Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Reformen af den fælles landbrugspolitik2014-2020Teknisk gennemgang af Kommissionens forslag16. november 2011
DispositionCamilla Bjerre Søndergaard:
1.2.3.4.
EU’s fælles landbrugspolitikReform af landbrugspolitikkenLanddistriktspolitikken i dagForslag om landdistriktspolitikken
Lotte Linnet:
3. Forslag om direkte betalinger4. Forslag om horisontale regler5. Forslag om markedspolitikkenFødevareministeriet2
EU’s fælles landbrugspolitik••••CAP – Common Agricultural PolicyFra 1958Reformeret løbendeFaldende andel af EU’s budget
Fødevareministeriet
3
Landbrugspolitikkens søjler
SØJLE 1• Direkte støtte (enkeltbetaling)• Markedsstøtte••Et-årige budgetter100 pct. EU-midler
SØJLE 2• Landdistriktspolitikken (LDP)
••
Flerårigt budgetNational medfinansiering
Modulation/fleksibilitet mellem søjlerneart. 684Fødevareministeriet
Reform af landbrugspolitikken•••••Nogle dele udløber i 2013Sammenhæng med forslag til flerårig finansiel rammeKommissionens Meddelelse fra november 2010Forslag fremsat d. 12. oktober 2011Tidsplan:––––teknisk gennemgangforhandlinger med Parlamentetenighed forår 2013implementeret primo 2014
Fødevareministeriet
5
Landdistriktspolitikken 2007-13• Tre formål og tre akser:1.2.3.konkurrenceevnemiljø og naturliv på landet…(og LEADER)
• Minimumsfordeling på akser–10, 25, 10 og 5
• Støtteformer––ProjektstøtteArealbaseret støtte
Fødevareministeriet
6
Landdistriktspolitikken 2007-13•EU-medfinansieringssatser–––akse 1 og 3: 50 pct.akse 2: 55 pct.(ny modulation 75 pct.)
•
Nationale programmer, som skalgodkendes af KommissionenEU-budget Danmark ca. 4,3 mia. kr.•I alt 0,6 pct. inkl. modulation
•
Fødevareministeriet
7
Forslag til landdistriktspolitikken 2014-20• Fokus på Europa 2020-strategi– intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst
• Samordning med samhørighedspolitikken• Samme værktøjskasse
Fødevareministeriet
8
Sammenhæng mellem fonde•Samlet strategi (CSF)–––––RegionalfondSocialfondSamhørighedsfondFiskerifondLanddistriktsfond
••••
Tematiske målPartnerskabskontraktMilepælePerformance reserve
•
Forenkling og administrative omkostninger?9
Fødevareministeriet
The link between the EU2020 and the EAFRDEU 2020Headline Targets1. Employment• 75% of the 20-64 year-olds to beemployed2. R&D / innovation• 3% of the EU's GDP (public andprivate combined) to be investedin R&D/innovation3. Climate change / Energy• greenhouse gas emissions 20%(or even 30%, if the conditionsare right) lower than 1990• 20% of energy from renewables• 20% increase in energy efficiencyCSF Thematic ObjectivesUnion priorities for ruraldevelopment
1. Research, technologicaldevelopment, innovation2. Information andcommunication technologies3. Competitiveness of SMEs,agriculture and fisheries4. Low-carbon economy5. Climate change adaptation,risk prevention andmanagement6. Environment and resourceefficiency7. Sustainable transport andinfrastructures8. Employment and labourmobility
1. Horizontal priority:Fosteringknowledge transfer and innovation
2. Competitivenessof all types ofagriculture and farm viability
3.Food chain organisation and riskmanagement
4. Education• reducing school drop-out ratesbelow 10%• at least 40% of 30-34–year-oldscompleting third level education5. Poverty / social exclusion• at least 20 million fewer peoplein or at risk of poverty and socialexclusion
4.Restoring,preservingandenhancing ecosystems
5.Resource efficiency and transitionto a low carbon and climateresilient economy
