Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1029411_0001.png
1029411_0002.png
1029411_0003.png
1029411_0004.png
J.nr. 001-2703Den 16. november 2010

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr.

EH (Æ) stillet af Folketingets Miljø- og Plan-

lægningsudvalg

Spørgsmål EH (Æ)Vil miljøministeren oplyse, om fiskeri med vissetyper faststående garn (nedgarn) også kan udgøreen trussel mod udpegningsgrundlaget for marineNatura 2000-områder igennem utilsigtet bifangstaf marsvin?
SvarLad mig starte med at sige, at der ikke er tvivl om,at fiskeri med nedgarn kan medføre en utilsigtetbifangst af marsvin.
Det var også grunden til, at der tilbage i 1998 blevnedsat en fælles arbejdsgruppe under Miljømini-steriet og Fødevareministeriet, der udarbejdede en
handlingsplan for utilsigtet bifangst af marsvin.Og i 2004 vedtog Rådet en forordning om redukti-on af bifangster af bl.a. marsvin. Forordningenindgik i revisionen af handlingsplanen for mar-svin, som skete i 2005. Anvendelse af akustiskealarmer og regulering af visse typer fiskeri er ho-vedelementerne i handlingsplanen.
Fødevareministeren vil senere komme ind på,hvad der skal til for at sikre beskyttelsen af mar-svin.
Jeg vil så også fastslå, at der ikke er tvivl om, at vii habitatdirektivet har en forpligtelse til at beskyttemarsvin i Danmark. Det har vi bl.a. gjort ved i2009 at udpege betydelige habitatområder formarsvin og ved at tilføje marsvin på udpegnings-grundlaget i flere af de allerede udpegede områ-der. Således indgår marsvin nu i udpegningsgrund-laget i 16 marine habitatområder.
2
Marsvin er derudover også oplistet på bilag IV tilhabitatdirektivet, der kræver beskyttelse af yngle-og rasteområder, også selv om det er udenfor deudpegede Natura2000-områder.
Direktivet forpligter medlemslandene til at sikre,at fiskeri, herunder uforsætlig fangst af marsvin,ikke skader marsvinebestanden. Denne forpligtelsehar vi implementeret i den danske lovgivning, ogden vil vi opfylde.
I de udkast til Natura 2000-planer, som nu er i of-fentlig høring, og hvor marsvin er på udpegnings-grundlaget, fremgår det, at projekter og aktiviteterikke har væsentlige påvirkninger på forekomstenaf marsvin i de udpegede områder. Indsatspro-grammets retningslinjer er bindende og forpligterde statslige myndigheder.
Det betyder, at de forskellige ressortansvarligeministerier skal stå for den konkrete regulering in-
3
denfor deres myndighedsområde. Fiskeri er sombekendt Fødevareministeriets myndighedsområde.
Fødevareministeriet har også implementeret habi-tatforpligtigelsen i deres lovgivning - fiskeriloven.Og jeg ved, at Fødevareministeriet er i gang medat følge op på Natura 2000-planernes indsatspro-gram.
Miljøministeriet har desuden ansvaret for at gen-nemføre en national overvågning af natur- og mil-jøtilstanden i de marine områder. Vi har netop nuDet Nationale Overvågningsprogram i offentlighøring. Heri ligger udover en generel overvågningaf marsvin i de danske farvande, en specifik over-vågning af marsvin i de områder, hvor marsvin erpå udpegningsgrundlaget. Det er en opprioriteringi forhold til den nuværende situation.Overvågningen betyder, at vi kan følge udviklin-gen i marsvinepopulationen, således at vi har etendnu bedre grundlag for forvaltning fremover.
4