Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1064100_0001.png
1064100_0002.png
1064100_0003.png
1064100_0004.png
1064100_0005.png
1064100_0006.png
1064100_0007.png
1064100_0008.png
1064100_0009.png
1064100_0010.png
1064100_0011.png
1064100_0012.png
1064100_0013.png
Den 2. januar 2012
Inspektion af Bo- og AktivitetscenterSkovlund den 6. november 2009OPFØLGNINGJ.nr. 2009-3500-062/CBR
1/12
Indholdsfortegnelse
Ad 3.1.Ad 4.2.
Fællesområde ............................................................................................... 2Medicin og læge mv...................................................................................... 2
Ad 4.2.1. Opbevaring og medicinhåndtering mv. ......................................................... 3Ad 4.2.3. Restmedicin .................................................................................................. 3Ad 4.2.4. Psykiatrisk tilsyn ........................................................................................... 4Ad 4.5.Ad 4.10.Ad 4.12.Ad 5.3.Ad 5.4.Ad 6.1.Ad 6.2.Ad 7.3.Beboernes økonomiske forhold .................................................................... 4Vold ............................................................................................................... 5Beboerindflydelse og pårørendekontakt ....................................................... 5Generelt om indgreb ..................................................................................... 7Modtagne sager ............................................................................................ 7Normeringer og sammensætninger .............................................................. 9Vikarer og sygdom ...................................................................................... 10Konkrete tilsyn på Skovlund ....................................................................... 12
Opfølgning .................................................................................................................... 12Underretning ................................................................................................................. 12
2/12
Den 24. marts 2011 afgav jeg en endelig rapport om min inspektion den 6. november2009 af Bo- og Aktivitetscenter Skovlund. I rapporten bad jeg om oplysninger mv. omnærmere angivne forhold.
I den anledning har jeg modtaget en fælles udtalelse af 2. november 2011 med bilagfra Centerledelsen på Bocenter Nord, som Bo- og Aktivitetscenter Skovlund er en delaf, og Aarhus Kommune.
Jeg skal herefter meddele følgende:

Ad 3.1.

Fællesområde

I min endelige rapport bad jeg om oplysninger om status for planerne med den om-bygning som i hvert fald ville omfatte administrationen, og herunder om den eventuellebetydning af projektet for beboernes forhold.
Jeg har ikke modtaget nogen oplysninger om status for ombygningsplanerne. Jeggentager derfor min anmodning, idet jeg går ud fra at ombygningen nu eventuelt erafsluttet.

Ad 4.2.

Medicin og læge mv.

Jeg bad ledelsen på Skovlund om at sende mig en kopi af de instrukser om medicin-håndtering som måtte være gældende på Skovlund, jf. kravet herom i Sundhedssty-relsens medicinhåndteringsvejledning.Skovlund har vedlagt ”Procedure for medicin”.
Jeg har modtaget Skovlunds procedure for medicinhåndtering og foretager mig ikkemere på dette punkt.
3/12

Ad 4.2.1. Opbevaring og medicinhåndtering mv.

Ledelsen på Skovlund oplyste at medicin opbevares i aflåste skabe, og at der er énmedicinansvarlig på Skovlund.
Jeg gik ud fra at medicinskabene både er placeret i boligerne og i ledelsens kontorer.Jeg bad om oplysninger om hvem der har adgang til medicinskabene.
Jeg henviser til pkt. 4.2 og foretager mig ikke mere på dette punkt.
Jeg bad om oplysninger om uddannelse/oplæring af det personale der håndterer me-dicin, jf. Sundhedsstyrelsens medicinhåndteringsvejledning pkt. 3.2 og 5.1.
Skovlund har oplyst at uddannelse og oplæring sker ved ansættelse og omfatter kor-rekt håndtering såvel som opbevaring af medicinen.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Jeg gik ud fra at Skovlund for hver enkelt beboer udarbejder et medicinskema medoplysninger om håndteringen.
Skovlund har oplyst at beboernes medicin leveres i færdigpakkede ruller med tydeligmærkning af indhold og udleveringstidspunkt.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.2.3. Restmedicin

