. 20
Interview 1998 s. 9

2003 s. 21
Interview, mindreårige 2004 s. 21
Interview, radio og tv 1996 s. 5
Journalisters adfærd 1997 s. 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 s. 6
Journalnumre, nye 2010 s. 6
Kanal 4, kompetence 2008 s. 20
Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 s. 19
Kendelsesresumé, placering 1995 s. 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 s. 5
Kildeangivelse 2002 s. 9
Kildekreditering 2001 s. 11
Klage, medie under konkurs 2002 s. 7
Klage, videregivelse 2006 s. 20
Klagefrist, adresseændring 2005 s. 19
Klagefrist, artikelserie 2005 s. 19
Klagefrist, helligdage 2005 s. 19
Klagefrist, internettet 2007 s. 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 s. 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 s. 23
Klagefrist, noninformation 2005 s. 20
Klagevejledning 1999 s. 9

2003 s. 20
Klagevejledning, genmæle 1996 s. 7



41

Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 s. 7
Kompetence, fogedforbud 2009 s. 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 s. 5
Kompetence, injurier 2006 s. 21
Kompetence, Kanal 4 2008 s. 20
Kompetence, navneforbud 1997 s. 12
Kompetence, ophavsret 2001 s. 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 s. 6
Kompetence, sletning 2009 s. 20
Kompetence, straffeloven 1993 s. 5
Kompetence, TV 3 1995 s. 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 s. 7
Krænkelse, gentagelse 1998 s. 13
Krænkende oplysning 2002 s. 10
Krænkende oplysning, høring 1995 s. 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 s. 7
Læserbreve 2000 s. 12

2003 s. 21
2004 s. 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 s. 9
Læserbreve, redigering 1993 s. 7

1996 s. 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 s. 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 s. 6

1996 s. 6
1997 s. 13
1998 s. 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 s. 20
Medieansvarsloven § 5 1995 s. 9

1996 s. 7
Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 s. 14
Medieansvarsloven § 8 1998 s. 13

2006 s. 22
Medieansvarsloven § 38 1993 s. 7

1994 s. 7
1996 s. 5

Medieansvarsloven § 39 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 s. 13
Medieansvarsloven § 40 1996 s. 7
Medieansvarsloven § 43 1998 s. 8

1999 s. 5
Medieansvarsloven § 44 1995 s. 9

1997 s. 5
1999 s. 7
2002 s. 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 s. 6



42

Medieansvarsloven § 46 1995 s. 7
Medieansvarsloven § 49 1995 s. 5

1997 s. 6
1998 s. 6
1998 s. 14
1999 s. 10
2000 s. 8
2002 s. 5
2006 s. 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 s. 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 s. 7

2010 s. 20
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 s. 21
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 s. 5
Medieansvarsloven § 53 1998 s. 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 s. 6
Mediekoncern, samtykke 2008 s. 19
Mindreårige, interview 2004 s. 21
Mindreårige, samtykke 2000 s. 9
Modstridende forklaringer 2003 s. 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Navneforbud 1997 s. 12
Noninformation 1995 s. 6
Noninformation, klagefrist 2005 s. 20
Nyhedsbureau 1998 s. 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 s. 20
Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 s. 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 s. 8
Offentliggørelse 1999 s. 10

2002 s. 5
Offentliggørelse, bøde 1997 s. 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 s. 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 s. 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 s. 6
Offentliggørelse, internettet 2005 s. 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 s. 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 s. 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 s. 19
Offentliggørelse, placering 1997 s. 7

1998 s. 6
2010 s. 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 s. 21
Offentliggørelse, straffesag 1996 s. 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 s. 9

2000 s. 8
Ophavsret, kompetence 2001 s. 11
Oversættelse 2004 s. 19



43

Partsevne, afdød 2002 s. 5
Partsevne, arbejdsgivere 2007 s. 19
Partsevne, fagforening 1999 s. 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Partsevne, grupperinger 1994 s. 6
Partsevne, ophørt forening 2002 s. 5
Partsindlæg 2003 s. 23
Pressekort 2010 s. 7
Pressenævnet, artikler 2001 s. 5
Privatlivets fred 1994 s. 6

1999 s. 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 s. 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 s. 15

2002 s. 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 s. 22

2005 s. 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 s. 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 s. 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 s. 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 s. 9
Redigering, debatindlæg 1993 s. 7
Redigeringsret 2000 s. 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 s. 12
Redigeringsret, navn 1999 s. 8
Reklamer, forelæggelse 1997 s. 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 s. 6
Retlig interesse, afdød 2002 s. 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 s. 19
Retlig interesse, fagforening 1999 s. 5
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 s. 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 s. 6
Retlig interesse, ophørt forening 2002 s. 5
Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 s. 6
Retsplejeloven, kompetence 1993 s. 6
Retsreportage 1999 s. 7
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 s. 14

2000 s. 13
Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 s. 4
Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 s. 17
Rettelse, fast rubrik 1998 s. 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 s. 20
Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasin Udgiverforening 2011 s. 21
Råbånd 2000 s. 11
Sagsbehandling 1995 s. 7
Samtykke, gyldigt 2009 s. 19
Samtykke, mediekoncern 2008 s. 19
Samtykke, skjult kamera 2008 s. 19
Samtykke, umyndig 2000 s. 9



