Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1075835_0001.png
1075835_0002.png
1075835_0003.png
1075835_0004.png
1075835_0005.png
1075835_0006.png
1075835_0007.png
1075835_0008.png
1075835_0009.png
1075835_0010.png
1075835_0011.png
1075835_0012.png
1075835_0013.png
1075835_0014.png
1075835_0015.png
1075835_0016.png
1075835_0017.png
1075835_0018.png
1075835_0019.png
1075835_0020.png
1075835_0021.png
1075835_0022.png
1075835_0023.png
1075835_0024.png
1075835_0025.png
1075835_0026.png
1075835_0027.png
1075835_0028.png
1075835_0029.png
1075835_0030.png
1075835_0031.png
1075835_0032.png
1075835_0033.png
1075835_0034.png
1075835_0035.png
1075835_0036.png
1075835_0037.png
1075835_0038.png
1075835_0039.png
1075835_0040.png
1075835_0041.png
1075835_0042.png
27. januar 2012
Inspektion af Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center Glostrupden 23. november 2007OPFØLGNINGJ.nr. 2007-4055-424/MV3
1/41
Indholdsfortegnelse
Ad 3.2.Ad 3.3.Ad 3.4.Ad 5.1.Ad 5.3.Ad 5.5.Ad 5.6.Ad 5.7.Ad 5.8.Ad 5.9.Ad 5.10.Ad 5.11.Ad 5.12.Ad 5.13.Ad 5.14.Ad 5.15.Ad 5.16.Ad 5.17.Ad 5.18.Ad 5.19.Ad 5.20.Ad 5.21.Ad 5.23.Ad 5.24.Ad 5.25.Ad 5.26.Ad 6.Ad 6.2.
Afsnit 59 – døgnafsnit for børn ..................................................................... 2Afsnit 61 – åbent døgnafsnit for unge ........................................................... 4Afsnit 62 – lukket døgnafsnit for unge .......................................................... 5Overbelægning mv. ...................................................................................... 6Handicaptilgængelighed ............................................................................... 8Opbevaring af journaler ................................................................................ 8Medicin.......................................................................................................... 9Forplejning .................................................................................................... 9Beskæftigelse og undervisning ................................................................... 10Vejledning efter psykiatrilovens § 3, stk. 2 ................................................. 13Patienternes kontakt med læge og plejepersonale .................................... 13Behandlingsplaner ...................................................................................... 14Anvendelse af tvang, herunder fiksering .................................................... 16Orientering af patientrådgivere i forbindelse med tvang ............................. 19Aflåsning, skærmning og forholdene for frivilligt indlagte ........................... 20Politiets medvirken ved udførelse af tvangsforanstaltninger ...................... 22Udslusning, udskrivningsaftaler, koordinationsplaner ................................ 23Aktindsigt .................................................................................................... 25Pårørendekontakt ....................................................................................... 26Besøg, visitation og adgang til telefonering mv. ......................................... 28Rygepolitik .................................................................................................. 31Euforiserende stoffer og alkohol ................................................................. 32Patientindflydelse ........................................................................................ 32Rekruttering af personale og sygefravær ................................................... 35Vold mod personalet ................................................................................... 36Sprogbarrierer mv. ...................................................................................... 38Gennemgang af tilførsler til tvangsprotokollen ........................................... 39Tvangsfiksering og anvendelse af fysisk magt ........................................... 39
Opfølgning .................................................................................................................... 41Underretning ................................................................................................................. 41
2/41
Den 4. juni 2010 afgav jeg endelig rapport om min inspektion af Børne- og Ungdoms-psykiatrisk Center Glostrup den 23. november 2007. I rapporten bad jeg om oplysnin-ger mv. om nærmere angivne forhold.
Jeg modtog i den anledning en udtalelse af 12. april 2011 med bilag fra Region Ho-vedstadens Psykiatri.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 3.2.

Afsnit 59 – døgnafsnit for børn

Jeg skrev at afsnittet generelt gav indtryk af pladsmangel og et behov for istandsæt-telse. Der virkede lidt mørkt bl.a. på grund af de høje træpaneler som belysningen ikkevar i stand til at kompensere for. Meget af møblementet var gammelt og slidt, og hver-ken på patientstuerne, i spise- og opholdsstuen eller i aktivitetsrummet gav møble-mentet indtryk af at man befandt sig på en børneafdeling.
Jeg skrev desuden at afsnittets toilet- og badeforhold efter min opfattelse var utidssva-rende og utilstrækkelige til otte børn og de forældre der eventuelt er indlagt sammenmed deres børn. Det gjaldt særligt når man tog i betragtning at nogle af børnene efterdet oplyste kan have brug for at komme i bad flere gange om dagen.
Centerledelsen oplyste under inspektionen at centeret var i gang med en renoverings-proces, men at der var begrænsede midler til rådighed til både indvendig bygnings-vedligeholdelse og inventar. Indtil videre var administrationsgangen og afsnit 60 blevetsat i stand, men renoveringsprocessen var gået i stå på grund af omstruktureringspla-ner for centeret.Jeg bad centeret om at oplyse om afsnit 59 var blevet sat i stand – og i givet fald hvoromfattende istandsættelsen havde været. Hvis afsnittet endnu ikke var blevet renove-ret, bad jeg om at få oplyst hvornår ledelsen forventede at en renovering ville findested.
3/41
Psykiatrien har oplyst at afsnit 59 ikke er blevet sat i stand endnu, og at der stadig ermange gamle møbler i afsnittet. Pr. 1. januar 2011 er afsnittet blevet lagt sammen medsøskendeafsnittet 58, og der er flyttet fire dagindlæggelser til nye renoverede lokaler.Der er planlagt renovering af gulv og loft samt maling og nyt inventar i de to stuer iafsnit 59.
Jeg har noteret mig oplysningerne om den delvise (begrænsede) renovering af afsnit59.
Jeg er bekendt med at Folketingets § 71-tilsyn har besøgt Børne- og Ungdomspsykia-trisk Center Glostrup den 22. november 2010, og at tilsynet i sin endelige rapport af 1.februar 2011 om tilsynsbesøget bl.a. har udtalt at ”tilsynet finder det (…) beklageligt,at der ikke p.t. er ressourcer til at renovere børneafsnittet herunder afsnit 59, somfremstår meget trangt og utidssvarende med få bade- og toiletfaciliteter – ikke mindstnår det tages i betragtning, at forældrene ofte også opholder sig/overnatter på afsnit-tet.” Det fremgår af rapporten at Region Hovedstadens Psykiatri i en udtalelse til § 71-tilsynet har oplyst at centeret har en gennemgribende renovering af afsnit 58 og 59højt på ønskelisten.
Jeg er enig i at der er behov for en gennemgribende renovering af børneafsnittet.
Det blev under inspektionen oplyst at afsnittet forsøger at få spise- og opholdsstuenog aktivitetsrummet til ikke at virke hospitalsagtige, men ligne et hjem. Jeg skrev i denendelige rapport at afsnittet ikke havde haft råd til at anskaffe nye møbler, og derforhavde noget af personalet givet nogle af deres private møbler som skulle udskiftes, tilafsnittet. F.eks. var sofaerne i aktivitetsrummet doneret af en af afsnittets medarbejde-re.
Psykiatrien har oplyst at personalet flere gange har doneret brugbare møbler til afsnit-tet. De nuværende møbler stammer dog ikke fra personalet, og centerets nuværendeledelse mener at det er centerets opgave at sørge for møbler.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder det oplyste ovenfor om nyt inventar i de tostuer i afsnit 59.
4/41
I toilet- og baderum var der på inspektionstidspunktet beholdere med flydende sæbeved håndvaskene og stofhåndklæder til at tørre hænder i. Jeg bad om at få oplyst omder på toiletterne nu (også) var papirhåndklæder til at tørre hænder i.
Psykiatrien har oplyst at der er kommet papirhåndklæder på toiletterne.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det blev under inspektionen oplyst at der var udarbejdet tegninger over en ny lege-plads, og at ledelsen havde søgt en fond om midler til anlæg, men havde fået afslagpå ansøgningen. Det fremgik også af en reparations- og vedligeholdelsesliste som jeghavde modtaget fra centeret, at renovering af legepladsen (nedrivning og opbygning)havde høj prioritet, og at et tilbud var indhentet og godkendt.
Jeg skrev at selv om man tog årstiden for inspektionen i betragtning (november må-ned), gav legepladsen et trist indtryk bl.a. fordi der var få legeredskaber, og legeplad-sen generelt så slidt ud. Jeg bad centeret om at oplyse om legepladsen var blevetrenoveret – og i givet fald hvordan legepladsen nu er indrettet.
Psykiatrien har oplyst at legepladsen er blevet renoveret og har sendt mig et foto afden nye legeplads. Her ses bl.a. et nyt stort og spændende klatrestativ.
Jeg har noteret mig at legepladsen er blevet renoveret.

Ad 3.3.

Afsnit 61 – åbent døgnafsnit for unge

Jeg skrev i den endelige rapport at afsnit 61 ligesom afsnit 59 gav indtryk af et behovfor istandsættelse. 2/3 af afsnittets patienter boede på dobbeltstuer, og toilet- og bade-forholdene var ligesom på afsnit 59 utidssvarende og utilstrækkelige. Det var særligthelt utilstrækkeligt med ét baderum til 12 patienter. Desuden trængte håndvaskene ognoget af møblementet på patientstuerne til udskiftning.
Jeg noterede mig at der ifølge regionens generalplan 2009 var planlagt en markantforbedring af den patientoplevede kvalitet ved etablering af enestuer på alle regionenscentre.
5/41
Det fremgik af den reparations- og vedligeholdelsesliste jeg havde modtaget fra cente-ret, at modernisering og nyt baderum på afsnit 61 samt reparation af belægningen påafsnittets basketballbane havde høj prioritet.
Jeg bad centeret om at oplyse hvor langt renoveringsprocessen var kommet i forholdtil afsnit 61. Hvis afsnittet var blevet sat i stand, bad jeg om at få oplyst hvor omfatten-de istandsættelsen havde været, og hvis afsnittet endnu ikke var blevet renoveret, badjeg om at få oplyst hvornår ledelsen forventede at en renovering ville finde sted.
Jeg bad desuden om at få oplyst om belægningen på basketballbanen var blevet re-pareret eller udskiftet.
Psykiatrien har oplyst at der i foråret 2010 blev bevilget penge til etablering af enestu-er på afsnit 61. En arkitekt har udarbejdet ideforslag som indebærer en tilbygning tildet eksisterende afsnit. Projektet resulterer i omdannelse af alle tosengsstuer til ene-stuer, renovering af eksisterende badeværelser samt andre opgraderinger af afsnittet.Byggeriet er startet i første halvår af 2011. Psykiatrien har desuden oplyst at belæg-ningen på basketballbanen er blevet skiftet.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 3.4.

