Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 195
Offentligt
19. december 2011
Inspektion af detentionen iKangerlussuaq den 2. juni 2011ENDELIGJ.nr. 2011-0863-6180/PH
1/28
Indholdsfortegnelse
1.2.
Indledning .............................................................................................................. 2Anvendelse af detentioner .................................................................................... 22.1.2.2.Regelgrundlag.............................................................................................3Frister mv. ...................................................................................................4
3.4.5.6.
Celler, forrum mv. og afprøvning af brandmelderfunktion .................................... 6Møblering .............................................................................................................. 8Andre forhold ...................................................................................................... 11Sager til gennemsyn ........................................................................................... 126.1.6.2.Lidt om sagerne ....................................................................................... 12Regelgrundlag .......................................................................................... 13
6.2.1. Bestemmelser om detentionsanbringelse af berusere ............................ 146.2.2. Bestemmelser om detentionsanbringelse af andre end berusere ........... 156.3. Udstrækning af pligten til at føre detentionsblanketter mv. ...................... 166.4. Udskrift af kriminalregisteret ..................................................................... 186.5. Lægeundersøgelse ................................................................................... 196.6. Visitation ................................................................................................... 216.7. Tilsyn med berusere mv............................................................................ 236.8. Løsladelse ................................................................................................. 28Opfølgning................................................................................................................. 28
Underretning ................................................................................................................. 28
2/28
Som led i ombudsmandens almindelige inspektionsvirksomhed (jf. § 18 i lov nr. 473 af12. juni 1996 om Folketingets Ombudsmand) foretog jeg og 2 af mine medarbejdereden 2. juni 2011 inspektion af detentionen i Kangerlussuaq. Inspektionen udgjorde 1af i alt 6 inspektioner i Vestgrønland i starten af juni måned 2011 hvor 2 anstalter fordomfældte, 1 pension og 3 detentioner blev inspiceret.
Jeg har tidligere, den 16. maj 2003, foretaget inspektion af detentionen i Kangerlussu-aq. Den 4. marts 2004 afgav jeg en endelig rapport om denne inspektion der blev fulgtop i opfølgningsrapporter af 25. april 2005 og 28. februar 2006 samt et afsluttendebrev af 10. juli 2006.
Under et ophold i Kangerlussuaq den 6. august 2007 i anden anledning foretog jeg enbesigtigelse af detentionen i Kangerlussuaq. Den 24. august 2007 sendte jeg et brevsom skriftlig opfølgning på denne besigtigelse.
Under inspektionen bad jeg om kopi af de seneste 10 detentionsblanketter med tilhø-rende bilag (lægeerklæring mv.). Jeg modtog de nævnte rapporter da jeg kom tilbagetil detentionen i Kangerlussuaq den 7. juni 2011 i forbindelse med min hjemrejse tilDanmark. Materialet er gennemgået nedenfor under pkt. 6.
Denne rapport har i en foreløbig udgave været sendt til Politiet i Kangerlussuaq, Poli-timesteren i Grønland og Justitsministeriet for at myndighederne kunne få lejlighed tilat komme med eventuelle bemærkninger om de faktiske forhold som rapporten måttegive anledning til. Jeg har ikke modtaget bemærkninger til rapporten fra myndigheder-ne.
Anvendelse af detentioner
Detentioner kan anvendes til berusere, anholdte, tilbageholdte og afsonere, men erprimært beregnet til berusere.
Under min besigtigelse af detentionen i Kangerlussuaq den 6. august 2007 blev detoplyst at der ikke anbringes tilbageholdte og afsonere i detentionslokalerne dette sted
3/28
i blot lidt længere tid. Jeg har dog også omtalt regelgrundlaget for anbringelse af tilba-geholdte og afsonere i detention i Grønland nedenfor.
Det retlige grundlag for anbringelse af berusere i detentionen er Politimesteren i Grøn-lands dagsbefaling om frihedsberøvelse i detentioner, nu dagsbefaling nr. 1 af 23. fe-bruar 2011 der trådte i kraft den 1. marts 2011 og er revideret på et enkelt punkt den28. juni 2011. Denne dagsbefaling afløste dagsbefaling nr. 1 af 2. maj 2008, der blevrevideret den 30. januar 2009. De nærmere regler om behandlingen af berusere fin-des i dagsbefalingens afsnit 2.
Det retlige grundlag for anbringelse af anholdte i detentionen (som sigtede for krimi-nelle forhold) er også Politimesteren i Grønlands dagsbefaling, jf. nærmere afsnit 3 idagsbefalingen. Anholdte der har fået opretholdt anholdelsen, er (nu) omfattet afdagsbefalingens afsnit 4.
Det retlige grundlag for anbringelse af tilbageholdte i detentionen er § 370, stk. 1, iretsplejelov for Grønland (lov nr. 305 af 30. april 2008) der trådte i kraft den 1. januar2010. Efter denne bestemmelse anbringes tilbageholdte i en detention eller i en an-stalt medmindre retten har truffet beslutning om mindre indgribende forholdsregler ef-ter § 361 eller anbringelse på en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen iDanmark efter § 371.
Det retlige grundlag for anbringelse af afsonere i detentionen er § 195, stk. 2, i krimi-nallov for Grønland (lov nr. 306 af 30. april 2008) der trådte i kraft den 1. januar 2010.Efter denne bestemmelse kan en foranstaltning med anstaltsanbringelse af kortere va-righed i særlige tilfælde fuldbyrdes i detention efter regler der fastsættes af ledelsen afKriminalforsorgen i Grønland i samarbejde med politimesteren.
Sådanne regler har Kriminalforsorgen i Grønland i samarbejde med politimesteren ud-stedt i bekendtgørelse nr. 1173 af 7. december 2009 om fuldbyrdelse af en foranstalt-ning med anstaltsanbringelse i detention der (ligesom loven) trådte i kraft den 1. janu-ar 2010. Efter § 1 i denne bekendtgørelse kan direktøren for Kriminalforsorgen i Grøn-land efter aftale med politiet undtagelsesvis bestemme at en foranstaltning med an-staltsanbringelse for en kortere periode skal fuldbyrdes i detention.
For så vidt angår tilbageholdte fremgår det af den grønlandske retsplejelovs § 383,stk. 2, at justitsministeren eller den justitsministeren bemyndiger dertil, fastsætter
4/28
nærmere regler om behandlingen af tilbageholdte, herunder for tilbageholdte der erisoleret, og tilbageholdte der er anbragt i politiets detentioner.
Sådanne regler har Kriminalforsorgen i Grønland efter bemyndigelse fra justitsministe-ren fastsat i bekendtgørelse nr. 1176 af 7. december 2009 om tilbageholdte der (lige-som loven) trådte i kraft den 1. januar 2010. Efter § 81 i denne bekendtgørelse kan til-bageholdte for en kortere periode anbringes i detention.
Efter § 81, 2. pkt., i denne bekendtgørelse og § 4 i bekendtgørelse nr. 1173 fastsætterpolitimesteren bestemmelser om anbringelse af henholdsvis tilbageholdte og dom-fældte der navnlig under hensyn til personale- og lokalemæssige forhold i detentio-nerne kan indeholde fravigelser af reglerne i disse bekendtgørelser.
Sådanne regler har Politimesteren i Grønland fastsat i bekendtgørelse nr. 321 af 29.marts 2010 om tilbageholdte og domfældte i politiets detentioner, der trådte i kraft den15. april 2010.
Politimesteren i Grønlands dagsbefaling om frihedsberøvelse i detentioner indeholderogså nærmere regler om behandlingen af tilbageholdte og afsonere, jf. nærmere afsnit4 og 5 i dagsbefalingen.
Politimesteren i Grønland har i en cirkulæreskrivelse af 23. februar 2011, der er bilag4 til dagsbefalingen, redegjort nærmere for de væsentligste ændringer og justeringer iforhold til den tidligere gældende dagsbefaling.
I den nye dagsbefaling af 23. februar 2011, der som nævnt trådte i kraft den 1. marts2011, er der indført frister for tilbageholdte og domfældtes ophold i detentionen, jf.dagsbefalingens afsnit 4.7 og 5.7. Fristerne skal sikre at der ikke længere opstår til-fælde af langvarige anbringelser i detentionen.
Ved hoved- og lokalstationer hvor der findes en anstalt, skal en tilbageholdt normaltoverføres til anstalten inden for et døgn, og ved hoved- og lokalstationer hvor der ikkefindes en anstalt, skal en tilbageholdt normalt overføres til anstalt senest 14 dage eftertilbageholdelsen, jf. afsnit 4.7. Samme bestemmelse findes i afsnit 5.7 (jeg går ud fraat det er fejl at der også står tilbageholdte i dette afsnit der handler om afsonere).