44

Satire 2001 s. 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 s. 5
Skjult kamera 1997 s. 11

1999 s. 12
2000 s. 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 s. 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 s. 21
Skjult kamera, samtykke 2008 s. 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 s. 12

2000 s. 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 s. 12
Skjult mikrofon 1997 s. 10

2004 s. 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 s. 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 s. 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 s. 21
”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 s. 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 s. 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 s. 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 s. 21
Straffeloven 2010 s. 22
Straffeloven, kompetence 1993 s. 5
Straffesag, genmæle 1997 s. 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 s. 6

1996 s. 6
1998 s. 14

Straffesager, god presseskik 1999 s. 7
Søgemaskiner 2009 s. 20
Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 s. 21
TV 3 1996 s. 7
TV 3, kompetence 1995 s. 7
Udenlandsk sendetilladelse 2011 s. 6
Umyndig, interview 2004 s. 21
Umyndig, samtykke 2000 s. 9
Økonomisk godtgørelse 2010 s. 22



45

B I L A G

God presseskik

Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik (medie-
ansvarslovens § 34, stk. 1).

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. Afgørelsen tager udgangs-
punkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra
1991, men standarden ”god presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og
tager stilling til nye situationer, der opstår.

”Vejledende regler for god presseskik”

(Således som de blev formuleret af medieansvarsudvalget i betænkning nr. 1205/1990 og gengivet i
bilag til lovforslaget af 1991 til medieansvarsloven).

Grundlæggende synspunkter

Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med massemediernes frie adgang til
at indsamle informationer og nyheder og til at offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie
kommentar er en del af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør masseme-
dierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for den personlige integritet og
privatlivets fred og til behovet for beskyttelse mod ubeføjet krænkelse.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentliggørelse af informationer
af væsentlig betydning for offentligheden samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om ind-
flydelse på massemediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om massemediernes frie
og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis en journalist pålægges
opgaver, som er i strid med nærværende presseetiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod hans samvittighed eller overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof (tekst og billeder), som offentliggøres i den trykte presse,
radio og fjernsyn samt i de øvrige massemedier.
Reglerne omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige masse-
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.
Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde personer, juridiske personer
og lignende.

Reglernes indhold

A. Korrekte meddelelser
1. Det er massemediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så langt det er muligt,

bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives, er korrekte.



2. Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når disses udsagn kan være farvet af
personlig interesse eller skadevoldende hensigt.

3. Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal
efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest ved forelæggelse for den pågælden-
de.

4. Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og på samme måde.
5. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer.
6. Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel

eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte spisesedler.
7. Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens eget initiativ, hvis og så snart

kendskab til fejl af betydning i de bragte meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en
sådan form, at læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom på berigti-
gelsen.

B. Adfærd i strid med god presseskik
1. Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre klar almen interesse kræ-

ver offentlig omtale. Det enkelte menneske har krav på beskyttelse af sin personlige anseelse.
2. Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar almen interesse kræver eller

begrunder offentlig omtale, og i så fald bør omtalen være så skånsom som mulig.
3. Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige hensyn. Det samme gælder vidner

og pårørende til de implicerede. Ved indsamling og gengivelse af billedmateriale skal der vises
hensynsfuldhed og takt.

4. Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionel tekst. Tekst og bille-
der foranlediget af direkte eller indirekte merkantile interesser bør kun bringes, hvis et klart
journalistisk kriterium taler for offentliggørelse.

5. Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan
ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigten-
de herredømme bør ikke misbruges.

C. Retsreportage
1. De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for retsreportagen.
2. Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, herunder straffesagers behandling

hos politi og anklagemyndighed.
3. Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af sagernes forberedelse og ved behandlin-

gen i retten bør journalisten tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffesager
anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens afslutning, hvad enten denne
finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse eller domfældelse.

4. Det bør undgås at nævne personers slægtsforhold, stilling, race, nationalitet, trosbekendelse eller
organisationsforhold, medmindre dette direkte har med sagen at gøre.

5. Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der ikke offentliggøres medde-
lelser, der kan lægge hindringer i vejen for sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet
eller tiltalt er skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/tiltalte har
erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig.

6. Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen af, hvilke sager der
omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller
anden identificering bør udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.

46



47

7. Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse er indgivet mod en navn-
given person. Meddelelser herom bør som regel ikke bringes, før anmeldelse har medført indgri-
ben fra politiets eller anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke, hvis det anmeldte for-
hold i forvejen er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det efter de fore-
liggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er solidt underbygget.

8. En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få fremdraget en ham tidligere over-
gået straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, han nu er sigtet, tiltalt eller dømt
for. I anden nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager som regel
ikke omtales.



P R E S S E NÆVN E T

Årsberetning 2011

U
dg

iv
er

:P
re

ss
en

æ
vn

et
ap

ri
l2

01
2.

G
ra

fis
k

ti
lr

et
te

læ
gn

in
g:

K
O

N
T

R
A

ST
de

si
gn

33
33

96
56

.
Tr

yk
:R

os
en

da
hl

s
Sc

hu
ltz

gr
af

is
k.




