Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1083230_0001.png
1083230_0002.png
1083230_0003.png
1083230_0004.png
1083230_0005.png
1083230_0006.png
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3.februar 2012FormandskabssekretariatetHenriette Vincens Norring2012-3705-0010333070
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordninger

om finansieringsprogrammer for 2014-2020 for dels retlige anliggen-

der, dels grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab

KOM(2011)0369

KOM(2011)0344

Resumé

De to forslag til forordninger vedrører et finansieringsprogram for retligeanliggender samt et finansieringsprogram for rettigheder og unionsbor-gerskab. De to programmer tilstræber en forenkling i forhold til eksiste-rende finansieringsprogrammer. De foreslåede programmer løber fra2014-2020 og skal efter forslaget have et samlet budget på 911 mio. EUR.Forslagene vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Da for-slaget vedrørende programmet for retlige anliggende er omfattet af detretlige forbehold, har det hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser. Forslaget vedrørende programmet for rettigheder og uni-onsborgerskab vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekven-ser, og det ses ikke i sig selv at ville have statsfinansielle konsekvenser, udover indvirkningen på EU’s budget. Fra dansk side er man overordnet po-sitiv over for Kommissionens forslag til de to forordninger.

1.

Baggrund

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Den flerårige finansielle ramme udgør EU’s finansieringsloft, inden forhvilket EU’s årlige budgetter vedtages. Den flerårige finansielle ramme ersåledes et redskab, der bruges til at fastsætte de beløb, der maksimalt må
anvendes på hver af EU’s politiske prioriteter over en given periode. Dennuværende flerårige finansielle ramme løber fra 2007 til 2013.Den 29. juni 2011 offentliggjorde Kommissionen i meddelelsen ”Et budgetfor Europa 2020” sit forslag til en flerårig finansiel ramme for perioden2014-2020. Kommissionen tilkendegav i tilknytning til forslaget, at det ernødvendigt med en forenkling og effektivisering af den fremtidige finan-sielle ramme.Under de overordnede budgetrammer for perioden 2014-2020 vil der skul-le vedtages en række programmer for konkrete politikområder – herunderpå området for sikkerhed og borgerskab.Kommissionen har i den forbindelse på det retlige område fremsat to for-slag til forordninger vedrørende forenklede finansieringsprogrammer – etprogram for retlige anliggender samt et program for rettigheder og unions-borgerskab – som begge dækker perioden 2014-2020.Forslagene vil skulle behandles efter den almindelige lovgivningsprocedu-re, jf. TEUF artikel 294, hvorefter der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.Det danske retsforbeholdFor så vidt angår forslaget til forordning om retlige anliggender lægges derop til, at dette fremsættes med hjemmel i TEUF tredje del, afsnit V. For-slaget vil derfor være omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retligeog indre anliggender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet tilLissabon-traktaten, vil på den baggrund finde anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF tredje del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.

2.

Indhold

Kommissionens forslag til forenklede finansieringsprogrammer har tilformål at bidrage til opbygningen af et fælles retsområde i EU. Program-merne har til hensigt at yde økonomisk støtte til EU-tiltag der kan tjene tilat forbedre det civilretlige og strafferetlige samarbejde i EU, give borgernebedre mulighed for at udøve deres rettigheder som EU-borgere og fremme2
ligestilling. De skal endvidere bidrage til at styrke EU's indsats i bekæm-pelsen af kriminalitet, reducere udbuddet og efterspørgslen efter narkotikaog beskytte borgernes rettigheder som f.eks. tiltaltes og ofres rettigheder istraffesager.Det er Kommissionens hensigt, at de nye programmer skal indeholde envæsentlig forenkling i forhold til de seks eksisterende programmer, som idet væsentlige dækker de samme aktiviteter som de to foreslåede, og sam-tidig skabe større effektivitet i programforvaltningen. Programmerne løberfra 2014-2020, og Kommissionen har foreslået et samlet budget på 911mio. EUR.

2.1. Programmet for retlige anliggender

Forslaget til programmet for retlige anliggender er fremsat med hjemmel iTEUF artikel 81, stk. 1, 82, stk. 1, og 84.Forslaget til programmet samler tre eksisterende programmer på områdetfor retlige anliggender – programmet om civilret, programmet om straffe-ret samt programmet til forebyggelse af narkotikamisbrug og informationaf offentligheden. I finansieringsperioden 2007-2013 har de tre program-mer haft et samlet budget på 331,15 mio. EUR.Forslaget til programmet for 2014-2020 har et budget på 472 mio. EUR,og har til formål at sikre, at EU-lovgivningen på det civilretlige og straffe-retlige område anvendes effektivt. Dette indebærer bl.a. adgang til klageog domstolsprøvelse for personer og virksomheder i grænseoverskridendesager inden for EU samt fremme af EU-tiltag til bekæmpelse af narkotikaog kriminalitet.Opfyldelsen af disse mål skal bl.a. nås gennem indsamling af data og stati-stik, herunder udarbejdelse af fælles indikatorer og metoder, gennem af-holdelse af seminarer, konferencer og ekspertmøder, gennem uddannelseaf juridiske aktører og styrkelse af disses netværk, samt gennem oplysningog kampagner.Programmet er åbent for offentlige og private virksomheder og organisati-oner i medlemsstaterne mv. Danmark har dog på grund af retsforbeholdetalene adgang, såfremt der indgås en internationale aftale herom. Tilsva-rende deltager Danmark som udgangspunkt ikke i finansieringen af pro-grammet.3