Afsnit 62 – lukket døgnafsnit for unge

Under inspektionen besigtigede jeg én stue i afsnittet. Sengen på stuen var en gam-mel hospitalsseng. Den var skæv og malingen slidt af. Efter det oplyste var der desamme senge på alle stuerne. Personalet oplyste at afsnittet tidligere havde haft al-mindelige brikse, men de kunne ikke bruges til fikseringer og blev derfor skiftet ud. Degamle hospitalssenge var gode til fikseringer, men de medførte nogle uhensigtsmæs-sige arbejdsstillinger for personalet når de foretog en fiksering. Afsnittet havde derforsøgt centerledelsen om otte nye senge.
Jeg bad centeret om at oplyse om de gamle hospitalssenge på patientstuerne var ble-vet skiftet ud med en anden type senge som både var velegnede til fikseringer oghensigtsmæssige i forhold til personalets arbejdsstillinger i forbindelse med fikserin-ger.
Psykiatrien har oplyst at de gamle hospitalssenge blev udskiftet i 2009.
Jeg har noteret mig det oplyste.
6/41
Afsnittet har sin egen have med en stor græsplæne og en overdækket terrasse. Ha-ven er omgivet af et højt trådhegn og beplantning op mod hegnet. Langs med havenløber der er en sti hvor der kommer en del forbipasserende fra området. På tidspunk-tet for inspektionen var der ikke grønne blade på træer og buske, og det var derfornemt at se ind i haven ude fra vejen. Personalet oplyste at der ikke er problemer omsommeren hvor beplantningen er tæt, men at det om vinteren er generende at forbi-passerende på stien kan kigge ind på de patienter der opholder sig i haven.
I min rapport om Psykiatrisk Center Glostrup skrev jeg bl.a. at det er min opfattelse atpsykiatriske patienter bør kunne opholde sig udendørs et sted hvor forbipasserendeder færdes på stier eller veje udenfor, ikke kan kigge ind da det ellers kan få patien-terne til at føle sig udstillet.Jeg henstillede til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center at sørge for – hvis det ikkeallerede var sket – at haven til afsnit 62 blev skærmet mere af, f.eks. ved hjælp afstedsegrøn beplantning, så forbipasserende også om vinteren var forhindret i at kiggeind i haven. Jeg bad centeret om at underrette mig om hvad min henstilling gav anled-ning til.
Psykiatrien har oplyst at centerledelsen har besluttet en afskærmning af afsnit 62 medbeplantning der er tæt hele året. Der er ændret i den eksisterende beplantning, og derer plantet bøgehæk der beholder bladene om vinteren. På nuværende tidspunkt erhækken ikke tæt fordi den mangler at vokse til. Der er således fortsat mulighed for atkigge ind i haven. Centeret har drøftet med de unge om de er interesseret i yderligereafskærmning indtil bøgehækken er vokset til, men det ønskede de patienter der varindlagt på det pågældende tidspunkt, ikke.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.1.

Overbelægning mv.

Jeg bad om at få oplyst hvor mange børn og unge der stod på venteliste til undersø-gelse/behandling på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup pr. 1. marts2010, og hvor mange der havde ventet over 2 måneder.
Psykiatrien har oplyst at der pr. 1. december 2010 stod i alt 264 patienter på ventelistetil undersøgelse/behandling på centeret. Heraf havde 98 ventet mere end 61 dage.
7/41
Det fremgår af en nyhed af 2. januar 2012 på Psykiatriens hjemmeside at der er sketet drastisk fald i ventetiderne i børne- og ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden.Siden sommeren 2010 og frem til oktober 2011 er antallet af børn og unge på venteli-sterne til den første undersøgelse eller behandling således næsten blevet halveret, ogdet forventes at ingen børn og unge kommer til at vente mere end 2 måneder senestved udgangen af 2012.
Jeg har noteret mig den væsentlige reduktion af antallet af børn og unge på ventelisteog det væsentlige fald i ventetiden.
Under inspektionen blev det desuden oplyst at der i lang tid havde været overbelæg-ning på det lukkede ungdomspsykiatriske afsnit 62 da der typisk var 8-9 patienter ind-lagt. Afsnittet har otte normerede sengepladser fordelt på enestuer. Det blev også op-lyst at afsnittets samtalerum kunne anvendes som patientstue i tilfælde af overbelæg-ning, og at patienter i nogle tilfælde blev overført til det åbne ungdomspsykiatriskeafsnit, alternativt til Psykiatrisk Center Glostrup.
Jeg bad om at få oplyst belægningsprocenten for disponible senge på Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center Glostrup, herunder på de enkelte afsnit, i 2008 og 2009.
Psykiatrien har oplyst at belægningsprocenten for hele centeret i 2008 var 84,7 pct.,mens den i 2009 var 93,8 pct. På de enkelte afsnit – afsnit 59, 61 og 62 – var belæg-ningsprocenten henholdsvis 78,3 pct. 88,4 pct. og 88,0 pct. i 2008 og 91,3 pct., 94,3pct. og 94,0 pct. i 2009.
OPCAT-enheden ved Folketingets Ombudsmand har den 14. juni 2011 besøgt Børne-og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup og fik i den forbindelse oplyst at belægnings-procenten for de enkelte afsnit – afsnit 59, 61 og 62 – var henholdsvis 94,8 pct., 96,8pct. og 96,6 pct. i 2010 og 81,9 pct., 92,8 pct. og 101,2 pct. i de første 5 måneder af2011.
Det fremgår af § 71-tilsynets endelige rapport af 1. februar 2011 om Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center Glostrup at Psykiatrien i en udtalelse til tilsynet har oplyst atcenterets ungeafsnit, herunder især afsnit 62, forventes at blive aflastet i nogen gradaf centerets nye akutafsnit for unge.
8/41
Jeg har noteret mig at der gennemsnitligt ikke har været overbelægning på afsnit 59og 61, og at det forventes at problemerne med overbelægning på afsnit 62 vil blivereduceret i forbindelse med det nye akutafsnit for unge.
Jeg bad også om at få oplyst om det forekom at centeret var nødt til at anvende ene-stuer til dobbeltbelægning eller at lægge patienter på gangene.
Psykiatrien har oplyst at den nuværende ledelse på afsnit 62 har været der i knap 5år, og i den tid er enestuer ikke blevet anvendt til dobbeltbelægning, og det har hellerikke været nødvendigt at lægge patienter på gangen.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.3.

Handicaptilgængelighed

Jeg skrev at jeg gik ud fra at spørgsmålet om handicaptilgængelighed kom til at indgå– eller var indgået – ved renovering af afsnit 59 og 61.
Psykiatrien har bekræftet at spørgsmålet om handicaptilgængelighed er indgået i pla-nerne for renovering af afsnit 61, og at det vil komme til at indgå i planerne for renove-ring af afsnit 59.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.5.

Opbevaring af journaler

Jeg skrev at jeg gik ud fra at Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup anvenderelektroniske patientjournaler, og jeg bad om at få oplyst om de er forsynet med ”log”,og hvem der har adgang til dem.
Psykiatrien har oplyst at de elektroniske journaler er forsynet med log-oplysninger derkan trækkes på regionsniveau (Region Hovedstadens Psykiatri). Alle sundhedsfagligepersonaler, pædagoger, socialrådgivere og sekretærer har adgang til den elektroniskepatientjournal med egne unikke adgangskoder.
Jeg har noteret mig det oplyste.
9/41

Ad 5.6.

Medicin

Jeg bad om at få oplyst om centeret får en kvittering fra apoteket når der afleveresrestmedicin. Jeg oplyste at jeg tidligere har udtalt at psykiatriske sygehuse ved afleve-ring af medicinrester – ud fra kontrolmæssige hensyn – bør modtage en kvittering fraapoteket. Det kan eventuelt foregå således at apoteket kvitterer for modtagelsen påen liste som centeret har udfærdiget over den mængde restmedicin der afleveres.
Psykiatrien har oplyst at der ikke modtages kvittering fra apoteket når der afleveresrestmedicin.
Jeg kan oplyse at baggrunden for min anbefaling om en kvittering fra apoteket er atder efter min opfattelse bør følges en procedure der i videst muligt omfang sikrer atder ikke kan rettes (uberettigede) mistanker mod det personale i afdelingen der hånd-terer/afleverer (bl.a.) restmedicin. Jeg henviser til rapporten om min inspektion af Aal-borg Psykiatriske Sygehus (opfølgningsrapport nr. 3) der findes på min hjemmesidewww.ombudsmanden.dk.
Jeg beder derfor centeret om at oplyse nærmere om den måde restmedicinen håndte-res på inden aflevering til apoteket, herunder om de procedurer der følges, kan væremed til at sikre at personalet ikke (uberettiget) kan mistænkes for at have tilegnet signoget af medicinen.

Ad 5.7.

Forplejning

Kosten på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup kom på inspektionstids-punktet fra centralkøkkenet på Glostrup Hospital, som centeret havde en driftsaftalemed. Ledelsen oplyste at kostsammensætningen svarede til den mad der blev serve-ret i somatikken. Det var dog ikke helt den samme mad som i de to voksenpsykiatriskecentre (almen- og retspsykatrien). Centralkøkkenet differentierede mellem maden tilde små børn og de unge, og centeret oplevede ikke problemer med portionernes stør-relse.
Region Hovedstadens kost- og ernæringspolitik (februar 2008) angiver rammerne forhvordan kost- og ernæringsindsatsen skal praktiseres i det daglige. Politikken skalderfor følges op af lokale målrettede strategier, faglige vejledninger, konkrete hand-lingsplaner og kvalitetsudvikling.
Jeg bad om at få oplyst hvordan regionens kost- og ernæringspolitik bliver udmøntetpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.
10/41
Psykiatrien har oplyst at patienterne ernæringsscreenes ved indlæggelse og hereftervejes ugentligt. Der afdækkes eventuelle allergier. Individuelle behov afdækkes, ogder kan ske henvisning til diætist. For at styrke området deles Psykiatrisk Center Glos-trup og Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup om en diætist. Styrkelsen afområdet skete i efteråret 2009.
Psykiatrien har desuden oplyst at der i centeret er fokus på dels medicinsk behandlingog bivirkninger, dels børn og unges behov for daglig motion. I døgnafsnittene er moti-on indlagt som en fast aktivitet. Ved mellemmåltider og ved festlige lejligheder/hyggeer der fokus på ernæringsrigtige alternativer til slik, såsom frugt, nødder mm.
Oplysningerne om udmøntningen af regionens kost- og ernæringspolitik på Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center Glostrup giver mig ikke anledning til bemærkninger.
Jeg bad også om at få oplyst indholdet af den driftsaftale om kosten som jeg gik ud fraat centeret efter inspektionen havde indgået med Glostrup Hospital.
Psykiatrien har oplyst mig om indholdet af samarbejdsaftalen med Glostrup Hospitalfra 2003, og at den aftale forventedes at blive fornyet i 2011.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.8.

