Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1030156_0001.png
1030156_0002.png
1030156_0003.png
1030156_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:
EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2011-3051/01-0002Dok.:240685
REDEGØRELSEforrådsmødet (retlige og indre anliggender) den 22.-23. september 2011for så vidt angår sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde.Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotaterne til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-tiv om en europæisk beskyttelsesordre*Formandskabet orienterede om status for direktivforslaget, der har til for-mål at indføre en mekanisme, som giver mulighed for, at en afgørelse omen beskyttelsesforanstaltning anerkendes af en anden medlemsstat, hvisden beskyttede person befinder sig dér. Parlamentet er positivt indstilletover for det foreliggende kompromisforslag og skal stemme om det i slut-ningen af oktober eller starten af november, hvorefter det forventes, at for-slaget formelt vedtages af Rådet.Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-tiv om ret til information under straffesager*Punktet blev taget af den endelige formelle dagsorden for rådsmødet.
*
Slotsholmsgade 101216 København K.
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-traktaten finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-anstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Dagsordenspunkt 3: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-tiv om ret til adgang til advokatbistand i straffesager og ret til kom-munikation ved anholdelse*Kommissionen præsenterede direktivforslaget, der har til formål at fastsæt-te fælles minimumsstandarder for mistænktes og tiltaltes ret til at få advo-katbistand og til i forbindelse med anholdelse at kommunikere med tred-jemand.Direktivforslaget blev drøftet, og en række medlemsstater gav i den for-bindelse bl.a. udtryk for, at forslaget gik for langt i forhold til Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention, ligesom der blev peget på, at for-slagets gennemførelse ville have store økonomiske konsekvenser.Dagsordenspunkt 4: Udkast til rådsafgørelse om den fulde anvendelseaf Schengen-reglerne i Republikken Bulgarien og RumænienStørstedelen af medlemsstaterne fandt, at Bulgarien og Rumænien kunneoptages i det fulde Schengen-samarbejde, eventuelt ved en trinvis ophæ-velse af grænsekontrollen, således at det i første omgang alene er kontrol-len ved luft- og søgrænserne, der ophæves, mens kontrollen ved landgræn-serne ophæves på et senere tidspunkt.Holland og Finland tilkendegav imidlertid, at de ikke kunne støtte Bulgari-en og Rumæniens optagelse i det fulde Schengen-samarbejde på nuværen-de tidspunkt, da de to lande bl.a. ikke havde gjort tilstrækkeligt store frem-skridt i forhold til korruptionsbekæmpelse.Formandskabet tilkendegav, at Rådet snarest muligt igen skal drøftespørgsmålet om Bulgarien og Rumæniens optagelse i det fulde Schengen-samarbejde.Dagsordenspunkt 5: Forslag til rådsafgørelser om undertegnelse ogindgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og Australien omluftfartsselskabers behandling og overførsel af passagerlisteoplysnin-ger (Passenger Name Record (PNR)) til de australske told- og grænse-kontrolmyndigheder*Punktet blev taget af den endelige formelle dagsorden.
2
Dagsordenspunkt 6: Kommissionens meddelelse om et europæisk sy-stem til sporing af midler til finansiering af terrorisme: løsningsmo-deller*Diskussionen af Kommissionens meddelelse blev på grund af tidsmangeludsat til rådsmødet den 27.-28. oktober 2011.Dagsordenspunkt 7: Meddelelse fra Kommissionen om uddannelsen afretsvæsenets aktører*Kommissionen præsenterede sin meddelelse, der peger på behovet for, atretsvæsenets aktører i medlemsstaterne – særligt anklagemyndigheden ogdomstolene – har kendskab til EU-retten. Målsætningen er, at halvdeleneaf de nævnte aktører kan deltage i relevant uddannelse inden 2020.Dagsordenspunkt 8: SIS IIKommissionen afrapporterede om status for SIS II-projektet og oplyste iden forbindelse, at den anden milepælstest endnu ikke var gennemført,men at der blev arbejdet på at følge den køreplan, der blev vedtaget pårådsmødet (retlige og indre anliggender) i oktober 2010.Dagsordenspunkt 9: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning om indførelse af en europæisk kendelse til sikring af bankin-deståender med henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddri-velse på det civil- og handelsretlige område*Kommissionen præsenterede hovedelementerne i forslaget, der har til for-mål at indføre en ny europæisk procedure for sikring af bankkonti. Medforslaget lægges der op til, at en kreditor skal kunne forhindre, at en skyld-ner flytter eller hæver indeståender på sine bankkonti i EU, hvis der er ri-siko for, at dette vil gøre det umuligt eller vanskeligere for kreditor at fåfuldbyrdet en retsafgørelse mod skyldner.Dagsordenspunkt 13: Schengen-overvågning: Meddelelse fra Kom-missionen med tilhørende forslag til retsakter om henholdsvis mulig-heden for at tillade ekstraordinær genindførsel af indre grænsekontrolog forslag til ændring af forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om indførelse af en evalueringsmekanisme til kontrol afanvendelsen af Schengen-reglerne, som Kommissionen fremlagde den16. november 2010Der henvises til redegørelsen om sager inden for Integrationsministerietsområde.3
Det kan i øvrigt nævnes, at formandskabet bl.a. orienterede om en europæ-isk mindedag afholdt i Warszawa den 23. august 2011 til minde om ofrefor totalitære regimer.
4