Jeg bad i rapporten af 24. marts 2011 Skovlund oplyse om man har fået etableret enordning med kvittering for restmedicin der afleveres retur til apoteket.Skovlund har vedlagt ”Kvittering for aflevering af ubrugt medicin fra Skovlund”.Det skema jeg har modtaget, indeholder 3 kolonner benævnt henholdsvis ”Medicinart”, ”Medarbejder” og ”Apoteks kvittering”. Jeg har noteret mig at der nu kvitteres forrestmedicin på apoteket. Jeg anbefaler at der også noteres mængden af restmedici-nen og foretager mig ikke mere på dette punkt.
4/12

Ad 4.2.4. Psykiatrisk tilsyn

Idet jeg henviste til min rapport om Skelbæk Centret i 2007, bad jeg Skovlund om op-lysninger om et eventuelt regelmæssigt psykiatrisk tilsyn med beboerne på Skovlund.
Skovlund har hertil oplyst at Skovlund har et velfungerede samarbejde med en psykia-ter som kan kontaktes direkte ved behov, men at der ikke foreligger nogen aftale omet regelmæssigt psykiatrisk tilsyn med beboerne på Skovlund.
Jeg forstår at Skovlund mener at det er en tilfredsstillende ordning at psykiateren kon-taktes af Skovlund efter behov.
Jeg gentager min henvisning til det som jeg tidligere har anført i pkt. 4.2 i rapportenom min inspektion af botilbuddet Skelbæk Centret. Jeg må på ny fremhæve at det forat sikre en optimal lægelig behandling og deraf følgende trivsel for den enkelte, her-under for at undgå fejlmedicinering eller i værste fald at nogen ”glemmes”, er en sik-kerhed med et regelmæssigt psykiatrisk tilsynsbesøg. Efter min opfattelse er det såle-des ikke optimalt at en tilknyttet psykiater som udgangspunkt kun kommer på botil-buddet når vedkommende bliver tilkaldt af personalet som har iagttaget en ændring ien beboers adfærd. Man kan heller ikke forvente at personalet konstant kan være op-dateret på om der er kommet et nyt medikament på markedet som eventuelt vil kunneforbedre en beboers tilstand/livsindhold,
Jeg går ud fra at Skovlund og kommunen vil genoverveje spørgsmålet i lyset af detanførte.

Ad 4.5.

Beboernes økonomiske forhold

Jeg bad om at modtage Aarhus Kommunes retningslinjer vedrørende beboernes mid-ler mv.Kommunen har vedlagt ”Forholdsregler vedr. brugernes betalings- og hævekort” samt”Instruktion vedr. håndtering af brugernes midler”.
Jeg har modtaget kommunens retningslinjer.
Under inspektionen noterede jeg mig det oplyste om regnskaber for udflugter til f.eks.et sommerhus og/eller individuelle rejser med ledsager. Jeg bad om at modtage ret-ningslinjerne om dette.
5/12
Skovlund har oplyst at det faste personale efter behov kan udlevere et rådighedsbeløbtil beboeren/ledsageren til dækning af beboerens eventuelle udgifter i forbindelse medudflugten. Det udleverede beløb registreres, og medarbejderen skriver under på atbeløbet er udbetalt.
Efter udflugten aflægges regnskab for det udleverede beløb, og to medarbejdere god-kender regnskabet. Et evt. restbeløb indsættes på beboerens konto.
Jeg har noteret mig det oplyste.

Ad 4.10.

Vold

Jeg havde noteret mig at Aarhus Kommune i forbindelse med tilsyn kan blive bekendtmed voldsepisoder mv. på Skovlund, men dette gik jeg ud fra kun kunne være gene-relt. Jeg bad om oplysninger om hvorvidt der også sker systematiske indberetninger afkonkrete voldsepisoder mv. til kommunen og om der i så fald er retningslinjer om dis-se indberetninger.
På baggrund af det ovennævnte bad jeg også om oplysninger om i hvilket omfang derer fastsat regler om politianmeldelse.
Kommunen har oplyst at al vold som udgangspunkt anmeldes til politiet, og at der ermulighed for akut psykologbistand til medarbejderne.Kommunen har vedlagt fem bilag, herunder ”Procedure for håndtering af episodermed vold og trusler om vold”, ”Handlingsplan ved helt ekstraordinære situationer” og”Procedurer for anmeldelser til politiet”. Af disse bilag fremgår det bl.a. at ”[a]lle episo-der med vold og trusler om vold mod ansatte skal (…) indberettes til den elektroniskevoldsdatabase eller andre dertil indrettede registreringssystemer”.
Jeg har modtaget de ovennævnte retningslinjer for håndtering af episoder med vold,herunder anmeldelse til politiet.