9. Social inclusion andcombating poverty10. Education, skills and lifelonglearning11. Institutional capacity andefficient public administration
6.Social inclusion, povertyreduction and economicdevelopment
Technical assistanceand ex ante conditionalities
Ramme• Målstyret og ikke aksestyret– men 25 pct. til miljø, natur og klima og 5 pct. til LEADER
• Samme tre formål + klima• Seks prioriteter (jf. Europa 2020)––––––overførsel af viden og innovationstyrke konkurrenceevnenfremme fødevarekædens organisation og organiseringgenoprette, bevare og forbedre økosystemerfremme ressourceeffektivitet og overgang til lavemissionsøkonomifremme social inklusion og økonomisk udvikling på landet
Fødevareministeriet
11
Nye støttehjemmeler••••InnovationRisikostyringLFAFokus på klima
• Danmark ønsker bedre miljøinstrumenter:– engangserstatninger– jordkøb med forkøbsret– innovation og investeringer
Fødevareministeriet
12
Finansiering• Budget fastlægges af Kommissionen– objektive kriterier– hidtidig tildeling
• EU-medfinansiering– 50 pct. (mindre udviklede regioner 85 pct.)– 80 pct. leader, viden og information, producentorganisationer, samarbejde ogunge landmænd (mindre udviklede regioner 90 pct. )– 100 pct. innovation ifht. produktivitet og bæredygtighed
Fødevareministeriet
13
Finansiering• Fleksibilitet mellemsøjler– fra søjle 1 til søjle 2– fra søjle 2 til søjle 1
Søjle 1
Søjle 2
Fødevareministeriet
14
TAK FOR ORDET
Fødevareministeriet
15
Disposition• Søjle I• Et-årige budgetter, fælles EU finansiering• Den direkte støtte––Ny struktur, greening, basisstøtte mv.Omfordeling mellem lande og internt
• Den fælles markedsordning
• Ny horisontal forordning, incl. krydsoverensstemmelse
Direkte støtte - modeller p.t.•Enkeltbetalingsordningen (2003-reformen):– Nationale konvolutter med direkte støttemidler, fastlagt objektivt og ensfor alle lande, fordeles via:– historisk model, forskellig støtte pr. ha., dækker ikke hele arealet– regional model, ens støtte pr. ha., dækker hele arealet– hybrid, elementer fra begge modeller, dækker hele arealet
•
DK´s model er en regional dynamisk hybrid, ca 80% af støtten fordeles medens beløb pr. hektar, og 20% som historiske tillæg på nogle hektar (mælk,oksekød og sukker).Direkte støtte i nye medlemsstater (ens støtte pr. ha.):– særlig model (SAPS) for de nye lande udløber i 2013, derefter regionalmodel
•
Ny struktur for direkte støtte 2014Obligatoriske ordninger:– Basisstøtte– Greening(+)
Frivillig ordninger(landet vælger):– Koblet støtte– Støtte til områder med naturligebegrænsninger
– Unge landbrugere
Denne støtte er underlagt krydsoverensstemmelse.Progressiv reduktion/capping gælder alle lag undtagen greening.Eller
Støtteordning for mindre landbrugere(Landmanden kan vælge)18
Basisstøtten• Op til 70 pct. af konvolutten• Forudsætning:––Aktiv landmandModtaget støtte I 2011
• Tildeling af betalingsrettigheder i 2014 lig antal støtteberettigede ha–Samme regler som under nuværende model i Danmark, men gamle rettigheder skalafskaffes
• Målet er ens støtte pr. ha pr land/region senest fra 2019:– Intern omfordeling mellem landmænd• Basisstøtten er forudsætning for anden støtte (greening, mv)1919
Greening(Betaling for landbrugsmetoder, der er til gavn for klimaet og miljøet)
• 30 pct. af konvolutten, og integreret tillæg til basisstøtten
• Et-årige, ikke kontraktbundne krav, gældende i hele EU• Økologiske landbrugere modtager automatisk tillægget.
