Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1046538_0001.png
1046538_0002.png
Til Folketingets Miljøudvalg25. november 2011Dokumentnr.: 2169534
Orientering til Folketingets Miljøudvalg om råstoflovenUnder henvisning til aftale om foretræde for Folketingets Miljøudvalg den 1. december frem-sender Danske Råstoffer, Dansk Byggeri og DI hermed råstofbranchens vigtigste argumen-ter for en ændring af Naturstyrelsens redegørelse i forbindelse med evaluering af råstof-loven.Grundlæggende ønsker branchen at finde de bedste løsninger for Danmark, og derfor øn-sker vi, at Miljøudvalget pålægger Naturstyrelsen at forhandle nedenstående på plads medråstofbranchen.Branchens ønsker, i forhold til en ændring af råstofloven, er:1. Længere indvindingstilladelser2. Nedsættelse af vederlaget3. En samordnede myndighed for havetI forhold til den nuværende råstoflov, er det ikke branchens opfattelse, at ændringen af rå-stofloven har medført de resultater, som var stillet Folketinget i udsigt. To centrale formålmed ændringen af loven var:1. At sikre en fri og dermed større konkurrence mellem virksomheder, der ind-vinder råstoffer på havet2. At sikre en rationel råstofforsyning fra havet og skabe rammerne for en øgettilførsel af materialer til land1. Manglende konkurrence ved indvinding til havsVed lovændringen i 2009 blev reglerne for indvinding til havs ændret væsentligt, idet derblev indført et auktionssystem, og efterforskningstilladelserne blev tidsmæssigt afkortet ogindvindingsperioderne blev halverede fra 10 til 5 år.Kombinationen af indvindingsvederlag, arealvederlag, sikkerhedsstillelse og krav om efter-forskning af langt større arealer end virksomhedens behov (alene til gunst for Staten) stillerstore krav til en virksomheds volumen, såvel materielt som økonomisk. Sammenholdt meden kun 5-årig indvindingstilladelse har det udelukket de mindre virksomheder fra at deltage iauktionerne, da det er for risikabelt økonomisk. Kendsgerningen efter råstoflovens indførel-se er, at kun to af de største virksomheder har deltaget i auktionerne. De to virksomhederhar forskellige interesser på havbunden og er derfor reelt ikke i konkurrence med hinanden.Auktionssystemet har såledesingengavnlig betydning haft for konkurrencen mellem virk-somheder. Tværtimod. En delvis løsning vil være en forlængelse af indvindingstilladelsernetil mindst 10 år, som det i øvrigt er gældende for indvidning til lands.
Postbox 21251015 København K
Telefon 72 16 00 00Telefax 72 16 00 10
www.danskeraastoffer.dk[email protected]
2. Ulige konkurrence med land og importVederlaget på 8 kr./m3i fællesområderne medfører, at råstofferne fra disse områder i mangetilfælde ikke er konkurrencedygtige med landmaterialer og importerede råstoffer. Løsningenvil være at sænke vederlaget i fællesområderne. Dette går også imod hensigten med lovenom en øget tilførsel af materialer til lands.3. Færre råstoffer fra hav til landDansk Byggeri har med data fra Danmarks Statistik og Naturstyrelsen udarbejdet oversigter(bilag 1) over indvindingen af råstoffer på land og fra havet samt over importen af knust gra-nit.I 2010 faldt indvindingen af sand, ral og sten samt grus, eksklusiv fyldsand,fra havetmed13,8 %. Derved blev markedsandelen reduceret med 0,8 procentpoint fra 10,4 % af de sam-lede mængder i 2009 til 9,6 % i 2010. Det er i modstrid med hensigten med lovgivningen.Indvindingen af sand, grus og stenpå landfaldt i 2010 med 5,6 %. Indvindingen udgjorde82,8 % af de samlede mængder i 2010 mod 82,1 % i 2009. Dermed steg markedsandelenaflandmaterialermed 0,7 procentpoint i 2010.1. Ulige konkurrence med nabolandeNaturstyrelsens evaluering af råstofloven forholder sig ikke til tilstrækkelig grad til indvindingaf råstoffer i de øvrige EU lande, eller som minimum vores nabolande. Netop indskrænkningaf længden af indvindingsperioderne har gjort, at branchen er meget opmærksom på andrelandes indvindingsperioder, hvor det skal nævnes, at der i England gives op til 15 års ind-vindingsperioder, medens det i Tyskland er normalt med 30 år. Den danske råstoflov giverkun en indvindingsperiode til havs på 5 år, hvilket skaber ubalance imellem risici og indtje-ningsmuligheder. De 15 års indvindingsperiode i England danner baggrund for afskrivning aftidssvarende moderne materiel i form af store fartøjer, der nu trænger sig ind på det danskemarked. Det er ikke muligt med 5-årige indvindingstilladelser at afskrive tilsvarende materielfor danske indvindere i Danmark.2. Manglende samordning mellem styrelserneI modsætning til England er der i Danmark ingen samordnede enhed, der samler alle hen-syn på havet. Kulturarvsstyrelsen, Energistyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen og Forsva-ret med flere varetager deres interesser på havet, uden at have undersøgt andres interesseri samme område. Dette skaber fordyrelser og forsinkelser for både det offentlige og virk-somhederne, når der fx bliver lavet dyre forundersøgelser for vindmølleparker i et råstofind-vindingsområde, som efterfølgende må lukkes.Styrelserne er sideordnede, men hvis de er internt uenige, får det sagsbehandlingen til at gåi stå. På land fungerer det omvendt, der har kommunen samordningspligten. Selv om detteikke er til debat under evalueringen af råstofloven, så vil vi gerne henstille til, at FolketingetsMiljøudvalg adresserer dette problem for de relevante ministre med krav om en samordnedeenhed til gavn for alle parter.
Med venlig hilsenSimon Stig-GyllingDanske RåstofferDansk ByggeriVibeke PlambeckDI
2