Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 490
Offentligt
1157820_0001.png
1157820_0002.png
1157820_0003.png

NOTAT

KemikalierJ.nr.Ref. AEDen 11. september 2012

”International Conference on Chemicals Management 3” (ICCM3) d. 17. – 21. september 2012

om den globale kemikaliestrategi – SAICM

På den 3. internationale konference om kemikaliehåndtering, ICCM3, varetager Danmark rollen somformand for EU på vegne af Cypern. Dermed bliver den danske rolle på mødet mere koordinerende iforhold til at opnå samlede ambitiøse EU positioner på de forskellige emner, ligesom Danmark, påvegne af EU og alle Medlemslande, vil skulle lede forhandlingerne med de øvrige regioner, lande ogandre aktører.

Baggrund

Den globale kemikaliestrategi ”Strategic Approach to International Chemicals Management”(SAICM) blev vedtaget i februar 2006. SAICM er et politisk men ikke juridisk bindende instrument,der skal sikre, at man når målsætningen fra implementeringsplanen fra Verdenstopmødet iJohannesburg i 2002 om, at kemikalier i 2020 bruges og produceres på en måde, som fører til enminimering af væsentlige negative effekter på miljø og sundhed. SAICM består af en politiskdeklaration, en overordnet politisk strategi og en global plan for aktiviteter (GPA). I dokumentet ”Thefuture we want” fra RIO+20 topmødet i Rio de Janeiro i juni 2012 fremhæves det, at man ønsker atstyrke SAICM for at kunne opnå 2020-målet fra Johannesburg.

Vigtigste emner på ICCM3

Det er tredie konference efter vedtagelsen af SAICM i 2006, og på mødet er der fokus på den videreimplementering af strategien, herunder på projekter der blev igangsat på ICCM2 i 2009 inden for nyeområder, som kræver globale tiltag samt fokus på om nye initiativer skal igangsættes. Endvidere erder fokus på at finde en langsigtet finansiel løsning for at sikre ressourcer til SAICM fremover samtrapportering om effekten af SAICM. Der vil også være en ”high level dialogue”, hvor der vil være enpolitisk diskussion af, hvordan man kan styrke SAICM, sikre bedre implementering og nå 2020-måletfra Verdensmødet i Johannesburg. Det er hensigten, at der skal tages beslutning om at bedeSekretariatet i samarbejde med bureauet om frem mod næste konference i 2015 at lave en slagskøreplan for, hvordan målene kan nås. Dagsorden for mødet vedlægges.
./.

Nye områder (Emerging issues)

Via den overordnede politiske strategi for SAICM er aktører forpligtet til at identificere nye områder,som kan have negative effekter på miljø og sundhed, og som kræver global indsats for at imødegårisikoen. De 5 områder, der på konferencen i 2009 blev vedtaget og nu skal diskuteres i forhold tilfremdrift og fremtidige tiltag, er ”kemikalier i produkter”, ”bly i maling”, ”farlige stoffer i elektroniskog elektronisk udstyr”, ”nanoprodukter- og materialer” samt ”flourerede kemikalier (PFC’er)”.Hormonforstyrrende stoffer skal diskuteres med henblik på, om området skal optages som nytområde, der kræver global indsats for at imødegå risikoen.Danmark arbejder for, at de prioriterede områder om ”bly i maling, ”PFC’er” og ”nanoprodukter- ogmaterialer” afsluttes, da der er opnået signifikante resultater og igangsat en stabil fremdrift indenforområdet, hvis de forslåede initiativer accepteres af ICCM3. Danmark arbejder desuden for, atinitiativer om ”kemikalier i produkter” og ”farlige stoffer i elektronisk og elektrisk udstyr”videreføres med yderligere beskrevne tiltag, som skal forbedre hhv. adgangen til oplysninger omkemikalier i produkter og sikker håndtering af elektronisk og elektrisk udstyr – begge med enlivscyklus tilgang. Ligeledes arbejder Danmark for, at hormonforstyrrende stoffer optages som nytområde under SAICM.