• Tillægget gives pr. ha. for at opfylde 3 landbrugspraktikker:••
Afgrødediversificering:mindst 3 afgrøder (max 70% og min 5%)7% af landbrugsarealet undt. permanente græsarealer, skaludlægges sommiljømæssigt fokusområde( (fx brak,landskabstræk, bræmmer m.v., som fastlægges af Kommissionen)Permanent græsarelaerskal opretholdes på bedriftsniveau
•
20
Støtte til unge landbrugere• Under 40 år, nyetablerede• Årligt tillæg til basisstøtten, højst i 5 år efter etablering• Tillæg: 25% forøgelse af støtten. Dog til maksimalt 60 ha. i DK.• Op til 2% konvolutten for direkte støtte
2121
Koblet støtte• Valgmulighed for landene• Koblet støtte vil sige at støtten ydes for bestemtproduktion i modsætning til afkoblet støtte, hvor støttenydes uafhængigt af den konkrete produktion
• korn, oliefrø, proteinafgrøder, bælgplanter, hør, hamp,ris, nødder, stivelseskartofler, mælk og mejeriprodukter,frø, fåre- og gedekød, oksekød, olivenolie, silkeorme,tørret foder, humle, sukkerroer, sukkerrør og cikorie,frugt og grøntsager og lavskov med kort omdriftstid• Op til 5% (i visse tilfælde 10% eller mere) af konvoluttenfor direkte støtte2222
Betaling til arealer med naturligebegrænsninger (LFA)• Frivillig for landene
• Som tillæg til basisstøtten• Supplerende støtte til områder allerede udpeget under Søjle II• Op til 5 % af konvolutten for direkte støtte
2323
Mindre landbrugere• Obligatorisk for landene, frivilligt for landbrugerne• Adgang kun i 2014 (aktiv landbruger)• Årlig støtte: min. 500 € - max 1.000 € pr. landbruger• Undtaget krydsoverensstemmelse og “greening”-praktikker• Max 10 % konvolutten
2424
Progresiv reduktion og Capping(Undtagen “grenning”-tillægget)• Landbrugere som får udbetalt mest i støtte får denne reduceret,og i visse tilfælde afskåret (capped):– 20 % af støtten mellem 150.000 – 200.000 €– 40 % af støtten mellem 200.000 – 250.000 €– 70 % af støtten mellem 250.000 – 300.000 €– 100 % af støtten over 300.000 €• Udgifter til løn året før kan fratrækkes ovenstående tærskler.• Midlerne overføres til innovationsprojekter under LDP, udennational medfinansiering. Estimeret provenu i EU-27 0,4% af dendirekte støtte2525
Omfordeling• Omfordeling mellem landene:– Lande, som modtager under 90 % af EU-gennemsnittet pr. ha. (266€/ha.) får udlignet 1/3 af forskellen, gradvist over perioden 2014-2017– Lande over EU-gennemsnittet skal proportionalt betale (DK- 4,3 %)• Generelle budgetreduktion i EU: ca. -1,4 %• Den direkte støtte i DK reduceres i alt ca. 5,7 % i perioden 2014-2017,svarende til ca. 409 mio. kr. eller ca 150 kr./ha.
Resultat af omfordelingenEUR/ha800700600500400300200100
Malta
Germany
Slovakia
0
Italy
Hungary
Ireland
EU-27
Greece
Slovenia
Luxembourg
Cyprus
Netherlands
Denmark
Austria
United Kingdom
Finland
France
Poland
DP new distribution (EUR/ha)**EU-27 average (EUR/ha)potentially eligible area 2009
Czech Republic
DP status-quo (EUR/ha)*90% of EU-27 average (EUR/ha)
*
Calculated on the basis of all direct aids on the basis of Council Regulation (EC) No 73/2009, after modulation and phasing-in, except POSEI/SAI and cotton and** Calculated on the basis of Annex II to DP proposal for claim year 2019 (budget year 2020) and potentially eligible area (PEA) 2009
Source: European Commission - DG Agriculture and Rural Development
Romania
Lithuania
Bulgaria
Sweden
Portugal
Belgium
Estonia
Latvia
Spain
Den fælles markedsordning• Intervention og privat oplagring: stort set uændret• Sukkerkvoterne ophører fra 30. september 2015, og mælkekvoterneudfases som aftalt1. april 2015• Medlemsstaterne skal anerkende PO’er og IPO’er i alle sektorer (idag kun for visse sektorer som F&G)• Skolefrugt: flere midler og øget EU-medfinansiering• Markedsforstyrrelser og kriseforanstaltninger• Krisereserve udenfor landbrugsbudgettet
Horisontale forordning• Fusion af forskellige eksisterende horisontale regler (kontrol ogsanktioner, krydsoverensstemmelse m.v.)
• Ændring af Krydsoverensstemmelse:• Vandrammedirektivet og pesticiddirektivet omfattes• Regler for God Landbrugs- og Miljømæssig stand (GLM) ændres– fx beskyttelse af vådområder og kulstofrige jorder (forbud modoppløjning) og bevarelse af jordens organiske indhold• Stramning i betalingsorganers administration (afvisning af refusionm.v.)• Udvidet bedriftsrådgivning
TAK FOR ORDET
30