Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 477
Offentligt
1154870_0001.png
1154870_0002.png
1154870_0003.png
1154870_0004.png
1154870_0005.png
1154870_0006.png
1154870_0007.png
1154870_0008.png
1154870_0009.png
1154870_0010.png
1154870_0011.png
1154870_0012.png
1154870_0013.png
1154870_0014.png
1154870_0015.png
1154870_0016.png
Bekendtgørelse om tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse, lov ommiljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om forurenet jord1(Miljøtilsynsbekendtgørelsen)
I medfør af § 73, stk. 1 og 3, § 79 b, 79 c § 83, stk. 1, og § 92 i lov om miljøbeskyttelse, jf.lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret ved § 3 i lov nr. 1555 af 21. december 2010,§ 1 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og § 1 i lov nr. 446 af 23. maj 2012, § 54, stk. 1 og 3, § 66,§ 69, 69 a, § 75 og § 78 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, jf. lovbekendtgørelse nr.1486 af 4. december 2009, som ændret ved § 18 i lov nr. 484 af 11. maj 2010, lov nr. 122 af 23.februar 2011, § 3 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og § 2 i lov nr. 446 af 23. maj 2012 og § 64 bi lov om forurenet jord, jf. lovbekendtgørelse nr. 1427 af 4. december 2009, som ændret ved § 4 ilov nr. 446 af 23. maj 2012, fastsættes:
Kapitel 1Anvendelsesområde og definitioner§ 1.Denne bekendtgørelse fastsætter regler om tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse, lov ommiljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og lov om forurenet jord, regler udstedt i medfør af disse lovesamt afgørelser truffet i medfør af disse.Stk. 2.Bekendtgørelsens kapitel 2 og 3 gælder alene for tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse ellerlov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug med:1) virksomheder, anlæg eller indretninger m.v., der er optaget på bilag 1 eller 2 til bekendtgørelseom godkendelse af listevirksomhed,2) husdyrbrug, der er godkendt i henhold til § 11 eller § 12 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug,3) andre husdyrbrug, end dem som er nævnt i nr. 2, og med et dyrehold over 3 dyreenheder,4) arealer, der er godkendt i henhold til § 16 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug,5) virksomheder eller husdyrbrug omfattet af § 2 eller bilag 1 i bekendtgørelse om brugerbetalingfor godkendelse og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov om godkendelse m.v. afhusdyrbrug,6) virksomheder omfattet af bekendtgørelse om miljøkrav i forbindelse med etablering og drift afautoværksteder m.v., og7) virksomheder omfattet af bekendtgørelse om etablering og drift af renserier.§ 2.I denne bekendtgørelse forstås ved:1) Tilsyn: Enhver form for udøvelse af tilsynsvirksomhed, herunder de aktiviteter, der indgår imyndighedens planlægning og prioritering af tilsynsindsatsen, forberedelse, gennemførelse af etkonkret tilsynsbesøg, administrativ kontrol af eksempelvis registreringer og måledata,opfølgning som afrapportering og håndhævelse med henblik på at sikre overholdelsen pålovenes område. Derudover forstås indberetninger i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 73, stk.3, og lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug § 54, stk. 3 og revurderinger af godkendelserBekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner, EU-tidende 2010, nr. L 334, side 17og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang tilmiljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF, (EF-tidende 2003 nr. L 41, side 26).1
2)3)
4)5)
6)
7)
8)
efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse eller efter §§ 11 og 12 i lov om miljøgodkendelse mv. afhusdyrbrug.Virksomheder: Virksomheder, anlæg, indretninger og aktiviteter.Husdyrbrug: Ejendom, hvorpå der er et dyrehold med mere end 3 dyreenheder, dyreholdet medtilhørende stalde og lign. gødnings- og ensilageopbevaringsanlæg samt øvrige fastekonstruktioner og tilhørende arealer.Tilsynsplan: Tilsynsmyndighedens overordnede tilsynsplan, jf. § 3.Risikovurdering: En vurdering, som foretages på baggrund af en risikoscore, som består af enrække vægtede parametre, jf. bilag 1. Risikovurderingen foretages med henblik på at fastsættetilsynsfrekvensen for virksomheder og husdyrbrug i den samlede tilsynsplanlægning.Basistilsyn: Samlede tilsyn, dvs. en gennemgang af virksomheders og husdyrbrugs samledemiljøforhold. Et samlet tilsyn kan bestå af et eller flere tilsynsbesøg, administrative tilsyn somf.eks. gennemgang af virksomhedens egenkontrol m.v. Der indgår som minimum et fysisk tilsyni et samlet tilsyn.Prioriterede tilsyn: Et tilsyn udover basistilsyn målrettet virksomheder eller husdyrbrug, hvortilsynsmyndigheden ud fra en risikoscore vurderer, at der skal føres flere tilsyn. Det prioriteredetilsyn kan være et samlet tilsyn eller et deltilsyn, som minimum er målrettet de områder elleraktiviteter, som er årsagen til tilsynet. Tilsyn, der gennemføres som led i en tilsynskampagne, jf.§ 6, regnes som et prioriteret tilsyn.Tilsynskampagne: Afgrænset, målrettet tilsynsindsats rettet mod en branche eller et miljøtema.Kapitel 2Tilsynsplan, risikovurdering og tilsynsfrekvenser.
