Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1043043_0001.png
Sagsnr.: 12648Dok.nr.: 303320

Fleksibilitet mellem søjlerne (art. 14 i Kommissionens forslag om direkte

betalinger)

Følgende medlemsstater må ifølge Kommissionens forslag overføre op til 5 pct. af deresmidler fra landdistriktspolitikken (sølje II) til den direkte støtte (søjle I): Bulgarien,Estland, Finland, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Spanien,Sverige, Storbritannien.

Intern omfordeling af den direkte støtte (art. 22 i Kommissionens forslag om

direkte betalinger)

Medlemsstaterne har, som følge af 2003-reformen, kunne vælge mellem forskelligestøttemodeller til at udbetale den direkte støtte til landmænd, enten via en ”historiskmodel”, hvor hver landmand fik fastlagt et støttebeløb pr. landmand, afhængig af dentidligere opnåede støtte i årene 2000-2002, en ”regional model”, hvor alle landmænd fårsamme støtte pr. hektar på grundlag af det antal støtteberettigede hektarer, somlandbrugeren havde det første år, hvor enkeltbetalingsordningen blev gennemført (enflat rate støtte), eller en regional ”hybrid model” (regional model med historiskeelementer). Som følge heraf, vil der i medlemsstater med en historisk eller hybrid modelvære forskel i støtten pr. ha (betalingsrettigheder) mellem landmændene, og dervedpåvirkes af forslag om en intern udjævning af den direkte støtte.Følgende medlemsstater har en historisk model: Belgien, Irland, Grækenland, Spanien,Frankrig, Portugal, Storbritannien (Wales, Skotland), Italien, Nederlandene, Østrig.Følgende medlemsstater har en regional hybrid (med historiske elementer): Danmark,Sverige, Storbritannien (Nordirland), Luxembourg. Hertil kommer Tyskland, Finlandog Storbritannien (England), som har en regional hybridmodel der bevæger sig mod enfuldstændig regional model.