Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1087049_0001.png
1087049_0002.png
1087049_0003.png
1087049_0004.png
1087049_0005.png
1087049_0006.png
1087049_0007.png
1087049_0008.png
1087049_0009.png
1087049_0010.png
1087049_0011.png
1087049_0012.png
1087049_0013.png
1087049_0014.png
1087049_0015.png
1087049_0016.png
1087049_0017.png
1087049_0018.png
1087049_0019.png
1087049_0020.png
1087049_0021.png
1087049_0022.png
1087049_0023.png
1087049_0024.png
1087049_0025.png
1087049_0026.png
1087049_0027.png
Forslag til lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse afpersonale m.v. og folkeoplysningsloven(Udvidelse af børneattestordningen)Fremsat den 29. februar 2012 af kulturministeren (Uffe Elbæk)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelsemed ansættelse af personale m.v. og folkeoplysningsloven(Udvidelse af børneattestordningen)
§1I lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse afpersonale m.v., som ændret ved lov nr. 429 af 29. maj 2008, foretages følgende ændringer:1.§ 2, stk. 1 og 2,affattes således:»Vedkommende minister fastsætter nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf. stk. 3, indenmyndigheder og private fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer, der somled i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år, såfremtansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknytning. Vedkommende ministerfastsætter endvidere nærmere regler om indhentelse af børneattest, jf. stk. 3, inden myndigheder ogprivate fysiske og juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen afderes opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå direktekontakt med disse børn, såfremt ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fasttilknytning. Vedkommende minister kan fastsætte regler om tilsyn.Stk. 2.Vedkommende minister kan tilsvarende fastsætte regler om indhentelse af børneattest for de istk. 1 nævnte fysiske personers ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andre, såfremt depågældende, som følge af det i stk. 1 nævnte ansættelses- eller beskæftigelsesforhold, har mulighedfor at opnå direkte kontakt med børn under 15 år. Vedkommende minister kan fastsætte regler omtilsyn.«§2I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde ogdaghøjskoler samt om Folkeuniversitetet, jf. lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, foretagesfølgende ændringer:1.§ 4, stk. 4,affattes således:
»Stk.4.Folkeoplysende foreninger efter stk. 1, skal i forbindelse med ansøgning om tilskud elleranvisning af lokaler afgive erklæring om, at foreningen indhenter børneattester, i det omfangforeningen ansætter eller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år samt personer, der som led i udførelsen af deres opgaverfærdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med dissebørn, jf. lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Pligten tilat afgive erklæring gælder også, selv om foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke ansættereller beskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt medbørn under 15 år eller personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børnunder 15 år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn.«2.§ 45, stk. 3,affattes således:»Stk.3. Foreningen skal i forbindelse med ansøgning om tilskud eller anvisning af lokaler afgiveerklæring om, at foreningen indhenter børneattester, i det omfang foreningen ansætter ellerbeskæftiger personer, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år samt personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under15 år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn, jf. lov om indhentelse afbørneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Pligten til at afgive erklæring gælderogså, selv om foreningen på tidspunktet for erklæringen ikke ansætter eller beskæftiger personer,der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år ellerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og dervedhar mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn.«§3Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning2. Udvidelse af børneattestordningen2.1. Lovforslagets baggrund2.2. Gældende ret2.2.1. Indhentelse af børneattest2.2.2. Omfanget af pligten til at indhente børneattest2.2.3. Indhentelse af børneattest på frivillig basis samt indberetningscirkulæret2.2.4. Konsekvenser af børneattestreglerne2.3. Lovforslagets nærmere indhold2.3.1. Overvejelser om betingelsen ”direkte kontakt til børn under 15 år”2.3.1.1. Ændringer i bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i børneattestloven2.3.2. Overvejelser om betingelsen ”fast tilknytning”2.3.3. Ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andre2.4. Persondataretlige aspekter3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder m.v.9. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget1. IndledningDet ligger regeringen meget på sinde at sikre, at vores børn og unge kan færdes trygt i skoler,institutioner og til fritidsaktiviteter. Forældre skal med ro i sindet kunne aflevere deres børn iansattes varetægt med en forventning om, at det tillidsforhold, der naturligt opstår mellem børn ogvoksne, ikke misbruges.Folketinget vedtog i 2005 lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse afpersonale m.v. (lov nr. 520 af 21. juni 2005). Loven trådte i kraft 1. juli 2005.En børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger om afgørelser, dvs. domme m.v., omvisse seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år. Børneattesten minder om en traditionelstraffeattest men adskiller sig bl.a. ved, at oplysningerne på en børneattest fremgår i længere tid.Børneattestreglerne indebærer, at myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. (private fysiske ogjuridiske personer) skal indhente en børneattest hos Rigspolitiet, inden de ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år.Formålet med børneattestloven er at styrke indsatsen over for seksuelle overgreb mod børn ved atmedvirke til at forhindre, at der i f.eks. dagtilbud eller idrætsforeninger ansættes personer, der erdømt for sådanne krænkelser. Loven har endvidere et præventivt sigte i forhold til at afholdepersoner dømt for seksuelle overgreb mod børn fra at søge jobfunktioner, der indebærer direktekontakt til børn under 15 år. Børneattestordningen kan ikke forhindre, at børn udsættes for seksuelle
overgreb, men ordningen er et vigtigt redskab i indsatsen for at forhindre krænkelser foretaget afvoksne uden familiær relation til det krænkede barn.Der er siden lovens ikrafttræden udstedt et stigende antal børneattester. I 2011 blev der udstedt ca.250.000 børneattester, der i 70 tilfælde var ”positive”, dvs. de indeholdt oplysninger om, atansøgeren tidligere var dømt m.v. for seksuelle overgreb mod børn.Dette lovforslag har til formål at udvide børneattestordningen og derved skabe grundlaget for enyderligere styrkelse af indsatsen over for seksuelle overgreb mod børn. Forslaget indebærer, at denkreds af personer, der i dag skal indhentes børneattest på, udvides, så det sikres, at alle relevantearbejdsfunktioner bliver omfattet af børneattestordningen.Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af anbefalinger fra en tværministeriel arbejdsgruppe ombørneattestordningen. Arbejdsgruppens redegørelse ”Redegørelse for reglerne om børneattester”blev offentliggjort i december 2011. Redegørelsen indeholder bl.a. en anbefaling om, atbørneattestordningen udvides, så flere personer bliver omfattet af pligten til at indhente børneattest.Det er regeringens opfattelse, at lovforslaget vil medvirke til en styrket indsats over for seksuelleovergreb mod børn, samtidig med at der opretholdes en fornuftig balance mellem behovet for atbeskytte så mange børn og unge som muligt uden at pålægge foreninger, institutioner m.v. for storeadministrative byrder.2. Udvidelse af børneattestordningen2.1. Lovforslagets baggrundI december 2010 nedsattes en tværministeriel arbejdsgruppe om børneattestordningen.Arbejdsgruppen blev nedsat som følge af to beslutningsforslag fra henholdsvis Dansk Folkeparti ogSocialistisk Folkeparti, der begge lagde op til at udvide den kreds af personer, der skal indhentesbørneattest på. Derudover ønskede Dansk Folkeparti i sit beslutningsforslag at udvidebørneattestordningen til at omfatte eksisterende ansættelsesforhold og ikke kun nyansættelser, somdet er tilfældet i dag. Arbejdsgruppen bestod af følgende ministerier: Justitsministeriet,Finansministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Erhvervs- og Vækstministeriet,Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning, Social- og Integrationsministeriet,Miljøministeriet, Ligestillings- og Kirkeministeriet samt Kulturministeriet.Arbejdsgruppen har haft til opgave at se på, om der er behov for at foretage justeringer i den kredsaf personer og institutioner, der i dag er omfattet af pligten til at indhente børneattest – herunderhvad konsekvenserne vil være ved at udvide børneattestordningen til også at omfatte eksisterendeansættelsesforhold. Arbejdsgruppen har også set på, om børneattesten bør indeholde flereoplysninger. Det har ikke været hensigten, at der skulle foretages en gennemgribende ændring afbørneattestordningens formål og struktur men derimod en optimering af den eksisterende ordning.Arbejdsgruppens redegørelse blev offentliggjort den 6. december 2011 og indeholder en rækkekonkrete anbefalinger til en udvidelse af børneattestordningen.Arbejdsgruppen har bl.a. anbefalet, at der foretages en udvidelse af den personkreds, der i dag skalindhentes børneattest på, så børneattestordningen fremover også omfatter personer, der som led iudførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå
