Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1052607_0001.png
1052607_0002.png
1052607_0003.png
1052607_0004.png
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. december 2011
Udkast til
Betænkning og indstillingvedrørende
Valg af Folketingets ombudsmandFolketingets ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen anmodede den 3. juni 2011 om at fratrædehvervet ved udgangen af januar 2012. Af anmodningen fremgår det endvidere, at »som bekendt erder valg til Folketinget inden det anførte fratrædelsestidspunkt. Jeg har imidlertid anset mig forplig-tet af ombudsmandslovens § 4, stk. 2, til under alle omstændigheder at meddele mit ønske om atfratræde. Samtidig vil det nyvalgte Folketing og Retsudvalg være orienteret for det tilfælde at detmåtte indgå i overvejelserne af foretage genvalg.«Der blev afholdt nyvalg til Folketinget torsdag den 15. september 2011. Det følger af ombuds-mandslovens § 1, stk.1, at »Efter hvert folketingsvalg samt ved embedsledighed vælger Folketingeten ombudsmand.«På det første møde i Folketingets Retsudvalg efter folketingsvalget nedsatte udvalget et underud-valg med en repræsentant for hvert af de følgende partier: Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Fol-keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konserva-tive Folkeparti. Underudvalget havde to opgaver:- At fremsætte forslag til Retsudvalget om indstilling om valg af ny ombudsmand.- At se på behovet for ændring af den gældende ombudsmandslov på baggrund af beretning overB 99 om ændring af ombudsmandsloven (2010-11, 1.samling)1. Indstilling om valg af ny ombudsmandUnderudvalget har i forbindelse med arbejdet med indstillingen holdt en række møder med detformål at finde frem til den person, der har de rette kvalifikationer til at bestride stillingen som Fol-ketingets ombudsmand. Underudvalget har i den forbindelse hørt samtlige partier i Folketinget omderes eventuelle forslag til mulige kandidater.Under underudvalgets overvejelser har flere ansete jurister været på tale, men som resultatet afdrøftelserne har underudvalget været enige om at foreslå Retsudvalget, at nuværende rigsadvokatJørgen Steen Sørensen vælges til Folketingets ombudsmand fra den 1. februar 2012.2. Behovet for ændring af ombudsmandslovenDet forrige Retsudvalg afgav den 24. august 2011 følgende beretning over beslutningsforslag B99 om ændring af ombudsmandsloven:»Udvalget vil i det kommende folketingsår se nærmere på ombudsmandsloven, herunder de punk-ter, der indgår i dette beslutningsforslag. Der vil bl.a. blive indhentet erfaringer fra andre lande. Iden forbindelse vil udvalget lægge op til, at der afholdes en høring, hvor der bliver redegjort for
erfaringerne fra andre landes ombudsmandsinstitutioner og gives en status for den danske – samtgives bud på fremtidens ombudsmandsinstitution.Det vil ikke kunne nås – hvis der skal være en ordentlig kvalitet i lovarbejdet – at gennemføreeventuelle ændringer i loven, før der udnævnes en ny ombudsmand. En ombudsmand udpeges i dagkun for én valgperiode af gangen, men alle de fire tidligere ombudsmænd er blevet genudpeget, sålænge de selv ønskede det. Det skal derfor tilkendegives over for en ny ombudsmand – før udnæv-nelsen – at der er overvejelser i Folketinget om at ændre denne praksis. En sådan tilkendegivelse vilikke være bindende for, at Folketinget gennemfører de ændringer, som dette beslutningsforslag om-handler, men vil alene gøre opmærksom på, at muligheden foreligger.«2.1. Høring om ændring af ombudsmandslovens reglerTirsdag den 25. oktober 2011 afholdt Retsudvalget en lukket høring om ændring af ombuds-mandslovens regler.Formålet med høringen var dels af få belyst spørgsmålet om en tidsbegrænsning af ansættelsespe-rioden. Målet var endvidere at få belyst fordele og ulemper som ombudsmand ved henholdsvis athave adgang til at udøve andre hverv eller være afskåret herfra, samt hvorledes reglerne om udøvel-se af andre hverv i givet fald burde udformes.På høringen drøftede Retsudvalget spørgsmålet om udøvelsen af andre hverv med Folketingetsnuværende ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen. Rigsrevisor Henrik Otbo fremlagde synspunk-ter på spørgsmålene om tidsbegrænset ansættelse og håndteringen af udøvelsen af andre hverv. Pro-fessor Ph.d. Michael Gøtze havde bl.a. til opgave at redegøre for ansættelsesregler for såvel dennorske og svenske ombudsmand. Formand for offentlige chefer i Djøf, Per Hansen redegjorde forde generelle regler for tidsbegrænset ansættelse af offentlige chefer og deres udøvelse af andrehverv.2.2. Tidsbegrænset ansættelsesperiodeDet følger som nævnt ovenfor af ombudsmandlovens § 1, stk. 1, at efter hvert folketingsvalg samtved embedsledighed vælger Folketinget en ombudsmand.Folketinget har derfor mulighed for at vælge en ny ombudsmand efter hvert folketingsvalg. Derhar dog udviklet sig den praksis, at den siddende ombudsmand er blevet genudpeget indtil om-budsmanden har indgivet sin afskedsbegæring.På baggrund af den afgivne beretning over B 99 om ændring af ombudsmandsloven (2010-11, 1.samling), den afholdte høring og de efterfølgende drøftelser vil Retsudvalget snarest bede en for-valtningsret - og en statsrets ekspert om at belyse hvilke retlige