Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1042758_0001.png
1042758_0002.png
1042758_0003.png
1042758_0004.png
1042758_0005.png
NOTAT
EU & International politikJ.nr. 001-06223Ref.Den 16. november 2011
GRUND – OG NÆRHEDSNOTAT TIL FEU OG FMUKommissionens forslag til beslutning om bedst tilgængelige teknik (BAT) konklusioner vedfremstilling af glas i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv om industrielle emissioner.KOM(IEDC-2-3)ResumeKommissionen har fremsendt forslag til BAT-konklusioner for fremstilling af glas.De branchespecifikke BAT-konklusioner omhandler opnåelige værdier for luftemissioner gældendefor de enkelte brancher og teknikker og renseforanstaltninger.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 21. oktober 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget skaltil afstemning d. 21. november 2011 i kommissionens Artikel 75 udvalg.Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets forordningnr. 75/2010 af 24. november 2010 om IED.Forslag til Kommissionsbeslutning er sendt til medlemsstaterne, som via afstemning iArt. 75udvalgetskal udtale sig om dem i overensstemmelse med proceduren i artikel 75 (2).2. Formål og indholdI medfør af IED stiller EU krav om, at forurenende virksomheder skal begrænse forureningen mestmuligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Med det nye direktiv er BREF-dokumenterneblevet mere bindende. Et af de væsentligste nye tiltag i IED er, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godkendelser skal anvendeEU’s BAT-konklusioner, som fastlægger, hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene.BREF dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for fremstilling af glas er det ene af de toførste dokumenter, som skal vedtages, efter IED er trådt i kraft. Glasindustrien er optaget på bilag 1til IED under pkt. 3.3 og 3.4.BREF-dokumenterne med tilhørende BAT-konklusioner er udarbejdet i den såkaldte ”Sevillaproces”. For hver virksomhedstype omfattet af en BREF nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau iSevilla en Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) for at udveksle oplysninger om BAT i en konsensussøgende proces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100 europæiske eksperter fra industrien,medlemsstaterne og grønne organisationer.
Kort præsentation af glas industrienBREF dokumentet for glasindustrien omhandler de forskellige processer til fremstilling af glas.Glasindustrien opdeles traditionelt i 8 sektorer baseret på typen af produkter, der fremstilles.Sektorerne er: Emballageglas, Planglas, Kontinuerte glasfibertråde, Husholdningsglas, Specialglas(herunder vandglas), Mineraluld (herunder glasuld og stenuld), Keramiske fibre og Fritter.Produktionen af emballageglas er EU-glasindustriens største sektor.I Danmark er der kun fem virksomheder, der er omfattet af BAT-konklusionerne for glasindustrien:emballageglas, glasuld og mineraluldsfremtilling.Smelteprocessen, hvor de enkelte råmaterialer sammenblandes, er den centrale fase iglasproduktionen. Der anvendes et relativt stort energiforbrug til smelteprocessen. Valget afenergikilde, opvarmningsteknik og metoder til varmegenvinding afhænger af ovnkonstruktionen oger afgørende for smelteprocessens miljøpræstationer og energieffektivitet. De væsentligstemiljøudfordringer for glasindustrien er emissioner til luft og energiforbrug.Emissionerne fra downstream aktiviteter så som spindekammer, hærdeovn, påføring af coating,tørring, skæring og polering kan variere meget blandt de forskellige sektorer, men er generelt mindreend fra smeltningen. For mineraluldsindustrien er emissionerne fra downstream aktiviteteternevæsentlige.Glasindustriens forbrug af vand er ikke væsentligt, idet vandet recirkuleres. Emissionen af vand erderfor lille.BAT-konklusionerBAT-konklusionerne for glasindustrien dækker anlæg til fremstilling af glas, der omfatter glasfibreog anlæg til smeltning af mineralstoffer, hvor smeltekapaciteten overstiger 20 tons pr. dag. Der erdels konklusioner for branchen generelt og for de forskellige brancher.Generelle BAT konklusionerDe generelle konklusioner omhandler blandt andet miljøledelse, energieffektivitet, krav tilopbevaring og håndtering af råmaterialer, egenkontrol, renseteknikker, affald og støj.De branchespecifikke BAT-konklusioner oplyser om opnåelige værdier for luftemissioner gældendefor de enkelte brancher og produktionsteknikker og renseforanstaltninger. Opnåelige BATudledninger er angivet dels som en opnåelig koncentration i røggassen og som en masse udledt pr.produceret enhed.Det skal særligt nævnes, at hvis rensningsteknikken DeNOx anvendes for rensning af nitrogenoxider(NOx), så skal udledningen af ammoniak (NH3) ligge under opnåeligt BAT niveau.BAT konklusioner for emballage glas:Det er BAT at rense røggassen frasmelteovnefor støv, nitrogenoxider (NOx)og svovldioxider (SO2)ved brug af miljøanlæg såsom elektrofiltre, posefiltre, DeNOx-anlæg og afsvovlingsanlæg. DeNOxkan dog udelades hvis selve smelteprocessen er tilstrækkelig optimeret (brug af primære teknikker).Brugen af ovennævnte teknikker vil også reducere udledningen af hydrogenchlorid, hydrogenflouridsamt metaller, lige som indfyringen af netop disse stoffer skal minimeres i de tilførte råstoffer.Det er endvidere BAT at rense røggassen fraoverfladebehandlingsprocessermed tør eller semitørskrubber sammen med støvfilter, når der tilsættes tin, organotin eller titanium produkter, og med
