Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1154883_0001.png
1154883_0002.png
1154883_0003.png
1154883_0004.png
1154883_0005.png
1154883_0006.png
1154883_0007.png
1154883_0008.png
1154883_0009.png
1154883_0010.png
1154883_0011.png
1154883_0012.png
1154883_0013.png
1154883_0014.png
1154883_0015.png
1154883_0016.png
1154883_0017.png
1154883_0018.png
1154883_0019.png
1154883_0020.png
1154883_0021.png
1154883_0022.png
1154883_0023.png
1154883_0024.png
1154883_0025.png
1154883_0026.png
1154883_0027.png
1154883_0028.png
1154883_0029.png
1154883_0030.png
1154883_0031.png
1154883_0032.png
1154883_0033.png
1154883_0034.png
1154883_0035.png
1154883_0036.png
1154883_0037.png
1154883_0038.png
1154883_0039.png
1154883_0040.png
1154883_0041.png
1154883_0042.png
Risikovurdering ogprioritering afvirksomheder oghusdyrbrug til tilsynVejledning med parametre ogscoringsmodelJuli, 2012
Titel:Risikovurdering og prioritering af virksomhederog husdyrbrug til tilsynUdgiver:MiljøstyrelsenStrandgade 291401 København Kwww.mst.dk
Redaktion:[Navn]
Foto:[Navn]Illustration:[Navn]Kort:[Navn]ISBN nr.[xxxxxx]
År:[xxxx]
Ansvarsfraskrivelse:Miljøstyrelsen vil, når lejligheden gives, offentliggøre rapporter og indlæg vedrørende forsknings- og udviklingsprojekterinden for miljøsektoren, finansieret af Miljøstyrelsens undersøgelsesbevilling. Det skal bemærkes, at en sådanoffentliggørelse ikke nødvendigvis betyder, at det pågældende indlæg giver udtryk for Miljøstyrelsens synspunkter.Offentliggørelsen betyder imidlertid, at Miljøstyrelsen finder, at indholdet udgør et væsentligt indlæg i debatten omkringden danske miljøpolitik.Må citeres med kildeangivelse.
2
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Indhold
Forord ......................................................................................................................... 41.2.3.Indledning............................................................................................................6Hvilke virksomheder er omfattet?........................................................................8Modelbeskrivelse og scoringsparametre ............................................................ 103.1Modelbeskrivelse ..................................................................................................................103.2Scoringsparametre................................................................................................................ 113.3Hjælpeark ved scoring af farlige stoffer og blandinger samt affald....................................12Model og vægtninger .......................................................................................... 14Risikovurderingsværktøjet................................................................................. 165.1Indtastningsark og import af virksomhedsdata ..................................................................165.2Databasearket og model .......................................................................................................185.2.1Databasearket.........................................................................................................185.2.2Model......................................................................................................................195.3Prioriteringsark.....................................................................................................................19Beskrivelse af parametre og scoringsmodel ....................................................... 216.1Miljøledelse, systematik og miljøforbedringer ................................................................... 226.2Lovoverholdelse ................................................................................................................... 246.3Farlige stoffer og blandinger samt affald............................................................................ 266.4Oplagrede mængder af farlige stoffer samt uheldsrisici for husdyrgødning..................... 286.5Aktuelle emissioner af farlige stoffer og husdyrbrugs størrelse......................................... 296.6Oplagets tilstandsform og emissionens spredning............................................................. 306.7Sårbarhed – opgjort som afstand til følsomme områder....................................................31Hvornår foretages en risikovurdering? .............................................................. 33Anvendelse af risikovurderingsværktøjet? ......................................................... 34
4.5.
6.
7.8.
Referencer................................................................................................................. 351. Indledning.............................................................................................................. 372. Resultat af afprøvning og test ................................................................................383. Konklusioner .........................................................................................................40
Bilag 1:
Test af Risikovurderingsværktøjet
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
3
ForordMiljøstyrelsen har på baggrund af anbefalingerne fra Virksomhedsudvalg II igangsat en udvikling afet risikovurderingsværktøj af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn. Risikovurderingsværktøjet skalanvendes af miljømyndigheden ved tilsynsplanlægningen, således at der kan sættes fokus på detvæsentlige og dermed sikre et målrettet tilsyn. Værktøjet gør myndighederne i stand til at fastsættetilsynsfrekvensen for de virksomheder og landbrug, der skal føres regelmæssigt tilsyn med jf.miljøtilsynsbekendtgørelsen.Følgende virksomheder og husdyrbrug er omfattet af kravet om at foretage en risikovurdering:1.2.3.4.Virksomheder, anlæg eller indretninger m.v., der er optaget på bilag 1 og 2 tilbekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhedHusdyrbrug, der er godkendt i henhold til § 11 og § 12 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug,Andre husdyrbrug end dem, som er nævnt i nr. 2 og med et dyrehold over 3 dyreenheder,Virksomheder eller husdyrbrug omfattet af § 2 eller bilag 1 i bekendtgørelse ombrugerbetaling for godkendelse og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov omgodkendelse m.v. af husdyrbrug,Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav i forbindelse med etablering ogdrift af autoværksteder m.v., ogVirksomheder omfattet af bekendtgørelse om etablering og drift af renserier.
5.6.
I det følgende vil termen virksomheder omfatte denne liste af virksomheder.Arealer, der er godkendt i henhold til § 16 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug skal ikkerisikoscores, men i tilsynsbekendtgørelsen fremgår det, at de som minimum skal have et samlettilsyn hvert 6 år. Hvis der konstateres ulovligheder, skal arealerne besøges oftere.Miljøtilsyn bliver allerede i dag differentieret i forhold til, hvor ofte der skal føres tilsyn medvirksomheder og husdyrbrug. Både differentieret tilsyn og aftalen om minimumfrekvenser fortilsyn vil blive afløst af en ny model for tilsyn, hvor prioritering af miljøtilsyn fremover i højere vilbygge på hensynet til miljø og sundhed, end det gør i dag.Risiko forstås som alvoren af en potentiel miljøforurening og påvirkning af mennesker koblet medsandsynligheden for, at påvirkningen opstår.Projektets følgegruppe har bestået af:Jens Peter MortensenDNNina ThuneKLVibeke PlambeckDILene Thuren JensenLFMichael Munk SørensenCOWIJan Holmegaard HansenCOWIOle MoeslundMST, OdenseAnette D. PedersenMSTLone KielbergMSTAnja DalbergMST
4
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Herudover har følgende bidraget i afholdte workshops etc::Jens Peter MortensenNina ThuneVibeke PlambeckLene Thuren JensenPer MøllerIda LyngJacob Sterup FKirsten Marie BrødbækHelle HolmPernille AndersenHenning HansenMichael Munk SørensenJan Holmegaard HansenOle MoeslundAnette Dodensig PedersenDana M. ØstergaardLone KielbergAnja DalbergDNKLDILFAllerød KommuneKolding KommuneFaaborg Midtfyn KommuneHerning Kommune (landbrug)Hals Metal A/S (DE)Bagsværd Jernmetal A/S (DE)Aarhus KommuneCOWICOWIMST, OdenseMSTMSTMSTMST
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
5
1. IndledningDenne vejledning indeholder en beskrivelse af et risikovurderingsværktøj, som miljømyndighederkan anvende ved planlægning af miljøtilsyn. Værktøjet skal anvendes i tilknytning til en nytilsynsmodel, som bliver indført som led i implementering af IE-Direktivet og anbefalinger fraVirksomhedsudvalg II. Den nye tilsynsmodel bygger videre på principperne bag kategoriseringen idet differentierede tilsyn og vil afløse vejledning nr. 6, 2004 om differentieret tilsyn samt aftalen omminimumsfrekvenser for samlede miljøtilsyn med virksomheder og husdyrbrug.
