Orientering til Folketinget
om resultatet af
4. partsmøde under Århuskonventionen om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og
domstolsprøvelse på miljøområdet
den 29. juni – 1. juli 2011.
Folketinget blev på forhånd orienteret om mødet ved notat dateret 20. juni2011, der blev oversendt til Folketinget 22. juni 2011.Baggrund
Konventionen om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutnings-processer samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet blevunderskrevet på Århuskonferencen den 25. juni 1998.Det 4. partsmøde (MOP4) fandt sted den 29. juni - 1. juli 2011 i Chisinau,Moldova.Der blev på partsmødet truffet en række beslutninger om det videre arbejdeunder konventionen. Resultatet anses tilfredsstillende for Danmark.Højniveaudelens indhold
Højniveaudelens indhold fokuserede på Århuskonventionen og dens rolle tilfremme af bæredygtig udvikling og ”RIO+20-processen” samt til implemen-tering af Rio-deklarationens Artikel 10. På partsmødet blev der vedtaget enerklæring: ”Chisinau Declaration”.Indholdsmæssige emner
Nedenfor følger en gennemgang af de væsentligste indholdsmæssige em-ner:1. Erklæringen fra Århuskonventionens parter til ”RIO+20” - ”Chisinau
Declaration”.
Deklarationens overordnede budskab er, at Århuskonventionens principperbør indtænkes i ”RIO+20”-processen. For så vidt angår grøn økonomi er dertæt sammenhæng mellem Århuskonventionens principper og de mål, somsøges opnået ved en omstilling til grøn økonomi. Ligeledes skal der sikresborgerinddragelse ved udarbejdelse af programmer om grøn økonomi. År-huskonventionens parter tilbød i denne sammenhæng at bistå ”RIO+20”med sine erfaringer med implementeringen af Århuskonventionen.2. Optagelse af ikke - UNECE-stater i Århuskonventionen
Efter konventionen kan parterne beslutte, at ikke-UNECE lande kan opta-ges som parter. Efter konventionen skal det ske efter parternes godkendel-
se. Der blev vedtaget en beslutning, hvorefter ansøgerstaten skal sørge for,at dets retssystem er sådan indrettet, at det er i stand til at overholde kon-ventionen fra det tidspunkt, hvor konventionen træder i kraft for staten. Alle-rede ved afleveringen af ansøgningen skal der dog være visse, ikke for om-fattende, minimumstandarder, som skal være opfyldte. Herefter tager par-terne stilling til optagelsen.Mongoliet har udtrykt interesse i at tiltræde konventionen.Offentlighedens deltagelse i internationale fora
Der blev vedtaget en beslutning for at forbedre implementeringen af artikel3, stk. 7 i konventionen om, at hver part skal fremme Århuskonventionensprincipper i andre internationale miljøkonventioner.Fortsættelse af ekspertarbejdsgruppe omkring adgang til information
Der blev vedtaget en beslutning om fortsættelse af en arbejdsgruppe, somarbejder med adgangen til information, herunder elektronisk formidling.Fortsættelse af ekspertarbejdsgruppe omkring offentlig deltagelse i
beslutningsprocesser
Der blev vedtaget en beslutning om fortsættelse af en arbejdsgruppe, somarbejder med offentlig deltagelse i beslutningsprocesser.3. Fortsættelse af ekspertarbejdsgruppe om adgang til klage og dom-
stolsprøvelse
Der er nedsat en ekspertarbejdsgruppe, der arbejder inden for det hidtil giv-ne mandat. Ekspertarbejdsgruppen har haft sit primære fokus på uddannel-sesaktiviteter, erfaringsudveksling, indsamling af bedste praksis på områdetm.v. og i mindre grad på fastlæggelse af ensartede fortolkninger af nogle afkonventionens vage bestemmelser om adgang til klage og domstolsprøvel-se. Det blev besluttet, at task forcen skal fortsætte sit arbejde.4. Overholdelseskomitéen
Der blev på 1. partsmøde i 2002 etableret en Overholdelseskomité. Over-holdelseskomitéen er unik i internationale sammenhænge, da også privatepersoner kan indbringe parter for komitéen.Der blev vedtaget en generel beslutning om overholdelse af konventionen,samt en række konkrete beslutninger om ikke-overholdelse vedrørende enrække af konventionens parter. Der er tale om 9 beslutninger om ikke-overholdelse vedrørende følgende parter: Armenien, Hviderusland, Ka-sakhstan, Moldova, Slovakiet, Spanien, Turkmenistan, Ukraine og England.Partsmødet fandt herudover i en række klagesager, at parten havde over-holdt konventionen. Det drejer sig om sager vedrørende følgende parter:Østrig, EU (dvs. EU’s institutioner), Frankrig og Georgien.Særligt omdiskuteret var spørgsmålet om Ukraines eventuelle suspension.Det blev besluttet at vende tilbage til spørgsmålet på næste partsmøde.