direkte kontakt med børn. Arbejdsgruppen har i den forbindelse peget på en række konkreteinstitutioner m.v. og arbejdsfunktioner, der bør omfattes af pligten til at indhente børneattest.Arbejdsgruppen har endvidere anbefalet, at betingelsen om at personen skal være fast tilknyttetinstitutionen, foreningen m.v., før der er pligt til at indhente børneattest, bør fremgå direkte afbørneattestloven, hvilket ikke er tilfældet i dag. Endelig har arbejdsgruppen anbefalet, at indholdetaf en børneattest udvides, så den også omfatter eventuelle domme m.v. vedrørende straffelovens §223, når forholdet er begået over for et barn under 15 år. Straffelovens § 223 kriminaliserer bl.a.samleje med personer under 18 år, der er den skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn, ellersom er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse.Dette lovforslag er udarbejdet på baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger.Lovforslaget medfører ændringer i børneattestloven og folkeoplysningsloven. Der skal derudoverforetages ændringer i de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i børneattestloven.Justitsministeriet har i forbindelse med arbejdsgruppen tilkendegivet, at de som følge af dettelovforslag vil foretage de nødvendige ændringer i kriminalregisterbekendtgørelsen (bekendtgørelsenr. 218 af 27. marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister) samti indberetningscirkulæret (Justitsministeriets cirkulære nr. 63 af 29. juli 2005 om politietsindberetning af straffesager vedrørende seksuelt misbrug af børn m.v.).2.2. Gældende retBørneattestordningen indebærer, at myndigheder, virksomheder, foreninger m.v. (private fysiske ogjuridiske personer) skal indhente en børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personale, dersom led i udførelsen af deres opgaver, skal have direkte kontakt med børn under 15 år.2.2.1. Indhentelse af børneattestEn børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger om afgørelser, dvs. domme m.v., omvisse seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år. De afgørelser, der fremgår af en børneattest,er oplysninger fra kriminalregisterets efterforskningsdel, som er eller har været optaget ikriminalregisterets afgørelsesdel. Udover domme kan det f.eks. være tiltalefrafald eller bødervedtaget udenretligt.Det er Rigspolitiet, der i medfør af kriminalregisterbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 218 af 27.marts 2001 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister) udstederbørneattester. Udstedelsen sker efter anmodning fra en arbejdsgiver og forudsætter accept fra denperson, som attesten vedrører.Børneattesten minder om en traditionel straffeattest. I modsætning til en straffeattest, der indeholderoplysninger om flere typer forbrydelser, indeholder en børneattest dog kun de oplysninger, derfremgår af kriminalregisterbekendtgørelsens § 36, dvs. oplysninger om visse seksualforbrydelserbegået mod børn under 15 år. Oplysningerne på en børneattest fremgår desuden typisk i længere tid- men aldrig i kortere tid - end det er tilfældet ved en traditionel straffeattest. Det nærmere tidsrumvarierer alt afhængig af, hvilken type krænkelse og sanktion der er tale om. Domme for grovesædelighedsforbrydelser fremgår af børneattesten, indtil den registrerede fylder 80 år.2.2.2. Omfanget af pligten til at indhente børneattest
Pligten til at indhente børneattest fremgår af de enkelte bekendtgørelser, som er udstedt medhjemmel i børneattestloven (lov nr. 520 af 21. juni 2005). Loven er en rammelov, der dannergrundlag for, at vedkommende minister med hjemmel i loven kan fastsætte nærmere regler for,hvornår det er lovpligtigt at indhente børneattest. Det fremgår af bemærkningerne tilbørneattestloven (Folketingstidende 2004-2005, 2. samling, Tillæg A, side 7181), at vedkommendeminister er den minister, som det pågældende område henhører under. Det vil sjældent giveanledning til tvivl, hvem der er vedkommende minister, f.eks. er det kulturministeren, der fastsætterregler om indhentelse af børneattester på idrætsområdet, mens det er ministeren for børn ogundervisning, der fastsætter reglerne for dagplejere.Der kan dog forekomme helt særlige tilfælde, hvor der kan opstå tvivl om, hvem der er”vedkommende minister”, når det drejer sig om erhvervsdrivende, hvis forhold reguleres af flereforskellige ministres lovgivninger, f.eks. selskabslovgivning, skattelovgivning og miljølovgivningm.v. I sådanne tilfælde vil vedkommende minister i forhold til spørgsmålet om kompetencen til atfastsætte regler om pligten til at indhente børneattester være erhvervs- og vækstministeren, dergenerelt har ressortansvar for erhvervsvirksomheder, og som derfor mest naturligt fastsætter reglerfor virksomheder, der ansætter personale til f.eks. at holde opsyn i legerum, hvor der er offentligadgang.Følgende ministerier har på nuværende tidspunkt udstedt bekendtgørelser om indhentelse afbørneattest: Ligestillings- og Kirkeministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet, Ministeriet for Børnog Undervisning, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Social- og Integrationsministeriet,Miljøministeriet, Kulturministeriet samt Justitsministeriet (der har overtaget ressortområdet fra dettidligere Ministerium for Flygtninge, Indvandrere og Integration). Bekendtgørelserne under deforskellige ministerier er opbygget på samme måde og er afgrænset i forhold til de enkelteministeriers ressortområder.Bekendtgørelserne indeholder alle en opremsning af, hvilke myndigheder, institutioner, foreningerm.v., der har pligt til at indhente børneattest, inden de ansætter eller beskæftiger personale iarbejdsfunktioner, der indebærer direkte kontakt med børn under 15 år. Derudover fremgår det af deenkelte bekendtgørelser, hvilke konkrete arbejdsfunktioner, personen skal ansættes ellerbeskæftiges i, før der er pligt til at indhente en børneattest. Pligten til at indhente børneattestforudsætter derfor, at både institutionen, foreningen m.v. og den arbejdsfunktion, som personen skalansættes eller beskæftiges i, er omfattet af den relevante bekendtgørelse.På Kulturministeriets område skal bl.a. alle idrætsforeninger, danse-, musik-, ballet- og rideskolersamt fitnesscentre indhente børneattester, inden de ansætter eller beskæftiger personer f.eks.trænere, instruktører, holdledere m.v., der skal være fast tilknyttet institutionen, og som gennemderes arbejdsopgaver skal have direkte kontakt til børn under 15 år.Den grundlæggende betingelse, der regulerer personkredsen og dermed pligten til at indhentebørneattest, er, at personen som led i varetagelse af sin arbejdsfunktion skal have direkte kontaktmed børn under 15 år. Betingelsen har til formål at målrette indhentelsen af børneattester og betyderbl.a., at idrætsforeninger skal indhente børneattest på en person, der træner børn. Det tilsvarende vilderimod typisk ikke være tilfældet, hvis idrætsforeningen ansætter en træner for et voksenhold, idetdennes arbejdsopgaver som udgangspunkt ikke indebærer direkte kontakt med børn under 15 år.Betingelsen er nærmere beskrevet under afsnit 2.3.1.
Børneattestordningen finder anvendelse på personer, der ønskes ansat eller beskæftiget iinstitutionen, foreningen m.v. Det fremgår af bemærkningerne til børneattestloven, at der medbeskæftigelse i lovens forstand hovedsageligt sigtes til frivillige, ulønnede personer og lignendesom f.eks. trænere og holdledere. Forældre, der f.eks. modtager børnehavebesøg i anledning af enfødselsdag, som hjælper ved en turneringsdag i klubben, eller på skift kører børn til sportskampe,skal derimod ikke anses som beskæftiget i lovens forstand og er derfor ikke omfattet af reglerne.Det samme gælder forældre, der deltager i spejderlejre, fodboldskoler og lignende, når børnene erledsaget af trænere, ledere m.v.Enkeltmandsvirksomheder, der udbyder tjenester rettet mod børn under 15 år f.eks.privatpraktiserende psykologer, festklovne og tryllekunstnere, er ikke omfattet afbørneattestordningen. Begrundelsen for dette er, at personerne i disse virksomheder i sagens naturikke er i et ansættelses- eller beskæftigelsesforhold.Det er endvidere en forudsætning for pligten til at indhente børneattest, at det fra ansættelsens ellerbeskæftigelsens start er hensigten, at den pågældende person skal være fast tilknyttet myndigheden,institutionen, foreningen m.v. Denne betingelse kan udledes af forarbejderne til børneattestloven,ligesom betingelsen fremgår af de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i børneattestloven.Betingelsen er nærmere beskrevet under afsnit 2.3.2.Børneattestreglerne har et forebyggende sigte og finder anvendelse på ansættelsestidspunktet.Reglerne gælder kun i