Den nye tilsynsmodel indbefatter, at der føres tilsyn med de mest miljøtunge virksomheder oghusdyrbrug (kategori 1-virksomheder) 1-3 gange inden for en 3-årig periode. Øvrige, ikke-godkendelsespligtige virksomheder og husdyrbrug (kategori 2-virksomheder) skal have mindst ettilsyn inden for en 6-årig periode. Der vil desuden blive fastsat et mål om, at kommunerne hvert årskal føre tilsyn med en procentdel af virksomheder og husdyrbrug i de to kategorier. Målet er, attilsynet på baggrund af en risikovurdering fremover i højere grad målrettes de virksomheder oghusdyrbrug, der udgør en særlig risiko for miljøet. Denne risikovurdering foretages på baggrund afen risikoscore. Det vurderes, at ca. 53.000 virksomheder og landbrug i Danmark vil blive omfattetaf kravet om en risikobaseret tilgang for miljøtilsyn.
Der er to typer af tilsyn: basistilsyn og prioriterede tilsyn. Basistilsyn er et samlet tilsyn. Prioriteredetilsyn er målrettede ekstra tilsyn, og behovet for disse fastlægges på baggrund af en risikoscore,hvortil dette værktøj er udviklet. Det er hensigten, at den aktuelle scoring baseres påtilsynsmyndighedernes aktuelle viden og kvalificerede skøn.
De mere præcise definitioner af de forskellige typer af tilsyn fremgår afmiljøtilsynsbekendtgørelsen. I miljøtilsynsbekendtgørelsen fremgår det desuden, at der ved tilsynforstås: Enhver form for udøvelse af tilsynsvirksomhed, herunder de aktiviteter, der indgår imyndighedens planlægning og prioritering af tilsynsindsatsen, forberedelse, gennemførelse af etkonkret tilsynsbesøg, administrativ kontrol af eksempelvis registreringer og måledata, opfølgningsom afrapportering og håndhævelse med henblik på at sikre overholdelsen på lovenes område.
Det er ikke et krav, at myndighederne skal anvende netop lige dette risikoscoringsværktøj, somMiljøstyrelsen har udviklet i samarbejde med KL, DI, L&F samt DE, men myndighederne erforpligtet til at anvende en vægtet score og de konkrete parametre. Kravene fremgår afmiljøtilsynsbekendtgørelsen1. Værktøjet til risikovurdering af virksomheder kan findes påwww.mst.dk.
Det er vigtigt at bemærke, at termenrisikovurderingi denne vejledning ikke må forveksles med denrisikovurdering, der skal foretages af de såkaldte risikovirksomheder – altså de virksomheder, som
1
Bekendtgørelse om tilsyn efter lov om miljøbeskyttelses, lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om forurenet jord(Miljøtilsynsbekendtgørelsen).
6
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
er omfattet af den danske risikobekendtgørelse2. De anlægsdele på risikovirksomheder, der ikke eromfattet af risikobekendtgørelsen, er omfattet af kravet om at skulle fastlægge tilsynsfrekvens ud fraen risikoscoring. Denne risikoscoring vil ikke ændre på frekvenserne for risikoinspektionerne. Somudgangspunkt skal miljøtilsynet på risikovirksomheder koordineres med de krævederisikoinspektioner.
For dambrug gælder jf. dambrugsbekendtgørelsen, at dambrugene skal have tilsyn hvert år.Dambrugene er indtil videre derfor ikke omfattet af kravet om risikovurdering. Dette fremgår afmiljøtilsynsbekendtgørelsen.
Vejledningen beskriver de parametre, som indgår i prioriteringsmodellen, og hvorledesparametrene skal anvendes ved risikovurderingen af virksomheder. Der er beskrevet enscoringsmodel under hver parameter, således at det med de nødvendige data ved hånden blivermuligt at foretage og indtaste en scoring i det tilhørende Excel regneark, som udgørberegningsdelen af prioriteringsværktøjet.
Sidst i vejledningen beskrives, hvorledes tilsynsplanlægningen kan foretages med udgangspunkt iprioriteringsværktøjet.
Risikovurderingsværktøjet vil fremadrettet kunne anvendes i forbindelse med digitalisering afsagsbehandlingen.
Risikovurderingsværktøjet består af en vejledning og et Excel regneark, som er leveret i en version2003.Det Excel baserede beregningsværktøj består af 4 dele:Et indtastningsark,En databasearkEn beskrivelse af den anvendte vægtning i modellen samtEt prioriteringsark, hvori alle risikovurderede virksomheder præsenteres i en prioriteretrækkefølge samt fordelt efter kategori.
2
Bekendtgørelse om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
7
2. Hvilke virksomheder eromfattet?Tilsyn med de virksomheder, som er omfattet af den nye tilsynsmodel, skal prioriteres ved hjælp afrisikovurderingsværktøjet. Virksomhederne er opdelt i 3 kategorier, kaldet Kategori 1a og 1bvirksomheder og Kategori 2 virksomheder.
Kategori 1avirksomheder er:1.Virksomheder, anlæg eller indretninger m.v., der er optaget på bilag 1 til bekendtgørelseom godkendelse af listevirksomhed og husdyrbrug, der er godkendt i henhold til § 12 i lovom miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
Kategori 1bvirksomheder er:2. Virksomheder, anlæg eller indretninger m.v., der er optaget på bilag 2 til bekendtgørelseom godkendelse af listevirksomhed og husdyrbrug, der er godkendt i henhold til § 11 i lovom miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrugKategori 2virksomheder er:3. Andre husdyrbrug end dem, som er nævnt i nr. 2 og med et dyrehold over 3 dyreenheder,4. Virksomheder eller husdyrbrug omfattet af § 2 eller bilag 1 i bekendtgørelse ombrugerbetaling for godkendelse og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov omgodkendelse m.v. af husdyrbrug,5. Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav i forbindelse med etablering ogdrift af autoværksteder m.v., og6. Virksomheder omfattet af bekendtgørelse om etablering og drift af renserier.Som udgangspunkt i risikovurderingen vurderes alle virksomheder lige. Det er således i forbindelsemed selv risikoscoren ligegyldigt, om der er tale om en kategori 1- eller en kategori 2-virksomhed.Til gengæld vil resultatet af scoringen vise lister af virksomheder fordelt på de enkelte kategoriersamt en samlet liste, hvor alle virksomheder er opført. Virksomhederne vil være prioriteret, såledesat de virksomheder med den højeste score vil stå øverst.
Som det fremgår af Miljøtilsynsbekendtgørelsen, er der flere krav til den årlige tilsynsindsats:Der er mindstekrav til, hvor mange basistilsyn, der skal gennemføres for virksomheder ikategori 1 og kategori 2 i løbet af en henholdsvis 3-årig og 6-årig periode.Der er mindstekrav til, hvor mange virksomheder og husdyrbrug i henholdsvis kategori 1 (40%) og kategori 2 (25 %), der skal have tilsyn pr. år. Dette krav er sat for at normere antallet afprioriterede tilsyn. Risikoscoreværktøjet anvendes til at udvælge de virksomheder oghusdyrbrug, der skal have højere tilsynsfrekvens.Derudover skal tilsyn med IED-virksomheder og IED-husdyrbrug prioriteres, idet der er kravom, at IED-virksomheder skal besøges hvert år eller hvert andet år, hvis risikoscoren viser, at
8
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
der er behov for det. Det betyder, at det for alle andre virksomheder og husdyrbrug er muligt atfravige risikoscoren, hvis ovenstående tilsynsmål ellers er opfyldt.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
9
3. Modelbeskrivelse ogscoringsparametre3.1Modelbeskrivelse
Risikovurderingsværktøjet anvendes til at udregne en risikoværdi for en aktivitet (virksomheds ellerlandbrugsaktivitet), som tilsynsindsatsen skal prioriteres efter. Risikoværdien forstås som enfunktion af alvoren af en potentiel påvirkning af miljø og mennesker koblet med sandsynlighedenfor at hændelsen sker. Denne sammenhæng er illustreret i Figur 3-1.Figur 3-1 Definition og illustration af risikobegrebet.
