Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1042759_0001.png
1042759_0002.png
1042759_0003.png
MiljøteknologiJ.nr. MST-Ref. vvnDato: 8. november 2011
GRUND – OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU OG FMUKommissionens forslag til gennemførelsesbestemmelser for nationale overgangsplaner idirektiv 2010/75/EF om industrielle emissioner (IED).KOM(IEDC-2-1)

Resume

Danmark støtter forslaget til gennemførelsesbestemmelsen for nationale overgangsplaner. De sikreret lineært fald i lofterne for udledninger af et eller flere af stofferne svovldioxid (SO2),nitrogenoxider (NOx) og støv fra store fyringsanlæg, som kommer til at indgå i nationaleovergangsplaner. Forslaget sikrer desuden at lofterne for de luftforurenende stoffer beregnes ens, ogat der føres en omfattende kontrol med, at overgangsplaner overholdes.1. StatusKommissionen har den 21. oktober 2011 fremsendt udkast til gennemførelsesbestemmelser forartikel 32 om nationale overgangsplaner efter artikel 75, stk. 2 i direktiv 2010/75/EF (IED).Medlemsstaterne skal den 21. november i artikel 75-udvalget under IED afgive sin holdning tilkommissionsforslaget i overensstemmelse med udvalgsproceduren – dvs. via en afstemning.2. Formål og indholdIED er en sammenskrivning af 7 direktiver, hvor ét af disse er direktivet om store fyringsanlæg(fyringsanlæg med en samlet nominel termisk indfyret effekt lig med eller større end 50 MW).For store fyringsanlæg er der fastsat minimumskrav til udledningerne til luften af stoffernesvovldioxid (SO2), nitrogenoxider (NOx) og støv i IED. Fra 2016 skærpes kravene til udledningerneaf SO2, NOx og støv for eksisterende fyringsanlæg. Eksisterende fyringsanlæg er storefyringsanlæg, der er godkendt senest 27. november 2002 og senest idriftsat den 27. november 2003.Direktivet indeholder forskellige - i alt fem undtagelsesmuligheder - for at skulle overholde disseskærpede grænseværdier fra 2016.Som den ene undtagelsesmulighed kan medlemsstaten vælge at gennemføre en nationalovergangsplan, der løber fra 1. januar 2016 til 30. juni 2020. Planen kan dække en række specifikkefyringsanlæg, og kan omfatte et eller flere af de tre luftforurenende stoffer.Forslaget fastsætter gennemførelsesbestemmelser for de nationale overgangsordninger.Medlemsstaten skal bl.a. beregne et loft for 2016 for de af overgangsplanen omfattede anlæg ud fraemissionsgrænseværdierne i direktiv 2001/80/EF om begrænsning af visse luftforurenendeemissioner fra store fyringsanlæg (direktivet som er revideret og sammenskrevet med seks andre
direktiver til det nye IED) og lofterne for 2019 og 2020 skal beregnes ud fra de skærpedegrænseværdier i IED, der skulle gælde for eksisterende fyringsanlæg fra 1. januar 2016.Grænseværdier fastsat i fyringsanlægget godkendelse den 31. december 2015 skal bibeholdes somminimum. Fra 30. juni 2020 skal alle fyringsanlæg overholde kravene til udledningerne til luften,der ellers skulle have været gældende 1. januar 2016. Overgangsordningen medfører, at enkeltanlægkan have overskridelser af grænseværdien. Hvis der er overskridelser af grænseværdien for enkelteanlæg betyder det, at for at de beregnede lofter for udledninger, der fastsættes for hele gruppen afanlæg i overgangsplanen, kan overholdes, så må andre anlæg have udledninger undergrænseværdien.I kommissionens forslag til gennemførelsesbestemmelserne foreslås en lineær reduktion fra 2016lofterne til 2019/2020 lofterne. Udledninger skal falde lineært i perioden.Den nationale overgangsplan kan ikke indeholde fyringsanlæg, der medforbrænder affald ifyringsanlægget.Kommissionen skal godkende medlemsstatens overgangsplan inden den gennemføres. Den nationaleovergangsplan skal være kommissionen i hænde senest den 1. januar 2013.3. Europa Parlamentets udtalelserDet er ikke relevant, da der er tale om en komitéprocedure.4. NærhedsprincippetDer er ikke relevant, da der alene er tale om gennemførelsesbestemmelser til at sikre ensartetgennemførelse af artikel 32 i IED.