5/28
Politimesteren kan dog undtagelsesvist bestemme at fristerne overskrides, hvis trafi-kale og vejrmæssige forhold nødvendiggør det. For så vidt angår tilbageholdte kan detogså ske hvis efterforskningen i særlige tilfælde taler for det.
Det fremgår af Politimesteren i Grønlands årsstatistik for 2010 at der siden 2006 ersket en markant nedgang i antallet af ”manddage” hvor tilbageholdte og afsonere haropholdt sig i detentionerne i Grønland. For så vidt angår afsonere er der dog sket enstigning fra 2007 til 2008 og fra 2009 til 2010. Tallet for tilbageholdte var 981 dage i2010 mod 1.538 dage i 2009 (og 5.934 dage i 2006). Tallet for afsonere var 94 dage i2010 mod 78 dage i 2009 (og 1.048 dage i 2006).
Kriminalforsorgens statistik indeholder også oplysninger om tilbageholdte og dømte idetention i Grønland, dog kun oplysning om hvor mange der var den 1. december deenkelte år. I statistikken for 2010 er der imidlertid ingen tal for tilbageholdte og dømte i2010, jf. tabel 11.5. Den 1. december 2009 var der ifølge statistikken 3 tilbageholdteog ingen dømte.
I et brev af 14. september 2010 i en sag om bl.a. anvendelse af detentioner i Grønlandtil andre end berusere som jeg rejste i 2007 (j.nr. 2007-2874-618), har Justitsministe-riet orienteret mig om status i denne anvendelse. Ministeriet oplyste i den forbindelseat Politimesteren i Grønland en gang om ugen mødes med Kriminalforsorgen i Grøn-land hvor det bl.a. drøftes hvornår eventuelle tilbageholdte eller afsonere i detentio-nerne vil kunne overføres til en anstalt. Ministeriet oplyste endvidere i brevet at an-vendelsen af detentionerne i Grønland fremover vil blive drøftet i tilknytning til generel-le ”Grønlandsmøder” der som udgangspunkt vil blive holdt hvert halve år.
Politiets statistik indeholder desuden oplysning om antallet af sager om berusere, for-delt på de enkelte distrikter. I Kangerlussuaq var der i 2010 i alt 4 sådanne sager.
Under min inspektion den 2. juni 2011 af detentionen i Kangerlussuaq bad jeg om kopiaf anholdelsesprotokollen for perioden 1. januar 2011 til 1. juni 2011. Det blev oplystat politiet i Grønland nu har en samlet elektronisk anholdelsesprotokol, og at ap-numrene for de enkelte stationer derfor ikke længere er fortløbende.
Jeg går ud fra at det er muligt fra den elektroniske anholdelsesprotokol at udtrækkeoplysninger om de frihedsberøvelser der har været (samlet set og) i de enkelte deten-tioner over en given periode. Jeg beder politimesteren om at oplyse om det er rigtigtforstået, og i givet fald om en kopi er en sådan udskrift for detentionen i Kangerlussu-aq for perioden 1. januar 2011 til 1. juni 2011.
6/28
Jeg går ud fra at det heraf vil fremgå hvordan frihedsberøvelserne fordeler sig på be-rusere, anholdte, tilbageholdte og dømte. Jeg er, som det fremgår, opmærksom på atder ikke anbringes tilbageholdte og dømte i detentionen i Kangerlussuaq i blot lidtlængere tid (men kun som såkaldte transportanter, jf. også pkt. 4 nedenfor).
Celler, forrum mv. og afprøvning af brandmelderfunktion
Rapporten af 4. marts 2004 om inspektionen den 16. maj 2003 af detentionen i Kan-gerlussuaq indeholder en gennemgang af de fysiske forhold i detentionen mv. Somdet fremgår heraf er detentionen beliggende i en selvstændig bygning, der også inde-holder kontor for politiet og en bolig for en polititjenestemand og dennes familie. De-tentionen ligger nogle hundrede meter fra lufthavnens hovedbygning.
Detentionen består, som også nævnt i den tidligere rapport, af et vagtværelse/kontormed elektronisk overvågningsudstyr og en skranke, to celler, et lille forrum til cellerneog et toilet med en udslagsvask.
Der var på tidspunktet for inspektionen ingen personer anbragt i detentionen.
Som det fremgår af opfølgningsrapport nr. 2 om min sidste inspektion af detentionen,er pladerne foran vinduerne – der havde for store huller – udskiftet siden min sidsteinspektion af detentionen. Det skete den 17. oktober 2005.
Ved min besigtigelse af detentionen i Kangerlussuaq den 2. juni 2011 bemærkede jegat de indvendige hængsler på vinduerne i detentionslokalerne ikke var afrundede, ogjeg gjorde opmærksom på at det muligvis kunne udgøre en sikkerhedsmæssig risiko.
Det blev oplyst at politiet ville tale med den lokale vvs-mand og orientere mig om ud-faldet heraf når jeg kom til Kangerlussuaq igen i forbindelse med min tilbagerejse tilDanmark.
Ved min fornyede besigtigelse af detentionen den 7. juni 2011 så jeg at hængslernevar blevet afrundede.
Jeg har noteret mig at hængslerne blev afrundet umiddelbart efter min inspektion.
Som nævnt i rapporten fra min sidste inspektion er der i loftet overvågningsapparaturog brandmelderapparatur der er indkapslet med gitre. Brandmelderapparaturet omfat-
7/28
ter 2 gitre. Det ene er med store huller og bag dette er der et gitter med små huller.Det andet (runde, hvide) apparatur syntes umiddelbart kun at have et gitter, og huller-ne heri virkede umiddelbart større end de 4 mm som Rigspolitiet har meldt ud er denmaksimalt tilladte hulstørrelse, jf. (bl.a.) opfølgningsrapport nr. 2 af 28. februar 2006om min tidligere inspektion af detentionen i Kangerlussuaq. Jeg målte ikke hullerneved inspektionen den 2. juni 2011, men jeg spurgte til dette forhold. Det blev oplyst atpolitiet ikke var klar over hvad der var bag dette gitter, men ville undersøge det, oghvis apparaturet ikke blev brugt, ville det blive taget ned. I modsat fald ville politiet må-le størrelsen af hullerne.
Jeg beder om at få oplyst resultatet af politiets undersøgelse af dette forhold.
Ved inspektionen den 2. juni 2011 bemærkede jeg også at der foran indkigshullet i dø-ren til detentionslokalerne er monteret en boks der kan låses – så det ikke er muligt foruvedkommende at kigge ind i lokalerne.
Overvågningsudstyret blev afprøvet den 7. juni 2011, og det virkede også denne ganguden problemer.
Ved inspektionen den 2. juni 2011 fremtrådte detentionslokalerne i en god vedligehol-delsesmæssig stand.
Efter afsnit 1.1 i Politimesteren i Grønlands dagsbefaling nr. 1 af 23. februar 2011, dertrådte i kraft den 1. marts 2011, skal arrester og detentioner (herunder fælleslokaler)holdes i en tilfredsstillende rengøringsmæssig stand.
På tidspunktet for inspektionen fremtrådte begge detentionslokaler rengjorte.
Ved min sidste inspektion af detentionen i Kangerlussuaq blev det oplyst at brandvæ-senet alarmeres automatisk når brandalarmen aktiveres. I opfølgningsrapporten omdenne inspektion gik jeg ud fra at stationslederen havde fremskaffet en ekstra nøgleog havde afleveret denne til den stedlige brandinspektør. Under inspektionen dennegang blev det bekræftet at brandinspektøren har en ekstra nøgle til detentionen.
Efter afsnit 1.5.3 i Politimesteren i Grønlands dagsbefaling af 23. februar 2011 skalden automatiske brandmelderfunktion afprøves mindst en gang om måneden, og re-
8/28
sultatet heraf skal indføres i en blanket (dagsbefalingens bilag 3). Under inspektionenmodtog jeg kopi af blanketten til notat om afprøvning af brandmelderfunktionen dersenest havde været afprøvet den 16. maj 2011. Blanketten omfatter afprøvninger fra3. december 2007 til denne dato.
Jeg har noteret mig at brandmelderfunktionen, bortset fra i maj og juni 2009 og juni2010, har været afprøvet mindst en gang om måneden i overensstemmelse meddagsbefalingens regler.