2
sekundær rensningsteknik såsom vådskrubber, når der tilsættes SO3. De stoffer, der måles på, erstøv, titanium, tin, og hydrogenchlorid.BAT konklusioner for Mineraluld (herunder glasuld og stenuld)Det er BAT at rense røggassen frasmelteovnefor støv og svovldioxider (SO2)ved brug afmiljøanlæg såsom elektrofiltre, posefiltre og afsvovlingsanlæg. Nitrogenoxider (NOx)minimeres vedat smelteprocessen er tilstrækkelig optimeret (brug af primære teknikker). Indfyringen afsvovldioxider (SO2), hydrogenchlorid, hydrogenflourid og metaller skal minimeres i tilførteråstoffer. Hydrogensulfid (H2S) oxideres ved brug af afgasbrændere.Det er endvidere BAT, at indholdet i røggas fraefterfølgende processer, så som hærdeovn ogspinderiaf støv, fenol, formaldehyd, ammoniak, aminer og flygtige organiske forbindelser(VOC)reduceres ved at anvende cycloner, vådskrubbere, elektrofiltre, stenuldsfiltre eller afgas brændere.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende retDen europæiske godkendelsesordning om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet) blev indført i dansk lovgivning i 1999 gennem revision afgodkendelsesbekendtgørelsen. IPPC direktivet blev i 2011 afløst af IED direktivet - IndustrialEmissions Directive (IED). IED skal implementeres i dansk lovgivning senest den 7. januar 2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserBAT-konklusioner skal implementeres i de berørte danske virksomheder inden for 4 år eftervedtagelse. Dette sker ved revision af virksomhedernes miljøgodkendelser. Med den foreslåedeændring af miljøbeskyttelsesloven og en efterfølgende ændring af godkendelsesbekendtgørelsenforpligtes tilsynsmyndighederne til at tage godkendelser op til revurdering, når Kommissionen harvedtaget de for virksomheden væsentlige BAT-konklusioner.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, da kun fem virksomheder,der alle har Miljøstyrelsen som myndighed, er berørt.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vil have konsekvenser for de berørte virksomheder, idet de eventuelt får skærpede vilkårved kommende revurderinger, som tillige fremrykkes i forhold til hidtidig procedure.
3
Det vurderes, at de danske virksomheder formentligt allerede i dag vil kunne overholde BATkonklusionerne, bortset fra en enkelt virksomhed, som antageligt vil skulle investere for atoverholde strammere krav til ammoniakudledning.Beskyttelsesniveau:Da der med den foreslåede retsakt indføres regulering på et hidtil ureguleret område, vurderesforslaget at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.5. HøringForslaget har ikke været i høring.Rammenotat om forslaget har den 11. november 2011 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlighøring. Der er modtaget fire høringssvar.Erhvervs og selskabsstyrelsenhar spurgt til, om der er nye administrative krav, og om de vil kunnepåvirke virksomhedernes administrative byrder.Arbejdstilsynettilkendegiver, at en opfyldelse af BAT-konklusionerne ikke kan tilsidesætte kravetom en forsvarlig opbevaring og håndtering af råmaterialer som forudsat efterarbejdsmiljølovgivningen.CO-industriforeslår, at fagbevægelsen tilføjes som part på lige fod med industrien og grønneorganisationer i TWG arbejdsgruppen og Artikel 13 udvalget. CO-industri finder, at dette er ioverensstemmelse med dansk tradition, og bemærker, at fagbevægelsen repræsenterer en lige såvigtig part som industrien og grønne organisationer og kan bidrage med ekspertise om produktion ogmiljøforhold.Endelig foreslår CO-industri, at perioden for implementering af BAT konklusioner reduceres til 2eller 3 år for at fremskynde en miljøvenlig produktion.DIbemærker, at det under punkt 5 i rammenotatet står, at det er forslaget som er sendt i høring,hvilket ikke er korrekt.6. ForhandlingssituationenNår udarbejdelsen af et BREF dokument er afsluttet, forelægges det af det europæiske IPPC-BureauforArtikel 13 forummettil kommentering. Artikel 13 forummet er sammensat af repræsentanter framedlemsstaterne, industrien og de grønne organisationerFinal draft BREF med BAT-konklusioner for Glasindustrien blev præsenteret for Artikel 13 Forumpå dets første møde september 2011. Der var bred enighed om dokumentet, og alle parter tilsluttedesig det.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i et referat fra mødet.Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to tabeller. Den ene tabel indeholder de indvendinger,forummet var enige om, og den anden tabel de indvendinger, som enkelte medlemmer af forummethar rejst. Alle de indvendinger, som forummet var enigt om, er inkluderet i det endelige dokument.7. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget vil give en højnet miljøbeskyttelsei Danmark og Europa, og det at flere af miljøkravene til industrien stilles på europæisk niveau ermed til at sikre, at alle virksomheder i Europa mødes med ens krav.
4
Danmark kan tilslutte sig forslaget, som vi betragter som en god begyndelse.Danmark betragter udarbejdelsen af BAT-konklusioner for særlig forurenende aktiviteter som envæsentlig komponent i de rammevilkår, som over tid skal drive en meget stor del af de europæiskevirksomheder til at anvende mere miljøvenlige produktionsformer. BAT konklusionerne bør derforvære ambitiøse.Derfor vil Danmark tilegne processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og BAT-konklusioner større opmærksomhed, ligesom fremme af ny miljøteknologi (upcoming technology)vil være et særligt fokusområde.
5