Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1044719_0001.png
1044719_0002.png
1044719_0003.png

Notat

KemikalierJ.nr. MST-603-00021Ref. Kalvi/lofanDen 17. november 2011Dep-kirst

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.

1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier

(REACH), bilag XVII vedrørende dimethylfumarat

1. ResuméFormålet med forslaget er at tilføje dimethylfumarat (DMF) til bilag XVII under REACH-forordningen. Bestemmelsen fastsætter, at DMF ikke må anvendes eller markedsføres i artikler, ogbestemmelsen skal erstatte det midlertidige forbud, der gælder indtil 15. marts 2012 i medfør afproduktsikkerhedsdirektivet.Der skal stemmes om sagen på et møde i REACH komitéen 29. november 2011.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagetvurderes heller ikke at have nogen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,idet der findes egnede alternativer, og da DMF har været midlertidig forbudt i EU siden 1. maj 2009.Forslaget vil stadfæste det beskyttelsesniveau, som blev midlertidigt indført den 1. maj 2009.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget. DMF er allergifremkaldende ved hudkontakt ogkan forårsage alvorlige reaktioner ved lave koncentrationer. Det er regeringens opfattelse, at mar-kedsføringen af DMF i artikler bør forbydes permanent.Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.

2. Status

Kommissionen sendte den 28. oktober 2011 invitation til afstemning blandt medlemsstaterne omovennævnte forslag. Afstemningen skal ske efter forskriftsprocedure med kontrol i REACH-komiteen den 29. november 2011.Forslaget vedrører ændring af REACH forordningens bilag XVII.Kommissionen foreslår, at dimethylfumarat (DMF) tilføjes til bilaget.

3. Formål og Indhold

Forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder i bilag XVII en fortegnelse over stoffer, blan-dinger og artikler for hvilke, der er begrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring og an-
vendelse. Formålet med listen er at regulere den specifikke anvendelse af visse farlige stoffer,blandinger og artikler.Med nærværende forslag indføjes DMF, som stof nr. 61 på bilag XVII, hvorved det midlertidige for-bud mod import og salg af varer, der indeholder DMF i koncentrationer over 0,1 mg/kg, gøres per-manent.Det midlertidige forbud blev vedtaget under produktsikkerhedsdirektivet ved Kommissionens be-slutning 2009/251/EF og efterfølgende forlængelser ved 2010/153/EF og 2011/135/EF. Det midler-tidige forbud gælder indtil 15. marts 2012 og er implementeret i dansk lovgivning med bekendtgø-relse nr. 325 af 28. april 2009, som trådte i kraft 1. maj 2009.Møbler og sko fra Asien har i en række medlemslande som Frankrig, Polen, Finland, Sverige ogEngland vist sig at forårsage hudallergi og i visse tilfælde akut åndedrætsbesvær pga. afgivelse afDMF fra artiklerne.DMF er et svampedræbende middel (biocid), der bruges til desinfektion af bl.a. tekstiler, læder ogkunstlæder under opbevaring og lange varetransporter. Stoffet virker ved fordampning fra små po-ser under møbelbetræk eller anden tæt kontakt med varerne, hvorved det kam komme i kontaktmed huden. DMF er ikke godkendt som biocid i EU ifølge biociddirektivet 98/8/EF, og må derforikke anvendes i EU. Biociddirektivet indeholder dog ikke begrænsninger i forhold til brugen af DMFi importerede artikler.I overensstemmelse med artikel 69,4 i REACH kan medlemsstaterne fremsende forlag til reguleringaf stoffer, som ikke er tilstrækkeligt reguleret og som udgør en risiko for menneskers sundhed ellermiljøet. Frankrig har indleveret et restriktionsforslag til Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA),der dokumenterer, at DMF i artikler eller dele heraf i koncentrationer over 0,1 mg/kg udgør en risikofor menneskers sundhed.Det franske dossier er behandlet i ECHA’s risikovurderingsudvalg (RAC), og socioøkonomiske ud-valg (SEAC), som begge har anbefalet det fremlagte forslag, som den mest passende regulering iEU, hvilket ECHA har meddelt Kommissionen.Kommissionen har fremlagt nærværende forslag til regulering af DMF, der skal træde i kraft 20 da-ge efter offentliggørelse i EU-Tidende.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.

5. Nærhedsprincippet

Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet det overordne-de mål med bilag XVII indeholdende en fortegnelse over begrænsninger vedrørende fremstilling,markedsføring og anvendelse af visse stoffer, blandinger og artikler, forudsætter en fælles harmo-niseret fortegnelse.

6. Gældende dansk ret

2
Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark. Vedtages forslaget, vil det betyde, at det midlertidige forbud i bekendtgørelse nr. 325 af28. april 2009 bør ophæves.

7. Konsekvenser for Danmark

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenserfor staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrative konsekvenserfor erhvervslivet, idet egnede alternativer til DMF allerede findes, og området allerede har væretomfattet af et midlertidigt forbud i 2 år.BeskyttelsesniveauetForslaget vil stadfæste beskyttelsesniveauet, idet der indføres et permanent forbud mod anvendel-se og markedsføring af artikler eller dele heraf, der indeholder DMF i koncentrationer over 0,1mg/kg i EU.

8. Høring

Forslaget har været sendt i offentlig høring af kemikalieagenturet ECHA, og kommentarerne harværet offentliggjort på ECHAs hjemmeside.Forslaget, og et rammenotat om sagen, har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget Der er ind-kommet følgende kommentarer:DIogLOkan støtte indstillingen.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Da forslaget er en permanent forlængelse af et midlertidigt forbud fra 2009, som er vedtaget afmedlemsstaterne, og da forslaget er fremsat efter anbefaling fra ECHA’s risikovurderingsudvalg(RAC), og socioøkonomiske udvalg (SEAC), forventes der generelt at være en positiv holdningblandt medlemsstaterne.

10. Regeringens foreløbige, generelle holdning

Den danske holdning til forslaget er positiv. Baggrunden for denne holdning er, at Danmark ønskerat begrænse anvendelsen af stoffer, hvor der er konstateret en uacceptabel risiko - herunder ogsåallergifremkaldende stoffer som DMF i artikler.Forslaget giver en bedre beskyttelse af menneskers sundhed på europæisk plan, idet det midlerti-dige forbud gøres permanent.

11. Indstilling

Det indstilles, at Danmark støtter forslaget.

12. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Miljøministeren orienterede MPU om vedtagel-sen af EU’s midlertidige forbud i januar 2009.
3