Hvis et detentionslokale anvendes til tilbageholdte eller domfældte, skal den indsattehave tilbud om at lokalet udstyres med en sammenklappelig seng, bord og stol, med-mindre sikkerhedsmæssige hensyn undtagelsesvis taler herimod, jf. § 11 i Politimeste-ren i Grønlands bekendtgørelse nr. 321 af 29. marts 2010.
Dagsbefalingens afsnit 4.9 indeholder følgende nærmere bestemmelser om tilbage-holdtes ret til sparsomt møblement:”Når tilbageholdte undtagelsesvis opholder sig i politiets detentioner mere endganske kortvarig skal detentionslokalet, i det omfang det findes sikkerhedsmæs-sigt forsvarligt, være udstyret med en sammenklappelig seng, bord og stol.
Der skal udarbejdes notits om udlevering af møblement, samt i tilfælde, hvor dentilbageholdte af sikkerhedsmæssige årsager har været frataget møblementet ellerden tilbageholdte har frabedt sig møblementet. Notitsen udarbejdes på den ved-lagte skabelon. Se bilag 7.
Notitsen skal i disse tilfælde indeholde oplysninger om baggrunden for, at denpågældende ikke har fået udleveret møblementet, samt om hvilket tidsrum, denpågældende har været frataget møblementet. Notitsen sammenhæftes med de-tentionsblanketten.”
Afsnit 5.9 indeholder tilsvarende bestemmelser for afsonere der opholder sig i politietsdetentioner.
Den skabelon til notits om (manglende) udlevering af møblement til tilbageholdte ogafsonere der er omtalt i citatet, er udarbejdet i forbindelse med udsendelsen af dennye dagsbefaling af 23. februar 2011.
9/28
Som tidligere nævnt blev det under min besigtigelse af detentionen i Kangerlussuaqden 6. august 2007 oplyst at der ved denne detention ikke bliver opbevaret (sparsomt)møblement til opstilling i cellerne ved anbringelse af domfældte eller tilbageholdte. År-sagen hertil er at der ikke anbringes sådanne indsatte i detentionslokalerne dette stedi blot lidt længere tid.
Med konstatering af dette forhold meddelte jeg i brev af 24. august 2007 at min besig-tigelse af detentionen den 6. august 2007 ikke gav mig grundlag for at foretage mignoget.
Ved inspektionen den 2. juni 2011 blev det bekræftet at detentionen ikke benyttes tilindsættelse af tilbageholdte og domfældte i blot lidt længere tid. Jeg forstår det sådanat detentionen i Kangerlussuaq – ud over til berusere – kun anvendes til kortvarigeophold (først og fremmest af ”transportanter”, det vil sige personer der har ophold i de-tentionen i forbindelse med transport).
4 af de rapporter som jeg har modtaget til gennemgang, vedrører sådanne transpor-tanter. Der er tale om 2 tilbageholdte og 2 anstaltsdømte. Rapporterne om de 2 tilba-geholdte bærer Politiet i Sisimiuts stempel, men som anført i pkt. 6.1 lægger jeg tilgrund at der var tale om anbringelse i detentionen i Kangerlussuaq (og ikke i Sisimiut).Disse 2 anbringelser skete samtidig, og begge varede 12 timer og 55 minutter (fra kl.17.05 til næste morgen kl. 06.00). På den ene af disse rapporter er det noteret at dervar tale om at den pågældende var mellemlandet med overnatning, og jeg går ud fraat det samme gør sig gældende i det andet tilfælde. Anbringelserne af de anstalts-dømte varede henholdsvis 3 timer og 20 minutter (fra kl. 08.35 til kl. 11.55) og 11 timerog 40 minutter (fra kl. 20.00 til kl. 07.40).
Blandt de modtagne rapporter er også en rapport der angiver at vedrøre en tilbage-holdt. Det drejer sig om en anbringelse den 5. februar 2011 (apnr. 205). Den pågæl-dende blev anholdt kl. 04.35 og indsat i detentionen kl. 05.00. Det er både i deten-tionsblanketten og anholdelsesrapporten anført at den pågældende blev overført den14. april 2011, men af tilsynsblanketten fremgår det at den pågældende blev overførttil anstalt den 7. februar 2011, kl. 10.50. Den pågældende havde således ophold i de-tentionen i Kangerlussuaq i 2 døgn, 5 timer og 50 minutter. Det fremgår af anholdel-sesrapporten og detentionsrapporten at den pågældende den 5. februar 2011, kl.19.00, blev fremstillet i grundlovsforhør for retten (under brug af fjernkommunikationgår jeg ud fra, jf. muligheden for at anvende denne fremgangsmåde i § 357, stk. 2, ilov om rettens pleje i Grønland). Anholdelsen blev ved denne fremstilling opretholdt i 3dage. Der var således tale om anbringelse af en anholdt (der i øvrigt var beruset ved
10/28
anholdelsen) som fik opretholdt sin anholdelse under anbringelsen i detentionen iKangerlussuaq. Det fremgår ikke hvad der var årsag til at den pågældende ikke blevoverført før den 7. februar 2011.
Som nævnt skal tilbageholdte og afsonere der undtagelsesvis opholder sig i politietsdetentioner mere end ganske kortvarig have udleveret et sparsomt møblement i detomfang det findes sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
I den nye dagsbefaling af 23. februar 2011 omfatter afsnit 4 personer der som led ikriminalretsplejen har fået ”opretholdt anholdelsen” (jf. § 358 i lov om rettens pleje iGrønland) eller er tilbageholdt som sigtede eller domfældt for kriminelt forhold. I dentidligere dagsbefaling der fortsat gjaldt da anbringelsen fandt sted i det konkrete tilfæl-de, omfattede afsnit 4 ikke personer der som led i kriminalretsplejen havde fået opret-holdt anholdelsen, men udelukkende personer der var tilbageholdt som sigtede ellerdomfældt for kriminelt forhold. Indholdsfortegnelsen er dog ikke rettet i den nye dags-befaling hvilket jeg går ud fra skyldes en fejl.
Jeg går ud fra at politimesteren vil sørge for at indholdsfortegnelsen til afsnit 4 ændresså den svarer til overskriften i selve afsnittet.
Personer der har fået opretholdt anholdelsen, er også medtaget i afsnit 4.3 om visita-tion i den nye dagsbefaling, og tilbageholdte er visse steder rettet til indsatte. Afsnit4.9 bærer fortsat overskriften ”Andre bestemmelser om behandling af tilbageholdte”,og ovennævnte citerede afsnit i dette afsnit om udlevering af møblement omtaler ogsåkun tilbageholdte.
Jeg beder politimesteren om at oplyse om det skal forstås sådan at det fortsat kun ertilbageholdte der skal have udleveret møblement, eller om det også gælder personerder har fået opretholdt anholdelsen – således at de (medmindre sikkerhedsmæssigehensyn undtagelsesvis taler herimod) skal tilbydes møblement hvis anholdelsen op-retholdes, og opholdet herefter bliver ”mere end ganske kortvarigt”.
På baggrund af det oplyste under mit besøg i 2007 om at politistationen i Kangerlus-suaq ikke er i besiddelse af møblement til opstilling i detentionscellerne, og efter mingennemgang af rapporten om anbringelsen den 5. februar 2011, må jeg lægge tilgrund at den indsatte i dette tilfælde ikke fik udleveret møblement i cellen efter opret-holdelsen af anholdelsen den 5. februar 2011, kl. 19.00.
11/28
Som nævnt blev den pågældende først overført den 7. februar 2011, kl. 10.50. Da an-bringelsen skete før den nye dagsbefaling blev udfærdiget, foretager jeg mig ikke me-re vedrørende dette forhold.Jeg har som det fremgår ovenfor, ingen bemærkninger til at der – under den forud-sætning at der ikke opholder sig tilbageholdte eller domfældte i detentionen i Kanger-lussuaq ”i blot lidt længere tid” – ikke opbevares sparsomt møblement til opstilling icellerne.
Hvis personer der har fået opretholdt anbringelsen, er omfattet af dagsbefalingensregler i afsnit 4.9 om udlevering af møblement, beder jeg i lyset af varigheden af an-bringelsen i detentionen i den konkrete sag fra den 5. februar 2011 politimesteren omat overveje om der ved detentionen i Kangerlussuaq alligevel bør opbevares et spar-somt møblement (bord og stol, da der i cellerne er fast briks). Jeg bemærker i den for-bindelse at jeg går ud fra at der på grund af muligheden for at anvende fjernkommuni-kation ved fremstilling af anholdte, jf. § 357, stk. 2, i lov om rettens pleje i Grønland,også fremover vil kunne forekomme ophold i detentionen i Kangerlussuaq af en varig-hed som ved anbringelsen i den konkrete sag.