§ 3.Tilsynsmyndigheden udarbejder en tilsynsplan gældende for virksomheder og husdyrbrugomfattet af § 1 inden for tilsynsmyndighedens ressortområde. Tilsynsplanen skal indeholde:1) en angivelse af det geografiske område, som planen omfatter,2) en generel vurdering af relevante væsentlige miljøproblemer på tilsynsmyndighedens område,3) en fortegnelse over virksomheder og husdyrbrug omfattet af bilag 1 til bekendtgørelsen omgodkendelse af listevirksomhed og § 12, stk. 1, nr. 1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug, herunder oplysninger om navn, adresse og listepunkt,4) en beskrivelse af tilsynsmyndighedens tilsynsindsats, herunder hvordan et tilsynsbesøgtilrettelægges og gennemføres, og5) en beskrivelse af eventuelle samarbejdsrelationer med andre myndigheder.Stk. 2.Tilsynsmyndigheden offentliggør udkast til tilsynsplan digitalt og oplyser samtidig, at enhverhar ret til at kommentere udkast til tilsynsplan inden for en frist på 4 uger. Miljøstyrelsenstilsynsplan sendes samtidig med offentliggørelsen til alle kommunalbestyrelser med anmodning ombemærkninger.Stk. 3.Efter høringsfristens udløb foretager tilsynsmyndigheden de vurderede nødvendigeændringer og stiller tilsynsplanen digitalt til rådighed for offentligheden første gang den 31. marts2013.Stk. 4.Tilsynsplanen opdateres mindst hver fjerde år.§ 4.Med udgangspunkt i tilsynsplanen, jf. § 3, stk. 1, og på baggrund af resultaterne af det eller deseneste tilsyn foretager tilsynsmyndighederne en risikovurdering af virksomheder og husdyrbrug, jf.dog stk. 2. Risikovurderingen skal foretages som beskrevet i bilag 1.
Stk. 2.Der skal dog ikke foretages en risikovurdering, jf. stk. 1, af virksomheder omfattet afbekendtgørelse om miljøgodkendelse og samtidig sagsbehandling af ferskvandsdambrug, samt aflandbrugsbedrifter godkendt efter husdyrgodkendelseslovens § 16.Stk. 3.Risikovurderingen skal opdateres i nødvendigt omfang efter ethvert tilsyn.§ 5.Med udgangspunkt i risikovurderingen, jf. § 4, fastsætter tilsynsmyndigheden entilsynsfrekvens for hver virksomhed og husdyrbrug ud fra de kriterier, der fremgår af bilag 2.Stk. 2.Tilsynsfrekvensen skal ændres, hvis risikovurderingen giver anledning dertil.§ 6.Udover de i § 5 fastsatte tilsyn skal tilsynsmyndigheden føre et aktivt og opsøgende tilsyn ogskal herunder føre tilsyn med virksomheder eller husdyrbrug:1) hurtigst muligt ved væsentlige miljøklager eller væsentlige miljøuheld,2) når det er relevant før en godkendelse meddeles eller revurderes,3) senest 6 måneder efter konstatering af væsentlige overtrædelser af lov om miljøbeskyttelse,lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, samt regler udstedt i medfør af disse lovesamt afgørelser truffet i medfør af disse, og4) ved to tilsynskampagner om året, jf. stk. 2.Stk. 2.Tilsynsmyndigheden offentliggør digitalt en gang om året den samlede konklusion af sinindsats i forbindelse med tilsynskampagner, herunder mål og effekter.Kapitel 3Tilsynsrapport, herunder offentliggørelse og frister§ 7.Tilsynsmyndigheden udarbejder efter ethvert fysisk tilsyn på virksomheden eller husdyrbrugeten tilsynsrapport, der beskriver virksomhedens eller husdyrbrugets overholdelse af regler m.v. somnævnt i § 1, stk. 1. Tilsynsrapporten skal som minimum indeholde følgende oplysninger:1) baggrunden for tilsynet,2) navn og adresse på virksomheden eller husdyrbruget,3) kort beskrivelse af virksomheden, herunder listepunkt samt branche, eller af husdyrbruget,herunder om den er godkendelsespligtig,4) dato for tidspunktet for tilsynets udførelse,5) hvad der er ført tilsyn med, herunder om tilsynet er et basistilsyn eller, om der er ført tilsynmed udvalgte forhold,6) om der er konstateret jordforurening,7) om der er konstateret markstakke på husdyrbruget og antallet heraf,8) om der er meddelt påbud, forbud eller indskærpelser til virksomheden eller husdyrbruget, og9) hvis der er foretaget et basistilsyn skal konklusioner på virksomhedens eller husdyrbrugetsindberetninger om egenkontrol siden seneste fysiske tilsyn inddrages, herunder omtilsynsmyndigheden på baggrund heraf har foretaget påbud, forbud eller indskærpelser.Stk. 2.Tilsynsmyndigheden sender tilsynsrapporten til virksomheden eller husdyrbruget senest tomåneder efter, at et tilsyn har fundet sted og meddeler, hvilke oplysninger som agtes offentliggjort.Stk. 3.Vurderer tilsynsmyndigheder, at oplysninger ikke kan offentliggøres i medfør afpersondatalovens § 6-8 eller forvaltningslovens § 27, giver myndigheden virksomheden ellerhusdyrbruget adgang til at udtale sig herom inden for en frist på fire uger.Stk. 4.Tilsynsmyndigheden træffer afgørelse om eventuelle undtagelser efter, at fristen i stk. 3 erudløbet. For så vidt angår oplysninger om strafbare forhold offentliggøres disse uanset, at de kunnevære undtaget efter stk. 3.