Beskæftigelse og undervisning

De tre unge (fra afsnit 61) som jeg talte med under inspektionen, gav udtryk for at detit kedede sig og savnede nogle flere aktiviteter. De efterlyste bl.a. adgang til internet-tet.
Det blev oplyst at centeret i samarbejde med Psykiatrisk Center Glostrup havde planerom at etablere en netcafe med computere med adgang til internettet. På den oversigtover reparations- og vedligeholdelsesopgaver som jeg havde modtaget, stod indret-ning af et patientbibliotek som internetcafe anført som et nyt tiltag. På inspektionstids-punktet afventede projektet bl.a. en afklaring af nogle tekniske aspekter.
Jeg bad om nærmere oplysninger om patientbiblioteket/netcafeen, herunder indret-ning og åbningstider for børne- og ungdomspsykiatrien.
11/41
Psykiatrien har i sagen om min inspektion af Psykiatrisk Center Glostrup oplyst at pa-tientbiblioteket er indrettet som en kombination af internetcafe og bibliotek uden biblio-tekarbetjening. Patientbiblioteket er et ubemandet tilbud som patienterne kan besøgeunder ledsagelse af personale fra afdelingen. Det er indrettet med fire pc'er der er for-bundet med internettet via en særskilt ADSL-forbindelse. Det er på den måde muligtfor patienter at surfe på nettet og at spille pc-baserede spil enkeltvis eller i grupper.Der er endvidere indrettet et læsehjørne. Patientbiblioteket råder over en mindre bog-samling. Den er imidlertid ikke blevet suppleret de senere år da budgettet til aktivitetener udlagt til de decentrale enheder.
Tiderne i patientbiblioteket fordeles ved booking i en kalender der findes i biblioteket.Denne kalender fungerer desuden som logjournal da der skal føres liste over brugereaf pc'erne. Anvendelsen af patientbiblioteket og reglerne herfor er fastsat i en instruks”Netcafé på patientbiblioteket ved Psykiatrisk Center Glostrup”. Psykiatrien har sendtmig en kopi af instruksen.
Psykiatrien har også sendt mig en kopi af den engangserklæring som brugerne skaludfylde. Det fremgår heraf at patienten skal skrive under på at ville overholde gælden-de dansk lovgivning ved brug af pc’erne på patientbiblioteket, herunder undlade atdownloade ulovlige filer og besøge internetsider med indhold der er ulovligt i Dan-mark, samt undlade at udføre handlinger der kan skade pc’erne eller netværket.
Ifølge instruksen skal det ledsagende personale være til stede i patientbiblioteket heletiden. Personalet har ansvaret for at aftalen om brug af nettet overholdes, at det altider muligt at efterspore hvem der har siddet ved hvilken computer og hvornår, og atstoppe en bruger hvis det bliver nødvendigt.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Center for Kvalitetsudvikling foretog for Danske Regioner i perioden fra den 1. august2007 til den 30. september 2008 en landsdækkende undersøgelse af tilfredshedenblandt patienter og forældre til patienter i de børne- og ungdomspsykiatriske ambula-torier samt dag- og døgnafsnit.
I undersøgelsen af patienttilfredsheden besvarede 28 patienter fra Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center Glostrup (19 patienter fra afsnit 61 og 9 patienter fra afsnit 62)et spørgsmål om hvorvidt de var tilfredse med aktiviteterne i hverdagen på afsnittet.18 pct. af patienterne (11 pct. på afsnit 61 og 33 pct. på afsnit 62) svarede ”ja i høj
12/41
grad”, og 39 pct. (47 pct. på afsnit 61 og 22 pct. på afsnit 62) svarede ”ja i nogengrad”, mens andre 39 pct. (42 pct. på afsnit 61 og 33 pct. på afsnit 62) svarede ”nejkun i mindre grad”. 4 pct. af patienterne (ingen på afsnit 61 og 11 pct. på afsnit 62)svarede at de slet ikke var tilfredse med aktiviteterne i hverdagen på afsnittet.
Jeg bad centeret om at oplyse om undersøgelsesresultatet havde givet anledning tilændringer med hensyn til aktiviteterne på de ungdomspsykiatriske døgnafsnit.
Psykiatrien har oplyst at fællesundervisningen på det åbne ungeafsnit (afsnit 61) erflyttet fra tidlig formiddag til efter frokost da de unge skal bruge mere tid på at komme igang om morgenen. På det lukkede afsnit (afsnit 62) har undersøgelsesresultatet ikkegivet anledning til ændringer.
Psykiatrien har desuden oplyst at børneafsnit 59 nu gør meget ud af at få samarbejdetmed de myndigheder der skal hjælpe barnet videre, til at fungere. Afsnittet forberederogså forældrene på at det afsnittet kan, er at udrede, og at der ikke nødvendigviskommer en behandling lige efter. Patienttilfredsundersøgelsen har i det hele tagetskærpet afsnittets fokus på arbejdet med kommunikationen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Børn og unge i den skolepligtige alder (6-16 år) får under deres indlæggelse tilbud omundervisning 1-2 lektioner dagligt i børnepsykiatriens skole. Under inspektionen blevdet oplyst at det var problematisk med undervisningen af de unge der ikke længere erskolepligtige. Det blev yderligere oplyst at Region Hovedstaden var bekendt med situ-ationen, og at der var en verserende sag om problematikken.
Jeg bad om at få oplyst i hvilket omfang de ikke-skolepligtige unge har mulighed for atmodtage undervisning under deres indlæggelse på centeret.
Psykiatrien har oplyst at de ikke-skolepligtige unge har mulighed for at modtage un-dervisning på lige fod med de skolepligtige.
Jeg har noteret mig det oplyste.
13/41

Ad 5.9.

Vejledning efter psykiatrilovens § 3, stk. 2

Efter § 3, stk. 2, i psykiatriloven skal lægen vejlede patienten om formålet med ind-læggelsen, opholdet og behandlingen samt om udsigterne til en bedring af helbredstil-standen. Jeg bad centeret om at oplyse hvornår og hvordan denne vejledning findersted.
Psykiatrien har oplyst at vejledningen sker i forbindelse med at behandlingsplanenformuleres.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.10.

Patienternes kontakt med læge og plejepersonale

Barnet/den unge har regelmæssige – på nogle afsnit som hovedregel ugentlige –samtaler med sin faste behandler, og kontaktpersonen deltager ved disse samtaler.
Jeg bad om at få oplyst om der i forbindelse med læge/psykologsamtaler så vidt mu-ligt fastsættes en dato for en ny samtale så barnet/den unge og forældrene altid vedhvornår den næste samtale skal finde sted.
Jeg bad også centeret om at oplyse om der normalt deltager andre end patientenskontaktperson (f.eks. sygeplejerske, plejepersonale, studerende) ved læge/psykolog-samtaler, og om det er muligt for barnet/den unge og forældrene at få en samtale medlægen alene hvis det ønskes.
Endelig bad jeg centeret om at oplyse om en patient har mulighed for at skifte kon-taktperson, f.eks. hvis der opstår et (åbenlyst) modsætningsforhold mellem barnet/denunge og kontaktpersonen eller mellem forældrene og kontaktpersonen.
Psykiatrien har oplyst at der ved læge/psykologsamtaler så vidt muligt fastsættesen dato for den næste samtale.
Psykiatrien har desuden oplyst at patienten har samtale med læge/psykolog aleneeller med deltagelse af kontaktperson. Forældre vil også kunne få en samtale medlægen alene. Den unge orienteres naturligvis om samtalen. I forbindelse med så-danne aftaler tages der hensyn til den unges alder.
14/41
Derudover har Psykiatrien oplyst at det er muligt for patienten at skifte kontaktperson.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.11.

Behandlingsplaner

Efter psykiatrilovens § 3, stk. 3, 2. pkt., skal behandlingsplanen udleveres til patientenmedmindre patienten frabeder sig dette.
Jeg bad centeret om at oplyse hvornår behandlingsplanen bliver udleveret til patien-ten/forældremyndighedsindehaveren, og om der foreligger en særlig procedure i for-bindelse med udlevering af behandlingsplaner.
Psykiatrien har oplyst at det i forbindelse med at behandlingsplanen udarbejdes,overvejes om der er noget der taler imod at planen udleveres. Dette noteres i givetfald i journalen.
Det fremgår af centerets vejledning om inddragelse af og samarbejde med pårørende(nærmere omtalt nedenfor i pkt. 5.18) at der for indlagte børn under 15 år skal udleve-res en kopi af behandlings- og undersøgelsesplanen til forældrene, og at der for ungeover 15 år skal udleveres en kopi af behandlings- og undersøgelsesplanen til den un-ge og/eller forældrene.
Jeg har forstået det som Psykiatrien har oplyst, sådan at der er tilfælde hvor centeretikke udleverer en kopi af behandlingsplanen til patienten/forældremyndighedsinde-haveren.
Efter psykiatrilovens § 3, stk. 3, 2. pkt. har den psykiatriske afdeling pligt til at udlevereen kopi af behandlingsplanen til patienten medmindre patienten frabeder sig det. Iføl-ge forarbejderne til bestemmelsen skal udlevering af en kopi af behandlingsplanen tilpatienten sikre at patienten ikke kun modtager mundtlig vejledning om planens ind-hold, jf. § 3, stk. 3, 1. pkt., men også samtidig får mulighed for løbende selv at oriente-re sig i den skriftlige plan.
Jeg beder centeret om at oplyse nærmere om de tilfælde hvor behandlingsplanen ikkeudleveres. Jeg beder også om at få oplyst om patienten i forbindelse med den mundt-lige gennemgang af behandlingsplanen bliver gjort opmærksom på retten til at få ud-leveret en kopi af planen, og om en patient kan få udleveret en kopi af sin behand-lingsplan hvis vedkommende udtrykkeligt beder om det.
15/41
Jeg bad endvidere om at modtage kopi af en behandlingsplan fra hvert af centeretsdøgnafsnit.
Jeg har modtaget tre behandlingsplaner i alt fra henholdsvis afsnit 59, 61 og 62.
Det fremgår af Sundhedsministeriets vejledning nr. 122 af 14. december 2006 til lan-dets psykiatriske afdelinger (nu afløst af vejledning nr. 9427 af 20. januar 2011) at derikke er nogen formelle krav til udformningen af en behandlingsplan, men at den er endel af journalen hvad enten den er indskrevet i journalen eller foreligger som et selv-stændigt dokument. Derimod er der nærmere angivne krav til indholdet af behand-lingsplanen. Den skal omfatte følgende forhold:”a. psykiatriske og somatiske diagnoser samt beskrivelse af de fænomener, derunderbygger diagnoserne,b. plan for de efterfølgende undersøgelser, der er nødvendige af diagnostiske ogbehandlingsmæssige grunde,c. plan for den påtænkte behandling, omfattende såvel medicinsk behandlingsom psykoterapeutiske, miljøterapeutiske samt sociale foranstaltninger, underhensyntagen til eventuelt senere indløbne undersøgelsesresultater,d. de mål, der søges opnået ved behandlingen og antagelser om behandlingensvarighed,e. tidspunkt for planlagt opfølgning af behandlingsplanen ogf. oplysning om patientens holdning til behandlingsplanen.”
Behandlingsplaner skal ifølge vejledningen endvidere ajourføres ved ændringer i pati-entens tilstand eller den overordnede behandlingsstrategi.
De behandlingsplaner som jeg har modtaget, er overordnet struktureret ens med sekspunkter om henholdsvis diagnoser, undersøgelser, behandling og pleje, mål, tidsper-spektiv og patientens holdning til behandlingsplanen. Nogle af de seks punkter er un-derinddelt i flere uddybende punkter.
Behandlingsplanernes seks punkter med underpunkter dækker de indholdsmæssigekrav til behandlingsplaner. En af planerne (den fra afsnit 61) mangler det sidste punktom patientens holdning til behandlingsplanen, men jeg går ud fra at det skyldes enforglemmelse i det konkrete tilfælde og foretager mig derfor ikke noget i den anled-ning.
16/41

Ad 5.12.