Jeg beder politimesteren om at underrette mig om resultatet af overvejelserne.
Efter § 6 i Politimesteren i Grønlands bekendtgørelse nr. 321 af 29. marts 2010 om til-bageholdte og domfældte i politiets detentioner skal en indsat snarest efter at væreblevet anbragt i detentionen vejledes af personalet om sine rettigheder, pligter og øv-rige forhold under opholdet.
Af politimesterens dagsbefaling af 23. februar 2011 fremgår det at Direktoratet forKriminalforsorgens vejledning for anholdte og tilbageholdte (januar 2002) altid skal ud-leveres til anholdte og tilbageholdte i forbindelse med indsættelse i detentionen (jf.dagsbefalingens afsnit 3.9 og 4.9). Afsonere der anbringes i detentionen, skal haveudleveret Direktoratet for Kriminalforsorgens vejledning (januar 2002) om fuldbyrdelseaf frihedsberøvende foranstaltninger i Grønland (jf. dagsbefalingens afsnit 5.9).
I rapporten om min inspektion den 6. juni 2011 af detentionen i Ilulissat har jeg be-mærket at jeg – da der i den nye dagsbefaling fortsat henvises til vejledninger fra 2002– går ud fra at de ikke er erstattet af nye vejledninger eller revideret siden da. Jeg harbedt om at få oplyst om det er rigtigt forstået.
12/28
Jeg beder om at få oplyst hvorvidt vejledningen til anholdte rutinemæssigt udleveres tilde detentionsanbragte (anholdte).
Da der ikke anbringes tilbageholdte eller domfældte i detentionen i Kangerlussuaq iblot lidt længere tid, foretager jeg mig ikke mere vedrørende spørgsmålet om vejled-ning af sådanne indsatte ved indsættelse i detentionen.
Under inspektionen bad jeg som tidligere nævnt om kopi af de seneste 10 detentions-blanketter med tilhørende bilag (lægeerklæring mv.).
Jeg modtog materialet da jeg kom tilbage til detentionen i Kangerlussuaq den 7. juni2011 i forbindelse med min hjemrejse til Danmark.
Det materiale som jeg har modtaget, omfatter 11 detentionsblanketter med tilhørendebilag og 11 anholdelsesrapporter om de samme anbringelser i detentionen.
De vedlagte bilag til detentionsblanketterne omfatter 4 lægeerklæringer og udskrift frakriminalregisteret i alle tilfældene.
De 11 detentionsrapporter som jeg har modtaget, omfatter anbringelser i detentionen iperioden 2. februar 2011 til og med den 28. maj 2011. Den 3. februar 2011 og 28.marts 2011 var der henholdsvis 3 og 2 anbringelser der begge dage skete på sammetid. 2 af de anholdte den 3. februar 2011 blev således indsat i samme detentionscelle.
Som tidligere nævnt har 2 af detentionsblanketterne (og de tilsvarende anholdelses-rapporter) Politiet i Sisimiuts stempel. I detentionsblanketterne er journalnummeret ret-tet fra 5508 (der anvendes af politiet i Sisimiut) til 5507 (der anvendes af politiet i Kan-gerlussuaq). Initialerne på den der udførte tilsyn med de pågældende, er desuden desamme som i de andre rapporter. Jeg lægger derfor til grund at der var tale om an-bringelse i detentionen i Kangerlussuaq (og ikke i Sisimiut) i forbindelse med transportaf de pågældende. Disse rapporter indgår derfor i gennemgangen nedenfor.
De 9 øvrige rapporter omfatter anbringelse i detentionen af 6 anholdte, 1 tilbageholdtog 2 anstaltsdømte. Som tidligere nævnt er der for så vidt angår den tilbageholdte ret-telig tale om at den pågældende på tidspunktet for anbringelsen i detentionen i Kan-
13/28
gerlussuaq var anholdt og fik opretholdt anholdelsen under dette ophold. Den pågæl-dende blev senere tilbageholdt.
Af rapporten om denne anbringelse og af 3 af rapporterne om anholdte fremgår det atde pågældende var berusede.
De 3 yderligere rapporter om anholdte vedrører anholdelser der fandt sted samtidig.Baggrunden for anholdelsen fremgår ikke af sagerne, men så vidt ses var der ikke taleom at de pågældende (også) var berusede. Anbringelserne varede 1 time og 10 mi-nutter for 2 af de anholdte og 1 time og 40 minutter for den sidste (en af de 2 der deltecelle).
Opholdet i detentionen må i disse sager sidestilles med anbringelse i venterum iDanmark.
De 2 afsonere og de 2 tilbageholdte med stempel fra Politiet i Sisimiut ses heller ikkeat have været beruset, men havde ophold i detentionen i forbindelse med overførsel.Varigheden af anbringelserne i detentionen var i disse tilfælde som tidligere nævnthenholdsvis 3 timer og 20 minutter, 11 timer og 40 minutter (natten over) og – for beg-ge de tilbageholdte – 12 timer og 55 minutter (også natten over).
Det retlige grundlag for anbringelsen af henholdsvis berusere, anholdte, tilbageholdteog afsonere i detentionen er beskrevet i pkt. 2.1 ovenfor.
De nærmere regler for behandlingen af personer der er indsat i detentionen, findessom også nævnt dette sted i Politimesteren i Grønlands dagsbefaling om frihedsberø-velse i detentioner, nu dagsbefaling nr. 1 af 23. februar 2011 der trådte i kraft den 1.marts 2011. Denne dagsbefaling afløste som også allerede nævnt dagsbefaling nr. 1af 2. maj 2008, der blev revideret den 30. januar 2009.
Da nogle af de detentionsrapporter som jeg har modtaget, vedrører anbringelser derfandt sted før den 1. marts 2011, er de omfattet af den tidligere gældende dagsbefa-ling. Der er imidlertid ikke forskel i reglerne i den tidligere gældende og den nugæl-dende dagsbefaling på de områder der er omfattet af min gennemgang af sagernenedenfor.
14/28
Bestemmelser om detentionsanbringelse af berusere
Efter dagsbefalingens afsnit 2 skal politiet tage sig af en person der er ”ude af stand tilat tage vare på sig selv på grund af indtagelse af alkohol eller andre berusendeog/eller bedøvende midler, og som træffes under forhold, der indebærer en fare forden pågældende selv eller andre eller den offentlige orden og sikkerhed.”De berusede skal i det omfang det er forsvarligt, overgives til andre – herunder pårø-rende i hjemmet, hospital eller forsorgshjem – der kan tage sig af dem så længe rusenvarer. En beruset må, ligeledes efter afsnit 2, kun indsættes i detentionen hvis det erstrengt nødvendigt fordi der ikke er andre der på forsvarlig måde kan tage sig af denpågældende.
Det retlige udgangspunkt er således ikke indsættelse i detentionen.
Jeg beder politiet i Kangerlussuaq om at oplyse i hvilken udstrækning den nævntefremgangsmåde praktiseres i Kangerlussuaq som alternativ til anbringelse af de på-gældende i detentionen.
Den pågældende skal før indsættelse i detentionen ”såvidt muligt
fremstilles for enlæge” (eller efter omstændighederne for en sygeplejerske eller en anden repræsen-tant for sundhedsvæsenet). Lægen mv. skal undersøge om den berusede befinder sigi en tilstand der taler imod anbringelse i detentionen, og om den pågældendes tilstandeventuelt kræver behandling på sygehus eller lignende. Hvis der er oplysninger om atden pågældende er selvmordstruet – eller hvis dette efter oplysningerne om de per-sonlige forhold ikke kan udelukkes – skal en sådan fremstilling altid ske før anbringel-se i detentionen finder sted. Det samme gælder hvis der er mistanke om at den på-gældende er syg eller kommet til skade.
Efter afsnit 2.2 må en beruset person ikke anbringes i detentionen mod lægens, hen-holdsvis sundhedspersonalets anvisning.
Dagsbefalingen indeholder endvidere detaljerede regler om visitation inden indsættel-se i detentionen, om den berusedes (manglende) adgang til andre lokaliteter end sel-ve detentionslokalet, om lukning (fuldstændigt) og aflåsning af døre til egentlige deten-tionslokaler, og om tilsyn med de detentionsanbragte berusere (jf. afsnittene 2.3 - 2.6).Efter afsnit 2.7 skal detentionsanbragte berusere udtages af detentionen så snart be-grundelsen for frihedsberøvelsen og indsættelsen i detentionen ikke længere er tilstede.