Ad 4.12.

Beboerindflydelse og pårørendekontakt

I min endelige rapport bad jeg Skovlund om at oplyse om der er et beboerråd påSkovlund – og i benægtende fald hvordan man på Skovlund arbejder med brugerind-dragelse.
6/12
Jeg bad i forlængelse heraf Aarhus Kommune om at sende mig kommunens retnings-linjer om brugerinddragelse.
Skovlund har oplyst at der er etableret et beboerråd i det hus hvor beboerne magter etsådant. I de øvrige huse understøttes beboerinddragelse på anden vis, f.eks. gennemindividuelle handleplaner.
Kommunen har oplyst at medborgerskab og social inklusion er to hovedelementer isocialforvaltningens værdigrundlag. Brugerinddragelsen sker på decentralt niveau, ogomfanget af inddragelsen afhænger af den enkelte borger/beboers funktionsniveau.
Byrådet har endvidere vedtaget at der på det sociale område skal gennemføres bru-gertilfredshedsundersøgelser hvert andet år.Kommunen har vedlagt socialforvaltningens ”Virksomhedsplan 2010-11” og gør op-mærksom på at der heri findes uddybende information om inddragelse og medborger-skab.
Jeg har modtaget det nævnte materiale og noteret mig det som Skovlund og kommu-nen har oplyst vedrørende brugerinddragelse.
Under inspektionen forstod jeg at der ikke var et egentligt pårørenderåd tilknyttetSkovlund. Som anført i min endelige rapport har Skovlund efter inspektionen oplyst atder siden er vedtaget en pårørendepolitik og etableret et pårørenderåd.
Jeg bad Skovlund om at sende mig en kopi af den endelige pårørendepolitik som jegtidligere havde modtaget udkast til, og som er vedtaget efter min inspektion.Skovlund har vedlagt ”Pårørendepolitik på Bocenter Nord” dateret februar 2010.
Skovlund har endvidere vedlagt indkaldelse til det første møde i pårørenderådet, somskulle afholdes den 19. maj 2010 på Skovlund, samt referatet af dette møde.
Jeg har noteret mig at Skovlund har vedtaget en pårørendepolitik, som jeg har modta-get, og etableret et pårørenderåd.
7/12

Ad 5.3.

Generelt om indgreb

Jeg bad om at få oplyst antallet af magtanvendelser på Skovlund i 2010 og 2011.
Aarhus Kommune har i udtalelsen oplyst at Skovlund allerede har fremsendt en e-mailmed antallet af magtanvendelser i 2010.
Jeg kan ikke se at have modtaget nævnte mail. Jeg beder på ny om at få oplyst antal-let af magtanvendelser på Skovlund i 2010 og 2011.
Jeg bad også om at modtage eventuelle interne retningslinjer om håndteringen af sa-ger om magtanvendelse.
Endelig bad jeg om oplysninger om undervisning af personalet i reglerne om magtan-vendelse.
Kommunen har oplyst at samtlige magtanvendelser registreres centralt i socialforvalt-ningen.
For så vidt angår undervisning af personalet i reglerne om magtanvendelse er det le-delsen på tilbuddene som vurderer om der er behov herfor. Hvis der er behov for un-dervisning, har socialforvaltningen en jurist som kan bistå til formålet. Juristen kanogså på eget initiativ opfordre til undervisning, f.eks. hvis der kommer nye regler påområdet eller ved særligt problematiske sager om magtanvendelse eller lignende.
Jeg må forstå at der for Skovlund ikke er interne retningslinjer om magtanvendelse.Det beder jeg om bemærkninger til.

Ad 5.4.