§ 8.Tilsynsmyndigheden offentliggør digitalt senest 4 måneder efter, at tilsynsbesøget har fundetsted. de oplysninger, der er nævnt i § 7, stk. 1, nr. 1-9 medmindre der er truffet afgørelse efter § 7,stk. 4 om undtagelse.Stk. 2.Hvis der er meddelt påbud, forbud eller indskærpelser til virksomheden eller husdyrbruget,offentliggøres disse i deres helhed.Stk. 3.Når tilsynsmyndigheden følger op på eventuelle påbud, forbud eller indskærpelser,offentliggøres konklusionen derpå digitalt.Stk. 4.Sagsbehandlingsskridt i forbindelse med varsling af og meddelelse af påbud efter lov omforurenet jord offentliggøres ikke.Stk. 5.Samtidig med offentliggørelsen af de i stk. 1 nævnte oplysninger skal det oplyses, at der tilenhver tid er adgang til aktindsigt i sagen i øvrigt, jf. offentlighedsloven, forvaltningsloven og lovom aktindsigt i miljøoplysninger.Stk. 6.Tilsynsmyndighedens offentliggør ikke oplysninger vedrørende afgørelser, som er påklaget,medmindre tilsynsmyndigheden eller Natur- og Miljøklagenævnet har bestemt, at klagen ikke skalhave opsættende virkning.§ 9.De i § 8 nævnte oplysninger vedrørende de to seneste tilsynsbesøg skal være offentligttilgængelige digitalt.Kapitel 4Godkendelses- og tilsynsmyndighedens indberetning til Miljøstyrelsen§ 10.Kommunalbestyrelsen skal som tilsyns- og godkendelsesmyndighed årligt indsende enberetning til Miljøstyrelsen om1) det pågældende års miljøtilsyn udført efter kapitel 9 i lov om miljøbeskyttelse eller kapitel 5 i lovom miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug og2) miljøgodkendelser meddelt efter kapitel 5 i lov om miljøbeskyttelse og tilladelser ellergodkendelser meddelt efter kapitel 3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.Stk. 2.Beretningen afgives for et kalenderår ad gangen. Den skal indsendes senest den senest 1.april det følgende år og offentliggøres senest samtidig hermed.§ 11.Beretningen skal indeholde følgende oplysninger om det pågældende år:1) Antal bestående virksomheder og husdyrbrug m.v., som kommunalbestyrelsen fører tilsyn medfordelt på kategorier.2) Antal tilsyn, basistilsyn, prioriterede tilsyn og antallet af besøgte virksomheder m.v. oghusdyrbrug m.v.3) Det samlede antal virksomheder og husdyrbrug pr. 1. januar, som er godkendt efter § 33 i lov ommiljøbeskyttelse eller tilladelser efter § 10 eller godkendelser efter §§ 11, 12 eller 16 i lov ommiljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.4) Antal godkendelser meddelt efter § 33 i lov om miljøbeskyttelse, antal tilladelser meddelt efter§ 10, og antal godkendelser meddelt efter § 11, § 12 eller § 16 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug.5) Det samlede antal afgørelser vedrørende virksomheder og husdyrbrug omfattet af bilag 1 tilbekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, og husdyrbrug, omfattet af § 12 i lov ommiljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, fordelt på:a) afgørelser om, at en udvidelse eller ændring af virksomheden eller husdyrbruget ikke ergodkendelsespligtig,b) påbud og forbud efter § 41 i lov om miljøbeskyttelse eller § 39 i lov om miljøgodkendelse m.v.af husdyrbrug, og
c) revurderinger efter bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed eller bekendtgørelse omtilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug.6) Antal henstillinger, påbud, forbud, indskærpelser eller selvhjælpshandlinger, fordelt på deforskellige reaktionstyper.7) Brugerbetaling opkrævet for det pågældende år for godkendelser og tilsyn.8) For virksomheder omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed ellerhusdyrbrug omfattet af § 12, stk. 1-3 skal kommunalbestyrelsen på virksomheds – ellerhusdyrbrugsniveau oplyse:a) det samlede antal fysiske tilsynsbesøg,b) dato for første og seneste, herunder tillægsgodkendelse, godkendelse efter § 33 i lov ommiljøbeskyttelse eller § 12, stk. 1, nr. 1- 3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug,c) hvorvidt der er fastsat emissionsgrænseværdier, der er strengere end dem, som følger af BAT-konklusioner, jf. § X i bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed og § 11 c ibekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug,d) om der er udarbejdet en basistilstandsrapport i årets løb, jf. godkendelsesbekendtgørelsens § X.9) en opdateret fortegnelse over virksomheder og husdyrbrug, jf. § 3, stk. 1, nr. 3.Stk. 2.Beretningen skal tillige for husdyrbrug indeholde oplysninger om forhold vedrørendehusdyrbrugets indretning, drift m.v., som konstateres under tilsynet og eventuellemyndighedsreaktioner vedrørende disse forhold.Stk. 3.Beretningen skal indeholde oplysninger om det pågældende års gennemførtetilsynskampagner, herunder mål og effekter.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal opdele sin beretning efter stk. 1 og 2 efter forskelligevirksomhedstyper og husdyrbrug m.v.Stk. 5.Beretningen efter stk. 1 og 2 skal indeholde kommunalbestyrelsens skriftlige vurdering af ogbemærkninger til de meddelte oplysninger.§ 12.Indberetningen af de i § 11 nævnte oplysninger skal ske digitalt på et af Miljøstyrelsenudarbejdet skema, som findes på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.§ 13.Miljøstyrelsen udarbejder en årlig beretning om sin indsats som tilsyns- oggodkendelsesmyndighed indeholdende samme oplysninger som nævnt i § 11, jf. §§ 40 og 66 i lovom miljøbeskyttelse. Beretningen indeholder tillige Miljøstyrelsens vurdering af og bemærkningertil sin tilsyns - og godkendelsesindsats.Stk. 2.Miljøstyrelsen offentliggør på baggrund af kommunalbestyrelsernes beretninger ogberetningen efter stk. 1 årligt en landsdækkende oversigt over miljøtilsynet m.v. i det foregående år.Kapitel 5Klage§ 14.Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 8 kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.Miljøstyrelsens afgørelser efter § 8 kan påklages til miljøministeren.Stk. 2.Afgørelser efter § 3 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.Kapitel 6Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser§ 15.Bekendtgørelsen træder i kraft den 7. januar 2013, jf. dog stk. 2, 3 og 4.Stk. 2.Bekendtgørelse nr. 99 af 11. februar 2011 om beretninger om miljøtilsyn ogmiljøgodkendelser m.v. ophæves.