Risikoværdi = f (sandsynlighed for påvirkning), alvor ved påvirkning))
Risikovurderingen består således af 2 grundlæggende hovedelementer eller dimensioner:En der beskriversandsynlighedenfor, at påvirkningen sker ogEn der beskriveralvorenaf hændelsen (effekten af påvirkningen på mennesker og miljø).
Risikoen er dermed beskrevet gennem en sandsynligheds- og en alvorsdimension, hvilket erillustreret i Figur 3-2.Figur 3-2 Illustration af 4 forskellige typer udfald.
SandsynlighedSansynlighedforpåvirkningHøj sandsynlighedStor påvirkning
HøjsandsynlighedLillepåvirkning
Lav sandsynlighedLillepåvirkning
Lav sandsynlighedStor påvirkning
Alvor vedpåvirkningAlvor
10
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
3.2
Scoringsparametre
Modellen består af 5 vurderingsparametre samt 7 scoringsparametre (se modelbeskrivelsen i afsnit 4).Scoringsparametre under sandsynlighedsdimensionen er:12Miljøledelse, systematik og miljøforbedringerLovoverholdelse
Scoringsparametre under alvorsdimensionen er:34Forekomst af farlige stoffer og blandinger samt farligt affaldOplagrede mængder af farlige stoffer samt forhold, der har betydning for at forebygge uheldmed husdyrgødning567Mængden af aktuel emission af farlige stoffer og husdyrbrugs størrelseOplagets tilstandsform og emissionens spredningSårbarhed opgjort som afstand til følsomme områder
For industrivirksomheder scores der for alle 7 parametre.For husdyrbrug scores der for parametrene 1,2, 4, 5 og 7. Det er markeret på indtastningsarket,hvilke felter der skal indtastes for husdyrbrug.Der skelnes ikke imellem indtastningsparametre for Kategori 1 og Kategori 2 virksomheder. Detbetyder, at virksomhederne som udgangspunkt vægtes lige. Grunden til, at man alligevel skalindtaste, om der er tale om hhv. en kategori 1a, 1b eller 2 - virksomhed er, at modellen eftervægtningen danner forskellige lister. Der vil bl.a. blive dannet en liste, hvor alle virksomhederne eropført i prioriteret rækkefølge afhængig af deres score. Desuden vil der blive dannet en anden listeover virksomheder fordelt efter kategori. I miljøtilsynsbekendtgørelse er der krav om, at hverkommune hvert år skal besøge 40 % af kategori 1 virksomhederne og 25 % af kategori 2virksomhederne – her kan listerne være et anvendeligt værktøj.Tabel 1 Oversigt over parametre, som skal scores for henholdsvis industri- og husdyrbrug.
Type3. Farlige stoffer ogblandinger samt affald5. Aktuel emission oghusdyrbrugs størrelse4. Mængden af oplag(virksomheder) samtuheldsrisici(husdyrbrug)6. Tilstandsform ogspredning2. Lovoverholdelse1.Miljøledelse,systematik ogmiljøforbedringer
Industri
Husdyrbrug
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
7. Sårbarhed
11
3.3
Hjælpeark ved scoring af farlige stoffer og blandinger samt affald
Hælpearket kan anvendes til at identificere det oplag eller den emission, som er mest betydende formiljø og sundhed i relation til at risikovurdere virksomheden.Til brug for at identificere den højeste score for risikoparametrene oplag og aktuel emission forindustrier kan der anvendes er hjælpeark, som indeholder de 3 scoringsparametre for farlighed (F),oplagret eller aktuelt emitteret mængde (M) og tilstandsform og spredning (S). Nedenfor visesudfyldte hjælpeark for eksemplerne:Oplag af et opløsningsmiddelOplag af et blandingsproduktOplag på en flyvepladsAktuel emission (spildevand og luft) fra en metalvirksomhedEksempel 1En virksomhed opbevarer eller har tilladelse til at opbevare op til 3 tons af et opløsningsmiddel,som ved stuetemperatur er en væske og som er farlig ved indånding (H332) og er skadelig forvandlevende organismer (H412). Farligheden er derfor en score 2, den oplagrede mængde en score2 og tilstandsformen er ligeledes score 2. Den samlede score for væsken (stof nr. 1) bliver 8, somvist i hjælpearket. Hvis der var tale om en blanding, kan hvert stof scores i hjælpearket (seeksemplet nedenfor).Farlige stofferFarlighed (F)Mængder oplagSpredning (S)I alt = F x M x S(M)Nr. 12228
Eksempel 2En virksomhed opbevarer et blandingsprodukt, som består af en blanding af 3 forskelligeopløsningsmidler, der alle er væsker ved stuetemperatur. I denne situation skal hvert stof iblandingen scores. Stof nr. 1 er det samme opløsningsmiddel som i eksemplet ovenfor, men findesmaksimalt i en mængde på 300 kg. Stof nr. 2 findes i en mængde på maksimalt 200 kg, mensopløsningsmiddel nr. findes i mængder op til 900 kg. Det ses af hjælpearket, at opløsningsmiddelnr. 3 opnår den højeste score af de 3, fordi den oplagrede mængde er størst og til trods for, atopløsningsmiddel nr. 2 er scoret højere på farlighed. Opløsningsmiddel 3 danner derfor grundlagfor at risikovurdere virksomheden med hensyn til oplag af farlige stoffer og blandinger.Farlige stofferFarlighed (F)Mængder oplagSpredning (S)I alt = F x M x S(M)Nr. 12124Nr. 23126Nr. 32228
Eksempel 3En flyveplads opbevarer flybrændstof i mængder op til 4 tons og et ukrudtsmiddel i mængder op til750 kg. Begge oplag er væsker ved stuetemperatur. Det ses af hjælpearket at ukrudtsmidlet samletset scorer højest, fordi farligheden er scoret til 3, og begge oplagrede mængder er scoret til 2.Ukrudtsmidlet danner derfor grundlag for risikovurderingen af flyvepladsen med hensyn til oplag.Farlige stofferFarlighed (F)Mængder oplagSpredning (S)I alt = F x M x S(M)Flybrændstof2228Ukrudtsmiddel32212
12
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Eksempel 4En metalvirksomhed emitterer som væsentligste kilder olie i spildevandet og opløsningsmidler tilluften fra et affedtningsanlæg med genvinding. Den samlede mængde olie i spildevandet udgørmindre end 100 kg per år, mens der emitteres opløsningsmidler via afkastet i mængder op til 300kg per år. Olie og det anvendte opløsningsmiddel scorer begge 2 for farlighed.Det ses af hjælpearket, at opløsningsmidlet scorer højest, fordi opløsningsmidlet spredes somluftforurening og dermed over et større område. Scoringerne for aktuel emission afopløsningsmiddel (farlighed, mængder og spredning) anvendes derfor i risikovurderingen afmetalvirksomheden.Farlige stofferFarlighed (F)MængderSpredning (S)I alt = F x M x Semitteret (M)Olie i2124spildevandetOpløsningsmidler2136i afkastet
Forhusdyrbruganvendes scoringsparametrene "forhold, der har betydning for at forebyggeuheld" (scoringsparameter nr. 4) og "husdyrbrugets størrelse" (scoringsparameter nr. 5) forvurderingsparametrene oplag og aktuel emission og uden brug af hjælpeskemaet.For at kompensere for, at husdyrbrug scores for færre parametre end industrivirksomheder, erformlen for den resulterende score korrigeret. Under oplag og aktuel emission scores husdyrbrugkun for delparametrene: uheldsrisici for husdyrgødning og husdyrbrugets størrelse. Disseparametre kan scores med hhv. 1, 2 eller 3. Den valgte score opløftes til 3. potens (dvs. vælgesscoren 2, så ganges 2 med sig selv 2 gange (2x2x2) og giver således værdien 8; vælges scoren 3 erværdien 27 (3x3x3)).