2.2. Programmet for rettigheder og unionsborgerskab

Forslag til programmet for rettigheder og unionsborgerskab er fremsat medhjemmel i TEUF artikel 19, stk. 2, 21, stk. 2, 114, 168 og 197.Forslaget til programmet samler tre eksisterende programmer på områdetfor grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab – programmet omgrundlæggende rettigheder og unionsborgerskab, Daphne III-programmetsamt afsnittene "ikke-forskelsbehandling og forskelligartethed" og "lige-stilling mellem mænd og kvinder" i programmet for beskæftigelse og soci-al solidaritet (”PROGRESS”). I finansieringsperioden 2007-2013 har detre programmer haft et samlet budget på 460,2 mio. EUR.Forslaget til programmet for 2014-2020 har et budget på 439 mio. EUR ogskal bidrage til at sikre, at borgerne i praksis og på effektiv vis kan udøvederes rettigheder. Dette skal bl.a. ske gennem en udbredelse af kendskabettil rettighederne og sikring af en mere ensartet anvendelse heraf. Pro-grammet skal endvidere fremme barnets rettigheder, principperne om for-bud mod forskelsbehandling (på grund af race eller etnisk oprindelse, reli-gion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering) og ligestilling mel-lem mænd og kvinder (bl.a. i form af projekter vedrørende bekæmpelse afvold mod kvinder og børn).Programmet er åbent for offentlige og private virksomheder og organisati-oner i medlemsstaterne mv.

3.

Gældende dansk ret

Forslagene giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Da forslaget vedrørende programmet for retlige anliggender er omfattet afdet retlige forbehold, har det hverken lovgivningsmæssige eller statsfinan-sielle konsekvenser. I tilfælde af afskaffelse af det danske retsforbehold vilDanmark via EU’s budget skulle finansiere ca. 2 pct. af programmet sva-rende til ca. 6,2 mio. EUR.Forslaget vedrørende programmet for rettigheder og unionsborgerskabvurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser. Program-4
met, der foreslås at udgøre i alt 406,2 mio. EUR, finansieres over EU’sbudget, hvoraf Danmark betaler ca. 2 pct. Danmarks relative bidrag til fi-nansieringen vil således udgøre ca. 9,2 mio. EUR. Danske myndigheder ogorganisationer har i lighed med tidligere finansielle programmer mulighedfor at søge og opnå støtte under programmet.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.:Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Direktora-tet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere, Politifor-bundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, DanskeAdvokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Rets-politisk Forening og Retssikkerhedsfonden.Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 15. marts 2012.

6.

Nærhedsprincippet

De foreliggende forslag til forordninger vurderes ikke at være i strid mednærhedsprincippet.Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført, at finansieringfra EU-budgettet fokuserer på aktiviteter, hvis mål ikke i tilstrækkelig gradkan opfyldes af medlemsstaterne alene, og hvor EU’s intervention derforkan skabe ekstra merværdi. Aktiviteter omfattet af forordningsforslagenebidrager til at udvikle den gensidige tillid mellem medlemsstaterne, øgedet grænseoverskridende samarbejde og netværkssamarbejdet samt opnåkorrekt, sammenhængende og konsekvent anvendelse af EU-retten i heleEU. EU er i en bedre position end medlemsstaterne til at behandle grænse-overskridende situationer og til at skabe en europæisk platform for gensi-dig læring. Et solidt analytisk grundlag til støtte og udvikling af politikkervil blive støttet. EU’s indsats giver mulighed for disse aktiviteter, der skalgennemføres konsekvent i hele EU og bringer stordriftsfordele.

7.

Andre landes kendte holdninger

5
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslagene.Danmark lægger vægt på, at forhandlingerne om programmerne ikke måpræjudicere forhandlingerne om de flerårige finansielle rammer for 2014-2020.

9.

Europa-Parlamentet

Forslagene til forordninger behandles efter den almindelige lovgivnings-procedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal behandles iEuropa-Parlamentet.Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.

10. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-tingets Retsudvalg.
6