15/28
Dagsbefalingen indeholder en særlig regel om detentionsanbringelse af berusedebørn. Et barn under 15 år må således kun anbringes i detentionen hvis anden anbrin-gelse er sikkerhedsmæssigt uforsvarlig som følge af barnets adfærd (dagsbefalingensafsnit 2). Der er endvidere i afsnit 2.9 en særlig regel om – pligtmæssig – underretningaf forældrene og de sociale myndigheder.
Hvis børn under 15 år undtagelsesvist anbringes i detentionen, skal der føres etskærpet tilsyn med de pågældende (afsnit 2.6).
Endelig indeholder dagsbefalingen i afsnit 2.8 detaljerede regler om dokumentation foren lang række forhold i form af udfyldelse af den detentionsblanket der er vedlagtdagsbefalingen som bilag 2.
Se nærmere herom i pkt. 6.3 nedenfor.
Bestemmelser om detentionsanbringelse af andre end berusere
De nærmere regler om behandlingen af andre end berusere der indsættes i detentio-nen findes i dagsbefalingens afsnit 3, 4 og 5.
Der er nærmere regler om lægetilsyn med anholdte i dagsbefalingens afsnit 3.2. Derhenvises til dette afsnit i afsnit 4.2 og 5.2.Hvis der er oplysninger om at den pågældende er selvmordstruet – eller hvis dette ef-ter oplysningerne om de personlige forhold ikke kan udelukkes – skal der ske fremstil-ling for en læge (eller efter omstændighederne for en sygeplejerske eller en anden re-præsentant for sundhedsvæsenet) før anbringelse i detentionen finder sted. Detsamme gælder hvis der er mistanke om at den pågældende er syg eller kommet tilskade.
Hvis en anholdt er påvirket af spiritus i en sådan grad at indsættelse af den pågæl-dende i detentionen af denne grund skønnes strengt nødvendig, skal den pågældende”så vidt muligt under alle omstændigheder fremstilles for en læge” (eller efter om-stændighederne for en sygeplejerske eller en anden repræsentant for sundhedsvæ-senet) før indsættelse i detentionen. Der henvises i den forbindelse til dagsbefalingensafsnit 2.1 (jeg går ud fra at der burde have været henvist til afsnit 2.2 da dette afsnitvedrører fremstilling for en læge mv.).
16/28
I dagsbefalingens afsnit 3 om anholdte henvises der også til afsnit 2 om berusere forså vidt angår (bl.a.) visitation, tilsyn og dokumentation.
I dagsbefalingens afsnit 4 og 5 om tilbageholdte og afsonere henvises der også til af-snit 2 for så vidt angår tilsyn og dokumentation, dog er der særlige regler om reduce-ret tilsyn.
Udstrækning af pligten til at føre detentionsblanketter mv.
a.
Det fremgår af dagsbefalingen at den blanket der er vedlagt som bilag 2 til dagsbe-falingen, skal udfyldes – og på samme måde – uanset om den der anbringes i detenti-onen, er beruser, anholdt, tilbageholdt eller domfældt.
Jeg henviser til dagsbefalingens afsnit 2.8 (og til afsnit 3.8, 4.8 og 5.8 der indeholderen henvisning til reglerne i afsnit 2.8).Som det også fremgår af den supplerende overskrift på detentionsblanketten (”vedr.berusere, anholdte, tilbageholdte og anstaltsdømte, der indsættes i detentionen”), sy-nes pligten til at udfylde en detentionsblanket tilsyneladende først at indtræde i forbin-delse med selve indsættelsen i detentionen.
Herved adskiller dagsbefalingen sig fra reglerne for tilbageholdelse af berusede per-soner i Danmark. Det fremgår således af Rigspolitichefens kundgørelse II, nr. 55, af 2.februar 2006 (bekendtgørelse nr. 9723) om anbringelse af berusede personer i politi-ets detentioner at også de foranstaltninger i forhold til berusede personer der består itilbageholdelse med henblik på overgivelse til andre der på forsvarlig måde kan tagesig af den pågældende, indbringelse til hospital eller til forsorgshjem eller lignende,”skal fremgå af detentionsrapporten”.
I rapporten af 3. september 2007 om detentionen i Nuuk bad jeg Politimesteren iGrønland om at oplyse om jeg havde forstået dagsbefalingen rigtigt på dette punkt.
Jeg bad endvidere politimesteren om en udtalelse om hvorvidt det ville være formåls-tjenligt om der var pligt til at udfærdige en detentionsblanket også i sager som enderuden at den pågældende bliver anbragt i detentionen. Jeg sigtede til at det behov fordokumentation som der med reglerne i dagsbefalingens afsnit 2.8 mv. er taget højdefor, efter omstændighederne også synes at kunne være til stede selv om sagen endermed at den pågældende bliver kørt hjem eller andet.
17/28
Politimesteren oplyste i den anledning at en beruset person som frihedsberøves, skalopdateres i den elektroniske anholdelsesprotokol (for så vidt angår anholdelsesdatoog -tidspunkt, initialer på anholdende polititjenestemand/betjent, visitation, grundlagfor anholdelsen, oplysninger om eventuel spirituspåvirkethed, og endvidere opdateringved evt. lægeundersøgelse, grundlovsforhør, overførsel og løsladelse).
Politimesteren anførte endvidere at de ovennævnte opdateringer efter hans opfattelsedækker det behov for dokumentation som der med reglerne i dagsbefalingens afsnit2.8 er taget højde for.
I opfølgningsrapporten af 26. januar 2011 i sagen om detentionen i Nuuk noterede migdet som politimesteren havde anført.
b.
Efter dagsbefalingens afsnit 2.8 mv. skal detentionsblanketten ”nøje udfyldes” medhenblik på at tilvejebringe dokumentation for en lang række forhold.Det skal ske medhenblik på – bl.a. – at kunne dokumentere
-
om en person har været indsat i detentionen og i bekræftende fald i hvil-ket tidsrum,
--
grundlaget for indsættelsen,om den pågældende blev skønnet at have været spirituspåvirket (og da ihvilken grad), selvmordstruet eller syg,
--
om den pågældende har været fremstillet for en læge mv.,om han eller hun har været visiteret og har fået frataget genstande ogpenge mv.,
-
om der har været ført tilsyn med den pågældende (og da i hvilket omfangog på hvilken måde),
-
om der har været iværksat skærpet tilsyn (og da af hvem og med hvilketindhold og i hvilket omfang),
-
om der for så vidt angår mindreårige er foretaget underretning af socialemyndigheder og eventuelt forældremyndighedsindehaver/værge, og
-
hvornår den pågældende er løsladt eller afgivet til anstalt eller lignende.
Listen over forhold der skal kunne dokumenteres gennem detentionsblanketten, erblevet længere efter udstedelsen af dagsbefalingen af 2. maj 2008, revideret den 30.januar 2009, og nu dagsbefalingen af 23. februar 2011. Tilsvarende gælder mængdenaf rubrikker der skal udfyldes.
18/28
Det er endvidere i afsnit 2.8 bestemt at rubrikker som ikke er relevante for den enkelteindsættelse, skal overstreges.
Tilførslerne til detentionsblanketten skal så vidt muligt foretages løbende og i umiddel-bar forbindelse med iværksættelse/udførelse af de foranstaltninger som tilførslen ved-rører.
Efter afsnit 2.8 kan tilførsel til døgnrapport ikke erstatte tilførsel til detentionsblanket-ten.
Hvis der ses bort fra kravet om overstregning af rubrikker der ikke er relevante for denenkelte indsættelse, har politiet i Kangerlussuaq i alle de rapporter som jeg har gen-nemgået, med enkelte undtagelser dokumenteret de forhold der er opregnet i afsnit2.8, i form af udfyldelse af de rubrikker i detentionsblanketten som svarer hertil.
Politiet i Kangerlussuaq har dog i ingen af de 11 sager brugt den version af detenti-onsblanketten der er vedlagt som bilag 2 til henholdsvis dagsbefalingen af 2. maj2008, revideret den 30. januar 2009, og dagsbefalingen af 23. februar 2011, men der-imod en anden blanket.
I den tidligere politimesters cirkulæreskrivelse til dagsbefalingen af 2. maj 2008 be-mærkede politimesteren at der var udfærdiget en ny detentionsblanket der skulle an-vendes indtil den elektroniske anholdelsesprotokol var fuldt ud implementeret. Sammedetentionsblanket er bilag til den nugældende dagsbefaling.