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
13
4. Model og vægtningerSandsynligheds- og alvorsdimensionen vægter lige højt, dvs. med 50 % til hver dimension.Inden for sandsynlighedsdimensionen bliver der lagt mere vægt på parameteren Lovoverholdelseend på parameteren Miljøledelse, systematik og miljøforbedringer med fordelingen 60:40.Inden for sandsynlighedsdimensionen har den potentielle risiko (oplag), den aktuelle emission ogvirksomhedens beliggenhed lige stor betydning, hvorfor fordelingen mellem parametrene er33:33:34.I Figur 4-1 vises en oversigt over modellen for risikovurdering og prioritering af tilsyn - vægtningerog scorings- og vurderingsparametre. Af Figur 4-1 ses det, at der opereres med 5vurderingsparametre:1.2.3.4.5.Miljøledelse, systematik og miljøforbedringerLovoverholdelseOplag (farlighed, mængde og tilstandsform samt risiko for uheld med husdyrgødning,)Aktuel emission (farlighed, mængde og spredning samt husdyrbrugs størrelse)Sårbarhed (opgjort som afstand til følsomme områder)
Figur 4-1 Model med vægtninger og scoringsparametre.
14
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Vurderingsparametreneoplag og aktuelle emissionerer sammensatte parametre, der hverbestår af 3 scoringsparametre, som ganges sammen.Oplagbestår af scoringsparametrestoffers, blandingers og affalds farlighed,mængden oplagret ogoplagets tilstandsformDen aktuelle emissionbestår af del-parametrenestoffers, blandingers og affalds farlighed,mængden emitteret ogemissionens tilstandsform og spredning (fast, flydende eller gas).Husdyrbrugscores ikke for stoffers, blandingers og affalds farlighed samt tilstandsform ogspredning. For husdyrbrug scoresoplagscores ud fra en række forhold, der har indflydelse pårisikoen for uheld med husdyrgødning.Aktuel emissionfastlægges ud fra husdyrbrugenesstørrelse. Dvs., at husdyrbrug scores på parametrene: 1,2,4,5 og 7.I modellen vil husdyrbrug blive vægtet på samme måde som industrivirksomheder, idet modellenkorrigerer for, at industrivirksomheder scores for flere delparametre end husdyrbrug. Under oplagog aktuel emission scores husdyrbrug kun for delparametrene: uheldsrisici for husdyrgødning oghusdyrbrugets størrelse. Disse parametre kan scores med hhv. 1, 2 eller 3. Den valgte score opløftestil 3. potens (dvs. vælges scoren 2, så ganges 2 med sig selv 2 gange (2x2x2) og giver såledesværdien 8; vælges scoren 3 er værdien 27 (3x3x3)).En samlet oversigt over model og de anvendte vægtninger for de forskellige vurderingsparametre ervist i Tabel 2.Tabel 2 Model og vægtninger mellem de enkelte vurderingsparametre.
Risikovurderings- og rangordningsværktøj
Sandsynlighedsdimensionen(50 %)Miljøledelse,systematik ogmiljøforbedringer(40 %)LovoverholdelseOplag
Alvorsdimensionen(50 %)AktuelemissionSårbarhed
(60 %)
(33 %)
(33 %)
(34 %)
20 %
30 %
17 %
17 %
17 %
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
15
5. RisikovurderingsværktøjetRisikovurderingsværktøjet består af denne vejledning og et Excel regneark (version 2003).Det Excel baserede beregningsværktøj består af 4 dele:Et indtastningsark, hvor informationerne om virksomhederne og de overordnede resultater afrisikovurderingen fremgårEn databaseark, hvor selve risikovurderingen gennemføresEn beskrivelse af den anvendte vægtning i modellen samtEt prioriteringsark, hvori de risikovurderede virksomheder præsenteres i en prioriteretrækkefølge - dels lister med alle virksomheder, dels lister med virksomheder fordelt efterkategori
5.1
Indtastningsark og import af virksomhedsdata
Indtastningsarket i prioriteringsværktøjet er opbygget af en række indtastningsfelter og en figur. IFigur 5-1 ses, hvordan indtastningsark og scoringsværktøj ser ud i modellen.Figur 5-1 Indtastningsarket i modellen.
16
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Indtastningsfelterne består af virksomhedsoplysninger og felter til indtastning af score forsandsynlighed og alvor. Sandsynligheds- og alvorsdimensionens parametre beskrives senere ivejledningen.Data kan tastes ind i indtastningsarket eller direkte i database arket. Alle tal, der er tastet ind har enblå font, alle formler har en sort eller grå font.Virksomhedsdata trukket fra andre databaser kan klippes ind med "paste special" -> "unformattedtext". Det er vigtigt, at al formatering udelades, når data kopieres ind. På denne måde holdes deneksisterende formatering i modellen intakt.Data, der med fordel kan hentes fra andre databaser, fx. "Geoenviron" eller "Structura" er:1. Virksomhedsnavn2. CVR-nr.3. Adresse4. KommuneOverførslen sker ved at designe et query, der gør det muligt at copy-paste direkte ind i modellens"database" ark.Prioriteringsværktøjet indlægger virksomhedsoplysningerne i database arket, som herefter kanaktiveres for indtastninger i indtastningsarket ved rullegardinet: "Vælg virksomhed".Den første indtastning i indtastningsarket er angivelse af, hvilken tilsynskategori den aktuellevirksomhed tilhører: Kategori 1 a eller b virksomhed eller Kategori 2 virksomhed. Der indtastesligeledes et Ja eller Nej til, om virksomheden er et husdyrbrug. Det får betydning under scoringen,hvor der for nogle parametres vedkommende er forskel på de parametre, som skal anvendes forhusdyrbrug og for dem, der skal anvendes for industrivirksomheder.Herefter indtastes score for de parametre, som indgår i modellen. Definitioner på de enkelteparametres scoreklasser findes i afsnit 6.På indtastningsarket i Figur 5-2 kan man i vinduet løbende følge, hvorledes virksomhedensrisikovurdering ændrer sig i takt med indtastningerne.Figur 5-2 Vindue til løbende at følge hvorledes risikovurderingen ændrer sig.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
17
Når indtastningen for en virksomhed eller et husdyrbrug er afsluttet, gemmes data ved at aktiveretasten for "Gem indtastning".Hvis modellen giver problemer ved anvendelsen, vil det ofte kunne afhjælpes ved at lukke Excel heltned, dvs. lukke alle Excel filer og programmet ned og starte forfra.Hvis man ikke kan bruge f.eks. drop-down boksen på en indtastningsarket kan det skyldes, at Excelstår i "Design Mode", og at man skal fjerne denne aktivering (som anvendes, når man laver makroerm.v.).Hvis sikkerhedsindstillingerne i EXCEL er sat tilstrækkeligt højt, vil makroer i EXCEL arkautomatisk blive deaktiveret.I EXCEL 2007 vil der, når man åbner arket, være en bjælke over arket, der angiver, at der er ensikkerhedsrisiko. Trykker man på denne bjælke, kan man aktivere makroer. Har man ikke trykketpå denne, før man prøver at benytte makroerne i arket, vil Design Mode blive aktiveret. Enestemulighed for at aktivere makroer er derefter at lukke arket og åbne det igen.I EXCEL 2003, skal man ind og sænke makro sikkerheds niveauet. Derefter skal EXCEL lukkes ned,og næste gang man åbner EXCEL vil det være muligt at køre makroerne. Sikkerhedsniveauetændres under Værktøj/Tools -> Makro/Macro -> Sikkerhed/Security. Dette vil formentlig kun væreet problem, hvis sikkerheden er sat til Høj/High. Det bør være nok at ændre sikkerhedsniveauet tilmellem/medium.
