Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 202
Offentligt
1064086_0001.png
1064086_0002.png
StilladsarbejdernesBrancheklub af 192010. januar 2012Til Justitsminister Morten Bødskovog RetsudvalgetForespørgsel vedrørende; Bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport- bekendtgørelse nr. 328 af 28. marts 2007Vi har i branchen gjort en kæmpeindsats for at følge nye regler i forhold til både sikkerhed og sundhed iforhold til at forbedre vores arbejdsmiljø.Men det skal ikke vore nogen hemmelighed at det ind i mellem er svært at overbevise vores arbejdsgivereog kolleger om det nødvendige i at følge relevante regler og bekendtgørelser.Det er derfor langt lettere for os at være overbevisende, når reglerne er logiske for vores kolleger ogarbejdsgivere.I stilladsbranchen har vi siden 2007 haft en masse små problemer vedrørende bekendtgørelsen om køre-hviletidsbestemmelser.Før 2007 var stilladsbranchen omfattet af undtagelsesbestemmelser, hvis vi kørte inden for en radius af 50km fra firmaadressen.Beskrivelse af vores problemStørsteparten af branchen opererer i den by, hvor stilladsfirmaet har hjemadresse - og har lagerplads.Det vil sige vi læsser om morgenen og kører 5 – 25 kilometer ud til opstillingsstedet.Dette er gældende hvad enten vi er hjemmehørende i Stor-København, i Århus, i Aalborg eller i andre afde større provinsbyer.Det betyder også at vi typisk kører lastbil i en halv times tid om morgenen og igen en halv times tid omeftermiddagen. Vores hovedbeskæftigelse er jo at bygge stilladser.De kolleger, som har opgaver længere væk fra firmaadressen, udfylder selvfølgelig de nødvendigekøreskiver eller bruger digitalt kontrolapparat.Det gjorde vi før 2007 og det gør vi selvfølgelig også efter 2007.De fleste firmaer og de fleste kolleger bruger efter 2007 altid køreskiver og/eller digitalt kontrolapparat.Vi har imidlertid haft en del tilfælde med arbejdsgivere og kolleger, som har glemt at bruge analoge ellerdigitale kontrolapparater, når der er udført stilladsarbejde i nærheden af stilladsvirksomheden.Ligeledes har vi haft en del sager, hvor der har været fejl ved udfyldelsen af køreskiver eller ved brug afde digitale kontrolapparater.Disse fejl er alle sket i virksomheder og i situationer, som før 2007 ville være omfattet af undtagelsesbe-stemmelsen.Vi anerkender selvfølgelig den nuværende lovgivning og ønsker ikke at bruge kræfter på de bøder somallerede er udstedt.
Formand John Ekebjærg-Jakobsen, Carl Langes Vej 8, 2500 Valby,Mobil:40 18 63 84E-mail:[email protected]www.stilladsklubben.dk
1
Vi har gransket bekendtgørelsen og mener at det ville være rimeligt at vi er omfattet af undtagelsesbe-stemmelser i lighed med for eksempelvis skraldemænd, mælkechauffører, cirkus- og tivolifolk, chaufføreri land- og skovbrug, som nævnt i bekendtgørelsens §2 b), h), j) og l).I lighed med disse chauffører er kørslen ikke vores hovedbeskæftigelse og det ville spare os for en massebesvær at være omfattet af undtagelsesbestemmelserne.Vi håber derfor at det rent administrativt er muligt at få os omfattet af undtagelsesbestemmelserne i §2 ifremtiden. I modsat fald vil vi bede jer overveje en ændring af bekendtgørelsen.Det er ikke vigtigt for os om vi får en undtagelsesbestemmelse, som rækker ud til en radius på 50 eller100 kilometer fra stilladsvirksomhedens hjemadresse. De fleste kører langt under 50 kilometer om dagen.De sjak, som kører langt hver dag er vant til at holde styr på kontrolapparaterne.Ligeledes er vores pladsfolk og lagerfolk, som kører ud med materiel til os hele dagen, vant til at holdestyr på kontrolapparaterne.Vi mener selv at det er både muligt og rimeligt at skelne mellem dem af os som kører små ture i byen ogdem som kører langt hver dag.Parallelitet med den lovpligtige efteruddannelseVi er ikke omfattet af den lovpligtige efteruddannelse for lastbilchauffører hvert 5. år, idet kørslen ikke ervores hovedaktivitet.Vores køretøjer, bruges til at transportere materiel og udstyr, som vi skal bruge til at udøve voresegentlige erhverv.Det vil altid bero på en konkret vurdering om kørslen skal anses for erhvervsmæssig eller ej og derfor ervi heller ikke i tvivl om at vores pladsfolk og lagerfolk, som servicerer os i løbet af dagen er omfattet afden lovpligtige efteruddannelse.Med håbet om en velvillig behandling af denne ”administrative” forespørgsel.
John Ekebjærg-JakobsenFormand, Stilladsarbejdernes Brancheklub af 1920Mobil 40 18 63 84
Formand John Ekebjærg-Jakobsen, Carl Langes Vej 8, 2500 Valby,Mobil:40 18 63 84E-mail:[email protected]www.stilladsklubben.dk
2