Anvendelse af tvang, herunder fiksering

Det blev under inspektionen oplyst at det lukkede døgnafsnit for unge (afsnit 62) for-søger alle beroligende aktiviteter (som f.eks. musik, massage, kugledyne osv.) før eneventuel anvendelse af tvang. På inspektionstidspunktet var der i alt to kugledyner påafsnit 62, og afsnittet gav udtryk for at der var brug for flere. Det blev samtidig oplyst atspørgsmålet om indkøb af yderligere kugledyner skulle drøftes en uge efter inspektio-nen.
Jeg bad centeret om at oplyse hvor mange kugledyner der nu er på afsnit 62, og omdet aktuelle antal dækker behovet for kugledyner.
Psykiatrien har oplyst at der er tre kugledyner i afsnittet, og at de dækker det aktuellebehov.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad om at få tilsendt en opgørelse over tvangsforanstaltninger på Børne- og Ung-domspsykiatrisk Center Glostrup i 2008 og 2009.
Psykiatrien har sendt mig en opgørelse over tvangsforanstaltninger på centeret i 2008,2009 samt 2010 (til og med 4. november i 2010). Det fremgår heraf at der blev foreta-get 17 frihedsberøvelser i 2008, 25 i 2009 og 30 i 2010 (til og med 4. november).
I 2008 blev tre patienter tvangsmedicineret på centeret, mens der i 2010 (til og med 4.november) var to patienter der blev tvangsmedicineret. I 2009 var der ingen tvangs-medicineringer.
Antallet af tvangsfikseringer i 2008 var 440, hvoraf 328 vedrørte én patient. Hvis derses bort fra den ene patient, var antallet af tvangsfikseringer 112. I 2009 var der 57tvangsfikseringer, mens antallet af tvangsfikseringer var 32 i 2010 (til og med 4. no-vember).
Antallet af tilfælde af fastholdelse var 61 i 2008, 66 i 2009 og 77 i 2010 (til og med 4.november). Med hensyn til antallet af tilfælde af indgivelse af beroligende medicin varder i 2008 858, hvoraf 816 tilfælde vedrørte én patient, 17 tilfælde i 2009 og 23 i 2010(til og med 4. november). I den sidstnævnte periode var der desuden ét tilfælde afpersonlig skærmning.
17/41
Jeg har noteret mig det oplyste, og jeg er opmærksom på at det meget høje antaltvangsforanstaltninger i 2008 skyldtes én helt særlig patient. Jeg har noteret mig atder i øvrigt har været et markant fald i antallet af tvangsfikseringer.
Psykiatrien udgav i april 2008 en informationsfolder med overskriften ”Tvang og psyki-atri. Information til indlagte børn og unge – og deres forældre”. Folderen indeholderoplysninger om de forskellige former for tvangsindgreb som det kan være nødvendigtat anvende over for barnet eller den unge under en indlæggelse (frihedsberøvelse,fastholdelse, beroligende medicin og tvangsfiksering). Der informeres også om ad-gangen til at få besøg under en tvangsfiksering, herunder en eventuel begrænsning iadgangen til besøg, og om muligheden for at klage over tvangsindgrebet. Folderenhenviser desuden til Sundhedsministeriets pjece ”Tvang i psykiatrien – om psykiatri-ske patienters rettigheder ved tvangsindgreb”, som kan læses på ministeriets hjem-meside.
Jeg bad om at få oplyst om centeret altid udleverer den nævnte informationsfolder fraPsykiatrien til de patienter der udsættes for tvang, og deres forældre/pårørende, ogom Sundhedsministeriets pjece også udleveres.
Psykiatrien har oplyst at begge pjecer udleveres.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad også om at modtage en kopi af det skriftlige informationsmateriale som Bør-ne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup udleverer til patienter i forbindelse medanvendelse af tvang.
Psykiatrien har som svar på denne anmodning sendt mig et eksemplar af Sundheds-ministeriets pjece om tvang i Psykiatrien.
Psykiatrilovens § 31 indeholder regler om underretning i forbindelse med anvendelseaf tvang. Inden en tvangsforanstaltning iværksættes, skal patienten således som ud-gangspunkt underrettes mundtligt og skriftligt om den påtænkte tvang, dens nærmereindhold, baggrund og formål. Ved tvangsfiksering, anvendelse af fysisk magt og aflås-ning af patientstue (på Sikringsafdelingen) kan underretning dog i særlige hastendetilfælde undlades, men så skal patienten efterfølgende have en begrundelse for ind-grebet.
18/41
Der er fastsat nærmere bestemmelser om underretningen i bekendtgørelse nr. 1343af 2. december 2010 om underretning og klagevejledning i forbindelse med anvendel-se af tvang i psykiatrien.
De nævnte regler var baggrunden for min anmodning om at modtage kopi af det skrift-lige informationsmateriale som Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup udle-verer til patienter i forbindelse med anvendelse af tvang. Jeg beklager hvis det ikkefremgik tydeligt af min endelige rapport.
Jeg beder på ny centeret om at modtage kopi af det skriftlige informationsmateriale (istandardiseret form med rubrikker/felter til individuel udfyldelse) som jeg går ud fra atcenteret udleverer til patienter ved anvendelse af tvang. Hvis der ikke findes skriftliginformation i standardiseret form om alle former for tvangsforanstaltninger, beder jegom at få oplyst årsagen hertil og hvilken skriftlig information patienten så modtager.
Under min rundgang på afsnit 62 blev det oplyst at tvangsfikseringer foregår på pati-entens egen stue, og at det er patientens egen seng der anvendes.
Jeg bad centeret om at oplyse hvor den faste vagt er placeret i forhold til den fiksere-de patient, og om andre patienter eller personale kan se ind til den fikserede patientfra gangarealet.
Psykiatrien har oplyst at den faste vagtaltider placeret sådan at der er visuelt opsynmed den bæltefikserede patient. Personalet opholder sig på patientstuen eller kanopholde sig på gangen uden for patientstuen. Patienten er som hovedregel placeretpå en patientstue hvor døren til patientstuen kan stå åben uden det er muligt at sepatienten fra gangen. Hvis patienten ikke er på en patientstue hvor man kan skærmeaf, så opholder personalet sig på patientens stue.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden om at få oplyst om det i nogle situationer kan være nødvendigt atforetage tvangsfikseringer på andre afsnit end afsnit 62 – og i givet fald hvor og hvor-dan disse tvangsfikseringer foregår.
19/41
Psykiatrien har oplyst at der ikke foretages tvangsfikseringer andre steder end på af-snit 62. På det åbne ungeafsnit og på børneafsnittene kan der være tale om kortvarigefastholdelser.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.13.

Orientering af patientrådgivere i forbindelse med tvang

Patientrådgiveren skal aflægge besøg hos patienten inden 24 timer efter beskikkelsen(psykiatrilovens § 26, stk. 1).
Jeg bad om oplysning om hvornår patientrådgiveren bliver beskikket/tilkaldt i forhold tiltidspunktet for tvangsindgrebet, og i hvilket omfang og hvornår patientrådgiverne af-lægger besøg hos patienterne i forbindelse med tvangsindgreb.
Psykiatrien har oplyst at en patientrådgiver altid kontaktes umiddelbart efter et tvangs-indgreb. Patientrådgiveren kommer oftest senest næste dag og taler med patienten,og det sker altid inden for 24 timer.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det blev under inspektionen oplyst at der i perioder er indlagt 1-2 retspsykiatriske pa-tienter på det lukkede døgnafsnit for unge (afsnit 62).
Personer der er indlagt på en psykiatrisk afdeling i henhold til en strafferetlig afgørel-se, er omfattet af psykiatriloven, bortset fra bestemmelserne i §§ 5-11, § 21, stk. 2, ogkapitel 10. Psykiatrilovens bestemmelser om patientrådgivere (§§ 24-29) gælder kunhvis den pågældende patient ikke har en bistandsværge efter straffelovens § 71 (jf. §2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1414 af 10. december 2010 om personer indlagt på psy-kiatrisk afdeling i henhold til strafferetlig afgørelse).
Ifølge § 9, stk. 1, i bekendtgørelsen om bistandsværger, skal bistandsværgensnarestmuligtefter beskikkelsen besøge den sigtede, tiltalte eller dømte og til stadighed holdesig i forbindelse med denne. Der findes ikke en bestemmelse om at bistandsværgenskal aflægge besøg hos patienten inden 24 timer efter beskikkelsen svarende til psy-kiatrilovens § 26, stk. 1, om patientrådgivere.
20/41
Jeg bad centeret om at oplyse om centeret beskikker en patientrådgiver for en sigtet,tiltalt eller dømt i de situationer hvor det er muligt at komme i kontakt med bistands-værgen og orientere ham/hende om et tvangsindgreb, men hvor det tydeligt fremgårat bistandsværgen først vil besøge patienten efter 24 timer.
Psykiatrien har oplyst at det lukkede ungeafsnit (afsnit 62) har beskikket en patient-rådgiver til en sigtet/tiltalt/dømt én gang fordi vedkommende ikke havde en bistands-værge.
Psykiatrien har ikke svaret direkte på mit spørgsmål, og jeg går ud fra at det skyldes atcenteret sjældent eller aldrig oplever den skitserede problematik. Jeg foretager migderfor ikke mere vedrørende dette spørgsmål.

Ad 5.14.