forbindelse med nyansættelser, hvilket indebærer, at der f.eks. ikke pligt til atindhente børneattest på personer, der er ansat eller beskæftiget før lovens ikrafttræden i 2005,ligesom der heller ikke er pligt til at indhente børneattest løbende i et ansættelses- ellerbeskæftigelsesforhold.2.2.3. Indhentelse af børneattest på frivillig basis samt indberetningscirkulæretI tilfælde, hvor der ikke er pligt til at indhente børneattest, har myndigheder, foreninger m.v. imedfør af kriminalregisterbekendtgørelsen mulighed for at indhente en børneattest på frivillig basis.Dette kan være relevant i eksisterende ansættelsesforhold, f.eks. hvis en forening hvert år ønsker atindhente børneattester på samtlige af sine trænere, samt i forhold til personer, der skal varetagearbejdsfunktioner, som ikke er omfattet af den relevante bekendtgørelse. Muligheden for at indhentebørneattest på frivillig basis forudsætter dog, at betingelserne i kriminalregisterbekendtgørelsen eropfyldt - herunder at personen som led i varetagelse af sin arbejdsfunktion skal have direkte kontaktmed børn under 15 år. Kriminalregisterbekendtgørelsen har altså den samme afgrænsning afpersonkredsen som i børneattestloven.Børneattestordningen skal endvidere ses i sammenhæng med det såkaldte indberetningscirkulære(Justitsministeriets cirkulære nr. 63 af 29. juli 2005 om politiets indberetning af straffesagervedrørende seksuelt misbrug af børn m.v.), hvorefter Rigsadvokaten kan underrette arbejdsgiverem.v., hvis personer i eksisterende ansættelsesforhold m.v. bliver sigtet i visse sager om seksueltmisbrug af børn, og en række nærmere betingelser i øvrigt er opfyldt.Børneattestloven, kriminalregisterbekendtgørelsen og indberetningscirkulæret supplerer såledeshinanden og skaber rammerne for, at der i videst muligt omfang ikke ansættes eller beskæftigespersoner, der enten er eller har været involveret i sager om seksuelt misbrug af børn under 15 år.2.2.4. Konsekvenser af børneattestreglerne
Børneattestloven regulerer ikke, hvorvidt den pågældende myndighed, institution, forening m.v. erberettiget til at ansætte en person med en ”positiv” børneattest, dvs. som har registreringer påbørneattesten. Det er op til den enkelte myndighed, virksomhed eller forening m.v. at beslutte,hvem de vil ansætte. Børneattesten giver alene et oplyst beslutningsgrundlag.Institutioner, foreninger m.v., der ikke indhenter børneattester i overensstemmelse med reglerne,kan idømmes bødestraf. Det skal fremgå af de enkelte bekendtgørelser udstedt med hjemmel ibørneattestloven, hvis en overtrædelse af pligten til at indhente børneattest kan straffes.Derudover indeholder folkeoplysningsloven et krav om, at foreninger m.v. kun kan få støtte efterfolkeoplysningsloven, hvis de i forbindelse med ansøgningen om støtte afgiver en erklæring om, atde indhenter børneattester i overensstemmelse med reglerne i børneattestloven. Afgives der enurigtig erklæring, kan støtten bortfalde, ligesom der kan fremsættes krav om tilbagebetaling afallerede modtaget støtte.2.3. Lovforslagets nærmere indholdDette lovforslag har til formål at udvide børneattestordningen, så det sikres, at der indhentesbørneattest i alle relevante sammenhænge. Lovforslaget er baseret på anbefalingerne fra dentværministerielle arbejdsgruppe om børneattestordningen.Regeringen foreslår, at den personkreds, der i dag skal indhentes børneattest på, udvides, således atogså personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15 år ogderved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn, bliver omfattet. Dette vil indebære,at der også skal indhentes børneattester på personer, hvis arbejdsfunktion ikke i sig selv indebærerdirekte kontakt med børn, men hvor personen på trods heraf fast færdes blandt børn og derved harmulighed for at opnå en sådan direkte kontakt med børn. Det kan f.eks. være tilsynsførende isvømmehaller eller havepersonale i dagsinstitutioner. Der vil som følge heraf være behov for atforetage ændringer i børneattestlovens § 2, stk. 1, samt konsekvensændringer ifolkeoplysningslovens § 4, stk. 4, og § 45, stk. 3, der henviser til ordlyden af børneattestlovens § 2,stk. 1, og i kriminalregisterbekendtgørelsens § 36. Der vil herudover være behov for at justereindholdet i de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i børneattestloven samt iJustitsministeriets indberetningscirkulære. Forslaget er nærmere beskrevet under afsnit 2.3.1.Regeringen foreslår endvidere, at det fremover skal fremgå direkte af børneattestloven, at pligten tilat indhente børneattest forudsætter, at personer skal være ”fast tilknyttet” myndigheden,institutionen, foreninger m.v. Betingelsen har hidtidig været en fast bestanddel af samtligebekendtgørelser udstedt med hjemmel i børneattestloven, og den foreslåede ordlyd svarer i detvæsentligste til lovens forarbejder. Forslaget indebærer en ændring af børneattestloven og ernærmere beskrevet under afsnit 2.3.2. Bekendtgørelserne vil fortsat indeholde en nærmeredefinition af begrebet ”fast tilknytning”.Regeringen foreslår desuden, at den nuværende § 2, stk. 2, i børneattestloven udvides.Bestemmelsen vedrører personer bosat hos f.eks. dagplejere og plejefamilier og som derigennem vilkunne få en direkte kontakt med børn. Bestemmelsen giver mulighed for, at vedkommende ministerkan fastsætte regler om indhentelse af børneattest for ægtefæller, samlevere og hjemmeboende børntil ansatte eller beskæftigede, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontaktmed børn under 15 år, såfremt de pågældende personer vil kunne få direkte kontakt med børnene.Regeringen foreslår, at der til opremsningen af personkredsen tilføjes ”og andre”, således at
vedkommende minister har mulighed for at fastsætte regler om indhentelse børneattest på andrepersoner, end dem der direkte er nævnt i bestemmelsen. Dette kan f.eks. være relevant vedlogerende eller bofæller. Forslaget er nærmere beskrevet under afsnit 2.3.3.På baggrund af arbejdsgruppens anbefaling om, at indholdet af en børneattest udvides, jf. afsnit 2.1,så den fremover også vil indeholde oplysninger om afgørelser, dvs. domme m.v. for overtrædelse afstraffelovens § 223 begået mod børn under 15 år, har Justitsministeriet tilkendegivet, at de iforbindelse med dette lovforslag vil ændre kriminalregisterbekendtgørelsen i overensstemmelsehermed.Regeringen har derimod ikke fundet anledning til at udvide børneattestordningen til at omfatteeksisterende ansættelsesforhold. Arbejdsgruppen har redegjort for konsekvenserne ved en sådanudvidelse, og på denne baggrund er det regeringens vurdering, at en sådan udvidelse ikke vil værehensigtsmæssig.Begrundelsen for dette er, at en lovændring, der fastsætter, at en arbejdsgiver har pligt til atindhente en børneattest på allerede ansatte, vil være et brud med dansk tradition for regulering afdet arbejdsretlige område. En sådan ændring vil desuden kollidere med sædvanlige arbejdsretligegrundsætninger, bl.a. fordi det vil være en indblanding i arbejdsgivers ledelsesmæssige adgang til ativærksætte kontrolforanstaltninger for at sikre arbejdets normale gang. Dette skal ses i lyset af, atder ville være tale om ansættelsesforhold, der har eksisteret i mere end 5 år, uden at arbejdsgivertidligere har haft anledning til at betvivle den ansattes person eller arbejdsydelse. En sådanindblanding vil kunne anses for krænkende for lønmodtageren.Derudover kan det overvejes, om udvidelse af den lovpligtige indhentelse af børneattester til også atomfatte eksisterende ansættelsesforhold reelt vil medføre en øget beskyttelse af børn under 15 år iforhold til den beskyttelse, som følger af Justitsministeriets indberetningscirkulære, jf. afsnit 2.1.3.Indberetningscirkulæret giver mulighed for at arbejdsgiveren efter omstændighederne kanunderrettes, hvis en ansat eller beskæftiget person, der som led i udførelsen af sine opgaver hardirekte kontakt med børn under 15 år, bliver sigtet eller dømt for seksuelle krænkelser mod børn.Endelig vil en eventuel inddragelse af eksisterende ansættelsesforhold indebære væsentligeadministrative og økonomiske konsekvenser for de institutioner m.v., som er omfattet af reglerne.2.3.1. Overvejelser om betingelsen ”direkte kontakt til børn under 15 år”Myndigheder, institutioner, foreninger m.v. skal indhente børneattest inden de ansætter ellerbeskæftiger personale i arbejdsfunktioner, der indebærer direkte kontakt med børn under 15 år.Betingelsen om ”direkte kontakt til børn under 15 år” er helt central i børneattestordningen, da denafgrænser den omfattede personkreds. Betingelsen har til formål at målrette indhentelsen afbørneattester. Dermed sikres det, at institutioner m.v. ikke unødigt indhenter børneattester påpersoner, som ikke har direkte kontakt med børn og ikke færdes blandt børn.Hverken børneattestloven eller de relevante bekendtgørelser udstedt med hjemmel i lovenindeholder en udtrykkelig definition af begrebet ”direkte kontakt”. Ud fra lovens forarbejder må detimidlertid lægges til grund, at begrebet direkte kontakt hovedsagligt omfatter kontakt, som givermulighed for at skabe et tillidsforhold mellem barnet og den voksne, og som ligger udover enkortvarig og enkeltstående kontakt, f.eks. det at ekspedere et barn i en butik.