Modtagne sager

Jeg var ikke klar over hvorvidt oplysningen i tilsynsrapporten af 14. oktober 2009 omat der var 5 sager om magtanvendelse i 2008, beroede på en skrivefejl, og om derskulle have stået i rapporten af 14. oktober 2009 at der var 5 sager om magtanvendel-se i 2009 således at rapporten af 14. oktober 2009 dækker perioden fra sidste tilsynden 3. november 2008. Jeg gik ud fra at dette var tilfældet, men bad om oplysningerom hvorvidt min antagelse var korrekt.
Kommunen har bekræftet at min antagelse er korrekt.
8/12
Dette har jeg noteret mig.
I min endelige rapport skrev jeg følgende:”I forlængelse heraf beder jeg også om oplysning om hvorvidt der er tale om enskrivefejl på s. 8 i tilsynsrapporten af 25. november 2008 når der fremgår at derikke dengang havde været magtanvendelser mv. siden seneste tilsyn i 2008 (somvar den 3. november 2008). Jeg går ud fra at der i tilsynsrapporten af 25. novem-ber 2008 skulle have stået at der ikke var sager om magtanvendelse siden sidstetilsyn i 2007, jf. også ovenfor om 1 sag om magtanvendelse i 2008 (som jeg somnævnt ovenfor har modtaget).”
Jeg henviser til det ovenfor anførte og foretager mig ikke mere på dette punkt.
I fortsættelse af min antagelse for så vidt angår § 126, stk. 1, i sagen om magtanven-delsen den 18. december 2008, er kommunen kommet med bemærkninger til service-lovens § 125, 127 og 128:
Jeg går ud fra at (Skovlund og) Aarhus Kommune normalt henviser til den konkretebestemmelse i serviceloven som magtanvendelsen vedrører.
I min rapport gengav jeg en episode fra den 11. juni 2009 kl. 8.00 der drejede sig omen ansat der holdt døren til et lokale i et nærmere angivet tidsrum så beboeren ikkekunne komme ud.
Ud fra beskrivelsen af sagen i indberetningsskemaet var jeg opmærksom på at der vartale om en særlig situation. Jeg havde derfor naturligvis forståelse for at personaletmåtte reagere.
På baggrund af det nævnte om den retlige vurdering af en situation hvor man holderfast i en dør i mere end kort tid, bad jeg om yderligere bemærkninger til sagen.
Kommunen har oplyst at der i dag ikke opstår nogen særlige situationer hvor det ernødvendigt at holde fast i en dør i mere end kort tid.
9/12
Jeg har noteret mig det oplyste, men beder fortsat på baggrund af det som jeg anførtei min rapport om sagen, om bemærkninger til sagen den 11. juni 2009.
I ingen af sagerne var der svaret på de fortrykte spørgsmål om tidligere foranstaltnin-ger efter servicelovens §§ 125, 127 og 128 over for den pågældende borger.
Dette bad jeg om bemærkninger til.
Jeg har ikke modtaget kommunens eller Skovlunds bemærkninger hertil, og jeg gen-tager derfor min anmodning.
I ingen af sagerne var skemaets felt til ”borgerens forklaring (hvis det er muligt)” ud-fyldt.
Jeg anbefalede at Skovlund tilføjede en kort bemærkning i feltet til borgerens be-mærkninger – også i tilfælde af at der ingen kommentarer er.
Skovlund har oplyst at denne anbefaling er taget til efterretning.
Dette har jeg noteret mig.

Ad 6.1.

Normeringer og sammensætninger

Jeg gengav i min rapport nogle bemærkninger om personalesituationen, specielt i Hus29 og Hus 31.
Det var mit indtryk at Skovlund viste forståelse for at udskiftning blandt personalet kanskabe noget uro.
Jeg bad om yderligere bemærkninger til det anførte om udskiftning af personale ogom oplysninger om hvorvidt dette spørgsmål fortsat gav anledning til problemer.
Kommunen har oplyst at der i dag er stabilitet i personalegruppen, og at spørgsmåletderfor ikke længere giver anledning til problemer.
Jeg har noteret mig det oplyste.
10/12
Endvidere bad jeg om underretning om resultatet af evalueringen af personalesam-menlægningen i Hus 29 og Hus 31.
Kommunen har oplyst at evalueringen af personalesammenlægningen i Hus 29 ogHus 31 har vist at netop det øgede fokus på stabilitet havde været en god og givtigproces som har givet personalet et større kendskab til alle beboerne og en større ud-nyttelse af fagligheden. Det havde tilmed haft den virkning at alle medarbejdere nu idet daglige kan træde til i alle funktioner.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Endelig bad jeg Aarhus Kommune oplyse om der er fulgt op på spørgsmålet om per-sonale efter dokumentet af 23. november 2009 med ”Uddrag fra dialogmøde medbrugere og pårørende ved Bocenter Nord 9. september 2009” om de pårørendes kritikaf personalesituationen.
Kommunen har hertil oplyst følgende:”Hvad angår de pårørendes kritik af personalesituationen (dokument af 23. no-vember 2009), fungerer det generelt på den måde, at der sker løbende dialogmed beboerne om personaleforholdene. Pårørende orienteres om relevante per-sonaleforhold afhængig af den enkelte beboers ønsker og behov. Pårørende be-tragtes som en vigtig ressource i forhold til identifikation og udredning af persona-leforhold som har betydning for den enkelte beboer.
Der er vedlagt referat fra personalemøde den 1. november 2010 som dokumenta-tion for opfølgningen på spørgsmålet om personalesituationen”
Jeg foretager mig ikke mere på dette punkt.