§ 16.For virksomheder og husdyrbrug omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse aflistevirksomhed, og som var (i)-mærket på listen til bilag 1 til bekendtgørelse nr. 486 af 25. maj2012 eller § 12, stk. 1, nr. 1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, og som er i drift den7. januar 2013 finder kapitel 3 først anvendelse fra den 7. januar 2014.Stk. 2.For virksomheder og husdyrbrug omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse aflistevirksomhed, og som var (i)-mærket på listen til bilag 1 til bekendtgørelse nr. 486 af 25. maj2012 eller § 12, stk. 1, nr. 1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, og som har indsendten fuldstændig ansøgning inden den 7. januar 2013 og kan være i drift senest den 7. januar 2014finder kapitel 3 først anvendelse fra den 7. januar 2014.Stk. 3.For andre virksomheder og husdyrbrug omfattet af § 1 end de i stk. 1 og 2 nævnte finderkapitel 3 først anvendelse fra den 7. juli 2015.§ 17Tilsynsmyndigheden skal have foretaget en risikovurdering af og fastsat en tilsynsfrekvens forvirksomheder og husdyrbrug omfattet af bilag 1 til bekendtgørelsen om godkendelse aflistevirksomhed og husdyrbrug, omfattet af § 12, stk. 1, nr. 1-3, i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug første gang senest den 31. marts 2013.Stk. 2.For andre virksomheder og husdyrbrug end de i stk. 1 nævnte skal tilsynsmyndigheden haveforetaget en risikovurdering af og fastsat en tilsynsfrekvens første gang senest den 31. december2013.
Bilag 1
Vægtede risikoscorer til fastsættelse af tilsynsfrekvens.
Afsnit 1. IndledningTilsynsmyndigheden skal gennemføre en risikovurdering, der indeholder vægtede parametre fordels sandsynligheden for, at der sker en forurening, dels alvoren af en potentiel miljøforurening.Sandsynligheden opgøres i parametre for henholdsvis:Virksomhedens eller husdyrbrugets systematik i miljøarbejdet, herunder miljøledelse ogmiljøforbedringer, samtVirksomhedens eller husdyrbrugets lovoverholdelse.Alvoren opgøres i parametre for henholdsvis:Oplagrede mængder af farlige stoffer (farlighed, mængde af oplag samt tilstandsform) ogforhold der har betydning for at forebygge uheld med husdyrgødning,Aktuelle emissioner af farlige stoffer til omgivelserne fra virksomheden (farlighed, mængdeemitteret stof samt spredning) eller husdyrbrugets størrelse, samtSårbarhed, der skal opgøres som afstand til følsomme områder.Der skal gennemføres en risikovurdering af alle virksomheder og husdyrbrug, der er omfattet af § 1stk. 2 i denne bekendtgørelse.Risikovurderingen skal gennemføres som en screening på baggrund af tilsynsmyndighedenseksisterende viden.Risikovurderingen skal gennemføres så hver virksomhed og husdyrbrug scores i forhold tilnedenstående parametre. Det fremgår sidst i bilag 1, hvordan scorerne skal vægtes, og hvordan ensamlet score for den enkelte virksomhed og husdyrbrug beregnes.Afsnit 2. Parametre i risikovurderingen og scoring af parametreRisikovurderingen skal gennemføres med anvendelse af de parametre, der fremgår af skemaetnedenfor. Hver parameter består af tre delparametre, der er opdelt, så delparameteren med denlaveste score (score 1) er den delparameter, der har ingen eller mindst sandsynlighed eller alvor.Delparameteren med den højeste score (score 3 eller 5 for parametrene A, B og G, samt score 2eller 3 for parametrene C, D, E og F) er den delparameter, der har størst sandsynlighed eller alvor.Parametrene og scoringen af parametrene undersandsynligheder:A. Miljøledelse, systematik og miljøforbedringerVirksomheden anvender et certificeret miljøledelsessystem (EMAS eller ISO 14001)eller en lignende systematik i et ledelsessystem, hvor miljøledelse indgår, men ikkenødvendigvis er certificeret.Dokumentationen for certificering af miljøledelsessystemet er et certifikat fra et
Score1
anerkendt certificeringsorgan. Miljøledelsessystemet kan være en integreret del af etkombineret certificeret kvalitets-, arbejdsmiljø- og energiledelsessystem, somrepræsenterer de væsentligste miljøforhold på virksomheden.For et ikke certificeret ledelsessystem, er det tilsynsmyndigheden, som afgør, omledelsessystemet omhandler de væsentligste miljøforhold på virksomheden, og omsystemet indeholder de nødvendige elementer. Som minimum skal der være formulereten miljøpolitik, være fastsat miljømål, udarbejdet procedurer for vurdering og kontrol afde væsentlige emissioner og processer, der fører til udslip af forurenende stoffer,udarbejdet dokumentation for løbende miljøforbedringer, procedurer