Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 77
Offentligt
1041040_0001.png
1041040_0002.png
MiljøstyrelsenJord & AffaldStrandgade 291401 København KEr udsendt alene pr. mail
8. november 2011
Høring om udkast til ændret affaldsbekendtgørelse mv.Miljøstyrelsen har den 18. oktober 2011 fremsendt ovennævntemateriale med henblik på RenoSams bemærkninger.RenoSams bestyrelse har behandlet forslaget og er som bekendtikke begejstret for, at kommuner og affaldsselskaber, ifølge denbrede politiske aftale, nu skal lave en ”tilmeldeordning” forvirksomheders adgang til genbrugspladser.Under de givne politiske rammer, finder RenoSam det imidlertidpositivt, at bekendtgørelsesudkastet lægger op til, at kommunerog selskaber har stor frihed til at etablere ordningen. RenoSamsbestyrelse er overbevist om, at det er nødvendigt med lokalefrihedsgrader, hvis man vil sikre den bedste løsning forkommuner, affaldsselskaber, virksomheder og miljøet.
ForsyningspligtRenoSams medlemmer påtager sig gerne opgaven med at laveordninger for virksomheders adgang til genbrugspladserne.Samtidig finder vi det afgørende, at kommuner ogaffaldsselskaber har de nødvendige redskaber til at løfte opgaven,herunder det fulde finansielle grundlag.I den nye ordning lægges op til, at kommunen skal planlægge, såden har kapacitet til rådighed for virksomheder, men ikke altid skalhave kapacitet til enhver virksomhed i kommunen. Samtidigskalkommunen dog kunne henvise til anden håndtering, hvis den ikkehar (genbrugsplads)kapacitet.I praksis vil der de facto være tale om en (fælles)kommunalforsyningspligt. På baggrund af udkastets nuværende udformning,er det derfor RenoSams opfattelse, at kommunerne fortsat skalhave mulighed for at opkræve et kapacitetsgebyr.Såfremt staten ikke ønsker at pålægge kommunerne enforsyningsforpligtelse, bør det af bekendtgørelsen fremgår merepræcist, hvilke ”kapacitetskrav” kommuner og selskaber skal leveop til. Samtidigt bør det fremgå, hvilke muligheder kommuner ogaffaldsselskaber har for at finansiere sådanne kapacitetskrav ioverensstemmelse med forureneren-betaler-princippet.
1
Ordninger klar den 1. januar 2012I praksis er det umuligt for kommuner eller selskaber, at have nye regulativerog gebyrer klar den 1. januar 2012. Bekendtgørelsesudkastet giver derforkommunerne mulighed for, at fortsætte med den eksisterendeabonnementsordning indtil den 1. april 2012 – dog kun for virksomheder dertilmelder sig.Selv det er en næsten umulig opgave. Kommuner og selskaber skal i løbet afen måned, fra bekendtgørelsen udstedes den 1. december 2011, til reglernetræder i kraft den 1. januar 2012, have de praktiske ”tilmelde”-redskaber klar.Redskaber de skal droppe tre måneder senere, hvis de ændrer ordning.RenoSam skal derfor anbefale, at overgangsordningen forlænges, så den gårtil udgangen af 2012. Det giver kommuner og selskaber god tid til at etablereen ordning, der er robust og velfungerende.Kommuner og affaldsselskaber går positivt til opgaven med at implementere denye regler, men det må forventes at koste en del ressourcer, medførereaktioner fra nogle af parterne og være vanskeligt at kommunikere. RenoSamhåber, at Miljøstyrelsen vil bakke positivt op under denne opgave.
Kommissionens fortolkning af affaldsdirektivetRenoSam er betænkelig ved, at Miljøstyrelsen finder det nødvendigt atimplementere Kommissionens udkast til fortolkninger af affaldsdirektivet. Det erikke muligt at gennemskue, hvilke konsekvenser ændringer reelt får, og uansetdette har Kommissionens fortolkninger ingen retsvirkning i Danmark.RenoSam skal derfor anbefale, at ændringsforslagene, der følger afKommissionens vejledningsudkast, trækkes tilbage. I stedet bør Miljøstyrelseniværksætte et grundigt udredningsarbejde, med det formål helt generelt at giveaffaldsbekendtgørelsen et ”EU-eftersyn”.I vedlagte tre notater findes RenoSams konkrete bemærkninger tilhøringsmaterialet.
Venlig hilsenRenoSam
Mads JakobsenFormand
Per Bødker AndersenNæstformand
2