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserDanmark har indtil 1. januar 2010 haft lofter for SO2 og NOx for de store kraftvarmeværker i formaf et kvotetildelingssystem. I energiforhandlingerne i 2007/2008 blev afgiften på udledninger afNOx fra alle fyringsanlæg vedtaget. I den forbindelse blev de store kraftværker omfattet afkvotetildelingssystemet for SO2 og NOx stillet i udsigt, at kvotesystemet – som har været anvendtsiden 1991 - kunne ophæves, da kraftværkerne fra den 1. januar 2010 ellers ville være underlagt entredobbelt regulering i form af miljøgodkendelser med grænseværdier for SO2 og NOx, tildeling afkvoter for SO2 og NOx samt afgifter på SO2 og NOx. Derfor blev kvotetildelingssystemet ophævetved ikrafttrædelsen af NOx afgiften, og systemet forventes ikke at blive genindført, da afgifter ogkvoter ikke harmonerer sammen.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserDa undtagelsesmuligheden, i lyset af indførsel af NOx afgiften ikke forventes gennemført, er deerhvervsadministrative og økonomiske konsekvenser for de store fyringsanlæg eller de direktestatsfinansielle konsekvenser af forslaget til gennemførelsesforanstaltninger for de nationaleovergangsplaner ikke vurderet.Miljømæssige konsekvenser
2
Forslaget sikrer et lineært fald over de 4½ år i de lande, der vælger at gennemføre en nationalovergangsplan.En del af luftforureningen i Danmark kommer hertil som fjerntransporteret luftforurening fra andrelandes store fyringsanlæg. Det er derfor vigtigt for miljøbeskyttelsen, at de lande, der vælgerovergangsplanerne, at de reducerer udledningerne gradvist i modsætning til et stort fald, der ellersførst ville komme i 2020. Det er ikke muligt at regne på de samfundsøkonomiske omkostninger, nårdet ikke vides, hvilke lande der evt. vil gøre brug af overgangsplanerne.6. HøringRammenotat om forslaget til gennemførelsesbestemmelser på forslaget for nationaleovergangsplaner har den 14.-15. november 2011 været i høring i miljøspecialudvalget.I høringen har DI reageret på, at der i rammenotatet stod, at Danmark ikke vil gøre brug af undtagel-sesbestemmelsen. Det finder DI er helt uacceptabelt i en situation, hvor Danmark netop indfører ensærdeles bebyrdende dansk særbeskatning på NOx’er. DI anfører, at der vil være stor sandsynlighedfor, at enkelte virksomheder/anlæg umuligt vil kunne ændre adfærd, og at det vil være urimeligt påforhånd at udelukke, at der kan være behov for fleksibilitet i forhold til overgangsreglerne, som na-turligvis skal baseres på nogle objektive kriterier. DI opfordrer regeringen til større imødekommen-hed på dette punkt.
7. ForhandlingssituationenRammerne for forslaget forhandlet under direktivforhandlingerne. Selve gennemførelses-bestemmelserne har ikke tidligere været forhandlet.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag til gennemførelsesbestemmelser for nationaleovergangsplaner velkomment. Danmark arbejder generelt for begrænsning af langtransporteretluftforurening samt for ens konkurrencevilkår indenfor EU. Regeringen er på den baggrund positivtindstillet overfor elementerne i gennemførelsesforanstaltningerne.Forslaget vil sikre ens implementering og en effektiv håndhævelse i EU. Sker implementeringen afnationale overgangsplaner ikke efter forslaget, vil der dels opstå et kludetæppe af forskelligenationale regler, og dels vil medlemslandene ikke i samme omfang være forpligtet til en lineærreduktion i lofterne i overgangsperioden. Danmark støtter derfor den lineære reduktion i lofterneindføres som en del af gennemførelsesbestemmelserne.Det er på den baggrund dansk holdning, at bestemmelsen med fordel kan vedtages.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt FEU.
3