Ad 6.2.

Vikarer og sygdom

Jeg bad om oplysninger om brugen af vikarer i 2009 og 2010. Samtidig bad jeg ledel-sen uddybe i hvilket omfang brugen af vikarer skyldes sygdom eller manglende an-sættelse af fastansatte, herunder eventuelle rekrutteringsproblemer.
Skovlund har hertil oplyst at vikarforbruget i 2009 lå på et lidt højere niveau end øn-skeligt grundet en midlertidig fastfrysning af faste stillinger.
11/12
Det samme var tilfældet i 2010, hvor besparelser medførte fortsat fastfrysning af fastestillinger indtil besparelseskravet var efterkommet.
Endelig har Skovlund oplyst at Skovlund aldrig har haft og fortsat ikke har rekrutte-ringsproblemer.
Jeg har noteret mig det oplyste.
På inspektionstidspunktet var introduktionsprogrammet for vikarer på 24 timer, fordeltover 4 vagter. Dette var efterfølgende blevet skåret ned til 12 timer.
Jeg bad om oplysninger om hvad introduktionsprogrammet indebærer og om der erfastsat overordnede retningslinjer for hvilke krav der kan stilles til vikarpersonale.
Skovlund har hertil oplyst at introduktionsprogrammet omfatter to vagter, typisk enmorgenvagt og en aftenvagt, under instruktion af fastansat personale. Instruktionenfokuserer på det direkte arbejde med beboerne. Efterfølgende skal vikarerne krydse afpå en tjekliste om de har fået den fornødne instruktion og orientering.
Jeg har noteret mig det oplyste.
Vikarerne lærer ikke førstehjælp.Jeg bad ledelsen om at oplyse hvorvidt det faste personale får kurser i førstehjælp –og i bekræftende fald i hvilket omfang.
Endvidere bad jeg om oplysninger om hvorvidt Skovlund har overvejet at give vikarerkursus i førstehjælp.
Skovlund har oplyst at en stor del af personalet har gennemført kurser i førstehjælp,men at det ikke p.t. er planlagt at tilbyde dette til vikarer.
Skovlund har endvidere i udtalelsen af 2. november 2011 oplyst at der ikke i periodensiden inspektionen den 6. november 2009 har været tilbudt kursus i førstehjælp til denfastansatte personalegruppe.
Jeg foretager mig ikke mere på dette punkt.
12/12

Ad 7.3.

Konkrete tilsyn på Skovlund

Skovlund havde i e-mail af 15. marts 2011 oplyst at der var tilsyn på Skovlund den 6.december 2010, og at tilsynsrapporten var udsendt.
Jeg bemærkede at rapporten om tilsynet den 6. december 2010 ikke umiddelbart (pr.22. marts 2011) var at finde på hjemmesiden.
Kommunen har bekræftet at der blev foretaget tilsyn på Skovlund den 6. december2010.
Jeg har noteret mig at der har været tilsyn på Skovlund i december 2010, og jeg harhentet tilsynsrapporten på Aarhus Kommunes hjemmeside.

Opfølgning

Som det fremgår af de enkelte punkter ovenfor, har jeg bedt botilbuddet Skovlundog/eller Aarhus Kommune om nærmere oplysninger mv. om forskellige forhold. Jegbeder om at oplysningerne mv. fra Skovlund sendes gennem Aarhus Kommune for atkommunen kan få lejlighed til at kommentere det som Skovlund anfører.

Underretning

Denne rapport sendes til botilbuddet Skovlund, Aarhus Kommune, Folketingets Rets-udvalg samt Skovlunds beboere og pårørende.
Lennart FrandsenInspektionschef