Lovens forarbejder indebærer, at reglerne finder anvendelse i de tilfælde, hvor barnet er overladt ipersonens eller institutionens varetægt. Det kan være tilfældet, hvor en spejderleder tager barnetmed på spejderlejr, eller hvor barnet overlades pædagoger i daginstitutioner eller til børnepassere isærlige afdelinger for børn f.eks. legerum. Ordningen er dog ikke begrænset hertil og vil såledesogså kunne finde anvendelse, hvor der ikke nødvendigvis etableres et egentligt varetægtsforhold,f.eks. hvor børn besøger museers eller bibliotekers børneafdelinger. Derimod omfatter ordningenikke tilfælde, hvor barnet altid er ledsaget af forældre eller andre voksne f.eks. ved forældre/barngymnastik.Lovens forarbejder indeholder ikke et krav om, at personen skal have barnet på tomandshånd. Nårforældrene overlader barnet i trænerens varetægt og efterlader barnet alene (dvs. uden denansvarlige forældre) hos træneren, vil der skulle indhentes børneattest – uanset om træneren harbarnet på tomandshånd eller er sammen med andre trænere og børn.Reglerne omfatter både tilfælde, hvor den ansatte eller beskæftigede skal have direkte kontakt meden fast gruppe af børn f.eks. i daginstitutioner eller idrætsforeninger, samt tilfælde hvor der typiskikke er den samme grad af kontinuitet i gruppen af børn, f.eks. hvor børnepassere fast fører tilsyn iet legerum med offentlig adgang.Betingelsen direkte kontakt skal ses i sammenhæng med betingelsen om, at personen skal have en”fast tilknytning” til myndigheden, institutionen, foreningen m.v., jf. afsnit 2.3.2, idet kontaktenmed børn skal indebærer en vis grad af kontinuitet og være af en vis varighed.Den nuværende betingelse om ”direkte kontakt” betyder, at personer, der ikke som led i udførelsenaf deres arbejdsopgaver har direkte kontakt med børn under 15 år, men som i forbindelse med deresarbejdsopgaver færdes fast på samme steder, som børn opholder sig, falder uden for den nuværendepersonafgrænsning. Disse personer omfattes dermed ikke af pligten til at indhente børneattest. Detvil i sådanne situationer heller ikke være muligt på frivillig basis i medfør afkriminalregisterbekendtgørelsen at indhente en børneattest, idet kriminalregisterbekendtgørelsenindeholder et tilsvarende krav om, at arbejdsfunktionen indebærer direkte kontakt til børn under 15år, jf. afsnit 2.2.3.De arbejdsfunktioner, som i dag falder uden for pligten til at indhente børneattest, fordi de ikkeindebærer direkte kontakt med børn under 15 år, er f.eks. havepersonale i daginstitutioner, pedeller ifritidsklubber og tilsynspersonale i svømmehaller. Fælles for disse personer er, at deresarbejdsfunktioner som udgangspunkt ikke indebærer direkte kontakt med børn.Afhængig af de konkrete omstændigheder kan varetagelsen af disse persongruppes arbejdsopgaverdog betyde, at de færdes fast blandt børn under 15 år og derved får mulighed for at opnå direktekontakt med børn.Børneattestordningens vigtigste område er tilfælde, hvor ansættelsen eller beskæftigelsen skabergrundlag for et tillidsforhold mellem den voksne og barnet. Det er regeringens opfattelse, at detteogså kan tænkes at forekomme i forhold til en person, der fast færdes, hvor der er børn til stede,men hvis arbejdsfunktion ikke i sig selv indebærer direkte kontakt med børn. Sådanne personer vil,fordi de færdes fast samme steder som børn, være kendte ansigter for børnene. De vil derved havemulighed for på eget initiativ at iværksætte og opbygge et tillidsforhold til børnene, uanset at detteikke følger direkte af deres arbejdsopgaver.
Regeringen forslår derfor, at børneattestordningen udvides til også at omfatte personer, der viaderes arbejdsopgaver færdes fast på steder, hvor der er børn under 15 år, og som derved harmulighed for at opnå direkte kontakt med børnene.Lovforslaget ændrer ikke ved den grundlæggende betingelse om, at personen skal ansættes ellerbeskæftiges i myndigheden, institutionen, foreningen m.v., før der er pligt til at indhentebørneattest. Der vil således – uanset den foreslåede udvidelse - fortsat ikke skulle indhentesbørneattest på forældre eller andre frivillige, der f.eks. hjælper til ved et fodboldstævne eller på skiftkører børnene til håndboldkamp.Det forhold, at den ansatte ind imellem ser et barn eller har enkeltstående opgaver, hvor der er børntil stede, eller kortvarigt er i kontakt med børn, vil ikke i sig selv indebære en pligt til at indhentebørneattest. Det afgørende er, om personen fast færdes blandt børn og herved har muligt at skabe ettillidsforhold.Den foreslåede udvidelse indebærer en ændring i børneattestlovens § 2, stk. 1, således at detfremgår, at pligten til at indhente børneattest også omfatter personale, der som led i udførelsen afderes opgaver færdes fast blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at opnå direktekontakt med disse børn. Der vil endvidere være behov for at foretage konsekvensændringer ifolkeoplysningslovens § 4, stk. 4, og § 45, stk. 3, der henviser til børneattestlovens § 2, stk. 1, samti de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel i loven. Der vil derudover være behov for atforetage en tilsvarende konsekvensændring i kriminalregisterbekendtgørelsen, da bekendtgørelsenregulerer, hvornår Rigspolitiet kan udstede børneattester. Kriminalregisterbekendtgørelsen henhørerunder Justitsministeriet, der i forbindelse med arbejdsgruppen har tilkendegivet, at ministeriet vilforetage de nødvendige ændringer i overensstemmelse med dette lovforslag.2.3.1.1. Ændringer i bekendtgørelserne udstedt med hjemmel i børneattestlovenDen nærmere regulering af hvilke institutioner m.v. samt konkrete arbejdsfunktioner, der eromfattet af pligten til at indhente en børneattest, fremgår af de enkelte ressortministeriersbekendtgørelser.Da bekendtgørelsernes nærmere indhold er udarbejdet på baggrund af den nuværendepersonafgrænsning i børneattestlovens § 2, stk. 1, og derfor kun omfatter arbejdsfunktioner, derindebærer direkte kontakt med børn under 15 år, vil en udvidelse som beskrevet under afsnit 2.3.1indebære behov for justeringer i bekendtgørelserne. De enkelte ministerier har derfor gennemgåetbekendtgørelsen på deres ressortområde og fremkommet med forslag til, hvilke konkrete justeringerder bør foretages.I forbindelse med denne gennemgang har flere ministerier endvidere fundet, at en rækkebekendtgørelser bør opdateres, så alle relevante institutioner m.v. og arbejdsfunktioner bliveromfattet af pligten til at indhente børneattest. Disse ændringer har ikke nødvendigvis sammenhængmed den foreslåede udvidelse af børneattestlovens § 2, stk. 1.Inden for Kulturministeriets område foreslås bekendtgørelsen udvidet med følgende institutioner,foreningerm.v.:Museer,zoologiskeanlægogdyreparker,kunsthaller,nødhjælpsorganisationer/velgørenhedsorganisationer, orkestre og kor, teatre og teaterskoler,forfatter- og filmskoler for børn og unge, skoler for kreative håndværk, radio- og tv-stationer samt
biblioteker med børneafdelinger eller aktiviteter for børn. Bekendtgørelsen foreslås udvidet medfølgende arbejdsfunktioner: Børnepassere, formidlere samt pedeller og andet teknisk personale.De nye bekendtgørelserbørneattestloven.vilhavesammeikrafttrædelsestidspunktsomændringenaf
2.3.2. Overvejelser om betingelsen ”fast tilknytning”Pligten til at indhente børneattest forudsætter, at personen via sin ansættelse eller beskæftigelse skalhave fast tilknytning til myndigheden, institutionen, foreningen m.v. Betingelsen fremgår ikke afbørneattestlovens ordlyd men kan udledes af lovens forarbejder, hvor det fremgår at:”Kontakt af enkeltstående og kortvarig karakter omfattes som udgangspunkt ikke. Ordningensvigtigste anvendelsesområde er tilfælde, hvor ansættelsen eller beskæftigelsen skaber grundlag foret tillidsforhold mellem den voksne og et barn.”Betingelsen om ”fast tilknytning” er en fast bestanddel af samtlige bekendtgørelser udstedt medhjemmel i loven. Betingelsen er nærmere defineret i bekendtgørelserne; i Kulturministerietsbekendtgørelse § 2, stk. 2, fremgår det således, at:”Ved fast tilknytning efter stk. 1, forstås, at det ud fra ansættelsens eller beskæftigelsens begyndelseer hensigten, at personens tilknytning til myndigheden, foreningen m.v. skal have mere endenkeltstående eller kortvarig karakter. I disse tilfælde skal børneattest være indhentet, indenpersonen tiltræder som ansat eller beskæftiget. Børneattest skal dog under alle omstændighederindhentes efter stk. 1, senest 3 uger efter det tidspunkt, hvor en person har været tilknyttetmyndigheden, foreningen m.v. i mere end 3 måneder og inden for dette tidsrum i mindst 3 tilfældeeller i en sammenhængende periode af mere end 1 uges varighed har fungeret som træner,instruktør, holdleder eller lærer, jf. stk. 1, forudsat at personen fortsat skal være tilknyttetmyndigheden, foreningen m.v.”De øvrige bekendtgørelser indeholder en stort set enslydende definition af betingelsen ”fasttilknytning”.Regeringen finder, at det vil være hensigtsmæssigt at tydeliggøre denne eksisterende betingelse ved,at den fremgår direkte af børneattestloven. Regeringen foreslår derfor, at det i lovens § 2, stk. 1,tilføjes:”såfremt ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknytning.”Formuleringen vil være i overensstemmelse med, hvad der allerede gælder i dag og dermed gøre detklart, at pligten til at indhente børneattest forudsætter, at det fra ansættelsens eller beskæftigelsensbegyndelse skal være hensigten, at personens tilknytning til myndigheden, institutionen, foreningenm.v. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter.I forarbejderne til den nuværende børneattestlov fremgår det, som det er citeret ovenfor, at ”kontaktaf enkeltstående og kortvarig karakter omfattes som udgangspunkt ikke”, mens det ibekendtgørelserne fremgår, at ”det ud fra ansættelsens eller beskæftigelsens begyndelse erhensigten, at personens tilknytning til myndigheden, foreningen m.v. skal have mere end