Aflåsning, skærmning og forholdene for frivilligt indlagte

I husordenen for afsnit 59 (for børn i aldersgruppen 7-14 år) var der i et afsnit om af-låsning af yderdøre en henvisning til myndighedsloven. Jeg skrev at afsnittet ikke gavmig anledning til bemærkninger – bortset fra at henvisningen til myndighedsloven bur-de rettes til forældreansvarsloven hvis det ikke allerede var sket.
Psykiatrien har oplyst at henvisningen er rettet til forældreansvarsloven.
Jeg har noteret mig det oplyste.
I informationsmaterialet til forældrene til de unge (15-17-årige) på det lukkede afsnit(afsnit 62) stod der følgende om udgang fra afsnittet:”Uanset om man er frivilligt indlagt, tvangsindlagt eller tvangstilbageholdt, er detpatientens tilstand, der bestemmer, hvor meget udgang det er forsvarligt at give.Det vurderes altid løbende af lægen og skrives som ordination i journalen.”
Jeg bad centeret om at oplyse om det citerede stadig står i informationsmaterialet omafsnit 62, og om det betyder at frivilligt indlagte og ikke tvangstilbageholdte patienterpå det ungdomspsykiatriske afsnit 62 ikke altid må forlade centeret når de ønsker det.
Psykiatrien har oplyst at det citerede stadig står i informationsmaterialet. Centeret harden principielle holdning at det er patientens tilstand der afgør hvilke udgangsaftalercenteret laver med den enkelte patient. Centeret sikrer med et informeret samtykke fra
21/41
patienten til vedkommendes behandlingsplan at patienten er indforstået med eventuel-le lægeligt begrundede begrænsninger i udgangen fra det lukkede afsnit. Begræns-ninger skyldes f.eks. at der er tale om selvmordstruede patienter.
Jeg har noteret mig at eventuelle begrænsninger i frivilligt indlagte og ikke tvangstilba-geholdte patienters adgang til at forlade det lukkede afsnit bygger på lægefaglige vur-deringer og et informeret samtykke fra patienterne.
Jeg går samtidig ud fra at frivilligt indlagte og ikke tvangstilbageholdte patienter på detlukkede afsnit altid bliver lukket ud hvis de ønsker at forlade afsnittet, medmindre derer behov for at vurdere om betingelserne for tvangstilbageholdelse er opfyldt, jf. psyki-atrilovens § 10, stk. 3, hvorefter overlægen snarest muligt og senest inden 24 timerskal meddele patienten om tvangstilbageholdelse skal ske.
Reglerne om personlig skærmning findes i psykiatrilovens § 18 d (tidligere § 18 c). Aflovforslagets bemærkninger til bestemmelsen fremgår det at lavere grader af observa-tion/overvågning ikke er omfattet af bestemmelsen idet sådanne foranstaltninger efterregeringens opfattelse ikke udgør så stort et indgreb i den personlige integritet at re-gulering i psykiatriloven er påkrævet. Det bemærkes herefter at eventuelle retningslin-jer for lavere grader af observation/overvågning derfor kan fastsættes af sygehusmyn-dighederne.
Jeg bad om at få tilsendt eventuelt skriftligt materiale som Region Hovedstadens Psy-kiatri eller Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup har udarbejdet om person-lig skærmning efter psykiatrilovens § 18 d.
Psykiatrien har oplyst at centeret ikke selv har udarbejdet skriftligt materiale om per-sonlige skærmning ud over den lovpligtige skriftlige information som patienten harkrav på ifølge psykiatriloven. Centeret benytter regionens skema, og det er der ad-gang til via centerets elektroniske dokumentstyringssystem.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Hvis Psykiatrien eller Psykiatrisk Center Glostrup havde fastsat retningslinjer for lave-re grader af observation/overvågning end foranstaltninger omfattet af § 18 d (jf. forar-bejderne til bestemmelsen), bad jeg også om at få disse tilsendt.
22/41
I forbindelse med min inspektion af Psykiatrisk Center Glostrup har Psykiatrien sendtmig en kopi af Psykiatriens kliniske vejledning om observationsniveauer gældende fraden 5. december 2008. Vejledningen beskriver hvilke observationsniveauer der gæl-der for døgnindlagte patienter i Region Hovedstadens Psykiatri. Der er 5 observati-onsniveauer – 1) alment observationsniveau, 2) udvidet alment observationsniveau, 3)skærpet alment observationsniveau, 4) fast vagt og 5) skærpet fast vagt. Vejledningenbeskriver bl.a. hvem der ordinerer observationsniveauet, og hvem der har kompetencetil og ansvar for at udføre den pågældende observation.
Det fremgår af vejledningen at beslutning om fast vagt og skærpet fast vagt træffes aflæge i samarbejde med ansvarshavende sygeplejerske. Det fremhæves at hvis pati-enten ikke frivilligt accepterer den faste vagt, skal vagthavende læge kontaktes medhenblik på at tage stilling til anvendelse af personlig skærmning efter psykiatrilovens§ 18 d.
Jeg har i sagen om min inspektion af Psykiatrisk Center Glostrup skrevet at Psykiatri-ens kliniske vejledning om observationsniveauer ikke giver mig anledning til bemærk-ninger.
Jeg går ud fra at Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup anvender den nævn-te vejledning, og på den baggrund foretager jeg mig ikke mere vedrørende spørgsmå-let om fastsættelse af eventuelle retningslinjer for lavere grader af observati-on/overvågning som omtalt i forarbejderne til psykiatrilovens regler om personligskærmning.

Ad 5.15.

Politiets medvirken ved udførelse af tvangsforanstaltninger

Det blev under inspektionen oplyst at politiet ikke kommer ind på afsnit 62 i forbindelsemed tvangsindlæggelser. Politiet kommer kun ind i slusen.
Jeg bad om nærmere oplysninger om centerets samarbejde med politiet.
Psykiatrien har oplyst at det er korrekt at politiet ikke kommer ind i afsnittet i forbindel-se med tvangsindlæggelse af patienter, men bliver i slusen. I den sammenhæng erpolitiet i uniform. Det er sket at afsnittet enkelte gange (to gange inden for de sidste 5år) har måttet tilkalde politiet til svært udadreagerende patienter der havde forskansetsig på deres stuer. I de enkeltstående tilfælde hvor afsnittet har haft brug for politietsassistance til overflytning af surrogatvaretægtsfængslede patienter mellem de psykia-triske centre på området, har det været uniformeret politi der har hentet den pågæl-
23/41
dende patient i afsnittet. Det sker at politiet kommer for at afhøre patienter som led ien efterforskning. Afhøringen vil som hovedregel finde sted uden for afsnittet, og poli-tiet optræder altid i civil i de situationer.
Det oplyste giver mig ikke anledning til bemærkninger.

Ad 5.16.

Udslusning, udskrivningsaftaler, koordinationsplaner

Centerledelsen oplyste under inspektionen at det tit var svært at få det rigtige tilbud ikommunerne til et barn eller en ung efter færdigbehandling på centeret. Det blev imid-lertid ikke drøftet nærmere om der på centeret var et antal indlagte færdigbehandledepatienter som ventede på at blive ”taget hjem” af kommunerne.
Jeg bad om at få oplyst det samlede antal indlagte færdigbehandlede patienter påBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup i 2008 og 2009 der ikke umiddelbartkunne udskrives fordi kommunerne ikke kunne hjemtage dem til socialpsykiatrisketilbud eller andre socialpsykiatriske foranstaltninger. Jeg bad endvidere om oplysningom hvor mange af disse patienter der havde ventet i mere end 2 måneder på at blivehjemtaget.
Psykiatrien har oplyst at det samlede antal færdigbehandlede patienter i 2008 var ti,hvoraf fire havde ventet i mere end 2 måneder på at blive hjemtaget. Det samledeantal færdigbehandlede patienter i 2009 var ni, hvoraf tre havde ventet i mere end 2måneder på at blive hjemtaget.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Psykiatrilovens § 13 a, stk. 1, og § 13 b, stk. 1, indeholder følgende regler om udskriv-ningsaftaler og koordinationsplaner:”§

13 a.

Overlægen har ansvaret for, at der for patienter, som efter udskrivningmå antages ikke selv at ville søge den behandling eller de sociale tilbud, der ernødvendige for patientens helbred, indgås en udskrivningsaftale mellem patien-ten og den psykiatriske afdeling samt de relevante myndigheder, privatpraktise-rende sundhedspersoner m.fl. om de behandlingsmæssige og sociale tilbud tilpatienten.
24/41

§ 13 b.

Hvis en patient, der er omfattet af § 13 a, ikke vil medvirke til indgåelse afen udskrivningsaftale, har overlægen ansvaret for, at den psykiatriske afdeling isamarbejde med de relevante myndigheder, privatpraktiserende sundhedsperso-ner m.fl. udarbejder en koordinationsplan for de behandlingsmæssige og socialetilbud til patienten.”
Registreringer om anvendelse af udskrivningsaftaler og koordinationsplaner skal ind-berettes kvartalsvis til sygehusmyndigheden og Sundhedsstyrelsen.
Jeg bad centeret om at oplyse om der for nogle børn/unge kan være behov for at laveudskrivningsaftaler eller koordinationsplaner efter psykiatrilovens § 13 a og § 13 b –og i givet fald hvor mange udskrivningsaftaler og koordinationsplaner centeret har ud-arbejdet og indberettet til Sundhedsstyrelsen i 2008 og 2009.
Psykiatrien har oplyst at der ikke var behov for at lave udskrivningsaftaler i 2008 og2009.
Det fremgår af Sundhedsstyrelsens statistik over anvendelse af tvang i psykiatrien2010 (jf. bilag 5) at der på landsplan i 2009 blev indberettet i alt 268 udskrivningsafta-ler og koordinationsplaner (204 aftaler og 64 planer), mens der i 2010 blev indberetteti alt 536 udskrivningsaftaler og koordinationsplaner (385 aftaler og 151 planer), hvilketsamlet set er en fordobling af antallet. Det fremgår ikke af statistikken hvor mangeudskrivningsaftaler og koordinationsplaner der er indberettet fra de enkelte regioner,herunder de enkelte psykiatriske centre/afdelinger.
Sundhedsstyrelsen har i september 2011 afgivet en rapport om udskrivningsaftaler ogkoordinationsplaner i psykiatrien. Det fremgår indledningsvis af rapporten at det erSundhedsstyrelsens opfattelse at der indgås udskrivningsaftaler og koordinationspla-ner sjældnere end berettiget. På den baggrund har styrelsen gennemført et projektmed gennemgang af journalmateriale i 40 udvalgte patientforløb – 10 fra hver af regi-onerne Hovedstaden, Sjælland, Nordjylland og Midtjylland – fra perioden 1. januar2007 til 31. december 2009.
Sundhedsstyrelsen konkluderer at det ikke er muligt at bedømme præcist hvor stort etkvantitativt problem de manglende aftaler er, men fremhæver tre forhold:
1) I ca. 10 pct. af de patientforløb hvor patienterne var bosat under forhold der poten-tielt muliggjorde kontakt mellem plejepersonale og det psykiatriske behandlingssy-
25/41
stem, kunne det ikke udelukkes at udarbejdelse af udskrivningsaftaler eller koordinati-onsplaner kunne have afværget nogle af patienternes tvangsindlæggelser.
2) I ca. en tredjedel af patientforløbene blev det umiddelbart vurderet at der havdeværet behov for at indgå en udskrivningsaftale eller koordinationsplan, og efter Sund-hedsstyrelsens opfattelse burde overlægerne derfor have iværksat dette arbejde.
3) I 7,5 pct. af patientforløbene var der udarbejdet en udskrivningsaftale eller koordi-nationsplan, men de var ikke indberettet til Sundhedsstyrelsen. Styrelsens registerundervurderer derfor formentlig antallet af indgåede udskrivningsaftaler og koordinati-onsplaner en anelse.
På baggrund af projektet anbefaler Sundhedsstyrelsen de psykiatriske afdelinger atudarbejde instrukser der beskriver i hvilke tilfælde overlægen skal indgå udskrivnings-aftaler eller koordinationsplaner.
Jeg beder Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup om at oplyse hvor mangeudskrivningsaftaler og koordinationsplaner centeret har udarbejdet og indberettet tilSundhedsstyrelsen i 2010 og 2011.
Jeg beder også om at få oplyst om centeret har overvejet at udarbejde en instruks omudskrivningsaftaler og koordinationsplaner som anbefalet af Sundhedsstyrelsen.

Ad 5.17.