for internvurdering og vedligeholdelse af miljøsystemet og procedurer for korrigerendehandlinger i tilfælde af udslip. Et miljøledelsessystem skal have gennemløbet en cyklusaf mindst et år for at kunne vise en løbende forbedring af miljøpræstationen.Påvisning af årlige forbedringer af miljøpræstationen er en forudsætning for atvirksomheden kan betragtes som havende et velfungerende ikke-certificeretmiljøledelsessystem.Virksomheden har ikke et certificeret miljøledelsessystem eller andre ledelsessystemer,hvor miljøledelse er integreret, men har skriftligt formuleret miljømålsætning og mål formiljøarbejdet samt procedurer for korrigerende handlinger i tilfælde af udslip, og derkan konstateres løbende forbedringer på udvalgte områder. Virksomheden arbejdersystematisk med forbedring af miljøpræstationen.Det væsentligste forhold for at opnå denne score er, at virksomheden kan dokumenteremiljøforbedringer på udvalgte områder inden for de sidste 3 år.Miljøforbedringerne kan f.eks. opnås som reduktioner af emissionen til omgivelserne,reduktion af affaldsmængden, flytning af affaldsproduktion fra deponi eller forbrændingtil genbrug eller genanvendelse samt ved reduktion af forbruget af energi, vand ogråvarer per produceret enhed eller udledningen af CO2per produceret enhed.Den opnåede miljøforbedring skal foreligge på en form, således at resultatet kanverificeres og forbedringen skal kunne konstateres med mindst 2 observationer.Dokumentation kan eksempelvis være grønne regnskaber eller indberetning afegenkontroldata.Udarbejdelse af en beredskabsplan og formulering af en miljømålsætning er således ikketilstrækkelig til at opnå en score 3.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør, om miljøforbedringen er tilstrækkeligtdokumenteret.5Virksomheden har ikke et certificeret miljøledelsessystem eller et kvalitets-,arbejdsmiljø- eller energiledelsessystem, hvor miljø er integreret. Der arbejdes ikkesystematisk med miljøforbedringer, der er ikke formuleret målsætninger eller fastsat målfor miljøarbejdet, og der er ikke opnået løbende dokumenterede miljøforbedringer på3
udvalgte områder.Det væsentligste forhold ved denne score er, at der ikke kan dokumenteresmiljøforbedringer inden for de sidste 3 år som resultat af virksomhedens tiltag. Det ersåledes ikke nok alene at overholde vilkår i miljøgodkendelsen eller påpege, atvirksomhedens CO2-emission er reduceret, hvis det f.eks. skyldes en faldendeemissionsfaktor for elforbruget.B. LovoverholdelseVirksomheden har ikke haft udeståender (forhold, som har miljømæssig betydning fxovertrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglende, manglendeefterkommelse af påbud og berettigede naboklager), og miljømyndigheden har ikke håndhævetmiljølovgivningen indenfor en periode svarende til minimumsfrekvensen for tilsyn.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør, om der er forekommet forhold i perioden, som ikkeberettiger virksomheden til at opnå score 1, f.eks. om eventuelle overskridelser af tidsfrister harværet velbegrundede.Virksomheden har haft 1udeståendende (forhold, som har miljømæssig betydning fxovertrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglende efterkommelse af påbudog berettigede naboklager – dvs. klager, der giver anledning til, at tilsynsmyndigheden reagerermed mindst en henstilling) med miljømyndigheden indenfor en periode svarende tilminimumsfrekvensen for tilsyn eller virksomheden har i samme periode ikke haft udfordringermed at efterleve givne tidsfrister. Hvis virksomheden har haft udfordringer med at efterlevetidsfrister uden væsentlige begrundelser scores der 5.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør om efterlevelse af henstillinger, frister i påbud ogindskærpelser er blevet efterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.Virksomheden har haft 2 eller flere udeståender (forhold, som har miljømæssig betydning fxovertrædelser af vilkår, love, bekendtgørelser, regulativer, manglende efterkommelse af påbudog berettigede naboklager) med miljømyndigheden indenfor en periode svarende tilminimumsfrekvensen for tilsyn, eller virksomheden har i samme periode haft vanskeligt ved atefterleve givne tidsfrister.Det er tilsynsmyndigheden som afgør om efterlevelse af påbud og indskærpelser ikke er blevetefterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.Det er tilsynsmyndigheden, som afgør om efterlevelse af henstillinger, frister i påbud ogindskærpelser er blevet efterkommet effektivt og indenfor den givne tidsfrist.