enkeltstående eller kortvarig karakter”, jf. overfor. Selvom kontakten i det første tilfælde relaterersig til ”børn” og i det andet tilfælde til ”institutionen”, kan de dog ikke umiddelbart adskilles.Det er regeringens opfattelse, at formuleringen ”enkeltståendeellerkortvarig” bør anvendes i stedetfor ”enkeltståendeogkortvarig”, da sidstnævnte kan medføre en utilsigtet indsnævring afpersonkredsen. Formuleringen bliver dermed i overensstemmelse med ordlyden afbekendtgørelserne udstedt med hjemmel i børneattestloven.Det er fortsat hensigten, at de enkelte bekendtgørelser skal indeholde en nærmere definition af, hvadder i forhold til det område, som bekendtgørelsen vedrører, nærmere ligger i betingelsen ”fasttilknytning”. Definitionen vil dog altid skulle ligge inden for ordlyden af børneattestlovens § 2, stk.1, og indebærer derfor, at der ikke vil kunne fastsættes regler om, at der er pligt til at indhentebørneattest på personer, hvor ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet ikke har karakter af fasttilknytning.2.3.3. Ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andreDet følger af børneattestlovens § 2, stk. 2, at vedkommende minister kan fastsætte regler omindhentelse af børneattest for ægtefæller, samlevere og hjemmeboende børn til ansatte ellerbeskæftigede, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under15 år, såfremt de pågældende personer vil kunne få direkte kontakt med børnene. Der er ikketilknyttet en minimumsalder til disse personer, men registreringer på en børneattest forudsætter isagens natur, at personen er over den kriminelle lavalder.Bestemmelsen har særligt sigte på situationer, hvor den beskæftigede person udfører sinearbejdsopgaver i eget hjem f.eks. dagplejere eller plejefamilier. I disse situationer vil der væremulighed for, at den ansatte persons ægtefælle, samlever eller hjemmeboende børn opholder sig ihjemmet sammen med børnene og derigennem har mulighed for at opnå direkte kontakt medbørnene og opbygge et tillidsforhold. Bestemmelsen giver mulighed for, at der kan fastsættes reglerom indhentelse af børneattest for disse personer i forbindelse med en ansættelse eller enbeskæftigelse, men også i situationer hvor der sker løbende ændringer på bopælen i et eksisterendeansættelses- eller beskæftigelsesforhold uanset ansættelses- eller beskæftigelsestidspunktet f.eks. itilfælde, hvor en ny samlever flytter ind hos en dagplejer. Eventuelle ansættelsesretligekonsekvenser for den ansatte eller beskæftigede som følge af pligten til at indhente børneattest pådennes ægtefælle, samlever eller hjemmeboende børn skal vurderes efter de almindeligeansættelsesretlige regler og principper, ligesom udlevering af personfølsomme oplysninger vil beropå de almindelige behandlingsregler i persondataloven og forvaltningsloven.Det er regeringens opfattelse, at muligheden for at fastsætte nærmere regler for indhentelse afbørneattest på ægtefæller, samlevere og børn, også kan være relevant i forhold til andrepersongrupper som f.eks. logerende eller bofæller hos dagplejere og plejefamilier.Regeringen foreslår på denne baggrund, at den nuværende § 2, stk. 2, i børneattestloven ændres,således at der til opremsningen af personkredsen tilføjes ”og andre”. Børneattestloven vil herefterfremadrettet indeholde en hjemmel til også at udstede administrative regler om indhentelse afbørneattest i forhold til andre personer, der vil kunne opnå en direkte kontakt med børn.Det skal bemærkes, at den eksisterende mulighed for at fastsætte regler om indhentelse afbørneattester på ægtefæller, samlevere og børn endnu ikke er udnyttet. Begrundelse for dette er, at
kriminalregisterbekendtgørelsen, der regulerer Rigspolitiets mulighed for at udstede børneattester,på nuværende tidspunkt ikke giver mulighed for, at der kan udstedes børneattester på ægtefæller,samlevere og hjemmeboende børn, der vil kunne få direkte kontakt til børn under 15 år.Justitsministeriet har i forbindelse med arbejdet i arbejdsgruppen tilkendegivet, atkriminalregisterbekendtgørelsen forventes revideret, så den nødvendige hjemmel til at udstedebørneattester på ægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn og andre er til stede.2.4. Persondataretlige aspekterEn børneattest indeholder følsomme personoplysninger om strafbare forhold. Behandling afsådanne oplysninger kræver normalt forudgående udtalelse og/eller tilladelse fra Datatilsynet.Børneattestloven indeholder en undtagelse til reglerne i persondataloven om forudgående udtalelseog/eller tilladelse til behandling af personoplysninger, hvilket betyder, at myndigheder, institutioner,foreninger m.v. som indhenter børneattester på grundlag af regler udstedt i medfør af lovens § 2,ikke skal foretage anmeldelse til eller indhente forudgående udtalelse eller tilladelse fra Datatilsyneti henhold til lov om behandling af personoplysninger kapitel 12 og 13 (persondataloven).Persondatalovens øvrige bestemmelser er ikke fraveget.Baggrunden for denne undtagelse fremgår af lovens forarbejder, som bl.a. henviser til, atbørneattestens indhold af personfølsomme oplysninger skal ses i forhold til, dels at den pågældendeperson selv giver samtykke til indhentelse af børneattesten, dels at reglerne har til formål at bidragetil at opfylde et væsentligt samfundsmæssigt formål, nemlig at undgå seksuelle overgreb mod børnbegået af personer, som specifikt søger børnerelaterede job.Hensigten med at justere personafgrænsningen er at sikre, at personer, som søger børnerelateretarbejde, i videst muligt omfang er omfattet af ordningen. Deri ligger en erkendelse af, atbørnerelateret arbejde ikke kun er arbejde, hvor den ansatte har direkte kontakt med børn. Omfatteter også arbejde, hvor den ansatte har mulighed for at opnå direkte kontakt med børn, fordi arbejdetindebærer, at man færdes fast blandt børn.Det er Kulturministeriets opfattelse, at de hensyn, der talte for at undtage børneattestordningen frapersondatalovens regler om pligt til at foretage anmeldelse til og indhente en udtalelse fraDatatilsynet, fortsat vil gøre sig gældende ved en udvidelse af den relevante personkreds ioverensstemmelse med dette lovforslag.Regeringen finder på denne baggrund, at børneattestlovens undtagelse fra persondatalovens reglerom anmeldelsespligt m.v. bør opretholdes.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommunerDe foreslåede udvidelser af børneattestordningen indebærer, at der på årsbasis skal indhentes flerebørneattester. Lovforslaget samt justeringerne af de bekendtgørelser, der er udstedt med hjemmel iloven, vil således medføre øgede økonomiske og administrative byrder for både staten, regionerneog kommunerne.Arbejdsgruppen har i samarbejde med Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet ogErhvervsregulering (CKR) beregnet disse øgede byrder. Beregningen er baseret på tilbagemeldingerfra de enkelte ressortministerier. Ministerierne har foretaget en et skøn over, hvad de foreslåede
udvidelser vurderes at medføre af ændringer inden for de enkelte ministeriers ressortområder, oghvor mange yderligere børneattester der derfor skal indhentes pr. år.Det er CKRs vurdering, at den foreslåede udvidelse af børneattestordningen vil medføre, at der påårsbasis skal indhentes yderligere ca. 9.000 børneattester udover de ca. 250.000, som indhentes efterde gældende regler. Størstedelen af det øgede antal børneattester - ca. 6.000 pr. år - vedrørerinstitutioner m.v. henhørende under staten, regionerne og kommunerne.Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af en børneattest for offentligevirksomheder/institutioner er beregnet til at udgøre ca. 62 kr. pr. attest, idet det for denne typevirksomhed/institution tager ca. 10 minutter at indhente en børneattest. Indhentelse af 6.000børneattest pr. år indebærer således økonomiske og administrative omkostninger for staten,regionerne og kommunerne svarende til ca. 375.000 kr. pr. år. Forslaget skal forhandles med dekommunale parter.Hertil kommer de øgede udgifter til Rigspolitiets behandling af de modtagne anmodninger. Det erRigspolitiets umiddelbare vurdering, at deres økonomiske og administrative omkostninger vedbehandlingen af en børneattest er ca. 25 kr. pr. attest. Idet Rigspolitiet skal behandle samtligeanmodninger om børneattester uafhængig af, om der er tale om en offentlig myndighed eller enprivat virksomhed, vil Rigspolitiet skulle behandle yderligere 9.000 børneattester pr. år svarende tilca. 225.000 kr. pr. år.De samlede økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerne, kommunernevurderes på denne baggrund at udgøre ca. 600.000 kr. pr. år. Konsekvenserne er altovervejende afadministrativ karakter.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetSom nærmere beskrevet under afsnit 3 indebærer den forslåede udvidelse af børneattestordningen,at der skal indhentes flere børneattester, hvilket har økonomiske og administrative konsekvenser tilfølge, herunder også for erhvervslivet samt civile enheder (frivillige foreninger m.v.).Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet og Erhvervsregulering (CKR) har på baggrundaf tilbagemeldinger fra de relevante ministerier vurderet, at ud af de 9.000 børneattester, somforventes at skulle indhentes pr. år som følge af dette lovforslag, vil andelen for privatevirksomheder udgøre ca. 1.500 børneattester pr. år.Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af en børneattest for private virksomheder erberegnet til at udgøre ca. 62 kr. pr. børneattest, idet det for private virksomheder tager ca. 10minutter at indhente en børneattest. Det vurderes på denne baggrund, at de økonomiske ogadministrative konsekvenser for erhvervslivet på årsbasis udgør ca. 93.000 kr. Konsekvenserne eraltovervejende af administrativ karakter.Dertil kommer de økonomiske og administrative konsekvenser for civile enheder. Civile enhederdefineres som enheder, der organiserer aktiviteter, hvis formål ikke er at tjene penge. Der er såledestale om enheder, der udfører arbejde af frivillig karakter f.eks. folkeoplysning, socialt arbejde,sportsaktiviteter m.v. Det er CKRs vurdering, at ud af de 9.000 børneattester, som forventes atskulle indhentes pr. år som følge af dette lovforslag, vil andelen for civile enheder udgøre ca. 1.500børneattest pr. år.
