Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 496
Offentligt
1159305_0001.png
1159305_0002.png
1159305_0003.png
NotatMST-609-00358KemikalierJ.nr. MST-609-0071Ref. Lafoc/kirst19. september 2012
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I og V til Europa-Parla-mentets og Rådets forordning (EF) 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier

1. Resumé

Formålet med forslaget er at tilføje 9 pesticidstoffer til listen over kemikalier, der kræver im-portlandets samtykke inden eksport. Endvidere ophæves samtykkekravet for et pesticidstof,mens kravet om anmeldelse i forbindelse med eksport for to pesticider helt ophæves. Ende-lig indføres eksportforbud mod pesticidstoffet endosulfan.Der skal stemmes om sagen i REACH komitéen 27. september 2012.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have nogen økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet.Forslaget vil samlet set hæve beskyttelsesniveauet, da der tilføjes flere stoffer til listen overstoffer, der kræver samtykke inden eksport, og fordi der indføres eksportforbud for endosul-fan.Regeringen er positiv indstillet over for forslaget.Regeringen støtter derfor forslaget og agter at stemme for det.2. StatusKommissionen har den 29. august 2012 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning. Denrelevante forvaltningskomite skal behandle forslaget den 27. september 2012.Beslutningerne træffes efter reglerne om forskriftprocedure med kontrol, jf. artikel 5(a) iRådets afgørelse af 1999/468/EF. Proceduren indebærer bl.a., at Kommissionen forelæggeret udkast til de påtænkte foranstaltninger for et forskriftudvalg med repræsentanter fra allemedlemsstater, hvorefter udvalget udtaler sig (stemmer) om forslaget med kvalificeret flertal.3. Forslagets formål og indholdForslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 omeksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning omat justere listen over stoffer, hvor importlandet skal orienteres før eksport finder sted ellerhvor eksport er forbudt.
2Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgåendesamtykke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent,PIC). Efter Rotterdam-konventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof påkonventionens bilag, kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andrekemikalier, som et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at orientereimportlandets myndigheder inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappereregler, så der også skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som vurderes at opfyldebetingelserne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof.Forordning 689/2008 gennemfører også Stockholm-konventionens regler om forbud modeksport af svært nedbrydelige organiske miljøgifte (POP).Forslaget afspejler justeringer i reguleringen af kemikalier, der er sket i EU, i Rotterdam-konventionen eller Stockholmkonventionen. De nye stoffer er pesticider, hvor der efterdirektivet om plantebeskyttelsesmidler 91/414 og biociddirektivet 98/8 er truffet beslutningerom, at stofferne ikke må anvendes i EU. Stofferne optages dog kun på listen, hvis de i EU erklassificeret som meget giftige eller som farlige for miljøet, og i øvrigt stadig handlesinternationalt.Konkret indebærer forslaget:at eksport af følgende pesticidstoffer forudsætter samtykke fra importlandet: 2-naphthyloxyeddikesyre, acetochlor, asulam, chlorpicrin, diphenylamin, flufenoxuron,naled, propanil og propargitat eksport af pesticidstofferne bifenthrin og metam ikke længere kræver anmeldelse,da stofferne er blevet godkendt til brug i plantebeskyttelsesmidler.at eksport af pesticidstoffet cyanamid ikke længere forudsætter samtykke fra import-landet, da stoffet anvendes i EU som biocidat eksport af pesticidstoffet endosulfan ikke længere er tilladt, da det er optaget påStockholmkonventionen.
3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen haroverskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.4. NærhedsprincippetVurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om eksportregulering.5. Forslagets konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserForslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.Økonomiske og administrative konsekvenserDer er ingen økonomiske konsekvenser for kommuner eller erhvervslivet, da eksport af stof-ferne stadig er tilladt, hvis det importerende land giver samtykke til import. Danmark har ikkeproduktion eller eksport af stoffet endosulfan.
3BeskyttelsesniveauBeskyttelsesniveauet vil samlet set blive hævet, da der tilføjes 9 stoffer til listen over stoffer,der kræver samtykke inden eksport, og fordi der indføres eksportforbud for endosulfan.6. HøringForslaget har været ikke været sendt i høring.Et rammenotat om sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for miljø. Der er ind-kommet følgende bemærkninger:Det økologiske Råd(DØR) ikke støtte, eksport af bifetrin og metam ikke længere kræversamtykke og at cyanid kan eksporteres uden samtykke. DØR kan støtte, at der optages 9stoffer på listen, som kræver samtykke.3Fkan støtte indstillingen om at støtte forslaget.7. ForhandlingssituationenDet har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Det forventes, at de øvrige medlems-stater vil støtte ændringsforslaget. Dog er der fra et enkelt medlemsland forslag om at ud-skyde beslutningen om at kræve samtykke for 2 konkrete pesticidstoffer, hvor det pågælden-de land forventer at modtage en ny ansøgning om godkendelse inden for kort tid.8. Regeringens holdningDanmark er positiv over for forslaget, som medfører, at der for 9 yderligere stoffer skal ind-hentes samtykke fra importlandet, forud for eksporten. For så vidt angår ændringerne for bi-fetrin, metam og cyanid, afspejler det de ændringer, der er sket i EU (bifenthrin og metam ernu godkendt til brug i plantebeskyttelsesmidler og cyanamid må nu anvendes som biocid in-ternt i EU). Med den regulering stofferne nu har i EU, er det en konsekvens af PIC-forord-ningens regler, at der ikke længere skal ske anmeldelse af bifetrin og metam, eller indhentessamtykke ved eksport af cyanid.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.Det indstilles, at sagen sendes til Folketingets Europaudvalg til orientering.