Jeg går ud fra at detentionsblanketten nu foreligger elektronisk, og at politiet i Kanger-lussuaq derfor fremover vil anvende den (elektroniske) detentionsblanket der er bilagtil den til enhver tid gældende dagsbefaling.
Udskrift af kriminalregisteret
Det fremgår af dagsbefalingens afsnit 2.2 at der i forbindelse med at der træffes be-slutning om indsættelse af berusere i detentionen skal trækkes en udskrift fra kriminal-registeret der skal hæftes sammen med detentionsblanketten. Samme regel findes ik-ke i afsnittet om anholdte, men af afsnit 2.8 fremgår det at detentionsblanketten skalopbevares i et særskilt ringbind sammen med en udskrift fra kriminalregisteret.
Der er vedhæftet en udskrift fra kriminalregisteret til alle de rapporter om anbringelse idetentionen som jeg har modtaget.
19/28
Ingen af de foreliggende udskrifter fra kriminalregisteret er udskrevet forud for indsæt-telsen i detentionen. I 9 tilfælde er udskriften udskrevet den 7. juni 2011, det vil sigesamme dag som jeg modtog rapporterne. Disse tilfælde omfatter 3 af rapporterne omberusede personer. I det sidste af de 4 tilfælde om berusere er udskriften udskrevetdagen efter indsættelsen i detentionen.
Jeg beder om at få oplyst om der er trukket en udskrift fra kriminalregisteret i forbin-delse med indsættelsen i detentionen i disse 4 tilfælde der drejer sig om rapportermed ap-numrene 177, 205, 327 og 744.
Jeg beder desuden om oplysninger om politiets praksis med hensyn til indhentelse afoplysninger fra kriminalregisteret.
Dagsbefalingens regler om fremstilling af berusere for en læge mv. før eventuel an-bringelse i detentionen er omtalt ovenfor under pkt. 6.2.1.Anholdte, tilbageholdte og domfældte der er påvirket af spiritus skal også ”så vidt mu-ligt under alle omstændigheder fremstilles for en læge” (eller efter omstændighedernefor en sygeplejerske eller en anden repræsentant for sundhedsvæsenet) før indsæt-telse i detentionen hvis der er tale om påvirkning i en sådan grad at indsættelse af denpågældende i detentionen af denne grund skønnes strengt nødvendig. Reglerne foranholdte der findes i dagsbefalingens afsnit 3.2, er omtalt i pkt. 6.2.2 ovenfor, og forså vidt angår tilbageholdte og domfældte henvises der i dagsbefalingens afsnit 4.2 og5.2. til afsnit 3.2.
Alle kategorier af indsatte skal også undersøges af en læge (eller en anden sundheds-person) før anbringelse i detentionen hvis der er oplysninger om at den pågældendeer selvmordstruet – eller hvis dette efter oplysningerne om de personlige forhold ikkekan udelukkes. Det samme gælder hvis der er mistanke om at den pågældende er sygeller er kommet til skade.
Der skal også straks ske fremstilling for en læge mv. hvis der under anbringelsen op-står mistanke om at den pågældende er blevet selvmordstruet, syg eller skadet.
Der foreligger en udfyldt lægeerklæring i de 4 tilfælde der omfatter berusere.
20/28
I det ene tilfælde fremgår det hverken af detentionsrapporten eller lægeerklæringenhvornår lægeundersøgelsen fandt sted. I de 3 andre tilfælde er dato og klokkeslæt an-ført både i detentionsblanketten og lægeerklæringen, i det ene tilfælde dog i den for-kerte rubrik. I ingen af de 3 tilfælde er tidspunkterne fuldstændig sammenfaldende,men i de 2 tilfælde er der dog kun en forskel på 5 minutter. I det sidste tilfælde (apnr.205) er der en forskel på 1 time. Da der er angivet samme tidspunkt i detentionsblan-ketten og anholdelsesrapporten, og da der i tilsynsrubrikkerne er et notat om tilsynet15 minutter efter det anførte tidspunkt i detentionsrapporten, lægger jeg til grund atlægetilsynet fandt sted på det tidspunkt som er anført i detentionsblanketten.
I 2 af de 3 tilfælde fandt undersøgelsen sted efter indsættelsen i detentionen, i det enetilfælde dog kun 5 minutter efter indsættelsen (10 minutter hvis tidspunktet for læge-undersøgelsen i lægeerklæringen lægges til grund). I det andet tilfælde fandt under-søgelsen først sted 2 timer efter indsættelsen i detentionen.Det fremgår af dagsbefalingens afsnit 2.2 – både den nugældende og den tidligeredagsbefaling – at der i tilfælde hvor det ”ikke er muligt forud for indsættelsen at frem-stille den pågældende for en læge mv.”, skal udarbejdes en notits om grunden hertil.Jeg forstår det sådan at der skal udarbejdes en notits både når det ikke er mulig atfremstille for en læge mv. (jf. at lægeundersøgelse skal ske ”så vidt muligt”), og nårdet ikke er muligt at foretage denne undersøgelse før indsættelsen i detentionen (menførst efter). I sagen om min inspektion af detentionen i Ilulissat har jeg bedt politime-steren om at oplyse om det er rigtigt forstået.
Der er ikke vedlagt en notits i det tilfælde hvor lægeundersøgelsen først fandt sted 2timer efter indsættelsen i detentionen. Det drejer sig om en anbringelse den 5. marts2011 med apnr. 327.
Hvis min antagelse i sagen om detentionen i Ilulissat er rigtig, er det beklageligt at derenten ikke er udarbejdet en sådan notits, eller at en notits ikke er vedhæftet i dette til-fælde.
I 3 tilfælde fremgår det af detentionsblanketterne og i alle 4 tilfælde af lægeerklærin-gerne hvem der foretog undersøgelsen, og at det var en sygeplejerske i alle tilfælde.
I 3 tilfælde fremgår det desuden af lægeerklæringerne og i 1 af de 3 tilfælde også afdetentionsblanketten hvor undersøgelsen fandt sted. 2 af undersøgelserne foregik påsygeplejestationen og den sidste i detentionen.
21/28
Eventuelle skriftlige bemærkninger fra lægen skal ifølge dagsbefalingens afsnit 2.8opbevares sammen med detentionsblanketten på politistationen i mindst 2 år i et sær-skilt ringbind. Der foreligger som nævnt en lægeerklæring i alle tilfælde på nær ét. Idet ene tilfælde omfatter lægeerklæringen dog kun oplysning om den indsattes data,et notat om at pågældende var egnet til detentionsanbringelse og oplysning om hvemder foretog undersøgelsen.
Ifølge dagsbefalingens afsnit 2.3 skal den berusede visiteres inden anbringelse i de-tentionen. Ved visitationen skal den pågældende fratages alle genstande som kan be-nyttes til at volde skade på den pågældende selv, på andre personer eller på ting. Vedvisitationen skal der foretages en fuldstændig undersøgelse af den anholdte. Der børså vidt muligt medvirke 2 polititjenestemænd til undersøgelsen.
Der gælder de samme regler for visitation af anholdte, jf. henvisningen i afsnit 3.3 tilafsnit 2.3.
For så vidt angår tilbageholdte og domfældte fremgår det af afsnit 4.3 og 5.3 at der afhensyn til sikkerheden og overholdelse af ordensregler og andre regler i detentionenkan foretages visitation og fratages genstande.
Af afsnit 2.3 fremgår det desuden at effekter der fratages den pågældende ved visita-tionen, skal holdes adskilt fra effekter der tilhører andre.
Der er i detentionsblanketten en rubrik til brug for den indsattes kvittering når den på-gældende ved løsladelsen modtager de effekter som er blevet frataget ham eller hen-de. Denne rubrik er imidlertid ikke – i modsætning til rubrikken til angivelse af om denpågældende blev visiteret og fik frataget genstande og penge mv. – omfattet af doku-mentationskravet i afsnit 2.8.
Rubrikkerne i detentionsblanketten om visitation er udfyldt i 8 af de 11 tilfælde, herun-der i 3 af de 4 tilfælde hvor de pågældende var berusede.
Det ene af de 3 tilfælde hvor rubrikkerne i detentionsblanketten om visitation ikke erudfyldt, er således 1 af de 4 tilfælde hvor den indsatte var beruset. Det drejer sig omdet tilfælde hvor den pågældende blev registreret som tilbageholdt (apnr. 205). I af-snittet om visitation er der en underskrift fra en polititjenestemand i feltet til kvitteringfor udlevering af effekter der kunne tyde på at der blev frataget effekter.