1
3
5
Parametrene og scoringen af parametrene underAlvorer:C. Farlige stoffer og blandinger samt affaldIngen faresætningskoder for stoffer og blandinger eller som bærer H-sætningerne: H315, H319eller H335 (stoffer eller blandinger, som forårsager eller kan forårsage irritation af hud, øjne ogluftveje). Overskrider ikke procentgrænserne for farligt affald i Affaldsbekendtgørelsen (BEKno. 1415 af 12.12.2011, Bilag 4 tabel 2).Faresætningskoder
1
2
Sundhed:H300, H301, H302, H310, H311, H312, H314, H315, H317, H318, H319, H330,H331, H332, H334, H335, H336, H370, H371, H372, H373 (stoffer og blandinger, som er giftigeller farlig ved indtagelse, hudkontakt og indånding, som forårsager svære forbrændinger,alvorlig øjenskade og som kan forårsage allergiske reaktioner, åndedrætsbesvær ogorganskader).Miljøfare:H412, H413, H420 (stoffer og blandinger, som er skadelig eller kan være skadeligmed langvarige virkninger for vandlevende organismer samt ødelægge ozonlaget).Affaldskoder:Indeholder H4, H5, H6, H8 og H12 stoffer (lokalirriterende, sundhedsskadelige,giftige, ætsende og stoffer, der kan frigøre giftige eller meget giftige luftarter) og overskriderindholdsgrænserne i Affaldsbekendtgørelsen (BEK no. 1415 af 12.12.2011, Bilag 4 tabel 2).FaresætningskoderSundhed:H300, H310, H330, H340, H341, H350; H351; H360; H361�H362 (stoffer ogblandinger, som tilhører gruppen af CMR stoffer – carcinogene, mutagene ellerreproduktionstoksiske og som er livsfarlige ved indtagelse, hudkontakt eller indånding).Miljøfare:H400, H410, H411 (stoffer og blandinger som er meget giftige eller giftige medlangvarige virkninger for vandlevende organismer) 2Affaldskoder:H7, H9, H10, H11, H13 og H14 stoffer (kræftfremkaldende, smitsomme,reproduktionsskadende, mutagene, allergene, smitsomme og økotoksiske) og overskrider derelevante procentgrænserne i Affaldsbekendtgørelsen (BEK no. 1415 af 12.12.2011, Bilag 4tabel 2). For H9 og H14 er der ikke fastsat grænseværdier.
3
D. Oplagrede mængder af farlige stoffer og forhold, som har betydning for atforebygge uheld med husdyrgødningFor virksomheder; Oplag af < 0,5 tons per år af det stof eller blanding, som eridentificeret som mest sundheds- eller miljøbelastende.For husdyrbrug forekommer ingen af følgende forhold:- Der er fastmonterede pumper til tømning af gyllebeholderen til gyllevogn- Der er beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning uden fast overdækning- Der er oplag af fast husdyrgødning eller kompost på møddingsplads- Der er oplag af kompost i markstakFor virksomheder: Oplag af 0,5-5 tons per år af det stof eller blanding, som eridentificeret som den mest sundheds- eller miljøbelastende.For husdyrbrug forekommer 1 eller 2 af følgende forhold:- Der er fastmonterede pumper til tømning af gyllebeholderen til gyllevogn- Der er beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning uden fast overdækning- Der er oplag af fast husdyrgødning eller kompost på møddingsplads- Der er oplag af kompost i markstakFor virksomheder: Oplag af > 5 tons per år af det stof eller blanding, som eridentificeret som den mest sundheds- eller miljøbelastende.2
1
2
3
Der er aktuelt ingen faresætningskoder for PBT egenskaber (persistent, bioakkumulerende og toksisk). CLP-forordningen angiver med forbehold for udviklingen på FN-plan, at klassificering og mærkning af PBT-stoffer ogmeget persistente og meget bioakkumulerende (vPvB) stoffer bør medtages på et senere tidspunkt i forordningen.
For husdyrbrug forekommer 3 eller 4 af følgende forhold:- Der er fastmonterede pumper til tømning af gyllebeholderen til gyllevogn- Der er beholdere til opbevaring af flydende husdyrgødning uden fast overdækning- Der er oplag af fast husdyrgødning eller kompost på møddingsplads- Der er oplag af kompost i markstakE. Aktuelle emissioner af farlige stoffer og husdyrbrugs størrelseFor virksomheder: < 0,5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret sommest sundheds- og miljøbelastende.Husdyrbrug med under 75 DE.For virksomheder: 0,5-5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret sommest sundheds- eller miljøbelastende.Husdyrbrug med 75 DE eller derover, men mindre end 250 DE.For virksomheder: > 5 tons faktisk emission per år af det stof, som er identificeret sommest sundheds- eller miljøbelastendeHusdyrbrug med 250 DE eller derover.F. Oplagets tilstandsform og emissionens spredningFast fase (stof): Spredning til det lokale miljø omkring virksomheden, typisk jord.Flydende fase (væske) Spredning til et lidt større område, typisk vandmiljøet.Gasart Spredning til et større område. Typisk i form af luftforurening.G. SårbarhedVirksomheden er placeret > 500 m fra følsomme områder og i område med begrænsededrikkevandsinteresser.Husdyrbrugets anlæg ligger, så de opfylder alle nedenstående afstandsgrænser:> 200 m. fra åbne vandløb.> 1000 m. fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsomme naturområder jf.husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og husdyrbekendtgørelsens bilag 3, punkt A, nr. 2).Uden for nitratfølsomme indvindingsområder og områder omfattet af en indsatsplan fordrikkevand.> 100 m. fra nabobeboelser.Virksomheden er placeret 200-500 m fra følsomme områder og i område meddrikkevandsinteresser, dog ikke særlige drikkevandsinteresser.Husdyrbrugets anlæg ligger i mindst et af følgende områder:100-200 m fra åbne vandløb.300-1000 m fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsomme naturområder jf.husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og husdyrbekendtgørelsens bilag 3, punkt A, nr. 2).50-100 m fra nabobeboelser.32
1
123
1
3
Virksomheden er placeret < 200 m fra følsomme områder og i område med særligedrikkevandsinteresser.Husdyrbruget ligger i mindst et af følgende områder:< 100 m fra åbne vandløb.< 300 m fra kategori 1- eller 2-natur (udvalgte ammoniakfølsomme naturområder jf.husdyrlovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, og husdyrbekendtgørelsens bilag 3, punkt A, nr. 2).Inden for nitratfølsomme indvindingsområder og områder omfattet af en indsatsplan fordrikkevand.< 50 m fra nabobeboelser.