konsekvenser herunder grundlovs-mæssigheden af følgende model [ler] for valg og ansættelse af Folketingets ombudsmand vurderesat have.1. Folketinget udpeger Folketingets ombudsmand for en periode på 5 år efter indstilling fraFolketingets Retsudvalg med mulighed for en forlængelse. Folketinget skal via indstillingfra Folketingets Retsudvalg efter de 5 år tage særskilt stilling til den mulige ene forlængel-se. Selve valget af Folketingets ombudsmand skal ske tidligst et år inde i Folketingetsvalgperiode således, at det ikke er lige efter valg til Folketing, at et nyvalgt Retsudvalgskal tage stilling til valg af ny ombudsmand.2. Folketinget udpeger Folketingets ombudsmand for 10 år efter indstilling fra FolketingetsRetsudvalg uden mulighed for forlængelse. Reglen i den gældende ombudsmandslov omafskedigelse opretholdes. Selve valget af Folketingets ombudsmand skal ske tidligst et år
inde i Folketingets valgperiode, således at det ikke er lige efter valg til Folketinget, at etnyvalgt Retsudvalg skal tage stilling til valg af ny ombudsmand.3. Folketinget opretholder den nuværende procedure, der følger af den gældende ombuds-mandslov omkring udpegning og afskedigelse af Folketingets ombudsmand, men indføreret yderligere krav om, at genudpegning af den siddende ombudsmand samlet set ikke kanoverstige en periode på 10 år.Derudover ønsker Retsudvalget at få belyst grundlovsmæssigheden i at gøre op med princippetom, at den til enhver tid værende ombudsmand har et mandat fra det siddende Folketing jf. grund-lovens § 55 sammenholdt med den gældende ombudsmandslovens § 1, stk. 1.2.3. HvervDet følger af ombudsmandslovens § 29, stk. 2, at ombudsmanden må ikke uden samtykke fra Fol-ketingets Retsudvalg have hverv i offentlige eller private virksomheder, foretagender eller instituti-oner.Retsudvalget vil fremover være tilbageholdene med at give tilladelse til udøvelse af hverv af denkarakter, der kræver samtykke efter ombudsmandslovens § 29, stk. 2, og fremover vil der ikke blivegivet samtykke til, at ombudsmanden kan deltage i egentligt lovforberedende arbejde. I den forbin-delse forestiller Retsudvalget sig ikke, at ombudsmanden ikke kan stille sin ekspertise til rådighedsom rådgiver. I forlængelse af drøftelserne om ombudsmandens udøvelse af hverv forestiller Rets-udvalgets sig ikke, at ombudsmanden kan være medlem af f.eks. en VL-gruppe.I forbindelse med de fortsatte drøftelser om ændring af ombudsmandsloven vil Retsudvalget se påbehovet for regler for embedets ansattes mulighed for at deltage i det lovforberedende arbejde ellerom dette også bør have en mere rådgivende karakter.3. Den videre proces med arbejdet om en ændring af ombudsmandslovenI forbindelse med satspuljeforhandlingerne for 2012 blev der indgået en politisk aftale om at af-sætte midler til at styrke Folketingets Ombudsmands kompetencer og ressourcer på børneområdetmed virkning fra 2012, bl.a. i forhold til at håndtere klager og henvendelser fra børn og unge og iforhold til at gennemføre flere besøg på steder, hvor børn og unge opholder sig. Aftalen følger oppå FN's Børnekomites anbefalinger fra 2011 om, at der i Danmark bør være en åben uafhængig in-stans, som kan monitorere implementeringen af børns rettigheder, og som kan behandle individuelleklager fra børn og unge. Aftalen forudsætter bl.a. en ændring af ombudsmandslovens §§ 7 og 19,sådan så ombudsmanden også kan få kompetence i relation til private virksomheder og institutionerm.v., hvor børn opholder sig.Retsudvalget vil endvidere snarest efter den ny ombudsmand er tiltrådt holde et møde med om-budsmanden om behovet for ændringer af ombudsmandsloven i øvrigt. Retsudvalget forudsætterherefter, at der i indeværende folketingsår fremsættes forslag om ændring af ombudsmandsloven.
IndstillingAfRetsudvalget:Rigsadvokat Jørgen Steen Sørensen vælges til Folketingets ombudsmand fra den 1. februar 2012.
Politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (EL) ønsker at påpege, at man bør diskutere processen for udpegning affremtidige ombudsmænd, så det sikres, at man har det bredest mulige felt af kandidater, der kanbestride posten. Ligesom man for en del år siden drøftede, hvordan man kunne få en bredere rekrut-tering af højesteretsdommere, for at undgå kritik af, at stort set alle dommerne dengang kom fraJustitsministeriet.EL ønsker desuden at påpege, at man generelt ved udpegning af fremtidens ombudsmænd bør sik-re sig størst mulig uafhængighed hos ombudsmandsinstitutionen, herunder også at ombudsmandensprofessionelle baggrund ikke giver nogen anledning til tvivl om dennes uafhængighed af det sy-stem, som det er ombudsmandens opgave at holde øje med. Uanset om der hos den konkrete om-budsmand er grundlag for en sådan tvivl eller ej.Jacob Bjerregaard (S) Julie Skovsby (S) Maja Panduro (S) Mette Reissmann (S) Ole Hækkerup (S)Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Ida Damborg (SF)Anne Baastrup (SF)fmd.Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL)Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger Støjberg (V)Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)nfmd.Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)474422171612Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)981111