22/28
De 2 andre tilfælde drejer sig om 2 af de 3 anbringelser der skete samtidig den 3. fe-bruar 2011 (apnr. 179 og 180).
Jeg beder om at få oplyst om det manglende notat om visitation i disse 3 tilfælde skyl-des at der ikke blev foretaget visitation, eller om det skyldes en forglemmelse medhensyn til at gøre notat herom. Som det fremgår, er jeg opmærksom på at der i detene tilfælde er en underskrift fra en polititjenestemand i rubrikken hertil i visitationsaf-snittet.
Af notaterne om visitation fremgår det at der i alle tilfælde på nær ét skete visitationinden eller samtidig med indsættelsen i detentionen. I det sidste tilfælde – som er detene af de 3 tilfælde af samtidig anbringelse hvor der blev foretaget visitation – blev vi-sitationen foretaget 10 minutter efter anbringelsen. I 2 tilfælde medvirkede der 2 politi-tjenestemænd ved visitationen, i de øvrige kun én.
Det er i alle de 8 tilfælde hvor der er notat om visitation i detentionsblanketten, angivetom den pågældende blev frataget penge (i 4 tilfælde ved et nul). I 6 af de 8 tilfælde erdet endvidere angivet om der ved visitationen blev frataget effekter, og i alle 6 tilfældeblev der frataget effekter. De 6 tilfælde omfatter de 4 tilfælde hvor der (også) blev fra-taget penge.
I 4 af de 6 tilfælde hvor der blev frataget effekter mv. forud for indsættelsen i detentio-nen, foreligger der kvittering fra både en polititjenestemand og den detentionsanbragtefor henholdsvis udlevering og modtagelse af effekterne ved løsladelsen. I 2 af de 6 til-fælde foreligger der ingen kvittering fra den detentionsanbragte for modtagelse af ef-fekterne ved løsladelsen, men i begge disse tilfælde foreligger der kvittering fra en po-lititjenestemand for udlevering af effekter. En sådan kvittering foreligger som nævntogså i et af de tilfælde hvor der ikke er notat om at der blev frataget penge og/eller ef-fekter.
Jeg har noteret mig at der i disse tilfælde er en kvittering fra en polititjenestemand forudlevering af effekter ved løsladelsen.
Selvom kvittering fra den detentionsanbragte ikke er omfattet af dokumentationskra-vet, bør der efter min opfattelse gøres notat i de tilfælde hvor den pågældende ikkeønsker at kvittere. Det bør således efter min opfattelse i sådanne tilfælde udtrykkeligtfremgå hvorfor der ikke foreligger en kvittering fra den detentionsanbragte, og at effek-terne er udleveret.
23/28
For så vidt angår sidstnævnte forhold vil det være tilstrækkeligt at den polititjeneste-mand der har løsladt den pågældende, angiver sine initialer eller underskriver blanket-ten – som det er sket i 3 tilfælde.
Dagsbefalingens afsnit 2.3 indeholder (bl.a.) følgende regler om ”videregående” visita-tion:”Hvis omstændighederne tilsiger en visitation, der kan krænke blufærdigheden,må denne visitation så vidt muligt alene foretages af personer af samme køn somden tilbageholdte. Er det ikke muligt at gennemføre en sådan visitation inden en-delig detentionsanbringelse, foretages foreløbig visitation i overensstemmelsemed foranstående. Den berusede undergives herefter et skærpet tilsyn, jf. neden-for under afsnit 2.6. indtil den videregående visitation har fundet sted.”
Blandt de 11 detentionsanbragte som indgår i min undersøgelse, er der én kvinde.
Visitationen blev i dette tilfælde ifølge detentionsblanketten foretaget af begge de 2polititjenestemænd der sammen havde anholdt den pågældende kvinde. De pågæl-dende polititjenestemænd er angivet ved initialer, men ud fra de øvrige oplysninger isagerne kan det ses at begge polititjenestemænd var mænd.
Jeg har ikke fundet grundlag for at undersøge om der var tale om en videregående vi-sitation i dette tilfælde, og jeg foretager mig på denne baggrund ikke mere vedrørendeden konkrete sag. Derimod beder jeg om oplysning om praksis med hensyn til (vide-regående) visitation af detentionsanbragte der har et andet køn end de betjente deranholder vedkommende.
Efter dagsbefalingens afsnit 2.6 skal der føres tilsyn med berusere efter nærmere an-givne retningslinjer i dette afsnit. Det samme gælder for de øvrige kategorier af indsat-te (jf. dagsbefalingens afsnit 3.6, 4.6 og 5.6 hvor der henvises til afsnit 2.6). For så vidtangår tilbageholdte og afsonere gælder dog også særlige regler om reduceret tilsynder dog først kan iværksættes når den pågældende har haft ophold i detentionen i 3døgn.
Tilsyn kan ske ved personligt fremmøde i detentionen (fysisk tilsyn) eller som teknisketilsyn ved kameraovervågning mv. med overvågningsmonitor på politistationen eller i
24/28
tilsynsførende polititjenestemænds private bolig. Det tekniske udstyr skal være god-kendt af Rigspolitiet til elektronisk overvågning.
Jeg går ud fra at overvågningsudstyret i detentionen i Kangerlussuaq er godkendt afRigspolitiet.
Fysiske tilsyn skal ske så ofte som hensynet til den enkelte indsattes sikkerhed gørdet påkrævet, jf. dagsbefalingens afsnit 2.6.
Dagsbefalingen indeholder samtidig nogle minimumsregler for tilsynet med indsatteberusere mfl.
For detentionen i Nuuk, som er den eneste døgnbetjente politistation, gælder det atder så vidt muligt skal foretages tilsyn mindst én gang hver halve time. Er en detenti-onsanbragt fysisk tilset 2 gange, og er der ikke påvist forhold ved den pågældendestilstand der nødvendiggør at fremtidige tilsyn sker som fysiske tilsyn, kan de efterføl-gende tilsyn ske som tekniske tilsyn. Det fremgår udtrykkeligt af dagsbefalingen atselve detentionsanbringelsen ikke udgør et tilsyn.Dagsbefalingen indeholder andre – og mindre ressourcekrævende – minimumsreglerfor ikke-døgnbetjente politidistrikter (med detentioner der er beliggende i samme bysom politistationen) og for bygder uden fast politibetjening. Disse steder skal der somminimum ske tilsyn ved fysisk fremmøde 4 gange i døgnet. Der er i dagsbefalingenfastsat tidsrum for hvornår disse 4 fysiske tilsyn skal ske (morgen, middag, sen efter-middag og sen aften).
Tidsrummene er som følger (citatet er et uddrag af dagsbefalingens afsnit 2.6):”Ikke døgnbetjente hoved- og lokalstationer med detentioner, der er beliggende isamme by som politistationen:
I 5501Nanortalik,
5502Qaqortoq,
5503Narsaq,
5504Paamiut,
5506Maniit-
soq,
5507Kangerlussuaq,
5508Sisimiut,
5509Aasiaat,
5510Qeqertarsuaq,
5511Qasigiannguit,
5512Ilulissat,
5513Uummannaq,
5514Upernavik,
5515Pituffik (Thule Air Base),
5518Qaanaaq,
5516Tasiilaq
(Ammassalik) og 5517Illoqqortoormiut
(Scorebysund)) skal indsatte som minimum tilses fysisk firegange i døgnet, nemlig, i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 08.00, i tidsrummet fra kl.
25/28
11.00 til kl. 13.00, i tidsrummet fra kl. 16.00 til kl. 18.00 og i tidsrummet fra kl.22.00 til kl. 00.00.
Er en detentionsanbragt fysisk tilset to gange, og er der ikke påvist forhold vedhans tilstand, der nødvendiggør, at fremtidige tilsyn sker som fysiske tilsyn, kanefterfølgende tilsyn i de mellemliggende tidsrum (det vil sige i tidsrummet fra kl.08.00 til kl. 11.00, i tidsrummet fra kl. 13.00 til kl. 16.00, i tidsrummet fra kl. 18.00til kl. 22.00 og i tidsrummet fra kl. 00.00 til kl. 06.00) ske via lytte- og overvåg-ningsudstyr, godkendt af rigspolitiet til elektronisk overvågning. Selve detentions-anbringelsen udgør ikke et tilsyn.