5.2
Databasearket og model
5.2.1DatabasearketOplysninger om virksomhedernes navne og kontaktdata kan importeres fra devirksomhedsdatabaser, som kommunen anvender.Når indtastningsarket er udfyldt, og der er trykket på gem, vil data lagres i databasearket.Databasearket (se Figur 5-3) indeholder foruden de importerede data om virksomhederne, deforetagne score for sandsynligheds- og alvorsparametrene.Figur 5-3 Databaseark med data og scorer.
18
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
De sidste kolonner i databasearket indeholder resultater af beregningerne, såsom:Vægtet sandsynlighedVægtet alvorEn samlet score (aritmetisk gennemsnit af vægtet sandsynlighed og alvor)Ranking, som er angivelse af virksomhedens endelige prioritering i forhold til alle indtastedevirksomheder.
5.2.2ModelI modelarket oplyses den aktuelle vægtning mellem parametrene for sandsynlighed og alvor.Vægtningen er endvidere fastlagt i tilsynsbekendtgørelsen. Se Figur 5-4.Figur 5-4 Ark til indtastning af vægte m.v.
5.3
Prioriteringsark
Excel regnearkets sidste ark indeholder prioriterede lister over de scorede virksomheder dels pålister over kategori 1a "IED virksomheder og husdyrbrug" og kategori 1b "øvrige virksomheder oghusdyrbrug" (se Figur 5-5), dels i en liste over "kategori 2 virksomheder og husdyrbrug" og ensamlet liste over "Alle virksomheder og husdyrbrug" (se Figur 5-6).
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
19
Figur 5-5 Lister over Kategori 1a (IED) og Kategori 1b (øvrige) virksomheder og husdyrbrug.
Figur 5-6 Lister over kategori 2 samt over alle virksomheder og husdyrbrug
20
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
6. Beskrivelse af parametre ogscoringsmodelI dette afsnit beskrives parametrene for henholdsvis sandsynligheds- og alvorsdimensionen, samthvordan disse skal anvendes.Parameterbeskrivelsen er opbygget og beskrevet under en række enslydende overskrifter:
Parameterens dimensionParameterens navnHvorfor parameteren er medtaget?Hvorledes parameteren skal anvendes?De anvendte scoringsklasserScoringsmodellen med definitioner af de enkelte scoreklasser
Scoringsmodellen er opbygget med anvendelse af en beskrivelse af de 2 yderpunkter, somhenholdsvis højeste og laveste score samt med en mellemløsning for den midterste score.Der er for nogle parametre valgt de tre scoreklasser: 1, 2 og 3, mens det for andre parametre er valgtde tre scoreklasser: 1, 3 og 5. Sidstnævnte inddeling er anvendt for at få en større spredning påscoringerne.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
21
6.1
Miljøledelse, systematik og miljøforbedringerSandsynlighedsdimensionen
DimensionParameterHvorfor?
Miljøledelse, systematik og miljøforbedringerVirksomheders systematiske arbejde med håndtering af miljøforholdene i den daglige driftsamt til forebyggelse af uheld anvendes som parameter for sandsynligheden for, atafvigelser og uheld forekommer, samt at der er opnået resultater med løbende forbedringeraf miljøpræstationen.Hvis en virksomheds systematik er høj, så vil sandsynligheden for afvigelser og uheldantages at være lav og omvendt. Ligesom forventningen til opnåelse af løbendemiljøforbedringer antages at være større, hvis virksomheden arbejder systematisk ogstruktureret med miljøforholdene.
Hvorledes?
Det registreres, med hvilken systematik miljøforholdene håndteres, om der anvendescertificerede eller ikke certificerede miljøledelsessystemer, samt om der kan registreresdokumenterede og løbende miljøforbedringer (i forhold til sidste vurdering).
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 3 og 5.
Score 1
Virksomheden anvenderet certificeret miljøledelsessystem(EMAS eller ISO 14001)eller en lignende systematiki et ledelsessystem, hvor miljøledelse indgår, men ikkenødvendigvis er certificeret.Dokumentationen forcertificeringaf miljøledelsessystemet er et certifikat fra etanerkendt certificeringsorgan. Miljøledelsessystemet kan være en integreret del af etkombineret certificeret kvalitets-, arbejdsmiljø- og energiledelsessystem, somrepræsenterer de væsentligste miljøforhold på virksomheden.For etikke certificeret ledelsessystem,er det tilsynsmyndigheden, som afgør, omledelsessystemet omhandler de væsentligste miljøforhold på virksomheden, og omsystemet indeholder de nødvendige elementer. Som minimum skal der være formuleret enmiljøpolitik, være fastsat miljømål, udarbejdet procedurer for vurdering og kontrol af devæsentlige emissioner og processer, der fører til udslip af forurenende stoffer, udarbejdetdokumentation for løbende miljøforbedringer, procedurer for intern vurdering ogvedligeholdelse af miljøsystemet og procedurer for korrigerende handlinger i tilfælde afudslip. Et miljøledelsessystem skal have gennemløbet en cyklus af mindst et år for at kunnevise en løbende forbedring af miljøpræstationen.Påvisning af årlige forbedringer af miljøpræstationen er en forudsætning for atvirksomheden kan betragtes som havende et velfungerende ikke-certificeretmiljøledelsessystem.
Score 3
Virksomheden har ikke et certificeret miljøledelsessystem eller andre ledelsessystemer,hvor miljøledelse er integreret, men har skriftligt formuleretmiljømålsætning og målfor miljøarbejdet samt procedurer for korrigerende handlinger i tilfælde af udslip, og der
22
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
kan konstateresløbende forbedringerpå udvalgte områder. Virksomheden arbejdersystematisk med forbedring af miljøpræstationen.Det væsentligste forhold for at opnå denne score er, at virksomheden kan dokumenteremiljøforbedringer på udvalgte områder inden for de sidste 3 år.Miljøforbedringerne kan f.eks. opnås som reduktioner af emissionen til omgivelserne,reduktion af affaldsmængden, flytning af affaldsproduktion fra deponi eller forbrænding tilgenbrug eller genanvendelse samt ved reduktion af forbruget af energi, vand og råvarer perproduceret enhed eller udledningen af CO2per produceret enhed.Den opnåede miljøforbedring skal foreligge på en form, således at resultatet kan verificeresog forbedringen skal kunne konstateres med mindst 2 observationer. Dokumentation kaneksempelvis være grønne regnskaber eller indberetning af egenkontroldata.Udarbejdelse af en beredskabsplan og formulering af en miljømålsætning er således ikketilstrækkelig til at opnå en score 3.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør, om miljøforbedringen er tilstrækkeligtdokumenteret.Score 5Virksomheden har ikke et certificeret miljøledelsessystem eller et kvalitets-, arbejdsmiljø-eller energiledelsessystem, hvor miljø er integreret. Der arbejdes ikke systematisk medmiljøforbedringer, der er ikke formuleret målsætninger eller fastsat mål for miljøarbejdet,og der erikke opnået løbende dokumenterede miljøforbedringer på udvalgteområder.Det væsentligste forhold ved denne score er, at der ikke kan dokumenteresmiljøforbedringer inden for de sidste 3 år som resultat af virksomhedens tiltag. Det ersåledes ikke nok alene at overholde vilkår i miljøgodkendelsen eller påpege, atvirksomhedens CO2-emission er reduceret, hvis det f.eks. skyldes en faldendeemissionsfaktor for elforbruget.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
23
6.2
LovoverholdelseSandsynlighedsdimensionen
DimensionParameterHvorfor?
LovoverholdelseVirksomheders lovoverholdelse anses som en central parameter til vurdering afsandsynligheden for, at virksomheden aktuelt påvirker eller potentielt kan komme til atpåvirke mennesker og miljø ved driftsforstyrrelser og uheld.Med lovoverholdelse menes under denne parameter overholdelse af vilkår, krav, ogindskærpelser samt manglende efterkommelse af påbud, m.v.
