Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1154886_0001.png
1154886_0002.png
1154886_0003.png
1154886_0004.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr.Den 7. september 2012
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed udkast til 12 bekendtgørelser vedr. miljøregulering afvirksomheder og husdyrbrug, som vil blive sendt i offentlig høring med frist for bemærkninger den12. oktober 2012.Udkastene til ændring af bekendtgørelser, henholdsvis de nye bekendtgørelser, er en del afimplementeringen af direktivet om industrielle emissioner (IE-direktivet) og er en opfølgning på IE-lovforslaget, som Folketinget vedtog i maj 2012.IE direktivet skaber et nyt grundlag for det miljøtilsyn og de miljøgodkendelser der fremover skalske med de største mest miljøbelastende virksomheder.Direktivets krav indføres i hele EU og vil derfor medvirke til, at vi får en markant forbedretmiljøtilstand og især en renere luft i Danmark, da vi vil høste fordel af den begrænsning afluftforureningen, der samtidig vil ske i de øvrige EU lande.Under behandlingen af IED-lovforslaget var der spørgsmål til lovforslagets mange bemyndigelser,og hvad det medførte af konkrete regler. I disse bekendtgørelser bliver bemyndigelserne nuudmøntet, og det vil fremgå, at der er lagt op til en direktivnær implementering. Flere afbekendtgørelserne er desuden justeret med henblik på større læsevenlighed. Nedenfor følger en kortgennemgang af centrale ændringer.Af de 12 bekendtgørelser er 8 ændringer af eksisterende bekendtgørelser, mens 4 er nye.Anvendelse af bedste tilgængelige teknikEU's BAT-konklusioner om anvendelsen af bedste tilgængelige teknik til begrænsning af forureningog de tilknyttede emissionsniveauer bliver nu bindende for virksomheder og husdyrbrug, der eromfattet af direktivet. EU’s BAT-konklusioner udløser desuden en revurdering af virksomhedenseller husdyrbrugets miljøgodkendelse, der skal være gennemført inden for 4 år efteroffentliggørelsen af BAT-konklusioner for virksomhedens hovedaktivitet. Denne ændring erimplementeret i godkendelsesbekendtgørelsen, husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen ogspildevandsbekendtgørelsen. De bindende krav om BAT bliver også implementeret i andre EU-lande og vil give mere ensartede miljøkrav blandt virksomheder i EU. Flere danske virksomheder erdesuden leverandører af miljøteknologiske løsninger, der kan begrænse virksomheders forurening,og de nye regler kan give et stort potentiale for eksport af danske løsninger til udlandet.Regeringens holdning til hver enkelt forslag om BAT-konklusioner, som ifølge direktivet vil bliverevideret ca. hvert 8. år, vil blive forelagt for Folketingets Europaudvalg samt FolketingetsMiljøudvalg. Regeringens holdning til de enkelte BAT-konklusioner vil desuden blive drøftet med
Miljøministeriet•Børsgade 4•1215•København KTlf. 72 54 60 00•Fax 33 32 22 27•CVR 12854358•EAN 5798000862005•[email protected]•www.mim.dk
organisationer og virksomheder, der vil blive underlagt kravene, samt med de danskemiljøteknologiproducenter, som kan drage konkurrencemæssige fordele af øgede BAT-krav.Krav om basistilstandsrapporter (forureningsundersøgelser)For visse virksomheder, der bruger, fremstiller eller frigiver relevante farlige stoffer, stilles derendvidere krav om udarbejdelse af en basistilstandsrapport (forureningsundersøgelse). Dette erindarbejdet i godkendelsesbekendtgørelsen.Godkendelsesbekendtgørelsens bilagKun 10 – 15 flere virksomheder er blevet godkendelsespligtige som følge af direktivet. Efteranbefaling fra Virksomhedsudvalg II er formuleringen af listen over godkendelsespligtige IED-virksomheder blevet gjort mere direktivnær, og alle ikke-IED-virksomheder er nu samlet på bilag 2over de ikke så forurenende virksomheder. Som et forenklingstiltag ergodkendelsesbekendtgørelsens omfangsrige bilag (det tidligere bilag 5) om standardvilkår fjernet,idet bilaget udskilles i en selvstændig bekendtgørelse, som senere kommer i høring.Der er ikke lagt op til en ændret myndighedsfordeling mellem stat og kommuner, idet dette afventerden igangværende evaluering af kommunalreformen. Dog foreslås det, at myndigheden forgodkendelse af indvinding og oplagring af gas, herunder skifergas, flyttes fra kommune til stat.Dermed vil staten blive miljømyndighed for anlæg for evt. udvinding af skifergas, svarende til atstaten i forvejen er myndighed for olieindvinding og andre miljømæssigt komplicerede områder, derkræver specialistkompetence.Definition af biomasseaffaldDefinitionen af biomasseaffald