Omkostningerne ved proceduren ved indhentelsen af en børneattest for civile enheder er beregnet tilat udgøre ca. 89 kr. pr. børneattest, idet det for civile enheder tager ca. 15 minutter at indhente enbørneattest. Forskellen i tidsforbruget i forhold til private virksomheder og offentlige institutionerm.v. skyldes, at frivillige foreninger m.v. generelt har mindre erfaring med administration endvirksomheder/institutioner. Det vurderes på denne baggrund, at de økonomiske og administrativekonsekvenser for civile enheder på årsbasis udgør ca. 134.000 kr. pr. år. Konsekvenserne eraltovervejende af administrativ karakter.
5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget indebærer, at borgerne efter begæring fra en institution, myndighed eller forening m.v.omfattet af lovforslaget skal give samtykke til indhentelse af børneattest for at kunne opnåansættelse eller beskæftigelse.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget er i overensstemmelse med EU’s databeskyttelsesdirektiv (direktiv 95/46/EF, jf. EF-Tidende 1995 L 281).8. Hørte myndigheder m.v.Et lovudkast blev sendt i den bred høring den 14. december 2011. En liste over høringsinstanserneer optrykt sombilag 1til lovforslaget.9. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositivekonsekvenser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)IngenNegativekonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)Ingen
Økonomiske konsekvenser forstat, kommuner ogamtskommunerAdministrative konsekvenserfor stat, kommuner ogamtskommuner
Ingen
Økonomiske konsekvenser forerhvervslivet samt civileenheder (frivillige foreningerm.v.)Administrative konsekvenser
Ingen
Der vil være begrænsedeadministrative konsekvenserforbundet med at indhente ogudstede børneattester. Disseskønnes at udgøre i alt ca. 0,4mio. kr. i 2012 og 0,6 mio.årligt i 2013 og følgende årIngen
Ingen
Der vil være begrænsede
for erhvervslivet samt civileenheder (frivillige foreningerm.v.)
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerne
IngenIngen
administrative konsekvenserforbundet med at indhente ogudstede børneattester. Disseskønnes at udgøre i alt ca. 0,1mio. kr. i 2012 og 0,2 mio.årligt i 2013 og følgende årIngenBorgerne skal efter begæringfra en institution, myndighedeller forening m.v. omfattet aflovforslaget give samtykke tilindhentelse af børneattest for atkunne opnå ansættelse ellerbeskæftigelse.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er ioverensstemmelse med EU’sdatabeskyttelsesdirektiv(direktiv 95/46/EF, jf. EF-Tidende 1995 L 281)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Forslaget indebærer en ændring af børneattestlovens § 2, stk. 1 og 2, der fastsætterbørneattestordningens anvendelsesområde.Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1, at vedkommende minister fastsætter nærmere reglerfor, hvilke myndigheder, institutioner, foreninger m.v., som skal indhente børneattest, inden deansætter eller beskæftiger personale i arbejdsfunktioner, der indebærer direkte kontakt med børnunder 15 år. Betingelsen om ”direkte kontakt til børn under 15 år” er helt central ibørneattestordningen, da den har til formål at målrette indhentelsen af børneattester. Der henvises iøvrigt til lovforslagets afsnit 2.3.1.Det foreslås, den personkreds, der i dag skal indhentes børneattester på, udvides, så den fremoverogså omfatter personer, der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast blandt børn under 15år og derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med disse børn. Dette vil indebære, at derogså skal indhentes børneattester på personer, hvis arbejdsfunktion ikke i sig selv indebærer direktekontakt med børn, men hvor personen på trods her af har mulighed for at opnå en sådan direktekontakt med børn. Begrundelsen for dette er, at disse personer fast færdes, hvor der er børn til stede,og derved har mulighed for på eget initiativ at iværksætte og opbygge et tillidsforhold til børnene,uanset at dette ikke følger direkte af personernes arbejdsopgaver. Eksempler på dette kan værepedeller i fritidsklubber eller tilsynspersonale i svømmehaller. Børneattesten skal også for dissepersoner indhentes i forbindelse med, at personen ansættelses eller beskæftiges i institutionen,foreningen m.v.
Idet børneattestloven er en rammelov, der danner grundlag for at den relevante minister medhjemmel i loven har fastsat nærmere regler for, hvornår det er lovpligtigt at indhente børneattest,skal der som følge heraf foretages justeringer i de relevante bekendtgørelser. Det vil sjældent giveanledning til tvivl, hvem der er vedkommende minister, f.eks. er det kulturministeren, der fastsætterregler om indhentelse af børneattester på idrætsområdet, mens det er ministeren for børn ogundervisning, der fastsætter reglerne for dagplejere. Der kan dog forekomme helt særlige tilfælde,hvor der kan opstå tvivl om, hvem der er ”vedkommende minister”, når det drejer sig omerhvervsdrivende, hvis forhold reguleres af flere forskellige ministres lovgivninger, f.eks.selskabslovgivning, skattelovgivning og miljølovgivning m.v. I sådanne tilfælde vil vedkommendeminister i forhold til spørgsmålet om kompetencen til at fastsætte regler om pligten til at indhentebørneattester være erhvervs- og vækstministeren, der generelt har ressortansvar forerhvervsvirksomheder, og som derfor mest naturligt fastsætter regler for virksomheder, der ansætterpersonale til f.eks. at holde opsyn i legerum, hvor der er offentlig adgang..De nye bekendtgørelserbørneattestloven.vilhavesammeikrafttrædelsestidspunktsomændringenaf
Det foreslås endvidere, at betingelsen om, at personen skal være fast tilknyttet institutionen,foreningen m.v., før der er pligt til at indhente børneattest, fremover fremgår direkte afbørneattestloven. Betingelsen er i dag en fast bestanddel af samtlige bekendtgørelser udstedt medhjemmel i loven og kan udledes af forarbejderne til den nuværende børneattestlov. Betingelsen vilsåledes være i overensstemmelse med, hvad der allerede gælder i dag og dermed gøre det klart, atpligten til at indhente børneattest forudsætter, at det fra ansættelsens eller beskæftigelsensbegyndelse skal være hensigten, at personens tilknytning til myndigheden, institutionen, foreningenm.v. skal have mere end enkeltstående eller kortvarig karakter. Det er fortsat hensigten, at deenkelte bekendtgørelser skal indeholde en nærmere definition af, hvad der i forhold til det område,som bekendtgørelsen vedrører, nærmere ligger i betingelsen ”fast tilknytning”. Definitionen vil dogaltid skulle ligge inden for ordlyden af børneattestlovens § 2, stk. 1, og indebærer derfor, at der ikkevil kunne fastsættes regler om, at der er pligt til at indhente børneattest på personer, hvoransættelses- eller beskæftigelsesforholdet ikke har karakter af fast tilknytning. Der henvises i øvrigttil lovforslagets afsnit 2.3.2.Det foreslås derudover, at den nuværende § 2, stk. 2, i børneattestloven, udvides. Bestemmelsengiver i dag mulighed for, at vedkommende minister kan fastsætte regler om indhentelse afbørneattest for ægtefæller, samlevere og hjemmeboende børn til ansatte eller beskæftigede, der somled i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år, såfremtægtefællen, samleveren eller det hjemmeboende barn som følge af ansættelses- ellerbeskæftigelsesforholdet vil kunne få direkte kontakt med børnene. Dette kan f.eks. være relevant iforhold til dagplejere og plejefamilier. Bestemmelsen omfatter dels muligheden for at fastsætteregler om indhentelse af børneattest på disse personer i forbindelse med nyansættelser dels i tilfældeaf løbende ændringer på bopælen i et eksisterende ansættelsesforhold uanset ansættelses- ellerbeskæftigelsestidspunktet, f.eks. i det tilfælde hvor en ny samlever flytter ind hos en dagplejer. Detforeslås, at der til den omfattede personkreds tilføjes ”og andre”, så vedkommende minister harmulighed for at fastsætte regler om indhentelse børneattest på andre personer, end dem der direkteer nævnt i bestemmelsen. Dette kan f.eks. tænkes relevant i forhold til logerende og bofæller m.v.hos dagplejere og plejefamilier.
