Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1045012_0001.png
1045012_0002.png

25. oktober 2011

Afdelingschef Ole HasselgaardJustitsministerietLovafdelingenSlotsholmsgade 101216 København K
I anledning af at ovennævnte forslag skal drøftes på rådsmødet (retlige og indre an-liggender) den 27.-28. oktober 2011 vil DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv gøreJustitsministeriet opmærksom på, at de tre organisationer ikke kan støtte fo rslaget.DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv er dermed på linje med vores respektive eu-ropæiske organisationer BUSINESSEUROPE, BEUC og EuroCommerce.Forslaget opstiller et fælles europæisk alternativ til national købelovgivning – etsåkaldt 28. regime. Tanken er, at forbrugere og virksomheder, som handler medhinanden på tværs af EU’s grænser, skal kunne vælge at lade en købsaftale regulereaf de fælles europæiske regler i det 28. regime i stedet for af de nationale regler iforbrugerens hjemland. Forslaget indebærer desuden, at parterne i en aftale mel-lem to virksomheder, skal kunne vælge det 28. regime som det retlige grundlag foraftalen. Kommissionens hensigt med et 28. regime er at fremme den grænseover-skridende handel både B2C og B2B.DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv har følgende overordnede holdning til forsla-get. Organisationerne uddyber gerne synspunkterne nærmere, hvis det ønskes.
Et frivilligt aftaleretligt instrument som det foreslåede bidrager ikke med klar-hed om, hvad der gælder i B2C-forhold, når der handles over grænser. Hverkenfor forbrugere eller for virksomheder.Vedtagelsen og anvendelsen af et sådant frivilligt aftaleretligt instrument vilderfor kræve en massiv oplysningsindsats og vil afstedkomme et stort fortolk-ningsbehov.Det er derfor tvivlsomt, om forbrugere og virksomheder vil benytte det frivilligeaftaleretlige instrument og dermed om forslaget vil have nogen virkning i rela-tion til at fremme den grænseoverskridende B2C handel.Med hensyn til forbrugerbeskyttelsesniveauet vil forslaget om et 28. regimestøde på de selv samme vanskeligheder som forbrugerrettighedsdirektivet. Påden baggrund er det overordentlig vanskeligt at forestille sig et 28. regime, som
både forbrugere og virksomheder vil finde interessant og relevant at benyttesom aftalegrundlag. Også af den grund er det tvivlsomt om et 28. regime vil gø-re nogen forskel for den grænseoverskridende B2C handel.I B2B forhold tilfører det 28. regime ikke nogen merværdi. I B2B forhold er deraftalefrihed, og det er meget væsentligt at denne aftalefrihed bevares. Der er in-tet der tyder på, at aftaleretlige forhold udgør en barriere for den grænseover-skridende B2B handel i EU. Desuden er der i B2B forhold ikke forskelle i par-ternes forhandlingsposition, som nødvendiggør beskyttelse af den ”svage” part,således som det er tilfældet i B2C forhold. Det 28. regime er således overflødigtog unødvendigt i B2B forhold.I øvrigt kan det tilføjes, at da EU-Kommissionen tidligere på året gennemførteen høring om europæisk aftaleret var kun 63 af 327 høringsparter fortalere foret frivilligt aftaleretligt instrument. Det kan derfor undre, at Kommissionen al-ligevel ser et behov for forslaget.
DI, Forbrugerrådet og Dansk Erhverv mener samlet set ikke, at EU-Kommissionensforslag tilfører nogen merværdi for hverken forbrugere eller for virksomheder. Or-ganisationerne anbefaler derfor, at den danske regering undlader at støtte forsla-get, ligesom organisationerne i øvrigt anbefaler, at forslaget ikke prioriteres underdansk EU-formandskab.
Med venlig hilsenPå organisationernes vegne
Ulla Lyk-JensenChefkonsulentDI
Benedicte FederspielChefkonsulentForbrugerrådet
Lars Quistgaard BayChefkonsulentDansk Erhverv
2