Miljøudvalget 2011-12
MIU Alm.del Bilag 466
Offentligt
1
Ministerens gennemgang af finanslovsforslaget for 2013 på Miljøministerietsområde for Folketingets Miljøudvalg den 30. august 2012Det talte ord gælder
Tirsdag den 28. august præsenterede finansministerenregeringens samlede forslag til finansloven for 2013.
På Miljøministeriets område er der fundet midler tilnye initiativer, der bidrager til grøn omstilling og harfokus på at skabe langsigtede, holdbare løsninger, derer til gavn for både miljø og natur og samtidigbidrager til at skabe vækst i samfundet.
Først vil jeg sammenfatte de væsentligste linjer ifinanslovsforslaget. Derefter vil Miljøministerietsøkonomichef, Mads Leth-Petersen, redegøre for detekniske detaljer.
På Miljøministeriets område er der prioritet midler tilflere nye initiativer, der bidrager til grøn omstilling.
2
Der er afsat 10,0 mio. kr. årligt i 2013-2015 til30 mio. kr. tilbæredygtigskovdriftbæredygtig skovdrift (naturplaner for skove, fokus påarter og naturvenlig skovdrift). Her genåbner vi enordning, der ophørte i 2009, som gav mulighed for atyde tilskud til naturmæssig særlig værdifuld skov(naturskov) uden for Natura 2000-områderne.Ordningen vil bidrage positivt til biodiversiteten.
Der er afsat i alt 16,7 mio. kr. i 2012 og 2013 tilNationalttestcenter forvand ogklimatilpasningetableringen af et virtuelt Nationalt Testcenter forVand- og Klimatilpasning og til støtte tilvirksomheders teknologiudvikling.Vand og klimatilpasning er et af fremtidens storeforretningsområder. Det forventes, at det globalevandforbrug vil vokse med op mod 50 pct. frem mod2030. Det skyldes både forurening, klimaændringerog øget forbrug af ferskvand.
Danmark har i en europæisk kontekst en førerpositionpå vandområdet. Men den danske styrkeposition påvandteknologiområdet – opbygget under en ambitiøsmiljøpolitik op gennem 80´erne og 90´erne – er ved aterodere. Danmarks andel af EU's samledevandeksport er de seneste 5 år faldet med godt 12 pct.
3
Vi taber markedsandele til andre førendevandteknologilande som Tyskland, Italien, Østrig ogSverige.
Derfor igangsætter Miljøministeriet nu dette initiativ,der skal styrke den danske vandteknologisektor ogskabe flere arbejdspladser på området i Danmark. Deter en indsats vi går i gang med allerede i 2012.
Initiativet skal også ses i forlængelse af regeringenfortsat ønsker fokus på udvikling af Grøn Teknologi.
Der er tilført Natur- og Miljøklagenævnet ca. 57 mio.kr. i 2013-2016. Da regeringen kom til, var der etØget bevilling tilNatur- ogMiljøklagenævnetDen nuværende regering prioriterer retssikkerhed ogborgernes involvering meget højt, og derfor har viønsket at sikre, at klagenævnet kan håndtere deklager, der kommer ind, uden at det giver anledningtil tårnhøje pukler af gamle sager. Det er også heltafgørende for væksten i samfundet atuhåndteret stort fald i bevillingen til Natur- ogMiljøklagenævnet, hvor bevillingen næsten blevhalveret over en 4-årig periode.
4
virksomhedernes ansøgninger om udvidelser m.v.ikke ligger og samler støv i forskellige klageinstanser.Sagerne skal behandles så virksomhederne kankomme videre med at skabe vækst.I regeringens ”Aftale om kommunernes økonomi forAftale omkommunernes2013” med kommunerne er der indgået aftale omkompensation for kommunernes opgaver forbundet
økonomi for 2013med vand- og naturplanerne i perioden frem til 2015.Regeringen prioriterede som noget af det første at fåRealisering afvand- ognaturplanernevand- og naturplanerne ud – og derefter er der indgåeten aftale med kommunerne om at få indsatsenrealiseret. Det er helt afgørende, at det ikke kun er påpapiret, vi taler om at gøre en øget indsats for naturen.
Der er afsat 106 mio. kr. årligt til kommunernesadministration af de forsinkede vand- ognaturindsatser, der nu endeligt kan realiseres, og derer aftalt et takstfinansieret løft på 2,5 mia. kr. i 2013til kommunernes klimatilpasningsindsats forspildevand.
Selv om vi har det grønneste regeringsgrundlagGenerellenogensinde, så tager Miljøministeriet også ansvar for
5
besparelser ogEffektivAdministration
at forbedre den økonomiske situation. Derfor erMiljøministeriet – ligesom de øvrige ministerier –fortsat pålagt det besparelseskrav, der indgik i dentidligere regerings finanslovsforslag for 2012.Besparelserne realiseres i forlængelse af initiativet’effektiv administration i staten’ i løbet af 2012 og2013, og er derfor stærkt medvirkende til faldet ibevillingen fra 2012 til 2013.
Ligesom sidste år er der bl.a. omprioriteretFokusering afmidler tilmiljøformållanddistriktsmidler til miljøformål. Midlerne stammerfra ubrugte midler fra landdistriktsprogrammet påMiljøministeriet og Fødevareministeriets område. Iden forbindelse er ordningen for fortidsmindernedlagt.
Frem mod en aftale om finansloven forventer jegReserver, derudmøntes tilmiljø vedforhandlingerneom FL13bestemt også, at miljøet kommer på dagsordenen. Detgælder både i udmøntningen af forskningsreserven –særligt de strategiske forskningsmidler – men ogsåden afsatte reserve til særligt prioriterede initiativer(400 mio. kr.). Begge reserver har miljøet i fokus.
Endeligt er det værd at huske på, at miljøområdet fik
6
et markant løft på finansloven for 2012 sammenlignetmed den tidligere regerings forslag til finansloven,dels som følge af den nye aftale om Grønt Fokus (bl.a.drikkevandsbeskyttelse, kemikalieindsats), dels påbaggrund af regeringens oplæg til finanslov, AnsvarMange indsatserog handling (MUDP, miljøfokusering af LDP).allerede på FL12Alt i alt et grønt finanslovsforslag, som fint afspejlerdet grønne regeringsgrundlag trods de økonomisktrange tider.
Jeg vil nu give ordet videre til Mads Leth-Petersen,som vil uddybe de nærmere tekniske forhold omfinansloven.