Hvorledes?
Der foretages en samlet vurdering af lovoverholdelsen ved at vurdere nedenstående 5delparametre og sammenfatte disse i en fælles score:Antal og hyppigheder af overtrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser,regulativer og manglende efterkommelse af påbudAntal og hyppigheder af berettigede klager fra naboer over generHvorledes vilkår, fx frister i påbud, lovgivning og indskærpelser efterleves, ogom der er sket politianmeldelserOm tidsfrister er blevet overholdt
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 3 og 5.
Score 1
Virksomheden harikke haft udeståender(forhold, som har miljømæssig betydning fxovertrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglende, manglendeefterkommelse af påbud og berettigede naboklager), og miljømyndigheden har ikkehåndhævet miljølovgivningen indenfor en periode svarende til minimumsfrekvensen fortilsyn.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør, om der er forekommet forhold i perioden, somikke berettiger virksomheden til at opnå score 1, f.eks. om eventuelle overskridelser aftidsfrister har været velbegrundede.
Score 3
Virksomheden harhaft 1 udeståendende(forhold, som har miljømæssig betydning fxovertrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglende efterkommelse afpåbud og berettigede naboklager – dvs. klager, der giver anledning til, attilsynsmyndigheden reagerer med mindst en henstilling) med miljømyndighedenindenfor en periode svarende til minimumsfrekvensen for tilsyn eller virksomheden har isamme periodeikkehaft udfordringer med at efterleve givne tidsfrister. Hvisvirksomheden har haft udfordringer med at efterleve tidsfrister uden væsentligebegrundelser scores der 5.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør om efterlevelse af henstillinger, frister i påbud ogindskærpelser er blevet efterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.
Score 5
Virksomheden har haft2 eller flere udeståender(forhold, som har miljømæssigbetydning fx overtrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglendeefterkommelse af påbud og berettigede naboklager) med miljømyndigheden indenfor en
24
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
periode svarende til minimumsfrekvensen for tilsyn, eller virksomheden har i sammeperiode haft vanskeligt ved at efterleve givne tidsfrister.Det er tilsynsmyndigheden som afgør om efterlevelse af påbud og indskærpelser ikke erblevet efterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør om efterlevelse af henstillinger, frister i påbud ogindskærpelser er blevet efterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
25
6.3
Farlige stoffer og blandinger samt affaldAlvorsdimensionen
DimensionParameterHvorfor?
Farlige stoffer og blandinger samt affaldAlvoren af en påvirkning af mennesker og miljø afhænger afvirksomhedensanvendelse af farlige stoffer og deres sundheds- og miljømæssige egenskaber. Denneparameter repræsenterer stoffer og blandingers iboende egenskaber uden hensyn tilen eksponerings størrelse, tilstandsform og spredning.Husdyrbrugscores ikke for denne parameter.
Hvorledes?
Defarlige stoffer og blandingeromfatter såvel råvarer, mellemprodukter,sideprodukter, slutprodukter som affaldsprodukter og alle emissioner fra normaldriftssituationer og potentielle uheld.Scoringen af parameteren foretages ved identifikation af den eller defarlige stoffer og blandinger, som repræsenterer den mest belastendesundheds- og miljømæssige egenskaber.Ved scoringen anvendes primært stoffernes faresætningskoder i henhold til CLP-Forordningen (Forordningen om klassificering, mærkning og emballering af stoffer ogblandinger). H-sætningerne, som erstatter de gamle R-sætninger findes på etiketterneaf emballagen eller på de tilhørende datablade. Nye stoffer og blandinger har siden2010 kun anvendt de nye H-sætninger.Hvis ikke oplysninger om faresætninger er umiddelbart tilgængelig, så skal der tagesstilling til, om der opbevares eller anvendes farlige stoffer og blandinger påvirksomheden. Score 1 anvendes, hvis svaret er Nej og score 2, hvis svaret er Ja.For emissioner fra forbrændingsprocesser (SOxog NOx) og lignendeomdannelsesprodukter med akut toksiske egenskaber anvendes score 2.Farligt affaldtilhører enten scoreklasse 1, 2 eller 3. Den endelige placeringafhænger af de indeholdte farlige stoffers egenskaber, og at den %-andel, som det ellerde farlige stoffer udgør i affaldsfraktionen. Ved forekomsten af flere farlige stofferlægges den procentvise andel for hvert stof sammen.Fareklasserne for indholdsstofferne i farligt affald er angivet under scoreklasse 2 og 3.Indholdsgrænserne findes i Affaldsbekendtgørelsen (BEK no. 1415 af 12.12.2011, Bilag4 tabel 2).Hvis der ikke findes en %-andel af de farlige stoffer i scoreklasse 2 og 3, somoverskrider indholdsgrænserne, så er affaldsfraktionen per definition ikke farlig ogslutscoren vil være scoreklasse 1.
26
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
ScoringsklasserScore 1
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 2 og 3.Ingen faresætningskoder for stoffer og blandinger eller som bærer H-sætningerne:H315, H319 eller H335 (stoffer eller blandinger, som forårsager eller kan forårsageirritation af hud, øjne og luftveje).Overskrider ikke procentgrænserne for farligt affald i Affaldsbekendtgørelsen (BEKno. 1415 af 12.12.2011, Bilag 4 tabel 2).
Score 2
FaresætningskoderSundhed:H301,H302, H311, H312, H314, H317, H318, H331, H332, H334, H336,H370, H371, H372, H373 (stoffer og blandinger, som er giftig eller farlig vedindtagelse, hudkontakt og indånding, som forårsager svære forbrændinger, alvorligøjenskade og som kan forårsage allergiske reaktioner, åndedrætsbesvær ogorganskader).Miljøfare:H412, H413, H420 (stoffer og blandinger, som er skadelig eller kan væreskadelig med langvarige virkninger for vandlevende organismer samt ødelæggeozonlaget).Affaldskoder:Indeholder H4, H5, H6, H8 og H12 stoffer (lokalirriterende,sundhedsskadelige, giftige, ætsende og stoffer, der kan frigøre giftige eller megetgiftige luftarter) og overskrider indholdsgrænserne i Affaldsbekendtgørelsen (BEK no.1415 af 12.12.2011, Bilag 4 tabel 2).
Score 3
FaresætningskoderSundhed:H300, H310, H330, H340, H341, H350; H351; H360; H361�H362(stoffer og blandinger, som tilhører gruppen af CMR stoffer – carcinogene, mutageneeller reproduktionstoksiske og som er livsfarlige ved indtagelse, hudkontakt ellerindånding).Miljøfare:H400, H410, H411 (stoffer og blandinger som er meget giftige eller giftigemed langvarige virkninger for vandlevende organismer)3Affaldskoder:H7, H9, H10, H11, H13 og H14 stoffer (kræftfremkaldende,smitsomme, reproduktionsskadende, mutagene, allergene, smitsomme ogøkotoksiske) og overskrider de relevante procentgrænserne i Affaldsbekendtgørelsen(BEK no. 1415 af 12.12.2011, Bilag 4 tabel 2). For H9 og H14 er der ikke fastsatgrænseværdier.
er aktuelt ingen faresætningskoder for PBT egenskaber (persistent, bioakkumulerende og toksisk). CLP-Forordningenangiver med forbehold af udviklingen på FN-plan, at klassificering og mærkning af PBT-stoffer og meget persistente og megetbioakkumulerende (vPvB) stoffer bør medtages på et senere tidspunkt i forordningen.
