Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1042761_0001.png
1042761_0002.png
1042761_0003.png
1042761_0004.png
NOTAT
EU & International politikJ.nr. 001-06223Ref.Den 16. november 2011
GRUND – OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU OG FMUKommissionens forslag til beslutning om ’vejledning om dataindsamlingen, om udfærdigelsenaf BREFer og om sikringen af deres kvalitet’ i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner.KOM(IEDC-2-2)ResumeKommissionen har fremsendt forslag til en vejledning om ’dataindsamlingen, om udfærdigelsen afBREFer og om sikringen af deres kvalitet’ i medfør af IED artikel 13(3).Kommissionen har udarbejdet vejledningen for at sikre en ensartet og smidig proces forudarbejdelse af BREF dokumenter gennem den såkaldte ”Sevilla proces” og vedtagelse af BAT-konklusioner gennem udvalgsprocedure.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 21. oktober 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget skaltil afstemning d. 21. november 2011 i kommissionens Artikel 75 udvalg.Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets forordningnr. 75/2010 af 24. november 2010 om IED.Forslag til Kommissionsbeslutning er sendt til medlemsstaterne, som via afstemning iArt. 75udvalgetskal udtale sig om dem i overensstemmelse med proceduren i artikel 75 (2).2. Formål og indholdI medfør af IED stiller EU krav om, at forurenende virksomheder skal begrænse forureningen mestmuligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Med det nye direktiv er BREF-dokumenterneblevet mere bindende. Et af de væsentligste nye tiltag i IED er, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godkendelser skal anvendeEU’s BAT-konklusioner, som fastlægger, hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene.For at sikre en ensartet og smidig proces har Kommissionen, gennem udvalgsprocedure, udarbejdeten vejledning om dataindsamlingen, om udfærdigelsen af BREFer og om sikringen af deres kvalitet.Vejledningen udgør de praktiske rammer for udveksling af oplysninger beskrevet i artikel 13 (3) (c)og (d) i direktiv om industrielle emissioner (IED), 2010/75/EU.Vejledningen er udarbejdet af det Europæiske IPPC Bureau, bistået af en arbejdsgruppe underArtikel 13 udvalget med medlemmer fra industrien, medlemsstaterne og de grønne organisationer.
Formålet med vejledningen er at vejlede det europæiske IPPC Bureau og medlemmer af de tekniskearbejdsgrupper (TWG) i udarbejdelse og revision af BREF-dokumenterne.Vejledningen beskriver derfor proceduren for udarbejdelse og revision af BREFer, indhold ogstruktur af BREFer, rammer for udformning af BAT konklusioner, organisering af processen bagBAT-konklusionerne, indsamling af data og endelig kvalitetssikring af udarbejdelse og revision afBREFer.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende retDen europæiske godkendelsesordning om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet) blev indført i dansk lovgivning i 1999 gennem revision afgodkendelsesbekendtgørelsen. IPPC direktivet blev i 2011 afløst af IED direktivet - IndustrialEmissions Directive (IED). IED skal implementeres i dansk lovgivning senest den 7. januar 2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserKommissionens vejledning vil blive implementeret i interne procedurer i Miljøstyrelsen viaMiljøstyrelsens kommende kvalitetssikringssystem.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have hverken væsentlige statsfinansielle eller erhvervsadministrativekonsekvenser.Skarpe og præcise BAT-konklusioner, som vejledningen skal medvirke til, er en forudsætning for enensartet BAT implementering i EU. En sådan mere ensartet implementering kan, alt andet lige,medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark ved at skabe mere ligekonkurrencevilkår.Beskyttelsesniveau:Da forslaget indfører ny vejledning på området, vurderes det at have en positiv påvirkning afmiljøbeskyttelsesniveauet, idet det lægger op til skarpe og præcise BAT-konklusioner for forbrug ogemissioner i forbindelse med industrielle processer.5. HøringForslaget har ikke været i høring.Rammenotat om forslaget har den 10. november 2011 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlighøring. Der er kommet to høringssvar fra henholdsvis DI og Landbrug og Fødevarer (L&F).