Tilsynet via lytte- og overvågningsudstyr skal ske så hyppigt, som den detenti-onsanbragtes tilstand gør det nødvendigt og mindst en gang i løbet af hvert aftidsrummene (det vil sige i tidsrummet fra kl. 08.00 til kl. 11.00, i tidsrummet fra kl.13.00 til kl. 16.00, i tidsrummet fra kl. 18.00 til kl. 22.00 og i tidsrummet fra kl.00.00 til kl. 06.00). Opstår der under denne form for tilsyn tvivl om den indsattestilstand, skal der straks iværksættes et fysisk tilsyn af ham ved fremmøde i deten-tionen.”
Det fremgår desuden af dagsbefalingen at regionslederen, den operative/administra-tive leder, den daglige leder eller politimesteren efter en konkret vurdering kan træffebeslutning om at iværksætte et mere intensivt tilsyn (skærpet tilsyn). Oplysning om detnærmere indhold og omfang af et skærpet tilsyn samt måden hvorpå det skal udføres,skal fremgå af detentionsblanketten. Skærpet tilsyn kan kun ske ved fysisk tilsyn.Der er i dagsbefalingen ikke krav om skærpet tilsyn hvis den detentionsanbragte –undtagelsesvist – ikke er blevet fremstillet for en læge før indsættelsen i detentionen(som der har været tale om i hvert fald i 1 tilfælde). Et sådant krav gælder ved anbrin-gelse af berusede personer i de danske detentioner. Jeg henviser til § 9, stk. 4, i be-kendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2004 om detentionsanbringelse (som ændret vedbekendtgørelse nr. 1419 af 13. december 2006 og bekendtgørelse nr. 565 af 25. maj2010) og Rigspolitichefens kundgørelse II, nr. 55 af 2. februar 2006, § 10, stk. 3 (omtilsynet med personer som er foreløbigt anbragt i politiets detentioner).
I opfølgningsrapporten af 15. februar 2011 om min inspektion i 2006 af detentionen iPaamiut har jeg bedt Politimesteren i Grønland om en udtalelse om dette forhold.
Det følger af reglerne at tilsyn først kan føres som teknisk tilsyn når der har været førttilsyn ved personligt fremmøde i detentionen (mindst) 2 gange. Dette gælder uanset
26/28
om disse 2 fysiske tilsyn har været ført inden for de ”obligatoriske” tidsrum eller ej. Detfremgår desuden at tilsynet inden for hvert af de ”obligatoriske” tidsrum i mindst et til-fælde skal føres ved personligt fremmøde i detentionen uanset hvor mange teknisketilsyn der måtte være foretaget forinden, og uanset i hvilken tilstand den detentionsan-bragte nu måtte befinde sig.Der er således krav om mindst 8 tilsyn i døgnet: Et fysisk tilsyn i hver af de ”obligatori-ske” perioder og et tilsyn i hver af de ”mellemliggende” perioder. Der er som nævnt ta-le om minimumstilsyn, og der skal derfor føres yderligere tilsyn hvis det anses fornødvendigt. Som jeg bemærkede i rapporten om min inspektion i 2006 af detentioneni Paamiut, må behovet for tilsyn med en beruser alt andet lige antages at være størst istarten af detentionsanbringelsen.
I 10 af de 11 tilfælde gik der mellem 1 time og 10 minutter og 12 timer og 55 minutterfra indsættelsen af de pågældende i detentionen til løsladelsen. I det sidste tilfælde gikder – som tidligere nævnt – 53 timer og 50 minutter.
Jeg har undersøgt om der i der i de enkelte tilfælde er ført tilsyn i overensstemmelsemed minimumsreglerne i dagsbefalingen (jf. afsnit 2.6).
Siden til tilsynsnotater i detentionsrapporten er udfyldt i alle tilfælde.
I de 3 (venterums)tilfælde hvor anbringelserne kun varede mellem 1 time og 10 minut-ter og 1 time og 40 minutter, er der notat om et enkelt fysisk tilsyn (som fandt sted al-lerede 5 minutter efter anbringelsen).
I alle de øvrige tilfælde har der været flere end ét tilsyn.
Alle tilsyn på nær 2 (i det ene tilfælde med 2 indsatte samtidig) er udført som fysisketilsyn, og der har i alle tilfælde været tale om flere tilsyn end hvad der som minimum erkrav om efter dagsbefalingen.
Det ene af de tekniske tilsyn er foretaget i det ene af de 2 tilfælde hvor der var tale omanbringelse af en anstaltsdømt (transportant). Det drejer sig om den anbringelse dervarede 3 timer og 20 minutter. Den pågældende blev indsat kl. 8.35, og der var et til-syn ved fremmøde kl. 9.15 og et teknisk tilsyn kl. 10.35. Kl. 11.55 blev det pågælden-de afhentet og overdraget.
27/28
Som nævnt kan tilsyn først føres som teknisk tilsyn når der har været ført tilsyn vedpersonligt fremmøde i detentionen (mindst) to gange.
Da den pågældende var tilset fysisk 1 time og 20 minutter tidligere og blev udtaget afdetentionen 1 time og 20 minutter efter det tekniske tilsyn, giver det mig ikke grundlagfor at foretage mig mere.
Det andet tekniske tilsyn var et samtidigt tilsyn med begge de 2 tilbageholdte der blevanbragt på samme tid i detentionen. Anbringelserne varede i disse tilfælde 12 timer og55 minutter. Det tekniske tilsyn var det sidste af i alt 7 tilsyn, og det blev udført kl.04.00.
Som nævnt var der i alle tilfælde bortset fra i de 3 ovenfor nævnte (venterums)tilfældeflere tilsyn med de indsatte.
I de 3 tilfælde vedrørende berusede indsatte hvor anbringelserne varede mellem 3 ti-mer og 10 minutter og 5 timer og 55 minutter, var der således henholdsvis 3, 4 og 5tilsyn. Jeg medregner ikke notater i tilsynsrubrikken om selve indsættelsen i detentio-nen og notater om (tilsyn ved) løsladelsen.
I det sidste tilfælde hvor den pågældende var beruset, og hvor anbringelsen varedemere end 2 døgn, var der under hele anbringelsen jævnlige tilsyn (i alt 27 tilsyn) medden pågældende der i løbet af anbringelsen (den 5. februar 2011) blev udtaget til af-høring og fremstilling. 2 af tilsynsnotaterne er notater om at den pågældende fik nogetat spise. Begge notater er fra den 6. februar 2011.
For god ordens skyld bemærker jeg at jeg går ud fra at den pågældende også blev til-budt noget at spise og drikke den 5. og 7. februar 2011.
Den dømte der havde ophold i detentionen i 11 timer og 40 minutter (natten over),blev tilset i alt 5 gange (3 gange før midnat, 1 gang om natten og 1 gang kl. 6.30 ommorgenen). De 2 tilbageholdte der havde ophold i detentionen i 12 timer og 55 minut-ter (også natten over), blev som nævnt ovenfor tilset i alt 7 gange, hvoraf det sidste til-syn som også nævnt dette sted var et teknisk tilsyn.
Jeg har således ingen bemærkninger til gennemførelsen af tilsyn med de indsatte un-der anbringelsen i detentionen.
28/28
Løsladelsestidspunktet – eller tidspunktet for afgivelse til anstalt eller lignende – er(nu) direkte omfattet af dokumentationskravet i dagsbefalingens afsnit 2.8.
Der er notat om tidspunktet for løsladelse eller overførsel i rubrikken til angivelse afløsladelsestidspunktet i 10 af de 11 tilfælde. I det sidste tilfælde er der notat i rubrik-ken om overførsel, men det tidspunkt der er noteret heri, er ikke tidspunktet for over-førsel fra detentionen i Kangerlussuaq. Dette tidspunkt fremgår af sidste tilsynsnotat iblankettens rubrikker om tilsyn. Også i alle de øvrige tilfælde er der notat om løsladel-se eller overførsel i det sidste tilsynsnotat.
Opfølgning
Jeg beder om at oplysningerne mv. fra politiet i Kangerlussuaq sendes gennem Poli-timesteren i Grønland med henblik på at politimesteren kan komme med bemærknin-ger hertil. Jeg beder endvidere Politimesteren i Grønland om at sende det samledemateriale gennem Justitsministeriet med henblik på at ministeriet kan komme medbemærkninger hertil.
Underretning
Denne rapport sendes til politiet i Kangerlussuaq, Politimesteren i Grønland, Kriminal-forsorgen i Grønland, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Justitsministeriet, Rigspoliti-chefen og Folketingets Retsudvalg.
Lennart FrandsenInspektionschef