5
Afsnit 3. Vægtning af parametreneSandsynligheds- og alvorsparametrene vægter hver med 50 % jf. skemaet nedenfor.Sandsynlighed er opdelt i to parametre;Miljøledelse, systematik og miljøforbedringer,der vægtermed 20 % ogLovoverholdelse,der vægter med 30 %. Alvor er opdelt i tre parametre;Oplag,dervægter med 17 %,Aktuel emission,der vægter med 17 % ogSårbarhed,der ligeledes vægter med17 % i den samlede score.
RisikoscoreSandsynlighedsdimensionen(50 %)Alvorsdimensionen(50 %)
Miljøledelse,systematik ogmiljøforbedringer
Lovoverholdelse
Oplag
Aktuelemission
Sårbarhed
20 %
30 %
17 %
17 %
17 %
Afsnit 4. Beregning af score for den enkelte virksomhed og husdyrbrugTilsynsmyndigheden beregner en score for den enkelte virksomhed og for det enkelte husdyrbrugfor følgende parametre:Alle1. Virksomhedens eller husdyrbrugets systematik i miljøarbejdet, herunder miljøledelse ogmiljøforbedringer.2. Virksomhedens eller husdyrbrugets lovoverholdelse.
For industrivirksomheder:3. Oplag af farlige stoffer og blandinger samt farligt affald på virksomheden, herunder oplagredemængder af farlige stoffer.4. Aktuelle emissioner af farlige stoffer til omgivelserne fra virksomheden.For husdyrbrug:3. Oplagrede mængder fastlægges på baggrund af forhold, der har betydning for at forebyggeuheld med husdyrgødning.4. Aktuel emission fastlægges på baggrund af husdyrbrugets størrelse.Alle5. Sårbarhed, der opgøres som afstand til følsomme områder.4.1 Beregning af vægtet scoreDen vægtede score for den enkelte virksomhed beregnes ud fra følgende formel:(A x 0,2) + (B x 0,3) + (C x D x F x 0,17) + (C x E x F x 0,17) + (G x 0,17)Hvor:A er score for miljøledelse, systematik og miljøforbedringer,B er score for lovoverholdelse,C er score for farlige stoffer og blandinger samt affald,D er score for oplagrede mængder af farlige stoffer,E er score for aktuelle emissioner af farlige stoffer,F er score for oplagets tilstandsform og emissionens spredning,G er score for sårbarhed.Den vægtede score for det enkelte husdyrbrug beregnes ud fra følgende formel:(A x 0,2) + (B x 0,3) + (D3x 0,17) + (E3x 0,17) + (G x 0,17)Hvor:A er score for miljøledelse, systematik og miljøforbedringer,B er score for lovoverholdelse,D er score for forhold, der har betydning for at forebygge uheld med husdyrgødning,E er score for husdyrbrugets størrelse,F er score for oplagets tilstandsform og emissionens spredning,G er score for sårbarhed.Af figuren nedenfor fremgår sammenhængen mellem vurderingsparametrene, vægtning afparametrene og scoringer. Industrivirksomheder scores for parametrene A-G. Husdyrbrug scores forparametrene A, B, D, E og G.
Sandsynlighed - 50 %
Alvor - 50 %
A. Miljøledelse,systematik ogmiljøforbedringer20 %- Score: 1,3,5
B. Lovoverholdelse30 %- Score: 1,3, 5
Oplag17 %
Aktuel emission17 %
G. Sårbarhed17 %- Score: 1,3,5
CxDxF
C. FarlighedScore: 1,2,3
D. Mængde oguheldsrisici forhusdyrgødningScore: 1,2,3
F. TilstandsformScore: 1,2,3CxExFC. FarlighedScore: 1,2,3E. Mængde oghusdyrbrugsstørrelseScore: 1,2,3F. SpredningScore: 1,2,3
Afsnit 5. Anvendelse af risikoscoringen til fastsættelse af tilsynsfrekvenserNår tilsynsmyndigheden har gennemført en risikovurdering af de omfattede virksomheder oghusdyrbrug, skal myndigheden udarbejde tre prioriteringslister. Det er:En liste, der omfatter virksomheder, anlæg, indretninger og aktiviteter, der er optaget påbilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed samt husdyrbrug, der ergodkendt i henhold til § 12 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.En liste, der omfatter virksomheder, anlæg, indretninger og aktiviteter, der er optaget påbilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed samt husdyrbrug, der ergodkendt i henhold til § 11 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.En liste, der omfatter resten af de virksomheder og husdyrbrug, der er omfattet af § 4 idenne bekendtgørelse.Listerne udarbejdes så de virksomheder og husdyrbrug, der scorer højst i risikovurderingen placeresøverst på listen, og de virksomheder og husdyrbrug, der scorer lavest placeres nederst på listen.Med udgangspunkt i den enkelte virksomheds eller husdyrbrugs placering på listerne og medhensyntagen til frekvenserne for basistilsyn og de årlige tilsynsmål jf. bilag 2 i dennebekendtgørelse, fastlægger tilsynsmyndigheden tilsynsfrekvensen for den enkelte virksomhed ellerhusdyrbrug.De virksomheder og husdyrbrug, der scorer lavest og dermed er placeret nederst på listerne, vilkunne nøjes med basistilsyn.