3Der
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
27
6.4
Oplagrede mængder af farlige stoffer samt uheldsrisici forhusdyrgødningAlvorsdimensionen
DimensionParameter
Oplagrede mængder af farlige stoffer og forhold derhar betydning for at forebygge uheld medhusdyrgødningDen potentielle risiko for og dermed alvoren af en eventuel påvirkning af mennesker og miljø itilfælde af uhelds eller driftsforstyrrelser repræsenteres på industrivirksomheder ved deoplagrede mængder af farlige stoffer og blandinger, fordi det er disse mængder, som hervedkan frigøres og påvirke mennesker og miljø.For husdyrbrug registreres forekomsten af en række forhold, der øger risikoen for uheld ellerrisikoen for overtrædelse af husdyrgødningsbekendtgørelsens regler om opbevaring afhusdyrgødning.
Hvorfor?
Hvorledes?
Mængden af oplagrede farlige stoffer og blandinger samt affald scoresforindustrivirksomhederefter kendskabet til de maksimalt forekommende mængder, der kanforekomme på virksomheden og ikke efter, hvor store mængder der forekommer ved et aktuelttilsyn.Forhusdyrbrugscores efter, hvor mange af nedenstående forhold, der forekommer påbedriften.- Der er fastmonterede pumper til tømning af gyllebeholderen til gyllevogn- Der er beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning uden fast overdækning- Der er oplag af fast husdyrgødning eller kompost på møddingsplads- Der er oplag af kompost i markstak
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 2 og 3.
Score 1
For virksomheder: Oplag af < 0,5 tons per år af det stof, blanding eller affaldstype, som eridentificeret som mest sundheds- eller miljøbelastende.For husdyrbrug: Ingen af de 4 forhold forekommer.
Score 2
For virksomheder: Oplag af 0,5-5 tons per år af det stof, blanding eller affaldstype, som eridentificeret som mest sundheds- eller miljøbelastende.For husdyrbrug: 1 eller 2 af de 4 forhold forekommer.
Score 3
For virksomheder: Oplag af > 5 tons per år af det stof, blanding eller affaldstype, som eridentificeret som mest sundheds- eller miljøbelastende.For husdyrbrug: 3 eller 4 af de 4 forhold forekommer.
28
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
6.5
Aktuelle emissioner af farlige stoffer og husdyrbrugs størrelseAlvorsdimensionen
DimensionParameter
Aktuelle emissioner af farlige stoffer oghusdyrbrugs størrelseEmissionen af de aktuelle emissioner repræsenterer den godkendte påvirkning afmennesker og miljø.Husdyrbrugets størrelse antages at repræsentere den aktuelle emission.
Hvorfor?
Hvorledes?
Forindustrivirksomhederer det muligt at estimere den faktiske emission framiljøgodkendelsen, hvis en sådan findes. Ellers må emissionen fastlægges ved et skøn.I nogle tilfælde kan en estimering foretages ud fra nøgletal, såsom emission per produceretenhed eller emission per mængde af anvendt brændstof. Hvis virksomheden har grøntregnskab eller er omfattet af PRTR (Pollution Release and Transfer Register), kanmyndigheden tage udgangspunkt i dette.Der anvendes en logaritmisk skala, som erfaringsmæssigt er anvendeligt tilprioriteringsformål.Husdyrbrugscores efter husdyrproduktionens størrelse opgjort i antal dyreenheder (DE),som herved antages at give et indirekte skøn af emissionens størrelse.
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 2 og 3.
Score 1
For virksomheder: < 0,5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret somden mest sundheds- og miljøbelastende.Husdyrbrug med under 75 DE.
Score 2
For virksomheder: 0,5-5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret somden mest sundheds- eller miljøbelastende.Husdyrbrug med 75 DE eller derover, men mindre end 250 DE.
Score 3
For virksomheder: > 5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret som denmest sundheds- eller miljøbelastendeHusdyrbrug med 250 DE eller derover.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
29
6.6
Oplagets tilstandsform og emissionens spredningDimensionParameterAlvorsdimensionen
Oplagets tilstandsform og emissionensspredningAlvoren af en påvirkning af mennesker og miljø afhænger af emissionensfase og spredning. Faste stoffer spredes typisk til jord, flydende tilvandmiljøet og luftarter til luften. Spredningen kan også have betydningfor, hvor store områder og hvor mange mennesker, som påvirkes afemissionen.Der scores ikke for landbrugsvirksomheder inden for denne parameter.
Hvorfor?
Hvorledes?
Parameteren scores dels efter tilstandsformen ved oplag, dels efterspredningen af emissionen vurderet ud fra om spredningen er lokal,regional eller global.Luftemissioner vil normalt have global spredning, mens udledninger viaspildevand og overfladevand har en regional spredning ved hjælp afvandsystemerne. En lokal spredning vil typisk være en jord- oggrundvandsforurening eller en nabopåvirkning.Der scores højest for stor spredning og lavest for en lokal spredning,fordi en lokal spredning påvirker mindre områder og færre mennesker,mens global spredning påvirker meget store områder og en storbefolkningsgruppe.
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 2 og 3.TilstandsformEmissionens spredningSpredning til det lokale miljø omkringvirksomheden, typisk jordSpredning til et lidt større område, typiskvandmiljøetSpredning til et større område. Typisk iform af luftforurening.
Score 1Score 2Score 3
Fast fase (stof)Flydende fase (væske)Gasart
30
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
6.7DimensionParameterHvorfor?
Sårbarhed – opgjort som afstand til følsomme områderAlvorsdimensionen
SårbarhedVirksomhedens beliggenhed i forhold til følsomme områder, såsomvandindvindingsinteresser, sårbare overfladerecipienter (vandløb, søer og hav) samt områdersom anvendes til rekreative formål, institutioner og lignende har stor betydning for, hvorledesvirksomheden eller husdyrbruget påvirker eller kan påvirke mennesker og miljø.Når det gælder øvrige påvirkninger såsom støj og lugt, har afstanden fra virksomheden ellerlandbruget til eventuelle naboer også betydning. Parametre som affald og oplag af farligestoffer og blandinger er medtaget under alvorsparametrene oplag og emission.
Hvorledes?
Forindustrivirksomhederforetages en vurdering af afstandene i forholdtil følsommeområder,såsomSårbare overfladerecipienterFølsomme brugerområderVandindvindingsinteresser
Sårbare overfladerecipienter er Natura 2000, §3 og lignende områder.Følsomme brugerområder er boligområder, institutioner, rekreative områder m.v.)Med hensyn til vandindvindingsinteresser anvendes OSD-områder. Hvis et erhvervsområderf.eks. ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser, så skal alle virksomheder iområdet have en score 3.Den af del-parametrene som giver den højeste score indgår i scoringen af virksomheden ellerhusdyrbrug.Forhusdyrbrugscores efter afstanden mellem produktionsanlægget og bestemte typer affølsomme områder.Ved produktionsanlæg forstås faste installationer, såsom stalde, gylleanlæg, anlæg tilopbevaring af gødning m.v.
Scoringsklasser
Der anvendes 3 forskellige scorer: 1, 3 eller 5.
