Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1054619_0001.png
1054619_0002.png
1054619_0003.png
1054619_0004.png
1054619_0005.png
1054619_0006.png
1054619_0007.png
Lovafdelingen
Dato:9. december 2011Kontor: ProcesretskontoretSagsbeh: Stine Maria TolstrupChristensenSagsnr.: 2011-740-0016Dok.:290817

Forslag

til

Lov om ændring af retsplejeloven, lov om erstatning fra staten til ofre

for forbrydelser, lov om retsafgifter og lov om Haagerbørnebeskyttel-

seskonventionen

(Adgang til at en dommer m.v. kan færdigbehandle sager, der er på-

begyndt, før den pågældende skal fratræde på grund af alder, visse

ændringer af reglerne om behandling af sager om mindre krav, ude-

lukkelse af sigtedes adgang til at være til stede under indenretlige vi-

deoafhøringer af børn m.v.)

Justitsministeriet

§1

I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011,foretages følgende ændringer:

1.

§ 18, stk. 1,affattes således:»Tinglysningsretten, der har sit sæde i Hobro, består af en præsident og1 anden dommer. Præsidenten træffer efter forhandling med den andendommer bestemmelse om sagernes fordeling mellem dommerne og om sa-gernes administrative behandling.«

2.

I§ 18, stk. 2, 1. pkt.,udgår »endvidere«.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

3.

I§ 18indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk.3.Under præsidentens fravær eller forfald fungerer den andendommer ved Tinglysningsretten som præsident.«Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

4.

I§ 43 a, stk. 1, nr. 5,indsættes efter »præsident«: »og dommer«.(…)

9.

§ 110, stk. 3,ophæves.(…)
2

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget indeholder en række forskellige ændringer af navnlig retsple-jeloven.1.1.Det foreslås med lovforslaget at styrke Tinglysningsretten med opret-telse af en yderligere dommerstilling.Der henvises herom til pkt. 2 nedenfor.(…)1.3.Som konsekvens af en ekstern analyse gennemført i foråret 2011 afdet lokale ledelsesrum i politikredsene foreslås det endvidere at ophævebestemmelsen i retsplejeloven om, at vicepolitidirektøren i politidirektø-rens fravær har den øverste ledelse af politiet i politikredsen. Analysen pe-ger bl.a. på, at der ikke er behov for en fast stedfortræderrolle i politikred-sene.Der henvises herom til pkt. 4 nedenfor.

2. Yderligere dommerstilling ved Tinglysningsretten

2.1. Gældende retTinglysningsretten blev oprettet ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 med hen-blik på at skulle varetage tinglysningsopgaven for hele landet, dvs. bådetinglysning af rettigheder over fast ejendom, der tidligere blev varetaget afde enkelte byretter, og tinglysning af rettigheder over biler, andelsboligerog personers formue, der tidligere blev varetaget af retten i Århus for helelandet.Ved oprettelsen blev Tinglysningsretten normeret med én dommer, der erpræsident for retten og fungerer som embedschef, og som har ansvaret fortinglysningen, jf. retsplejelovens § 18, stk. 1.
3
2.2. Lovforslagets udformning2.2.1.Den administrative byrde for præsidenten for Tinglysningsretten harvist sig at være større end antaget ved oprettelsen af Tinglysningsretten. Påden baggrund har Domstolsstyrelsen foreslået, at Tinglysningsretten kom-mer til at bestå af en præsident og én anden dommer.Domstolsstyrelsen har samtidig foreslået, at den anden dommer fungerersom præsident for Tinglysningsretten under dennes fravær eller forfald.Der er tale om en ny dommerstilling i tillæg til de allerede eksisterendedommerstillinger. Dommerstillingen finansieres inden for domstolenesnuværende økonomiske ramme.2.2.2.Justitsministeriet er enig i Domstolsstyrelsens anbefalinger, og lov-forslaget er udformet i overensstemmelse hermed.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og bemærkningerne her-til.(…)

4. Det lokale ledelsesrum i politikredsene

Den nuværende bestemmelse i retsplejelovens § 110, stk. 3, som indebæ-rer, at vicepolitidirektøren i politidirektørens fravær har den øverste ledelseaf politiet i politikredsen, blev indført i forbindelse med politireformen.Der er imidlertid i politikredsene blevet sat spørgsmålstegn ved behovetfor vicepolitidirektørerne og herunder særligt for den faste stedfortræder-rolle. Justitsministeriet har bl.a. på den baggrund i foråret 2011 iværksat enekstern analyse af det lokale ledelsesrum i politikredsene. Analysen pegerpå, at der er behov for en mere tydelig stabsfunktion, der skal fokusere påden administrative og strategiske ledelsesopgave, understøtte de to kerne-funktioner og sammen med politidirektøren sikre sammenhængskraften iøverste ledelse. Analysen peger også på, at der ikke er behov for en faststedfortræder i politikredsene. Analysen anbefaler på den baggrund, at vi-cepolitidirektørerne fremover benævnes administrationschef eller stabs-chef og formelt placeres på niveau med chefpolitiinspektør og chefankla-ger. Analysen og dens anbefalinger vil blive anvendt i de videre drøftelseri politiets koncernledelse.
4
Hvis de videre drøftelser i politiets koncernledelse munder ud i, at det ogsåfremadrettet anses for mest hensigtsmæssigt at fastholde en fast stedfor-træderrolle for vicepolitidirektøren, vil en sådan ordning kunne fortsættesadministrativt uden direkte lovhjemmel.Hvis drøftelserne derimod, som den eksterne analyse foreslår, munder ud i,at vicepolitidirektøren ikke fast bør være stedfortræder, vil retsplejelovenmed dette forslag ikke længere være til hinder for dette. Det vil i givet faldformentlig også synes mere passende at anvende f.eks. titlen ”administra-tionschef” eller ”stabschef” i stedet for ”vicepolitidirektør”.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.(…)
5
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1(retsplejeloven)Til nr. 1-3 (§ 18, stk. 1, 2 og 3)Det foreslås, at Tinglysningsretten skal bestå af en præsident og én andendommer (mod i dag alene en præsident). Præsidenten (som hidtil) og denanden dommer vil hver især have adgang til at træffe afgørelse i tinglys-ningssager. Præsidenten træffer – ligesom det er tilfældet i byretterne – ef-ter forhandling med den anden dommer bestemmelse om sagernes forde-ling mellem dommerne og om sagernes administrative behandling. Der til-sigtes i øvrigt ikke med den nye affattelse afstk. 1materielle ændringer afbestemmelsen.Det følger af det foreslåedestk. 3,at den anden dommer ved Tinglysnings-retten under præsidentens fravær eller forfald fungerer som præsident. Af-løserfunktionen sigter normalt mod kortvarige og oftest planlagte fraværs-perioder. Den anden dommer ved Tinglysningsretten vil derfor i praksiskun skulle udføre de funktioner, der ikke kan eller bør afvente, at præsi-denten på ny kommer til stede ved embedet.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 4 (§ 43 a, stk. 1, nr. 5)Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at Tinglysnings-retten skal opnormeres med én yderligere dommer. Det foreslås således, atDommerudnævnelsesrådet – i lighed, med hvad der gælder ved besættelseaf øvrige dommerstillinger – skal afgive indstilling om besættelse af stil-lingen som dommer ved Tinglysningsretten.Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.(…)Til nr. 9 (§ 110, stk. 3)
6
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 110, stk. 3, om, at vicepolitidi-rektøren i politidirektørens fravær har den øverste ledelse af politiet i poli-tikredsen.Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.(…)
7