Rapportering

For at sikre, at der med implementeringen af SAICM sker en udvikling frem mod 2020-målet, er detnødvendigt at måle på effekten. Alle aktører har i den foreliggende periode haft mulighed for atrapportere ind på en række indikatorer, der skal måle på indsatsen. Resultatet vil blive forelagt, og dervil være en vurdering af, om SAICM virker efter hensigten, eller der skal justeres i indsatsen påudvalgte områder.Danmark arbejder for, at resultatet tænkes ind i den politiske dialog om, hvordan implementeringen afSAICM kan styrkes fremover.

Finansiering

Da SAICM blev vedtaget, blev et “Quick Start Program” (QSP) oprettet, som skulle hjælpe u-landenemed opstartsaktiviteter i forhold til at implementere SAICM. QSP er baseret på frivillige bidrag. QPSer tidsbegrænset og udløber i 2013, mens projekter, som allerede støttes via fonden, kan afsluttessenere. Udover dette program indeholder SAICM ikke finansielle støttemuligheder, dog har denglobale miljøfacilitet (GEF) afsat 10.000 $ årligt til at støtte implementeringen af SAICM. Der erlavet en midtvejsevaluering af QSP, som viser, at QSP har været et effektivt program og rapporten eroverordnet positiv.
2
For at opnå målet med SAICM er det nødvendigt med finansiel støtte til u-landene, og denlangsigtede finansieringen af SAICM har været diskuteret flere gange tidligere. Da SAICM retter sigmod alle interessenter i forhold til sikker kemikaliehåndtering, har der været fokus på at få inddragetden private sektor, som også fremstiller, anvender og profiterer på kemikalierne. Industrien har enrække programmer, som arbejder med ansvarsfuld produktion og lignende, men SAICM opfordrerindustrien til direkte at bidrage til implementering af SAICM via finansiel støtte, partnerskaber ellertekniske bidrag, herunder til QSP. Samtidig har der været fokus på ”mainstreaming”, dvs., at landeneopprioriterer kemikalie- og affaldsområdet politisk, fx i nationale udviklingsprogrammer, samtintegrerer kemikalie- og affaldsområdet i andre sektorpolitikker, fx sundhed, landbrug, vand osv.I den forbindelse igangsatte UNEP's eksekutivdirektør i 2009 en global konsultativ proces medhenblik på at fremme finansieringen af sikker håndtering af kemikalier og affald. Udgangspunktet vardet faktum, at kemikalie- og affaldsrelaterede forureninger er et stigende problem i isærudviklingslande, bl.a. pga en fortsat vækst af kemisk produktion til udviklingslande. Med baggrund ien række analyser har UNEP's eksekutivdirektør nu udarbejdet et forslag til enintegrerettilgang til atstyrke finansieringen af kemikalier og affald. Eksekutivdirektørens forslag præsenteres til diskussionpå ICCM3 med henblik på endelig beslutning GC27/GMEF i 2013. Forslaget lægger op til, at landeneopprioriterer områderne politisk, øget involvering af den private sektor (offentlige reguleringer,miljøskatter, teknologisk overførsel, grøn teknologi) samt ekstern finansiering (donor bidrag).På ICCM3 skal mulighederne for at sikre finansiering af SAICM diskuteres på denne baggrund. Daden konsultative proces først vedtages i 2013, og der vil gå nogle år, før den kan implementeres,foreslås det, at QSP forlænges frem til næste ICCM i 2015. Dermed vil indsatsen under SAICMkunne fortsættes – også før den endelige beslutning om langtidsfinansieringen er på plads.Danmark kan acceptere en forlængelse af QSP under forudsætning af, at det bliver tidsbegrænset.Samtidig arbejder Danmark for, at involvering af den private sektor og landenes egen politiskeprioritering af området får en mere markant betydning for en samlet finansieringspakke af SAICMaktiviteter.
3