følger fremover IE-direktivet, hvilket bl.a. giver en klarere snitflademellem bekendtgørelsen om store fyringsanlæg og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen. De tobekendtgørelser bliver på dette punkt komplementære, så biomasseaffald, der er omfattet afdefinitionen, kan forbrændes på store fyringsanlæg og er undtaget fra forbrænding påaffaldsforbrændingsanlæg.Den ændrede definition af biomasseaffald betyder desuden, at trævareproducerende virksomhedersom noget nyt får ret til at afbrænde eget træaffald til energiproduktion, hvis træet er fri for visseforurenende stoffer. Der er derfor udarbejdet en ny bekendtgørelse om forbrænding af træaffald, somstiller krav til disse anlægs indretning drift, kontrol m.v.Skærpede krav til store fyringsanlægI bekendtgørelsen om store fyringsanlæg skærpes desuden emissionsgrænseværdier, kravene tilmåling af emissioner skærpes, og der foreslås ensartede krav til nye og gamle anlæg ift. Vurderingaf måleresultater. De skærpede emissionsgrænseværdier vil ikke kun give renere luft i Danmark,men i hele EU, som implementerer de samme regler.Fyringsanlæg på platformeFyringsanlæg på platforme skal miljøgodkendes, og der er udarbejdet udkast til en nybekendtgørelse herom. Der er i Danmark ca. 8 eksisterende godkendelsespligtige fyringsanlæg påplatforme, som skal søge om godkendelse inden 1. juli 2013.
2
Flygtige organiske forbindelserVOC-bekendtgørelsen (VOC= Volatile organic compounds/flygtige organiske forbindelser) ændresdels redaktionelt med henblik på større læsevenlighed, dels som følge af implementering af IE-direktivets regler. Bl.a. bortfalder krav om, at tilsynsmyndigheden særskilt skal registrere ikke-godkendelsespligtige virksomheder, der er omfattet af VOC-bekendtgørelsen. Udkastet indeholderogså tekniske præciseringer og ændringer.Produktion af titandioxidIE-direktivet fastsætter regler for anlæg, der fremstiller titandioxid. Der fremstilles ikke titandioxid iDanmark, men det er nødvendigt at udarbejde en ny bekendtgørelse, der primært tager sigte på atregulere indførelse af affald til Danmark fra titandioxidproduktionen.Fokusering af miljøtilsynet med virksomhederDer er udarbejdet en ny bekendtgørelse om miljøtilsyn, som implementerer IE-direktivets regler ombl.a. risikobaseret tilsyn og offentliggørelse af tilsynsrapporter. Miljøtilsynsbekendtgørelsenfastlægger desuden krav for virksomheder og husdyrbrug, der ikke er omfattet af IE-direktivet, ioverensstemmelse med anbefalingerne fra Virksomhedsudvalg II og Husdyrreguleringsudvalget,hvor både erhverv, KL og grønne organisationer var repræsenteret. Det risikobaserede tilsynbetyder, at virksomheder, hvor den potentielle miljøbelastning er høj, skal have flere miljøtilsyn,mens virksomheder, hvor den potentielle miljøbelastning er lavere, kan nøjes med færre miljøtilsyn.På den måde målrettes indsatsen.En uddybende beskrivelse om de enkelte bekendtgørelser kan læses i vedlagte høringsbrev.
Ida Auken
/
Michel Schilling
3

Bilag til oversendelsesbrev til MIU vedr. høring af 12 bekendtgørelser

Liste over bekendtgørelser, som sendes i høring nu:- Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug(husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om anlæg, der forbrænder affald (affaldsforbrændingsbekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om forbrænding af visse typer af træaffald på trævareforarbejdende virksomheder(ny bekendtgørelse)- Bekendtgørelse om begrænsning af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg (storefyr bekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om visse luftforurenende emissioner fra fyringsanlæg på platforme (nybekendtgørelse)- Bekendtgørelse om begrænsning af emission af nitrogenoxider og carbonmonooxid fra motorer ogturbiner (gasmotorbekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om anlæg og aktiviteter, hvor der bruges organiske opløsningsmidler (VOC-bekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om markedsføring og mærkning af flygtigeorganiske forbindelser i visse malinger og lakker samt produkter til autoreparationslakering (VOC-produkt bekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om anlæg, hvor der fremstilles titandioxid (ny bekendtgørelse)- Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v.eftermiljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 (spildevandsbekendtgørelsen)- Bekendtgørelse om tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug og lov om forurenet jord (miljøtilsynsbekendtgørelsen) (ny bekendtgørelse)
4