Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 48
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-001-06085Ref. likjoDen 25. oktober 2011
Orienteringsnotat til Folketinget om det 23. partsmøde under Montrealprotokollen omozonlagsnedbrydende stoffer, der holdes sammen med den 9. partskonference underWienerkonventionen den 21. – 25. november 2011.1. Centrale emner på mødets dagsordenStørstedelen af emnerne er gengangere fra tidligere partsmøder. Det drejer sig bl.a. om forslag omat begrænse anvendelsen af methylbromid til desinfektion og undtagelser fra protokollens forbud.Forslag om international regulering af HFC-gasserOm forslag om international regulering af HFC-gasser skal især bemærkes, at HFC-gasser ikkenedbryder ozonlaget, men er forholdsvis stærke drivhusgasser. De er blevet udviklet på grund afudfasningen af ozonlagsnedbrydende stoffer, og er omfattet af Kyotoprotokollen, som regulereremissionen af forskellige drivhusgasser. Kyotoprotokollen forbyder dog hverken salg eller anvendelseaf gasserne. Det er foreslået, at behandle HFC-gasser under Montrealprotokollen, da der medprotokollen er erfaring med at udfase brugen af denne type stoffer. Der er ikke lagt op til en fuldstændigudfasning. Det skyldes, at der på en del områder ikke findes egnede alternativer til HFC-gasser.Forslaget blev fremsat første gang i 2009.Forslag om definitionen af forbrugDer er til det 23. partsmøde fremsat et nyt forslag om, hvordan forbruget af ozonlagsnedbrydendestoffer, der bruges til at servicere skibe med, skal beregnes. Protokollen definerer ”forbrug” somden samlede mængde af produktion samt import fratrukket eventuel eksport. Det har vist sig, atparterne har forskellige opfattelser af, hvornår der er tale om forbrug, og hvornår der er tale omeksport. En række caribiske ø-stater har fremsat et forslag om at salg af ozonlagsnedbrydendestoffer til skibe, som ligger i en parts havn, skal anses for at være en del af den parts forbrug, ogikke som eksport.2. Regeringens holdning til mødets centrale emnerI forhold til forslag om international regulering af HFC-gasser vil Danmark arbejde for, at dervedtages internationalt bindende regler for begrænsning af produktion, anvendelse og salg af HFC-gasser. Danmark har gode erfaringer med at begrænse anvendelsen af HFC-gasser og har vist, atdet kan lade sig gøre. Danmark bør derfor indtage en aktiv rolle for at gøre verden opmærksom pådette.Det forventes dog ikke, at der kan opnås enighed om international regulering af HFC-gasser.I stedet kan et muligt resultat være en beslutning om, at der skal laves en undersøgelse af, hvilkeHFC-gasser, der ud fra et miljømæssigt synspunkt, er de bedste alternativer til
ozonlagsnedbrydende stoffer. Informationen kan i givet fald til at lægge pres på de parter, der ikkebruger de mest miljørigtige alternativer. Danmark vil støtte sådan en beslutning.I forhold til hvordan forbrug af ozonlagsnedbrydende stoffer skal beregnes, afviger gældende EUpraksis fra mange andre parters, men det er formentlig rimelig ukompliceret at ændre praksis.Danmark er derfor fleksibel overfor, hvilken løsning det bliver. Det forventes dog, at der er behovfor yderligere vurdering af problemets omfang, før der kan træffes en beslutning. Danmarkarbejder derfor for en beslutning om, at den nødvendige viden om parternes definition af ”forbrug”indsamles med henblik på, at der ved partsmødet i 2012 kan træffes beslutning om, hvordanproblemet skal løses.
2