Score 1
For industrivirksomheder:Virksomheden er placeret > 500 m fra følsomme områder og/eller i område med begrænsededrikkevandsinteresserFor husdyrbrug:Husdyrbrugets anlæg ligger, så de opfylder alle nedenstående afstandsgrænser:
> 200 m fra åbne vandløb> 1000 m fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsomme naturområder jf.husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3,punkt A, nr. 2)uden for nitratfølsomme indvindingsområder og områder omfattet af en indsatsplanfor drikkevand> 100 m fra nabobeboelser
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
31
Score 3
For industrivirksomheder:Virksomheden er placeret 200-500 m fra følsomme områder og/eller i område meddrikkevandsinteresser, dog ikke særlige drikkevandsinteresser.For husdyrbrug:Husdyrbrugets anlæg ligger i mindst et af følgende områder:100-200 m fra åbne vandløb300-1000 m fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsommenaturområder jf. husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, oghusdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3, punkt A, nr. 2)50-100 m fra nabobeboelser
Score 5
For industrivirksomheder:Virksomheden er placeret < 200 m fra følsomme områder og/eller i område med særligedrikkevandsinteresser.For husdyrbrug:Husdyrbrugets anlæg ligger i mindst et af følgende områder:
< 100 m fra åbne vandløb< 300 m fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsomme naturområder jf.husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 3,punkt A, nr. 2)inden for nitratfølsomme indvindingsområder eller områder omfattet af enindsatsplan for drikkevand< 50 m fra nabobeboelser
32
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
7. Hvornår foretages enrisikovurdering?En risikovurdering foretages mest hensigtsmæssigt, når data og opdaterede oplysninger omvirksomheden eller husdyrbruget umiddelbart foreligger eller umiddelbart efter et tilsyn.Efter hvert tilsyn på en virksomhed eller husdyrbrug skal der foretages en risikovurdering, hvisdette ikke allerede er sket. Hvis risikovurderingen tidligere er fortaget, så bør der foretages enopdatering af den eksisterende risikovurdering.Risikovurderingen foretages på baggrund af eksisterende viden. For godkendelsespligtigevirksomheder og husdyrbrug kan der med fordel tages udgangspunkt i miljøgodkendelsen. Medmindre tilsynsmyndigheden fx bruger beskrivelsen af parametrene som anledning til at forberede ettilsyn, er det ikke meningen, at der skal gennemføres beregninger eller lignende for at gennemførerisikovurderingen.En fuldt opdateret risikovurdering af alle kommunens relevante virksomheder og husdyrbrug vilderfor være til stede, når alle virksomheder og husdyrbrug har haft et tilsyn indenforminimumsfrekvensen.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
33
8. Anvendelse afrisikovurderingsværktøjet?Risikovurderingerne anvendes ved den årlige tilsynsplanlægning til at udvælge og prioritere devirksomheder, som skal have et prioriteret tilsyn.Den praktiske tilsynsplanlægning skal følge Miljøtilsynsbekendtgørelsen med hensyn tiltilsynsfrekvenser for de forskellige kategorier af virksomheder.Risikomodellen er et input til den praktiske planlægning, og den giver en prioritering afvirksomheder og husdyrbrug opdelt på kategori 1og 2virksomhederModellens rangordning giver ikke umiddelbart en liste over, hvilke virksomheder der skal have etprioriteret tilsyn udover minimumstilsynet. Hvilke virksomheder, som i et givet år skal have ettilsyn vil afhænge af følgende forhold:Hvornår virksomheden eller landbruget sidst har fået basistilsynHvor virksomheder og landbrug, der årligt skal føres tilsyn medHvilke tilsynskampagner, der skal gennemføres det pågældende år
Prioriteret tilsyn vil næppe være relevant for en virksomhed, som det pågældende år står til at skullehave et basistilsyn. Derfor skal der ved tilsynsplanlægningen tage hensyn ti,l om en virksomhed skalhave et basistilsyn det pågældende år.Anvendelse af risikovurderingsværktøjet gør det muligt at opstille rangordnede lister overvirksomheder tilhørende henholdsvis tilsynskategori 1 og 2. På Excel regnearkets sidste ark findesen prioriteret lister over virksomhederne indenfor de 2 tilsynskategorier.
34
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
ReferencerRapport fra virksomhedsudvalg II. Miljøministeriet, 2011.Vejledning om Differentieret miljøtilsyn - prioritering af tilsynsindsatsen. Miljøministeriet,Miljøstyrelsen, Vejledning nr. 6, 2004.Easy Tool Project fra IMPEL "Risk Assessment in Inspection Planning". Opdateres løbende.DIRECTIVE 2010/75/EU OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCILof 24 November 2010 on industrial emissions.
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
35
Bilag 1:
Test af Risikovurderingsværktøjet
Indholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Resultater af afprøvninger og test3. Konklusioner
36
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
1. Indledning og baggrund6 kommuner og den decentrale enhed Miljøstyrelsen, Odense har afprøvet og testetrisikoscoringsmodellen ved at indtaste værdier for en række industrivirksomheder og husdyrbrug.Følgende kommuner og decentrale MST enheder har deltaget:
KoldingHerningHvidovreFåborgAllerødSønderborgMiljøstyrelsens decentrale enhed i Odense
Der er i alt scoret 73 virksomheder fordelt på 39 industrivirksomheder og 34 husdyrbrug.Virksomheder er også fordelt på kategori 1 og 2 virksomheder på følgende måde:
TypeI
KategoriIIIkkeangivet44
Ialt
HusdyrbrugIndustrierIalt
271542
72027
343973
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
37
2. Resultat af afprøvning ogtestResultatet af testen er illustreret i Figur 8-1, som viser fordelingen på sandsynligheds- ogalvorsdimensionen.Figur 8-1 Resultatet af testen fordelt på sandsynligheds- og alvorsdimensionen.
Figur 8-1 illustrerer, at virksomhederne som ønskeligt fordeler sig over et stort område af muligescoringer. Der er scoringer af alvorsdimensionen fra 1 og op til 4,3; menssandsynlighedsdimensionen variere fra mellem 1 og 5, dvs. fra laveste til højest score.Den afgørende for modellen er den samlede score, som er en sammenvejning af sandsynlighed ogalvor.Spredningen påden sammenvejede score varierer mellem 1,38 til 4,67.Figur 8-2 viserspredning på nogle intervaller af samlet score.
38
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
Figur 8-2 Spredningen af den samlede score på intervaller.
25
20
15
10
5
0<1.51,5<x<2 2<x<2.5 2,5<x<3 3<x<3,5 3,5<x<4 4<x<4,5>4,5
Figur 8-2 viser en ønskelig og rimelig fordeling omkringen gennemsnitlig score på 2,97.Ogsåindenfor for hver af kategorierne 1 og 2 virksomheder, ses en spredning af samme karakter.Man ville umiddelbart forvente, at hvis vægtningen mellem sandsynlighed og alvor ændres fra 50 %/50 % til højere vægt på den ene dimension, så ville det resultere i en større spredning.Figur 8-3 viser resultatet af en følsomhedsberegning, hvor vægten er ændret til 20 % forsandsynlighed og 80 % for alvor. Denne opgørelse viser, at spredningen ikke som forventet ervæsentlig større end ved en lige vægtning. Det er lige så væsentlig at konstatere, at ensammenligning af de virksomheder, der scores højest samtidig viser, at der blandt de 10 højstscorede virksomheder er 7 med, både når vægtningen er 50/50 og når vægtningen er 20/80.Figur 8-3 Resultat af følsomhedsberegningen.
302520151050<1.51,5<x<2 2<x<2.5 2,5<x<3 3<x<3,5 3,5<x<4 4<x<4,5>4,5
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
39
3. KonklusionerTesten har vist følgende resultater:
Den foreslåede risikoscoringsmodel giver en god spredning af virksomheder over denanvendte interval fra 1 til 5.Spredning er ikke væsentligt afhæng af den valgte vægtningTestdeltagerne har bekræftet, at rangordningen af de virksomheder, der er testet umiddelbartvirker rimeligTestdeltagerne har bekræftet, at scoringerne har kunnet gennemføres med anvendelse af enrimeligt tidsforbrug, når man er blevet bekendt med systemet.
Konklusionen på testen er derfor, at modellen lever op til de væsentligste formål, der var foropgaven: at modellen skal resultere i en meningsfuld rangordning af de tilsynspligtigevirksomheder baseret på en simpel risikoscoring, og at rangordningen skal kunne anvendes somgrundlag for en tilsynsplanlægning.
40
Risikovurdering og prioritering af virksomheder og husdyrbrug til tilsyn
[Bagside overskrift][Bagside tekst]
Strandgade 29DK - 1401 København KTlf.: (+45) 72 54 40 00www. mst.dk