Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1046186_0001.png
1046186_0002.png
1046186_0003.png
1046186_0004.png
1046186_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. november 2011DyrevelfærdskontoretMai Emilie Gori2011-5410-0006283503

GRUNDNOTAT

om beretning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om

virkningen af Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr

under transport (KOM(2011) 700 endelig)

Resumé

Kommissionen har den 10. november 2011 fremlagt en beretning for Eu-ropa-Parlamentet og Rådet om virkningen af Rådets forordning (EF) nr.1/2005 om beskyttelse af dyr under transport. Beretningen indeholder envurdering af transportforordningens indvirkning på transporterede dyrsvelfærd og på samhandelen med levende dyr inden for det udvidede Fæl-lesskab. Beretningen behandler herudover bl.a. forordningens socio-økonomiske virkninger, herunder regionale aspekter, medlemsstaterneshåndhævelse af overtrædelser af forordningen samt implementering afforordningens bestemmelser om navigationssystemer. Kommissionen kon-kluderer, at forordningen har haft positiv indvirkning på dyrs velfærd, menat der er plads til forbedringer. Kommissionen foreslår, at der ikke foreta-ges en ændring af forordningen, men finder at håndhævelse af allerede ek-sisterende regler fortsat skal være en prioritet. Kommissionen overvejer påden baggrund følgende aktiviteter i den nærmeste fremtid: Vedtagelse afgennemførelsesforanstaltninger vedrørende navigationssystemer og etab-lering af en forenklet version af logbogen, vedtagelse af gennemførelses-foranstaltninger vedrørende den kontrol, der skal udføres af de kompetentemyndigheder i medlemsstaterne, indledning af en undersøgelse af fisks vel-færd under transport, øget samarbejde og kommunikation med de kompe-tente myndigheder og interessenter samt formidling af vejledning fraKommissionen om fortolkningen af forordningen og støtte til udviklingenaf retningslinjer for god praksis. Beretningen rejser ikke spørgsmål i for-hold til nærhedsprincippet. Beretningen vil ikke i sig selv have lovgiv-ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der foreligger ikke offi-cielle tilkendegivelser om andre medlemslandes holdninger til beretnin-gen. Fra dansk side finder man, at der er behov for en gennemgående re-vision af forordningens regler om areal- og højdekrav og brug af naviga-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
tionssystemer samt behov for fastsættelse af regler om maksimal transport-tid for slagtedyr. Ønsket om en gennemgående revision af forordningen fradansk side skal imidlertid ikke stå i vejen for, at der arbejdes videre medde initiativer, som Kommissionen foreslår inden for den gældende trans-portforordnings rammer.

1.

Baggrund

Kommissionen har den 10. november 2011 fremlagt en beretning for Eu-ropa-Parlamentet og Rådet om forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelseaf dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter (herefter forordnin-gen).Det følger af artikel 32 i forordning (EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyrunder transport og dermed forbundne aktiviteter, at Kommissionen indenfire år efter forordningens ikrafttrædelse skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om forordningens indvirkning på trans-porterede dyrs velfærd og på samhandelen med levende dyr inden for detudvidede Fællesskab. Beretningen indeholder udover en vurdering af disseaspekter en analyse af brugen af navigationssystemer samt en overordnetvurdering af medlemsstaternes overholdelse og håndhævelse af forordnin-gen.