Aktindsigt

Reglerne om aktindsigt i patientjournaler mv. findes i kap. 8 i sundhedsloven (lovbe-kendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 med senere ændringer). Reglerne blev ændretmed virkning fra den 1. januar 2010 (jf. lov nr. 1521 af 27. december 2009 om ændringaf sundhedsloven). Hensigten med lovændringen var at udvide adgangen til aktindsigtfor både somatiske og psykiatriske patienter så de får ubegrænset adgang til egnefremtidige journaloptegnelser – både elektroniske og papirbaserede.
Jeg bad centeret om at oplyse nærmere om praksis i forbindelse med patienters/for-ældremyndighedsindehaveres anmodninger om aktindsigt, herunder hvor lang tid dertypisk går fra en anmodning om aktindsigt modtages til den imødekommes eller af-slås, om der normalt er en sundhedsperson som gennemgår journalmaterialet medpatienten eller forældremyndighedsindehaveren og i givet fald hvem det er, og i hvil-ken form aktindsigt normalt meddeles (kopi, gennemsyn eller mundtlig underretning).
26/41
Jeg bad endvidere centeret om at oplyse hvilken praksis centeret har i forbindelsemed anmodninger om aktindsigt fra patienter der er fyldt 15 år, og hvis psykiske til-stand på tidspunktet for anmodningen om aktindsigt er meget dårlig.
Psykiatrien har oplyst at centeret følger reglerne om aktindsigt. En anmodning om akt-indsigt besvares i løbet af få dage, og som regel sendes der kopi af materialet. Hviscenteret vurderer at patienten bør have hjælp, får patienten tilbud om at læse journa-len på afsnittet og mulighed for en efterfølgende samtale med en læge.
Psykiatrien har desuden oplyst at alle patienter får aktindsigt, uanset deres psykisketilstand. Med hensyn til de indlagte patienter tilbyder centeret at være sammen medde unge når de læser journalen/journalkopien.
Det oplyste giver mig ikke anledning til bemærkninger.
På Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrups hjemmeside var der ikke en hen-visning til informationen om aktindsigt på Psykiatriens hjemmeside. Jeg bad derforcenteret om at overveje at indsætte et link på sin hjemmeside.
Psykiatrien har oplyst at der på centerets hjemmeside er indsat et link til Region Ho-vedstadens Psykiatris information om aktindsigt.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg skrev at jeg gik ud fra at Psykiatriens pjecer om patientrettigheder bliver udleverettil eller er tilgængelige for alle patienter og pårørende på Børne- og Ungdomspsykia-trisk Center Glostrup.
Psykiatrien har bekræftet at det forholder sig sådan.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.18.

Pårørendekontakt

Region Hovedstaden har en bruger-, patient- og pårørendepolitik (juni 2008) der ogsåer gældende for Region Hovedstadens Psykiatri. Det fremhæves i politikken at den –
27/41
for at gøre en forskel i det daglige arbejde – skal udmøntes lokalt så den passer til delokale forhold.
Jeg bad om at modtage en kopi af centerets vejledning om inddragelse af og samar-bejde med pårørende.
Jeg bad centeret om at oplyse om regionens pårørendepolitik havde ført til væsentligeændringer i centerets pårørendesamarbejde.
Jeg bad desuden om at få oplyst hvordan centeret sikrer at et (eventuelt) fornødentsamtykke foreligger fra patientens side når patienten er fyldt 15 år. Hvis der anvendesen standard samtykkeblanket, bad jeg om en kopi heraf.
Psykiatrien har sendt mig kopi af den nævnte vejledning (gældende fra den 14. okto-ber 2009). Det fremgår indledningsvis af vejledningen at forældremyndighedsindeha-ver altid inddrages i henhold til de gældende regler i sundhedsloven, mens kontakt tiløvrige pårørende kræver samtykke på grund af reglerne om tavshedspligt. Med pårø-rende forstås primært patientens forældre, men også søskende, andre familiemed-lemmer og øvrigt netværk kan inddrages. Herefter beskriver vejledningen fremgangs-måden for inddragelse af pårørende når der er tale om henholdsvis børn under 15 årog unge over 15 år. Sidst i vejledningen beskrives ansvar og opgavefordeling, og her-af fremgår det at den behandlingsansvarlige læge og den plejeansvarlige sundheds-person har ansvaret for at etablere og koordinere kontakt med patientens pårørende,og at det fremgår af behandlingsplanen hvilke pårørende der skal være/er inddraget,og hvilken information de har fået, samt for at der foreligger det nødvendige samtykkefra patient/forældremyndighedsindehaver til kontakt. Den behandlingsansvarlige lægeog plejeansvarlige sundhedsperson har også ansvar for at patienten/forældremyndig-hedsindehaver inddrages i alle ændringer og beslutninger om undersøgelse og be-handling af patienten.
Psykiatrien har oplyst at centeret har og altid har haft et tæt samarbejde med foræl-drene. Centeret bruger en standard samtykkeblanket, som underskrives senest vedførste samtale.
Jeg har modtaget en kopi af samtykkeblanketten sammen med en kopi af Psykiatriensvejledning om informeret samtykke – til behandling og videregivelse af helbredsoplys-ninger (gældende fra den 26. marts 2010). På samtykkeblanketten præciseres det atder er tale om et samtykke til at videregive og indhente konkrete relevante helbreds-oplysninger i forbindelse med den aktuelle behandling. Der er felter til afkrydsning af
28/41
hvem de pårørende er, herunder forældre, søskende og andre, og det skal anføresmed navn hvem der er tale om. I feltet til dato og patientens underskrift er det udtryk-keligt anført at hvis patienten er under 15 år, skal det skriftlige samtykke gives af for-ældremyndighedsindehaver. Nederst på blanketten oplyses det at det konkrete sam-tykke kun gælder under den aktuelle behandling, og at det er gældende i højst 1 åreller indtil patienten ønsker at trække det tilbage.
Jeg har noteret mig det oplyste om centerets inddragelse af pårørende, og jeg hargjort mig bekendt med indholdet af det tilsendte materiale. Jeg foretager mig herefterikke mere vedrørende spørgsmålet om inddragelse af pårørende.

Ad 5.19.

Besøg, visitation og adgang til telefonering mv.

Forud for inspektionen modtog jeg husordener fra de tre døgnafsnit. Husordenerneindeholdt de samme punkter som er opregnet i Psykiatriens husordenspolitik.
Det fremgår af husordenspolitikken at en husorden skal revideres mindst en gang omåret og efter behov. Jeg bad centeret om at oplyse om de tre husordener var blevetrevideret, og i givet fald bad jeg om at modtage et eksemplar af de nugældende hus-ordener.
Psykiatrien har sendt mig kopi af husordenerne for de tre døgnafsnit og oplyst at dealle tre er blevet revideret. Det er på alle tre husordener angivet hvornår de er gæl-dende fra.
Jeg har gjort mig bekendt med indholdet af de tre husordener.
Jeg har tidligere i forbindelse med inspektioner af psykiatriske afdelinger anbefalet atafdelingerne udfærdiger retningslinjer om de begrænsninger og indgreb der kan ske iden enkelte patients personlige frihed under indlæggelsen. Retningslinjerne bør angi-ve hvem der har kompetence til at træffe afgørelse om indgreb/begrænsninger, oghvornår beslutningerne om indgreb/begrænsninger skal revurderes.
Jeg bad Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup om at oplyse om centerethavde fastsat retningslinjer om de begrænsninger og indgreb der kan ske i den enkel-te patients personlige frihed under indlæggelsen, herunder hvem der har kompetencetil at træffe afgørelse om de forskellige indgreb og begrænsninger, hvornår beslutnin-gerne om indgreb og begrænsninger skal revurderes, og krav til dokumentation i pati-
29/41
entens journal. Hvis det ikke var tilfældet, henstillede jeg til centeret at udarbejde så-danne retningslinjer og bad centeret om at underrette mig om hvad min henstillinghavde givet anledning til.
Psykiatrien har oplyst at centeret har udarbejdet vejledninger i forhold til patientundvi-gelser og i forhold til anvendelse af fysisk magt. Jeg har modtaget kopi af begge vej-ledninger.
Vejledningen om anvendelse af fysisk magt over for børn og unge indeholder bl.a.retningslinjer for fysisk magtanvendelse der ikke falder ind under psykiatrilovens be-stemmelser, og fastsætter hvem der har kompetence til at træffe beslutning om iværk-sættelse og ophør, samt kravene til dokumentation.
Jeg har gjort mig bekendt med indholdet af de to vejledninger.
Region Hovedstadens Psykiatri har i en vejledning (gældende fra den 24. januar2009) fastsat nogle generelle retningslinjer for håndtering af overtrædelser af en hus-orden, herunder retningslinjer for restriktioner og begrænsninger i den enkelte patientsfrihed på områder der ikke er lovreguleret.
Det fremgår bl.a. af vejledningen at der i forbindelse med enhver overtrædelse af reg-lerne i en husorden i første omgang skal anvendes dialog og pædagogiske værktøjer.Patienten skal desuden så tidligt som muligt informeres om at det i yderste konse-kvens kan få følger i form af begrænsninger i patientens frihed hvis regler i husorde-nen ikke overholdes. Hvis det er umuligt at nå frem til en løsning gennem brug af dia-log og pædagogiske virkemidler, og er overtrædelsen af husordenen til gene eller farefor patienten selv, andre patienter eller personalet, kan der iværksættes tiltag som erafstemt i forhold til den konkrete situation. Mindste middels princip skal altid anvendes.En mindre overtrædelse af husordenen kan således ikke medføre unødigt kraftigebegrænsninger over for en patient. Restriktioner eller begrænsninger må heller ikkebruges som sanktioner eller straf over for patienten, men skal relatere sig til den over-trådte regel i husordenen. Endelig anføres det at enhver begrænsning løbende skalrevurderes og ophæves så snart det er muligt, og at alle begrænsninger skal doku-menteres i patientjournalen med angivelse af baggrund, varighed, løbende revurde-ring og begrundelse for det videre forløb.
Herudover indeholder Psykiatriens vejledning en oversigt over de enkelte punkter i enhusorden med angivelse af hvem der har kompetence til at træffe beslutning om
30/41
iværksættelse af begrænsninger ved overtrædelse af de enkelte punkter samt en be-skrivelse af hvordan personalet håndterer eventuelle overtrædelser.
Jeg går ud fra at Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup anvender Psykiatri-ens vejledning i forbindelse med eventuelle begrænsninger og indgreb i den enkeltepatients frihed under indlæggelsen, men beder for en ordens skyld centeret om at be-kræfte dette.
Jeg bad centeret om at oplyse hvor ofte der træffes beslutning om henholdsvis be-søgsforbud og overvåget besøg, og i hvilke situationer. Desuden bad jeg om oplys-ninger om centerets praksis for revurdering af beslutninger om besøgsforbud og over-våget besøg.
Psykiatrien har oplyst at overvåget besøg til patienterne forekommer på det lukkedeafsnit 62 når der er tale om varetægtsfængslede patienter der har dette påbud. Dethar så vidt vides kun fundet sted én gang inden for de sidste 5 år under den nuværen-de ledelse.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad desuden centeret om at oplyse om der på nogle afsnit er et generelt forbudmod at patienter besøger hinanden på stuerne.
Psykiatrien har oplyst at der kun er forbud mod at patienterne besøger hinanden påstuerne på det lukkede ungeafsnit (afsnit 62).
I sagen om min inspektion af Psykiatrisk Center Glostrup har jeg skrevet at jeg ikkehar bemærkninger til oplysninger om at centeret af hensyn til patienterne helstser/tilstræber at samvær foregår i afsnittenes fællesrum. Jeg har tidligere i forbindelsemed inspektion af en psykiatrisk afdeling udtalt at det er min umiddelbare opfattelse atet egentligt forbud mod at patienter besøger hinanden på stuerne er meget vidtgåen-de. Jeg beder derfor Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup om at overvejeom det generelle forbud mod at patienterne besøger hinanden på stuerne på afsnit 62,kan erstattes af en ordning hvor patienterne i konkrete situationer kan aftale med per-sonalet at de besøger hinanden på stuerne, og at personalet hver gang foretager enkonkret vurdering af patienternes ønsker. Jeg beder centeret om at meddele mig re-sultatet af disse overvejelser.
31/41
Ifølge psykiatrilovens § 19 a, stk. 1, nr. 2 og 3, kan der kun foretages visitation af enpatient, en patientstue og en patients ejendele når der erbegrundet mistankeom atmedikamenter, rusmidler eller farlige genstandeer blevet eller vil blive forsøgt indført.Jeg skrev at jeg gik ud fra at husordenerne for afsnit 61 og 62 – hvis det ikke alleredevar sket – ville blive præciseret i overensstemmelse med psykiatrilovens § 19 a, stk. 1.
Psykiatrien har oplyst at centerledelsen vil foranledige at det sker.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg skrev at patienternes adgang til at telefonere, herunder anvende egen mobiltele-fon, ikke gav mig anledning til bemærkninger.
Jeg bad centeret om at oplyse hvor ofte det forekommer at der træffes beslutning ombegrænsning i adgangen til telefonering, og på hvilken måde denne begrænsningsker.
Psykiatrien har oplyst at der er forskellig praksis på centeret. På det lukkede afsnit 62har det været begrænsning i adgangen til at telefonere for en patient i varetægtssur-rogat der havde dette påbud. På børneafsnit 59 har børnene telefonerne fra klokken14 til sengetid. De kan i dette tidsrum telefonere frit. Resten af døgnet er det efter afta-le med personalet. På åbent afsnit 61 er begrænsningen alene møntet på at telefonenskal være på lydløs under fællesmøder, spisning mm. Løber telefonen tør for strømeller taletid, kan afsnittets telefon anvendes.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.20.