Med henblik på at ensrette ordlyden af børneattestlovens definitioner, foreslås det, at der foretagesen konsekvensændring i forslaget til børneattestlovens § 2, stk. 2, jf. ovenfor, så ”vil kunne fådirekte kontakt med børn under 15 år” erstattes af ”har mulighed for at opnå direkte kontakt medbørn under 15 år” svarende til definitionen i den foreslåede § 2, stk. 1, i børneattestloven.
Til § 2Til nr. 1Den foreslåede ændring af § 4, stk. 4, i folkeoplysningsloven er en følge af forslaget om at udvidepersonkredsen i lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v.(børneattestloven) § 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Folkeoplysningslovens § 4, stk. 1, indeholder en bestemmelse om, at foreninger m.v. kun kan fåstøtte efter folkeoplysningsloven, hvis de i forbindelse med ansøgningen om støtte afgiver enerklæring om, at de indhenter børneattester, i det omfang foreningen ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år,jf. reglerne i børneattestloven.§ 4, stk. 1, foreslås derfor ændret, så ordlyden er i overensstemmelse med den foreslåede ændring afbørneattestlovens § 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Til nr. 2Den foreslåede ændring af § 45, stk. 3, i folkeoplysningsloven er en følge af forslaget om at udvidepersonkredsen i lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v.(børneattestloven) § 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.Folkeoplysningslovens § 45, stk. 3, indeholder en bestemmelse om, at distriktsforeninger m.v. kunkan få støtte efter folkeoplysningsloven, hvis de i forbindelse med ansøgningen om støtte afgiver enerklæring om, at de indhenter børneattester, i det omfang foreningen ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15 år,jf. reglerne i børneattestloven.§ 45, stk. 3, foreslås derfor ændret, så ordlyden er i overensstemmelse med den foreslåede ændringaf børneattestlovens § 2, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2012.Da reglerne om indhentelse af børneattest gælder fremadrettet, dvs. de finder anvendelse pånyansætter, vil de bekendtgørelser, som skal udstedes som følge af dette lovforslag, alene findeanvendelse på personer, der ansættes eller beskæftiges efter den relevante bekendtgørelsesikrafttræden.
I det omfang, der fastsættes regler om, at der skal indhentes børneattest på ægtefæller, samlevende,hjemmeboende børn og andre, der som følge af et ansættelses- eller beskæftigelsesforhold vil kunneopnå direkte kontakt med børn under 15 år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, vil reglerne tilsvarende alenefinde anvendelse i forhold til personer, der efter den relevante bekendtgørelses ikrafttræden,omfattes af reglerne. Det betyder, at reglerne f.eks. vil kunne finde anvendelse på en logerende, derefter bekendtgørelsens ikrafttræden flytter ind hos en dagplejer, uanset hvornår dagplejeren i øvrigter ansat. Derimod vil reglerne ikke finde anvendelse, hvor den logerende allerede indenbekendtgørelsens ikrafttræden var bosat hos en dagplejer, der på dette tidspunkt er i et ansættelses-eller beskæftigelsesforhold.
Bilag 1Høringsliste
AC BørnehjælpAdvokatrådetAir Alsie A/SAmatørernes Kunst og Kultur SamrådAmnesty InternationalAnkestyrelsenANTVAOF DanmarkArbejdsgiverforeningen for Kollektiv TrafikArriva Tog A/SASF Dansk FolkehjælpAxisBazooka FMBEL AIR Aviation A/SBenAir A/SBeredskabsstyrelsenBeskæftigelsesministerietBibliotekarforbundetBibliotekslederforeningenBlindefondenBrønderslev ForfatterskoleBUPL - Forbundet af Pædagoger og KlubfolkBørn og FamilierBørne- og KulturchefforeningenBørne- og Ungdoms TV (BUT)Børne- og Ungdomsorganisationernes SamrådBørne- og UngdomspædagogernesLandsforbundBørnefondenBørnerådetBørnesagens FællesrådBørns VilkårCare DanmarkCenter for frivilligt Socialt ArbejdeCenter for Ligebehandling af HandicappedeCenter for Små HandicapgrupperCentralforeningen af Taxiforeninger iDanmark (C.A.T.)Charlottenborg KunsthalCHC Denmark ApSCimber Sterling A/SCO 10
Copenhagen AirTaxi A/SDaginstitutionernes LandsorganisationDanCopter A/SDanish Air Transport A/SDanmarks Aktive ForbrugereDanmarks BiblioteksforeningDanmarks Idræts-ForbundDanmarks KirketjenerforeningDanmarks KordegneforeningDanmarks LærerforeningDanmarks NaturfredningsforeningDanmarks PrivatskoleforeningDanmarks ProvsteforeningDanmarks Rejsebureau ForeningDanmarks TeaterforeningDanmarks VejlederforeningDansk Amatørkor UnionDansk AmatørMusik UnionDansk ArbejdsgiverforeningDansk BibliotekscenterDansk BlindesamfundDansk BørnefondDansk CyklistforbundDansk DanseteaterDansk ErhvervDansk Firma IdrætsforbundDansk FlygtningehjælpDansk Folkeoplysnings SamrådDansk FriskoleforeningDansk HusflidsselskabDansk IndustriDansk International NødhjælpDansk Kirkemusiker ForeningDansk Kollektiv TrafikDansk LiveDansk MagisterforeningDansk MusikbiblioteksforeningDansk Musiker ForbundDansk Musikpædagogisk ForeningDansk Oplysnings ForbundDansk Organist og Kantor SamfundDansk Psykiatrisk Selskab
Dansk Psykolog ForeningDansk Røde KorsDansk SkuespillerforbundDansk SocialrådgiverforeningDansk SygeplejerådDansk Taxi RådDansk Ungdoms FællesrådDanske AdvokaterDanske BiludlejereDanske BusvognmændDanske FysioterapeuterDanske Gymnastik- & IdrætsforeningerDanske HandicaporganisationerDanske OrkesterdirigenterDanske RegionerDanske SkoleeleverDanske Sømands- og UdlandskirkerDanske TaxivognmændsArbejdsgiverforeningDanske Teatres FællesorganisationDanske Underviserorganisationers SamrådDatatilsynetDATS – Landsforeningen for DramatiskVirksomhedDe Danske SkytteforeningerDe Frie Samarbejdende MVU-institutionerDe Samvirkende InvalideorganisationerDe Samvirkende MenighedsplejerDen Almindelige Danske Lægeforenin gDen Danske DommerforeningDen Danske HjælpefondDen Danske PræsteforeningDen Jyske OperaDen Kristne ProducentkomitéDet Centrale HandicaprådDet Informationsvidenskabelige AkademiDet Kgl. BibliotekDet Kgl. TeaterDet Landsdækkende Sendesamvirke (DLS)Det Økologiske RådDILEMDirektorat for kriminalforsorgditlokaltv-jammerbugtDomstolstyrelsenDSBDSB S-tog a/sDSBFirst Danmark A/SEfterskoleforeningen
Efterskolernes LærerforeningErgoterapeutforeningenErhvervs- og SelskabsstyrelsenExecujet Europe A/SFagligt Fælles Forbund 3FFalck DRF Luftambulance A/SFamilieplejen i DanmarkFamiliestyrelsenFBU-Forældrelandsforeningen for Børn ogUngdomsbistandFlexFlight ApSFOLA Landsforeningen af forældre til børn idaginstitutionerFolkekirkens NødhjælpFolkekirkens UngdomskorFolkeligt Oplysnings ForbundFolketeatretFolkevirkeFonden BørnehjælpsdagenForbrugerombudsmandenForbrugerrådetForbundet af Kirke- og KirkegårdsansatteForbundet af Offentligt AnsatteForeningen af Danske DøgninstitutionerForeningen af Danske KirkegårdsledereForeningen af Danske KunsthallerForeningen af Katolske skoler i DanmarkForeningen af Kristne FriskolerForeningen af ledere for af sundhedsordningerfor børn og ungeForeningen af Politidirektører i DanmarkForeningen af Præliminære OrganisterForeningen af Socialchefer i DanmarkForeningen af Sognemedhjælpere i DanmarkForeningen EP-DanmarkForeningen for Limousine VognmændForældreLANDSforeningenFrederiksberg KommuneFrie Børnehaver og FritidshjemFrie Grundskolers LærerforeningFrie Skolers LærerforeningFriluftsrådetFritid & SamfundFunktionærernes og TjenestemændenesFællesrådFyens StiftFællesrådet for tv-sendesamvirker i DanmarkGentoftebibliotekerne
Haderslev StiftHelico ApSHelsingør StiftHK/KommunalHLTV Hele Lollands TVHORESTAHovedstadens SygehusfællesskabHåndværksrådetInstitut for MenneskerettighederInternational Børnehjælp – Verdens BørnISOBROJammerbugt kommuneJet Time A/SKennedy CentretKommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatteKommunernes LandsforeningKommunernes SkolebiblioteksforeningKristelig FagbevægelseKristelig forening for bistand for Børn ogUngeKræftens BekæmpelseKulturarvsstyrelsenKulturelle Samråd I DanmarkKunststyrelsenKvindecenterfonden DannerhusetKøbenhavns KommuneKøbenhavns StiftKøbenhavns TeaterKøbenhavns Ungdoms-TVLandsforbundet af Voksen- ogUngdomsundervisereLandsforeningen af Aktive BedsteforældreLandsforeningen af MenighedsrådsLandsforeningen af Opholdssteder ogSkolebehandlingstilbudLandsforeningen af ungdomsskoleledereLandsforeningen BOPAMLandsforeningen LigeværdLandsorganisationen af KvindekrisecentreLandsorganisationen i DanmarkLandTV MidtvestLangeland KommuneLiberalt Oplysnings ForbundLilleskolerneLolland-Falster StiftLUX 1Lægeforeningen