2. Indhold

Kommissionen anfører i sin beretning, at forordningen ikke umiddelbarthar haft indvirkning på antallet af forsendelser af levende dyr inden for detudvidede Fællesskab. Kommissionen anfører i den forbindelse, at trans-portforordningen imidlertid har haft økonomiske konsekvenser, primærtfor transportvirksomheder. Omkostningerne relaterer sig hovedsageligt tiladministrative foranstaltninger og til investeringer til opgradering af køre-tøjer til lange ture, og transportvirksomhederne har ikke været i stand til atvælte disse omkostninger over på andre aktører i fødevarebranchen.Endvidere anfører Kommissionen i sin beretning, at de oplysninger, somKommissionen har haft, indikerer, at den generelle dyrevelfærdsmæssigekvalitet af lange forsendelser af dyr er forbedret siden transportforordnin-gens ikrafttrædelse. Samtidig konkluderer Kommissionen, at der fortsat eralvorlige dyrevelfærdsmæssige problemer under transport, og Kommissio-nen anfører, at de fleste af disse problemer synes at være relateret til dårligoverholdelse af nogle af kravene i forordningen.
2
Endvidere henviser Kommissionen i sin beretning til, at det fremgår af enudtalelse fra 2. december 2010 fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsau-toritet (EFSA), at dele af transportforordningen ikke er i overensstemmelsemed den aktuelle videnskabelige viden. Det anføres for eksempel i EFSA’srapport, at forordningens areal- og højde krav bør ændres for visse dyrear-ter.Kommissionen foretager endvidere en analyse af brugen af navigationssy-stemer i forbindelse med transport af dyr. Kommissionen anfører, at der ervæsentlige forskelle mellem medlemsstaterne for så vidt angår gennemfø-relsen af de krav, der er relateret til navigationssystemer. Kommissionenkonkluderer på denne baggrund, at navigationssystemer i et bredt perspek-tiv ikke anvendes til at reducere den administrative byrde og forbedre kon-trollen af bl.a. transporttider og hvileperioder.Endelig foretager Kommissionen en overordnet vurdering af medlemssta-ternes overholdelse og håndhævelse af forordningen. Kommissionen kon-kluderer, at håndhævelse af forordningen forsat er en stor udfordring delspå grund af forskelle i fortolkningen af forordningens krav medlemsstater-ne imellem, dels på grund af manglende kontrol fra medlemsstaternes side.Kommissionen anfører, at konsekvensen heraf bl.a. er markedsforvridnin-ger og alvorlige negative følger for dyrevelfærden. Derudover påpegerKommissionen, at kvaliteten af de overvågningsdata, som bliver forelagtKommissionen, ofte er utilstrækkelig til, at der kan foretages en klar ana-lyse af situationen, og til at danne grundlag for planlægning af specifikkekorrigerende foranstaltninger på EU-plan.Kommissionen anfører, at den ikke anser en ændring af forordningen somden mest hensigtsmæssige måde at løse de konstaterede problemer på.Kommissionen anfører derimod, at en uændret retstilstand vil give med-lemsstaterne og interesseparterne mulighed for at fokusere på håndhævel-sen af de gældende regler. For så vidt angår kløften mellem kravene i lov-givningen og de foreliggende videnskabelige resultater finder Kommissio-nen, at problemstillingen for øjeblikket bedst løses gennem vedtagelse afretningslinjer for god praksis.Med henblik på at afhjælpe de konstaterede problemer finder Kommissio-nen således, at passende håndhævelse af eksisterende regler fortsat skalvære prioriteret, og Kommissionen anfører, at den inden for den nærmeste
3
fremtid vil overveje følgende initiativer:- Vedtagelseafgennemførelsesforanstaltningervedrørendenavigationssystemer som omhandlet i artikel 6, stk. 9, i forordningenog etablering af en forenklet version af logbogen i overensstemmelsemed punkt 8 i bilag II til forordningen.- Vedtagelse af gennemførelsesforanstaltninger vedrørende den kontrol,der skal udføres af de kompetente myndigheder i medlemsstaterne, ioverensstemmelse med artikel 27, stk. 1, i forordningen.- Påbegyndelse af en undersøgelse af fisks velfærd under transport.- Øget samarbejde og kommunikation med de kompetente myndighederi medlemsstaterne og interessenter.- Formidling af vejledning fra Kommissionen om fortolkningen afforordningen og støtte til udviklingen af retningslinjer for god praksis,som omhandlet i artikel 29 i forordningen.

3. Gældende dansk ret

I Danmark reguleres transport af dyr af Rådets forordning (EF) nr. 1/2005af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermedforbundne aktiviteter mv. samt bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december2006 om beskyttelse af dyr under transport med senere ændringer, dersupplerer visse bestemmelser fra forordningen.

4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Kommissionens beretning vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige el-ler statsfinansielle konsekvenser. I det omfang de initiativer, som omtales iberetningen, udmøntes i konkrete forslag til EU-retsakter, vil disse – af-hængig af den nærmere udformning – kunne medføre statsfinansielle oglovgivningsmæssige konsekvenser, som det ikke på nuværende tidspunkter muligt at angive nærmere.

5. Høring

Kommissionens beretning er sendt i skriftlig høring i Den Nationale Komi-té vedrørende Landbrugsdyr. Høringsfristen er fastsat til den 9. januar2012.

6. Nærhedsprincippet

Beretningen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
4

7. Andre landes kendte holdninger

Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslandesholdninger til Kommissionens beretning.

8. Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side finder man, at der er behov for en gennemgående revisionaf forordningen, så reglerne om bl.a. areal- og højdekrav bliver klare ogpræcise samtidig med, at der tages højde for den aktuelle forskningsmæs-sige viden, herunder Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-SA) udtalelse af 2. december 2010. Fra dansk side finder man endvidere,at der bør fastsættes regler om maksimal transporttid for slagtedyr. Herud-over bør forordningens regler brug af navigationssystemer revideres, såle-des at der skabes grundlag for effektive redskaber, der giver myndigheder-ne et egnet middel til kontrol og letter den administrative byrde for erhver-vet.Ønsket om en gennemgående revision af forordningen fra dansk side skalimidlertid ikke stå i vejen for, at der arbejdes videre med de initiativer,som Kommissionen foreslår inden for den gældende transportforordningsrammer.

9. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet om Kommissionens beretning om transportforordningensendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til FolketingetsRetsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri tilorientering.
5