Rygepolitik

Jeg bad om at få tilsendt en kopi af centerets rygepolitik.
Psykiatrien har sendt mig en kopi af rygepolitikken for Børne- og UngdomspsykiatriskCenter Glostrup. Det fremgår heraf at hverken medarbejdere, patienter eller pårøren-de må ryge indendørs på centeret. Patienter der er indlagt på ungeafsnit 61 og 62 måryge på særlige arealer udenfor, mens patienter der er indlagt på børneafsnittene ikkemå ryge under indlæggelse.
32/41
Centerets rygepolitik giver mig ikke anledning til bemærkninger.

Ad 5.21.

Euforiserende stoffer og alkohol

Det er ikke tilladt at medbringe eller indtage alkohol eller euforiserende stoffer på cen-teret. Det fremgår af centerets husordener.
Under inspektionen oplyste ledelsen at alkohol og euforiserende stoffer ikke udgjordeet problem på centeret.
Det fremgik af § 71-tilsynets rapport om tilsynets besøg på Børne- og Ungdomspsy-kiatrisk Center Glostrup den 12. september 2008 at Region Hovedstaden i brev af 24.november 2008 over for tilsynet havde oplyst at ungdomspsykiatrisk afsnit 62 ikkeundersøgte specifikt for stoffer eller rusmidler da afsnittet ingen problemer havde pådette område. Regionen havde samtidig oplyst at hvis problemet skulle opstå, ville detstraks blive håndteret.
Jeg bad om at få oplyst om der fortsat ikke var problemer med alkohol og euforiseren-de stoffer på centeret.
Psykiatrien har i sin udtalelse af 12. april 2011 oplyst at der aktuelt ikke var problemermed stoffer og alkohol.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.23.

Patientindflydelse

Psykiatrilovens § 2 om god psykiatrisk sygehusstandard omfatter bl.a. politikker i rela-tion til patienter og pårørende, og efter psykiatrilovens § 2 a, stk. 3, skal patienterneinddrages inden der træffes beslutning om udformning eller ændring af den skriftligehusorden.
Region Hovedstaden har som tidligere nævnt en bruger-, patient- og pårørendepolitik.Formålet med politikken er bl.a. at sætte fokus på det daglige samarbejde med patien-ter og at skabe løbende dialog med bl.a. patientforeninger.
Jeg bad centeret om overordnet at oplyse hvordan centeret har implementeret regio-nens bruger-, patient- og pårørendepolitik i forhold til den enkelte patient under ind-læggelsen.
33/41
Psykiatrien har oplyst at centeret i vid udstrækning har implementeret Region Hoved-stadens bruger- patient- og pårørendepolitik. I forhold til de værdier der er nævnt i denendelige rapport, har Psykiatriens udtalt følgende:”Der tages de nødvendige hensyn til den enkelte patient, men da patienter idøgnafsnit er indlagt med andre, skal det individuelle også kunne fungere meddet kollektive. Særlige kulturelle/religiøse hensyn der omfatter eksempelvis kostog behov for tolk opfyldes altid.
Det at tage en beslutning sammen med patienten er en del af det arbejde, derligger i at være voksen sammen med et barn/en ung. Denne medbestemmelse erdog varierende fra børneafsnit til ungeafsnit. Inddraget bliver dog alle, ud fra denenkeltes forudsætninger, herunder udviklingsniveau og sygdommens karakter.Eksempelvis laves der udskrivningsfortællinger på børneafsnittet 59 i samarbejdemed det enkelte barn, og der er strukturerede møder med personalet og de ungeen gang om ugen på ungeafsnittet.
Implementering sker igennem den naturlige ledelsesvej. MED-udvalg, ledelses-team og møder med afsnitsledelserne.
Sammenhæng i patientforløb er vigtigt for centeret. Alle patienter får tildelt kon-taktpersoner, og det er et indsatsområde, at det bliver dokumenteret. Centerethar også et stort og vigtigt samarbejde med primærsektor. Dette særligt i forbin-delse med afslutning af udrednings- og behandlingsforløb. Eksempelvis ved net-værksmøder med kommunale repræsentanter når det er nødvendigt.”
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det fremgik af det informationsmateriale om centerets døgnafsnit som jeg havde mod-taget, at der på de ungdomspsykiatriske afsnit blev holdt fællesmøder med de ungehver morgen og hver eftermiddag/aften.
Jeg skrev at jeg gik ud fra at der også bliver holdt fællesmøder på det børnepsykiatri-ske døgnafsnit (afsnit 59), og jeg bad om at få nærmere oplysninger om indholdet afdisse møder, og hvor ofte de bliver holdt. Jeg bad desuden om nærmere oplysningerom indholdet af fællesmøderne på afsnit 62.
34/41
Endelig bad jeg om at få oplyst om der udarbejdes referat af møder hvor patienternesfælles problemstillinger drøftes, og i givet fald om centerledelsen får kopi af referater-ne.
Psykiatrien har oplyst at afsnit 59 holder formiddagsmøde med børnene hver dag frakl. 10.00 til kl. 10.25. Her informeres der om dagens program, og der drøftes ønskerom aktiviteter fra børnene. Personalet planlægger også her om der er emner som degerne vil drøfte med børnene. Det kan f.eks. dreje sig om aktivitetsønsker, drilleri ellerønsker til maden. Hvilke emner der tages op, er meget afhængig af børnegruppenssammensætning på det pågældende tidspunkt.
Psykiatrien har desuden oplyst at fællesmøderne på afsnit 62 fungerer sådan at allepatienter en gang om ugen har mulighed for at deltage i et fællesmøde hvor der erpersonale til stede og ofte også ledelsen. Møderne er et forum hvor patienterne kanstille skriftlige og mundtlige spørgsmål/ønsker mv. til afdelingens "drift", f.eks. hus-ordenen (det kan være ønsker om ændringer af husordenen) og ønsker om spil el-ler aktiviteter til patienterne. Det er ligeledes et informationsmøde hvor afdelingsle-delsen kan informere om ændringer/tiltag mv., og de unge kan her komme i dialog.Patienternes ønsker skrives ned og bliver drøftet på personalemøder og miljømø-der to gange om måneden, hvorefter de unge får svar.
Psykiatrien har oplyst at der ikke udarbejdes referater af møderne.
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at ledelsen ofte deltager i de ugentlige fæl-lesmøder på afsnit 62, og at patienternes ønsker skrives ned og efterfølgende bliverdrøftet på personalemøder og miljømøder.
Efter psykiatrilovens § 2 a, stk. 3, skal patienterne inddrages inden der træffes beslut-ning om udformning eller ændring af den skriftlige husorden. Det fremgår af lovforsla-gets bemærkninger til bestemmelsen at det er sygehusmyndigheden der tilrettelæggerkonkret hvordan proceduren, herunder inddragelsen, skal ske.
Jeg bad centeret om at oplyse hvordan centeret inddrager patienterne i forbindelsemed ændring af husordenerne.
Psykiatrien har oplyst at der er forskellig praksis på afsnittene. På børneafsnit 59 lytterpersonalet til børnenes ønsker og ændrer løbende på reglerne i husordenen, eksem-pelvis reglerne om brug af computere. Der sker ikke en egentlig inddragelse ved æn-
35/41
dring af husordenen. På det åbne ungeafsnit 61 informerer personalet om ændringer ihusordenen. På det lukkede ungeafsnit 62 inddrages patienterne før og efter ændringaf husordenen.
Jeg har forstået det oplyste sådan at de unge på afsnit 61 blot informeres når husor-denen er blevet ændret, i modsætning til afsnit 62 hvor de unge inddrages forud for enændring af husordenen. Hvis det er rigtigt forstået, henstiller jeg til centeret at ændrepraksis på afsnit 61 så de unge også her bliver inddraget forud for ændringer af hus-ordenen. Jeg beder centeret om at oplyse hvad min henstilling har givet anledning til.

Ad 5.24.

Rekruttering af personale og sygefravær

Om personalemangel oplyste centerledelsen under inspektionen at det var ret få an-satte centeret manglede, og at der primært var tale om sygeplejersker.
Jeg bad om at få nærmere oplysninger om den aktuelle personalemæssige situationmed hensyn til normerede og besatte læge-, psykolog- og sygeplejerskestillinger påBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.
Psykiatrien har oplyst at centeret ikke længerevarende har ledige stillinger, men der erløbende ubesatte stillinger i kortere perioder som følge af jobskifte.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg bad om at modtage en kopi af centerets sygefraværsstatistik for 2007-2009 og enkopi af centerets sygefraværspolitik.
Psykiatrien har sendt mig en opgørelse over sygefraværet på Børne- og Ungdoms-psykiatrisk Center Glostrup i 2007-2010. Det fremgår heraf at det gennemsnitlige sy-gefravær i centeret var 4,42 pct. i 2007, 5,43 pct. i 2008, 5,77 pct. i 2009 og 4,27 pct. i2010.Psykiatrien har desuden sendt mig en kopi af ”Personalepolitik samt fastlagte ret-ningslinjer for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup”, som bl.a. indeholderprocedure vedrørende sygefravær.
36/41
Jeg har noteret mig det oplyste, og jeg er bekendt med at det i resultataftale 2011 forBørne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup er fastsat at det gennemsnitlige syge-fravær pr. medarbejder pr. år maksimalt må være 6 pct.
Jeg har noteret mig indholdet af centerets sygefraværspolitik, herunder den fastsatteprocedure for statussamtaler mellem leder og medarbejder.

Ad 5.25.