Læger Uden GrænserLærernes CentralorganisationLærestuderendes LandskredsManuelle Fags SamrådMellemfolkeligt SamvirkeMidtjyske Jernbaner A/SMVU-rådet, formand Hans StigeMødrehjælpen af 1983NationalmuseetNaturhistorisk MuseumNEWCOPTER ApSNOAH-TrafikNordjyske Jernbaner A/SNorth Flying A/SOdense CentralbibliotekOdense TeaterOffentligt Ansattes OrganisationerOperation DagsværkOplysningsforbundenes FællesrådOrganisationen for Danske Museer (ODM)Plan International DanmarkPlejeforældrenes LandsforbundPolitidirektøren i KøbenhavnPrimera Air Scandinavia A/SPrivate Gymnasier og StudenterkurserProducentforeningenProjektrådgivningenPædagogstuderendes LandssammenslutningRadio 100FMRadio 10FMRadio VejlefjordRadioerneRed BarnetRefusionsudvalgetRegionstog A/SRibe StiftRigsadvokatenRigspolitichefenRigsrevisionenRoskilde StiftRådet for Erhvervsrettede Uddannelser,UddannelsesstyrelsenRådet for Frivilligt Socialt ArbejdeRådet For Sikker TrafikRådet for Socialt UdsatteSAML (Sammenslutningen af Medier iLokalsamfundet)
Sammenslutningen af Institutioner forErhvervshæmmedeSAS Danmark A/SSBS Radio A/SSendesamvirke Kanal HovedstadenSendesamvirke Region BornholmSendesamvirke Region FynSendesamvirke Region Midt-VestSendesamvirke Region NordSendesamvirke Region SydSendesamvirke Region ØstSendesamvirke Region ØstjyllandServicestyrelsenSkole og SamfundSkolelederforeningenSocialchefforeningen, Rødovre KommuneSocialistisk OplysningsforbundSocialpolitisk ForeningSocialpædagogernes LandsforbundSOS BørnebyerneStairway DanmarkStar Air A/SSTARLING AIR V/PETER NORDQUISTStatens KunstrådStatens Museum for KunstStatsbiblioteketStatsforvaltningerneSUN-AIR of Scandinavia A/SSundhedsstyrelsenTABUKATandsundhed Uden GrænserTaxinævnet i Region Hovedstaden
Teatrenes Interesse Organisation (TIO)Terres des HommesThisted KommuneThomas Cook Airlines Scandinavia A/STrafikselskaberne i DanmarkTV GLAD (Hovedstaden)TV GLAD (Syd)UdlændingeserviceUdviklings- og Formidlingscenteret påHandicapområdetU-landshjælp fra Folk til FolkU-landsorganisationen IBISUngdommens UddannelsesvejledningsUdviklingscenterUngdommens velUngdomsringenUNICEFUNI-FLY A/SUs-RadioVejlebibliotekerneViborg StiftVidens- og Formidlingscentret for Københavnog EsbjergZoologisk Have i KøbenhavnØkonomisk Forening for persontransportØnskefondenAalborg StiftAalborg TeaterAalborgbibliotekerneÅrhus Folkekirkelige TV (FK-TV)Århus StiftAarhus Teater
Bilag 2Lovforslaget sammenholdt med gældende retGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse afbørneattest i forbindelse med ansættelse afpersonale m.v., som ændret ved lov nr. 429 af29. maj 2008, foretages følgende ændringer:1.§ 2, stk. 1 og 2,affattes således:§ 2. Vedkommende minister fastsætter nærmereregler om indhentelse af børneattest, jf. stk. 3,inden myndigheder og private fysiske ogjuridiske personer ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deresopgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år. Vedkommende minister kanfastsætte regler om tilsyn.»Vedkommende minister fastsætter nærmereregler om indhentelse af børneattest, jf. stk. 3,inden myndigheder og private fysiske ogjuridiske personer ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deresopgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år, såfremt ansættelses- ellerbeskæftigelsesforholdet har karakter af fasttilknytning. Vedkommende minister fastsætterendvidere nærmere regler om indhentelse afbørneattest, jf. stk. 3, inden myndigheder ogprivate fysiske og juridiske personer ansættereller beskæftiger personer, der som led iudførelsen af deres opgaver færdes fast blandtbørn under 15 år og derved har mulighed for atopnå direkte kontakt med disse børn, såfremtansættelses- eller beskæftigelsesforholdet harkarakter af fast tilknytning. Vedkommendeminister kan fastsætte regler om tilsyn.Stk. 2. Vedkommende minister kan tilsvarendefastsætte regler om indhentelse af børneattestfor de i stk. 1 nævnte fysiske personersægtefæller, samlevere, hjemmeboende børn ogandre, såfremt de pågældende, som følge af det istk. 1 nævnte ansættelses- ellerbeskæftigelsesforhold, har mulighed for at opnådirekte kontakt med børn under 15 år.Vedkommende minister kan fastsætte regler omtilsyn.«§2I folkeoplysningsloven foretages følgendeændringer:
Stk. 2. Vedkommende minister kan tilsvarendefastsætte regler om indhentelse af børneattestfor de i stk. 1 nævnte fysiske personersægtefæller, samlevere og hjemmeboende børn,såfremt disse vil kunne få direkte kontakt medbørn under 15 år. Vedkommende minister kanfastsætte regler om tilsyn.
1.§ 4, stk. 4,affattes således:Stk. 4. Folkeoplysende foreninger efter stk. 1skal i forbindelse med ansøgning om tilskudeller anvisning af lokaler afgive erklæring om,at foreningen indhenter børneattester, i detomfang foreningen ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deresopgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år, jf. lov om indhentelse af børneattesti forbindelse med ansættelse af personale m.v.Pligten til at afgive erklæring gælder også, selvom foreningen på tidspunktet for erklæringenikke ansætter eller beskæftiger personer, dersom led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år»Stk. 4. Folkeoplysende foreninger efter stk. 1,skal i forbindelse med ansøgning om tilskudeller anvisning af lokaler afgive erklæring om,at foreningen indhenter børneattester, i detomfang foreningen ansætter eller beskæftigerpersoner, der som led i udførelsen af deresopgaver skal have direkte kontakt med børnunder 15 år samt personer, der som led iudførelsen af deres opgaver færdes fast blandtbørn under 15 år og derved har mulighed for atopnå direkte kontakt med disse, jf. lov omindhentelse af børneattest i forbindelse medansættelse af personale m.v. Pligten til at afgiveerklæring gælder også, selv om foreningen påtidspunktet for erklæringen ikke ansætter ellerbeskæftiger personer, der som led i udførelsenaf deres opgaver skal have direkte kontakt medbørn under 15 år eller personer, der som led iudførelsen af deres opgaver færdes fast blandtbørn under 15 år og derved har mulighed for atopnå direkte kontakt med disse.«2.§ 45, stk. 3,affattes således:Stk. 3. Foreningen skal i forbindelse medansøgning om tilskud eller anvisning af lokalerafgive erklæring om, at foreningen indhenterbørneattester, i det omfang foreningen ansættereller beskæftiger personer, der som led iudførelsen af deres opgaver skal have direktekontakt med børn under 15 år, jf. lov omindhentelse af børneattest i forbindelse medansættelse af personale m.v. Pligten til at afgiveerklæring gælder også, selv om foreningen påtidspunktet for erklæringen ikke ansætter ellerbeskæftiger personer, der som led i udførelsenaf deres opgaver skal have direkte kontakt medbørn under 15 år.»Stk.3. Foreningen skal i forbindelse medansøgning om tilskud eller anvisning af lokalerafgive erklæring om, at foreningen indhenterbørneattester, i det omfang foreningen ansættereller beskæftiger personer, der som led iudførelsen af deres opgaver skal have direktekontakt med børn under 15 år samt personer, dersom led i udførelsen af deres opgaver færdesfast blandt børn under 15 år og derved harmulighed for at opnå direkte kontakt med disse,jf. lov om indhentelse af børneattest iforbindelse med ansættelse af personale m.v.Pligten til at afgive erklæring gælder også, selvom foreningen på tidspunktet for erklæringenikke ansætter eller beskæftiger personer, dersom led i udførelsen af deres opgaver skal havedirekte kontakt med børn under 15 år ellerpersoner, der som led i udførelsen af deresopgaver færdes fast blandt børn under 15 år ogderved har mulighed for at opnå direkte kontaktmed disse.«
26
§ 3. Loven træder i kraft den 1. juni 2012.
27