De virksomheder og husdyrbrug, der scorer højere og dermed er placeret højere på listerne, skalhave hyppigere tilsyn. Tilsynsmyndigheden kan gennemføre disse tilsyn som samlede tilsyn ellersom deltilsyn. Gennemfører tilsynsmyndigheden et deltilsyn, skal der som minimum føres tilsynmed de områder eller aktiviteter, hvor virksomheden eller husdyrbruget har scoret højt irisikovurderingen og som dermed er årsagen til den hyppigere tilsynsfrekvens. Et eksempel på dettekan være, hvis virksomheden eller husdyrbruget har 2 eller flere udeståender medmiljømyndigheden indenfor en periode svarende til minimumsfrekvensen for tilsyn, skaltilsynsmyndigheden som minimum føre tilsyn med de vilkår eller lignende, der ikke er blevetefterlevet af virksomheden eller husdyrbruget. Et andet eksempel kan være, hvis en virksomhed harscoret højt på parameteren sårbarhed, fordi virksomheden er placeret i bymæssig bebyggelse ogstøjer, og virksomheden samtidig har en delaktivitet, hvor der anvendes farlige stoffer. I dettetilfælde føres der som minimum tilsyn med støj og virksomhedens delaktivitet.Risikoscoringen og den efterfølgende fastsættelse af tilsynsfrekvens for den enkelte virksomhedeller husdyrbrug gælder for alle planlagte tilsyn. Tilsyn, der gennemføres som opfølgning pånaboklager, indgår ikke, da de ikke er planlagte tilsyn.5.1 Nærmere afgrænsning af, hvordan risikoscoringen anvendes til at fastsættetilsynsfrekvenser for virksomheder, anlæg eller indretninger omfattet af bilag 1 tilbekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed og husdyrbrug omfattet af § 12, stk. 1 nr.1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrugFor virksomheder, anlæg eller indretninger omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse aflistevirksomhed og husdyrbrug omfattet af § 12, stk. 1 nr. 1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug gælder, atEn samlet risikoscore på >= 3,3 betyder, at tilsynsfrekvensen fastsættes til hvert år.En samlet risikoscore på 2,8 < x < 3,3 betyder, at tilsynsfrekvensen fastsættes til hvert andetår.En risikoscore på <= 2,8 betyder, at tilsynsfrekvensen fastsættes til hvert tredje år.Den tilsynsfrekvens, der fremkommer som resultat af risikoscoringen, kan ikke afviges for devirksomheder m.v., der er omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhedog husdyrbrug omfattet af § 12, stk. 1 nr. 1-3 i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.
Bilag 2Tilsynsfrekvenser for virksomheder og husdyrbrug

Virksomhedstype

Tilsynsfrekvensen

fastsættes i følgende

interval

Basistilsyn

Prioriterede tilsyn

Årlige mål for

tilsynsaktiviteten

Virksomheder, anlæg, indretninger og aktiviteter, derer optaget på bilag 1 og 2 til bekendtgørelse omgodkendelse af listevirksomhed.1-3 årHusdyrbrug, der er godkendt i henhold til § 11 og § 12i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug.
Alle virksomheder oghusdyrbrug skal have etbasistilsyn i løbet af en 3-årig periode. Tilsynet skalvære et samlet tilsyn og kanbestå af et eller flere fysisketilsyn, suppleret medadministrative tilsyn (fxkontrol af egenkontrol).
Øvrige husdyrbrug end de, der er godkendt i henholdtil § 11 og § 12 i lov om miljøgodkendelse m.v. afhusdyrbrug, og som har et dyrehold over 3dyreenheder.Virksomheder eller husdyrbrug omfattet af § 2 ellerbilag 1 i bekendtgørelse om brugerbetaling forgodkendelse og tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse oglov om godkendelse m.v. af husdyrbrug.Virksomheder omfattet af bekendtgørelse ommiljøkrav i forbindelse med etablering og drift afautoværksteder m.v.Virksomheder omfattet af bekendtgørelse ometablering og drift af renserier.
3-6 år
Alle virksomheder oghusdyrbrug skal have etbasistilsyn i løbet af en 6-årig periode. Tilsynet skalvære et samlet tilsyn og kanbestå af et eller flere fysisketilsyn, suppleret medadministrative tilsyn (fxkontrol af egenkontrol).
Udover basistilsynet skalvirksomheder oghusdyrbrug, somtilsynsmyndigheden påbaggrund af den fremkomnerisikoscore vurderer, harbehov for det, have 1 ellerflere planlagte tilsyn mere iden 3-årige periode.Tilsynene kan være samledetilsyn eller deltilsyn, der somminimum omfatter deområder eller aktiviteter,som er årsagen til denhyppigere tilsynsfrekvens.Udover basistilsynet skalvirksomheder oghusdyrbrug, somtilsynsmyndigheden påbaggrund af den fremkomnerisikoscore vurderer, harbehov for det, have flereplanlagte tilsyn i den 6-årigeperiode. Tilsynene kan væresamlede tilsyn eller deltilsyn,der som minimum omfatterde områder eller aktiviteter,som er årsagen til denhyppigere tilsynsfrekvens.
Mindst 40 % afvirksomheder og husdyrbrugfår et fysisk tilsyn hvert år3.
Mindst 25 % afvirksomheder og husdyrbrugfår et fysisk tilsyn hvert år.
For virksomheder, anlæg eller indretninger omfattet af bilag 1 til bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed og husdyrbrug omfattet af § 12, stk. 1 nr. 1-3 ilov om miljøgodkendelse mv. af husdyrbrug gælder dog, at den tilsynsfrekvens, som fremkommer som resultat af risikoscoringen, ikke kan fraviges.
3