Vold mod personalet

Jeg bad om at modtage en opgørelse over antallet af arbejdsskader i Psykiatrien ogpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup i 2007, 2008 og 2009, herunderom muligt en opgørelse over hvor mange af disse skader der vedrørte vold og truslerom vold.
Jeg bad også om nærmere oplysninger om omfanget af vold og trusler om vold modpersonalet i 2007, 2008 og 2009, herunder i hvilket omfang (og i hvilke tilfælde) der erindgivet politianmeldelse, og hvem (ledelse eller medarbejder) der normalt indgiverselve anmeldelsen til politiet i tilfælde af vold eller trusler om vold.
Psykiatrien har oplyst at antallet af indberettede arbejdsskader i centeret var 3 i 2007,mens der ingen var i 2008 og 2009. En opgørelse fra centeret viser at der i 2008 var106 registrerede tilfælde af vold og trusler om vold, heraf 75 fra én patient. I 2009 varder 8 registrerede tilfælde. Volden og truslerne om vold fordelte sig hovedsageligt påslag og/eller spark (58 stk.), bid (27 stk.), psykiske trusler (22 stk.) og trusler om fysiskvold (11 stk.).
Psykiatrien har samtidig oplyst at der ikke findes en opgørelse over indgivne politian-meldelser for 2007, og at der i 2008 blev indgivet én politianmeldelse.
Som tidligere nævnt besøgte OPCAT-enheden ved Folketingets Ombudsmand den14. juni 2011 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup, og enheden fik i denforbindelse tilsendt kopi af centerets rapport af 31. december 2010 vedrørende vold,trusler om vold og andre krænkelser mod personalet på centeret i 2009-2010. Detfremgår heraf at der har været 37 registreringer i perioden, og at langt hovedparten aftilfældene har fundet sted på afsnit 62. Det fremgår samtidig indledningsvis at der harværet flere tilfælde i 2009 end der er medtaget i rapporten, hvilket skyldes at registre-ringssystemet først er blevet implementeret i hele centeret den 23. november 2009.
37/41
Jeg har noteret mig det oplyste, herunder at personalet skal registrere alle tilfælde afvold og trusler om vold i et særligt registreringssystem.
Jeg bad desuden om at få oplyst om Psykiatrien eller centeret har udarbejdet retnings-linjer for arbejdspladsens håndtering af vold og trusler om vold mod personalet, her-under retningslinjer for krisehjælp. I givet fald bad jeg om at modtage en kopi.
Psykiatrien har oplyst at hvis personalet bliver udsat for vold eller trusler, og der er taleom en unormal belastning, har den lokale ledelse mulighed for at tage kontakt til cen-terets chefpsykolog, der afholder en samtale med den pågældende. Hvis chefpsyko-logen skønner at der er behov for yderligere tiltag, kontaktes udviklingschefen (ogsådaglig sikkerhedsleder) med henblik på en vurdering af om der skal etableres kontakttil en krisepsykolog.
Psykiatrien har desuden oplyst at der er en særlig ordning for det lukkede ungeafsnit62 og har vedlagt kopi af centerets instruks om håndtering af vold og trusler over formiljøpersonale i centeret (gældende fra den 23. november 2009). Det fremgår bl.a.heraf at det er afsnitsledelsen der foretager den konkrete vurdering af om en episodeskal anmeldes til politiet. Centerledelsen inddrages altid i overvejelserne, og politian-meldelsen foretages i centerledelsens navn.
Jeg har tidligere i forbindelse med inspektioner af psykiatriske afdelinger udtalt at detefter min opfattelse er mest hensynsfuldt over for en forurettet medarbejder at det erledelsen som under normale omstændigheder indgiver politianmeldelse i forbindelsemed vold eller trusler om vold mod personalet, dog med mulighed for at undlade dettehvis den forurettede ikke ønsker det.
Jeg har noteret mig det Psykiatrien har oplyst, herunder at det er afsnits- eller center-ledelsen der indgiver anmeldelse til politiet.
I forbindelse med sagen om min inspektion af Distriktspsykiatrien i Ballerup, Egedal ogHerlev har Region Hovedstadens Psykiatri den 21. december 2011 sendt mig en kopiaf Psykiatriens politik til forebyggelse og håndtering af vold og trusler (2011) og Psyki-atriens vejledning om politianmeldelse af lovovertrædelser (gældende fra den 11. au-gust 2011).
38/41
Det fremgår bl.a. af voldsforebyggelsespolitikken at det enkelte psykiatriske centerskal udarbejde sine egne retningslinjer og handleplaner for at forebygge og håndterevold og trusler, herunder alarmprocedurer og tilbud om hjælp til alle medarbejdere derhar været udsat for vold og trusler. Det er anført indledningsvist at materialet skal ud-arbejdes og drøftes i de lokale MED-udvalg første gang inden udgangen af 2011, ogdet forudsættes at materialet herefter bliver revideret minimum en gang om året.
Jeg går ud fra at Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup har udarbejdetog/eller ajourført centerets instruks vedrørende håndtering af vold og trusler om vold ioverensstemmelse med Psykiatriens voldsforebyggelsespolitik og vejledning om poli-tianmeldelse af lovovertrædelser.
Endelig bad jeg om at få oplyst om centerets medarbejdere bliver uddannet i at fore-bygge og håndtere vold og trusler om vold.
Psykiatrien har oplyst at sygeplejersker, pædagoger og social- og sundhedsassisten-ter på det lukkede ungeafsnit 62 løbende uddannes på kurser der omhandler konflikt-håndtering og voldsforebyggelse. På de øvrige dag- og døgnafsnit sker uddannelsenefter individuelle vurderinger og ønsker.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 5.26.

Sprogbarrierer mv.

Jeg noterede mig at Psykiatriens pjecer om patientrettigheder er oversat til engelsk,og at alle patienter har ret til tolkebistand hvis det er nødvendigt for deres behandling.
Jeg bad centeret oplyse om husordener og andet generelt informationsmateriale fin-des på andre sprog end dansk.
Psykiatrien har oplyst at centerets husordener og andet generelt informationsmaterialekun findes på dansk.
I sagen om min inspektion af Psykiatrisk Center Glostrup har Psykiatrien desuden op-lyst at Psykiatrien på tidspunktet for sin udtalelse var ved at udarbejde og oversætteinformationsmateriale til engelsk og en række andre sprog.
Jeg har noteret mig det oplyste.
39/41

Ad 6.

Gennemgang af tilførsler til tvangsprotokollen

Alle de skemaer som jeg modtog fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup,var kopier af Sundhedsstyrelsens skemaer i papirudgave.
Jeg bad om at få oplyst om centeret nu udfylder tvangsprotokoller elektronisk. Hvis detikke var tilfældet, bad jeg om at få oplyst hvornår centeret forventede at det ville ske.Jeg bad også centeret om at oplyse hvorvidt – og i givet fald hvor – der foretages no-tat om at indberetning til Sundhedsstyrelsen er sket.
Psykiatrien har oplyst at centeret har en sekretær der er ansvarlig for indberetningenaf centerets brug af tvang til Sundhedsstyrelsens elektroniske indberetningssystem(SEI). Centeret journalfører de enkelte tvangsprotokoller under et særskilt fanebladnår indberetningen er sket.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 6.2.

Tvangsfiksering og anvendelse af fysisk magt

Ifølge lovens § 15, stk. 1, skal tvangsfiksering besluttes af en læge efter at denne hartilset patienten. Beslutning om at der foruden bælte skal anvendes hånd- eller fod-remme, skal dog træffes af overlægen, jf. stk. 2. Bestemmelsen er ikke til hinder for aten beslutning i overlægens fravær træffes af en anden læge. I sådanne tilfælde skaloverlægen efterfølgende snarest tage stilling til beslutningen, jf. lovens § 4 a.I tre af de ti skemaer om fiksering som jeg gennemgik, var rubrikken ”dato for overlæ-gens stillingtagen” udfyldt. Da der imidlertid i ingen af de ti tilfælde af fiksering havdeværet anvendt bælte i kombination med remme, skulle rubrikken ikke have været ud-fyldt.
Psykiatrien har oplyst at det anførte er taget til efterretning, og det har jeg noteret mig.
Ved tvangsfiksering skal der i tvangsprotokollen ske tilførsel af navnet på den ordine-rende læge og navnene på det implicerede personale (jf. § 38, nr. 5 og 6, i den da-gældende tvangsbekendtgørelse). Tilsvarende gælder ved anvendelse af fysisk magt(jf. bekendtgørelsens § 39, nr. 5 og 6).
I alle 20 tilfælde af tvangsfiksering og anvendelse af fysisk magt som jeg gennemgik,var der angivet navne på det implicerede personale.
40/41
På fem skemaer var det fulde navn på de implicerede personalemedlemmer angivet,mens der på de resterende 15 skemaer kun var angivet fornavne. I fire tilfælde var dersammen med fornavnene på tre personalemedlemmer anført ”hjælp fra andre afs.”eller lignende.
Jeg udtalte at navnene på alle personalemedlemmer der har medvirket ved en tvangs-foranstaltning, bør fremgå af tvangsprotokollen så de pågældende kan identificeres.Det var derfor beklageligt at ikke alle navnene på det implicerede personale var angi-vet.
Jeg skrev at jeg gik ud fra at anvendelse af fornavn alene er tilstrækkeligt til at cente-ret entydigt kan fastslå hvilke medarbejdere der har medvirket ved tvangsforanstalt-ningerne.
Psykiatrien har oplyst at der på afsnit 62 nu skrives fornavn på de implicerede perso-nalemedlemmer der deltager i en tvangsforanstaltning.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Det fremgår af psykiatrilovens § 15, stk. 3, 2. punktum, at lægen i de tilfælde hvor ple-jepersonalet har besluttet at fiksere en patient med bælte, straks skal tilkaldes og træf-fe afgørelse om anvendelsen af tvangsfiksering med bælte.
Jeg bad centeret om at redegøre for praksis med hensyn til tilkaldelse af læge i for-bindelse med tvangsfiksering med bælte, herunder hvor lang tid det efter ledelsensopfattelse er acceptabelt og forsvarligt at der går fra tvangsindgrebets påbegyndelseog til lægen kommer til stede.
Psykiatrien har oplyst at miljøpersonalet altid tilkalder en læge i situationer som vilkunne udvikle sig til tvang. Hvis miljøpersonalet vurderer at en bæltefiksering ikke kanafvente at lægen ankommer, tilkalder dealtiden læge efterfølgende. Lægen er påtilkald og skal derfor møde op inden 30 minutter.
Jeg har noteret mig det oplyste.
41/41

Opfølgning

Som det fremgår af de enkelte afsnit ovenfor, har jeg i flere tilfælde bedt Børne- ogUngdomspsykiatrisk Center Glostrup om nærmere oplysninger om forskellige forhold.Jeg henviser til pkt. 5.6, 5.11, 5.12, 5.16, 5.19 og 5.23.
Jeg beder om at disse oplysninger sendes gennem Region Hovedstadens Psykiatri forat Psykiatrien kan få lejlighed til at kommentere det som Børne- og Ungdomspsykia-trisk Center Glostrup anfører.

Underretning

Denne rapport sendes til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup, Region Ho-vedstadens Psykiatri, Folketingets Retsudvalg, Tilsynet i henhold til grundlovens § 71samt Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrups patienter og pårørende.
Lennart FrandsenInspektionschef