2
DIbemærker, at det under punkt 5 i rammenotatet står, at det er forslaget som er sendt i høring,hvilket ikke er korrekt.L&Ftilkendegiver,” at vejledningen vil medvirke til at skabe klare retningslinjer, transparens ogensartethed, hvilket er en forudsætning for skarpe og præcise BAT-konklusioner. Skarpe og præcisekonklusioner er en forudsætning for en ensartet BAT implementering i EU. En mere ensartetimplementering vil være en fordel for Danmark, pga. det generelt høje beskyttelsesniveau, ogforslaget vil derfor kunne være en økonomisk fordel for Danmark ved at skabe mere ligekonkurrencevilkår.”L&Fbemærker, at det under beskyttelsesniveau bør præciseres, hvad det ”hidtiluregulerede område” er. Disse bemærkninger har affødt ændringer i pkt. 4.L&Fefterlyser endvidere, at det tilføjes, ligesom i rammenotaterne for BREF IS og BREF GLS, atDanmark vil tilegne processen med udarbejdelse af BREF dokumenter og BAT konklusioner størreopmærksomhed.DIbemærker, at det i Artikel 75 forum ikke er muligt at forhandle yderligere, hvorfor de ikkemener, at det er en dækkende fremstilling af forhandlingssituationen, når der lægges vægt påfremførelse af en række emner, efter at Danmark har tilsluttet sig.L&Ftilkendegiver, at de er helt enige i det ønskelige i at få beskrevet en mere metodisk tilgang vedudvælgelsen af BAT data og en mere brugervenlig tilgang ved vurdering af økonomi og cross mediaeffekter samt en fremrykning af revision af ECM BREFen og en inddragelse af en metodik forudvælgelse af teknologi som BAT. Ønsket om brugervenlighed bør også knyttes til den metodik,som skal foreslås til udvælgelse af BAT teknologi, da det er et værktøj, der skal kunne anvendes imange forskellige sektorer og i alle medlemslande. Ligesom L&F kan støtte indstillingen herom.L&Fopfordrer til, at det grundigt overvejes, hvordan ressourceeffektivitet kan omsættes til konkretevilkår i miljøgodkendelsen for det enkelte anlæg, lige som det bemærkes, at diskussionen omressourceeffektivitet er meget vigtig, men at det som udgangspunkt bedst fremmes gennem dengenerelle regulering, da målene om højere ressourceeffektivitet bør nås gennem regulering på tværsaf sektorer og med en global tilgang.DIbemærker, at konkretiseringen af BAT konklusioner omressourceeffektivitet bør holdes inden for rammerne af IED direktivet.6. ForhandlingssituationenUdkast til vejledning blev af det europæiske IPPC Bureau fremlagt forArtikel 13 forummetpå detsførste møde i september 2011. Artikel 13 forummet er sammensat af repræsentanter framedlemsstaterne, industrien og de grønne organisationerArtikel 13 Forummet angav over for Kommissionen deres støtte til vejledningen.Danmark har arbejdet for en mere detaljeret og konkret vejledning, idet vi f.eks. savnede enbeskrivelse af metodisk tilgang ved udvælgelse af BAT data. Disse anstrengelser vil blive fortsat,
3
når den tværgående BREF om ”economic and cross-media” (ECM) skal revurderes. Samtidigt vilDanmark arbejde for at ressourceeffektivitet yderligere fremmes som kriterium.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i et referat fra mødet.Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to tabeller. Den ene tabel indeholder de indvendinger,forummet var enige om, og den anden tabel de indvendinger, som enkelte medlemmer af forummethar rejst. Alle de indvendinger, som forummet var enigt om, er inkluderet i det endelige dokument.7. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget til vejledning vil sikre, atprocessen med udarbejdelse af BREF dokumenter bliver mere ensartet og smidig, hvilket i sidsteende vil højne miljøbeskyttelsen i Danmark. Det at flere af miljøkravene til industrien stilles påeuropæisk niveau er med til at sikre, at alle virksomheder i Europa mødes med ens krav. Danmarkvil tilegne processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og BAT-konklusioner størreopmærksomhed i de kommende år, og fremme af ny ressourceeffektiv miljøteknologi (emergingtechnology) vil være et særligt fokusområde. Gennem øget koordination på tværs af BREFerne vil visikre ensartethed på tværs af sektorene.Danmark kan tilslutte sig forslaget, men ønsker også at fremhæve, at Danmark efterspørger enmetodisk tilgang ved udvælgelsen af teknologier som BAT og ved fastsættelsen af øvre BAT-niveauer, lige som en mere brugervenlig tilgang ved vurdering af økonomi og cross media effekter1for BAT teknologi også efterlyses. Danmark ser gerne, at Kommissionen fremrykker revisionen afECM BREFen og inddrager metodik for udvælgelse af teknologi som BAT og hvordan øvre BATværdier fastsættes i revisionen. Danmark vil endvidere arbejde for ambitiøse BAT konklusioner,som også inddrager ressourceeffektivitet.
1
Cross media effekt: overførsel af forurening fra et medie til et andet. F.eks. rensning af røggas med en røggasvaskeroverfører forureningen fra luft til vand.
4